Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 76

Dodeljena UEPS priznanja za 2022. godinu!

Udruženje za tržišne komunikacije Srbije (UEPS) dodelilo je tradicionalna godišnja priznanja najuspešnijim agencijama, kompanijama i pojedincima za ostvarene rezultate u struci u 2022. godini.

Žiri koji je brojao 33 člana iz redova agencija, oglašivača i stručnjaka iz akademske zajednice.

Dobitnik UEPS-ovog Grand Prix-a za 2022. godinu je kampanja Superhero, agencije McCann Beograd i klijenta Mastercard. Superhero je, takođe, dobitnik nagrade Dragan Sakan New Idea.

Nagrada Think Big koja se dodeljuje mladim, malim i srednjim agencijama, pripala je agenciji Konteent Media.

Sa najviše osvojenih bodova UEPS-ov oglašivač godine postao je Mastercard, dok je UEPS-ova agencija godine – Leo Burnett, drugi put zaredom

Na svečanosti je uručeno i priznanje „Otkrivanje“ za one koji se bave profesionalno komunikacijama, ali nalaze način da kvalitetno komuniciraju na neke važne teme. Ove godine dobtnik je besplatni online magazin Oblakoder.

Tokom svečanosti prve dobitnice srpskog Young Lionsa Keti Zaharijev i Milica Radović najavile su Young Lions Srbija za 2023, godinu.

Spisak dobitnika nalazi se u nastavku:

Promocija srpske kreativnosti u inostranstvu:

Bronzano priznanje: Cedevita rituali, Leo Burnett, klijent Atlantic grupa

Srebrno priznanje: A1 Group Shared Campaing, Leo Burnett, klijent A1 Srbija

Zlatno priznanje:  Smoki 50 years celebration, Leo Burnett, klijent Atlantic grupa

Kategorija integrisane promotivne kampanje

Hrana:

Bronzano priznanje: Tanjir pun ljubavi, Žiška d.o.o. klijent Dijamant

Srebrno priznanje: nije dodeljeno

Zlatno priznanje: nije dodeljeno

Snacks&deserts:

Bronzano priznanje: Smoki Street art – celebration, Leo Burnett, klijent Atlantic grupa

Srebrno priznanje:  Frikom Kapri Leto je, Leo Burnett, klijent Frikom d.o.o

Zlatno priznanje: nije dodeljeno

Bezalkoholna pića i napici:

Bronzano priznanje: CEDEVITA rituali, Leo Burnett, klijent Atlantic grupa

Srebrno priznanje:  Grand Kafa Hajde da imamo vremena, Luna TBWA, klijent Atlantic grupa

Zlatno priznanje: nije dodeljeno

Alkoholna pića:

Bronzano priznanje:  Kad bi Nikšićko pričalo, Luna TBWA

Srebrno priznanje:  Nektar pivo – Nemoj da mračiš, Friday Finally d.o.o., klijent Banjalučka pivara,

Zlatno priznanje:  Zaječarsko pivo – Za sve ono što nas spaja, Leo Burnett, Heineken Srbija

Maloprodaja, trgovina i usluge: 

Bronzano priznanje: Shoping mol, a na netu, Žiška d.o.o., klijent Ananas commerce d.o.o.

Srebrno priznanje:  18+ godina sa Vama Polovni automobili, Friday Finally d.o.o., klijent Polovni automobili

Zlatno priznanje: nije dodeljeno

Moda, sport, igre na sreću:

Bronzano priznanje:  nije dodeljeno

Srebrno priznanje:  nije dodeljeno

Zlatno priznanje:  Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Mediji, kultura i edukacija:

Bronzano priznanje:  Priručnik medijske informacione pismenosti za roditelje/USAID Serbia, Propulsion, klijent Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

Srebrno priznanje:  nije dodeljeno

Zlatno priznanje:  nije dodeljeno

Telekomunikacioni proizvodi, usluge i mediji:

Bronzano priznanje:  A1 voli planetu, Leo Burnett, A1 Srbija

Srebrno priznanje: Dobar start, Leo Burnett, A1 Srbija

Zlatno priznanje:  Srećna mi NovA1, Leo Burnett, A1 Srbija

Finansijski sektor i usluge:

Bronzano priznanje:  Erste banka Image kampanja Veruj u sebe, McCann Beograd, Erste banka

Srebrno priznanje: nije dodeljeno

Zlatno priznanje:  Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Creative efficiency:

Bronzano priznanje: Frikom Kapri Leto je, Leo Burnett, klijent Frikom d.o.o

Srebrno priznanje:  Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Zlatno priznanje:  Srećna mi NovA1, Leo Burnett, A1 Srbija

Priznanje za direktni marketing:

Bronzano priznanje:  Smoki 50 years celebration gift pack, Leo Burnett, klijent Atlantic grupa

Srebrno priznanje: Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Zlatno priznanje:  nije dodeljeno

Priznanje za TV spot:

Bronzano priznanje: Dobar start, Leo Burnett, klijent A1 Srbija

Srebrno priznanje:  Zaječarsko pivo – Za sve ono što nas spaja, Leo Burnett, klijent Heineken Srbija

Zlatno priznanje:  Srećna mi NovA1, Leo Burnett, klijent A1 Srbija

Priznanje za radio spot:

Bronzano priznanje:  Blakc&Easy (Grand) za kraljice i kraljeve jutra, Sivo d.o.o., klijent Atlantic grupa

Srebrno priznanje:  nije dodeljeno

Zlatno priznanje: Srećna mi NovA1, Leo Burnett, klijent A1 Srbija

Priznanje za print kampanju:

Bronzano priznanje:  Frikom Kapri Leto je, Leo Burnett, klijent Frikom d.o.o

Srebrno priznanje:  HIV je etiketa, Direct Media United Solutions, klijent Potent – Nacionalni centar za seksualno i reproduktivno zdravlje

Zlatno priznanje: nije dodeljeno

Priznanje za OOH kampanju:

Bronzano priznanje:  18+ godina sa Vama Polovni automobili, Friday Finally d.o.o., klijent Polovni automobili

Srebrno priznanje: Smoki 50 years celebration live OOH, Leo Burnett, klijent Atlantic grupa

Zlatno priznanje: Bukvalno za kikiriki, Konteent media, klijent The Fun&Fit Company

Priznanje za kreativnu upotrebu medija:

Bronzano priznanje: Smoki 50 years celebration live, Leo Burnett, klijent Atlantic grupa

Srebrno priznanje: Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Zlatno priznanje:  Smoki 50 years celebration 3D tactile boards, Leo Burnett, klijent Atlantic grupa

Korporativni i interni PR:

Bronzano priznanje:  She’s next, a ona si ti, New Moment New Ideas Company, klijent VISA

Srebrno priznanje:  nije dodeljeno

Zlatno priznanje: nije dodeljeno

Brand PR:

Bronzano priznanje:  Black&Easy (Grand) za kraljice i kraljeve jutra, Sivo d.o.o., klijent Atlantic grupa

Srebrno priznanje:nije dodeljeno

Zlatno priznanje: Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Priznanje za odnos prema kupcima:

Bronzano priznanje:  Za roditeljstvo prirodno kao Rosa, McCann Beograd, klijent The Coca Cola Company

Srebrno priznanje:  Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Zlatno priznanje: Lidl “Hoćeš da menjamo mesta”, Sivo d.o.o., klijent Lidl Srbija

Online marketing kampanja:

Bronzano priznanje:  Bukvalno za kikiriki, Konteent media, klijent The Fun&Fit Company

Srebrno priznanje:  18+ godina sa Vama Polovni automobili, Friday Finally d.o.o., klijent Polovni automobili

Zlatno priznanje:  Jednakost dolazi iz kuće, Communis d.o.o., klijent Koncern Bambi ad Požarevac

Prisustvo na društvenim mrežama:

Bronzano priznanje: Zaječarsko pivo – Za sve ono što nas spaja, Leo Burnett, klijent Heineken Srbija

Srebrno priznanje: A1 zombijana, Fullhouse Ogilvy, klijent A1 Srbija

Zlatno priznanje: Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Priznanje za najbolji sajt:

Bronzano priznanje:  www.tvojpogled.rsRed Communication, klijent Rosch

Srebrno priznanje: Cupra Hero – interaktivni video, M2C, klijent Porsche SCG

Zlatno priznanje: Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Priznanje za internet element i aplikaciju:

Bronzano priznanje:  Mobilna aplikacija za podršku mentalnom zdravlju “Uvek uz tebe”, Luna TBWA, klijent Svetska zdravstvena organizacija i klinika Laza Lazarević

Srebrno priznanje: Poziv od Deda Mraza, Mercator S, klijent Mercator S

Zlatno priznanje: nije dodeljeno

Priznanje za najbolji event:

Bronzano priznanje:  Triple jump, Converse@sneakerville, Ovation BBDO, klijent Triple Jump

Srebrno priznanje: Sneakerville 2022, New Moment New Ideas Company, klijent Sport Time

Zlatno priznanje: nije dodeljeno

Promocija na mestu prodaje:

Bronzano priznanje:  nije dodeljeno

Srebrno priznanje: IDEA Block, Mercator S, klijent Mercator S

Zlatno priznanje: nije dodeljeno

Priznanje za aktivnosti na vanstandardnim mestima:

Bronzano priznanje: Triple jump, Converse – CX Artists, Ovation BBDO, klijent Triple Jump

Srebrno priznanje:  Smoki 50 years celebration 3D tactile boards, Leo Burnett, klijent Atlantic grupa

Zlatno priznanje: Lidl “Hoćeš da menjamo mesta”, Sivo d.o.o., klijent Lidl Srbija

Kreiranje identiteta:

Bronzano priznanje:  nije dodeljeno

Srebrno priznanje: nije dodeljeno

Zlatno priznanje: Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Ambalaža i industrijski dizajn:

Bronzano priznanje:  CEDEVITA Pink Grejp, Leo Burnett, klijent Atlantic grupa

Srebrno priznanje: Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Zlatno priznanje: nije dodeljeno

Priznanje za CSR – Profitni sector:

Bronzano priznanje: Jednakost dolazi iz kuće, Communis d.o.o., klijent Koncern Bambi ad

Srebrno priznanje:  Lidl “Hoćeš da menjamo mesta”, Sivo d.o.o., klijent Lidl Srbija

Zlatno priznanje:  Superhero, McCann Beograd, klijent Mastercard

Priznanje za CSR – Neprofitni sektor:

Bronzano priznanje: Save Food Save Humanity, New Moment New Ideas Company, klijent Divac Fondacija i USAID

Srebrno priznanje:  HIV je etiketa, Direct Media United Solutions, klijent Potent – Nacionalni centar za seksualno i reproduktivno zdravlje

Zlatno priznanje:  Kako si, ali stvarno?, Ovation BBDO, klijent UNICEF Srbija

Nabolji copy:  Srećna mi NovA1, Leo Burnett, klijent A1 Srbija

Najbolja produkcija: Srećna mi NovA1, Leo Burnett, klijent A1 Srbija

Najbolja upotreba muzike i zvuka: Srećna mi NovA1, Leo Burnett, klijent A1 Srbija

Najbolja art direkcija:  Frikom Kapri Leto je, Leo Burnett, klijent Frikom d.o.o.

Najbolji glumački doprinos: Srećna mi NovA1, Leo Burnett, klijent A1 Srbija

 

 

 

Zašto su ljudi na UEPS-u nosili majice sa porukom WHY NOT?

U prazničnoj i veseloj atmosferi Dorćol Platz-a održana je 62. po redu dodela UEPS godišnjih nagrada, a gde smo mogli da vidimo sjajne kampanje koje su obeležile proteklu godinu.

Za agenciju godine proglašen je Leo Burnett, dok je Grand Prix pripao agenciji McCann Beograd. Posebnu nagradu žirija THINK BIG osvojila je agencija Konteent Media.

Pored interesantnih i zaista kreativnih radova, posebnu pažnju nam je privukao veliki broj ljudi u crnim majicama sa intrigantnom porukom – WHY NOT. Prilikom tradicionalnog uručivanja nagrada i fotografisanja saznali smo da su u pitanju zaposleni agencije Konteent Media iz Beograda.

Pokušali smo da otkrijemo više kroz razgovor i možda dobijemo najsvežiju informaciju da li je ovo još jedna kreativna kampanja koju spremaju, međutim, odgovor nismo dobili. Takođe, primetili smo i da su tačke na majicama različitih boja, te smo pomislili da je možda u pitanju neka CSR kampanja koja govori o različitostima.

Ne preostaje nam ništa drugo, nego da sačekamo i saznamo šta se krije iza ovoga.

Zašto danas svi pričaju o poljoprivredi?

0

Poljoprivreda je ponovo „hot topic“ u Srbiji. Kada kriza kuca na vrata, prirodno je da se vraćamo korak unazad i preispitujemo osnove, a osnova je – u hrani i prirodi iz koje hrana dolazi. Mladi milenijalsi počinju da se pitaju – odakle im zaista stiže hrana koju jedu? Kakvog je kvaliteta? Zbog čega ovih dana nema mleka na rafovima? Zašto će cena ajvara otići „u nebo“? Međutim, ultimativno pitanje, koje ide „ruka pod ruku“ sa klimatskim promenama je i – da li će biti dovoljno hrane za našu decu i unuke?

Dok se svi pitamo – da li će biti dovoljno brašna ili ulja za domaćinstvo, poljoprivrednici se nadaju pozitivnom balansu i održivom biznisu. Pitaju se da li će moći da priušte gorivo, radnu snagu, đubrivo? Kakva će biti otkupna cena? Da li će izgurati narednu sezonu sa nekim zadovoljavajućim profitom?

Nameće se i pitanje – koliko je uopšte javnost pravilno informisana o svim ovim, vrlo značajnim temama? Svi igrači u poljoprivredi snose podjednaku odgovornost da pravilnom komunikacijom i edukacijom stejkholdera (direktnih ili indirektnih), raščiste sve nejasnoće i predstave posao poljoprivrednika u pravom svetlu, jer poljoprivreda je zaista najvažniji posao na svetu.

Krajnji potrošači često nisu svesni koliko je mukotrpan put farmera da dođe do krajnje tačke, do zdravog i bogatog prinosa. Iako javnost kao finalni konzument hrane, posmatra poljoprivredu iz svog ugla, ne treba zaboraviti jedan izuzetno bitan aspekt – poljoprivredniku je poljoprivreda na prvom mestu biznis (posao), a to znači da je cilj svakog profesionalnog famera da uz što manje ulaganja, postigne što veći i kvalitetniji prinos. Pa tako opet dolazimo do neophodnosti kvalitetne komunikacije i razmene informacija – od agro stejkholdera ka farmeru, od farmera ka otkupljivačima ili krajnjem kupcu (konzumentu).

Poljoprivreda je jedan kompleksan lanac varijabilnih elemenata. Skoro pa „fabrika na otvorenom“. Na promenljivo vreme i iznenadne suše ili poplave, ne možemo da utičemo, a ni da ih predvidimo, jer su vremenski uslovi postali izuzetno promenljivi i nestabilni. Kretanje cena je rezultat uticaja makroekonomije, lokalnih regulativa i dešavanja i mnogih drugih uticaja. Na žalost, cena je i najefektivniji „budilnik“ koji će nas trgnuti iz ušuškanosti modernog života i naterati da se zamislimo. Na bolesti i pošasti koje napadaju naše useve možemo donekle uticati, jer danas je sve manje aktivnih materija kojim štitimo rod i prinose. U inovacijama i stalnim ulaganjem u nove tehnologije upravo leži ključ opstanka poljoprivrede. BASF kompanija je svesna koliko važnu ulogu ima, pa nastavlja da svake godine značajno ulaže u inovacije. Samo u 2019. godini uloženo je preko 900 miliona evra u agro R&D projekte (inovativne preparate i digitalne softvere).

Poslednjih nekoliko godina, hrana i poljoprivreda se više ne uzima „zdravo za gotovo“, a javnost i „običan čovek“, koristeći društvene mreže i digitalne kanale vrši sve veći pritisak na odgovorne organizacije da se ozbiljnije pozabave hranom i pitanjem budućnosti. Digitalni kanali postaju „moćan alat“ u borbi uticaja na donošenje ključnih odluka, a istorija je pokazala dosta uspešnih online kampanja koje su usmerile državne odluke, reakcije velikih kompanija ili međunarodnih organizacija u smeru koji diriguje javno mnjenje na društvenim mrežama.

BASF kompanija je davno prepoznala potrebu za digitalizacijom komunikacije sa našim partnerima i farmerima, kroz kompanijske interne sisteme informisanja i društvene mreže, ali i kroz napredne savetodavne digitalne sisteme. Danas, na primer, imate aplikaciju Xarvio Field Manager, koja vam uz pomoć satelitske navigacije daje savete kako da upravljate svojim gazdinstvom, uzimajući u obzir različite faktore (istorija polja, vremenska prognoza, specifičnosti useva). Dovoljno je da uzmete svoj mobilni telefon i dobićete informacije o statusu rizika od bolesti, štetočina, stanju rasta useva, savete o vremenu prskanja, a možete putem satelitske navigacije upravljati i svojim mašinama u polju.

Prema poslednjem zvaničnom popisu, u Srbiji je registrovano preko 600.000 poljoprivrednih gazdinstava. Od agro biznisa živi oko 1,5 miliona ljudi u zemlji. Čak i ako uzmemo da je samo trećina od ovog broja neko ko zaista donosi odluke o ulaganju, to je  opet značajan broj ljudi do kojih je teško doći lično i ostvariti direktnu komunikaciju (koja je uvek najefikasniji pristup). Zbog toga je u Srbiji, i dalje, ulaganje u masovne medije (online kanali i TV, pre svega) najbolji način da proširite svest o proizvodu ili edukujete poljoprivrednika o novim pristupima i tehnologijama u zaštiti bilja.

Sa druge strane, edukacijom krajnjeg potrošača postižemo balans i razumevanje celog procesa ishrane, a samim tim podižemo svest o ulozi poljoprivrede u našoj zemlji.

Za Mark Club tekst napisala:
Marina Mateković, Marketing Excellence Manager Area West & Bulgaria, BASF

Od igrača do humanitaraca

0

Situacija u kojoj igrači doniraju novac kompanijama koje se bave sportskim klađenjem nije tako česta, naročito kada se znaju stereotipi koji vladaju o ovoj industriji. Mnogi bi se sa ovakvom konstatacijom složili, barem do sredine 2022, kada je naš tim probao da igračima u digitalnom okruženju prenese i stari koncept „bakšiša protiv malera“ na uplatnim mestima i na taj način ga prilagodi najsavremenijim CSR trendovima.

Tako je nastao koncept Meridian donacije, jedinstvene crowdfunding platforme u domaćoj betting industriji, koja kroz nekoliko faza direktno uključuje kupce (igrače) na početnoj strani sajta Meridianbet, i transformiše ih u humanitarce i donatore naših različitih CSR akcija.

Prva faza bila je anketiranje igrača, gde smo preko internih kanala komunikacije sproveli glasanje koje bi naše CSR aktivnosti najviše voleli da podrže. To je zapravo bio i komplikovaniji deo, jer smo u poslednjih nekoliko godina sproveli preko 50 različitih kampanja, pa je bilo teško izdvojiti one za koje bismo se opredelili, u smislu redovne podrške donacijama prikupljenih od naših igrača, koje tako još jednom konvertujemo, ovog puta u organsku publiku „CSR patreona“. Naravno, igrači su predlagali i akcije u kojima do tada nismo učestvovali.

Kanal komunikacije koji za ovu svrhu održavamo sa igračima važan je tokom čitavog procesa donacije, koji vodimo po svim lead generation „kanonima“. U tom smislu kreirali smo prilagođene tekstove uputstava za donacije i zahvalnosti za donatore – kako putem landing page, tako i personalizovanih e-mailova.

U ovom trenutku, igrači mogu da biraju između šest različitih programa donacija – podrška našem Globalnom programu pošumljavanja, donacije Zadužbini Ilije M. Kolarca, Centru za zaštitu dece u Zvečanskoj, SOS Dečjem selu Srbija, Paraolimpijskom komitetu Srbije, kao i prikupljanje sredstava za lečenje Dušana Todorovića. Tu je i spisak donatora, koji samostalno odlučuju da li ostavljaju svoje osnovne informacije (ime i prezime) ili će biti anonimni. Na ovaj način kombinujemo podršku klasičnim humanitarnim, ali i ekološkim akcijama.

Kampanja koja je do sada zabeležila najveći odziv igrača jeste Donacija sadnica za pošumljavanje Srbije, koju od ove godine sprovodimo zajedno sa Ministarstvom za zaštitu životne sredine. Preko 500 sadnica već je stiglo u šest gradova, a u naredne tri godine planirano je doniranje i zasađivanje više hiljada sadnica. Već u prvom mesecu, platforma Meridian Donate zabeležila je više stotina pretplatnika, pa slobodno možemo reći da je naš projekat započeo transformaciju digitalnog marketinga i CSR-a u domaćoj industriji klađenja.

Meridian Donate platforma trenutno je dostupna svim korisnicima u Srbiji, Crnoj Gori, a uskoro stiže i integracija sa platformama za SMS donacije. S obzirom da radimo u čitavom regionu, ali i na tržištima EU, Južne Amerike i Afrike, na rešenju da, u prvoj fazi, uključimo kompletno tržište Zapadnog Balkana u ovaj program, a potom i da celo rešenje globalizujemo.

Šta nam je pokazalo iskustvo sa ovim projektom?

Ovaj projekat pokazao je da postoji jasna korelacija između kvaliteta i intenziteta CSR kampanja i rasta identifikacije korisnika sa brendom i jačanje loyalty segmenta. Tokom kreiranje kampanje, klijenti su pokazali veoma pozitivnu reakciju i aktivno učestvovali u kreiranju sasvim novog proizvoda, pokazujući tako privrženost da budu deo nekog šireg društvenog projekta. Stvorena je potpuno nova vrednost i to je najslikovitiji model kako možemo unaprediti odnos kompanija – klijent.

Za Mark Club tekst napisao:
Damjan Stamenković, Head of Global CSR, Meridianbet

Marketing čuva biznis od propadanja

0

Đorđe Jovanović, Marketing Director, Xiaomi Balkan i dobitnik Mark Awards SPECIJALNOG PRIZNANJA ZA LIČNI DOPRINOS RAZVOJU STRUKE, koje dodeljuje Marketing mreža najuspešnijim stručnjacima iz kompanija u Srbiji. Tim povodom govorio je za naše specijalno izdanje Mark Club.

Kako biste ocenili tržište marketinških komunikacija u Srbiji? Gde smo u odnosu na region?

Imamo odličan bounce-back nakon kriznog perioda izazvanog koronom. Vidljiv je rast, kako u marketinškim ulaganjima, tako i u rastu broja agencija. Zbog toga bi trebalo biti posebno fokusiran na unapređenje kroz edukaciju. I dalje kaskamo za EU zemljama u investicijama, dok u pogledu kvaliteta marketinga slobodno mogu reći da su tržišta dosta slična. Mislim da je ključna stvar, za rast tržišta marketinških komunikacija, konstantna edukacija osoba na C-levelu.

Ko danas kreira reputaciju struke u Srbiji? 

Reputaciju struke kreiraju svi koji rade u ovom sektoru i svi smo jednako odgovorni za nju. Bilo da se radi o zaposlenima u kompaniji i agenciji, svako je pojedinačno odgovoran, ali i kolektivno, jer svi znamo da se najbolje ideje rađaju u timu i zajedničkim naporima sprovode.

Zašto je neophodno aktivnije uključivanje kompanija u edukaciju i deljenje znanja sa mladim talentima, koji prave svoje prve korake u struci?

Izuzetno je važno baviti se mladim talentima i što više deliti znanje, jer na taj način oni mnogo brže sazrevaju u poslovnom smislu i dobijaju osnovu koja je na visokom nivou. Tako ćemo dobiti mnogo stručnije marketing ljude, koji će konstantno “dizati” reputaciju struke na sve višu lestvicu.

Koju ulogu u kreiranju biznisa budućnosti igraju marketing sektori kompanija?

U najbržim kompanijama, najbitniju. Samo agilne kompanije mogu brzo odgovoriti na mikro momente ili situacije na tržištu. Postoje zvanični i nezvanični statusi. U nekim kompanijama zvanično, marketing je bitna funkcija, dok nezvanično, to nije tako. Biznis budućnosti je kompanija u kojoj je marketing, nezvanično, najbitniji sektor kompanije.

Kakav je realan položaj marketing stručnjaka u kompanijama danas?

Dosta bolji ukoliko posmatramo u odnosu na položaj pre pandemije korona virusa, ali definitivno i dalje postoji puno prostora za unapređenje. Međutim, za kreiranje reputacije koliko su bitni rezultati, toliko je bitna i prezentacija postignutih rezultata na pravom mestu i u pravo vreme. Marketing bez adekvatne interne promocije, vrlo često se može protumačiti kao propala investicija ili u najbolju ruku, nešto što je očekivano. Pandemija je pogodila skoro sve industrije, te je agilnost marketing sektora, ponajviše e-commerce i digital dela, bio ključan za “vraćanje u život” većine biznisa i industrija.

Šta danas znači REMARKABLE poslovni uspeh?

Zavisi kako posmatramo – za nekoga su to ostvarene brojke, za nekoga su to kampanje koje ostavljaju trag, emocije koje izazivamo kod potrošača… Takođe, to je i svako mišljenje koje je drugačije od opšteprihvaćenog, koje dovodi do kampanja koje su kasnije posmatrane kao jedinstvene – out of the box.

Remarkable poslovni uspeh je kada od anonimusa postanete brend broj 1. REKARKABLE je onaj ko je gejm čejndžer. To su marketing stručnjaci koji su prepoznali mikro moment u ponašanju na tržištu i promenili igru, tj. zadovoljili veliku nesvesnu potrebu tržišta. Dobar marketing stručnjak napravi da kompanija/brend izgleda pametno, a REMARKABLE stručnjak, da se kupac oseća pametno.

U kojoj meri danas marketinške aktivnosti utiču na ukupne poslovne rezultate kompanije?

Bez marketinga kao najbitnije karike u biznisu, savremeni biznis ili kompanija, imaju problem da pronađu sebe i samim tim da izgrade stabilan i dugoročan biznis. Velike kompanije koje, zbog kompleksnog procesa odlučivanja, nemaju dovoljno dobar i agilan marketing, često pribegavaju strategiji kupovine malih, ali marketinški jakih kompanija koje su im ozbiljno ugrozile tržišna učešća. Iz prostog razloga, jer ne mogu da naprave tako brzu tranziciju iz sales oriented u marketing oriented kompanije.

Decenijama unazad, marketing kanali su se sporo razvijali, i to je nekako uticalo na to da C-level nije bio dovoljno informisan o bitnosti marketinga, a ponajviše nisu prepoznali bitnost digitalnog marketinga. To je dovelo do toga da su, marketing oriented kompanije i njihov C-level u doba korone, prosto eksplodirale sa prometima i prodajom, dok su druge kompanije doživele stagnaciju ili pad prodaje.

Ako krenemo od toga – kako se tačno odlučujemo o kupovini nekog proizvoda/usluge – shvatimo brzo da je to bio proces, i na svesnom i na nesvesnom nivou. Marketing je zapravo stvorio sve uslove, materijale i procese, koje ste obrađivali na oba nivoa. Sa pojavom digitalnog marketinga, u većini industrija, prvo se odlučite za kupovinu, pa onda idete u šoping. Takođe, omogućio je malim biznisima, malim brendovima, da imaju pažnju i pristup velikom auditorijumu. To je ranije bilo moguće samo velikim brendovima i kompanijama.

Koliko su marketinške aktivnosti bitne, možemo videti na primeru rezultata e-commerce biznisa. Oni su isključivo vezani za marketinške aktivnosti. eRetailer CEO, koji je slušao svoj marketing i ulagao na vreme u marketing i e-commerce platformu, sa pojavom korone “pokupio je kajmak”. Marketing nije samo nešto što utiče na biznis rezultate, on čuva biznis od propadanja. Marketing nije samo važan deo za uspeh biznisa, marketing je sada biznis.

Koji projekat biste izdvojili u 2021. godini na koji ste najponosniji, a koji je ostvario izuzetne rezultate?

Mnogo uspešnih projekata i rekordno lansiranje Redmi Note 11 serije, rekordne posete na otvaranju Xiaomi storova. A definitivno, najpoznatiji projekat bila je realtime marketing kampanja, zbog kojeg je cela Srbija pisala “uzmi brate Xiaomi”.

Šta za Vas znači Mark Awards priznanje i kako će ono uticati na Vašu dalju karijeru?

Što se tiče karijere, mislim da neće ništa promeniti, osim što potvrđuje da sam sve izazove savladao, kao i da sam naučio iz njih. Tokom cele karijere bio sam autentičan, pronalazio nove načine promovisanja, nisam se libio da probam nešto drugo, tako sam učio i razvijao se. Ova nagrada jedan je od znakova da sam na pravom putu, podsticaj da nastavim da razvijam i sebe i druge, a ponajviše da verujem svojoj viziji i budem uporan.

 

Inovacije su u DNK naše kompanije

0

Milena Đorić Gudurić, direktorka marketinga za tržišta Srbije, Crne Gore i BiH, Mastercard i dobitnica Mark Awards priznanja u kategoriji i BRAND INNOVATOR OF THE YEAR, koje dodeljuje Marketing mreža najuspešnijim stručnjacima iz kompanija u Srbiji. Tim povodom govorila je za naše specijalno izdanje Mark Club.

Kako biste ocenili tržište marketinških komunikacija u Srbiji?

Marketing i komunikacije u Srbiji su industrija koja se iz godine u godinu razvija, i mada vidimo pomake i usvajanje trendova, mislim da zbirno, kao industrija, možemo još mnogo da napredujemo, ali to i jeste cilj razvoja, zar ne? Na primer, kada su u pitanju kanali i formati na koje se oslanjamo, sve više idemo u korak sa svetskim trendovima, pa tako vidimo da je TikTok kao kanal sve zastupljeniji, da skoro da nema brenda koji se ne oslanja na influensere, da je sam ton komunikacije opušteniji i bliži mlađim generacijama potrošača, čak i kada pričamo o nekim industrijama koje se tradicionalno percipiraju kao stroge.

S druge strane, suštinske inovacije su prisutne u manjem obimu. Globalno, brendovi eksperimentišu sa aktuelnim buzzwords naše industrije kao što su metaverse ili NFT, i mi možemo diskutovati o tome hoćemo li u narednih godinu ili dve videti takve projekte kod nas, odnosno šta je vrednost koju oni donose građanima Srbije ili kako ćemo ih mi marketari ovde koristiti, tamo gde postoji regulativa koja ih određuje. Međutim, mislim da mi kao tržište nismo završili sa nekim opipljivijim inovacijama koje unapređuju korisničko iskustvo.

Kada je pravi trenutak za inovacije u okviru kompanije?

Trenutak za inovacije u okviru kompanije je svakako pre trenutka u kome se sa inovacijom ide pred korisnike. Kompanija najpre mora da usvoji suštinski kreativan i inovativan način razmišljanja, što znači da će organski razumeti i kreirati inovativne proizvode i servise koje će predstaviti korisnicima. Vraćam se na očekivanja korisnika – ona stalno rastu, jer se menjaju i diverzifikuju njihovi životni stilovi. Kulturološke promene i tehnološke inovacije utiču na to da je ustaljeni pristup marketingu prevaziđen, zbog čega brendovi moraju da (se) inoviraju kako bi ostali relevantni u očima potrošača.

Na primer, procenjuje se da je broj uređaja sa instaliranim ad blocker rešenjima već prevazišao 620 miliona na globalnom nivou, što znači da je ulaganje samo u klasično oglašavanje mnogo manje efikasno nego ranije. Za brendove to otvara izazov i mogućnost da inoviraju načine na koje dolaze u kontakt sa potrošačima. Mi zato razvijamo multisenzorni pristup koji uključuje prepoznatljiva senzorna iskustva onda kada potrošač dođe u interakciju sa našim brendom.

Tako smo pre par godina iz brendinga isključili naziv kompanije, jer istraživanja su pokazala da je sam logo dovoljno prepoznatljiv da stoji samostalno, i to je vizuelni pristup prilagođen savremenom, u sve većoj meri digitalnom okruženju. Razvili smo i sonic, odnosno zvučni logo koji na sve više mesta, naročito u onlajn okruženju, čujete svaki put kada plaćate Mastercard karticom, kao dodatnu potvrdu autentičnosti brenda, odnosno sigurnosti i vrednosti koje mi pružamo korisnicima. U multisenzornom iskustvu aktivirali smo i olfaktorne senzacije, kroz razvoj prepoznatljivih optimism i passion mirisa odnosno parfema, kao i naš ukus kroz passion i optimism ukuse makarunsa kreiranih u saradnji sa Ladurée Paris, i sve to zbirno ima za cilj da probudi autentične emocije i potrošačima pruži jedno sveobuhvatno, uranjajuće i nezaboravno iskustvo, koje brend izdvaja od drugih.

U kom smeru bi trebali da se transformišu brendovi imajući u vidu da živimo u hiperpersonalnoj eri?

Pored hiperpersonalizacije koju potrošači očekuju, ovde treba računati i na smanjenu pažnju na koju su, ruku na srce, uticali sami marketari, stvarajući džunglu u kojoj se reklame često, uz mnogo ponavljanja i malo targetiranja „bacaju“ na korisnike, koji u proseku vide 3 do 5 hiljada reklamnih poruka dnevno. U moru informacija koje se razmenjuju, naša industrija mora da nastavi da insistira na odgovornosti u pogledu privatnosti podataka, što implicira i transparentno komuniciranje svrhe u koju se koriste podaci, ali pre svega, da se podaci prikupljaju uz pristanak korisnika. Kao marketari, o kampanjama treba da razmišljamo iz ugla korisnika, ali nas samih kao korisnika – gde je granica sa kojom se ja osećam komforno? Zašto neki brend želi da ima te podatke o meni? Da li mogu da se predomislim i tražim da se moji podaci izbrišu iz baze podataka? Kada krenemo da razmišljamo iz tog ugla, dolazimo do toga da nam nije neophodno da imamo sve podatke o našim korisnicima – ipak, nije stvar u kvantitetu, nego u kvalitetu i relevantnosti.

Koji projekat biste izdvojili u 2021. godini na koji ste najponosniji, a koji je ostvario izuzetne rezultate?

U domenu društveno-odgovornog poslovanja, to bi svakako bio projekat Superheroji, kao pravi primer funkcionalnih inovacija i inovacija na duže straze na kojima mi kao kompanija insistiramo. Istakla bih i kampanje sa povratom sredstava, odnosno keš-bek kampanje, koje smo organizovali za podsticanje onlajn i mobilnih plaćanja. To su tržišne kampanje koje su sada već poprimile tradicionalni format, jer korisnici, ali i naši partneri u bankarskom sektoru, prepoznaju, pre svega, edukativnu vrednost koju one imaju za celo tržište. Ponosna sam što razvijamo i sprovodimo projekte, kao što je bilo uvođenje Apple Pay-a, a ove godine i Google Pay-a, koji donose vrednost celom tržištu, jer verujem da svi imamo koristi od toga da se povećava nivo tehnološke i finansijske pismenosti naših građana. Drago mi je da korisnici to prepoznaju i da vide upravo te kampanje kao konkurentnu prednost našeg brenda.

Šta za Vas znači Mark Awards priznanje i kako će ono uticati na Vašu dalju karijeru?

Nagrade za uspešne projekte i trud uložen u njihovu realizaciju uvek prijaju i to je, neskromno rečeno, priznanje za sav prethodni rad koji ste uložili u sebe da biste dostigli određeni nivo izvrsnosti, ali i obaveza da i dalje nastavljate istim tempom. Zbog toga, čestitam svim kolegama na osvojenim nagradama, ali i kolegama koje su ušle u finale, jer su svi oni doprineli da se granice naše industrije pomeraju uvek unapred. Posebno sam zahvalna svojih kolegama, koji su sa svojim znanjem i iskustvom, neprocenjiv deo uspeha naših kampanja i svega što smo do sada inovirali na tržištu.

 

Nikola Jokić u novoj kampanji ProCredit banke

Jedan od najboljih košarkaša na svetu Nikola Jokić i ProCredit banka najavljuju saradnju na novom projektu. Nikola Jokić, koji je u prethodne dve sezone proglašen za MVP-a i četiri puta za NBA All-Stara, biće glavni akter nove kampanje ProCredit banke u Srbiji narednih 18 meseci.

“S obzirom da sam i sâm zadovoljan klijent ProCredit banke, projekat bih pre svega definisao kao partnerstvo. Zaista mi je drago da sam deo ove priče i radujem se TV spotu koji će uskoro biti emitovan“ – kaže igrač Denvera.

Nikola Jokić važi  za prvih deset na listi NBA igrača svih vremena sa najviše tripl-dablova, a postavio je i rekord za najbrži tripl-dabl svih vremena u NBA ligi. Iako jedan od najpoznatijih i najuspešnijih sportista na svetu, sačuvao je prirodnost, autentičnost i opuštenost, koja je naročito došla do izražaja prilikom snimanja spota u Somboru, gradu u kojem se Nikola najbolje oseća.

„Neizmerno nam je drago i jako smo ponosni što će baš Nikola Jokić imati glavnu ulogu u našem novom TV spotu. Želeli smo da prikažemo „lakoću življenja“. Jer, mnogo toga može da bude lako kada pronađete banku partnera po vašoj meri – modernu, profesionalnu, onu koja uvek daje najbolje od sebe. Banka smo koja se trudi da uvek postavlja rekorde, pa je naša saradnja sa Jokićem, koji iza sebe broji rekorde i uspehe, bio logičan sled okolnosti. Zbog činjenice da je Nikola veliki profesionalac u svom poslu, baš kao što se i mi trudimo da to budemo, kao i zbog činjenice da delimo veoma slične vrednosti, verujemo da je naše partnerstvo, u ovom projektu, savršen spoj“, izjavio je Igor Anić, predsednik Izvršnog odbora ProCredit banke u Srbiji.

Izvor: ProCredit Banka

Važnost korporativnih komunikacija u kreiranju reputacije kompanije

0

Komunikacijske aktivnosti se sprovode kako bi se pomoglo u postizanju ciljeva kompanije. Stoga je upravljanje komunikacijama strateška upravljačka aktivnost koja pomaže u osiguravanju održivog funkcionisanja kompanije u društvu, prateći rastuću potrebu za integrisanim, strateškim, dugoročnim pristupom komunikaciji.

Uloga korporativnih komunikacija ogleda se komunikaciji vizije i vrednosti kao identiteta kompanije, istovremeno je usmerena ka zaposlenima kao najboljim ambasadorima kompanije, kao i svim eksternim javnostima sa kojima kompanija posluje. Takođe, građenje dugotrajnih odnosa zasnovanih na poverenju sa poslovnim partnerima i potrošačima, i prepoznatljivosti brenda kompanije u javnosti sa ciljem izgradnje i negovanja reputacije predstavljaju osnovne zadatake korporativnih komunikacija.

Najveći izazov, kada je u pitanju reputacija, predstavlja činjenica da se ona gradi i neguje godinama, a moguće je izgubiti ili dovesti u pitanje za samo nekoliko trenutaka. Ovo je posebno značajna činjenica u današnje vreme, jer kako Erik Schmidt kaže „količina podataka koja je generisana od nastanka čovečanstva do 2003. godine, danas nastane u roku od dva dana“. Iako je ovaj podatak fascinantan, teško ga možemo proveriti, ali on svakako ukazuje na aktuelnu situaciju hiperprodukcije informacija i izazov sa kojim se komunikatori danas suočavaju.

Posebno će godina 2020. u kojoj se pojavila pandemija COVID-19 ostati upamćena i po tome što se termin „nova normalnost“ koristio kako bi opisao situaciju koja je zadesila  građane i kompanije planete. Pomenuta kriza ponovo je u žižu interesovanja kompanija i javnosti u celini, stavila profesiju komunikacija, jer je bilo od neprocenjivog značaja pravovremeno i pouzdano plasirati neophodne informacije. Živimo i radimo u ambijentu koji već duži niz godina nazivaju VUCA svet. VUCA je akronim koji potiče iz američke vojske, i koji opisuje borbeno okruženje rečima volatilnost (engl. Volatility), nesigurnost (engl. Uncertainty), kompleksnost (engl. Complexity) i dvosmislenost (engl. Ambiguity). To je okruženje u kome se ne zna šta možete da očekujete. Kompanije već duži niz godina posluju u okruženju koje je mobilnije, konkurentnije, daleko brže od okruženja u prošlosti i koje karakteriše visoka tehnološka orijentacija preduzeća, ali i nepredvidivi razvoj.

Preduslov dobrog pozicioniranja organizacije proizilazi iz efikasne implementacije strategije komunikacije, usmerene ka internim i eksternim javnostima. Kao krovni pojam, strateška komunikacija je agilni proces upravljanja i odnosi se na sve ciljno orijentisane komunikacije koje pokreće kompanija za obraćanje bilo kojoj grupi zainteresovanih strana.

Digitalno doba i brza ekspanzija društvenih medija u kojima se sve dešava u realnom vremenu, upravo pokazuju značaj komunikacijskih aktivnosti i njihove relevantnosti za očuvanje reputacije kompanije. Poseban izazov predstavljaju društveni mediji u kontekstu širenja lažnih vesti ili pogrešnih informacija, tj. članaka namerno izmišljenih da bi se zavarali čitaoci. U takvom okruženju, većina firmi se posebno oslanja na podršku korporativnih komunikacija, prilagođavajući način poslovanja ubrzanoj digitalizaciji uz brojne izazove.

Najsnažniji oslonac za očuvanje reputacije predstavlja organizaciona kultura, koja se zahvaljujući korporativnoj komunikaciji prožima kao vezivno tkivo kroz čitavu organizaciju, okupljajući članove organizacije na način da su u potpunosti svesni organizacionih procesa, prihvatajući vrednosti određene organizacije. Korporativna komunikacija je zapravo umetnost izražavanja akcija koje kompanija preduzima da bi se ostvarili postavljeni ciljevi, uz efikasnu i transparentnu poslovnu komunikaciju, kroz sve kanale komunikacije, zbog potrebe i značaja da što veći broj javnosti bude informisan, istovremeno pokazujući podršku, empatiju i dužno poštovanje svim interesnim grupama.

Za Mark Club tekst napisala:
Jelena Gavrilović Šarenac, Direktorka korporativnih komunikacija, Henkel Srbija i Henkel Adria

Let bez krila u industriji strogih regulatornih pravila

0

Možda se pitate zašto nema mass media kampanja za tzv. “lekove na recept“ u Republici Srbiji i regionu? Zabranjeno je. Možda vam je čudno zašto nema tribina na temu medikamentoznih terapija koje pacijenti koriste? Nije dozvoljeno. Zapazili ste da nema promotivnih brošura za lek koji ste dobili kao preporuku od vašeg ordinirajućeg lekara? Onemogućeno je.

Dobro osmišljene FMCG promotivne kampanje, koje su orijentisane na opštu javnost, za nas iz marketinga tzv. “leka na recept“ su Area 64. Svi kanali komunikacije sa krajnjim potrošačem su za nas zabranjena zona. Zato, celokupan 7P marketing miks mora se posmatrati kroz dve dimenzije, gde sa jednom target grupom (opšta javnost, consumer) nema komunikacije, a druga grupa (zdravstveni radnik) mora da postane glasnogovornik u punoj veri u kvalitet, efikasnost i finansijsku prihvatljivost proizvoda u  promociji.

Sa  druge strane, investicija u “glasnogovornika” nije dozvoljena, jer je zabranjeno “podsticanje propisivanja leka“. Tu padaju sve one teorije zavere o farmaceutskoj industriji koje su plod dubokog nerazumevanja stroge legislative i regulative vezane za promo aktivnosti u ovoj oblasti. Investicija je moguća samo u marketing alate pod strogim ograničenjima Zakona, Pravilnika i autonomnih odluka regulatornih agencija, čija rigoroznost često prevazilazi onu u EU, što promovišem kao pohvalno.

Kreirali ste jedan divan brend plan, zadovoljni ste, jer ste prevazišli sve dotadašnje izazove i zamislite jednu ovakvu situaciju – veleprodajna cena vašeg proizvoda u promociji, u koji ulažete svu svoju veru, snagu i znanje, nije rezultat vaše poslovne odluke. Da, jasno razumete – cenu vašeg proizvoda ne određujete vi i što je još strašnije – ne možete kontrolisati promene u ceni vašeg proizvoda! Polako se topi vaša bruto margina iz koje ste tako optimistično kreirali prekookeanski brod marketing alata.

Kako onda da nastavite dalje?

Kada letite bez krila, dva ishoda su izvesna – imaćete bolju aerodinamiku, ali vrlo lako možete i sleteti na nos. Da ne biste bili u slobodnom padu, treba vam raketni motor. A to ste samo i jedino vi, vaš entuzijazam i nepokolebljivost da nađete put.

Sveukupno, iz dosadašnjeg decenijskog iskustva rada u restriktivnim uslovima, mogu reći da je za najveći deo uspeha najvažniji onaj prvi korak – prihvatanje stvarnosti kao neizbežne i usmeravanje energije na rešenja u datim okolnostima, umesto rasipanja energije na nepotrebne i besciljne diskusije, kroz višesatne sastanke. Potrebno je da zaboravite ideju harmonizovane kampanje ili copy/paste strategije sa jednog na drugo, geografski i mentalitetom slično tržište. Jednostavno, nećete uspeti takvim pristupom.

Kakav DNK treba da nosite? Morate biti veoma kreativni i hiperobazrivi, pomalo i pesimistični da biste bili spremni na udare, ali i dovoljno hrabri da biste stavili glavu tamo gde drugi nisu želeli ni ruku. Inovativnost je imperativ, ali ne ona deklarativna, gde želite da očarate svog nadređenog tako što ćete organizovati vebinar na kome je učestvovalo milion slušaoca (što uključuje i rodbinu organizatora), već zaista morate da obezbedite uticajan projekat koji će imati odraz na prodaju, a ne samo na brand awerness i na zadovoljan osmeh vašeg pretpostavljenog. Morate dati sebi prostor da se osamite, jer inovativnost ne dolazi iz dnevno operativnih poslova, bar ne često. Dozvoljeno je pogrešiti, nije prihvatljivo ne pokušati. Sva najveća dostignuća koje danas poznajemo su proizvod duge liste pokušaja i neuspeha. Ukoliko ne nalazite  entuzijazam duboko u sebi, tada ne postoji ni jedan trening koji će vam pomoći da budete zaista uspešni u uslovima restriktivnog poslovnog okruženja. Dakle, sve je na vama, ostalo će doći, pre svega, iz bolnih iskustava koja vas nisu slomila.

Za Mark Club tekst napisao:
Branko Anđelković, Menadžer marketinga RX proizvoda, Galenika

Dobar brend je sebi dosledan

0

Danijela Gašparac, Head Of Market Research – CEO Advisor, Telekom Srbija i Marketing and Communication Consultant, Srbija voz i dobitnica Mark Awards priznanja u kategoriji SUPER HERO OF THE YEAR, koje dodeljuje Marketing mreža najuspešnijim stručnjacima iz kompanija u Srbiji. Tim povodom govorila je za naše specijalno izdanje Mark Club.

Kako biste ocenili tržište marketinških komunikacija u Srbiji? Gde smo u odnosu na region?

Tržište marketinških komunikacija u Srbiji, manje više, isto je gde i prethodnih godina. FMCG i ritejl industrija prednjače u oglašavanju jer to, u suštini, i jeste naš reality – ljudi kreiraju prioritete u skladu sa standardom. Pored njih, tu su i telco operateri, koji se aktivno bore za korisnike i povećanje share-a na tržištu.

TV je i dalje u fokusu. I tako će biti i u narednim godinama, jer ljudi u Srbiji, pretežno, i dalje daju primat ovom kanalu. Radio, već nekoliko godina unazad, beleži mali, ali stabilan rast, dok se OOH, nakon krize i pada za vreme pandemije, vraća na mesto koje je imao i pre.

Pandemija je, i definitivno, uticala na rast digitala i e-trgovine kod nas i to je trend koji se nastavlja. Takođe, čini mi se da se smanjuje broj (i kvalitet) snimljenih TV spotova, i da sve više ima animiranih reklama. To je, ponovo, realan odraz okolnosti sa kojima se susrećemo – u vreme krize, marketing je prvi na udaru kompanija, te su budžeti sa kojima se radi uglavnom smanjeni. Ipak, mislim da i pored svega toga, tržište i dalje ume da „iznedri“ odlične i učinkovite kampanje, koje lako i brzo nađu put do srca potrošača. A i do kritične lupe struke.

Što se regiona tiče, ni tu se nije mnogo promenilo – odnos „snaga“, manje više, oslikava naše ekonomije. Hrvatsko tržište je naprednije, hrabrije i inovativnije od našeg, Slovenija je malo „mirnija“, dok smo mi u sredini, a iza navedene dve države, a rekla bih, ispred ostalih zemalja regiona.

Šta danas znači dosledno vođenje brenda?

Znači ne menjati suštinu brenda pred naletima „vetra“. Dobar brend je sebi dosledan, a tim koji ga vodi je dosledan njemu. Nikakve krize, konkurencija, interne i eksterne promene ne mogu poremetiti ono što on jeste. U redu je shift u komunikaciji, u redu je, nakon nekog vremena i po potrebi, menjati komunikacione platforme, fokuse ili kanale, ali dosledno vođenje brenda podrazumeva da je suština netaknuta. I to je ključna stavka koja omogućava da brendovi budu dugoročno uspešni i stabilni.

Na koji način je COVID-19 kriza uticala na brendove? Da li su se upravo tokom krize na tržištu istakli brendovi – superheroji?

Različita je percepcija superheroja. Za neke su superheroji brendovi koji su donirali novac ugroženima uslovima pandemije, za neke su to brendovi koji su pružali podstrek i motivaciju u teškim vremenima, a za neke oni koji su brinuli o svojim zaposlenima. Za mene su superheroji svi oni, ali i svi brendovi koji su uspeli da opstanu, a da nikoga ne oštete, u bilo kom smislu.

Da li potrošači cene brendove koji u kontinuitetu komuniciraju sa njima, bez obzira na dešavanja na tržištu? Vole li potrošači iskrene brendove?

Mislim da kontinuitet jeste važan, ali da je gore pomenuta doslednost važnija. Čak i kada je frekvencija manja, dosledna komunikacija će dati snažniji impact i bolje rezultate. Iskrenost je presudna u svim odnosima, pa tako i u odnosu brenda i korisnika (kupca). To je ujedno i strategija koju lično najradije biram.

U kom smeru bi trebali da se transformišu brendovi imajući u vidu da živimo u hiperpersonalnoj eri?

Mislim da brendovi ne treba drastično da se transformišu, već samo da pažljivo prate i tržište(a) i trendove. Vidimo ogromnu promenu u tome šta marketing zapravo jeste. Više se ne radi o pokušaju da ubedite ljude da kupuju od vaše kompanije ili da rade sa njom. Umesto toga, prioritet se pomerio ka pružanju najbolje korisničkog iskustva koje će naterati ljude da se vraćaju po još. Pored personalizovanih marketinških poruka, potrebno je naći način da slušamo i odgovaramo na njihova pitanja, što podrazumeva, danas više nego ranije, koordinaciju marketing, pre svega, digital, tima sa korisničkom podrškom i prodajom. Bez obzira šta nam naredna godina ili naredne godine donose, jedna stvar je izvesna – budućnost marketinga i poslovanja je u inkluziji i povezanosti sa stvarnim potrebama kupaca. Korisničko iskustvo mora da se nađe u svakom aspektu marketinške kampanje, i sve više će biti presudno za percepciju, ali i opstanak brendova.

Koji projekat biste izdvojili u 2021. godini na koji ste najponosniji, a koji je ostvario izuzetne rezultate?

Apsolutno bi to bio projekat rebrendiranja Srbija voza i razvoj brenda Soko. To je definitivno najkompleksniji i najizazovniji projekat koji sam vodila. Ponekad mi deluje nemoguće šta smo uspeli da ostvarimo za kratko vreme i mogu samo da kažem – kada imaš dobar tim oko sebe, kada veruješ u brend na kome radiš, svaki izazov je inspiracija, a svaki proces uživanje.

Šta za Vas znači Mark Awards priznanje i kako će ono uticati na Vašu dalju karijeru?

Uvek je lepo kada je vaš trud i rad prepoznat, a posebno kada je to od strane renomiranih stručnjaka. Profesionalno me vrlo raduje i sigurna sam da je bitno da postoji ovakva nagrada, koja prepoznaje i rad marektara, a koji smo uglavnom uvek u pozadini. A nagrada je samo još dodatni podstrek i odgovornost, da nastavite da učite i trudite se da uvek budete još bolji!