Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 67

Budućnost ritejl industrije u Srbiji

0

Prva pomisao kada govorimo o budućnosti ritejla je da su EMOCIJE VAŽNE. Deluje kao oksimoron, ali zapravo nije, jer su one te koje kreiraju doživljaj.

Zašto idete u fizičku radnju ili restoran ako ne zbog toga da se osećate dobro, da vam je udobno, zanimljivo, drugačije prijatno iskustvo. U suprotnom, naručićete online. Nećete se mučiti, uz sav trud da pametno iskoristite vreme, provučete se kroz saobraćajni zastoj i rešite logistiku ostalih obaveza.

Danas su društvene i tehnološke promene toliko dinamične i brišu liniju između fizičkog i digitalinog sveta, da nam je potrebno vreme da se adaptiramo i zato nam se svima dešava nešto poznato kao Future Shock. S tim raste i potreba za relaksirajućim iskustvima, da ono što smo možda prvo upoznali na društvenim mrežama doživimo kroz pravo fizičko iskustvo i zaokružimo ceo pozitivan doživljaj. To “putovanje” od digitalnog susreta sa brendom do fizičke radnje propraćeno prijatnom emocijom čini da nam cena neće biti bitna, otićićemo na destinaciju i platićemo više ako će to doprineti da se osetimo bolje.

Zato pitanje da li će e-commerce prevazići fizička mesta ili obratno više nije tako kreativno koliko ono – kako da se međusobno najbolje iskoodiniraju u kreiranju ukupnog iskustva. Put koji konzument pređe, tzv. consumer journey bitan je i njemu se treba posvetiti na pravi način. Iako prve susrete sa brendovima često imamo preko digitalnih kanala, emocije koje daje realno iskustvo na fizičkim mestima su autentičnije i efektnije. Zato brendovi svoja fizička mesta prodaje treba da tretiraju kao svojevrsne habove gde se učvršćuje afinitet i lojalnost potrošača. Ambijent, dekoracija, svi čulni utisci, marketinške aktivnosti doprinose kompletnom utisku uživanja. Ni ostali praktični parametri nisu manje važni: komforni pristup prodajnom mestu, opcije za lako parkiranje, blizina stanovanja, veoma važna mogućnost socijalizacije, ali i bezbednost objekata u kontekstu prisustva globalne pandemije.

To su sve delovi slagalice koji utiču na budućnost ritejla, pri čemu je jasna važnost uloge marketing i customer experience timova.

To je najlakše objasniti kroz odgovor na pitanje kako birate gde ćete i na šta potrošiti svoj novac. Bitno vam je da vam se brend ili usluga dopadaju, primarno da su efikasni i svrsishodni, ali je ništa manje važno gde i na koji način se susrećete sa njima, kako vas tretira prodavac, da li vas je sadržaj oglasa zaintrigirao dok vozite auto, gledate TV ili surfujete internetom, koja nova saznanja u kontaktu sa brendom dobijate, kako se vrednosti koje propagira uklapaju u vaš životni stil i uverenja, a sve više i koje akcije preduzima u širem kontekstu dobrobiti zajednice kojoj se obraća. Sve navedeno je mozaik detalja koji kreira ukupan utisak sabran u omnichannel pristupu brenda ka konzumentu.

Ne treba zaboraviti na naviruće digitalne inovacije koje, iako dolaze sa zakašnjenjem na naše tržište, jako brzo se integrišu u život uz rastuće digitalno opismenjavanje ljudi na ovim prostorima. Tako da su inovacije apsolutna potreba ritejla. Istraživanja kažu da su trendovi, koji će oblikovati budućnost upravo ovi – metaverse, gejmifikacija šopinga, kao i tzv. livestream shopping. To otvara društvene mreže kao e-komerc mesta na nov način. Korišćenje AR I VR uređaja, podrška kupcima dok kupuju kroz chat bot-ove, messenger, voice assistant, mobilne aplikacije – formati su koji se kreativno mogu integrisati u iskustvo koje uključuje fizička mesta prodaje. Tu ne treba zaboraviti dodatnu vrednost kroz limitirane serije, posebne ponude, popuste i slične taktičke aktivacije u radnjama koje uz dugoročno kreiranu vrednost brenda daje lojalne kupce.

Iz svega nabrojanog, izvesno je da je ključ budućnosti ritejla u Srbiji koliko u adaptiranju na nove potrebe i ponašanja ljudi, toliko i u kreativnom pristupu u integrisanju brojnih novih digitalnih mogućnosti i novih usluga u svoju praksu.

Za Mark Club tekst napisala:
Jelena Lešević, Head of Marketing, MPC Properties

Najaktuelnije teme i trendovi na forumu IZAZOV 2023 (powered by Štark)!

Deveti po redu, regionalni forum komunikacionih lidera – IZAZOV 2023, koji se ove godine održava pod pokroviteljstvom kompanije Štark, biće održan 4. i 5. aprila na Beogradskom sajmu. Reč je o interaktivnom poslovnom događaju, prvom ovog tipa u regionu, namenjenom isključivo profesionalcima iz oblasti marketinga, odnosa s javnošću i digitalnih komunikacija iz kompanija i agencija, a ove godine održava se pod sloganom „It’s all about the CHANGEMAKERS“.

„Ljudi su najveća snaga i nešto najvrednije što naša struka ima. Zato ih želimo motivisati, podsticati, promovisati i obezbediti im prostor za njihov kreativni, profesionalni i lični razvoj. Smatramo da svaki pojedinac koji radi u advertising industriji ima „moć“ da menja stvari na bolje kroz svoj rad i svoje kampanje, ali isto tako, i obavezu i odgovornost, da da doprinos razvoju struke i tržišta. Stanje na tržištu marketinških komunikacija tiče se svih nas – pojedinaca, a udruživanjem i umrežavanjem možemo da pokrenemo stvari na bolje. Zato, hajde da svi probudimo svoje skrivene moći i budemo changemakeri“, rekla je Ivana Parčetić Mitić, osnivač i CEO, Marketing mreže, koja je organizator foruma, i dodala da su upravo changemakeri bili inspiracija agencije Ovation BBDO, koja već punih osam godina potpisuje kreativni koncept foruma IZAZOV.

Ove godine teme foruma biće, između ostalog, u kom smeru će se kretati tržište u 2023. godini; na koji način će inflacija i kriza uticati na pojedine industrije i formiranje cena proizvoda; kako kroz kolaboraciju brendova povećati prodaju, a smanjiti troškove; kako domaći brendovi utiču na brendiranje Srbije u svetu; koji je položaj pojedinca u advertising industriji; da li je budućnost oglašavanja održiva i kako prepoznati greenwashing; kako iskoristiti potencijale AI tehnologije u svrhu optimizacije poslovanja; koji su najveći izazovi kada govorimo o kreiranju i implementaciji ESG strategija; ali i ko zapravo profitira od senzacionalizma, click baita, infotainmenta i zašto je hiperprodukcija mač sa dve oštrice. O stanju na tržištu marketinških komunikacija zemalja u regionu govoriće predstavnici agencija iz Srbije, Hrvatske, Slovenije, Crne Gore, BiH i Severne Makedonije.

Forum IZAZOV ove godine otvoriće Nataša Šarčević, Direktorka marketinga i inovacija SBU Snacks i Vladimir Ivančev, Direktor prodaje SBU Snacks, Atlantic Grupa, koji će govoriti na temu zašto su važne promene za zrele brendove, a razgovor će voditi Luka Đukanović, Senior menadžer za razvoj brenda i inovacije SBU Snacks, Atlantic Grupa.

Poseban segment foruma biće posvećen podsticanju dijaloga između agencija i kompanija, kroz različite tipove interaktivnih radionica. Kao i prethodnih godina, na forumu IZAZOV 2023, uz podršku agencije SmartPoint Adria, biće organizovan teambuilding na temu kako kreirati kvalitetan sadržaj za TikTok, a biće predstavljeno i najnovije istraživanje stanja struke u regionu, koje Marketing mreža sprovodi punih devet godina.

Prijavljivanje za učešće na forum komunikacionih lidera – IZAZOV 2023 traje do 24. marta, a broj mesta je ograničen. Više informacija pronađite na sajtu www.izazovforum.rs

Zlatni sponzor foruma IZAZOV 2023 je kompanija Štark, srebrni sponzor agencija SmartPoint Adria, dok su bronzani sponzori Lidl Srbija i Telekom Srbija. Forum IZAZOV 2023 podržale su i agencije Ovation BBDO, DPC Networks, AlmaQuattro, Info Media Group, McCann Beograd, Chapter 4 PR, Fusion Communications, Direct Media United Solutions i Novaston Marketing Consultancy. Sponzori ovogodišnjeg foruma su kompanije Forma Ideale, Carlsberg Srbija, Coca-Cola HBC, Mastercard, Ananas, Infostud, Xiaomi i Zlatiborac.

10. DIGGIT konferencija 9. maja u Ljubljani!

REGION – Konferencija 10DIGGIT biće održana u Ljubljani 9. maja, a posetiocima će ponuditi kvalitetan sadržaj – predavanja, radionice, razmenu znanja i mišljenja, nagrađivanje najboljih, druženje i večernju zabavu.

Učesnici će moći čuti više od 30 govornika koji će predstaviti aktuelne teme. Među stranim predavačima ističe se Aragorn Maulendijks, suosnivač agencije ItsMrMetaverse.

S obzirom da je 10DIGGIT događaj za pametne ljude, organizatori nisu zaboravili na relaksirane teme. Osim budućnosti posla, marketinga, tehnologija i novca, na konferenciji će se govoriti i o budućnosti medija, zabave, kozmetike i hrane.

Kao i svake godine tako će stručni žiri, kojeg vodi Jure Doler, direktor u engagency, i ove godine dodeliti nagrade DIGGIT, namenjene najboljim digitalnim rešenjima koja na kreativan i efikasan način pozivaju ljude u budućnost.

Više o događaju pronađite na https://www.diggit.si/

TikTok strategija – podmlađivanje dugovečnih (Štark) brendova

Brendovi na TikTok-u

Kao najbrže rastuća društvena mreža u svetu, TikTok i dalje ostvaruje najveći godišnji rast u pogledu broja korisnika. U Srbiji čak četvrtina populacije ima otvoren TikTok nalog, a procenjuje se da ova platforma broji više od milion aktivnih korisnika mesečno, dok u regionu ta brojka prevazilazi tri miliona. Takođe, svaki treći korisnik interneta je i posetilac TikTok-a, bez obzira da li na njemu ima otvoren nalog ili ne. Šta to znači? Čak i ukoliko nemate profil na ovoj mreži sigurno ste bili u situaciji da vam neko od prijatelja pošalje link ka zanimljivom TikTok videu, što znači da iako niste aktivan korisnik ove platforme ipak jeste konzument sadržaja.

Što nas dovodi do pitanja „Šta će moj brend na TikTok-u kad su tamo samo deca?“ Zapravo, 32% korisnika TikTok-a su starosti između 10 i 19 godina, što će reći da ostalih 68% nisu „deca“, tj. imaju više od 20 godina (tačnije – 20-29 godina 30%, 30-39 godina 17%, 40-49 godina 14% i 50+ godina 7%).

Dakle, vaša publika jeste na TikTok-u, ali s obzirom na to da na ovoj mreži još uvek vlada organski reach, samim tim sadržaj koji brendovi kreiraju i plasiraju korisnicima ne bi trebalo da bude prodajnog i promotivnog karaktera, već da na zanimljiv ili edukativan način izazove interesovanje postojećih, ali i potencijalnih potrošača. U praksi se pokazalo da na Najlepše želje i Bananica TikTok profilima najbolje prolazi sadržaj koji komunicira novitete (Najlepše želje Kapri, Ledena Bananica…) upravo iz razloga što je koncipirano na takav način da primarni cilj komunikacije ka pratiocima nije da proda proizvod, već da ga predstavi na interesantan način. Primera radi, trenutno najgledaniji video na Najlepše želje TikTok profilu kroz „običnu“ situaciju iz svakodnevice prikazuje Najlepše želje Kapri proizvode i broji više od 200 hiljada pregleda.

TikTok strategija

TikTok je algoritam koji radi u službi korisnika, što znači da koristeći veštačku inteligenciju prikazuje korisnicima sadržaj koji su pokazali da žele da gledaju i koji ih zanima. Ukoliko ste na TikTok-u odgledali nekoliko videa na temu kuvanja, budite sigurni da će vam ovakav tip sadržaja biti dominantno prikazan na „For you“ stranici.

A gde su tu brendovi? Zamka u koju brendovi na TikTok-u obično upadnu jeste da kreiraju sadržaj po „šablonu“. Iako takav sadržaj može da donese veliki broj pregleda, on suštinski ne doprinosi brendu, jer zanemaruje njegove vrednosti. Stoga bi TikTok strategija trebalo da proizilazi iz komunikacione strategije, a ne nužno da se zasniva na prolaznim trendovima. Svakako, to ne znači da određeni brendovi ne treba da prate trendove, posebno one koji su u skladu sa brend narativom i ciljnom grupom. U slučaju Smokija i njegove ciljne grupe, pokazalo se da praćenje trendova i aktuelnosti, bilo da su u pitanju popularne serije ili aktuelni trendovi, donosi dobre rezultate i veći broj pregleda od „regularnog“ brend sadržaja.

Tips & tricks za sadržaj

TikTok ne „zahteva“ od svih da proizvode nešto sasvim novo i drugačije, već ohrabruje korisnike da učestvuju u „izazovima“, što omogućava svima da na svoj način „odgovore“ na trendove, bez pritiska da ih stvaraju. Korisnici ove platforme, za razliku od Instagram-a gde je dominantan estetičan i lep sadržaj, svoje videe snimaju u kućnim uslovima, što dodatno doprinosi relaksiranosti sadržaja. Na TikTok-u ne morate biti savršeni, već ono što jeste, jer je pre svega cilj zabava. Iako je platforma predviđena prevashodno za zabavu, ona može imati i edukativnu stranu što je pokazao i Smoki kroz TikTok serijal „Mala škola street art-a“ u okviru kog su pratioci kroz šest zanimljivih „lekcija“ mogli da se upoznaju sa street art osnovama i tehnikama. Ovi videi su za jako kratko vreme dosegli auditorijum od više od 14 hiljada gledalaca.

Iako ne postoji „recept“ za viralni sadržaj, jer je TikTok algoritam „nedokučiv“, pokazalo se da su najviralniji video sadržaji na TikTok-u dužine 24-36 sekundi i oni obično sadrže „mamac“ u prve tri sekunde, zatim objašnjenje procesa koje može da traje od tri do trideset sekundi i na kraju ispunjenje i „call to action“ u poslednjih tri do pet sekundi.

Saradnja sa influenserima

Ukoliko kao brend tek razvijate TikTok strategiju svakako bi bilo od koristi da u tome imate pomoć i podršku, kroz angažovanje TikTok-era koji već imaju izgrađene baze pratilaca. Ovde je takođe bitno da se selekcija saradnika ne vrši samo po principu brojki koje oni imaju, već i da se pronađu kreatori koji dele i neguju iste vrednosti kao i sam brend, a uz to imaju i istu ciljnu grupu. Na ovaj način se pre svega izbegavaju potencijalne krizne situacije, zbog neadekvatnog sadržaja ili komunikacije plasirane od strane TikTok-era, koje mogu ugroziti reputaciju brenda. Osim toga, adekvatnim odabirom influensera za saradnike brend može imati dodatni benefit u vidu većeg kredibiliteta i poverenja od strane potrošača.

Dobar primer saradnje sa popularnim TikTok-erima jeste kampanja za Ledenu Bananicu u kojoj su bili angažovani Arsa i Elena. Videi sa njima na Bananica TikTok nalogu zabeležili su više od 1,7 miliona pregleda (od čega prvih pola miliona pregleda u prvih 72 sata kampanje) i naišli su na brojne pozitivne reakcije i komentare pratilaca. Osim toga, broj pratilaca na Bananica TikTok nalogu povećao se čak 14 puta za vreme trajanja kampanje!

Pored same promocije proizvoda, influenseri mogu pomoći brendovima i da „prošire vest“ o određenoj aktivnosti koja koja ima za cilj angažovanje pratilaca. Tako je povodom proslave stogodišnjice Štarka u okviru Najlepše želje kampanje organizovana TikTok aktivacija sa plesnim „izazovom“, a ko će najbolje ispromovisati plesni izazov do popularnog TikTok dance profila. Zato je izbor pao na Vesnu Đogani, čiji su videi koji promovišu aktivaciju dostigli više od 200 hiljada pregleda, a više od 500 ljudi plesalo je uz Najlepše želje melodiju.

Za Marketing mrežu tekst napisala:
Jelena Ovuka, Digital Marketing Manager SBU Snacks, Atlantic Grupa

Reči su snažno oružje, pitanje je samo kako ih koristite!

Gotovo da nema putovanja, izleta ili dečijeg rođendana na kom glavni sastojak nije bio čuvena Plazma. Koliko često je baš ona sve što nam treba, podsetila nas je najnovija kampanja legendarnog srpskog brenda, kreirana od strane agencije McCann Beograd. O nastanku ove priče i receptu za dobar copy, pričao nam je Jordan Cvetinović, Senior Copywriter u agenciji McCann Beograd.

Kada radiš na kampanji za brend kao što je Plazma, kako pronalaziš način da stvoriš nešto novo i drugačije, a opet ostaneš dosledan onome što brend predstavlja i po čemu je prepoznatljiv?

Iskreno govoreći, sve je teže uraditi nešto drugačije i inovativno, ali tim pre naš posao je sve uzbudljiviji. Živimo u vremenu, u kome smo kao konzumenti preplavljeni najrazličitijim oblicima sadržaja, istraživanja sve više govore o tome da se ljudska pažnja frapantno smanjila na globalnom planu i stvarno je izazovno u kontektstu svih tih činjenica kreirati nešto što će na par sekundi „uhvatiti nečiji pogled“. Plazma je, uvek bila i ostala, naš „iconic brand“, ljubav koja se prenosi s generacije na generaciju. Bez obzira na sve, kao i svi mi, tako i brendovi, moraju da prate duh vremena i osluškuje potrebe svojih potrošača. U tom smislu i nama koji se bavimo advertajzingom i osmišljanjem novih priča koje se pletu oko proizvoda koje svi vole, rad na takvim kampanja predstavlja posebnu vrstu poduhvata koji na kraju donosi puno zadovoljstva.

Razmišljajući o trenucima u kojima je Plazma najverniji saputnik, da li si se vodio svojim ličnim iskustvom ili si se konsultovao sa ljudima u svom okruženju?

Ideje uvek dolaze iz neočekivanih pravaca, baš kao i na aerodromima. Kao kreativac sa iskustvom uvek morate da budete otvoreni i osluškujete svoju okolinu, jer se nikada ne zna gde vreba dobar insight ili sintagma iz svakodnevnog govora koja može da vam reši komunikaciju. U ovom slučaju, čini mi se da je zadatak bio nešto lakši, s obzirom na to da ne poznajem osobu koja putuje u bilo kom pravcu, a da sa sobom ne nosi Plazmu, taj komadić raja koji nas vraća u detinjstvo, ali i daje taj bezbrižni osećaj topline doma, baš u momentima kada smo možda daleko od njega.

U kojim je najčešće situacijama Plazma sve što tebi treba?

U svakodnevici gore pomenutih konstantnih promena, punoj neizvesnosti i užurbanosti, teško je pronaći ono nešto što će vas provereno izvući iz neočekivane situacije i uveriti u to da je OK ako i nije baš sve onako kako je isplanirano. Međutim, svi, pa i ja, pamtimo da je baš Plazma uvek bila deo zalogaja bezbrižnosti i detinjstva, ali i glavni akter rituala i uspomena koje pamtimo za ceo život.

Šta sve mora da sadrži jedan dobar copy?

Ovo je pitanje za milion dolara. Zvučaće kao teški kliše, ali sve dobre stvari, pa tako i dobar copy, pre svega moraju biti jednostavne, da niko ne mora da lomi glavu šta je copywriter hteo da kaže.

Da li je copywriter pripovedač modernog doba i koliko je teško ispričati celu priču sa svega nekoliko reči?

Apsolutno se slažem da mi na neki način i jesmo pripovedači modernog doba, jer se uvek trudimo da koristeći što manje reči objasnimo mnogo kompleksnije stvari. Mi smo kao ljudi koji su nekada radili u videotekama i umeli sa dve reči da vam prodaju film, a da vam ne ispričaju baš do kraja o čemu se radi. Znate, postoji mnogo načina da ispričate priču. Ukratko, reči su snažno oružje u bilo kom vremenu, pitanje je samo kako ih koristite – pucate u prazno ili pogađate direktno u metu.

Zvjerići – nova edukativna loyalty kampanja Konzuma

REGION – Konzum, u saradnji sa hrvatskom agencijom ZOO, 2023. godinu započinju novom edukativnom loyalty kampanjom. Glavni junaci kampanje su Zvjerići: sova Olga, meda Đuro, beloglavi sup Krešo, ris Goran, vidra Slavko, sredozemna medvedica Luce i vučica Anđa.

Ova ekipa, koja inače živi u šumama Like i Gorskog kotara, klisurama ostrva Cresa i u Jadranu, samo za potrebe ove kampanje došetala je do Konzuma kako bi podigli svest o zaštićenim životinjskim vrstama koje žive u svojim prirodnim staništima diljem Hrvatske.

TV spot i ostali video materijali ove kampanje, na zabavan način pokazuju Zvjeriće koji su se lepo uklopili u život jedne porodice. Uz to, mališani i njihovi roditelji pozvani su da u Konzumu kupe edukativni album sa sličicama.

Osim na TV-uYouTube-uFacebook-u i ostalim digitalnim kanalima, Zvjerići su zaživeli i u domovima Konzumovih kupaca. Za potrebe ove kampanje i digitalnih aktivacija, ZOO agencija je osmislila AR Zvjeriće koji mogu u jednom kliku posetiti vaš dom, gde se s njima možete fotografisati i snimiti video. Kako izgleda kad vam na sto sleti beloglavi sup Krešo, možete saznati ako skenirate ovaj QR kod.

Izvor: HURA

CRM preuzima štafetu u dijalogu sa potrošačima

0

Promena koja nas očekuje u svetu bez third-party podataka ima mnogo više prednosti nego što možemo da pretpostavimo ukoliko dozvolimo da panika preuzme primat. Koliko god da su podaci treće strane u upotrebi u vašoj kompaniji, istina je da svi imamo dovoljno vremena da se sasvim dobro pripremimo za novu realnost. Ako posmatramo samo dobre strane ove nadolazeće promene, možemo videti veliki potencijal za građenje stabilnih i jakih odnosa sa kupcima u privacy-first svetu. Ova promena će uticati da se kompanije fokusiraju na svoj odnos sa kupcima iz druge perspektive i da se sa njima još čvršće povežu.

U skladu sa trendovima i tehnološkim predispozicijama, uslovi za prikupljanje velikog broja podataka o našim kupcima odavno postoje. Kompanije koje su išle u korak sa svim promenama do sada, započele su proces sakupljanja i skladištenja velikog broja podataka, te gotovo sigurno u svojim sistemima već imaju suvo zlato insajta koje samo treba odvojiti od rude.

Šta treba uraditi, bilo da ste mala ili velika kompanija, kako bi vaš dijalog sa potrošačima ispunio njihove potrebe i odrazio se na uspeh vašeg poslovanja?

Pre svega, prepoznajte i prevaziđite predrasude. Ako je vaša kompanija u začetku ili u procesu reorganizacije, da biste razmišljali o CRM-u ne morate čekati da porastete na tržištu, niti da u potpunosti organizujete celokupnu kompanijsku strukturu. O CRM-u razmišljajte od samog starta ili čim pre kao o mozgu kompanije i ka CRM-u usmeravajte sva znanja, sve podatke i informacije o kupcima. Počnite od bazičnog sistema kojim ćete omogućiti čuvanje transakcionih i osnovnih demografskih podataka kupaca. U zamenu za njihove podatke, kupcima ponudite dodatnu vrednost; povežite se sa njima, obavestite ih kada dobijete novu isporuku, nagradite poklonom one koji vam donose najviše prometa ili dolaze najčešće, motivišite popustom one osetljivije na cenu… Učite uz svoj rast, testirajte različitu dinamiku komunikacije sa kupcima i budite spremni na prilagođavanje. Vremenom će vaša infrastruktura biti formirana u skladu sa ciljevima kompanije i zahtevima tržišta, a što ja najvažnije – omogući će vam da upoznate svoje kupce, a oni će znati da vam je stalo.

Skenirajte trenutni status obrade podataka u vašoj kompaniji. Analizirajte kako trenutno izgledaju procesi za obradu podataka unutar vaše kompanije; sa kojih izvora vam podaci dolaze, koji su to podaci i kakav je njihov kvalitet, da li su ispravni i relevantni ili su zastareli; na kojim lokacijama ih čuvate i pod kojim uslovima; ko može pristupiti tim podacima i ko ih zapravo koristi. Potonje će vam biti od posebnog značaja u delu pravilne primene GDPR-a ili ZZPL-a, zavisno od toga kojoj regulativi podleže vaše poslovanje. Pored navedenog, uzmite u obzir i da li u vašoj kompaniji već postoji strategija za upravljanje podacima ili je potrebno kreirati.

Definišite šta želite da postignete. Nastavno na prethodni korak, jednom kada imate celokupno „stanje na papiru“, doći ćete i do jasnih zaključaka. Na osnovu njih bićete u prilici da mnogo jasnije vidite koje naredne korake bi bilo logično preduzeti. U odnosu na to, naredni koraci mogu biti:  struktuiranje transakcionih podataka, optimizacija nekih delova sistema; prikupljanje (dodatnih) podataka vaših kupaca… Identifikovane korake za dalji razvoj iskoristite kao input za kreiranje strategije o upravljanju podacima ili revidiranje postojeće ukoliko je imate.

Technology readiness. Faktor spremnosti da se prilagodite novim (ili samo drugačijim) tehnologijama biće jedan od osnovnih uslova na vašem putu. Ostanite otvoreni za nova rešenja i budite tehnološki rezilijentni u slučaju da vaša postojeća infrastuktura iz bilo kog razloga zakaže. Vaša spremnost da usvojite i učite na polju tehnologije u mnogome može odrediti vaš put ka razvoju CRM-a. Izbor adekvatnog CRM softvera i integracija relevantnih entiteta u okviru infrastrukture, integrisaće podatke sa različitih izvora i omogućiti vam višefunkcionalno okruženje za efikasno upravljanje podacima.

Gde je u celoj priči GDPR? I da li nam je GDPR pomogao ili odmogao? GDPR ili ZZPL su, sa aspekta kompanije, na velika vrata uveli birokratiju u domenu obrade podataka. Sve kompanije koje skladište veći volumen ličnih podataka imale su izazovan zadatak da se usklade sa zakonskim odredbama u vezi sa prikupljanjem, skladištenjem, upotrebom… jednom rečju – obradom ličnih podataka. Iz pozicije kupca, GDPR je pokrenuo pitanje privatnosti, te je u prvi mah stvoreno okruženje zabrinutosti za lične podatke, te kome ih dajemo, na koji način se ti podaci čuvaju i na kakve sve obrade podataka pristajemo klikom na „accept all“. Korišćenje podataka treće strane, samim tim, očekivano je postalo nesigurno područje kada je reč o poverenju kupaca prema kompanijama. GDPR je otvorio zdrav dijalog u vezi sa sigurnošću i bezbednošću podataka i pokrenuo izvesne promene u kulturi odnosa prema ličnim podacima sa obe strane – i sa strane kompanije i od strane kupaca.

Intuicija – obavezna ljudska komponenta u svakom CRM-u. Težnja maksimalnom iskorišćenju prednosti tehnologija nas ne sprečava da joj dodatno doprinesemo ljudskom stranom. U svaku odluku koju donosite na osnovu podataka dobijenih iz podataka ili modela, ugradite 20% intuicije. Faktor intuicije može biti od presudnog značaja kada testirate bilo koji novi koncept – komunicirate sa novim ciljnim grupama, razvijate novi proizvod/uslugu ili uvodite novi stil komunikacije.

Ako moramo da zaokružimo temu, neka to bude sa – testirajte, popravljajte i optimizujte. Dozvolite sebi da pravite greške. Držite se strategije, ali budite spremni i da reagujete na promene. Ukoliko želimo sve podatke na jednom mestu, da budemo fleksibilni i efikasni sa podacima koje obrađujemo, štafeta dijaloga sa potrošačima mora biti u rukama CRM-a. Da bi organizam kompanije mogao da funkcioniše u skladu, mozak kompanije mora biti na jednom mestu – u CRM-u, baš kao što i ljudski mozak integriše kompletno znanje jednog čoveka.

Za Mark Club tekst napisala:
Kristina Bjelić, CRM Manager, Planeta Sport

Da li nam je zaista potrebna još jedna društvena mreža?

Kada je reč o društvenim mrežama, toplu vodu je izgleda i te kako moguće izmisliti – kako drugačije objasniti činjenicu da nas uskoro očekuje još jedna “revolucionarna” aplikacija koja će nam krasti dragoceno slobodno vreme!

Da li vam imena Kevin Sistrom i Majk Kriger zvuče poznato? Tako je; u pitanju su osnivači Instagrama koji se sada vraćaju na velika vrata donoseći Artifact – aplikaciju koja će se fokusirati na sadržaj, više nego na društvene elemente. Makar se tako očekuje u početnoj fazi.

Naziv “Artifact” kombinuje pojmove “articles”, “facts” i “artificial intelligence”, a na ovoj društvenoj mreži moći ćete da pratite najrazličitije vesti koje se na vašem feedu prikazuju na osnovu vaše interakcije sa istim. Dakle, sav sadržaj koji od vas dobije click, like ili share, uticaće na sadržaj koji će vam se dalje plasirati.

I ovo vam zvuči poznato? I ovoga puta ste u pravu – upravo ovakav algoritam učinio je TikTok ne samo najpopularnijom, već i najuticajnijom društvenom mrežom današnjice. Da, vi ćete pratiti ono što vas interesuje, ali ultrapersonalizovano iskustvo na ovoj platformi biće zagarantovano mašinskim učenjem i algoritmom koji, sada znamo, provereno radi.

Foto: Screenshot artifact.news

Na Artifactu ćete moći da pratite najrazličitiji sadržaj – od priča velikih izdavača kao što je The New York Times do manjih blogova o specifičnim temama. Ovo će sigurno privući ljubitelje kvalitetnog i sadržaja koji nije nalik onom koji viđamo na trenutno popularnim društvenim mrežama. A, naravno, zajednici se možda pridruže i razočarani tviteraši.

Iako i ova priča zvuči prilično utopistički, postoji jedan potencijalni problem. Težnja aplikacije da selektuje sadržaj koji će plasirati, u cilju izbegavanja izvora koji šire neistine, može se protumačiti kao svojevrsni oblik cenzure. Makar bila i iz najbolje moguće namere, cenzura nije nešto što će se tolerisati na bilo kojoj društvenoj mreži i u određenoj meri može predstavljati izazov za njeno funkcionisanje.

Artifact je trenutno u privatnoj beta fazi, a radi na kreiranju following feeda i razmeni poruka (dakle, ipak će biti nekih društvenih elemenata). A, ako baš želite da saznate o čemu se ovde tačno radi, možete se upisati na listu čekanja i biti strpljivi. Da, postoji lista čekanja.

Sve u svemu, zanimljiv eksperiment. Iskreno, jedva čekam da vidim da li će Sistrom i Kriger primeniti išta od onoga što su naučili razvijajući Instagram, ali i prateći šta se dešava na tržištu i šta tržište zaista želi.

Za Marketing mrežu tekst napisao:
Nikola Jagodić, Digital Marketing Specialist, Smartpoint Adria

Uskoro na tržištu Marketing mreža magazin!

Marketing mreža pokreće moderan regionalni magazin, koji će se baviti temama iz oblasti komunikacija, marketinga, digitala i novih tehnologija, biznisa i CSR-a. Magazin će pratiti aktuelne teme i trendove, kao i rad agencija i kompanija u celom Adriatic regionu. 

Izlaziće kvartalno (mart, jun, septembar i decembar) na preko 100 strana najkvalitetnijeg sadržaja. Planirani tiraž je 15.000 primeraka, a biće distribuiran najvećim kompanijama, agencijama i organizacijama u celom regionu.

„Marketing mreža, već punih 11 godina, jedan je najvažnijih i najkredibilnijih medija na tržištu marketinških komunikacija Adriatic regiona. Sve ove godine vredno smo radili na afirmaciji, edukaciji i umrežavanju struke, a pokretanje magazina logičan je potez, kako bi dodatno učvrstili svoju poziciju najrelevantnijeg medija u advertising industriji. Ono što možemo da obećamo jeste da će Marketing mreža magazin biti moderno, aktuelno, ekskluzivno izdanje, otvoreno za sve uspešne priče“, rekla je Ivana Parčetić Mitić, osnivač i CEO, Marketing mreže. 

Godišnja pretplata na Marketing mreža magazin (štampano + elektronsko izdanje + 10 eBook izdanja) iznosiće 12.000 RSD + PDV.

Godišnja pretplata na elektronsko izdanje Marketing mreža magazina + 10 eBook izdanja iznosiće 6.000 RSD + PDV.

Cena za pojedinačno izdanje magazina iznosiće 3.500 RSD + PDV.

Pretplati se već sada.

Promocija prvog izdanja magazina biće organizovana na forumu IZAZOV 2023 (powered by Štark) 4. i 5. aprila u Beogradu. 

Više od polovine najvećih oglašivača na Twitteru povuklo svoje oglase

SVET – Više od polovine 1.000 najvećih oglašivača na Twitteru, uključujući velike brendove kao što su Coca-Cola, Unilever, Jeep i Merck, povuklo je svoj novac za oglašavanje, navodi se u izveštaju koje je objavio Pathmatics, na osnovu podataka do 25. januara.

Kao rezultat toga, mesečni prihod od 1.000 najvećih oglašivača Twittera opao za više od 60 odsto od oktobra do 25. januara ove godine, odnosno sa oko 127 miliona na nešto više od 48 miliona dolara. Podaci pokazuju nagli pad onoga što je nekada bilo 4,5 milijarde dolara vredan reklamni biznis za Twitter, piše CNN.

Nakon što je Mask završio preuzimanje kompanije krajem oktobra, oglašivači su počeli brinuti o bezbednosti i stabilnosti platforme, s obzirom na njegove planove da otpusti ljude i „opusti“ politiku objavljivanja sadržaja. Početkom novembra, Ilon Mask je rekao da je Twitter zabeležio „masovni pad prihoda“.

Iako je Twitterov prihod od oglašavanja uvek bio mnogo manji nego kod konkurenata Facebooka i Google-a, i dalje je činio najveći procenat prihoda kompanije.

Više informacija možete pročitati ovde.