Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 74

BUSINESS AND TRENDS: Čovek je uvek broj jedan!

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Jasmina Stojanov, Managing Director, Nova Communications. 

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Na kraju smo godine oporavka tržišta, a očekujem da ćemo biti u godini razvoja i većih investicija u marketinškoj industriji. 2022. obeležio je izraziti rast digitala koji se naslonio na prethodne dve godine online poslovanja tokom COVID-19 perioda. Kompanije su postepeno povećavale ulaganja u reklamiranje na tradiicionalnim medijima, u odnosu na manje rizičnu, a profitabilnu sferu digitala. Procenujem da će novi budžeti za 2023. doneti stabilno ulaganje u promocije i komunikacije i na platformama klasičnih medija. Uz to, marketinški “kolač” na tržištu trebalo bi da bude finansijski obimniji.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?

Digitalni marketing. Neprestano raste, razvija se, brzo tranformiše u relativno kratkim intervalima. Pandemija je drastično ubrzala online rešenja za potrebe publike. Što je pratio digitalni marketing. Tome treba dodati i globalni fenomen duplo uvećanih budžeta na tržištu inluencer marketinga. Posebno mikroinfluensere, koji imaju manji broj pratilaca, ali definisane ciljne grupe. Dakle, brza identifikacija sa nekom „osobom iz kraja“ biva i bitnija u odnosu na „poznate“ nosioce brand kampanje.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)? 

Lično, pre svega, negovanjem dobih odnosa sa učesnicima na tržištu, od biznis sistema klijenata do uvaženih kolega na tržištu marketinga i komunikacija. Razmena mišljenja, ideja i iskustava mi je bitna. Naše tržište nije veliko, ali posla ima za sve. Ne odustajem od uverenja da je fair play dobrobit za sve. Stručno smo fokusirani na prilagođavanje trendovima i potrebama klijenata. S obizrom na to da oglašavanje podrazumeva čitav niz platformi, strategija i planiranje su u stalnom „pokretu“ da bismo klijentu obezbedili najbolji mogući „reach“ i uspeh u prodaji. Uticaj na ciljne grupe posebna je „umetnost“ u media buyingu, posebno na televizijskoj i digitalnoj platformi. I naravno, stručnost se najbolje razvija kada čuvate tim. Podstićemo inovacije u radu, motivišemo ka zajedničkom cilju i uspehu naše agencije. Za Nova Communication, čovek je uvek broj jedan!

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Dalja ekspanzija digitalne sfere, posebno u influensingu i mikroinfluensingu, koji sam spominjala. Zatim dalje promene u sadržaju oglašavanja uopšte. Biće veća personalizacija contenta reklama u kontaktu sa kupcima na svim platformama za oglašavanje. Detaljnije će se analizirati koja je publika najbolja, kako ti ljudi dolaze do informacija o novim proizvodima, gde najbolje reaguju na oglašavanje i na koncu gde kupuju, odnosno kako kupuju proizvod. Posebno će biti izražene i demografske analize kao polazište, a zatim psihološki profili kupca kroz način njegovog života, ponašanje, potrebe, lični koncept. Nije važno samo šta neko voli, već i šta sve radi u jednom danu, zbog čega mu je baš vaš proizvod potreban. Zato će i tzv. agilni marketing, odnosno brza promena unapred osmišljene strategije i planiranja u skladu sa ponašanjem potrošača, biti još jedan trend u 2023.

Od 2023. očekujem…

Zdraviju konkurenciju, srećnije advertajzere i klijente, bogatije tržište komunikacija.

BUSINESS AND TRENDS: Kod pravih changemakera, njihova dela govore za sebe!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Suzana Berić, direktorka Sektora za brend strategiju i marketing komunikacije, Telekom Srbija.

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

U protekloj godini, posle dve godine, najzad smo se vratili u izvesnu normalu, što je odlično. Mislim da smo psihološki svi osetili olakšanje i da je celo tržište živnulo, što se vidi u svim marketing aktivnostima. Naša struka nije prestajala da se razvija, i sada treba nastaviti dalje i planirati buduće korake.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji? 

Svi oni koji imaju dobre ideje i koji umeju da ih prilagode lokalnom okruženju, koji umeju da prate, ali i prave trendove, i koji su otvoreni za nove stvari i ne prestaju da uče svaki dan. I, naravno, oni koji su uporni i strpljivi. Kod pravih changemakera, njihova dela govore za sebe.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u kompaniji)? 

Pre svega otvorenom komunikacijom sa najbližim saradnicima. Trudim se da im budem podrška i motivacija u svakodnevnim poslovima. Mislim da se struka razvija onda kada je čine dobri i funkcionalni timovi. Više dobrih pojedinaca i ekipa dovodi do podizanja standarda, i kvaliteta na svim profesionalnim nivoima. Kada imate dobar tim, rezultati ne izostaju. Mi smo u 2022. godini četvrti put zaredom proglašeni za najbolju mobilnu mrežu u Srbiji po merenjima regulatorne agencije Ratel, nastavili smo sa produkcijom atraktivnog filmskog i televizijskog programa, u okviru Telekom Srbija grupe otvorena je prva poslovnica MTEL Švajcarska, a proslavili smo i 25 godina postojanja Telekoma Srbija. Našim korisnicima smo nastavili da nudimo još bolje servise, kako u privatnom tako i u biznis segmentu.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Digital će sigurno nastaviti da raste kroz sve kanale. Brendovi će, naravno, i kroz tradicionalne načine oglašavanja pronalaziti nove načine da ostanu relevantni, pre svega kroz teme koje se tiču čoveka i prirode. Jer to je svetski trend, odnosno način razmišljanja, koji je sve popularniji i kod nas, i postoji realna potreba da se podigne svest o očuvanju životne sredine i da se te vrednosti inkorporiraju u svakodnevno poslovanje.

Od 2023. očekujem… 

Da ćemo biti još bolji u onome što radimo, da će naše kampanje biti efektne, naša komunikacija prepoznatljiva, i da ćemo, kao kompanija koja je lider na tržištu, imati još bolju ponudu, i uslugu kojom ćemo pokazati da nam je stalo do svakog korisnika.

BUSINESS AND TRENDS: Svi mi, zaposleni u našoj industriji, odgovorni smo za reputaciju struke!

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Marija Matić, Strategy&Clients Director, Direct Media United Solutions. 

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

2022. su pre svega obeležila globalna dešavanja, ekonomska kriza i velika inflacija ali i relaksiranje kovid mera. Svi ovi uticaji dovoljno govore u kom okruženju je cela industrija radila i koliko smo, kad sagledamo celu godinu, pokazali istrajnost i umešnost da se prilagodimo i stvorimo jake tržišne komunikacije.

2022. je u fokus stavila pitanje brand safety, komunikaciju sa Gen Z i efikasnost kampanja.

Naša industrija teži uvodjenju globalnih trendova ali i dalje smo pod uticajem prilično tradicionalnog i malog ekonomskog tržišta. Zahvaljujući pre svega našoj kreativnosti, u svetu gde automatizacija, tehnologija i big data preuzimaju primat, mi i dalje uspešno stvaramo naše originalno advertajzing tržište.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji? 

Svaki pojedinac koji se bori da ovo tržište bude korak ispred svake godine. Svaki oglašivač, agencija i medij, koji ulaže u inovativni razvoj svojih segmenata rada.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)? 

Direct Media je agencija koja uvodi najnovije trendove na tržište i stvara jake strateške kampanje. Takođe, učestvujemo u svim strukovnim udruženjima i pružamo punu podršku svim inicijativama za unapredjenje i standardizaciju tržišta.

Strateški pravac Direct Medije jesu moderne komunikacije uz realno sagledavanje efikasnosti offline i online oglašavanja. Kao lokalna, nezavisna agencija imamo tu prednost da odlično poznajemo lokalno tržište i da stvaramo efikasne komunikacijske kampanje primenjene ekskluzivno za tržište regiona.

Sigurno da je naš fokus kao i oglašivača i generalno kompanija, komunikacija sa Generacijom Z. Bili smo prva agencija koja je uradila istraživanje za Generaciju Z kao i za Milenijalce. Medjutim, s obzirom na demografsku strukturu stanovništva sagledavamo i važnost drugih segmenata i ciljnih grupa.

Dodala bih i da je jedan od naših glavnih rezultata ove godine sve veći broj digital native brendova sa kojima radimo i zaista napredne komunikacije koje razvijamo.

Ko je danas odgovoran za reputaciju struke u Srbiji? 

Često se pominje ova tema, a malo je konkretnih odgovora. Svi mi zaposleni u našoj industriji smo odgovorni za reputaciju struke. Ono što je važno je da su ove godine IAA Srbija i agencija Ipsos Strategic Marketing sproveli istraživanje o reputaciji marketinške struke. Preporučujem ovaj izveštaj koji daje neke od odgovora.

Od 2023. očekujem… 

Mnogo! Neka nas obraduje nekim lepim dogadjajima i neka bude mirnija od 2022.

U Novoj 2023. želim svima pre svega zdravlja a zatim i mnogo uspeha i radosti.

BUSINESS AND TRENDS: ESG teme, održivost i odgovorno poslovanje obeležiće period koji dolazi!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Jelena Čađenović, Brand, Insights and Experience Management Director, A1 Srbija.

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Naše podneblje karakteristiše snažna želja da se kreira nešto što prevazilazi postojeće granice, i to se intenzivno osetilo tokom prethodne godine. Iako smo oduvek bili izuzetno konkurentno, produktivno i živopisno tržište u sferi marketinških komunikacija, ove godine su se pojavili neki novi igrači i koncepti koji sigurno zavređuju pažnju. Digitalizacija je donela brojne mogućnosti i izazove, ne samo u oblasti marketinga, njen uticaj je osetan u svim aspektima života. Upravo zato postaje sve važnije koristiti različite kanale, poigravati se i biti inovativan, a mi smo, kao tržište, baš u toj fazi. Osetna je velika želja da se napravi iskorak, što je za budućnost komunikacija vrlo važno.

 Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji? 

Oni koji pomeraju granice i omogućavaju rast dinamičnog polja marketinških komunikacija, a da pri tom ostvaruju biznis ciljeve. Ove godine smo videli nekoliko jako dobrih kampanja koje su uspešno odgovorile na oba kriterijuma. U kontekstu promena, vredno je pomenuti primetan shift u komunikaciji jer je sve više kampanja koje adresiraju izazove sa kojima se kao društvo suočavamo.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u kompaniji)? 

Iskreno verujem da je ključ razvoja struke u timu, a ne u pojedincu. Snažna veza  i dvosmerna komunikacija sa agencijama i eksternim partnerima je su ono što vodi do postizanja izuzetnih rezultata. Sve više kompanija i agencija želi da se uhvati u koštac sa svim prilikama i izazovima koje nosi inovativnost u marketinškim komunikacijama. Tu pre svega mislim da digitalni ekosistem koji je u jakom razvoju. Ako se osvrnem na ovogodišnje rezultate, o njima najbolje govore nagrade koje smo dobili u okviru Kaktus festivala, dve Effie nagrade, kao i letnja kampanja, koja je kreirana lokalno za svih sedam tržista A1 Telekom Austrija Grupe.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

ESG teme, održivost i odgovorno poslovanje će obeležiti period koji dolazi. Začetak tih trendova je već vidljiv na polju marketinga, ali i generalnog usmerenja u poslovanju kompanija. Kratki video formati i Tik Tok kao novi kanal komunikacije dostižu sve veću popularnost. Metavers ulazi na mala vrata i verujem da će pružiti velike mogućnosti za kreativnost, poslovanje i primenu tehnologije.

Od 2023. očekujem… 

Definitivno manje stresa, više zdravlja i mnogo više osmeha.

BUSINESS AND TRENDS: Potrošači su changemakeri u advertising industriji!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Marija Vićić, Executive Director, Two Rivers. 

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Ispipavamo teren, svi. Vraćamo se većim događajima i susretima uživo gde se brendovi i potrošači opet susreću zajedno, Netflix koji je ranije rekao „NE“ reklamama, sada te iste reklame postaju deo programa, sa druge strane pronalazimo načine kako da “savladamo” TikTok ili kreiramo autentičnije sadržaje za gledaoce i bolje razumemo šta donosi Web3.

Nedavno sam čula da je neko rekao da živimo u “doba velike anksizonosti”, jer se dešavaju globalne promene koje ne mogu da zaobiđu i nas i našu industriju, i nadam se da će se uskoro to doba i završiti. Ali, ako mu uskoro i ne vidimo kraj, želela bih da postanemo još hrabriji, agilniji, prijemčiviji za primenu svetskih trendova, npr. u delu branded entertaimenta, i uopšte, unesemo više humora u komunikaciju.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?

Potrošači. Oni inspirišu brendove da budu drugačiji i da se menjaju, ali i da sve vreme u osnovi ostanu svoji. I treniraju nas da stalno budemo na oprezu, učimo, prilagođavamo se.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)? 

Nezahvalno pitanje, to je bolje da pitate nekoga iz industrije ko će biti objektivniji. Trudim se da sa svima imam otvorenu komunikaciju 😊

Ko je danas odgovoran za reputaciju struke u Srbiji?

Ljudi iz advertajzinga. Isključivo i jedino ljudi iz advertajzinga. Zanimljivo, profesija koju bije glas da može “sve da proda” ne može da “proda” dobar glas o sebi. Još uvek ponekad čujemo da je marketing “prodavanje magle”. Da je tako, sigurna sam da bi marketari tu maglu odavno prodali.

Od 2023. očekujem… 

Da se malo više svi razumemo, osnažimo se u promenama i usvojimo barem jednu održivu naviku.

 

BUSINESS AND TRENDS: Kao glavni changemakeri u komunikacijama pozicionirali su se influenseri!

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Vildana Drljević Boljanić, Managing Partner, Propulsion.

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Industrija komunikacija je poslednjih godina doživela značajne promene usled razvoja digitalnih tehnologija i uspona društvenih medija, što je otvorilo nove prilike za komunikaciju. Sa druge strane, slavljenjem raznolikosti i inkluzivnosti, komunikacijski stručnjaci i kompanije pomogle su u pokretanju pozitivnih promena i ostvarile  značajan uticaj na društvo u celini. Upravo tu želimo da budemo, a sjajni primeri takvih kampanja su „Ljubav je uvek dobrodošla” (IKEA Srbija), „Superhero” (Mastercard), „Svet kakav želiš” (A1), „Jednakost dolazi od kuće” (Bambi)…

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji? 

Promene sistema ili pravila igre u određenoj industriji donose inovaciju. Kao glavni changemakeri u komunikacijama pozicionirali su se influenseri, koji menjaju način plasmana tema i proizvoda koristeći nove tehnologije i formate, ponajviše TikTok i podkast. Mnogi od njih zagovaraju pozitivne društvene i ekološke promene, i koriste veštine i oglašavanje kao platformu za društveni aktivizam. Važno je prepoznati i pozdraviti ove kreatore promena, jer pomažu da se oblikuje smer industrije i doprinose pozitivnijem i odgovornijem društvu.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)? 

Propulsion je komunikacijska agencija specijalizovana za inovativne društveno angažovane kampanje i projekte. Delujemo kao pokretač i vođa razvoja zajednice, usklađujući ideje i želje naših partnera s krajnjim ciljem poboljšanja društva. U proteklih deset godina, naš fond, u saradnji s donatorima i kompanijama širom Adria regiona, uspešno sprovodi social impact programe vredne preko 5 miliona evra. Nisu izostale ni nagrade. „Priručnik medijske pismenosti za roditeljei kampanja koje smo kreirali  zajedno sa Ministarstvom informisanja i telekomunikacija, a u okviru programa Nova pismenost, koji vodimo partnerski sa USAID-om, nagrađen je na festivalu Kaktus, za najbolju integrisanu kampanju u oblasti medijske i digitalne pismenosti, te na UEPS-u  nagradom za promotivnu integrisanu kampanju u potkategoriji mediji, kultura i edukacija. Program „Svet kakav želiš”,  kroz koji već drugu godinu sa kompanijom A1 podržavamo i razvijamo održive, inovativne i društveno korisne projekte u oblastima javnog zdravlja, obrazovanja, ekologije i kulture poneo je titulu „Kampanja sa svrhom”. To je, na koncu, sjajna potvrda da su programi imali uticaj i značaj za koji smo se zalagali.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Veštačka inteligencija (AI) seda sa nama za radni sto. Spektar alata koje nam nudi pruža izuzetne uvide i snažan je pogon našim idejama. Dobro nam došla, koleginice. 

Od 2023. očekujem… 

Kreativnost i postizanje simplifikacije kroz inovaciju, bazirane na održivosti i društvenoj odgovornosti.

Foto: Jakov Simović

 

Kompanija Štark zlatni je sponzor foruma IZAZOV 2023!

Kompanija Štark, ove godine, zlatni je sponzor 9. regionalnog foruma komunikacionih lidera IZAZOV 2023, koji će biti održan 4. i 5. aprila u Beogradu, pod sloganom „It’s all about the CHANGEMAKERS“.

„U okviru Atlantic Grupe, mi se hrabro menjamo i napredujemo zahvaljujući energiji i ambiciji svojih zaposlenih. Štarkovi brendovi bude jake emocije i potrošači često žele da ih sačuvaju u izdanju koje ih vezuje za detinjstvo. Poštujemo te emocije, ali rastemo prilagođavajući se novim generacijama i novim potrebama. „Nema greške“ moto je Štarkovog tima, a podržavajući ovogodišnji IZAZOV, želimo da podelimo svoja dobra iskustva i povežemo se sa onima koji vole promene“, rekla je Nataša Šarčević, direktorka marketinga i inovacija SBU Snacks, Atlantic Grupa i dodaje: „Changemakeri su oni kojima je imperativ biti prvi i drugačiji, a ne biti savršen. Oni prvi sagledavaju nadolazeće promene i prilagođavaju svoju ponudu i aktivnosti bez čekanja da drugi to učine i bez straha da će možda i pogrešiti.“

„Ljudi su najveća snaga i nešto najvrednije što naša struka ima. Zato ih želimo motivisati, podsticati, promovisati i obezbediti im prostor za njihov kreativni, profesionalni i lični razvoj. Smatramo da svaki pojedinac koji radi u advertising industriji ima „moć“ da menja stvari na bolje kroz svoj rad i svoje kampanje, ali isto tako, i obavezu i odgovornost, da da doprinos razvoju struke i tržišta. Stanje na tržištu marketinških komunikacija tiče se svih nas – pojedinaca, a udruživanjem i umrežavanjem možemo da pokrenemo stvari na bolje. Zato se zahvaljujemo kompaniji Štark što je prepoznala potencijale i značaj foruma IZAZOV, ali i što, godinama, aktivno doprinosi razvoju marketinške industrije u našoj zemlji“, rekla je Ivana Parčetić Mitić, osnivač i CEO, Marketing mreže, koja je organizator foruma.

IZAZOV je interaktivni B2B događaj, prvi ovog tipa u regionu, namenjen isključivo profesionalcima iz oblasti marketinga, odnosa s javnošću i digitalnih komunikacija iz kompanija i agencija. Namenjen je onima koji veruju u ono što rade, koji imaju šta da pokažu i šta da kažu, a isto tako žele da daju svoj doprinos da tržište marketinških komunikacija u regionu postane prijatnije i pogodnije za poslovanje, a sve u cilju razvoja zdrave konkurencije.

Na forumu biće zastupljen širok spektar tema, od trendova u integrisanim komunikacijama do stanja na tržištu marketinških komunikacija u regionu. Poseban segment foruma biće posvećen podsticanju dijaloga između kompanija i agencija, koje će kroz interaktivne radionice, teambuilding i druge sadržaje, aktivno učestvovati u forumu i otvoriti dijalog na ključne teme iz struke.

Ako vas zanima kakvo je stanje struke na tržištima regiona, kako i šta rade agencije, šta klijenti očekuju od agencija, ko su ljudi sa kojima ćete sutra sarađivati, kako razmišljaju, koliko prate trendove, pozivamo vas da prihvatite IZAZOV i učestvujete na 9. regionalnom forumu komunikacionih lidera.

Zvaničan haštag foruma: #izazov2023

BUSINESS AND TRENDS: Saradnja sektora komunikacija i drugih ključnih sektora za razvoj poslovanja od izuzetnog je značaja!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Ivana Vukić, menadžerka korporativnih komunikacija i javnih politika za Zapadni Balkan, PepsiCo.

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Ove godine, ili makar veći deo iste, svedoci smo postepenog vraćanja u uobičajene lične i poslovne tokove. Uzimajući to u obzir, ove godine možemo primetiti i veći obim komunikacijskih aktivnosti, ali i veći broj dodatnih prilika koje smo nastojali da iskoristimo na najbolji mogući način nakon perioda delimične hibernacije. Ono što je konstanta i čemu uvek težimo je naša posvećenost da sve ono što radimo kao kompanija, komuniciramo jasno i precizno, a da je ujedno to svim našim ciljnim javnostima inspirativno i predstavljeno na zanimljiv način. Da poruke koje šaljemo imaju dodatnu vrednost i pozitivno deluju na naše potrošače.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?

Changemakeri su svi oni koji se usuđuju da budu drugačiji, tako da kreiraju pozitivan uticaj na okruženje. To se ne odnosi samo na advertajzing, već i na sve industrije generalno. TikTok može biti jedan od dobrih primera, kao platforma koja je na mala vrata uvela velike brendove koji su bili dovoljno vični da iskoriste momentum i preusmere svoj fokus, što je rezultiralo još većim poslovnim uspesima. Naravno, veoma je važno kakav sadržaj se plasira putem ovog, pa i svakog drugog kanala komunikacije. Zato smatram da je izuzetno važno saslušati, ceo tim i svakog pojedinca, i biti otvoren za nove ideje i predloge, jer to zaista ne iziskuje dodatne napore, a može doneti benefite na više nivoa.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u kompaniji)? 

Kako bismo kao kompanija postigli najbolje moguće rezultate, saradnja sektora komunikacija i drugih ključnih sektora za razvoj poslovanja je od izuzetnog značaja – treba da razgovaramo i da budemo otvoreni, jer se na taj način kreiraju adekvatne poruke. Smatram da sadržaj kreiraju eksperti koji rade u kompanijama, i jedino razgovorom, taj sadržaj možemo da oblikujemo u poruke koje našu kompaniju pozicioniraju na tržištu.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Definitivno društveno odgovorne aktivnosti – to je trend koji će obeležiti i 2023. i budućnost. Bilo da je reč o zaštiti životne sredine, inkluziji i rodnoj ravnopravnosti ili nečem trećem, biti društveno odgovoran, transparentan i etičan prema okruženju treba da postane i više od samog trenda, jer to je ono što i naši potrošači u krajnjoj liniji i očekuju od nas.

Od 2023. očekujem… 

Da podstakne napredak i uveri nas da je pozitivan stav neizostavan deo svakog uspeha.

BUSINESS AND TRENDS: Changemakeri su oni koji marketing budžete posmatraju kao investiciju, a ne kao trošak!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Milena Mićanović, direktor za komunikacije i odnose sa javnošću, OTP banka Srbija.

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Ako govorimo o industriji tržišnih komunikacija rekla bih da smo na negde na sredini puta koji je trebalo već uveliko da prođemo. Promene se dešavaju prebrzo, nove tehnologije menjaju način na koji radimo i utiču na percepcije klijenata, korisnika, potrošača, kreirajući određena očekivanja kod njih koja je jako izazovno u tom datom momentu ispuniti. Samim tim, i pristup i komunikaciju treba trenutno osmisliti i potom prilagoditi prema ciljnim grupama. Znamo da su podaci koje kompanije skladište zlatni resurs koji se dovoljno ne koristi, a ujedno najvažniji alat za marketing i komunikacione timove i agencije, iz vrlo prostih razloga; pružaju nam uvid u ponašanje i potrebe klijenata, čime imamo mogućnost da prilagodimo ponudu a time i sadržaj i poruku pri kreiranju ciljanih kampanja, a sve radi baze zadovoljnih klijenata. Nažalost, ne mali broj kompanija nije ni svesno kakvim sve podacima raspolažu i kako bi mogli da ih iskoriste primenom odgovarajućih alata i programa.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?

Oni koji su na vreme prepoznali šta donose digitalni kanali, moć društvenih mreža, kratki video formati i pregršt prednosti upotrebe hiper-personalizacije poruka. Takođe, koji su ulagali u svoje timove kroz edukaciju u digitalnom marketingu i upravljanju podacima. I podjednako važno, oni koji marketing budžete posmatraju kao investiciju, a ne kao trošak.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u kompaniji)? 

Kompanije moraju da pokažu da je njihovo delovanje za opšte dobro, da veruju u ono što rade i da su iskreno posvećene dobrobiti zajednice u kojoj posluju. Naši projekti i sveukupne aktivnosti su višestruko nagrađivani, a ova odlazeća 2022. godina nam je u svakom smislu najuspešnija do sada. U godini u kojoj su svetski renomirani magazini “Euromoney” i “The Banker” proglasili OTP banku za Najbolju banku u Srbiji, stigla je i potvrda da je OTP banka Društveno odgovorna kompanija godine po izboru Srpske asocijacije menadžera, za izuzetan doprinos i odgovorno ponašanje prema društvenoj zajednici. Za projekat Generator Zero, usmeren na podršku najboljim inovacijama koje smanjuju karbonski otisak, Banka je od  Francusko-srpske privredne komore dobila nagradu “Grand Prix 2022”, a od matične OTP Grupe priznanje najbolji projekat iz domena ESG & održivost. Sa pratećom inicijativom Generator dobrih dela, čiji je cilj povećanje vidljivosti socijalnog preduzetništva u Srbiji, ovaj projekat proglašen je jednim od najuspešnijih CSR projekata u 2022. godini na Festivalu društveno odgovorne komunikacije „Kampanje sa svrhom“. Zahvaljujući ovim inicijativama, Banka je ponela i titulu „Šampion održivosti“, Foruma za odgovorno poslovanje. Prepoznat je i angažman i doprinos u kampanji „Spasimo hranu, spasimo humanost“, za koji smo dobili nagradu Koalicije za dobročinstvo i Srpskog filantropskog foruma. Zahvaljujući kontinuiranom naporu u unapređenje različitih oblasti društva, u okviru kampanje „Najbolje u Srbiji“  osvojena je i titula „Dobročinitelj“.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Agilnost, lojalnost, osvešćenost, pripadnost, digitalizacija, anticipacija, poboljšanje korisničkog iskustva i povećanje awarnessa u sve konkurentnijem onlajn prostoru.

Bez obzira u kojoj industriji radite, postoji potreba za integracijom tradicionalnog i digitalnog marketinga, interne i eksterne komunikacije. Klijenti sada nailaze na različite dodirne tačke u svim fazama marketinškog i prodajnog toka i potrebno im je da njihovo putovanje bude besprekorno od početka do kraja.

Od 2023. očekujem…

Očekujem neočekivano, jer su nas poslednje dve godine naučile da zapravo ne možemo da predvidimo šta nas čeka. Međutim, mogu reći čemu se nadam, a to je da nam 2023. godina donese stabilnost i povoljne geopolitičke i makroekonomske okvire jer tada imamo više prostora da budemo kreativni i da osmišljavamo projekte koji donose pozitivne promene po celokupno društvo u kom poslujemo i živimo.

Foto: Monika Pavlović

BUSINESS AND TRENDS: Ekonomičnost i racionalizacija obeležiće 2023. godinu

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Nikola Đoković, Managing Director, Kliping Beograd. 

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?
Kao veoma dinamičnu i turbulentnu. Takođe i kriznu, mislim da je reč “kriza“ obeležila ovu godinu, bilo da se radi o ratnoj, ekonomskoj, energetskoj itd. Komunikaciona industrija je u ovakvim kriznim i nepredvidivim godinama uglavnom na posebnim iskušenjima. Mislim da smo svi ipak iz tih godina, a posebno ove 2022. u kojoj se toliko toga nepredvidivog odigralo, naučili mnogo toga i na neki način osnažili, tako da dosta spremniji i pre svega svesniji, možemo da se nosimo sa izazovima koji nas očekuju u 2023.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?
Svi oni koji donose neko novo znanje s jedne strane, ili hrabrost sa druge. Znanje u smislu novih veština, tehnoloških rešenja ili promena zastarelih praksi kakvih kod nas, nažalost, ne nedostaje. Sa druge strane, hrabrost u kontekstu pokretanja tema od kojih većina beži ili koje ne nose neku instant popularnost, naprotiv, koje mogu biti dosta osetljive i rizične. Ali tema koje su veoma bitne za društvo i koje inspirišu i motivišu.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)?
Obzirom na to da se mi bavimo monitoringom i analizama medijskog sadržaja, trudimo se da konstantno fokus stavimo na praćenje trendova na nešto razvijenim tržištima u EU, na kojima posluje naša grupacija i na implementaciju inovacija koja su pokazala rezultate na tim tržištima. Jedna od poslednjih noviteta je naša Web readership usluga, koja predstavlja inovaciju na polju procene čitanosti medijskih objava na internetu. Dosadašnja praksa u gotovo svim medija monitoring agencijama je podrazumevala prikaz dosega kompletnog portala kao broj potencijalnih konzumenata konkretne objave na tom portalu, što je zaista daleko od realnosti. Nova metodologija uzima u obzir mnogo više različitih faktora. Polazna osnova su podaci Similar Web-a o broju jedinstvenih poseta kompletnog medija, a na finalnu procenu broja čitalaca utiče i pozicija same medijske objave, da li se nalazila na home stranici, ili na početnoj strani određene rubrike, koliko dugo se nalazila u prvom „skrolu“, da li je bio vidljiv kompletan naslov, link, ilustracija itd. Mada se i dalje radi o proceni potencijalnog broja konzumenata, Web Readership je pokazao u praksi zaista relevantne podatke i verujem da će biti pravo osveženje na tržištu kada je merenje učinka PR aktivnosti u pitanju.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…
Ekonomičnost i racionalizacija. Mislim da će ta dva pojma definitivno obeležiti poslovanje tokom 2023. godine u skoro svim industrijama, pa tako i u industriji komunikacija. Raspolaganje budžetima biće dosta opreznije, kao i otvorenost za ulaganja u nešto rizičnije projekte.

Od 2023. očekujem…
Mnoga predviđanja govore da će ona biti ništa manje dinamična i izazovna nego prethodna. Tako da se nadam i očekujem više predvidivosti i stabilnosti, mada sam svestan da nisu velike šanse da se to i dogodi.