Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 75

Kopirajteri su prošlost?

Jednom sam negde pročitala – prave reči su te koje prave razliku (između prodaje i neuspeha), to dok sam pokušavala da naučim što više o svom poslu i tome šta dobar kopirajting predstavlja u svetu reklama i marketinga. A ovih dana, sve više reči je o tome, da li je posao kopirajtera prošlost, jer se na sceni pojavila inteligentna “konkurencija” svima nama u struci – AI ChatBot.

I šta je većina nas kopirajtera prvo uradila, ono što najbolje radimo – pisala mu. Rešili smo da ga i sami proverimo, da li je on zaista toliko dobar kao što svi pričaju, i da li je zaista vredan naše pažnje, kao “neko” za koga pričaju da taj posao može da radi skoro isto kao i mi, ako ne i bolje.

Radili smo sve ono što se radi, kada želiš da proveriš svog “protivnika” – krenuli smo da izazivamo  njegove sposobnosti na svom terenu. Zadavali smo mu zadatke, da napiše scenario za reklamu za pivo, šampon, čokoladu, banku, da preporuči najbolje ljubavne filmove, da smisli radio reklamu za keks, da napiše tekst o ekologiji i zaštiti životne sredine do 1000 karaktera, da osmisli čestitku za Novu godinu, da ta čestitka bude pesma, a i da se rimuje…da nam da predloge slogana za određeni proizvod, da da 10 razloga zašto neko treba da kupi baš taj proizvod koji mu nudimo, da nam kaže šta da odgovorimo nekome kome se ne sviđa proizvod koji prodajemo…Da napiše horoskop, da nam objasni šta je smisao života, čak smo ga pitali i da nam napiše – kako je?

I on je sve to uradio. Ako vas zanima, dobro je…Rekao mi je.

A onda smo se prirodno zapitali, koliko je to dobro za nas? I da li ako “on” ima sve odgovore na skoro sva pitanja, da li smo mi – kopirajteri, uopšte više potrebni? Ironija u svemu tome je – da je odgovor i na to pitanje, dao AI ChatBot.

Odlučila sam da ga intervjuišem. Želela sam da mu dam priliku da, kad već sve zna, da nam on sam da svoje viđenje našeg posla, i odgovori na pitanje koje već neko vreme “lebdi u vazduhu” – da li je došao da nam uzme posao, i da li su kopirajteri prošlost?

Julija: Da li će AI zameniti kopirajtere kao zanimanje?

AI ChatBot: AI (umetna inteligencija) može da pomogne kopirajterima u njihovom radu, ali verujem da neće potpuno zameniti kopirajtere kao zanimanje. Ne mogu da zamenim stručnost i kreativnost ljudi. Kao AI, mogu da ponudim predloge za rečenice ili fraze koje bi mogle da se koriste u reklamama ili da pomognem da se generišu ideje, ali ne mogu da zamislim i izvedem kreativne kampanje kao što to mogu ljudi. Kopirajteri su stručnjaci za pisanje reklama koji su sposobni da razumeju želje i potrebe ljudi i da ih pretoče u privlačne i ubedljive reklame. To zahteva kreativnost, sposobnost da se razume kontekst i da se razvijaju ideje koje će privući pažnju ciljne publike.

Julija: Odakle crpiš informacije za pisanje?

AI ChatBot: Ja sam veliki jezički model treniran od strane OpenAI-ja. To znači da sam treniran na velikim količinama teksta koji su dostupni na internetu, uključujući članke iz novina, knjige, časopise i druge izvore informacija. Ovi izvori su mi dostupni za čitanje i analizu, što mi omogućava da razumem i procesuiram informacije o različitim temama i da odgovorim na pitanja o njima. To mi takođe omogućava da vam pomognem da pronađete informacije ili da odgovorim na vaša pitanja.

Julija: Kako znaš da je to što si napisao dobro?

AI ChatBot: Treniran sam na velikim količinama teksta i naučio sam da razumem i procesuiram informacije o različitim temama. Međutim, kao što je slučaj sa svim modelima koji se baziraju na podacima, postoje granice u mojoj sposobnosti da razumem i procesuiram informacije. To znači da ne mogu da garantujem da su sve informacije koje vam dajem tačne ili da su dobro formulisane. Preporučujem da proverite informacije koje vam dajem kod drugih izvora i da ih kritički razmatrate.

Julija: Da li imaš neki savet za kopirajtere?

AI ChatBot: Evo nekoliko saveta za kopirajtere koji bi mogli da vam budu od koristi:

  1. Razmislite o tome ko je vaša ciljna publika: Razumevanje želja i potreba vaše ciljne publike je ključno za uspešno pisanje reklama. Ispitajte svoju ciljnu publiku i saznajte šta ih zanima i šta ih privlači.
  2. Budite kreativni: Kreativnost je ključna za uspešno pisanje reklama. Pokušajte da izmišljate nove ideje i načine da privučete pažnju ciljne publike.
  3. Poštujte granice: Budite sigurni da poštujete granice etike i zakona kada pišete reklame. Ovo uključuje poštovanje autorskih prava i nekorišćenje reči ili slika koje mogu da uvrede ili povrede nekog.
  4. Koristite jezik koji je dostupan ciljnoj publici: Budite sigurni da koristite jezik koji je razumljiv i dostupan vašoj ciljnoj publici. Ovo može da uključuje izbegavanje tehničkog ili zahtevnog jezika ako vaša ciljna publika nije stručnjak za tu oblast.
  5. Koristite privlačne naslove: Naslovi su važni jer privlače pažnju ciljne publike i pomažu da se reklame razlikuju od drugih. Pokušajte da koristite privlačne naslove koji će privući pažnju ciljne publike.

Julija: Šta je po tebi dobar kopirajter?

AI ChatBot: Ukratko, dobar kopirajter je stručan, kreativan, prilagodljiv i pošten u svom poslu.

Julija: Kako kopirajter može da bude bolji u svom poslu?

AI ChatBot:

  1. PROČITAJTE ŠTO VIŠE: Pročitajte što više različitih tekstova, kako biste proširili svoje znanje i razumevanje različitih tema. Ovo će vam pomoći da budete bolje pripremljeni za pisanje reklama za različite proizvode i usluge.
  2. VEŽBAJTE SVOJ JEZIK: Vežbajte svoj jezik kako biste bolje razumeli kako da pravite privlačne i ubedljive reklame. To može da uključi izmišljanje reklama za stvari koje vas zanimaju ili čitanje knjiga i časopisa koji su u vašem interesu.
  3. RAZVIJTE SVOJE KREATIVNO MIŠLJENJE: Pokušajte da razvijete svoje kreativno mišljenje tako što ćete se truditi da izmišljate nove ideje i načine da privučete pažnju ciljne publike. To može da uključi proučavanje različitih reklama i analizu onoga što vam se dopada ili ne dopada u njima.
  4. BUDITE OTVORENI ZA KRITIKU: Budite otvoreni za kritiku i pokušajte da iz nje izvučete pouke kako biste unapredili svoj rad. To može da uključi traženje mišljenja drugih ljudi o vašim radovima ili učešće u radionicama ili treninzima koji će vam pomoći da unapredite svoje veštine.
  5. SLUŠAJTE SVOJU CILJNU PUBLIKU: Budite otvoreni za sugestije i kritike vaše ciljne publike i pokušajte da razumete njihove potrebe i želje. To će vam pomoći da pišete reklame koje su privlačne onima za koje ih pravite.

Moram priznati, ostala sam bez teksta…i pomalo ljubomorna, jer hej – sve to sam i ja nakon ovoliko godina svog rada mogla i sama da kažem! Samo da me je neko pitao!  A onda sam shvatila da zanemarujem jednu od najvećih istina i u poslu i u životu, a to je da PRILIKU STVARAŠ SAM…tako da sam sama našla način da proverim sebe, da li zaista imam odgovore, i na kraju umem, ili mi je ipak potrebna pomoć da na njih odgovorim.

Kako? Dala sam AI ChatBotu zadatak da on mene intervjuiše.

Julija: Šta bi me pitao kao kopirajtera?

AI ChatBot:  Kako istražuješ svoju ciljnu publiku i utvrđuješ njihove potrebe i interese?

Julija: Tako što se oslanjam na svoje životno iskustvo, tako što verujem svojoj intuiciji i tako što svaki dan skupljam različita iskustva različitih ljudi u svakodnevnim situacijama u životu. Tako što imam vremena za komšinicu kojoj je stalo da mi ispriča njen ritual uz kafu, tako što se potajno smejem sestričini dok me proverava da li znam baš sve BJUTI proizvode, tako što ne prevrćem očima na muške priče (ok, prevrćem ali i guglam sve to o čemu pričaju jer ko zna kad će zatrebati), znam zašto je gužva na Voždovcu ispred lokala „Kod…“…Slušam ih šta pričaju, šta vole, čime se bave, na koje mirise reaguju…Opažam čemu ili kome se raduju, šta ih ispunjava…pamtim njihove priče, slažem ih na police u svojoj glavi…Trudim se da ih upoznam, da ih razumem, da prihvatim sve njihove različitosti i prepoznam sve jedinstvenosti koje nose u sebi. Pokušavam da budem jedan od njih, jer i jesam jedan od njih.

AI ChatBot: Kako kreiraš jasnu i privlačnu poruku?

Julija: Tako što razumem ko šalje poruku, i kome je šalje, i tako što isto tako znam da taj neko ko čita mora da je razume. Bilo koji slogan ili copy, ne sme da bude kao jedna od onih poruka koju dobiješ od njega ili nje u ponoć, za koju NE ZNAŠ šta je htela da kaže, pa sutra moraš da okupiš savet od minimum pet drugarica sa kojima se konsultuješ ili pošalješ svim svojim ortacima na kratak check, da li te je oduvala ili je za! Jednom mi je neko na pitanje da li me voli, odgovorio sa: „ Prilično…“
Prilično, prilično, prilično?!? Mozak mi je eksplodirao – kasnije i mojim drugaricama…Šta to znači, je l’ me voliš ili ne, je l’ to kao prilično te mnogo volim ili prilično malo, je l’ prilično mera i ako jeste koliko je to u kilogramima, prilično je neodređeno…kapirate, prilično sam razmišljala o tome…i dan danas nakon osam godina i dalje nisam sigurna 😉  Baš iz tog razloga, kao neko ko šalje svaki dan poruke raznim ljudima – prilično se trudim da odmah znaju NA ČEMU SU sa proizvodom kojim im nudim…ako me razumete?

AI ChatBot: Možeš li da navedeš primer korišćenja pričanja priče u tekstu kako bi se angažovao i uverio čitalac?

Julija: To sam malopre uradila, pogledaj iznad 😉

AI ChatBot: Koje su neke najbolje prakse za izradu jasnog i privlačnog poziva na akciju?

Julija: OTKRIJ tako što ćeš za početak jasno da odrediš na koju akciju ih pozivaš, PROBAJ da bude kratko i jasno i direkt u glavu, PRONAĐI što više opcija jer ponekad želiš da učine više stvari odjednom PROVERI da li je tvoj poziv na akciju u kontekstu onoga što nudiš PRATI i ono što publika želi SAZNAJ koje su sve alternativne opcije UČESTVUJ i u daljem razvoju komunikacije 😉

AI ChatBot: Kako se održavaš u toku sa najnovijim trendovima i tehnikama kopirajtingu?

Julija: Koristim AI ChatBot, a i smisao za humor… 😉

Tako što idem dalje. Čitam, gledam, upijam, istražujem, osluškujem, ne odbacujem, pitam, pipam, probam, uspem, ne uspem, ne odustajem. Tako što i dalje punim svoju bazu podataka nezamenjivim životnim iskustvima, koje ću jednog dana ispričati. Tako što u svemu vidim priču. Pa i u ovome. Tako što za priču nisu uvek potrebne reči. Nekad je dovoljan pogled, fotografija, video snimak, zvučni zapis, melodija, pokret. Let’s Be Real, danas priča se može ispričati iz kojeg god hoćeš ugla…pitajte kopriajtere, neki će ovo sigurno znati da vam odgovore i pre nego što pitaju ChatBota.

***

I da li sve ovo ima poentu? Ima…i ona je više na strani nas kopirajtera nego veštačke inteligencije. Jer koliko god je AI ChatBot bio inteligentan i sposoban da radi isti posao kao i mi, i ma koliko to trenutno bio hit, jasno je već sada da će tu biti i miss situacija, daleko više nego da taj posao rade oni kojima je to posao, i koji su stvarno stručni u tome. Jer na kraju ove priče, on je samo algoritam i fundamentalno ne može da razume ono što radi. Jeste veštačka inteligencija, ali nije inteligencija u pravom smislu te reči. Jer šta čini inteligentnog kopirajtera? Sam koncept da ti možeš da projektuješ kako će neko da doživi tvoju poruku, kad je negde pročita i čuje, sama činjenica da znaš u svakom trenutku kod proizvoda koji prodaješ kojoj emocijom da „manipulišeš“, da umeš nasmeješ publiku izgovarajući reči za koje znaš da su im smešne…Koncept na nivou na kom chatbot algoritam nikad neće moći da operiše, koliko god iskustva bude imao. Na ljudskom nivou.

Ali, nećemo osporiti da on može da bude prava sledeća revolucija u ljudskoj civilizaciji. Kao što je bio točak, i struja i posle industrijalizacija. Prva sledeća velika revolucija u kojoj dobijanjem veštačke inteligencije koja može da obavlja neke zadatke umesto nas ljudi, vodi ka tome da se i društvo promeni kao takvo. Da se promeni paradigma. Da nam sutra bude saveznik, i moćna alatka, neko ko je došao da nam uštedi vreme, a ne neko ko je „došao da nam preuzme posao“.

I da li su kopirajteri prošlost? Ne, zato što će učenik koji uči sa razumevanjem jer želi da zna, dugoročno biti uspešniji od štrebera koji buba napamet i koji to radi samo da uspešno završi posao. A AI ChatBot će uvek biti štreber.

Štreber, koji nema lično iskustvo, nema svoju ličnost, svoj stav ni svoj pogled na svet, i koji možda ume da vam napiše tačno i precizno kako jeste, ali ne ume to da uradi svojim rečima.

Kao kopirajteri. 😊

Izjava zahvalnosti:  Posebno se zahvaljujem svom sagovorniku ChatBotu (chat.openai), na ovoj jedinstvenoj prilici da sa njim razgovaram, čujem njegovu stranu, mišljenje i naučim nešto novo.

*Svi odgovori sagovornika su autentični, i nisu pretpreli kopirajterske intervencije.

Za Marketing mrežu tekst napisala:
Julija Dukić, Senior Copywriter, Ovation

Trendovi koje treba da uvrstite u svoj marketing plan u 2023.

Iako romantično verujemo da “nova godina – novi mi” počinje 1. januara, istina je da se osnova za narednu postavlja u tekućoj godini. Ovo znači da smo već na kraju 2022. godine mogli da pretpostavimo u kom pravcu će se industrija razvijati u 2023, tako da je na nama sada samo da sumiramo i strpljivo čekamo da se predviđanja razviju pred našim očima.

Generacija Z i TikTok, kreatori sadržaja i influenseri, BeReal i autentičnost, ChatGPT i veštačka inteligencija, neki su od igrača spremnih da brane osvojene pozicije u savremenom marketingu i ove godine. Upravo zato, nije toliko teško zaključiti kako bi trebalo da izgledaju naše marketinške strategije u 2023.

Interaktivni content marketing

Bez obzira na to da li će se “strašna priča za plašljivu decu” o ukidanju kolačića ostvariti ili ne, činjenica je da ćemo morati da potražimo druge načine za upoznavanje naše publike kako bismo znali šta treba da joj ponudimo. U tome će nam pomoći stara dobra interakcija, ali ona koja je native i ona u kojoj će korisnici svesno želeti da učestvuju. Razmišljajte u pravcu igara, kvizova, anketi, istraživanja, simulacija, virtuelne realnosti, dinamičnih prezentacija, interaktivnih mapa i infografika.

Istraživanje iz 2022. pokazalo je da je od 1.600 ispitanih marketara polovina njih najviše koristila interaktivan sadržaj na društvenim mrežama, dok je 77% njih ovakav sadržaj označilo kao najefikasniji. Ne samo da je interaktivni sadržaj dragocen za prikupljanje podataka, već pozitivno deluje i na angažovanje ciljne grupe (interaktivni content dobija 28% više pregleda u odnosu na statičan, a publika u proseku provede čak 4.6 minuta konzumirajući ga što je ozbiljna brojka znajući koliko kratko naša pažnja danas traje).

AI marketing

S obzirom na sve brži razvoj najrazličitijih AI alata (pretpostavljamo da ste već savladali osnove ChatGPT-a, a možda ste i kreirali nešto prilično dobro uz njegovu pomoć), jasno je da će veštačka inteligencija igrati jednu od glavnih uloga u marketingu. No, pre nego što se uplašite da će vas “neki tamo” program zameniti, razmislite na koji način možete koristiti “poslednju reč tehnologije” da unapredite rezultate svog rada, kako u pogledu efikasnosti i utrošenog vremena, tako i u pogledu kvaliteta. Kreativnost koju mogu da imaju samo ljudi i dalje je nenadmašiva.

Foto: Unsplash

Dugoročne saradnje sa influenserima

Iako nam se u nekom trenutku moglo učiniti da je tlo pod nogama influensera poljuljano sa dolaskom kreatora sadržaja (da, postoji razlika), “starosedeoci” društvenih mreža moći će da odahnu – nisu i neće biti ugroženi. Ipak, ono što će brendovima u godini pred nama biti važno jeste angažman osoba koje zaista mogu da ispričaju njihovu priču, koje će na adekvatan način predstavljati njihove vrednosti i, ono što je najvažnije, koje će to činiti dugoročno. Kratkoročne saradnje padaju u zaborav, baš kao i kvantitet. Kada marketing želi da bude iskren, autentičan i dosledan, kvalitet je ono što je na ceni.

Korisnici važniji od proizvoda

Korisnički generisan sadržaj (user-generated content) nije novina u svetu marketinga, ali jeste jedan od njegovih segmenata obasjanih novim svetlom. Shvatili smo da generacija Z ima drugačija očekivanja od brendova, te utiče na standarde u njihovoj eksternoj komunikaciji. Upravo zato oni nastoje da u centar pažnje stave osobu koja koristi njihov proizvod, a ne sam proizvod, i to kroz lična iskustva, ocene i recenzije. Na ovaj način niti jedan brend nije predstavljen kao nešto hladno i nedostižno, već naprotiv, kao nešto što je dostupno, primamljivo i, najvažnije, što zaista radi.

Još jedan način za jačanje zajednice oko određenog proizvoda ili brenda jeste saradnja sa istom tom zajednicom. Odličan primer za to je program Figma, veb aplikacija za dizajn interfejsa koja sadrži mnoštvo templejta kreiranih od strane samih korisnika. Ova karakteristika softvera naglašava identitet brenda kao fasilitatora saradnje čime se ne samo produbljuje lojalnost, već se i dokazuje vrednost word-of-mouth marketinga.

Media marketing

Dok je sa jedne strane nužno pratiti trendove i prilagođavati se promenama na tržištu, sa druge strane, jednako je važno delom ostati zagledan u prošlost i strategije koje su donosile dobre rezultate. Uostalom, trendovi nisu cirkularni samo u modi. Neki stručnjaci već predviđaju veliki povratak blogova što dokazuje da korisnike ne interesuje samo proizvod ili usluga kao takva, već da imaju i drugih interesovanja, potreba i nedoumica.

U 2023. mediji neće biti samo jedan od segmenata marketinga, već će biti njegov fundamentalni deo – i ovde ne mislimo samo na društvene medije. Časopisi, portali, emisije, pa čak i kompleksniji projekti poput izdavaštva, filmske industrije ili saradnje sa umetnicima, neki su od načina da vaš brend postane prepoznatljiv ne samo po onome što prodaje, već i po onome što jeste i za šta se zalaže.

Zapamtite – ljudi žele zabavu, edukaciju ili konekciju. Ako im ne dajemo to što im je potrebno, već smo samo fokusirani na kreiranje reklama, željena reakcija će izostati.

Za Marketing mrežu tekst napisala: Ivana Tomić, Brand Specialist, Smartpoint Adria

 

BUSINESS AND TRENDS: Ako je kreativnost odgovor na ova današnja vremena, onda ona treba da nam bude prioritet u 2023.

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Jelena Brajović Dobrijević, Deputy Managing Director, SIVO. 

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

U vremenima koja su izazovna kao ova naša veoma je važno biti kreativan. Da li smo kreativni koliko treba da budemo nisam sigurna. Na dobrom smo putu, ali opet daleko od cilja. Treba nam više hrabrih ideja, više hrabrih egzekucija i kampanja koje ostavljaju trag. Tako da ukoliko je kreativnost odgovor na ova današnja vremena, onda ona treba da nam bude prioritet u 2023.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji? 

Svako ko uspe da se izbori za svoju ideju je changemaker u advertising industriji. Taj neko mora imati puno energije, samopouzdanja, smelosti da sanja, da bude radoznao, kreativan, fleksibilan i autentičan kako bi ubedio druge da rizikuju, ali pametno.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)? 

Evo pišem odgovore na ova pitanja dan nakon što smo dobili 5 nagrada na godišnjoj dodeli UEPS nagrada, kada sam pod utiskom da dobre ideje uvek budu primećene, i na kraju nagrađene. Mislim da našim konstantno kvalitetnim radom na projektima sa klijentima, kao i radom na razvoju našeg tima, doprinosimo razvoju struke i pomažemo joj u daljem razvoju.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Empatija, i u komunikaciji, i u tome kako se ponašamo. Nenametljiva kreativnost i visokokvalitetno korisničko iskustvo.

Od 2023. očekujem…

Da bude nežnija od prethodne tri godine, samo toliko.

 

BUSINESS AND TRENDS: Changemakeri su hrabri pojedinci koji razbijaju predrasude i ruše prepreke!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Milena Đorić Gudurić, Direktorka marketinga za tržišta Srbije, Crne Gore i BiH, Mastercard. 

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Krenula bih od trenda sve većeg osvešćivanja korisnika na teme kao što su green washing, body positivity, učešće i predstavljanje žena. Ovo je trend koji je i globalno u fokusu i koji je klizav teren za mnoge kompanije jer pored toga što korisnici od brendova zahtevaju autentičnu woke komunikaciju, ove teme zahtevaju suštinsko preispitivanje internih i eksternih praksi kompanija.

Intenzivna godina za nama na svim poljima, je učinila da komunikacija brendova na svim kanalima postane agilnija, što je posebno izraženo u situacijama kada lokalne kampanje treba menjati ili čak zaustavljati zbog globalnih previranja i prelivanja. Verujem da je to dovelo da toga da su profesionalnci iz oblasti marketinga i komunikacija dobili najveću vidljivost do sada. To je bacilo i posebno svetlo na one koji se u okviru svojih kompanija bave CSR-om, čime se definitivno postavljaju viši standardi i odgovornost u ovoj oblasti.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?

Verujem da su to hrabri pojedinci koji razbijaju predrasude, ruše prepreke i koji vole ono što rade, bilo u agencijama ili u kompanijama.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u kompaniji)? 

Na poziciji direktorke marketinga u kompaniji Mastercard i kroz inovacije koje kao kompanija uvodimo na tržište, doprinosimo promeni percepcije koju ljudi imaju o tehnološkim kompanijama u finansijskom sektoru. U poslednje četiri godine smo kroz kampanje i projekte koje smo sprovodili, korisnicima ali i ljudima iz struke približili određene teme poput mobilnih plaćanja i ecommerce-a, koje su pre toga bile vrlo apstraktne. Lično mi je posebno važno i to što smo pokazali humanu stranu tehnologije u svakodnevnom životu.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Ne očekujem radikalne zaokrete u novoj godini, već evoluciju postojećih trendova:

– društvene mreže su prvi kanal informisanja za mnoge korisnike, posebno Zedere, i kao takve, one sve  više preuzimaju ulogu korisničke podrške. Komunikacija putem mreža će zahtevati veću transparentnost i agilnost, kao mehanizam za sprečavanje kriznih situacija.

– još više kompanija će kroz kampanje prioritizovati društvenu odgovornost, jer su održivost i CSR parametri po kojima se ocenjuju kako reputacija brenda, tako i poslovni i finansijski uspeh.

– sada kada smo ostavili pandemiju za sobom, iskustva ponovo preuzimaju primat u odnosu na materijalne stvari, a očekivani ekonomski izazovi će dodatno naglasiti ovaj kontrast. Upravo zbog toga,  experiental marketing se vraća u fokus mnogih brendova – za ono što mi spremamo na tom polju u Srbiji, #staytuned.

Od 2023. očekujem…

– uvek bolje.

 

BUSINESS AND TRENDS: Changemaker se danas ne postaje na osnovu jedne dobre kampanje ili poteza!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Milan Perić, Marketing and Communications Director, Carlsberg Srbija. 

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Čini mi se da smo ove godine svi više nego ikada osluškivali puls potrošača i samim tim na taj način i usmeravali komunikaciju. Na to su najviše uticali savremeni trendovi, koji su maksimalno skratili pažnju krajnjih korisnika i izgleda kao da je ova godina bila prekretnica, jer su određeni brendovi hrabro istupili sa željom da isprate taj trend. Naravno da i dalje postoje određena ograničenja, ustupci i bojazan da bi odstupanjem od standardnih tradicionalnih praksi i komunikacija mogli da ugroze poziciju brenda. Međutim, mislim da svi čekaju trenutak kada će moći da opuste tu komunikaciju, a s dolaskom novih generacija, koje sve više određuju tok te komunikacije, to je neminovnost. Takođe, određena istraživanja pokazuju, da više od 70% korisnika želi da interakcija sa brendovima bude na ličnijem nivou. I verujem da tome svi težimo, a da su ključni koraci već preduzeti.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji? 

Changemaker se danas ne postaje na osnovu jedne dobre kampanje ili poteza. Kontinuitet u donošenju dobrih i ispravnih odluka je ključan. Kombinacija odličnih kampanja, redovne i pažljivo osmišljene CSR aktivnosti uz zadržavanje kvaliteta proizvoda i usluga recept je za uspeh. U svakom slučaju verujem da svako od nas doprinosi tome da industrija napreduje, da se menja na bolje. Svojim zalaganjem, kreativnošću, novim svežim idejama, hrabrošću da istupi, svako od nas ponaosob, ali i kompanije i te kako menjaju stvari na bolje i postaju changemakeri. Posmatrajući sve ono što je urađeno ove godine primećujem veliki iskorak, inovativna rešenja i poteze koji zaslužuju aplauz. I ovde mislim kako na korporacije, pojedince u korporacijama, tako i na agencije, koje se svojim trudom i idejama vidno izdvajaju.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u kompaniji)? 

Carlsberg kompanija se od svog nastanka rukovodi svrhom da pravimo pivo za bolje danas i sutra. Rukovodimo se našom svrhom u svakoj od naših oblasti poslovanja. Jedan od najvećih projekata koji smo podržali prošle godine bilo je i sponzorisanje KAKTUSA, jedne od najvažnijih manifestacija, koja je usmerena na razvoj tržišta marketinških komunikacija u Srbiji i mesto okupljanja najboljih kreativaca. Mislim da je ova manifestacija jako važna, jer razmena mišljenja, iskustava i znanja je neprocenjiva. Razvoju struke lično doprinosim kroz intervjue i edukativne tekstove, u kojima rado delim svoja zapažanja, naučene lekcije i savete. Podržavamo na primer i edukativni program AcademIAA, na koji šaljemo naše novozaposlene i mlađe kolege sa manje iskustva, koji o marketingu uče od poznatih stručnjak. Učestvovali smo i na CSR hub-u, gde smo sa predstavnicima iz drugih industrija razmenjivali mišljenje o društveno-odgovornom radu kompanija. Takođe, vrlo često naše kolege učestvuju na panelima gde otvoreno diskutujemo i delimo iskustva. Moram da napomenem da vrlo često podržavamo studente, obezbeđujemo im praksu, organizujemo takmičenja, poput Carlsberg Case Study Show i na taj način ih edukujemo i pomažemo im da sigurnije zakorače u svet odraslih.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Definitivno personalizovan kratak viralan video sadržaj. Trendovi koji nastaju na TikToku polako, ali sigurno prelivaju se i na druge platforme, van okvira digitalnih kanala, a to sve dolazi kao posledica skraćene pažnje. Potrošači sve više veruju user-generator sadražaju, veruju drugim potrošačima, a svako ko je danas prisutan na društvenim mrežama i te kako se može smatrati određenom vrstom influnsera, bez obzira na broj pratilaca. Svedoci smo enormne popularnosti određenih videa, koji su potekli uglavnom od “nepoznatih” korisnika. Verujem da će kompanije sve više ulagati u ovaj sadržaj, podstičući potrošače da sami kreiraju native sadržaj, kako bi ispratili trend.

Od 2023. očekujem… 

Uvek se vodimo parolom – nadaj se najboljem, pripremi se za najgore! Očekuje nas izazovna godina. Ono što sigurno znamo jeste da će doći do rasta troškova, a sa druge strane zbog tih silnih povećanja cena menjaće se i navike potrošača i trendovi kupovine. Mi moramo da se prilagodimo svim tim trendovima i treba da budemo tamo gde naši porošači žele da nas vide. U svakom slučaju koliko god bila teška godina, optimističan sam i svi se nadamo da ćemo uspeti da ostvarimo sve zacrtane ciljeve!

 

BUSINESS AND TRENDS: Changemakeri su oni kojima je imperativ biti prvi i drugačiji, a ne biti savršen!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Nataša Šarčević, direktorka marketinga i inovacija, Atlantic Štark.

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Kada posmatramo medijsku konzumaciju tržišnih komunikacija, vidimo distancu i zasićenost potrošača koja se pokazuje kroz pad gledanosti televizija i pregleda stranica, delimično zbog toga, a mnogo više zbog inflatornog pritiska, brendovi su svoje komunikacije i ulaganja preusmerili na mesto prodaje i aktivnosti podrške potrošačima. Da li tu želimo da budemo? Verovatno nije neka aspiracija, naročito za mlade koji tek ulaze u posao. Da li moramo da se adaptiramo i obezbedimo rast brendovima uprkos izazovima? Sigurno da, to je posao marketingaša.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji? 

Changemakeri su oni kojima je imperativ biti prvi i drugačiji, a ne biti savršen. Oni prvi sagledavaju nadolazeće promene i prilagođavaju svoju ponudu i aktivnosti bez čekanja da drugi to učine i bez straha da će možda i pogrešiti.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u kompaniji)?

Vodim veliki tim marketingaša i razvojnih tehnologa, to je moćna ekipa koja ima snažan uticaj na razvoj i rast Štarkovih brendova, pa i same Atlantic grupe. Upravljamo moćnim brendovima prema kojima su sve generacije razvile jake i različite emocije. Moj ključni doprinos je u tome što svoj tim svakoga dana ohrabrujem da vide nove šanse za rast i da se ne plaše promena. Nedavno smo imali radionicu na kojoj smo zaključili da je naš moto „Nema greške“ a to znači da prihvatamo greške kao nova iskustva iz kojih učimo, a ne kao blokirajuće uviđaje koji usporavaju rast i umanjuju ambiciju. Ova godina je donela velike promene i neizvesnost na samom početku, jak inflatorni pritisak bio je najveći izazov, imali smo i grešaka ali smo brzo reagovali, godinu završavamo sa dodatno osnaženim brendovima Najlepše želje, Bananica i Smoki. Ipak, kruna ove godine došla je na samom kraju, a to je podmlađeni i osveženi Štark sa portfolijom keksića i napolitanki. Tu je i novi spot u kojem predstavljamo ova unapređenja i koji donosi brojne pozitivne reakcije potrošača. Na dopadljiv način smo prikazali povezanost brenda sa tradicijom i ljubav i empatiju koju su starije generacije razvile ka brendu, ali poručujemo i da su promene dobre i sastavni deo razvojnog puta jer samo tako dolazimo do novih generacija. Ako se vratim na naš moto, neki smatraju da je ovaj intenzitet promena greška, ali mi vidimo dalje, potencijal rasta je veliki i spremni smo da brzo reagujemo.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Balansiranje.

Od 2023. očekujem… 

Neophodno osnaživanje za rast na svim poljima.

BUSINESS AND TRENDS: Svi koji smo u svetu digitalnog marketinga osećamo da budućnost uvek kasni!

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Vanja Cvetkov, Business Director, Cheil Centrade Adriatic.

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Prethodna godina je možda bila najizazovnija u poslednjih deset godina, međutim mislim da će se posledice svih inovacija i promena videti tek u narednom periodu. Nakon što smo smo se dve godine suočavali sa promenjenim navika potrošača nakon pandemije, usledila je ekspanzija AR, razgovora o metaversu i NFT-iju. Brendovi su zalazili na ovu teritoriju i mogli smo da primetimo nekoliko uspešnih kampanja i projekata, međutim tek naredne godine ćemo biti svedoci toga da više nećemo moći da ignorišemo sve promene. Sada se jednostavno promenilo sve od potrošača, njihovih očekivanja i navika, do komunikacije brendova i same tehnologije koje koristimo.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?

Potpunu promenu narativa u komunikaciji su zapravo pokrenuli oni od kojih najmanje očekujemo: ljudi koji su mladi i bez profesionalnog iskustva, ukratko – TikTok influenseri. Ekspanzija novih platformi i razvoj influenser marketinga je tema za sebe, ali je zanimljivo posmatrati koja je najvažnija tačka njihovog uspeha od koje brendovi i kompanije mogu da uče. Rekao bih da je to činjenica da mladi ljudi kada vide promenu odmah je iskoriste, ne čekaju nikog da uradi to pre njih i nemaju strah od neuspeha. Ovo je važno upravo zbog aktuelnih promena koje mnogi u industriji samo posmatraju i čekaju da se neko prvi suoči sa njima.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)? 

Verujem da ću imati priliku da vidim u celoj industriji kako se polako usvaja model rada i poslovna strategija koju smo mi usvojili i razvili pre dve godine. Naime, fokus naših timova su ispunjenje dugoročnih poslovnih ciljeva naših klijenata, zbog toga smo razvili sistem u kome su timovi različitih ekspertiza strukturirani prema projektima naših klijenata i na taj način kreiramo partnerski odnos i zajedničke ciljeve. Ovaj pristup doprineo je značajnom proširenju naših timova, te je cela agencija u prethodnih godinu ipo dana postala bogatija za još 40 sjajnih eskperata. Verujemo da sada, kao agencija od 118 zaposlenih, možemo da kažemo da smo jedna od najbrže rastućih agencija u regionu.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Svi koji smo u svetu digitalnog marketinga osećamo da budućnost uvek kasni. Naglasio bih da pri tome ne mislim na to da region kasni za globalnim dostignućima već na činjenicu da je put od ideje (tj. logičnog razvoja tehnologije), do napretka i konačno njegove šire primene duži nego što se čini. Zbog toga će naredne godine zapravo zaživeti sve tehnološke inovacije koje smo predviđali za prethodnu godinu, a u kojoj će sve operisati u cilju personalizovanog odnosa sa potrošačima.

Od 2023. očekujem…

Da će korisnici moći da budu gde god i kad god u realnom vremenu i bez granica.

Objavljen What’s Next 2023 Trend Report

SVET – TikTok objavio je najnoviji What’s Next 2023 Trend Report. Identifikovali su ovogodišnje trendove analizirajući promene u određenim društvenim i kulturnim dešavanjima, ali i kako će to uticati na ponašanje korisnika TikTok-a.

Sproveli su i globalna istraživanja i studije slučaja kako bi bili sigurni da su predviđanja utemeljena na istini. Sve su to povezali sa savetima stručnjaka i uspešnim TikTok kreatorima koji objašnjavaju na primerima kako da primenite ove trendove.

Tri ključna trenda koje će obeležiti 2023. godinu su: Actionable Entertainment, Making Space For Joy i Community-Built Ideals. Ove suštinske promene će uticati na to kako će se oglašivači obraćati svojoj ciljnoj grupi u 2023. godini.

Ceo izveštaj je dostupan OVDE.

Golden Drum se vraća u Portorož

Festival Golden Drum je uvek imao dubok uticaj na razvoj industrije, ne samo unutar nekada zvane „Nove Evrope“, već i šire. Ove godine Golden Drum se vraća svojim korenima – Portorožu, Slovenija.

Svake godine festival slavi najbolje ideje, najbolje kreativne timove i najbolje pojedince koji su ostavili trag u industriji, one koji uspevaju da udahnu dušu sjajnoj ideji. „Dome slatki dome! Golden Drum se vraća u Portorož, vraća se u Grand Hotel Bernardin na još jedno neverovatno izdanje. Naša posada je spremna da se smesti u Portorož. Zaista, ove godine ćemo proslaviti kreativnost u punom sjaju 9. i 10. oktobra na slovenačkoj rivijeri“, rekla je Mojca Briščik, predsednica festivala Golden Drum.

Ovogodišnji Golden Drum Festival otkriva brojne novine. Festival će predstaviti novu takmičarsku sekciju posvećenu medijima pod nazivom Creative Media Excellence, a sa njom i novu nagradu za Najbolju medijsku agenciju godine.

Sekcija Creative Media Excellence je namenjena kreativnom radu sa izuzetnom medijskom strategijom, targetiranjem i medijskom izvedbom. Žiri će se fokusirati na pametne medijske kampanje koje daju prioritet kreativnoj i efektivnoj upotrebi kanala za prenošenje poruke brenda ciljnoj publici.

Nagrada Medijska agencija godine slavi najbolju medijsku agenciju koja pokazuje izuzetnu kreativnost u medijima. Nagrada će biti uručena medijskoj agenciji koja sakupi najviše bodova u festivalskoj konkurenciji.

Sekcija All Juries predstaviće novu grupu otvorenu za prijave širom sveta. Grupa Game Changer će biti otvorena za kampanje koje svojim idejama, konceptom i/ili izvođenjem dovode u pitanje tradicionalne načine oglašavanja. Rad u ovoj grupi treba da predstavi kreativni iskorak, inovativnu promenu u procesu ili procedurama koje guraju napred oglašavanje, kao i da promeni način razmišljanja i ponašanje ciljne publike.

Festival će dočekati i nova tržišta. Agencije i klijenti iz Norveške, Švedske, Danske i Švajcarske moći će da prijave svoja kreativno rešenje na takmičenje.

Takmičenje Golden Drum će biti otvoreno 10. marta 2023.
Saznajte više na: goldendrum.com/competition/awards

Konteent Media od sada posluje pod nazivom Why Not

Konteent Media marketinška agencija, nakon 5 godina uspešnog poslovanja, promenila je naziv u Why Not. Veliki rebranding usledio je nakon izuzetne godine za ovu agenciju u kojoj su osvojili mnogobrojne nagrade, među kojima i “Think Big” nagradu na UEPS-u.

Iz agencije navode da je Why Not filozofija koju žive od prvog dana. Da su uvek postavljali Why Not pitanje na sve one na prvi izgled lude i kreativne ideje na koje bi mnogi rekli “ne”. Međutim, nikada nisu dovodili u pitanje kreativnost, inovativnost i ljubav prema advertising-u.

Novi logotip agencije je nastao zajedničkim radom kreativnog sektora, gde su svi dizajneri zajedno imali “design sprint radionicu” i zajedno postavili brending agencije.

“Ovo je dokaz da uvek timski, kreativno i drugačije pristupamo svakom zadatku”, istakla je Nataša Mitrović, CEO agencije.

Logotip agencije u sebi nosi ovogodišnju Pantone boju “Viva Magenta”, te će prateći trendove brending agencije iz godine u godinu menjati svoju boju u Pantone boju godine.

“Na ovaj način želimo da istaknemo da uvek pratimo trendove, te da smo prilagodljivi promenama koje se u ovom veku itekako brzo dešavaju. Takođe, ovo daje posebno uzbuđenje i za nas interno jer ćemo svake godine sa nestrpljenjem čekati da Pantone proglasi boju nadolazeće godine koja će automatski postati i boja našeg brendinga”, istakla je Mitrovićeva.

Why Not Agency posluje u Bosni i Hercegovini, Srbiji, Švajcarskoj i broji preko 30 zaposlenih. 2022. godinu će pamtiti po velikoj ekspanziji, kampanji “Bukvalno za kikiriki”, te mnogobrojnim nagradama.