Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 77

Now&10: Transformacija agencija

Marketing mreža objavila je danas novu epizodu Now&10 serijala. Ovaj serijal, kroz različite teme, analizira tržište marketinških komunikacija u Srbiji u periodu od 2012. do 2022. godine.

U okviru nove epizode pod nazivom „Transformacija agencija“ o tome šta transformacija znači iz agencijskog ugla i kako će izgledati agencijski model budućnosti, govori šest vrhunskih stručnjaka iz agencija SIVO, Evoke Group, Represent System, Headline, SmartPoint Adria i Drive Agency.

Cela epizoda dostupna je našem YouTube kanalu:

Da li će ChatGPT i vama ukrasti posao?

Ako ste mislili da je veštačka inteligencija zaobišla vašu oblast rada, grdno ste se prevarili. Doduše, možda i jeste bezbedni – zasad.

Nešto ranije ove godine, AI text to image generator napravio je pometnju u svetu umetnika i kreativaca. Ovo je možda bio prvi put da se pojedinac ozbiljno zabrinuo zbog pravca u kom se razvija veštačka inteligencija i uticaja koji može da ima na njegov rad, a samim tim i budućnost. Identičnu pometnju stvorio je i ChatGPT, ovoga puta u oblasti pisanja, ali i programiranja.

Osim ukoliko prethodnih dana niste “živeli pod kamenom”, sigurno ste čuli za “revolucionarnu tehnologiju za obradu jezika koja koristi algoritam mašinskog učenja za generisanje ljudskih odgovora na pitanja” iliti chatbot sistem koji možete pitati bilo šta, ali doslovno bilo šta, a on će vam za nekoliko sekundi dati odgovor. Besplatno. Čak i na srpskom jeziku.

“Kada se dešava nešto revolucionarno, to obično završava na društvenim mrežama. Ovoga puta ne samo da je završilo na društvenim mrežama već su bile preplavljene. Ljudi su se prosto takmičili ko će na bolji način pokazati kako najbolje iskoristiti ChatGPT”, kaže Nikola Jagodić, digital marketing specialist agencije Smartpoint Adria i dodaje: “Nije prošlo ni 10 dana, a već imamo prvog milionera koji je uspeo da napiše priču za decu putem ove platforme, od toga napravi knjigu i proda nekoliko desetina hiljada primeraka. I sve to za samo nekoliko dana.”

Scenario za korporativni video, haiku o decembru, biznis plan za malo preduzeće koje se bavi proizvodnjom mirišljavih sveća, kod za sajt u WordPress-u, pa čak i dejting saveti – ChatGPT pomaže da saznate sve što želite, bez obzira na to da li pitanje postavljate u šali ili sasvim ozbiljno. Zaista, fascinantna stvar, a mogućnosti “razgovora” i postavlja potpitanja beskonačne su. Na kraju dana, cela poenta i jeste da imate utisak da komunicirate sa nekim “svojim” ko uz to – sve zna.

OK, nećemo da preterujemo. ChatGPT ne zna baš sve. S obzirom na to da postoji od 30. novembra 2022. godine, softver je i dalje u fazi testiranja. Na samom sajtu jasno i transparentno je navedeno da ChatGPT ponekad može da da netačne informacije, informacije koje mogu da budu štetne ili pristrasne, a njegovo znanje o događajima nakon 2021. godine zapravo je limitirano. Neki stručnjaci mu zameraju i isključivo davanje dugačkih odgovora, bez istinskog razumevanja pitanja. No, iako greške u njegovom radu postoje, s obzirom na to da ovde ipak govorimo o veštačkoj inteligenciji, on na svojim greškama uči. (Nemojte da budete ljubomorni!)

Foto: Printscreen / chat.openai.com

Da je reč o otkriću toliko značajnom da se poredi sa lansiranjem prvog iPhone telefona 2007. godine, govori činjenica da je za prvih pet dana ChatGPT zabeležio preko milion korisnika! Znatiželja ili pak želja da se dobije brzo, lako i iole “pristojno” rešenje za bilo koji zadatak? Moguće oba. Svakako, svi smo morali da vidimo šta se tu tačno dešava.

ChatGPT kao izvor informacija koristi ceo internet – sve što je ikada tamo zabeleženo, on će upotrebiti kao deo svog finalnog odgovora. Već ga obožavaju svi oni kojima je draže da istražuju u formi “dopisivanja” iako, recimo, Google i dalje prednjači sa brojem pretraga. Čak, mnogi korisnici ChatGPT-a informacije dobijene ovim putem kasnije proveravaju na Google-u. Pa ipak, ako chatbot-ovi nastave da rastu i razvijaju se na ovaj način, tehnološki gigant će morati da unapredi svoje opcije pretrage koje će odgovoriti na zahteve korisnika.

Kao i u slučaju AI text to image generatora, i ovaj AI text-based tool radi toliko dobro da nam je teško da pojmimo da može da radi toliko dobro! Ipak, dobro ne znači savršeno i, ukoliko ne želimo da budemo prosečni, sigurno nećemo upotrebiti dato rešenje u datoj formi. Što će reći, koliko god precizni bili u svom zahtevu, vrlo je verovatno da ćemo dobijene odgovore upotrebiti samo kao polaznu tačku ili inspiraciju, te da ćemo finalni tekst ipak personalizovati i prilagoditi konkretnoj potrebi. Da, vaš posao se može optimizovati i da, za pola sata možete završiti ono što biste inače radili nekoliko sati, ali vi ćete i dalje uraditi mnogo više od jednostavnog kucanja pitanja u predviđeno polje. A možda se mi samo tešimo…

“Istina je da je ChatGPT alat koji daje prosečne sadržaje. Upravo je to i poenta: ako ostanemo na nivou proseka u našem poslu, robot će nas lako zameniti. Mi moramo naučiti kako da koristimo ove alate u budućnosti kako ne bismo ostali na nivou proseka”, naglašava Nikola Jagodić.

Sve u svemu, evolucija ljudske interakcije sa računarima o kojoj su 2016. godine govorili Facebook, Google i Microsoft desila se i dešava se. Chatbot-ovi i digitalni asistenti sve su napredniji i dok se jedni raduju olakšanom funkcionisanju, drugi se plaše da će ostati bez posla. Kojoj grupi ćemo se prikloniti – zavisi od nas samih i onoga što mi zaista možemo da ponudimo.

“Mogućnosti koje pruža ChatGPT su neverovatne i u ovom trenutku nesagledive. Našim roditeljima je bilo potrebno 10 meseci da pronađu i pročitaju nekoliko knjiga, nama je potrebno nekoliko sati da pretražimo Internet i stvorimo nekakav sadržaj, a našoj deci će AI alati omogućiti da sve to urade za samo nekoliko sekundi”, objašnjava Jagodić i zaključuje da ChatGPT može otvoriti mogućnost da savladamo veću količinu informacija i da zbog toga u životu postignemo do sada nezamislive stvari.

Foto: Nikola Jagodić, digital marketing specialist, Smartpoint Adria
Tekst: Ivana Tomić, Brand Specialist, Smartpoint Adria

Dare (not) to be digital

Kao i prethodnih godina, agencija Ovation Belgrade i 2022. završava predstavljanjem digitalnih trendova koji su je obeležili, a koji će, bar donekle, obeležiti i narednu.

Nova godina, novi, digitalniji mi. Onoliko koliko se usuđujemo da budemo. Čini se da je upravo taj glagol „usuditi se“ bio najmanji zajednički sadržalac viralnih, inovativnih i nagrađivanih kampanja u prethodnoj sezoni.

Usuditi se: biti direktan u komunikaciji, biti autentičan ili društveno odgovoran, samo su neki od detektovanih trendova, među kojima se takođe nalazi i nekoliko redova o metaversu, veštačkoj inteligenciji i personalizovanom sadržaju, odnosno, ovaj put, u fokusu nisu bile same platforme, već određeni modeli ponašanja korisnika interneta koji su prepoznati kao važni za brendove.

Nakon što su mapirani i definisani svi trendovi, neophodno je bilo hijerarhizovati ih, pa se kao prvo nametnulo pitanje – odakle početi?

Od početka. Stepenik po stepenik, tj. nivo po nivo. Kao u nekoj igrici u kojoj uvek možete ukucati šifru koja će vas direktno prebaciti u „drugi svet“.

I to je potpuno legitimno, ali, „skill in the game“ dobija samo onaj koji – ide redom, odakle je, zapravo i proistekao čitav vizuelni identitet mikrosajta za koji je zaslužna dizajnerka Katarina Trbojević.

Ako se digitalni trendovi posmatraju baš tako, kao nivoi igre koju morate preći, onda je potpuno logično bilo, krenuti od lakšeg.

Jer, može li se uopšte pričati o metaversu, ako nije savladana direktnost u komunikaciji? Verovatno ne.

Mogu li se raditi neverovatne CSR kampanje ako brend nije apsolutno autentičan u nastupu na društvenim mrežama? Teško.

Zato je zaista neophodno početi ispočetka, odnosno, od video sadržaja, bez koga je u sezoni 2022/23. nemoguće zamisliti komunikaciju na mrežama.

O kakvom video sadržaju je reč? Ukratko o: zabavnom i jednostavnom.

To naravno ne znači da je samo potrebno snimiti kratak video, upload-ovati ga na bilo koju platformu i čekati viralnost. Naprotiv.

To znači – pre svega – biti koncizan u storitelingu. To znači: dobro razmisliti kako o scenariju, tako i o kopijima i relevantnim heštegovima koji će biti iskorišćeni. I tako kada je u pitanju svaki video, bez obzira na temu, kao uostalom i videi koje je Andrija Ivković, montažer i dizajner, uradio za potrebe predstavljanja digitalnih trendova.

Uz već pomenutu jednostavnost, nekako tet-a-tet ide i autentičnost. Korisnici su se uželeli „ne-previše-montiranog“ sadržaja, a to su, kao i obično, shvatili programeri.

I tako smo dobili BeReal, aplikaciju godine, čiji su princip dualnosti preuzeli i Instagram i TikTok, kao i pojedini brendovi koji su pronašli način da, bez obzira na to što na ovoj aplikaciji godine marketing nije dozvoljen, iskoriste sve fore koje ona nudi.

Jednostavnost, autentičnost, šta ide posle? Kupovina iz fotelje, iliti, digitalnim rečnikom – social commerce.

Gotovo 57% čovečanstva koristi društvene mreže, zašto mu onda ne biste omogućili da kupuje dok skroluje feed? Zašto mu ne biste omogućili da vam feedback na kupovinu da baš tu, nakon što je izvršio uplatu? I konačno, zašto njegove podatke ne biste iskoristili na najbolji mogući način.

Kada se govori o trendovima koji su „došli da ostanu“, trebalo bi obratiti pažnju i na podkast. Žurite, jurite, vozite, skrolujete, ali, vam uvek vam nešto „ide u pozadini“. Velika verovatnoća je da, ukoliko ne slušate muziku, slušate neke osobe koje pričaju na temu koja vas zanima.

I ovde opet dolazimo do već spomenutog – storitelinga – budući da vam je i za ovaj format neophodan jasno postavljen scenario, jer je podkast mnogo više od „pritisnuti“ rec i pričati na određenu temu. Kao što je i činjenica da korisniku na feed-u iskoči baš ono što je juče bilo predmet guglanja mnogo više od puke slučajnosti.

U pitanju je, naime, pametno korišćenje podataka zahvaljujući kome se ostvaruje dublja emotivna konekcija sa publikom i stiče više insajta o njihovoj reakciji na brend.

U tom smislu, brend može izgraditi media buying strategiju i na osnovu iste definisati šta funkcioniše, a šta ne. Prosto, dobro je kad ljudi osete da se obraćate baš njima.

A šta još vole?

Vole kad ste društveno odgovorni. Zato što, koristeći proizvod ili usluge društveno odgovorne kompanije, korisnici osećaju da su uradili svoj deo posla.

Što je brend odgovorniji, u granicama poželjnog, to se isti više podržava, lajkuje i komentariše.

Naročito ako su vaša ciljna grupa milenijalsi, ta generacija koja više nego ijedna pre ili posle veruje da će biti deo neke velike društvene promene.

Makar virtuelno.

Makar kroz ekrane računara uz pomoć kojih se postaje deo ogromnog 3D metaversa. Zamislite to, sedite za svojim računarom, a vaš avatar: hoda, drži govor i igra umesto vas.

Zamislite šta će sve moći naredne godine u ovo vreme.

Imate 365 dana da se pripremite.

Za Marketing mrežu tekst napisale:
Jelena Sabovljević i Mirjana Narandžić, Ovation Belgrade

Forum IZAZOV 2023 početkom aprila u Beogradu!

Nakon uspeha regionalnog foruma komunikacionih lidera IZAZOV u proteklih osam godina, Marketing mreža nastavlja sa umrežavanjem i edukacijom kolega iz struke. Deveti regionalni forum komunikacionih lidera – IZAZOV 2023 biće održan 4. i 5. aprila u Beogradu, pod sloganom „It’s all about the CHANGEMAKERS“.

Na forumu IZAZOV 2023 nastavljamo priču o ljudima, o onima koji svakoga dana pomeraju granice naše struke u Srbiji i regionu.

Svi misle da su osobe koje donose promene samo oni na izvršnim i menadžerskim funkcijama. Istina je zapravo da SVI mi jesmo pomalo changemakeri. Zato kroz ovogodišnji IZAZOV želimo da redefinišemo tu reč, da osvestimo moć koja postoji u svakom čoveku, a koja dolazi iz njihove jedinstvenosti, i podstaknemo kolege da prigrle svoju „moć“ donošenja promena.

Changemakeri su upravo bili inspiracija agencije Ovation BBDO, koja već punih osam godina potpisuje kreativni koncept foruma IZAZOV.

„Ljudi su najveća snaga i nešto najvrednije što naša struka ima. Zato ih želimo motivisati, podsticati, promovisati i obezbediti im prostor za njihov kreativni, profesionalni i lični razvoj. Smatramo da svaki pojedinac koji radi u advertising industriji ima „moć“ da menja stvari na bolje kroz svoj rad i svoje kampanje, ali isto tako, i obavezu i odgovornost, da da doprinos razvoju struke i tržišta. Stanje na tržištu marketinških komunikacija tiče se svih nas – pojedinaca, a udruživanjem i umrežavanjem možemo da pokrenemo stvari na bolje. Zato, hajde da svi probudimo svoje skrivene moći i budemo changemakeri“, rekla je Ivana Parčetić Mitić, osnivač i CEO, Marketing mreže, koja je organizator foruma.

IZAZOV je interaktivni B2B događaj, prvi ovog tipa u regionu, namenjen isključivo profesionalcima iz oblasti marketinga, odnosa s javnošću i digitalnih komunikacija iz kompanija i agencija. Namenjen je onima koji veruju u ono što rade, koji imaju šta da pokažu i šta da kažu, a isto tako žele da daju svoj doprinos da tržište marketinških komunikacija u regionu postane prijatnije i pogodnije za poslovanje, a sve u cilju razvoja zdrave konkurencije.

Na forumu biće zastupljen širok spektar tema, od trendova u integrisanim komunikacijama do stanja na tržištu marketinških komunikacija u regionu. Poseban segment foruma biće posvećen podsticanju dijaloga između kompanija i agencija, koje će kroz interaktivne radionice, teambuilding i druge sadržaje, aktivno učestvovati u forumu i otvoriti dijalog na ključne teme iz struke.

Ako vas zanima kakvo je stanje struke na tržištima regiona, kako i šta rade agencije, šta klijenti očekuju od agencija, ko su ljudi sa kojima ćete sutra sarađivati, kako razmišljaju, koliko prate trendove, pozivamo vas da prihvatite IZAZOV i učestvujete na 9. regionalnom forumu komunikacionih lidera.

Na hibridnom IZAZOVU 2022 učestvovalo je preko 600 kompanija i agencija iz celog regiona, među kojima su i MasterCard, UniCredit Banka, MPC Properties, A1 Srbija, Bambi, Delta Holding, PepsiCo, Forma Ideale, SBB, IKEA Srbija, Xiaomi Balkan, Carlsberg Srbija, Atlantic grupa i drugi.

Zvaničan haštag foruma: #izazov2023

Transformacija korisničkog iskustva – work in progress

0

Prirodom svoje delatnosti kompanija Telekom Srbija postala je aktivni učesnik digitalne evolucije i revolucije koja se desila u čitavom svetu, i koja, naravno, još uvek traje. Neprestanim razvojem tehnike i tehnologije pred kompanijom su se pojavili novi izazovi na koje je trebalo brzo odgovoriti. Pored svih tehnoloških izazova, pojavio se i onaj koji se ticao odnosa prema samom korisniku.

Svi se sećamo, ne tako davne prošlosti, kada smo koristili samo fiksne telefone, zatim su se pojavili pejdžeri, pa internet, mobilni telefoni, smart telefoni, i tako dalje. Usluge su postajale sve raznovrsnije, složenije i zahtevnije. Kako za nas koji smo ih implementirali u našu ponudu, tako i za korisnike koji počeli da ih koriste. Učili smo zajedno u hodu, mi sa jedne strane, korisnici sa druge, mi smo napredovali u kvalitetu i sadržaju onoga što nudimo, a korisnici u usvajanju novih tehnologija. Trka se na tržištu ICT-a u jednom trenutku prebacila sa hardverskih mogućnosti na intuitivnost software-a. Kompanije koje neguju brendove sa najvećom vrednošću za korisnika odavno su razumele taj izazov. Da je bez adekvatnog odgovora na korisničko iskustvo „gedžet“ samo gomila plastike i metala koja nema potencijal da izazove emociju kod korisnika.

Nekada smo koristili fiksni telefon po potrebi, ili da ćaskamo u trenucima dokolice, danas smo priključeni na mrežu 24h dnevno. Komuniciramo paralelno na nekoliko platformi, pratimo portale, društvene mreže, obrađujemo neverovatnu količinu podataka. Isprepletanost učesnika na tržištu je na istorijskom maksimumu. Nema nikakvih prepreka za medije da načine aplikativni cross-over ka društvenim mrežama ili video igrama. Isto važi i za pojedince, kao što su influenseri, koji sasvim prirodno preuzimaju nekadašnje uloge velikih medija. U vrtoglavom rastu apetita svih učesnika ne treba zanemariti ni infrastrukturu telco operatera, koja omogućava svu tu povezanost. Ulaganja u inovaciju infrastruktura i fluidni investicioni modeli su must za svaku ozbiljnu telco kompaniju, pošto su se ciklusi inovacija maksimalno ubrzali. Umreženi korisnici suočeni sa hiperprodukcijom ponude zabave vrlo lako se transferišu sa „cveta na cvet“ u potrazi za nečim novim što bi zadovoljilo njihove apetite. U takvoj atmosferi ne treba da čude partnerstva, merdgeri i akvizicije, koje kompanije pokreću kako bi se resursima i organizacijom pripremili za tu permanentnu transformaciju korisničkog iskustva.

Pored tehnološkog aspekta korisničkog iskustva koji je evoluirao, još važnija promena desila se na nivou korisnika. Navike korisnika su se radikalno promenile. Floskula „mušterija je uvek u pravu“ danas je aktuelnija nego ikad. Danas su korisnici u fokusu. Oni su digitalno pismeni, samim tim zahtevniji i njihova očekivanja su velika. Pored besprekorne usluge, oni očekuju i besprekornu podršku. Ako imaju neki problem, oni žele da se to reši odmah. Ponuda i podrška su personalizovanije nego ranije. Danas korisnik može da bira usluge koje želi i da ih prilagodi sebi i svojim navikama. Može da ih proba da vidi da li mu nešto odgovara ili da ih zameni ako želi nešto drugo. Da li će da koristi internet i televiziju, ili samo mobilni telefon, njegov je izbor. Mi smo tu da mu ponudimo što više mogućnosti i pomognemo da izabere najbolje za sebe. Takođe, u procesu kupovine, njihov prvi kontakt sa nama se promenio. Oni često nemaju vremena da dođu u našu poslovnicu, njihov „customer journey“ sada počinje onlajn, a često se tu i završava.

Izazovi korisničkog iskustva su često veći nego tehnološki. Kada ovladate tehnologijom, možete samo da idete napred, a kada se bavite ljudima, tu su stvari mnogo delikatnije. Zato Telekom Srbija neprestano radi na unapređenju segmenta korisničkog iskustva, sa željom da taj „customer experience“ preobrati u „human experience“. Kada ste jedna velika kompanija, koja nudi ovako širok spektar usluga i ima veliki broj korisnika, to je proces koji traje, ali svakim danom i svakom novom uslugom smo sve bolji i bolji. Cilj nam je da naš odnos prema korisniku nastavi da prati kvalitet naše ponude, da nas ljudi prepoznaju kao sigurno mesto i pouzdanog partnera na kojeg uvek mogu da se oslone. Da znaju da će kod nas uvek dobiti sve što im treba. Sa zadovoljstvom korisnika raste i njihova lojalnost, a dugoročna saradnja može da donese dobrobit i korisnicima i kompaniji.

Rast kompanije kreira i veće odgovornosti i očekivanja od rešavanja društvenih izazova na tržištima na kojima nastupa. Vrlo smo ponosni što, kao finansijski uspešna kompanija, ne zanemarujemo ni preko potrebnu društveno odgovornu komponentu našeg poslovanja. CSR projekti, ulaganje u zajednice različitog tipa kao što su prosveta, kultura ili sport, strateške su odluke kompanije na svim tržištima na kojima nastupamo. Iako, na prvu loptu, deluje da nije u vezi sa korisničkim iskustvom sve više istraživanja pokazuje da su to zapravo potencijali za pozicioniranje i diferencijaciju običnog od superiornog brend iskustva. Brend koji se zalaže za neku promenu ili društvenu temu zapravo ima prostor da se pozicionira u glavama korisnika. Bez tih komponenti brend komunikacija ostaje samo prazna priča koja može da se „nalepi“ na bilo koju ponudu koju će korisnik lako da „svajpuje“ na levo i da pređe na neku sledeću temu.

Za Mark Club tekst napisala:
Suzana Berić, Direktorka Sektora za brend strategiju i marketing komunikacije, Telekom Srbija

Experience marketing presudan je u auto-industriji

0

Aleksandra Đurđević, CEO, Delta Auto Group i Vice President, Delta Holding govorila je za Mark Club o tome hoćemo li ikada kupovati automobile na klik.

Opišite automobilski brend budućnosti? Koja je njegova svrha?

Akcenat će u budućnosti biti na nultoj emisiji, bezbednosti i zabavnom sadržaju. Proizvođači odlučno najavljuju da će automobil budućnosti moći da vas sačeka po povratku sa sastanka ispred ulaza, a u međuvremenu da napuni baterije na nekom slobodnom punjaču ili možda čak proda višak struje nazad sistemu. Automobili će biti međusobno povezani, oni će “komunicirati“ i to će uticati na daleko manji broj nezgoda u saobraćaju.

Automobili će ostati i “prevozno sredstvo“, ali će dobiti još uloga i asistiraće ljudima u životu više nego do sada, upravo zbog konektivnosti i bogatijeg sadržaja.

Hoćemo li ikada kupovati automobile na klik?

Verovatno i brže nego što pretpostavljamo. Mi ćemo već ove godine uvesti mogućnost online uplate avansa za vozilo, čime ćemo se približiti online prodaji vozila. Takođe, brojni proizvođači rade na omogućavanju kupovine funkcionalnosti kroz “on demand“ opciju, kao što se koristi roming ili ostali paketi na mobilnom telefonu. Na taj način će se koristiti i neke funkcionalnosti, navigacija, grejanje, sedišta, digitalni sadržaji i sl.

Customer experience ili human experience – šta približnije definiše brend pristup vašoj ciljnoj grupi?

Brendovi koje mi predstavljamo u Srbiji su veoma “emocionalni“. Klijenti koji voze BMW GS motocikl, M4, MINI Cooper S, Hondu Civic ili KTM off road motocikl, u većini slučajeva su veoma emotivni po pitanju modela i brenda koji voze. Za njih to predstavlja sistem vrednosti i imaju potrebu da puno toga kažu svojim izborom. Mi smo od naših klijenata puno naučili o tome i to je nas veliki benefit. Najmanji deo predstavlja taj tzv. “transakcijski“ deo customer experience-a, a najviše smo svi fokusirani na ono što je suština, a to su vrednosti koje naši brendovi predstavljaju za naše klijente. Izdvojiću primer da u salonu imamo kolege na pozicijama BMW Geniji i oni se bave upravo onim aspektima koji nisu prodajni, i sve više idemo u tom smeru.

U kojoj meri je experience marketing presudan u auto-industriji?

Presudan je u velikoj meri. Današnjem kupcu se to iskustvo približava na različite digitalne načine. Na primer, u našem Pop Up Showroom-u smo uveli VR. Mogućnost da konfigurišete automobil uz pomoć virtuelne realnosti, pa čak i za modele koji još nisu stigli na tržište. Ali volan u rukama, takozvana test vožnja, i dalje je ključna i to iskustvo je i dalje presudno. Svakako, u prodajnom i marketinškom procesu važno je da informacije i usluge budu sveobuhvatne, zaokružene i na jednom mestu. Klijent želi da bude informisan u potpunosti pre nego što dođe kod nas, da sve usluge završi u što manjem broju dolazaka i da sve bude na jedom mestu.

Značajan deo naših aktivnosti usmeren je na organizovanje specifičnih aktivacija i događaja koji pružaju jedinstveni doživljaj. Praksa je pokazala da takvo povezivanje sa klijentima daje najbolje rezultate, posebno imajući u vidu koliko je automobil, i uzbudljiv i složen proizvod.

Upravo se kroz autentična, lična iskustva otvaraju nove dimenzije percepcije kod klijenata koje utiču dalje na njihovo ponašanje i izbore.

U kojoj meri su prethodne tri godine neizvesnosti promenile navike kupaca, kada govorimo o automobilskoj industriji?

Ubrzano smo se izveštili i mi i klijenti da komuniciramo dok smo udaljeni, kao i to da usluge pružamo na inovativne načine. Na primer, usluga CitNow pruža mogućnost da klijent dobije video zapis sa potrebnim dodatnim radovima na vozilu koje je trenutno u servisu. On time dobija transparentnost, jer ima video zapis i objašnjenje, zatim brzinu, jer ne mora da dolazi još jednom da mu neko objasni o čemu se radi i da potpisuje naloge, kao i jasnu povratnu informaciju oko urgentnosti i prognoza radova. Svi smo počeli više da verujemo da mnoge stvari ipak „mogu“, a u koje nismo verovali pre, i brojne aktivnosti se jesu ubrzale i olakšale kroz digitalizaciju. Međutim, automobil je daleko najsloženiji konzumerski proizvod i svakako da neposredno iskustvo za volanom i dalje ima najveću težinu.

Šta za Vas znači REMARKABLE poslovni uspeh?

Takav poslovni uspeh je onaj koji se ne meri samo rezultatima. On pripada svima, dolazi od svih u kompaniji i ukoliko svako iz kompanije nije osvestio uspeh na takav način i ne deli takav stav, onda uspeh nije izuzetan. On na prvom mestu mora biti REMARKABLE iznutra, a zatim dolazi i spolja.

Glas mladih talenata neka se čuje sad!

0

Filip Gujaničić, Junior Brand Manager, Frikom i dobitnik Mark Awards priznanja u kategoriji RISING STAR OF THE YEAR, koje dodeljuje Marketing mreža najuspešnijim stručnjacima iz kompanija u Srbiji. Tim povodom govorio je za naše specijalno izdanje Mark Club.

Kako biste ocenili stanje na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji?

Ukoliko sagledamo istoriju marketinga u Srbiji videli bismo da je ova industrija zabeležila neverovatni razvojni put. Celokupan proces, od analitike, kontrole, pa sve do komunikacije, znatno je napredovao i polako, ali sigurno, možemo da vidimo da se stanje svesti, što kod potrošača, što kod nas stručnjaka, sveobuhvatno menja. Trenutno, najveća pažnja usmerena je na ono što možemo da vidimo i čujemo svaki dan – komunikaciju. Zahvaljujući mnogobrojnim strategijama i raznovrsnim kampanjama, naše marketinško tržište se polako približava globalnim trendovima, i u načelu, imamo i više nego dovoljno razloga da budemo zadovoljni, jer već sada možemo da vidimo u kom pravcu će se kretati.

U kojoj meri je marketinška struka i dalje atraktivna mladim talentima?

Iako se marketing ubraja u mlade i nove profesije, za kratko vreme dostigao je značajnu vrednost na globalnom tržištu. Ponekad nismo svesni i često zanemarujemo koliki zapravo uticaj marketing ima na rast i razvoj mnogih kompanija. Slobodno mogu reći da je ova profesija najviše interesantna novijim generacijama, koji vole istraživanje, kreativnost, dinamičnost i koji brzo razmišljaju. Mladi talenti mogu najbolje ispratiti dinamičan tempo u kom danas živimo i svoju kreativnost uložiti u projekte i prilike koje svakodnevno donose uspešne rezultate kompanijama.

Možemo li reči da su mladi talenti danas „pogonsko gorivo“ struke i zašto?

Apsolutno! Mladi talenti unose svežu perspektivu i drugačiji način razmišljanja u poslovanje jedne kompanije i većina je željna učenja i izgradnje veština i iskustva, koji će doprineti njihovom daljem razvitku. Potrebni su svakoj struci, jer unose svežinu i podstiču inovativnost svojim idejama i talentom. Novi način razmišljanja, želja za radom i trudom i prilagodljivost, daje im prednost u radnom okruženju koje je agilnije, promenljivije i brže nego ikada. Od presudnog je značaja da zajedničkim radom pružimo podršku svima koji žele da se iskažu, kako bi mogli da se afirmišu u okviru svoje profesije. Mi u kompaniji Frikom, sprovodimo projekat Talent Pool Managementa, koji ima za cilj prepoznavanje mladih ljudi sa potencijalom za dostizanje vrhunskih rezultata i formiranje novog stručnog kadra. Smatram da je za svaku kompaniju i njen uspeh neophodno pružiti podršku onima koju su na samom početku karijere, jer upravo oni vremenom postanu odraz efikasnosti jednog preduzeća.

Kako zadržati mlade talente u struci u Srbiji?

Većina mladih talenata prilikom završetka osnovnih studija, bira da svoje dalje usavršavanje nastavi u inostranstvu, što, ukoliko sagledamo sa oba aspekta, ima svojih pozitivnih, ali i negativnih strana. Smatram da se, najpre, mora početi od samog početka, a to podrazumeva uređivanja obrazovnog sistema. Kada bi se nastavni programi modifikovali na način da praksa bude zastupljenija, studenti bi se ranije, već za vreme studija, uhodali i pronašli koja je to profesija kojoj žele da se posvete. Potrebno je pozicionirati ih u poslovnom svetu u kom svakodnevno mogu da usavršavaju svoja znanja i veštine.

Potreban im je motivacioni impuls koji će ih ohrabriti da samouvereno zakorače u svet „odraslih“ i da postižu lične profesionalne uspehe. Kompanije u Srbiji trebalo bi da u okviru stručnih kadrova akcenat postave više na mlade talente i da pronađu način kako da ih zadrže u svom radnom okruženju.

U Frikomu mladi talenti su uključeni u sve nivoe poslovanja, i još važnije, njihovo mišljenje se vrednuje. Pruža im se prostor da na moderan i odgovoran način realizuju zamisli koje su u skladu sa potrebama tržišta. Pristup koji se neguje u našoj kompaniji od velike je koristi kod radnih mesta gde se procesi, tehnologija i prioriteti stalno menjaju. Upravo ta prilagodljivost daje mladim ljudima prednost u radnom okruženju koje je agilnije, promenljivije i brže nego ikada ranije.

Šta danas znači biti REMARKABLE stručnjak?

Sposobnost da u značajnoj meri doprinesete da vaša kompanija ili brend budu prepoznati od strane potrošača. To podrazumeva da se uradi detaljna analiza tržišta, predvidi pravac kretanja i na koji način se pozicionirati, tako da vaša poruka bude vidljivija. U okruženju koje raste i napreduje, i koje je svaki dan sve bučnije, veoma je bitno pronaći dovoljno veliki prostor da se i naš glas čuje.

Koji projekat biste izdvojili u 2021. godini na koji ste najponosniji, a koji je ostvario izuzetne rezultate?

Do sada sam učestvovao u realizaciji nekolika kampanja koje su od posebne važnosti za mene i na koje sam neizmerno ponosan, ali ona koja je vodeća na toj listi jeste „Furaj svoju priču“ za Macho brend, u koju sam uložio najveći deo sebe, kako bi dostigla nivo za koji sam od početka verovao da je dostižan.

Kampanja, u okviru koje smo predstavili novo, redizajnirano pakovanje i novi ukus Macho Pina colada, za nešto više od dva meseca ostvarila je preko 6 miliona pregleda na YouTube platformi i više od 75 miliona impresija. Ovaj izvanredan uspeh doprineo je da se prodaja Macho sladoleda poveća za više od 30 odsto u odnosu na prošlu godinu.

Jedno od najkreativnijih i najlepših putovanja koje možeš da imaš jeste ono gde učiš sebe – imati svoje ja znači biti jedinstven po uzoru na samog sebe!

Šta za Vas znači Mark Awards priznanje i kako će ono uticati na Vašu dalju karijeru?

Većina ljudi želi da bude uspešna u svom poslu, a to je jedino dostižno marljivim radom i predanošću. Biti prepoznat i priznat u svojoj branši mnogo znači, a svaka nagrada i priznanje samo potvrđuje uložene napore na tom putu. Osvajanje prestižnog priznanja, kao što je Mark Awards, potkrepilo je sav trud koji je iza mene. Motiviše me da u budućim projektima budem još uspešniji i da mladim ljudima budem uzor, a koji će ih podstaći za daljim napredovanjem.

Now&10: Stanje na tržištu

Marketing mreža objavila je danas novu epizodu Now&10 serijala. Ovaj serijal, kroz različite teme, analizira tržište marketinških komunikacija u Srbiji u periodu od 2012. do 2022. godine.

U okviru nove epizode pod nazivom „Stanje na tržištu“ o tome šta je dovelo do masovmog otvaranja novih agencija u poslednjih 10 godina, da li je to uzrokovalo krizu talenata i da li ima dovoljno budžeta za sve, govori šest vrhunskih stručnjaka iz agencija SIVO, Evoke Group, Represent System, Headline, SmartPoint Adria i Drive Agency.

Cela epizoda dostupna je našem YouTube kanalu:

Nova saradnja Delhaize Serbia i agencije New Moment New Ideas Company

Od 1. oktobra 2022. kompanija Delhaize Serbia otvorila je novo kreativno poglavlje u svom poslovanju i započela saradnju sa agencijom na Balkanu – New Moment New Ideas Company.

Saradnja između New Momenta i najvećeg maloprodajnog lanca u Srbiji prevashodno će se odnositi na pružanje usluga iz kreativnog poslovanja u domenu ATL i BTL oglašavanja, brendiranja radnji i proizvoda i digitalnog dizajna. Tim povodom, poznati lanac supermarketa u sastavu kompanije Delez Srbija– Maxi, već je predstavio svoj novogodišnji koncept pod sloganom “Svako naše dobro delo čini nas boljim”, čime je poslata snažna poruka solidarnosti u ovom vremenu punom neizvesnosti.

„U našem poslu najlepše ideje se stvaraju kada postoji profesionalan i zreo ljudski odnos izmedju kompanije i agencije. Tada se dešavaju autentične, originalne stvari kao što je novogodišnja Maxi kampanja. Ova kampanja posvećena je svima nama, običnim i neobičnim ljudima, koji uprkos delikatnoj godini iza nas, nismo prestali da verujemo u dobro u drugima”, rekao je povodom ove saradnje Veljko Golubović, izvršni kreativni direktor agencije New Moment.

Nema sumnje da će novi poslovni angažman New Moment agencije biti veliki izazov za njihov kreativni tim, s obzirom na svakodnevnu dinamiku poslovanja koju sa sobom nosi industrija maloprodaje.

“U svakodnevnim izazovima u radu sa velikim klijentima, uvek je poslastica imati priliku da komunicirate sa velikom populacijom. Baš kao što kreativci crpe ideje iz svakodnevice i malih stvari, zauvek zaljubljeni u magiju proizveli smo kampanju koja već osvaja srca mnogih ljudi, i podseća nas ko smo i za šta smo sposobni”, istakao je Igor Milovanović, Head of Art New Momenta.

U kompaniji Delez Srbija očekuju da ova saradnja donese nove poslovne uspehe kroz jačanje brenda na svim poljima, posebno imajući u vidu dosadašnje poslovne rezultate jedne od najvećih regionalnih advertajzing agencija.

„Maxi je omiljeni supermarket kupaca u Srbiji sa tradicijom dužom od dve decenije. Upravo u tome i leži naša zajednička odgovornost, kao i u činjenici da poslujemo u jednoj od najdinamičnijih industrija na tržištu. Lično  izuzetno verujem u poverenje, posvećenost i integritet, i sigurna sam da će to biti ključne vrednosti na kojima ćemo graditi naše partnerstvo sa agencijom New Moment. U poslu je sve lakše kada pored sebe imate partnera koji je uspešan, koji ima istu misiju kao i vi, ali i koji sa posebnom emocijom pristupa marketingu i građenju brenda. U ime celog tima želim prijatnu dobrodošlicu našoj novoj agenciji i radujem se uspesima i projektima koji su pred nama” istakla je Semra Zejnilović Katičić direktorka marketinga u kompaniji Delez Srbija.

Želite li biti ESG champion, zavirite u svoj core business

0

Anketa o ESG zrelosti koju su 2021. sproveli Verdantix i Cority pokazuje da je 92 odsto ispitanih kompanija iz Severne Amerike i Evrope trenutno u procesu prilagođavanja poslovnih strategija i modela kako bi bile održivije.

Sve veća uključenost i interes različitih društvenih grupa za poslovanje kompanija stavili su održivost u središte poslovnih odluka. Od kompanija se očekuje da uz dugoročniji pogled na finansijsku održivost posebnu pažnju posvete globalnim izazovima poput klimatskih promena, povećanja nejednakosti i kršenja ljudskih prava. Možda se pitate, kako vaša može uticati na te izazove i gde je uopšte prostor za vaš doprinos, no mogućnosti su brojne ako pažljivo pogledate u svoje poslovanje.

Briga za društvo i okolinu je poslovna prilika

Istraživanje koje Accenture redovno sprovodi među predsednicima uprava pokazuje da su odluke o održivosti u sve većoj meri pod uticajem očekivanja tri grupe: klijenata i potrošača, zaposlenih te investitora i deoničara. Iako ove grupe zanimaju različiti aspekti poslovanja, svi žele znati isto – s kojom svrhom kompanije posluju, kako je ostvaruju i koji su dokazi za to. Prema istraživanju Svetskog ekonomskog foruma, Generacija Z (a oni su sve zastupljeniji i kao potrošači i kao zaposleni) pokazuje najviše brige za dobrobit planeta i prebacivanjem fokusa sa prepoznatljivosti brendova na vrednosti za koje se zalažu utiče na potrošačko ponašanje drugih generacija.

Lideri održivosti kao Unilever, Ikea ili Patagonia brigu o svojim uticajima na društvo i okolinu integrišu u poslovne modele i strategije, a 42 od 100 najvećih evropskih kompanija je ESG kriterijume ugradilo u bonuse menadžera.

Na primeru Patagonije najjasnije se vidi preuzimanje odgovornosti za budućnost čovečanstva integracijom održivosti u svrhu. Osnivač Yvon Chouinard i njegovo porodično vlasništvo i upravljanje prebacili su na zakladu Patagonia Purpose Trust kojoj je glavni cilj „Zemlju učiniti jedinim deoničarom Patagonije“, a svu dobit koja nije reinvestirana u poslovanje preusmeravaju u borbu protiv klimatskih promena.

Autentičnost je na ceni
Kompanije koje žele zaštititi svoje dugoročne poslovne interese pri integraciji načela održivosti u svoje poslovanje treba da sagledaju sve svoje aktivnosti i partnerske odnose, a najveću pažnju trebaju posvetiti upravljanju uticajima koji proizlaze iz core businessa.

Čak 79 odsto investitora koji su učestvovali u PwC Global Investor Survey kaže da su im ESG rizici važan faktor pri donošenju odluka o investiranju, a 49 odsto već sada je spremno prodati svoja ulaganja iz kompanije koja ne radi dovoljno na integraciji ESG kriterija u poslovanje.

Kako bi doskočile ovim izazovima i pravovremeno prepoznale rizike i prilike, kompanije trebaju sprovesti dubinsko snimanje svih aspekata poslovanja. Ono uključuje prepoznavanje ESG rizika, s posebnim naglaskom na osetljivim društvenim grupama, zajednicama i okolini. Zbog sve veće pažnje koja se pridaje manipulisanju podacima, važno je o svom napretku redovno, transparentno i na razumljiv način izveštavati javnost. One kompanije koje otvoreno komuniciraju o svojim negativnim uticajima i dosledno rade na povećanju dobrobiti za klijente i potrošače, svoje zaposlene, radnike duž lanca vrednosti i zajednice u kojima posluju, u boljoj su poziciji za osigurati i svoj dugoročni finansijski prosperitet.

Primena načela održivosti izazov je, ali i prilika za svaku kompaniju. Odgovor za oboje nalazi se u aspektima poslovanja koji su nam najbliži i najpoznatiji. Najvažnije je da odlučno krenete u proces i za početak procenite sopstvenu ESG spremnost!

Autor teksta: Riki Pahlić
Tekst prenet sa sajta hauska.hr