Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 68

Pravi posao počinje sa izazovima

0

Iako ne zvuči tako, naslov ovog teksta je parafraza pesme koja je obeležila jedan deo života većine ljudi u mojoj generaciji – Život počinje u tridesetoj. Kao što ljudi počinju da se menjaju i rastu tek kada život pred njih stavi izazove koji su do juče bili nezamislivi, tako i posao, pa i same kompanije, postaju zrelije u trenucima kada krenu turbulencije. Bilo da su izazovi uzrokovani spoljnim faktorima, kao što su promene kod kupaca, novi zahtevi tržišta, COVID-19 kriza i nestabilnost na istoku Evrope, ili one unutrašnje, kao što je, na primer, rast u sektoru ili promene u strukturi poslovanja – promene su neizbežne, i isto toliko poželjne. Ako znate da plivate kroz njih. Da li će one voditi do poboljšanja poslovnih rezultata zavisi ne samo od toga kakva im je priroda, već i da li su pravovremene.

Adekvatan, većini poznat primer pogubnosti zakasnelih promena može biti kompanija Nokia, koja je lidersku poziciju u industriji mobilnih telefona izgubila iz prostog razloga što je sa zakašnjenjem, nakon svojih konkurenata proizvode počela da bazira na operativnom sistemu Android. Može se reći da se do današnjih dana Nokia nije oporavila i povratila svoju nekadašnju poziciju.

Mnogo je razloga zbog kojih zreo brend otpočinje sa strukturalnim promenama u samoj arhitekturi brenda – izlazak na strana tržišta, promene na čelu kompanije, loš ili zastareo imidž ili širenje poslovanja kroz kupovinu ili spajanje sa drugom kompanijom. A deo strateške poslovne odluke pri svakom rastu, kupovini ili akviziciji, mora biti i šta će biti sa postojećim brendom, da li će on prolaziti kroz postepenu evoluciju ili će biti revolucionarno srušen, da bi na scenu stupio novi brend. Eurobank Direktna predstavlja jedan od dobrih primera na domaćem tržištu, koji slikovito govori o postepenom razvoju brenda, pravoj evoluciji, kroz koju banka prolazi već dve decenije.

Od početaka, Nacionalne Štedionice, preko EFG Štedionice, Eurobank EFG, pa do Eurobank i sada Eurobank Direktne, kroz sve ove promene, spajanja, akvizicije i pripajanja, Banka je prolazila polagano, uvek zadržavajući deo prethodnog identiteta, bilo kroz ime, logo ili projekte koje sprovodi. Tako i danas, kada od prvobitnog imena banke više ništa ne postoji u novom brendingu, pri svakom istraživanju javnog mnjenja dobijamo slične odgovore – banka je prepoznatljiva u ciljnim javnostima, o njoj se dosta zna, mnoge kampanje se pamte, a CSR projekti Eurobank Direktne su među najviše pominjanima u medijskim izveštajima u čitavom (i veoma aktivnom) bankarskom sektoru.

Iako je današnja Eurobank Direktna kroz promene išla lagano, na tržištu postoji i veliki broj primera kada su brendovi srušeni preko noći, da bi nastavili da rastu. Danas se gotovo niko ne seća Blue Ribbon Sports-a, dok Nike svi prepoznaju ili da je današnji Pepsi nekada bio Brad’s Drink. Ali neće biti misterija da je današnji KFC naslednik Kentucky Fried Chicken-a, ili u našem slučaju, da je Eurobank Direktna nastala pripajanjem Direktne Banke Eurobanci.

Ova promena nastala je iz želje obe kompanije za daljim rastom – veći udeo na tržištu, bolja poslovna pozicija, šira mreža u celoj zemlji, unapređenje digitalnih usluga i dalji rast u ovom segmentu na bazi sinergije – bili su razlozi zbog kojih je odlučeno za zajednički dalji put na srpskom tržištu. Iako je od pripajanja prošlo nešto manje od godinu dana, prvi rezultati već su vidljivi kroz dobre poslovne rezultate ostvarene u prvoj polovini godine, ali i ambiciozne planove za 2023, kada naš brend slavi dvadeset godina postojanja na srpskom tržištu.

Za Mark Club tekst napisao:
Ivan Vuksanović, Deputy Head of Marketing and Corporate Communication, Eurobank Direktna

Kako do cirkularne ekonomije?

0

Koncept cirkularne ekonomije jedna je od onih tema bez kojih nema razgovora ili analiza ekonomskih i privrednih pitanja. Kako to biva, često je vrlo usko povezan sa drugim vrlo popularnim konceptom – održivošću. Ipak, bez obzira na našu sklonost da previše upotrebljavanu terminologiju otpišemo kao trendove ili trivijalnosti – cirkularna ekonomija i održivost zavređuju daleko više pažnje i promišljanja. Ideja mog teksta nije da krene analitičkim putem, ali jeste da kroz opšti okvir pojma cirkularne ekonomije, istakne njen značaj i pokaže kroz primer šta se pod ovim pojmom konkretno može podrazumevati.

Model cirkularne ekonomije stoji naspram predominantnog modela linearne ekonomije, kojim se i dalje vodimo u svim aspektima života i koji podrazumeva praktično nekontrolisanu i neprestanu upotrebu prirodnih resursa protokom osnovne sirovine, od proizvodne trake, preko potrošača, do na kraju deponije, gde se put proizvoda završava. Jasno je koje su posledice takvog razvojnog puta, međutim, nije uvek jasno kako na efikasan način sa istog sići. Naspram navedenog, stoji model cirkularne ekonomije, gde se insistira na principu zatvaranja kruga, što zapravo znači da bismo o procesu trebali da razmišljamo u kontekstu „proizvod – otpad – proizvod“. U ovom modelu praktično ono što postaje otpad u jednom procesu proizvodnje i upotrebe, istovremeno može postati proizvodna sirovina u nekom drugom. Uopšteno posmatrano, cirkularna ekonomija predstavlja okvirni pojam za aktivnosti koje smanjuju, ponovo koriste i recikliraju materijale u procesima proizvodnje, distribucije i potrošnje.

Ovakav princip inherentno podrazumeva održivost, odnosno stabilan i dugoročan razvoj. Da bi održiv razvoj bio realnost mora se dugoročno ulagati u sirovinsku i energetsku efikasnost, zamenu fosilnih goriva obnovljivim izvorima energije, kao i u proizvodnju i trgovinu održivim proizvodima, što sve doprinosi zatvaranju kruga „proizvod – otpad – proizvod“. U tom kontekstu fokus se vraća na proizvod, ali ne u smislu njegove krajnje svrhe, odnosno na nešto što će na kraju postati samo otpad, već na to kakav je proces njegove proizvodnje, da li se proizvod može reciklirati i kakav mu je direktan uticaj na životnu sredinu.

Koncept cirkularne ekonomije mora biti primenljiv na svaku granu industrije, odnosno proizvodnje, uključujući i prehrambenu, i konkretno mlekarsku industriju kojoj pripada i Mlekara Šabac, kompanija za koju radim već tri godine.

Kao deo prehrambene industrije proizvodnja mleka je specifična po tome što je to zaista neprekidan proces, koji se odvija 24/7, 365 dana u godini. Količina svih sirovina koje se koriste u kompletnom procesu proizvodnje i plasiranja mleka i mlečnih proizvoda, predstavlja ogroman uticaja na životnu sredinu, a samo na nivou neophodnih energenata za proces proizvodnje zahtevi naše industrije su izuzetno visoki. Sve ovo znači da se tokom čitavog procesa stvara i značajna količina otpada, kao i nusproizvoda, što je u slučaju mlečne industrije surutka i permeat.

Kada radite u prehrambenoj industriji zaista morate imati širu sliku i, pre svega, usvojiti princip inovativnosti gde ništa, a posebno ne organski otpad ne sme da se posmatra kao „otpad“, već kao sirovina koja ima svoju dalju upotrebnu vrednost, i to je zapravo suština cirkularne ekonomije i održivog poslovanja. Za Mlekaru Šabac deo tih inovacija čini i projekat koji smo nazvali ’surutkovod’, a koji smo izveli u saradnji sa kompanijom SET Green Technology, koja je pored mlekare izgradila svoje postrojenje, elektranu na biogas. Ovim strateškim projektom planiramo da u potpunosti iskoristimo nusproizvode, kao što su surutka i permeat, za proizvodnju održive električne i toplotne energije. Prva faza je okončana izgradnjom surutkovoda između naše dve kompanije, a nakon početka druge faze, odnosno puštanja u rad postrojenja za proizvodnju biogasa, Mlekara će čak 16% ukupne mesečne potrebe za električnom i toplotnom energijom generisati nazad od njih, tj. iz prerade sopstvenih nusproizvioda.

Model cirkularne ekonomije i održivosti može postati dominantan način života, ali napor i podršku moraju da ulože svi – od države, preko privrede, do krajnjeg potrošača.

Za Mark Club tekst napisala:
Maja Bađin Georgijević, Rukovodilac korporativnih poslova i komunikacija, Mlekara Šabac

Kupovina u društvu

0

U poslednjih nekoliko godina kupovne navike doživele su ’’kvantni’’ skok u e-commerce oblasti, a sve značajnije mesto zauzima Social Commerce. Social Commerce predstavlja kombinaciju najboljeg od e-trgovine i mogućnosti koje pružaju društvene mreže. Gde je tu prostor za social commerce?

Procenjuje se da će globalna e-commerce prodaja u naredne tri godine porasti za više od duplo u odnosu na 2020. godinu i da će do kraja 2022. doprinositi sa 5-7% globalnoj maloprodaji. U isto vreme, stručnjaci veruju da će dobar deo e-commerce prometa preuzeti upravo društvene mreže. Kako prisutnost social commerce-a raste, društvene mreže će biti sve “spremnije” za e-trgovinu, pa će se platforme same prilagođavati potrebama korisnika i brendova u različitim kategorijama poslovanja. Broj onih koji svakodnevno koriste društvene mreže daleko je veći od broja e-ecommerce korisnika na globalnom nivou, što ukazuje na potencijal tržišta social commerce-a, koje je daleko veće i primamljivije novim generacijama kupaca.

Potencijal je jasan, a za product i marketing menadžere ove promene znače i velike izazove. Neophodno je analizirati nova pravila ponašanja kupaca na društvenim mrežama, redefinisati ciljne grupe, ali i naučiti i primeniti propise u pogledu ove specifične vrste trgovine. Trenutno, najveći generatori social commerce prometa jesu društvene mreže sa “razrađenim” funkcijama za trgovinu, poput Instagram-a, Facebook-a, Pinterest-a i TikTok-a.  Može se reći i da moderne društvene mreže, poput TikTok-a i Snapchat-a, formiraju nove generacije potrošača koje stvaraju veće mogućnosti za e-trgovinu.

Dok tradicionalna e-trgovina “rudari” u potrazi za kupcem, u slučaju social commerce-a ceo proces je brži (sve je na jednom mestu), a ujedno i pristupačniji generacijama kojima su društvene mreže uveliko prirodan habitus.

Za trgovce ovo znači i brže sakupljanje informacija o kupcima bez potrebe za dodatnim upitnicima, saglasnostima i slično. Većina korisnika je već sve informacije o sebi podelila na društvenoj mreži, dala neku vrstu saglasnoti i postala deo velike baze.

Trenutno su u svetu najzastupljenija dva oblika social commerca:

Social based commerce: Ceo proces kupovine, od otkrivanja proizvoda do finalne kupovine i plaćanja se odvija unutar samih društvenih mreža. Mreže koje trenutno podržavaju ovakav vid kupovine su Facebook i Instagram (na tržištima gde su dostupni Facebook pay i Instagram checkout), TikTok, Pinterest, WeChat i mnoge brzo rastuće aplikacije na azijskom tržištu, gde je ovaj vid prodaje najprisutniji.

Social refferal: Za razliku od social based commerce-a, korisnici otkrivaju proizvod na društvenim mrežama, ali se upućuju na platforme prodavaca gde mogu izvršiti krajnju kupovinu. Ovakav mehanizam obično uključuje posebno kreirane formate postova, oglasa, kao i mehanizme saradnje sa influenserima.

Na našem tržištu, za razliku od vodećih, i dalje nisu dostupni Facebook pay i Instagram checkout, pa samim tim ni direktna kupovina na samim social platformama. Iz ovog razloga “social referral” najprisutniji je oblik social commerce-a, jer je najlakši za implementaciju i podržan je na većini platformi. Dok se ne steknu svi infrastrukturni uslovi na našem tržištu, koje zahtevaju social platforme za uvođenje direktnog plaćanja na samim platformama, ne možemo očekivati da se ostvari pun social commerce potencijal.

Ne treba zaboraviti da social commerce podstiče alate poput foruma i drugih vrsta online zajednica gde kupci i prodavci diskutuju o svojim iskustvima kupovine preko društvene mreže i upoređuju utiske. Zapravo, koliko god sofisticirano sve ovo zvučalo, veštačka inteligencija i algoritmi nam samo pružaju ono što je oduvek bilo ključ svake dobre trgovine – dobro poznavati svog kupca, ponuditi mu ono što želi, ostvariti odnos i komunikaciju sa njim.

Ako se prisetimo da je u korenu reči “trgovina” izraz trg, onda je social commerce jedan veliki trg, gde se na globalnom nivou sastajemo, kupujemo, družimo, ćaskamo, razmenjujemo i preporučujemo. Jer kao što svi odvajkada znamo – najslađe se kupuje u društvu, jer kakva je to kupovina ako se malo ne porazgovaramo!

Za Mark Club tekst napisala:
Olivera Ćirković, Chief Marketing Officer, Univerexport

Evropska komisija smatra da je neophodno reformisati digitalno oglašavanje

SVET – Evropska komisija objavila je studiju na temu internet oglašavanja, koju je realizovala u saradnji sa konsultantskom kompanijom za sigurnost podataka AWO. U studiji se navodi da oglašivačke prakse, koje se temelje na praćenju korisnika i njihovom profiliranju, krše prava na zaštitu ličnih podataka i stvaraju pretnju za sigurnost, demokratiju i životnu sredinu. U izveštaju se zaključuje da postoji jak razlog da se uvede reforma digitalnog oglašavanja.

U izveštaju se posebno ističe potreba da se osigura veća transparentnost kako praćenja/merenja, tako i oglašivačkih budžeta s ciljem da se korisnicima obezbedi više kontrole nad sopstvenim podacima, načinima njihovog prikupljanja, upotrebe i deljenja za potrebe ciljanog oglašavanja.

Kako stručnjaci navode, u ovoj fazi teško je oceniti da li će i u kojoj meri ova studija uticati na odluke Komisije za regulaciju digitalnog oglašavanja.

Studiju možete preuzeti ovde.

Top 3 ključna SEO trenda za 2023.

SEO je oduvek bio važan za povećanje vidljivosti i dosega sadržaja koji vaš tim marljivo priprema. U 2023, ovo će biti možda još i važnije.

Ispitivanja su pokazala da 61% B2B marketara navodi da SEO generiše više potencijalnih klijenata nego bilo koja druga marketinška inicijativa, a Hubspot predviđa da će upravo SEO / organic search ove godine biti i najuspešniji u tome.

Onda, kako treba da izgleda vaša SEO strategija u narednom periodu?

Sadržaj je i dalje najbitniji – i treba da bude što kvalitetniji

U poslednje vreme smo toliko puta čuli da sadržaj mora biti kvalitetan da bi se dobro pozicionirao u pretragama, ali za slučaj da to niste shvatali ozbiljno – sada bi zaista trebalo.

Naime, Google je nedavno ažurirao svoje metrike za analizu sadržaja te dao ogromnu prednost korisnom, informativnom sadržaju koji je kreiran od strane stvarnih ljudi i za stvarne ljude. Najvažnije smernice na osnovu kojih Google procenjuje kvalitet, kredibilitet i relevantnost vašeg sadržaja jesu stručnost, autoritet i poverenje, a odnedavno i iskustvo (E-E-A-T = Experience, Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness). Zadovoljstvo korisnika je na prvom mestu pa je važno da autor sadržaja bude stručan, a izvori pouzdani. Ovo se naročito odnosi na teme koje se tiču zdravlja, nauke, finansija, pravnih saveta.

Imajte na umu da, uprkos svim promenama koje se dešavaju na tržištu, a tiču se veštačke inteligencije, Google i dalje suzbija automatizaciju i sadržaj koji nije kreirao čovek.

Foto: Unsplash

Veštačka inteligencija kao pomoć, a ne zamena

Prethodno navedeno naravno ne znači da ćemo veštačku inteligenciju ostaviti po strani – to je jednostavno nemoguće. Uostalom, i sam Google koristi AI i mašinsko učenje kako bi bolje razumeo potrebe svojih korisnika i ponudio im bolje rezultate za njihove pretrage.

Osim toga, nedavne ankete pokazuju da čak 64% SEO stručnjaka koristi AI alate kao pomoć za kreiranje objava na svojim sajtovima, a 70% njih ima pozitivna iskustva sa ovom praksom.

Dakle, veštačka inteligencija može i treba da vam pomogne u, recimo, odabiru tema, proverama da li je vaš sadržaj plagijat i sličnim, operativnim radnjama kako biste vi imali više vremena da se posvetite kreiranju zaista kvalitetnog sadržaja pomoću kog ćete se bolje pozicionirati i biti prepoznati.

Korisničko iskustvo na najvišem nivou za SERP-ove

Pozitivno korisničko iskustvo podrazumeva da je korisnik došao do najboljih informacija na najbrži i najlakši način. Iz tog razloga, Google je uveo novo formatiranje u SERP-ove u pokušaju da poboljša korisničko iskustvo i CTR. Pored istaknutih isečaka (featured snippet), infografika i slika, često postavljana pitanja se sada vide među prvim vidljivim rezultatima (u odeljku “People also ask”), a tendencija je i da se numerisane strane zamene beskonačnim skrolovanjem, odnosno kontinuiranim pomeranjem ka dole kako bi ponudili i druge poglede na datu temu.

Takođe, SEO stručnjaci moraju obratiti pažnju na prioritete dok rade na optimizaciji sadržaja i restruktuiranju podataka svojih web stranica kako bi pretraživačima olakšali sortiranje, dekodiranje i reorganizaciju, a to se postiže optimizacijom Core Web Vitals-a kroz vreme učitavanja, interaktivnost i vizuelnu stabilnost.

Znajte da će vas Google nagraditi ako je vaša stranica poslednja koju korisnik poseti, jer to bi trebalo da znači da je na njoj pronašao rešenje za problem koji ima ili za koji vrši pretragu.

Kao i u svim drugim oblastima, i ovde je važno pratiti trendove i prilagođavati im se na adekvatan način. Međutim, nemojte se izgubiti u podešavanjima – osnovni SEO alati i dalje će biti na snazi i davaće dobre rezultate.

Za Marketing mrežu tekst napisao:
Dušan Džakula, SEO Specialist, Smartpoint Adria

Najlepše želje te vode u Barselonu jer #meniletoje

Najlepše želje Kapri čokolada vam je u proteklom periodu produžila leto, a sada je došlo vreme da vas odvedu na put i to u Barselonu!

Najlepše želje su u saradnji sa kompanijom Frikom pokrenule kreativnu nagradnu aktivaciju na TikTok-u pod nazivom #meniletoje tokom koje ćete svi vi koji ste ljubitelji Najlepše želje Kapri čokolade imati priliku da na kreativan način pokažete da i kada hladno je, vama leto je.

Sve što je potrebno jeste da snimite video u kojem se vidi tranzicija kako zalogajem Najlepše želje Kapri čokolade ili deserta, menjate lokaciju, odevnu kombinaciju ili šminku iz zimske u letnju, te na taj način evocirate najlepše letnje trenutke uz omiljenu čokoladu.

Neophodno je da imate otvoren nalog na TikToku i da pratite Najlepše želje i Frikom, tagujete ih i plasirate video uz #meniletoje.

Pored glavne nagrade – put u Barselonu za dvoje, očekuju vas i druge slatke nagrade.

Ukoliko te zanima još detalja, klikni na link. Nagradna aktivacija traje do 18. februara ne propusti sjajnu priliku da putuješ u Barsu!

Planning the Unplannable

0

Kratko pošto sam počeo da radim u avio-industriji, učestvovao sam na međunarodnom skupu, čiji su učesnici dolazili sa više kontinenata, iz najrazličitijih industrija. Prilikom upoznavanja, očekivao sam, kako to već ide, da će učesnici pričati o hotelu i blagom januarskom vremenu u Dubaiju. Međutim, desilo se nešto (za mene) potpuno neočekivano – gotovo svi su pričali samo o tome kojom avio-kompanijom su doputovali i kakva je bila usluga! I to do najsitnijih detalja, od uslužnosti kabinske posade na letu, preko posluženja i pribora za jelo, pa sve do časopisa kojih je bilo u biznis klasi. Tako detaljnu i strastvenu analizu zaista nisam čuo ni za jednu drugu vrstu prevoza. Mislim da sam tek tada zaista razumeo koliko su ljudi, bez obzira na društveni status i to koliko često lete, i dalje fascinirani avijacijom.

Posao komunikatora u avijaciji istovremeno je veoma zahvalan i veoma složen. Dok sam kao izvršni direktor PR agencije, tokom sedam godina tog iskustva, morao da rudarski radim da bih obezbedio objavu za klijente iz IT sfere, farmacije, FMCG ili logistike, u avijaciji to nije slučaj. Vesti u vezi sa pokretanjem novih destinacija, promenama u floti, poslovni rezultati, imaju servisnu komponentu i mediji ih prenose. Ako se pitate zbog čega, odgovor je da je reč o trenutno najatraktivnijem mogućem vidu prevoza (ovo trenutno je tu samo zbog nedavnih pokušaja uvođenja komercijalnih svemirskih letova, i ni zbog čega drugog.)

U avijaciji je sve VELIKO. Prelaze se velika rastojanja, prevozi veliki broj putnika, svako poletanje aviona košta veliku količinu novca. Ne kaže se bez razloga „kamioni, avioni“. Zbog svega pomenutog, i pažnja koja se pridaje avijaciji u medijima je velika. Greške se ne praštaju, uočavaju se i naizgled najsitniji detalji, negativno intonirane vesti nastaju i šire se ogromnom brzinom, a postoji nedovoljno znanje o nekim od osnovnih principa na kojima se avijacija zasniva. Dobro argumentovani demanti gotovo nikada ne može da popravi štetu koju je reputaciji nanela neodgovorna, neproverena vest. Nepravedno, ali tako stoje stvari.

Dobar primer može da bude i komunikacioni aspekt putničkog avio-saobraćaja tokom vršnog perioda aktuelne letnje sezone. Posle dve godine „nove normalnosti“, nepostojećeg ili izuzetno smanjenog odvijanja avio-saobraćaja usled pandemije korona virusa i posledičnih ograničenja u putovanjima koja su nametnule mnoge zemlje, ovog proleća mere su ublažene. Očekivano, ljudi su ponovo poželeli da putuju, a avio-kompanije su tu bile da im to omoguće. Međutim, mnogi manje vidljivi činioci u industriji putničkog avio-saobraćaja nisu bili dovoljno spremni za taj rast tražnje i došlo je do brojnih izazova, u široj javnosti, takođe, poznatih i kao problema. Na primer, neki od najčuvenijih evropskih aerodroma, zbog smanjenog kapaciteta službi obezbeđenja i službi za manipulaciju prtljagom, nisu poslovali u skladu sa svojim ranijim renomeom. Putnici su čekali satima da bi se čekirali ili prošli bezbednosnu kontrolu, kasnili su letovi, propuštale su se konekcije, avio-kompanije su gubile slotove, odnosno intervale u okviru kojih mogu da sleću ili poleću, kasnio je prtljag. Jedna odstupanja od rasporeda uzrokovala su druga. U svemu tome avio-kompanije, jedine u neposrednom svakodnevnom kontaktu sa milionima putnika, čak i kada su bile najbolje moguće pripremljene za sezonu, bile su izložene kritikama i negativnom izveštavanju.

Zadatak komunikatora u takvoj situaciji izuzetno je složen. Čak i najbolji komunikatori suočavaju se sa ozbiljnim izazovom – kako objasniti povezanost i međuzavisnost različitih činilaca putničkog avio-saobraćaja, preneti brigu o putnicima, objasniti šta konkretno preduzimaju avio-kompanije. Zbog toga je naš prvi zadatak da javnost edukujemo u vezi sa načinom funkcionisanja kompletnog avio-sistema.

Šta nas čeka u budućnosti? Dalje ubrzanje toka informacija, borba protiv lažnih vesti, još veća uloga društvenih mreža, zaštita životne sredine i održivost, intenzivnije planiranje. Avijacija je tako senzitivna oblast da se sve planira i nema prostora za bilo kakvu improvizaciju. Ukratko – mnogo posla čeka komunikatore i PR stručnjake u oblasti avijacije.

Za Mark Club tekst napisao:
Arsen Rudan, Head of Corporate Affairs, Air Serbia

Ljudskost kao preduslov svake dobre komunikacije

0

Svi mi koji radimo duže od 15 godina u komunikacijama, isto toliko slušamo frazu „PR je mrtav“ ili samo što nije umro. Ne samo što smo svi svesni da nove tehnologije zaista menjaju svet komunikacija, već vidimo i da mlađe generacije donose novi način obraćanja, menjaju ton, sve procese skraćuju… To zasigurno, ako ne sve nas, onda barem mene, često navodi da se zapitam – da li stvarno PR umire, barem onaj koji sam ja učila, pa i radila više od decenije?

I kad pokušam da sagledam svet komunikacija danas, u odnosu na onaj u koji sam ušla davno, kao novinar u redakciji dnevnog lista, činjenica je da se taj svet prilično promenio. Gotovo svi procesi sada idu na raketni pogon. Manje je vremena za analize, razrade scenarija, pa i pisanje “čaršava” od planova i poruka. Upravo poruka, “njeno veličanstvo”, postala je kraća, jasnija i konkretnija. A to je za svakoga ko je u svojoj biti pre svega novinar, možda i najplodonosnija promena. Informacija se sada prenosi brže, ona je jasna i koncizna (ako je to ideja pisca). Istovremeno, više nemamo mogućnost “skrivanja” iza saopštenja za javnost, već smo sada u prilici da komuniciramo istovremeno, gotovo lično, sa velikim brojem ljudi. Ipak, verujem da se neki elementi našeg posla nikada neće promeniti. Upravo oni su ključni za komunikaciju u trgovini, odnosno veletrgovini, kao što je Metro Cash&Carry.

Sigurna sam da dobri komunikatori moraju da imaju puno znanja o tržištu, industriji i ekonomiji uopšte i ovo pravilo “prepisujem” iz novinarstva. Uz to, podrazumeva se duboko razumevanje demografskih karakteristika stanovništva, životnih navika i trendova.

Ruku pod ruku ide i potreba da se komunicira sa što većim auditorijumom. A to ne znači upotrebu mas medija, već potrebu da se sa kupcima i potrošačima razgovara non-stop, bilo uživo ili putem društvenih mreža, call centra ili kod naših kupaca u njihovim restoranima ili malim trgovinskim objektima. Upravo je ovo specifičnost korporativnih komunikacija veletrgovine, kao što je METRO – potreba da se sa kupcima ostvari što ličniji odnos, na dnevnom nivou, kao i da se razumeju njihove potrebe, ali i da im se daju informacije koje su njima razumljive, ali pre svega potrebne. I u tom kontekstu, PR trpi tu najveću promenu – “korporative i PR floskule” nemaju nikakvu vrednost, ako nakon razgovora sa kupcem on nije zadovoljan ostvarenim odnosom i dobijenim odgovorima.

Kada govorimo o odnosu koji imamo sa svojom publikom (koja ima potrebu i kanale da stvara poruke), smatram da je ljudskost u odnosu presudna. U ličnim kontaktima, ali ona se mora osetiti i šire. Ključno je da onaj kome se obraćamo prepozna da iza METRO-a zaista stoje ljudi, celokupan tim, koji razume poslovanje svojih profesionalnih kupaca i razume šta mu je potrebno, da znamo njihove “pains & gains“. U tome zapravo leži empatija. Možda je danas aktuelnija, ali ona je, po mom mišljenju, preduslov za dobar odnos, a time i komunikaciju. Možda je ne prepoznajemo uvek kao takvu, ali svaki put kada se zapitamo šta bi kupac voleo da zna, šta bi pitao i šta bi pohvalio ili zamerio, mi smo već u sferi empatije. Čak i kada radimo 360 kampanje, sve što uradimo merimo istim parametrom – da li je ovo kupcu važno, razumljivo i da li može da ima koristi od ovoga? Kupac u ovom slučaju može biti i potencijalni kandidat za posao, jer sve češće korporativne komunikacije obuhvataju i employer branding (iako sve što radimo utiče na to).

Isto pitanje postavljamo sebi i kada komuniciramo sa kolegama, jer sam sigurna da je za uspeh eksternih komunikacija važna komunikacija „u kući“, posebno u METRO-u. Zašto? Kupci su sa našim kolegama u dnevnom kontaktu, dolaze u radnje, poručuju robu, provode vreme na našem sajtu i prate ponude na mrežama. Vrlo često nas pitaju o svemu što radimo i prilično je važno da svako od nas bude informisan, na svakoj poziciji. To zapravo nije nikakva novina, ali je značaj toga danas još veći – da korporative komunikacije osnaže zaposlene da budu komunkatori svega što radimo.

I hajde da se vratim na dilemu sa početka teksta – da li PR umire? Odgovor je NE. Transformiše se, pojedine forme odbacuje, ubrzava se nesagledivom brzinom, prodire dublje u svaki aspekt poslovanja, ali slavi ljudskost, empatiju i potrebu da sve veći broj ljudi ovlada veštinama dobre komunikacije. To samo govori o značaju komunikacija i još značajnijoj ulozi na svim nivoima poslovanja – od ulaska u naše radnje, usluživanja na odeljenjima, isporuke robe, posete kupcima, pregovorima sa proizvođačima, pa do obraćanja opštoj javnosti. I zato ću hrabro reći – PR i korporativne komunikacije imaju svetlu budućnost, jer će se njima baviti lideri budućnosti!

Za Mark Club tekst napisala:
Jovana Antović, Public Policy and Corporate Communications Manager, Metro Cash & Carry

UM imenovao Sašu Savića za globalnog izvršnog direktora

SVET – UM, globalna mreža medijskih agencija IPG Mediabrands, imenovala je Sašu Savića za globalnog CEO. Savić će postaviti viziju globalnog rasta agencije nadgledajući strategiju, usluge, poslovanje i upravljanje klijentima.

„Uporan i dinamičan lider koji brine o ljudima, klijentima i zajednici, Saša je savršen graditelj odnosa, sa brojnim rezultatima postignutim za neke od najpoznatijih svetskih brendova“, istakla je Eileen Kiernan, globalni CEO Mediabrands, dodajući „njegova ljubav prema poslu dopunjuje našu snažnu globalnu kulturu zasnovanu na vrednostima, a njegova posvećenost izvrsnosti dodatno će ojačati utisak koji ostavljamo na tržištu i u odnosima sa klijentima. Oduševljeni smo što mu možemo poželeti dobrodošlicu u IPG porodicu”.

Kao globalni izvršni direktor, Savić će podstaći UM zajednicu na razmišljanje o rastu, koristeći vodeće kapacitete podataka koji su im na raspolaganju kako bi optimizovali i podstakli svoju lokalnu strategiju na tržištu. Poznat po svojoj efikasnosti u izgradnji inkluzivnih i povezanih kultura koje oslikavaju lokalna radna mesta, Savić će biti sastavni deo unapređenja posvećenosti UM-a raznolikosti, tržišnoj jednakosti, odgovornosti medija i održivosti.

„Uloga medija je vanvremenska i uzbuđen sam što ću se pridružiti globalnom UM liderskom timu, neprikosnovenom lideru u otključavanju moći podataka u cilju poboljšanja svrhe i dugovečnosti brendova“, rekao je Savić i dodao „izgradnja veza je ono što me pokreće – od jačanja zajednice do partnerstva sa klijentima do povezivanja potreba potrošača sa svrhom i vrednošću brenda. Radujem se spajanju sadržaja, podataka i značenja brenda kako bih stvorio održiv, dugoročan rast UM mreže, u kojoj sam sticao svoje prvo medijsko iskustvo i zaljubio se u ovu industriju.”

Donedavno Savić je radio kao globalni direktor za inovacije u kompaniji EssenceMediacom. Njegovo rukovođenje rezultiralo je devetogodišnjim kontinuiranim rastom, a proglašen je za Najboljeg izvršnog direktora od strane magazaina Adweek. Radio je i kao glavni operativni direktor u Havas Media Group N.A., upravljajući strategijom i poslovnim učinkom. Sa tri decenije iskustva u medijima, bio je na višim rukovodećim pozicijama u MediaCom, McCann New York i UM, sarađujući sa brendovima kao što su Procter & Gamble, Microsoft, Intel i Mastercard.

Savić je bio član žirija Međunarodnog festivala kreativnosti Cannes Lions, Effie Avards i Brand Film Festivala. Godine 2019. predvodio je pokretanje Koalicije za novu većinu (NMR), pokreta koji pomaže brendovima da ostvare kontakt sa multikulturalnom publikom, a različitosti stave na čelo svojih strategija. Takođe je član 4As Media Leadership Council-a.

Što je Mitrović u Fulamu, to je kultura u svakoj kompaniji

0

Čuveni citat Pitera Drakera (Peter F. Drucker), austrijsko-američkog konsultanta, profesora i autora, da “kultura jede strategiju za doručak“, koji podrazumeva da kultura bilo koje kompanije odlučuje uspeh kompanije, bez obzira koliko je njena strategija efikasna, svakodnevno se potvrđuje u praksi, posebno u vremenima kada je borba za talente u punom jeku. Dok ispravna strategija definiše pravila igre, kultura definiše način na koji će se igra igrati. Što je Mitrović u Fulamu, to je kultura u svakoj kompaniji – odlučujući faktor.

U 2021 Universum Talent izveštaju koje nam otkriva šta je telentima današnjice prioritet kada biraju poslodavca, u vrhu se nalaze odgovori na sledeća dva pitanja – “šta tu ima za mene?“ i „kakva je kultura kompanije?“. Kao neko ko je započeo karijeru pre 15 godina mogu da kažem da to nisu bila pitanja sa početka moje karijere, iako bi bilo dobro da jesu. Među deset najbitnijih stavki se nalazi prijateljska radna atmosfera i međusobno poštovanje, kao i fleksibilnost i balans između privatnog i poslovnog.

Kriza zbog korona virusa pokrenula je i ubrzala brojne promene u načinu poslovanja, u načinu razmišljanja i u liderstvu. Od online sastanaka, koji su postali deo svakodnevne komunikacije, do modela rada od kuće nekoliko dana nedeljno, kao trajni model poslovanja brojnih kompanija širom sveta. To su samo neke od promena, koje su uticale na dalji razvoj korporativne kulture kompanija. Ove promene su, takođe, povezane sa drugačijim stilom rukovođenja, onim koji je fokusiran na ljude i njihove potrebe. Poverenje u zaposlene i osnaživanje da sami oblikuju svoj posao i vreme, tako da mogu postići najbolje moguće rezultate. Usklađivanje privatnih i poslovnih obaveza jeste jedan od najtežih zadataka i upravo zato verujem da će, ovaj nov način rada i fleksibilnost, uticati da svi budemo bolji u pronalaženju tog balansa.

Lično sam tokom pandemije dobila mogućnost da postanem deo globalnog tima koji se bavi promenom kulture i change menadžmentom na nivou grupacije. Njega čini tridesetak kolega iz različitih zemalja sveta koji aktivno menjaju kuturu firme, radeći na inicijativama koje podstiču razvoj zaposlenih i ohrabruju promene. Cilj nam je da učinimo kompaniju mestom u kojom se svi zaposleni najpre osećaju dobro, mogu da izraze svoju različitost, imaju najbolje uslove za rad, kao i prostora da neprestano uče i rade na sebi.

Svet se menja brže nego ikada pre, ne ostavljajući nam luksuz da ga ne pratimo. Istraživanja predviđaju da će usled digitalizacije, 85 miliona radnih mesta biće ugašeno, dok će 97 miliona novih pozicija biti otvoreno do 2025. Značaj razvijanja naših veština i biti u korak sa svim promenama nikada nije bio važnije. Poslodavac koji motiviše svoje zaposlene da uče i daje im vremena da rade na usavršavanju znanja već je na pola puta da dobije utakmicu u vremenu brzih promena. Teorija “A Growth Mindset” koju je razvila Karol Suzan Dvek, američki psiholog sa prestižnog Univerziteta Stenford, govori o razvijanju mentalnog skopa kod ljudi koji veruje da se sve veštine mogu naučiti i otvoreni su za učenje i napredovanje celog života. Kompanije na različite načine motivišu učenje, a jedan od primera iz ličnog iskustva su jasno definisani ciljevi za digitalno učenje, koje se vrlo često pretvara u takmičenje znanja u našoj kompaniji. Sa takvim mentalnim sklopom, omiljena fraza je da nešto nisam JOŠ naučio/la i kad god se član tima bori sa zadatkom svestan je da je u fazi učenja i da treba da radi na tome i nastavi da pokušava.

I dolazimo do tih pokušaja koji mogu biti uspešni i neuspešni. Dok je ranije bila praksa da se oni neuspešni guraju ispod tepiha, sada se stavljaju u centar pažnje. Kao neko ko radi preko deceniju, mogu da kažem da učenje iz grešaka i otvoren razgovor o tome ključan je za buduće uspehe i razvoj celog tima. Iako se najbolje uči na svojim greškama, verujem da upravo deljenje informacija sa celim timom šta smo naučili iz nekog projekta nas brže vodi do sledećeg uspešnijeg pokušaja. Iako zvuči jednostavno, ovakvo deljenje naučenih lekcija podrazumeva da se članovi tima osećaju sigurni u svoje okruženje. I dok je fizička bezbednost (zaštita na radu) definisana zakonom, na psihološkoj moramo raditi svi zajedno, a posebno lideri koji vode timove. Ona donosi doživljaj međusobnog poverenja i poštovanja i omogućava da na poslu možete biti svoji, živeti i raditi autentično. Psihološka bezbednost zasniva se na empatiji, komunikaciji i pripadnosti. Budite iskreni i otvoreni, omogućite ljudima da rade stvari koje im pomažu da rastu, prihvatite stative, učite iz promašaja i slavite golove.

Za Mark Club tekst napisala:
Jovana Vukotić, direktor odeljenja komunikacija za Adriatik region u kompaniji Siemens i član globalnog tima za Culture & Change Managemement