Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 73

BUSINESS AND TRENDS: Planinu će pomeriti samo onaj koji je u početku pomerao kamenčiće!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Aleksandar Ružesković, Marketing Director, Forma Ideale.

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Celu 2022. godinu možemo da opišemo sa dve reči: promena i odgovornost. To je ono što je bilo evidentno  i neophodno. U toku pandemije ubrzano smo shvatili koliko je važno da budemo brzi u odlukama i prilagodljivi na nepredviđene situacije, dok se u periodu posle pandemije zadržala neophodnost promena. Zahtevi svih igrača na tržištu postali su drugačiji, kupci su zahtevniji, partneri obazriviji, a zaposleni željni da im ulijete dodatnu sigurnost. Promena je podrazumevala da i dalje pronalazite načine da sve ono što radite iskomunicirate na pravi način, da dođe do odabrane ciljne publike, a da opet napravite razliku. To je izazov koji postavljate ispred sebe kad ste deo kompanije koja je lider i koja kroz različite aktivnosti želi da pokaže da ima ambiciju da ostane na tom putu. Čini se da je 2022. godina pokazala i još veći stepen važnosti da pokažete odgovornost u svim segmentima poslovanja – u biznisu, prema klijentima i zajednici.

Iz svega ovoga proističe da će nam i 2023. biti u istom tonu – brzina kojom se dešavaju promene, navodi nas i motiviše da idemo u korak sa tim i pravimo iskorak na tržištu, uz odgovorno ponašanje prema svima u lancu poslovanja.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji? 

Kad razmišljam o ljudima koji stvaraju promene, često se setim drevne poslovice koja kaže da će planinu pomeriti samo onaj koji je u početku pomerao kamenčiće. To znači da svako od nas u advertajzing industriji može da napravi malu promenu, koja generalno gledajući na tržište doprinosi da se ono konstantno menja, razvija i ide korak napred. Na taj način se i međusobno motivišemo i možemo sigurno da činimo „male korake za svet, ali velike za našu industriju“.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u kompaniji)? 

Ponosan sam što smo pokazali da se iz maksimalne posvećenosti, truda i slušanje kupaca mogu izroditi najbolja rešenja – a to je naš projekat koji smo nazvali Kreativni hub Forma Ideale i sa kojim postižemo zapažene rezultate. Svaki dan sve bolje razumemo kupce, vodimo računa o njihovim zahtevima i željama, dok nam oni s druge strane vraćaju poverenjem i lojalnošću. Pokretanjem internet prodavnice, redizajnom sajta, razvojem društvenih mreža i AR aplikacije i planera, pojavljivanjem video uputstava za montažu artikala, uvođenjem live chat-a i bloga i vloga, zakoračili smo u jednu novu eru komunikacije sa zajednicom i našim kupcima. Vodimo računa da pažnju poklonimo i dalje tradiciolnanim medfijima, a istovremeno i dodatno razvijamo društvene mreže koje sada imaju zavidan broj pratilaca, onih kojima je Forma zaista svakodnevni deo doma. Naša Facebook stranica broji 500 000 pratilaca, a Instagram stranica 300 000, uz stalnu tendenciju rasta. Kroz sve to pokazali smo da je u nekim trenucima potrebna hrabrost da napravite iskorak i spremnost da ideju koja ima potencijala „izgurate do kraja“.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Moja želja bi bila da se veća društvena odgovornost kompanija uspostavi kao trend koji bi obeležio 2023. godinu i nadam se da će to i ostvariti. Istovremeno, digitalni kanali će i dalje nesumljivo biti dominantni, a praćenje svih novina na njima neophodno.

Od 2023. očekujem…

Da donese, pre svega, zdravlja i vremena da pronađemo najbolji balans između poslovnog i privatnog života. Na taj način ćemo davati još bolje rezultate i biti srećniji i zadovoljniji.

BUSINESS AND TRENDS: Changemakeri su kompanije koje su spremne da pomeraju granice!

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Nikola Vuković, Managing Partner, Evoke Group. 

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Trudimo se da pratimo sva dešavanja na tržištu i da sarađujemo kada god postoji prilika sa mnogim kolegama iz drugih agencija. Takođe, od ove godine smo se više aktivirali na polju radionica koje realizujemo sa klijentima, ali i sa onima koji to nisu. Koristimo miks više metodologija i zaista uživamo u tome.

Imajući sve to u vidu, deluje mi da je ova godina godina u kojoj smo svi zajedno u velikoj meri istraživali svet oko nas, ponešto novo i pokušali, ali zbog svih makroekonomskih faktora bili manje hrabri nego što se očekuje od naše struke.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?

Iz ugla agencije, mislim da su to klijenti. Kompanije koje su spremne da pomeraju granice, koje ne rade po modelu „mi vama brief, vi nama rešenje“ već aktivno učestvuju i veruju u zajedničku kreaciju, to su „changemakeri“.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)? 

Eksterno, kroz aktivno učestvovanje u mnogim strukovnim dešavanjima. Ove godine smo imali zapažene nastupe na Izazov forumu, Mark Awards događaju, IAA edukativnom programu AcademIAA, kao i doprinos kroz žiriranje na Kaktus festivalu i Mark Awards događaju.

Interno, tako što se trudimo da svake godine u tim primimo nove kvalitetne mlade ljude. Imamo pažljivo osmišljen plan učenja i razvoja svakog pojedinca i verujemo da ukoliko budemo jačali interne kapacitete i personalizovalo radili sa svakim pojedincem, u našem mikro svetu ćemo napraviti značajnu promenu.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Ukoliko pričamo o isključivo našem tržištu, verujem da će to biti aktiviranje više brendova na TikTok platformi, ali aktiviranje uz prethodno kreiranu strategiju i kontinuitet u komunikaciji. Nekako uzročno-posledično tome, verujem da će naredne godine zapravo dinamički sadržaj (video, animacije) preuzeti primat nad statičkim sadržajem, na svim kanalima komunikacije.

Od 2023. očekujem…

Od 2023. očekujem da će nam okolnosti dozvoliti da budemo dovoljno hrabri da živimo život kreativno.

BUSINESS AND TRENDS: Changemakeri nalaze se u onima koji svet posmatraju van okvira!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Vanja Vagić, Corporate Affairs Manager, Mars UBBAI.

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Po mom mišljenju, komunikacije su ona nit koja upotpunjava svet biznisa u svim njegovim aspektima – one imaju stratešku ulogu u poslovanju i zaslužuju svoje mesto u rukovodećim timovima. Taj stav je ono što praktikujemo u Marsu, i zato mogu slobodno da kažem da smo u 2022. godini upravo tamo gde želimo da budemo.

Ako bismo posmatrali tržišne komunikacije uopšte, smatram da bi se mnoge pozitivne promene desile ukoliko bismo postigli pravo, iskreno partnerstvo sa medijima. Naravno, to je moguće samo ako bismo svi usmerili svoje napore ka saradnji i postizanju kompromisa – jedan od važnih koraka u tom smeru jeste da mediji prepoznaju teme koje su od krucijalne važnosti za naše društvo i da, na neki način, preusmere svoj fokus sa “prodavanja” oglasnog prostora na to da zajedničkim snagama učinimo nešto za opšte dobro.

Naravno, brend komunikacija je jedno i ona treba biti ispromovisana na sve načine, ali kada govorimo o društveno-odgovornim kampanjama usmerenim na postizanje dobrobiti naše planete, ljudi i sveta generalno, želimo da naši budžeti koji su često vrlo ograničeni budu usmereni upravo na to – rešavanje važnog problema. Kako se kompanije odriču profita, posebno privatne kompanije, što je slučaj i sa Marsom, mediji, kao izuzetno važan alat, svoj doprinos mogu dati kroz ustupanje prostora.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji? 

U poslednjih nekoliko godina, kroz različite događaje imam tu sreću da se često susrećem sa mladim, ambicioznim, inteligentnim ljudima sa idejama koje zaista oduševljavaju. Zato bih rekla da se changemakeri advertisinga nalaze u onima koji  svet posmatraju van okvira. Kao neko ko će uvek dati prednost originalnim idejama u odnosu na “bombastične” 360 kampanje, spomenula bih i sjajno iskustvo žiriranja na prošlogodišnjem Kaktus festivalu, u okviru kog je na mene najveći utisak ostavila kampanja firme iz Čačka Natura Eco koja se bavi 3D štampanjem kuća. Umesto tradicionalnog oglašavanja, zakazali su konferenciju za medije u roku od 24 časa, u medijskoj kući koja tek treba da bude izgrađena. Upravo zbog ovakvih ljudi, ideja i projekata verujem da u advertising industriji još može biti svežih ideja.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u kompaniji)? 

Uvek je najteže govoriti o sebi.. Ali, izuzetno se trudim i radim na tome da podižem svest o važnosti komunikacija, prvenstveno o internoj komunikaciji koja je u kompanijama često zanemarena, a od ključne je važnosti za poslovanje, posebno u velikim kolektivima, kao što je Mars. Budući da koordiniram internu komunikaciju za 2000 saradnika na više od 50 tržišta, za mene je to ozbiljna odgovornost; posebno kada govorimo o tome da dobra međusobna komunikacija omogućava i bolju saradnju svih sektora u jednoj multinacionalnoj kompaniji, što ima direktan uticaj na povećanje zadovoljstva zaposlenih.

Isto mogu reći i za eksternu komunikaciju, kod koje se vodim principom istim principon, da je otvorena i iskrena komunikacija temelj svakog dobrog odnosa – sa poslovnim partnerima, medijima, potrošačima. Mnoge Marsove kampanje svoj početak doživele su interno, a svetlost dana su ugledale tek nakon nekoliko meseci, kada se sve posloži. Kampanja na koju sam najviše ponosna i koja je ohrabrila preko 100.000 žena širom sveta da puste svoj glas – HereToBeHeard, godinu dana se razvijala i “živela” samo interno. Smatramo da je ključno misliti i živeti ono što promovišemo, što se u našim kampanjama i aktivnostima i vidi.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Istinski se nadam da će to biti buđenje svesti. Na šta mislim kada to kažem? Pre svega, na spoznaju da smo svi građani istog sveta i da imamo jednaku odgovornost učiniti ga boljim mestom, na bilo koji način. Opet ću spomenuti i važnu ulogu koju komunikacija ima i u ovom domenu, pre svega u plasiranju ideja i međusobnom povezivanju.

Od 2023. očekujem… 

Nikada nisam donosila “novogodišnje odluke”, planirala velike odluke niti vezivala svoja očekivanja uz kalendarsku godinu. Generalno, uvek očekujem promene samo na bolje – prirodno je da se sa godinama rastemo i razvijamo, na poslovnom ali i na privatnom planu i težimo tome da prvenstveno mi budemo bolji. Nema vraćanja u rikverc.

 

Mreža si ti!

Marketing mreža danas slavi 11 godina uspešnog poslovanja.

Godine za nama obeležilo je mnogo zajedničnog rada, truda, druženja i umrežavanja. U saradnji sa kompanijama i agencijama partnerima, tržištu marketinških komunikacija u Srbiji poklonili smo mesta susreta i mesta za umrežavanje i edukaciju u okviru naših projekata IZAZOV, KAKTUS, Mark Awards i biznis hub-ova. Obezbedili smo i mesta za promociju, motivaciju i osnaživanje dobrih praksi kroz portal Marketing mreža i publikaciju Adbooka.

Ipak, ono što je najvažnije – zajedničkim snagama izgradili smo ZAJEDNICU! 

Danas, zahvaljujući svima vama koji ste deo nje, Marketing mreža je jedna velika marketinška porodica, čiji članovi (pojedinci, kompanije i agencije) svakoga dana guraju ovo tržište napred, daju doprinos razvoju struke i kreiraju trendove.

Šta smo zajedničkim snagama postigli i kako se razvijala Marketing mreža u periodu od 2012. do 2022. godine pogledajte u dokumentarnom filmu u kome govori preko 40 direktora agencija, kao i direktora marketinga i komunikacija najvećih kompanija u Srbiji. Izjave su snimljene tokom 2022. godine, a u filmu su korišćeni autentični snimci i fotografije iz arhive Marketing mreže.

Hvala vam što ste deo MREŽE!

#mrežasiti

BUSINESS AND TRENDS: Žao mi je što nismo uspeli da održimo DSOJ!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Milena Avramović Bjelica, suosnivač i izvršna direktorka, Chapter 4 Communications Consulting.

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Bila je ovo jedna izuzetno neobična godina u svim segmentima, pa tako i u komunikacijama. Već sredinom prvog kvartala desio se rat i napad Rusije na Ukrajinu što je momentalno zbog povlačenja kompanija sa ruskog tržišta, sankcija, a potpom i inflacije uticalo na ili smanjenje ili ukidanje budžete i to je trajalo do kraja drugog kvartla. Tako da je to bio novi izazov za sve nas, kako da se nastavi sa kampanjama i komunikacijom.

Mi imamo Chapter 4 agencije širom Jugoistočne Evrope i u razgovorima sa kolegama ne vidimo neku veliku razliku kad je komunikacija u pitanju. Možda su samo neki kanali u nekim zemljama popularniji nego u drugim, tu pre svega mislim na društvene mreže i online medije naspram tradicionalnih, ali suštinski u Srbiji su komunikaicje na nivou bilo koje druge zemlje. Ono u čemu mi zaostajemo jesu budžeti i svi mi bismo želeli da oni i u Srbiju budu na nivou budžeta u razvijenim zemljama.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji? 

Bukvalno svi mi koji se bavimo osmišljavanjem kampanja za klijente ili naših internih smo na neki način changemakeri. Svi zaposleni u komunikacijama, advertising, marketing, media buying industriji… donose dodatnu vrednost i struci i klijentima sa svojim idejama, iskustvom, znanjem.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/ kompaniji)? 

Verujem da svojim iskustvom i znanjem, spremnošću da stalno i sama učim najviše doprinosim i dajem primer mlađim kolegama u agenciji. Filantropija je nešto što mene zanima i ispunjava i to je oblast u kojoj se baš trudim. A doprinos struci se ogleda i kroz ovakve intervjue i izjava, učešće na konferencijama, kroz predavanja koja povremeno održim studentima.

Chapter 4 je konstantno nagrađivana agencija i ne samo na srpskom tržištu, već i na globalnom nivou i to je potvrda našeg doprinosa razvoju struke.

Ko je danas odgovoran za reputaciju struke u Srbiji? 

Svi mi koji radimo u komunikacijama smo odgovorni za stanje struke. Žao mi je što nismo uspeli da održimo DSOJ i da struku kroz ovo udruženje još više približimo biznisu i pokažemo značaj komunikacija. Moram priznati da nam je pandemija Covid-19 pomogla da pokažemo koliko su komunikacije važne, ali odgovornost leži na ličnim primerima, odnosu prema struci, odnosu prema klijentima, ali opet ponavljam mnogo bi nam značilo strukovno udruženje koje bi koliko toliko vodilo računa bar o etici u struci, što je zadnjih godina dosta diskutabilno, ali valjda je i to posledica društva u kom živimo.

Od 2023. očekujem…

Kada je posao u pitanju da bude bar na nivou 2022. Bila je ovo sasvim dobra godina za Chapter 4 u smislu obima posla, novih projekata, proširenja angažmana sa postojećim klijentima… Uvek se nadamo da može i malo bolje. Najvažnije je da ceo tim nastavi zajedno da radi, raste i razvija se, a lično bih volela da se vratim trčanju.

BUSINESS AND TRENDS: Svi imamo potencijal da budemo changemakeri, ako se potrudimo!

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naši sagovornici ovoga puta bili su Nataša Filipović, Managing Director i Marko Pešić, Executive Director, OvationBBDO.

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Marko Pešić: Godina za nama je bila veoma turbulentna i neizvesna i u našim, ali i u širim okvirima. Nema sumnje, svima nam je zajednička želja da budemo na boljem mestu nego što smo sada, ali nas razlikuju pristupi, načini i metode koje koristimo. Mi u Ovationu smo posvećeni tome da razmišljamo u okvirima trendova, ali i izazova koje vreme i tržište postavljaju pred nas. Zbog toga možemo biti zadovoljni periodom za nama. Ali mi ne bismo bili mi, da ne želimo više.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?

Nataša Filipović: Rekla bih podjednako kompanije i pojedinci, ali i okolnosti. Kompanije i pojedinci, jer pokreću inovacije ili promene, i koji pokreću procese koji su širi od njih samih i često revolucionizuju čitave industrije, oblikuju načine poslovanja ali i živote svih nas.

Sa druge strane, sila okolnosti, društvenih, političkih ili okolnosti okruženja, nekada predstavlja odlučujuću snagu u promenama koje živimo. Ukratko, svi imamo potencijal da budemo changemaker-i, ako se potrudimo.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)? 

Marko Pešić: Za mene je najveće postignuće kada se okrenem oko sebe i vidim da više od polovine Ovation tima čine ljudi koji su više od decenije sa nama, kao i veliki broj ljudi koji su sa nama izmedju 5 i 10 godina. To su ljudi koji su ovde počeli, razvijali se, napredovali i postali iskusni, kredibilni i ugledni profesionalci. Ljudi koji su životno odrasli i sazreli u Ovationu. Posebno se radujem predstojećim uspesima mlađih, talentovanih kolega.

Rezultati u brojkama, nagradama ili priznanjima, ali i pozitivnih komentara od profesionalaca o našem pristupu, radu ili rezultatima jesu brojni, ali nama je ipak najvažnije da su konstantni.

Ko je danas odgovoran za reputaciju struke u Srbiji? 

Nataša Filipović: Pa mi sami. Kao neko ko dolazi iz jedne od vodećih agencija koja posluje na tržištu već 25 godina, vrlo dobro razumem da smo jednako zaslužni, ali i odgovorni za razvoj struke kao i druge liderske agencije. Mi tu svoju odgovornost shvatamo ozbiljno i trudimo se da u svemu što radimo, projekte i inicijative u kojima učestvujemo budemo kredibilni i pouzdani partneri. Posebno mi je drago jer nas „bije“ dobar glas i postoji ogroman prostor za napredovanje kada govorimo o reputaciji struke.

Ipak, nema spavanja – svi sektori kompanija koje se bave komunikacijama, ali i stručna okupljališta kakva je i Marketing mreža, zadužuju svoj deo uticaja na reputaciju struke. U ovome smo zajedno.

Od 2023. očekujem… 

Nataša Filipović: …da nas iznenadi nečim dobrim.

Marko Pešić:  :: kuca pitanje u Chat GPTu ::

BUSINESS AND TRENDS: Changemakeri u advertising industriji u Srbiji trenutno ne postoje!

0

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Tamara Jokanović, Managing Director, Represent Communications. 

Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?

Godina 2022. je bila veoma nepredvidiva i turbulentna u skoro svim poslovnim aspektima, možda i jedna od najtežih u mojoj dosadašnjoj karijeri. Na pragu 2023, oblast tržišnih komunikacija je ili na samom početku ili na svom kraju. Zavisi kako budemo napravili zaokret (ako ga budemo napravili) u biti svog delovanja. Mislim da je 2023. poslednja prilika da se industrija pomakne sa mrtve tačke i sagleda realne prilike, mogućnosti i manjkavosti u radu. Drago mi je da su IAA i IPSOS sprovele istraživanje o ‚‚privlačnosti” naše profesije među mladima i moram da priznam da sam, kao i kolege, imala potpuno suprotno mišljenje kakav ćemo rezultat dobiti. Pozitivan ishod istraživanja je samo signal i vapaj za seniore da ne radimo nešto kako treba! Način i uslovi rada su se promenili, zahtevi tržišta i zaposlenih su se promenili! Mi i dalje, nažalost, nemamo dovoljno jaku niti dovoljno stručnu organizaciju i pojedince koji bi se ujedinili i ne samo pokrenuli već i krenuli u realizaciju nekih važnih i suštinskih pitanja opstanka naše struke. Vladavina starih principa, šablona i načela je daleko prevaziđena i krajnje je vreme za novu eru, neke nove ljude, nove trendove i, pre svega, njihovo razumevanje. Ukratko, trenutno smo ni na nebu ni na zemlji.

Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji? 

Trenutno ne postoje. Stariji koji misle da (uglavnom sve) najbolje znaju, promene im teško padaju i čvrsto čuvaju svoje mesto u foteljama, a mladi sa još uvek nedovoljno iskustva i snage da pomaknu stvari sa mrtve tačke da naprave suštinsku promenu, jer se njihov uspeh ogleda u kratkoročnim i vidljivim rezultatima preko noći. Status quo je očigledno model koji većini vladajuće scene i dalje odgovara dok god se u korporacijama štikliraju predviđene obaveze spuštene sa globala, a agencije za realizaciju tih štiklića dobijaju nadoknadu.

Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)?

Trenutno lično ne doprinosim koliko bih mogla kroz udruženja i rad u asocijacijama. I dalje su tu isti ljudi, isto podeljene karte, neki principi rada sa kojima se ja niti lično niti profesionalno ne slažem i jednostavno ne želim da trošim ni svoje ni tuđe vreme u okruženju u kome se ništa ne možete pomeriti sa mrtve tačke. S druge strane, veoma sam ponosna na sve što moj tim i ja postižemo iz godine u godinu, bez obzira na sve poteškoće i prepreke, i sami sebi zadajemo nove ciljeve i lestvice. Ove godine sa novim sektorom WebMind okrenuli smo se i trenutno najbrže rastućoj industriji i njihovim potrebama – IT i tech-u. Takođe, sa našim partnerima DynamicLife start up-om i Generali osiguranjem lansirali smo novi proizvod DynamicLife gde očekujemo promene u potpuno tradicionalnom okruženju i industrijama – robi široke potrošnje i osiguranju. Verujemo da će i jedan i drugi projekat biti nosioci promena, svaki u svom domenu, u godinama koje tek dolaze. Takođe, ne mogu a da se ne osvrnem na nagrade koje je Represent ove godine dobio na Kaktus festivalu u kategorijama za BTL, direktni marketing i event gde se borio sa mnogo većim i pozicioniranijim igračima u ovim oblastima, i drago mi je da je zajednica konačno imala priliku da vidi i nagradi sve što Represent može da ponudi svojim klijentima i partnerima.

Trend koji će obeležiti 2023. godinu…

Promena u svakom smislu. I sferi poslovanja i sferi življenja.

Od 2023. očekujem…

Osvešćeno čovečanstvo i hrabru poslovnu zajednicu ujedinjene u sentenci “Dela, a ne reči!”

 

Web readership daje realniju sliku o čitanosti tekstova u online medijima

0

Jedan od najčešćih problema sa kojim su se godinama susreću ljudi u PR agencijama ili sektorima za komunikacije u kompanijama, kao i u medija monitoring industriji, je adekvatno određivanje dosega medijskih objava. Posebno je to izraženo kod online medija. Trenutno se uglavnom koristi kao pokazatelj koliko posetilaca dođe na sajt nekog medija, uglavnom je to broj jedinstvenih dnevnih, nedeljnih ili mesečnih posetilaca nekog portala. Međutim, te brojke su daleko od realne slike, jer se ne može preslikati posećenost jednog portala, pa čak ni rubrike, na potencijalni broj čitalaca pojedinačnog teksta.

Web readership – procena čitanosti pojedinačnih tekstova u onlajn medijima je poslednja inovacija koja dolazi iz agencije Kliping i Newton Media grupe u čijem sastavu posluju.  Metodologija obuhvata parametre kao što su: kolika je posećenost sajta na kome je tekst objavljen (kao polazna osnova se koriste podaci Similar Web-a), da li je neki tekst objavljen na naslovnoj strani ili na naslovnoj strani neke od rubrika, da li je tekst vidljiv u prvom „skrolu“, koliko je i da li je vidljiv naslov, kompletan link itd.

Web Readership je testiran u okviru Newton Media grupacije tokom prethodne godine, pre svega u Češkoj i Sloveniji, ali i u Srbiji na određenom broju klijenata agencije Kliping. Povratne informacije su veoma pozitivne, a dobijeni podaci su ocenjeni kao trenutno najpribližniji realnim brojkama koje se mogu dobiti na tržištu.

Koristeći Web Readership metodologiju u obradi podataka dobijenih iz online medija konačno je moguće dobiti precizniju i jasniju sliku o potencijalnoj čitanosti medijskih objava na internetu, kao i relevantniju procenu ukupnog dosega PR kampanja. U sklopu Web Readership analize dobijaju se dva podatka – jedan je prosečna čitanost svih vesti sa određenog medija u određenom periodu, a drugi procena čitanosti konkretne objave u tom mediju, zahvaljujući čemu je moguće izvući zaključak da li je određena objava prošla uspešnije u odnosu na prosek na datom mediju ili lošije, što može biti osnova za unapređenje budućih PR aktivnosti. Ono što je bitno naglasiti je da Web Readership obračunava softver, na osnovu definisane metodologije i da na isti način klasifikuje sve medije, dakle subjektivna procena analitičara je sasvim isključena. Mada se i dalje radi o proceni potencijalnog broja konzumenata, Web Readership je pokazao u praksi zaista relevantne podatke i pravo je osveženje na tržištu kada je merenje učinka PR aktivnosti u pitanju.

Više informacija pročitajte na sajtu agencije Kliping Beograd.

Otvorene prijave za PHNX 2023 Awards!

SVET – AdForum raspisao je konkurs za 4. po redu PHNX nagrade.

Kao i prošle godine, u jedinstveno raznolikom žiriju naći će se kreativci, vlasnici agencija, brendovi, konsultanti, novinari, stratezi itd. Glavna tema ovogodišnjeg konkursa je – mir.

Prijave su otvorene do 1. aprila, a uži izbor biće objavljen 17. aprila. Dodela nagrada biće održana online 16. maja.

Prijavljeni radovi biće ocenjivani na osnovu tri kriterijuma – nivo inovativnosti i kreativnosti, potencijalnog uticaja, kvaliteta realizacije.

Više informacija pronađite https://www.adforum.com/

’Čik, čik, čik pogodi’ najbolju reklamu 2022. godine

Sada kada se pomalo odaljavamo od ritualnih prejedanja i kraja godine, nije loše da sumiramo utiske i trezne glave sagledamo dostignuća u advertajzingu iz 2022. U okviru najnovije epizode Žiška podkasta, Goran Jankuloski i Sandra Stojanović dotakli su se suštine marketinga u prošloj godini, a deo razgovora bio je prisećanje na lokalnu reklamu koju su jednoglasno i krajnje stručno ocenili kao nešto najbolje iz prethodnog perioda. Da, tako je – u pitanju je Brena vrti ananas u čarapi.

Polovina ljudi koji ovo čitaju bi najradije razbila ekran zbog ove izjave, dok druga polovina nije uopšte iznenađena. U koju god grupu spadate, evo dela razgovora koji pored toga što otkriva da su i Goran i Sandra previše razmišljali o Breni, objašnjava i zašto oboje smatraju baš ovaj video bitnim događajem na domaćoj sceni.

„Kontroverza oko Brenine reklame za čarape dosta dobro oslikava stanje advertajzinga u Srbiji. Ne znam da li si ispratila, ali Kesić je u stavio Brenu u ‘Šta rekoste bre, aman ljudi bre’ prilog. Oduvek je bilo najlakše da se podsmevaš – kako se odbraniš od toga“, rekao je Goran Jankuloski.

Sandra je na to dodala da je ključno to što su ljudi bili jako zbunjeni, jer video izneverava kategorije i očekivanja koje smo formirali. „Te kategorije su uglađenost 1. jezika reklame i 2. imidža Brene. Drugim rečima, ide protiv onoga što velika većina gledaoca na početku može da predpostavi da će videti od jedne ikone – sređena Brena, dosta nekordinisano cima i drmusa ananas da uđe u čarapu u nekakvoj prodavnici sa lošim osvetljenjem. Ako izuzmemo trenutak kad je sama sebe kolenom roknula na bini na početku karijere, uglavnom se radi o jednoj glamuroznoj divi Jugoslavije, mitu, idolu – ona je savršena Bijonse svog vremena“, kaže Sandra Stojanović i dodaje: „Jedini razlog zašto je ovo iole kontroverzno ili tema Kesićevog priloga je činjenica da smo kolektivno poprilično mizogeni. Ukoliko prođes kroz komentare videćes ‘šta joj je ovo trebalo’, ‘ozbiljna majka, šta to radi’, ‘žena koja iza sebe ima toliku karijeru prodaje čarape’. Lajtmotiv kritike bio je – dostojanstvo (tj. percipirani izostatak istog). Ljudi prosto ne mogu da zamisle da 45+ žena može da bude gotivan lik sa smislom za humor. Da, neko može u isto vreme da okupira poziciju žene, majke, kraljice i klovna! Za tu vrstu istupanja ti treba hraborst, visok nivo samosvesti i samopouzdanja. Ovaj video se izdvojio samo zbog toga što nama, publici, mahom nedostaje ista ta hrabrost i tvrdo smo dosadni (čast izuzecima). Volela bih da nas budućnosti ne šokiraju baš toliko uloge koje žene same za sebe odaberu.“

Na Goranovo pitanje – što je ovo u stvari jedna dobra reklama, Sandra je odgovorila: „Video ima čvrstu vezu sa proizvodom i u potpunosti je fokusiran na prikaz benefita. Zato je u pitanju objektivno dobra reklama – ne jer se smejemo ženi, već uprkos jedinstvenom uvidu u Brenu ljudskost, mi na kraju dana svi kapiramo da su čarape neuništive. Ona možda nije iskidala čarape, ali je iskidala demo proizvoda (morala sam ovo da kažem, oprostite). Na ličnom nivou, nakon ovoga imam veće poštovanje prema samoj Breni i navijam da proda gomilu čarapica na štandu u TC Ušće.“

Goran je izrazio nadu da će neka od naših organizacija tipa IAB, UEPS itd. da oda Breni priznanje za napredan pristup, iako je, kako navodi, jako svestan da je koncept prekopiran sa Baidua.

Mnogi drugari iz kreativnih industrija su se odmah javili da ukažu da je u pitanju plagijat. Originalnost je duboko evropocentričan i vrlo neproduktivan mit. Fascinacija nekim idealom, nikad do sad viđenim autorskim radom u sebi ima jak ego momenat – služi da jednu osobu ili delo odalji i stavi na nedodriljivi pijedestal (kome se možemo samo diviti i ništa više). Što se mene tiče, biti originalan na taj način nije prioritet uopšte i zapravo nije kako kreativnost funkcioniše. Najbolje ideje nastaju tako što prevodimo, koristimo se i procesuiramo postojeće reference, i na taj način produbljujemo odnos prema samima sebi (i proizvodu). Kada govorimo o kriterijumima na osnovu kojih smo procenili da je Brening TikTok najbolja reklama u protekloj godini – tradicionalne ideje o originalnost su definitivno negde pri dnu te liste. Uostalom, nije li sam TikTok serija trendova u okviru kojih jedni druge nastavljamo, oponašamo i amplifikujemo? Naslanjanje na Baidu klip je potpuno u duhu vremena i čini ovu reklamu još relevantnijom za 2022.“, rekla je Sandra.

„Volim da kažem da novo ne znači originalno! Kreativnost nije u formi koliko u pravom sklopu – Brena koja vrti ananas u čarapi je dobar, novi sklop elemenata koji suštinski radi“, zaključio je Goran.

Tekst napisala: Sandra Stojanović