Pred preko 300 posetilaca, u hotelu Metropol u Beogradu održan je ovogodišnji „Dan internet domena Srbije“ (DIDS 2015), u organizaciji Fondacije „Registar nacionalnog internet domena Srbije“ (RNIDS). DIDS 2015, šesta je godišnja konferencija o razvoju Interneta u svetu i na .RS i .СРБ domenskim prostorima Srbije, održana pod sloganom „U kom si internet filmu?“. Celodnevni program DIDS-a, tradicionalno podeljen u tri bloka, pored IT profesionalaca iz svih privrednih oblasti, okupio je i druge domaće korisnike Interneta najrazličitijih interesovanja, koji su imali priliku da čuju iskustva tridesetak učesnika konferencije iz zemlje i inostranstva.
Prvi blok konferencije pod nazivom „Gospodari Interneta“ govorio je o najavljenim promenama u globalnom upravljanju Internetom. Bez pravilnog i nediskriminišućeg prevođenja domena u IP adrese i njihove fer raspodele milijardama povezanih uređaja – Internet bi bio rasparčan. Od septembra nadzor nad ovim funkcijama trebalo bi da bude prenesen sa Vlade SAD na „sve nas“, odnosno globalnu internet zajednicu, kao i da se uspostavi tzv. „multiakterski model“ upravljanja Internetom.
„Po ovom modelu, ICANN (Internet korporacija za dodeljene nazive i brojeve) imala bi sva ovlašćenja za upravljanje globalnom mrežom, a države, korporacije i drugi akteri, u okviru različitih tela, imali bi mogućnost da daju predloge i aktivno učestvuju u oblikovanju politike i prakse vezane za sajber prostor, ali ne i da samostalno odlučuju. Predloženi model prilično je kompleksan i formalizovan, pa može da dovede do smanjene inkluzivnosti zainteresovanih aktera“, ocenio je za Marketing mrežu Vladimir Radunović, direktor programa sajber bezbednosti i e-Diplomatije „Diplo fondacije“ i moderator panela „Gospodari Interneta“. Prema njegovim rečima, imajući u vidu globalnu prirodu Interneta i veliku zainteresovanost moćnih država i industrijskih igrača za ovu temu, ishod ovog procesa vrlo je neizvestan, pa se može reći da je pred nama vrlo zanimljiv period kada je upravljanje Internetom u pitanju. Takođe, ovaj događaj ima poseban značaj u svetlu krize poverenja u upravljanje Internetom i vodeću ulogu SAD, nakon izbijanja afere Snouden i razotkrivanja američkih programa globalnog nadgledanja, a predloženi model mogao bi da povrati poverenje Americi.
Drugi blok pod nazivom „Pozovi E radi trgovine“ bio je posvećen e-trgovini, kroz sve njene aspekte: pravno-finansijski, promotivni, logistički i softverski. Učesnici u panel diskusiji bili su domaći stručnjaci iz ove oblasti, koji su prezentovali konkretna rešenja iz prakse i iskustva iz sopstvenih onlajn projekata, a moderator bloka bio je Miloš Petrović, veb preduzetnik i bloger.
„Građani Srbije kupuju preko Interneta, ali e-trgovina, kao model poslovanja, još uvek nije u potpunosti u svesti prodavaca. Ipak, stvari se menjaju i sve je veći broj zahteva firmi da kreiraju sajtove sa sistemom za e-trgovinu. S druge strane, više ne postoji strani sajt – domaći sajt. Internet je globalna priča i kupci to već sada na taj način percipiraju“, objasnio je za naš portal Miloš Petrović. Zaključak ovog panela je i da u Srbiji postoji osnovni okvir za elektronsku trgovinu, ali ipak, prisutni su i bitni nedostaci u vidu zastarelih propisa iz oblasti finansijskih transakcija, koji u značajnoj meri otežavaju ili čak potpuno onemogućavaju primenu određenih internet poslovnih modela. „Platiti nije problem, zato naši ljudi i kupuju, ali je problem primiti novac, ako ste prodavac. Domaći procesori plaćanja se i dalje ponašaju previše birokratski, dok postoje mišljenja da je nama potreban liberalniji sistem“, ocenio je Petrović. On dodaje da možda najveće prepreke kod krajnjih korisnika u vezi sa kupovinom na Internetu ostaju – strah od nepoznatog i manjak informacija.
Treći blok pod nazivom „Domen koji obećava“ tradicionalno je bio rezervisan za ugledne lokacije na nacionalnim internet domenima .RS i .СРБ sa životnim temama koje dobro ilustruju razne mogućnosti stvaranja kvalitetnih sadržaja, ali i poslovanja na globalnoj mreži. Ovaj blok vodio je Radomir Lale Marković, suosnivač i direktor content marketing agencije TAG Media.
RNIDS je jedina organizacija nastala iz srpske internet zajednice koja već nekoliko godina pomaže razvoj Interneta u Srbiji. Pored upravljanja nacionalnim internet domenima najvišeg nivoa, kao dodatni cilj ima upravo razvoj Interneta u Srbiji i, posebno, lokalnog sadržaja na njemu. „DIDS je najvidljiviji, a verovatno i najvažniji način na koji RNIDS okuplja zajednicu iz koje je nastao i pomaže joj u ostvarenju punih potencijala. Ove godine DIDS je dobio regionalni značaj kroz organizaciju Regionalnog internet foruma, drugog dana skupa, koji je ujedno i zvanični pripremni skup za ovogodišnji EuroDIG – Evropski dijalog o upravljanju Internetom, koji se održava u Sofiji“, rekao je za Marketing mrežu Danko Jevtović, direktor RNIDS-a. Ovogodišnja, šesta DIDS konferencija, dobila je podršku od ICANN-a, vodeće organizacije za upravljanje Internetom i rukovođenje njegovom globalnom strukturom.
Detaljnije informacije o konferenciji DIDS 2015, kao i linkovi ka video zapisima i galeriji fotografija sa događaja, nalaze se na sajtu na adresama dids.rs i дидс.срб.
Autor: Ivana Parčetić Mitić