Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 78

Kako se gradi brend koji će generacije voleti?

0

Pitanje na koje svaki zaposleni u našoj industriji traži odgovor. Ono što dodatno komplikuje pronalazak adekvatnog rešenja jeste prostor u okviru kog poslujemo, a tu prvenstveno mislim na Jadransku regiju. Najveći deo brendova koji su danas utkani u naš potrošački DNK nastao je u doba koje se u mnogome razlikovalo od sadašnjeg. Veliki broj tih brendova nastao je u okviru preduzeća u državnom vlasništvu. Kao takvi, bili su u poziciji da steknu veliku prednost. Rasterećeni konkurencije, možda ne u potpunosti, ali svakako ni blizu one u današnjem smislu, imali su godine da se razvijaju. Na prvi pogled – odlična pozicija.

Međutim, pre nešto više od tri decenije, „teren za igru” se dramatično promenio. Brendovi su se iz „zagrljaja” planske privrede, našli u situaciji da se snalaze sami, a na tom testu je nemali broj njih pao. Ko nije obraćao pažnju bio je progutan od strane tržišta, ma koliko naizgled veliki bio. Jedna od industrija koja nije podlegla ovoj inertnosti jeste prehrambena, makar veći deo aktera. Možda pomalo nesigurno na samom početku, ali oni koji su ostali i opstali izrasli su u prave gigante tržišta.

Ovakav razvoj događaja pokazao je koliko su stručnjaci sa ovih prostora morali brzo da se prilagode. Ne samo da je tadašnju generaciju marketara (koji se nisu nužno pre više decenija tako nazivali), zatekla takva promena, već su promene i na globalnom tržištu pojačale tempo. U tom smislu pred struku je stavljeno pitanje ne samo kako izgraditi brend koji će dolazeće generacije voleti, već i kako ostati veran specifičnom nasleđu brendova. To je bilo pitanje od milion denara, dinara, kuna, maraka i evra.

Posmatrajući razdoblje od trenutka kada je promena nastupila, mislim da su se pogledi na to, koje je rešenje optimalno, menjali. Ukratko, brendovi su se tražili. Od toga da se raskine sa nasleđem, do toga da se ono prihvati i utilizuje na najbolji mogući način. Nema sumnje da je drugi pristup odneo prevagu, što i sam u potpunosti podržavam. Tako danas imamo kompleksna pitanja u domenu razvoja brendova. Pre svega,  na koji način ostati veran publici od generacije X do generacije Z? Dugoročno gledano svaka od njih je jednom bila ili će biti uska ciljna grupa. Teško pitanje?

Sve je, verujem, stvar framinga i razumevanja suštine brenda, kao i da isti ne mora uvek svim grupama potrošača da se obraća. Često je veoma važno ne posmatrati generacije kao monolitne, kao da nemaju interakciju između sebe i da svaka egzistira u sopstvenom vakumu. Postoje zajedničke niti koje ih sve prožimaju, pa čak i kada su rasle u potpuno različitim sistemima. Tako postavljeno, nekada se komuniciranjem sa jednom grupom (generacijom) može uticati na više njih, jer oni, ipak, komuniciraju i međusobno. Ne mora to biti po ustaljenom viđenju da se mlađi ugledaju na starije, jer u dinamičnom svetu gde često mlađi prihvataju i lakše razumeju novitete, situacija i te kako može biti obrnuta.

U uskoj vezi sa temom generacija su i nasleđene karakteristike i pozicije brenda. Tu se može primeniti sličan pristup sagledavanja (framinga), gde se nešto što u prvi mah deluje kao opterećenje može pretvoriti u vrhunsku prednost, samo je potrebno pronaći taj idealni „ugao”. Ono što se nikada ne sme zaboraviti jeste da se isti kontinuirano menja. Sposobnost da se brend iznova i iznova sagledava od strane ljudi koji su njegovi „vlasnici” ključ je za njegovu održivost kroz generacije.

Sve navedeno potencijalno zvuči kompleksno, a verujem da u biti nije, jer može da se svede na vrlo jednostavnu formulu. Najbolje ćete izgraditi brend koji doživljavate kao svoj, jer kada ga vi vidite iz pravog „ugla” jedino tada ćete moći i drugima to da prenesete. Jednako bitno, ako dovoljno dobro razumete i svoje potrošače znaćete kako da svakoj generaciji i pojedincu približite viđenje. Suština brenda, u meni bliskoj prehrambenoj industriji, nije se promenila. Mi smo ti koji se menjaju. Voda i dalje osvežava, sladoled i dalje hladi, keks zasladi, isto kao i pre 60 godina. Iako možda ima novih ukusa i benefita, suština ostaje. Narativ i ugao gledanja su drugačiji. To moramo iznova da pronalazimo da bi naši brendovi bili brendovi generacija.

Za Mark Club tekst napisao:
Velibor Mudrić, Regional Brand Manager Adriatic Cluster, Frikom

Jedino sinergijom možemo da napravimo prave promene

0

Marjana Davidović, generalna direktorka, Nestlé Srbija, Crna Gora, Severna Makedonija govorila je za Mark Club o tome da li je društvena odgovornost samo na kompanijama ili odgovornost imamo svi.

Srbija je prva zemlja u regionu u kojoj je kompanija Nestlé počela da primenjuje principe regenerativne poljoprivrede. Šta to znači za kompaniju, proizvođače, ali i za potrošače?

Za kompaniju znači unapređenje sastojaka proizvoda, kao i jednu od kapitalnih investicija u zajednicu u kojoj posluje. Proizvođačima donosi unapređenje infrastrukture, kvalitetnije zasade, kao i uštedu u različitim resursima. I ono što je najvažnije – za potrošače to znači ukusniji i održiviji proizvod u koji imaju poverenja.

Nestle već radi sa 500.000 poljoprivrednika i 150.000 dobavljača u cilju da ih podrži u implementaciji regenerativne poljoprivrede. Koliko javnost zapravo zna o ovoj temi i na koji način ih edukujete?

Javnost još uvek ne zna dovoljno o ovoj temi. Za početak samo izgovoriti ovaj termin već je pomalo zahtevno. Ipak, kao pioniri u ovoj oblasti u Srbiji, osećamo potrebu da edukujemo javnost i zato smo kampanju i započeli tako što smo medije odveli na polja i u pogone naših dobavljača, kako bi iz prve ruke videli o čemu se radi. U ovaj proces edukacije uključeni su agronomi i drugi eksperti iz oblasti poljoprivrede, kako interni, tako i eksterni. Ipak, tema je za sad odlično prihvaćena, što govori o njenom značaju, a kako pripremamo širenje procesa na druge kulture i saradnju sa novim dobavljačima, vreme za obnovljivu poljoprivredu tek dolazi.

Koji su dodatni planovi kompanije Nestlé u borbi protiv klimatskih promena?

Planovi u ovoj oblasti obuhvaćeni su kompleksnim globalnim Nestlé ciljevima za dostizanje nultog uticaja na životnu sredinu. Među njima su prelazak Nestlé fabrika na proizvodnju bez otpada, 100% zelena energija, uvođenje pogona za prečišćavanje vode kojima se u potpunosti čuva ovaj važan prirodni resurs. Ponosni smo što je sve navedeno već ostvareno u srpskoj Nestlé fabrici u Surčinu. Dugoročno, plan je da prepolovimo emisiju štetnih gasova do 2030. godine, a nultu emisiju do 2050.

U kojoj meri je važno da kompanije transformišu ambalažu, kako bi doprineli zaštiti životne sredine? Šta to konkretno znači?

Izuzetno bitno, rekla bih i podjednako kao što su renovacije samih proizvoda. Naš plan je da do 2025. godine ambalaža celokupnog Nestlé portfolija bude 100% reciklabilna, a dobra vest je da smo vrlo blizu ispunjenja tog cilja. Recimo, Nescafe Clasic limenka nedavno je poklopac zamenila drugačijim, bele boje, koji je pogodan za reciklažu, dok naše Smarties bombone prelaskom na papirno pakovanje štede 250 miliona plastičnih pakovanja godišnje. Odličan lokalni primer je korekcija dimenzija pakovanja C supa koja je dovela do smanjenja upotrebe plastike za 50 tona godišnje. Dakle, transformacija ambalaže je krucijalna za zaštitu životne sredine, a pored toga ima i dugoročne benefite za poslovanje.

Da li je društvena odgovornost samo na kompanijama ili odgovornost imamo svi? Kako osvestiti potrošače da budu odgovorniji pri svojim izborima?

To je krug u kome ne možemo jedni bez drugih. Korporativna odgovornost počinje sa kompanijama, ali od potrošača zavisi u kojoj meri će se reflektovati u svakodnevnom životu. Na nama je da komuniciramo, edukujemo i pozivamo na akciju, a u ovoj misiji su nam nadležne institucije neophodni partneri. Jedino ovom sinergijom možemo zaista da napravimo prave promene.

Šta za Vas znači REMARKABLE poslovni uspeh?

Za moju kompaniju REMARKABLE uspeh ne znači samo dobre poslovne rezultate, već potrošače koji imaju poverenje u nas i naš portfolio, zatim naše vredne zaposlene bez kojih ovih rezultata ne bi ni bilo i koji su najbolji Nestlé ambasadori, kao i zajednicu koja može da računa na našu podršku u dobrim i lošim vremenima. Za mene lično, REMARKABLE uspeh znači biti deo upravo takvog tima.

Danas kandidati biraju kompanije, a ne obrnuto!

0

Sanja Miladinović, Menadžerka za regrutaciju, selekciju, privlačenje i razvoj talenata, PepsiCo i dobitnica Mark Awards priznanja u kategoriji EMPLOYER BRANDING MANAGER OF THE YEAR, koje dodeljuje Marketing mreža najuspešnijim stručnjacima iz kompanija u Srbiji. Tim povodom govorila je za naše specijalno izdanje Mark Club.

Kako biste ocenili stanje employer brandinga u Srbiji?

Svima nama koji smo u ovoj temi već dugi niz godina potpuno je jasno da je zapošljavanje top talenata, ali pre svega njihovo privlačenje, a zatim i zadržavanje, izazovnije nego ikad. Gde god da pogledate, evidentna je potreba kompanija da se brendiraju kao poslodavci i za sebe pronađu najbolje ljude. To je globalni trend, koji je aktuelan i kod nas, i ove izazovne okolnosti su značajno „prodrmale“ kompanije i njihove timove i pokrenule na akciju u ovoj oblasti.

Kada je reč o Srbiji, veoma me raduje da se ova oblast ubrzano menja. Svedoci smo brojnih kreativnih employer branding kampanja, kao i značajnog porasta oglašavanja u ovoj oblasti i to kroz sve kanale – bilborde, digital, PR. Međutim, mnogo važnije jeste da employer branding procesi dobijaju podršku biznisa, strateški pristup, jasnu strukturu, precizno postavljene ciljeve i KPI-jeve. I to je odlična vest za sve – za potencijalne zaposlene, koji znaju šta mogu da očekuju od svog budućeg poslodavca, do organizacija koje će adekvatnom komunikacijom svog punog potencijala imati priliku da angažuju najtalentovanije.

Šta uspešne kompanije danas mogu dodatno da ponude svojim zaposlenima i privuku talente?

Čini mi se da je ulazak generacije Z u svet biznisa značajno uticao na paket benefita koji kompanije nude. Tome je, naravno, doprinela i pandemija, koja je na listu prioriteta zaposlenih postavila i bolji work-life balans, veću fleksibilnost u radu, potrebu da se stres, tempo i prekovremeni sati smanje. Naravno, važno je i da zaposleni veruju u svrhu i vrednosti kompanije, da vide svoj doprinos u ostvarenim poslovnim rezultatima, da budu prihvaćeni, osnaženi i ohrabreni u doprinosu koji daju, uz mogućnost da napreduju i rastu – kako profesionalno, tako i lično. Verujem da svi ovi elementi predstavljaju dobitnu kombinaciju kada je reč o tome šta kompanije nude.

Ako pogledate brojna istraživanja, svrha je jedan od ključnih motivatora za angažovanost zaposlenih, uz prilike za učenje i rad na izazovnim projektima. Naravno, to je promenljivo i važno je da pratimo i da razumemo naše zaposlene i potencijalne kandidate. Meni je ključno, a verujem svima koji žele da studiozno rade na privlačenju talenata, da se kultura za koju se opredelimo živi, da ne propagiramo nešto što nam nije svojstveno, niti prilagođeno našem modelu biznisa i načinu rada. Naša industrija je brza, dinamična i istovremeno inspirativna. Kandidatima treba približiti kako izgleda raditi u kompaniji PepsiCo, nemamo svi iste prioritete i ambicije. Ja volim, kad pričam sa kandidatima da budem transparentna, da kažem koji su izazovi, ali i šta je moje lično iskustvo, šta mene inspiriše i motiviše i šta sam ja dobila dolaskom u ovu kompaniju koja nudi toliko mogućnosti za rast i razvoj. To smo pitali i naše kolege, šta je njima presudno, koji su ključni atributi kompanije i tako smo kreirali poruku koju dalje prenosimo.

Da li živimo u eri krize talenata?

Zapravo, mislim da nije reč o krizi talenata. Njih definitivno ima. Ono što jeste izazovno jeste činjenica da oni ne žele isto što i njihovi roditelji ili ranije generacije. Kandidati danas biraju kompanije, imaju opcije da rade „remote“ mnogo više nego ranije, zanima ih odgovornost kompanije i održivi razvoj. Žele drugačije uslove rada i njihova razmišljanja su pretežno „out of the box“. Zalažu se za to da uživaju blagostanje na mestu na kojem rade, jer smatraju da samo tako mogu ispoljiti svoju kreativnost, a samim tim i talenat.

Sa druge strane, nastaju nove profesije, zanimanja i specijalizacije, a kompanije nastoje da svoje poslovanje prilagode novim tržišnim uslovima i kreiraju takvu radnu atmosferu koja će odgovarati mlađim generacijama, ali ujedno i ostvarivati konkurentnost na tržištu. U ovom trenutku, potrebno je da talente animiramo i privučemo onim što odgovara njihovom vrednosnom sistemu i stilu života, ali i da naš brend promise bude ispunjen, jer je to jedini način da ih zadržimo. Verujem da je sve više važno ulaganje u ljude i na to kako radimo, ne samo šta postižemo, i to je pitanje koje će vam otvoreno postaviti na razgovoru za posao.

Koji projekat biste izdvojili u 2021. godini na koji ste najponosniji, a koji je ostvario izuzetne rezultate?

Definitivno lokalni pristup za Dare To Do More izazov, našu kampanju za diplomce, koja je imala odličan odziv kod kandidata i približila PepsiCo našoj ciljnoj grupi. Veoma je bilo dinamično, prilagođeno i kreativno, ispričano iz ugla naših kolega koji su prošli kroz taj program. Uključili smo njih u dizajn ključnih komunikacija i oni su preneli dalje svoju poruku. Sarađivali smo sa influenserima, uspeli da ubedimo naše kolege na globalu šta to znači za naše lokalno tržište i proširili mrežu strateških partnera, i online i offline, brojne studentske organizacije i univerziteti su preneli naš poziv i priču. Sektor hrane i pića je uzbudljiv prostor, pun novih ideja i napravili smo ovaj izazov da bismo se približili talentovanim mladim ljudima. To je platforma na kojoj diplomci mogu da dele sopstvene ideje i rade sa našim timom stručnjaka, kako bi naučili kako da pitchuju i realizuju svoje ideje već na početku svoje karijere. Projekat je dobio i nagradu kao najuspešniji projekat za regrutaciju na Best Employer Brand Awards Adria 2021.

Ipak, najponosnija sam kada vidim sveže diplomce, koji su uspešno prošli proces selekcije bez ikakvog radnog iskustva, kako rastu i razvijaju se dalje kroz biznis. Suočavajući se sa različitim izazovima i rešavajući brojne zadatke oni su stasali u iskusne mlade ljude koji sada unose inovacije na tržište, ali i čvrst stav u rešavanju različitih kriza. Imala sam prilike da radim sa mnogo generacija, neki od njih osnovali su sopstvene firme, drugi su postali uspešni menadžeri na glasu, treći su konsultanti itd. Upravo ta zaostavština, koju sam ostavila iza sebe, motiviše me, daje mi vetar u leđa i znak je da uspešno obavljam svoj posao.

Šta za Vas znači Mark Awards priznanje i kako će ono uticati na Vašu dalju karijeru?

Pre svega, veliko mi je zadovoljstvo što u Srbiji imamo jedno ovakvo priznanje za rad na polju brendiranja poslodavaca i da je ovo oblast koja je prepoznata kao važna za razvoj našeg tržišta i kompanija pojedinačno. Ovo je značajan vetar u leđa svim employer branding timovima, jer imamo saznanje da se naš rad i doprinos na promociji i unapređenju korporativne kulture, internih vrednosti i dobre atmosfere vrednuju, i pomažu i kompanijama i talentima da nađu svoje dugoročne poslovne saborce i da kreiramo dobre prakse u regionu i delimo iskustva.

 

Idealan spoj brojki i slova

0

Strateška uloga i značaj korporativnih komunikacija za poslovanje je neosporna. To je ono čega su “dobre” kompanije svesne, a sve to polazi od razumevanja rukovodećeg tima gde, u svesnim kompanijama, svoje mesto imaju i komunikacije. Međutim, bez podrške lidera unutar kompanije, ta ideja se ne može sprovesti u delo, i ne možemo doći do željenih rezultata.

Funkcija komunikacija u Mars UBBAI regiji osnovana je pre pet godina. Pre toga lokalno, pa čak ni regionalno nije postojala, do te mere da nismo imali ni praćenje medija. Nije bilo inicirane komunikacije, čak ni reaktivne, a ono malo publiciteta što je postojalo, nismo mogli ni ispratiti.

Situacija je bila slična i interno – procesi nisu bili postavljeni, budžeti nepostojeći. Kretali smo od nule, što je sa jedne strane bio izazov, ali sa druge prilika da funkciju i reputaciju gradimo od početka. Za utehu, vodili smo se mantrom – bolje nikakva, nego loša reputacija.

Da biste zaslužili poverenje, potrebni su vam rezultati, za postizanje rezultata potrebne su različite aktivnosti, a za aktivnosti – budžet. Ova činjenica nas je u početku samo “vrtela u krug”, a sa te vrteške nikada ne bismo ni sišli da nije nastupio trenutak kreativnosti.

Situacija je bila sledeća – sa jedne strane novi regionalni direktor, sa druge novi rukovodilac korporativnih komunikacija i prazan papir ispred nas. Jedan poseduje kreativnost da pronađe budžet, drugi “lude” ideje. U velikim kompanijama najčešće se dešava da neko ko je duboko u poslovnim procesima, finansijama, prodaji, nema sluha ili čak i omalovažava funkciju komunikacija. I suprotno, neko ko je dobar komunikator, često ima problema sa razumevanjem finansijskih izveštaja, raznih tablica i nemogućih skraćenica. Ali, nekada se sve poklopi, i dogodi se dobar spoj brojki i slova.

Zašto zajednički tekst? Iz prostog razloga što ovaj primer ne bi bio tako uspešan da smo svi isti, da komunikacije rade samo komunikatori, jer je nekad presudno da logika presudi kreativnosti, a lepa reč otvori poneka vrata (ne nogom).

Komunikacije su, bez saveznika i ljudi koji će ih oživeti, samo slovo na papiru. Često svedočimo pogrešnim verovanjima da su komunikacije samo ono što vidimo eksterno u šarenim objavama, ali istina je da je to možda 20% onoga što zaista radimo. Pre svega, najbitnija je interna komunikacija, jer sve priče dolaze iz kompanije, a bez saradnje sa kolegama nema ni izvora informacija. S druge strane, ako kolegama ne prenesemo svrhu kompanije, komunikacijske ciljeve, glavne teme koje želimo plasirati i objasnimo zašto je to važno, oni neće ni prepoznati vrednost informacije koju imaju. Takođe, ako ih ne držimo u toku sa svim aktivnostima koje kompanija sprovodi u smislu unapređenja procesa, brige za zaposlene, ulaganja u zajednice, propustićemo priliku da se osećaju ponosno što su deo takvog kolektiva. A, znamo da je samo zadovoljan zaposleni najbolji ambasador svoje kompanije.

Kakva je situacija danas? Daleko smo odmakli od početka, kada smo pionirski istupili i prenosili bitne kompanijske momente, a svojim primerom motivisali smo i druge kolege. Postigli smo ono što smo i želeli – sada sve više kolega lično i sa ponosom prenosi svoje priče.

Zanimljiv trenutak, kada smo ponovo na test morali staviti svu svoju kreativnost, adaptilnost i agilnost je početak pandemije. Sve teme su utihnule i ostala je samo jedna. Stava smo da je za dobru komunikaciju najbitnija relevantnost i poznavanje publike, kao i trenutka u kojem im se obraćamo. Samo, sada smo imali i „interno pojačanje“.

Kao kompanija koja je oduvek praktikovala rad od kuće, prepoznali smo značaj i relevantnost deljenja naših primera i praksi u tom trenutku. U prvi plan istupile su kolege iz ljudskih resursa i podelile svoja iskustva, kako bismo pomogli mnogima da se lakše i brže prilagode.

Interni program Be Well ambasadora, koji smo sprovodili sa ciljem podrške mentalnom i fizičkom zdravlju naših zaposlenih, preneli smo kao dobar primer i eksterno. O aktivnostima koje su organizovali, kao što su onlajn časovi joge i jutarnje razgibavanje, mesečni izazovi brojanja koraka, čitanje bajki deci drugih kolega putem video poziva i sl. govorili su sami ambasadori.

Zato ćemo za kraj reći ono što smo na zajedničkom primeru naučili – dobra komunikacija može biti samo dodatna prednost u unapređenju svih funkcija i njihovom povezivanju. Nekada, na oko nespojive kombinacije, daju najbolje rezultate!

Za Mark Club tekst napisali:
Vanja Vagić, menadžerka korporativnih komunikacija, Mars UBBAI
Predrag Milinčić, regionalni direktor, Mars Balkans

Transformacija kreće unutar kompanije

0

Dejan Turk, CEO, A1 Srbija govorio je za Mark Club da li je kreativno liderstvo ključno za opstanak i rast kompanije.

Ko su lideri budućnosti iz ugla telco industrije?

Telekomunikacije su kroz istoriju bile jedan od glavnih katalizatora ljudskog razvoja, a uz tako veliku moć, dolazi i velika odgovornost. Ljudi su danas svesniji, obrazovaniji, imaju više prava i veća očekivanja od života. Na pragu pete industrijske revolucije, razvoj tehnologije se sve više okreće u pravcu etičke upotrebe, u svrhu dobra. Imajući to u vidu, samosvest i emocionalna inteligencija veštine su koje već danas izdvajaju izuzetne lidere. Telco lideri uz to moraju biti vizionari, ali i razmišljati šire, izvan okvira same industrije. Treba da budu vođeni principima (vrednostima) umesto egom, i uključe zaposlene u menadžment i time osnaže organizacionu kulturu. U ovako konkurentnoj industriji koja se razvija vrtoglavom brzinom, to je jedini način da kompanija bude fleksibilna, agilna i brzo grabi prilike na tržištu.

Kako koriste kreativno razmišljanje da inoviraju, rastu i takmiče se na današnjem tržištu?

Originalnost lidera u vođenju zaposlenih je ono što daje dodatnu vrednost kompaniji i vetar u leđa da ostvari svoj pun potencijal. Sve ono što je vidljivo spolja, dolazi iznutra od ljudi, koji su srce kompanije. Navešću naš primer. Brave heart je projekat koji javnosti nije poznat pod ovim imenom, ali nas je repozicionirao na tržištu i iz korena promenio našu korporativnu kulturu. Iskoristili smo poznati film Hrabro srce da unesemo promene koje nisu samo kozmetičke, već i emotivne, u mindsetu i motivaciji zaposlenih. Ohrabrili smo mlade ljude, dali im šansu, i zamenili arhetip direktora sa kravatama i kancelarijom. Želeli smo da budemo drugačiji iznutra i spolja.

S jedne strane, želeli smo da utvrdimo šta korisnicima smeta, a sa druge kako onemogućavamo sami sebe da budemo brži, agilniji itd. Došli smo do više od 100 konkretnih stvari i počeli da rešavamo jednu po jednu. Projektu je dat širi kontekst kroz storytelling filma, sa namerom da inspiriše ljude da probude ratnika u sebi. Ono što je iz toga proizašlo, javnosti je poznato kao NEO revolucija. Zahvaljujući tom projektu, od “bank alike” kompanije postali smo mlada, dinamična, borbena kultura, čiji zaposleni rade sa žarom u očima. To je postavilo dobre temelje za dalje, pa smo i rebrendiranje, koje je najveći projekat u istoriji kompanije, u potpunosti uradili online.

Da li je kreativno liderstvo ključno za opstanak i rast kompanije?

Mnogo je faktora koji utiču na razvoj kompanije, kreativno liderstvo može da ima značajnu ulogu ukoliko su drugi preduslovi ispunjeni. Stav lidera je veoma važan, jer se ljudi unutar kompanije na njega ugledaju. Ukoliko je on otvoren, želi da se oproba u svemu, da bude neformalan, fleksibilan i to živi svaki dan – to se prenosi na kulturu, pa su i njegovi menadžeri i zaposleni takvi.

Pomenuo sam Brave heart, ali to nije bio one time pristup kojim smo nešto promenili, pa se vratili na staro. Imamo unikatnu kulturu. Kod nas nema kancelarija, svako može da dođe kod menadžera i podeli svoju ideju. Za nas hrabro je novo normalno. Uradili smo zaista mnogo korporativnih filmova od Lego filma i Brave heart-a, preko Maratonaca u okviru projekta A1 Kinoteka, do poslednjeg The Office, krajem prošle godine.

Tokom vanrednog stanja imali smo online uključenja, gde su se članovi našeg rukovodećeg tima uključivali iz svojih dnevnih soba i delili sa ljudima informacije i emocije. Svi smo ljudi od krvi i mesa. Svi smo deo istog tima i imamo isti cilj, to je poruka koju svaki zaposleni treba da zna.

Promene su danas jedina konstanta. Šta danas znači promena organizacione strukture i transformacija poslovanja iz ugla A1 Srbija?

Sama transformacija podrazumeva niz promena koje kreću unutar kompanije. Tu, pre svega, mislim na način na koji organizacija razmišlja, radi, a zatim i usvaja nove tehnologije i pristupa tržištu i korisnicima, kroz razvoj digitalnih kanala i servisa. To se postiže radikalnim osnaživanjem svih zaposlenih i negovanjem korporativne kulture u kojoj je greška prilika za učenje.

Odluka koja je za nas kao telekomunikacionog operatora bila ključna bilo je formiranje kros-funkcionalnih timova, najpre u oblasti IT sektora za razvoj i marketing. To nam je omogućilo da u znatno kraćem periodu ponudimo napredna tehnološka rešenja, smanjimo broj iteracija potrebnih za razvoj produkta i uspostavimo realna očekivanja ova dva odeljenja.

Pomenuo bih i Making the space inicijativu, koja je posvećena ukidanjem nekorisnih procesa i projekata, zastarelih sistema i složenih procesa kako bismo napravili mesta za ono što je stvarno važno. U prvom krugu je prikupljeno čak 145 predloga za promene na nivou kompanije, od kojih je više od trećine već realizovano.

U kom smeru bi trebale da se transformišu kompanije imajuću u vidu da živimo u hiperpersonalnoj i digitalnoj eri?

U budućnosti bismo zaista mogli da živimo Ratove zvezda. Svet će se transformisati u narednih 25 godina – proširena i virtuelna stvarnost, NFT i metaverzum će postati mejnstrim i pokrenuti nove načine interakcije sa korisnicima. Primena ICT tehnologija je već sada sinonim za efikasnost, jer omogućava velike uštede, unapređuje kvalitet proizvoda i usluga, skraćuje vreme potrebno za završetak posla i smanjuje administraciju. Povećan broj zaposlenih na daljinu i nov poslovni modeli stavljaju fleksibilnost, brzinu i bezbednost u fokus. U isto vreme, očekivanja u vezi sa dostupnošću i performansama mreže se povećavaju. U svetu u kojem je sve više poslovnog i društvenog života na mreži, zaštita bezbednosti i podataka je neophodna za kompanije svih veličina.

Da zaključim, ključno je postaviti konkretne ciljeve i promeniti način razmišljanja zaposlenih, jer oni su nosioci digitalne transformacije unutar kompanije.

Šta za Vas znači REMARKABLE poslovni uspeh?

Tokom istorije poslovanja, kompanija je ostvarila zaista velike uspehe, bili smo prvi u mnogo čemu, postavljali trendove… Ipak smatram da je REMARKABLE uspeh onaj koji je veći od svih nas i koji će ostaviti trag u društvu. A1 Kinoteka je jedan od najboljih projekata koje pamtim u svojoj karijeri. Uspeli smo da spojimo istoriju sa budućnošću, kulturnu baštinu sa digitalizacijom. Kinoteka je više od projekta društveno odgovornog poslovanja, restaurirali smo kulturnu filmsku baštinu bivše Jugoslavije ne samo za mlađe naraštaje, već i za generacije koje će tek doći. I koje će živeti kada nas više ne bude bilo. Za mene je to izuzetno.

Budućnost pripada odgovornim i hrabrim brendovima

0

Suzana Đorđević, direktorka Hemofarm fondacije i dobitnica Mark Awards priznanja u kategoriji CSR MANAGER OF THE YEAR, koje dodeljuje Marketing mreža najuspešnijim stručnjacima iz kompanija u Srbiji. Tim povodom govorila je za naše specijalno izdanje Mark Club.

Kako biste ocenili CSR aktivnosti brendova u Srbiji? U kojim oblastima napredujemo, a na čemu treba više da se potrudimo?

Zbog krize javnog zdravlja koja je zahvatila ceo svet, naglog skoka davanja tokom prve i druge godine pandemije, rata koji se vodi u srcu Evrope, budžeti za društveno odgovorne aktivnosti (CSR) su se smanjili. Potrebe zajednice, međutim, nisu, pa bih, u ovom trenutku, CSR aktivnosti brendova ocenila sa „postoje“. Većina kompanija u Srbiji, nažalost, CSR-u ne pristupa strateški, već stihijski. Veliki je udeo kratkoročnih donacija koje ne nude sistemska rešenja dok su strateški projekti i donacije koje mogu da donesu dugoročnu, održivu, i vidljivu promenu u manjini. Otežavajuću okolnost predstavlja često neprepoznavanje CSR-a od strane menadžmenta kao funkcije koja može da doprinese biznisu kroz projekte koji jačaju poverenje potrošača u brend, pa samim tim doprinose imidžu i reputaciji. Ono što zabrinjava jeste pristup CSR aktivnostima koji se bazira na Copy – Paste modelu. Neophodan je zaokret u radu kod većine, više hrabrosti, ideja i kreativnosti prilikom izbora tema kojima će se CSR baviti i jasnije komunikacije. Mladi svoje poverenje poklanjaju društveno odgovornim brendovima i to je šansa za novi pristup ovoj temi.

Zašto danas kompanije CSR menjaju za ESG strategije?

U korenu CSR-a (društveno odgovornog poslovanja), SDG (ciljeva održivog razvoja), ESG (zaštite životne sredine, socijalne politike, korporativnog upravljanja) je odgovornost. Odgovornost prema zaposlenima i zajednici u kojoj živimo i poslujemo. Srbija je preuzela obavezu da svoje politike uskladi sa ciljevima održivog razvoja UN, potpisnica je i Milenijumske deklaracije čiji su ciljevi do 2015. godine, između ostalih, bili smanjenje siromaštva, postizanje univerzalnog osnovnog obrazovanja, smanjenje smrtnosti dece i poboljšanje zdravlja majki, promovisanje jednakosti polova uz postizanje ekološke održivosti… Sa ove vremenske distance, rekla bih da ove ciljeve nismo u potpunosti ispunili jer u našoj zemlji na granici apsolutnog siromaštva živi pola miliona ljudi dok se dnevno baci dva miliona kilograma hrane. Mi i dalje imamo PDV na hranu i PDV na donacije. Kada bi se ukinuo PDV na hranu, imali bismo obezbeđenih skoro 1,2 miliona dodatnih obroka godišnje u narodnim kuhinjama dok bi se ukidanjem PDV na donacije bilo kroz uspostavljanje Kompenzacionog fonda za povraćaj PDV-a ili nekog drugog funkcionalnog modela stimulisala privreda i pojedinci i povećao broj donacija za opšte dobro. Za mene je to suština uz rešavanje pitanja zagađenja vazduha, povećanja broja psihologa u zdravstvenim ustanovama jer je broj osoba koje se bore protiv anksioznosti i depresije u porastu u čitavom svetu, povećanje broja donora organa jer više od 2000 osoba u našoj zemlji čeka na transplantaciju organa i dr. Radim u kompaniji koja brine o zdravlju ljudi i zajednici više od 60 godina, a poslednjih 30 godina, kroz aktivnosti Hemofarm fondacije, pokreće teme koje nisu lake ali su neophodne za razvijanje osećaja humanosti i solidarnosti bez kojih nema odgovornog društva – od podizanja svesti o važnosti doniranja i transplantacije organa do borbe protiv depresije i stigme. I da se vratim na vaše pitanje: I CSR, i SDG i ESG su u funkciji održivosti. Biznisi su u obavezi da ih primenjuju, ukoliko žele da posluju u skladu sa zakonima i standardima. Kompanijama SDG i ESG donose mogućnost kvantifikovanja ostvarenih rezultata kroz ispunjavanje 17 ciljeva održivog razvoja i 247 indikatora. Možda deluje zbunjujuće za kompanije koje razmišljaju o održivosti kojem konceptu da se priklone. Pozvala bih ih da se ugledaju na Hemofarm koji je upravo izdao svoj 10. Izveštaj o održivom razvoju koji uspešno integriše sva tri koncepta dajući tako dodatnu vrednost našem poslovanju u čijem fokusu je briga o zdravlju ljudi i zajednici.

Zašto je značajno volontiranje i uključivanje zaposlenih u CSR projekte kompanije?

Volontiranje je praksa koju Hemofarm neguje od svog osnivanja. Ona zaposlenima pruža dodatni osećaj svrhe i zajedništva. Ponosni smo na naše sekcije dobrovoljnih davalaca krvi u Vršcu i Šapcu. Osim što redovno daju krv, članovi ovih sekcija su među prvima koji se odazivaju na apele Instituta za transfuziju Srbije kada su nestašice. Naši zaposleni ne samo da učestvuju u akcijama dobrovoljnog davanja krvi već su veoma aktivni i pomažu u ostalim akcijama „Ljudi ljudima“ koje Hemofarm fondacija sprovodi bilo da je reč o doniranju hrane i garderobe siromašnima, napuštenima, migrantima, ozelenjavanju…Često i sami predlažu aktivnosti fondaciji jer najbolje poznaju svoju lokalnu zajednicu i njene potrebe. Ono što je trend u poslednjih godina jeste napuštanje kompanija od strane mladih, posebno milenijalaca i generacije Z u potrazi za većom svrhom i angažovanjem. Da bi se zaustavio „egzodus“ radnika i da bi kompanije izbegle da budu žrtve „Velike ostavke“, neophodno je zaposlenima vratiti osećaj vrednosti i zadovoljstva. Volontiranje tu može da pomogne kao i aktivan angažman zaposlenih u CSR projektima o čemu svedoči i jedno od istraživanja u kojem se navodi da čak 89% zaposlenih veruje da kompanije koje podržavaju volonterske aktivnosti imaju bolje radno okruženje.

Da li je moguće biti odgovoran prema svom brendu i potrošaču (društvu) u isto vreme?

Naravno da je moguće. Živimo u vremenu gde se granice između svrhe i posla stapaju u jedno, gde je biti odgovoran i činiti dobro – dobro i za biznis. Danas nema uspešnog poslovanja bez društvene odgovornosti, koja se, pre svega, ogleda u odnosu prema zaposlenima, a onda i široj zajednici. Kada je reč o Hemofarmu i Hemofarm fondaciji, sve sto radimo – radimo za ljude, njihovo zdravlje i dobrobit.  Žene čine većinu u našem tim (54,5%), dok je 63,4% žena na rukovodećim pozicijama, što je najbolja potvrda da je rodna ravnopravnost već dugo deo naše svakodnevice. Visoko optimizovani procesi proizvodnje svedoče o odgovornoj upotrebi dostupnih resursa o čemu, između ostalog, svedoči i podatak da smo u proteklih 10 godina uštedeli električnu energiju i vodu za oko 14 meseci ili 400 dana rada. Održive vrednosti živimo u praksi, i tokom krize, i nakon nje. Bili smo, ostali i nastavićemo da budemo čuvari javnog zdravlja, Nesalomivi, donori, volonteri, mentori, dobre kolege, komšije, pre svega odgovorni prema zajednici u kojoj živimo i poslujemo. Saznanje da smo spasili makar jedan ljudski život za nas je neprocenjivo.

Šta mislite o udruživanju brendova zarad jačeg zajedničkog delovanja i promene koje brendovi mogu da donesu društvu?

Pojedini brendovi u svetu rade zajedno i efekat takvih co-branding kampanja je veoma uspešan. Sve više je intervjua čelnih ljudi globalnih kompanija u kojima navode da im profit više nije na prvom mestu već ljudi, kako zaposleni, tako i potrošači. Možda zvuči banalno ali nije, jer bez zadovoljnih zaposlenih nema uspešnog biznisa, a ni zadovoljnih potrošača. Kada govorimo o Srbiji, ima sjajnih projekata koji su okupili širu društvenu zajednicu. Neke od tih projekata su pokretali Fond B92 – „Bitka za bebe“ i nedavno Koalicija za dobročinstvo – „Spasimo hranu, spasimo humanost“. Hemofarm fondacija je kroz projekte o doniranju i transplantaciji organa „Najvažniji poziv u životu“, a naročito kroz projekat borbe protiv depresije i stigme „Nesalomivi“ obezbedila podršku više od 650 institucija, međunarodnih, nacionalnih organizacija, udruženja građana i medija što samo govori u prilog neophodnosti udruživanja, javno-privatnog partnerstva odnosno zajedništva. Poruka kampanje „Nesalomivi“ je „Kada smo zajedno, ništa nas ne može slomiti“. Volela bih da ova poruka bude i pravac razmišljanja za društvo i poslovnu zajednicu.

Koji projekat biste izdvojili u 2021. godini na koji ste najponosniji, a koji je ostvario izuzetne rezultate?

Veoma sam ponosna na kampanju za borbu protiv depresije i stigme „Nesalomivi” jer je to jedan od najvažnijih i najemotivnijih projekata na kojem radim. „Nesalomivi” su humana, iskrena i hrabra kampanja koja je veoma brzo prerasla u pokret koji danas broji više od milion ljudi spremnih da se, zajedno sa nama, bore za solidarnije društvo. Na neki način, „Nesalomivi“ su i „game-changer” jer smo uspeli da ohrabrimo ljude da govore o tome kako se osećaju i motivisali ih da pomažu jedni drugima kroz deljenje ličnih iskustava. U vreme kada broj obolelih od mentalnih bolesti raste, obezbedili smo i psiho-socijalnu podršku stručnjaka, 24/7, putem besplatne i anonimne SOS linije 0800 001 002, imejlova podrska@nesalomivi.rs, pokret@nesalomivi.rs i društvenih mreža. „Nesalomivi“ su i najnagrađivaniji projekat na kojem sam radila. Najveće priznanje, ipak, je zahvalnost i poverenje ljudi i zajednice u ono što rade Hemofarm fondacija i Hemofarm kompanija, kao i saznanje da ste nekome pomogli.

Šta za vas znači Mark Awards priznanje i kako će uticati na Vašu dalju karijeru?

Iznenadila me je i obradovala informacija da sam dobitnica Mark Awards priznanja za CSR menadžera godine. Posebno mi je drago što ova nagrada dolazi od stručne javnosti, što je konkurencija bila velika i što je o dobitnicima odlučivao žiri sastavljen od direktora različitih stranih i domaćih kompanija i agencija. To dodatno daje težinu ovom priznanju. Kako će nagrada uticati na moju dalju karijeru, zaista ne znam. Volela bih da bude korak napred jer sam sigurna da još mnogo toga mogu da pružim zajednici u kojoj radim i živim. Šta god bude bilo u vremenu koje dolazi, saznanje da ste nekome pomogli za mene će zauvek biti najveća nagrada.

 

Now&10: Pitch

Marketing mreža objavila je danas novu epizodu Now&10 serijala. Ovaj serijal, kroz različite teme, analizira tržište marketinških komunikacija u Srbiji u periodu od 2012. do 2022. godine.

U okviru nove epizode pod nazivom „Pitch“ o tome da li su se promenili briefovi u poslednjih 10 godina i na koji način se transformisao pitch proces, govori osam vrhunskih stručnjaka iz kompanija Lidl Srbija, MediGroup, MPC Properties, kao i agencija Ovation BBDO, DNA Communications, Fullhouse Ogilvy, Leo Burnett, Real Grupa RGS i Two Rivers.

Cela epizoda dostupna je našem YouTube kanalu:

Ko su lideri društvene odgovornosti u 2022. godini?

Business Info Grupa, izdavač Nove ekonomije, izadala je 13. godišnje izdanje edicije Lideri društvene odgovornosti 2022. Ediciju možete pogledati OVDE.

U ovogodišnjem izdanju edicije „Lideri društvene odgovornosti“ predstavljamo kompanije koje su se istakle odgovornim poslovanjem prema svojim radnicima i zajednici, u očuvanju prirode ulaganjem u savremene tehnologije i smanjenju otpada od proizvodnje. Pored poslovnog sektora, izdvojili smo humanitarne individualne akcije koje su pokrenuli pojedinci i pokazali da i oni koji nemaju mnogo novca mogu na različite načine pomoći deci iz socijalno ugroženih porodica i drugim osetljivim grupama.

U ovogodišnjoj ediciji predstavile su se sledeće kompanije: Aik Banka, Apatinska pivara, AstraZeneca, Bambi, Coca-Cola, Delhaize, Elixir Group, Erste Banka, Eurobank Direktna, Galenika, Henkel Srbija, Imlek, JYSK, Lidl, Lukoil Srbija, Mastercard, McDonald’s, Mercator-S, Meridian, MK Group, Mlekara Šabac, Mozzart,  Neoplanta,  Naftna industrija Srbije (NIS) – OMV, OTP Banka, PepsiCo, Peštan, Sekopak, STIHL Srbija, Strauss Adriatic, Wiener Städtische osiguranje, Yettel.

Najnoviji podaci fondacije Catalyst Balkans, pokazuju da je u 2021. godini zabeleženo 42,5 miliona evra donacija građana i kompanija. Posmatrano prema oblastima, najviše je donirano za zdravstvo, na drugom mestu je podrška marginalizovanim grupama i na trećem obrazovanje. Na četvrtom mestu je smanjenje siromaštva, sa akcijama i kampanjama kao što je aktuelna „Spasimo hranu, spasimo humanost“.

Više informacija pročitajte na sajtu Nova ekonomija.

Zašto nam je potrebna PR evolucija?

0

Jednog četvrtka sredinom septembra (kada se objavljuju i nedeljnici) probao sam da u dnevnoj i nedeljnoj štampi, na portalima i u mesečnim izdanjima prebrojim koliko je bilo sadržaja koje su plasirale korporacije. Svega – i PR tekstova i saopštenja i intervjua i reportaža i „skrivenih“ sadržaja za koje se kompanije trude da ne izgledaju kao PR… Kada sam prešao brojku od 50 objava, odustao sam od daljeg brojanja.

Zašto to pišem? Zato što je zanimljivo videti kako se u tom okeanu informacija ne samo izdvojiti, već i imati objavu koja je – smislena, korisna, drugačija, jednom rečju – odgovarajuća i primerena. I još važnije – na koji način, među svim tim objavama, najefikasnije, kao PR, dati doprinos razvoju biznisa.

Rešenje za to postoji, a sadržano je u pridevu – strateški. Prvo je da PR mora biti strateški partner biznisu u svakoj kompaniji. A drugo je strateško planiranje, koje će se izboriti sa šumom informacija i što je važnije, sa planovima koje moramo biti spremni da menjamo i prilagođavamo kada god bude potrebno. Zapravo, to je priča o neophodnoj PR evoluciji ili tranziciji kroz koju će proći i kroz koju već prolaze eksterne komunikacije. Ta evolucija sadrži nekoliko segmenata i svi su oni važni kako bi PR mogao da u potpunosti ispuni svoju misiju i bude uspešan u današnjem okolnostima. Idemo redom.

Najpre, PR danas mora da bude ravnopravan segment u kompanijama, koji ne nudi prostu podršku već je partner biznisu, prisutan je tamo gde se donose odluke, na vreme zna o predstojećim projektima, učestvuje u „pripremi terena“, sam kreira kampanje nevezano za trenutno aktuelne biznis momente. Gledajući u buduće trendove, ali i aktuelne značajne društvene teme, uspešan PR danas mora smišljeno da pozicionira teme iz svoje kompanije u takav širi kontekst.

Sledeći segmenti su digitalizacija i razvoj sopstvenih kanala komunikacije. Tu ne mislim samo na nastupe kompanija na društvenim mrežama, o čemu se zaista mnogo piše i priča. Tu mislim i na kreiranje sopstvenih platformi gde će se drugačijim jezikom i stilom, i kroz teme koje neće biti isključivo korporativne raditi na dobrom imidžu kompanije.

Takođe, tu je i edukacija. PR mora da nastoji da novinare što bolje upozna sa širom tematikom industrije u kojoj kompanija posluje, a ne samo da ih obaveštava o svojim aktivnostima. Tako se podiže nivo informisanja o određenoj industriji, radi se na podizanju kvaliteta medijskog sadržaja i daje doprinos kvalitetnijem izveštavanju o samoj kompaniji.

Što se tiče samog NIS-a, eksterne komunikacije nastoje da kroz strateški planiranu komunikaciju podrže kompaniju u dostizanju svojih ciljeva. Istovremeno, jačanje imidža i reputacije se podrazumevaju, kao i promocija aktivnosti i rezultata NIS-a, kako u biznisu, tako i u oblasti društvene odgovornosti. I to ne samo u Srbiji, već i na drugim tržištima Balkanskog regiona u kojima poslujemo. Zajedno sa partnerima smo organizovali nekoliko radionica i edukacija za medije, radili na korenitoj izmeni stila pisanja i uvođenju novih formata sadržaja. Eksterne komunikacije NIS-a su, takođe, u godinama za nama prošle procese transformacije i modernizacije koje smo naveli u prethodnim pasusima, ali naša evolucija i tranzicija daleko su od završenih. Pred nama je dalje unapređenje digitalnog prisustva, pravljenje pionirskih koraka na pojedinim društvenim mrežama na kojima i dalje nema mnogo kompanija, a svakako gotovo i da nema kompanija iz oblasti energetike. Takođe, pred nama je i nastavak inoviranja rada sa tradicionalnim medijima. Iako ih mnogi prerano otpisuju u korist društvenih mreža, i te kako je moguće biti inovativniji i interesantniji kako u izboru, tako i u oblikovanju tema i sadržaja za tradicionalne medije, u osmišljavanju specijalnih projekata i partnerstava.

I na kraju, sasvim konkretno – na svakom PR profesionalcu u kompaniji je da sa menadžmentom radi i na razumevanju samog svog posla i na postavljanju realnih očekivanja. PR nije cenzor. PR nije mađioničar. Ali, PR ima magiju i treba je na pravi način koristiti.

Za Mark Club tekst napisao:
Stefan Despotović, Direktor Centra za odnose sa javnošću, NIS

Pripremamo brendove za novih sto

0

Marko Njavro, General Manager SBU Snacks, Atlantic Štark govorio je za Mark Club na koji način pomiriti tradiciju i inovacije i koji su ključni trendovi u FMCG industriji u ovom trenutku.

Kompanija Atlantic Štark ima dugu tradiciju na tržištu Srbije, a vaši brendovi omiljeni su među potrošačima i prepoznati po kvalitetu. Na koji način pomiriti tradiciju i inovacije kojima težite?

Ova godina je za nas bila izuzetno značajna, jer proslavljamo stogodišnjicu postojanja. Tačnije slavimo sto godina proizvodnje čokolade, koja danas pod brendom Najlepše želje i utisnutim srcem u svaku kockicu čokolade predstavlja svu ljubav i trud koje su zaposleni decenijama ulagali u proizvodnju i razvoj ovog brenda. Idući u susret ovog jubileja mi smo upravo poslednje dve godine radili na tome da tradicionalne Štarkove brendove pripremimo za novih sto. Svesni smo da nove generacije imaju svoje želje i očekivanja i žele uvek neka nova iskustva i to nas je vodilo kada smo ulagali u svoje glavne brendove, u njihovu tehnologiju, redizajn, nove ukuse… Jednostavno menjali smo imidž, koji je rezultirao i novim Štarkovim logotipom, ali su brendovi ostali prepoznatljivi, a opet osveženi sa puno novih izazova.

Ne pričam samo o čokoladi Najlepše želje, gde smo kupili najsavremeniju liniju koja nam daje mogućnost da pustimo mašti na volju kada razmišljamo o novitetima u ovom segmentu, već i o Smokiju koji slavi 50 rođendan, sa svim svojim ekstenzijama ukusa i pakovanja, Bananici koja je eksplodirala sa inovativnom Ledenom, a za vafle i kekse tek pripremamo nova iznenađenja.

U kojoj meri su kompanije u Srbiji spremne na implementiranje inovacija u svom poslovanju? Gde su inovacije najvidljivije i šta po ovom pitanju radi Atlantic Štark?

Inovacije zahtevaju konstantna ulaganja i spremnost da se brzo prilagođavamo zahtevima tržišta, jer ono što je danas novo – već sutra nije. Naravno, jako je značajno negovanje kreativnosti i među zaposlenima i njihovo podsticanje da predlažu i prihvataju promene,  jer suština napretka podrazumeva zajednički cilj, usmeren na to da naše brendove, kroz sve njihove procese, dodatno poboljšamo i učinimo još važnijim. Dakle, mi u Atlantic Grupi smo inspirisani željom da nađemo nove načine kako da naše potrošače uvek iznova iznenadimo i oduševimo, svesni da se ​potrošačke navike i potrebe menjaju, a da mi kao kompanija treba da budemo znatiželjni i da otkrivamo nove prilike i nova tržišta. Cilj nam je da novi proizvodi, brendovi i selektivno odabrana tržišta postanu novi izvori kompanijskog rasta te temelji poslovanja u budućnosti.​ Nezavisno od trenutne geopolitičke i ekonomske situacije koja nosi sa sobom niz problema i pritisak na profitabilnost, i dalje planiramo povećana kapitalna ulaganja, jer smatramo da samo tako možemo da zadržimo konkurentnost i iz krize izađemo jači. U toku su pripreme za novu proizvodnu opremu na linijama vafla u Beogradu i keksa u Ljuboviji, što će unaprediti kvalitet gotovih proizvoda i omogućiti inovacije u kategorijama na koje ćemo se usredsrediti u narednom periodu.

U kojoj meri inovacije u proizvodnji mora da prati i inovativna komunikacija sa potrošačima? 

Ono što danas izdvaja kompanije, kod donošenja strateških odluka, nije sadržaj informacija koje ima, već načina na koji dostupne informacije koristi i procesuira. Ta potreba za istraživanjem i konstantnim preispitivanjem u odnosu na želje potrošača i trendove sa tržišta, jeste ono što danas donosi najveću vrednost biznisu, pa je tako od izuzetnog značaja i način na koji se poruke prenose, ali i primaju od svojih korisnika. U uslovima globalne konkurencije, nemamo opciju da budemo pasivni ili ležerni, već možemo odgovoriti na samo jedan način, a to je kreativna komunikacija, koja uključuje sve moćne alate u svoje komunikacijske strategije. Ali isto tako i doslednost, jer samo istinita i iskrena komunikacija, bez obzira na to da li se radi o sastojcima proizvoda ili marketinškim porukama, gradi poverenje potrošača, a samim tim i veću lojalnost brendu.

Kako ocenjujete FMCG industriju u Srbiji? Koji su glavni trendovi u ovom trenutku?

Prethodne godine COVID-19 krize bile su veliki test kako za proizvođače, tako i za distribuciju, a izazovi u lancu snabdevanja, problemi sa radnom snagom i inflacija troškova samo su nastavak te priče u okviru novih geopolitičkih previranja. Sve to donelo je kako svi to praktikujemo da kažemo, novu realnost i u komunikaciji, ponašanju, navikama, pa i trendovima. Preusmerili smo se na rad od kuće, pa i na konzumaciju u kućnim uslovima, okrenuli smo se digitalnim tenologijama i platformama koje nam omogućavaju da naručimo sve iz fotelje, okrenuli se nekim novim ukusima, eko i organskim pričama, ali nastojali i da udovoljimo sebi i bližnjima, da podlegnemo onom ličnom zadovoljstvu kada je čokolada, ali i grickalice u pitanju. Sve u svemu, biznisi su postali gospodari neizvesnosti, jer činjenica je da se, verovatno brže nego ikada, preferencije potrošača stalno menjaju. Postoje naravno tradicionalni, lojalni potrošači, ali sve je više onih koji su otvoreni za promene i, da tako kažem, manje lojalni. Ali zato danas zahvaljujući društvenim mrežama i informacionim tehnologijama, imamo i neuporedivo više informacija o potrošačima i tržištima sa kojima poslujemo, što nam omogućava da mnogo brže reagujemo. Danas, a verujem da će tako biti i u budućnosti, pobeđuju oni koji imaju snažan portfolio, koji može da zadovolji potrebe različitih potrošača u različitim trenucima konzumacije, ali isto tako i agilnost i fleksibilnost za promene, što Štark dobro zna.

Gde vidite prostor za dalji rast i razvoj Štarkovih brendova?

Možda smo već i odgovorili na to pitanje… Ključ kompanijsko​​g uspeha zavisi od potrošača i njihovog odnosa prema našim brendovima, pa je naš prvi strateški cilj usmeren na kontinuirano stvaranje i održavanje poverenja i uzbuđenja u našim ključnim kategorijama, tako da nastavljamo da jačamo potrošačko iskustvo u kategorijama čokolade i slanih grickalica, ali isto tako ćemo već u sledećoj godini  inovirati i keks i vafle pod zajedničkim Štarkovim brendom, takođe, težimo tome da naše ukuse donesemo i potrošačima izvan naših postojećih tržišta, te i izvan postojećih, tradicionalnih kategorija.

Šta za Vas znači REMARKABLE poslovni uspeh?

Remarkable bi opisao kao rezultat/poslovnu godinu kada se spoje dvocifreni rast prihoda i dobiti sa rastom snage/imagea brenda i angažovanosti zaposlenih.