Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 59

Održivost nije želja, održivost je neophodnost!

Marija Vićić, Executive Director u agenciji Two Rivers, na forumu IZAZOV 2023 biće moderator panela na temu „How to Make Advertising More Sustainable?„. Tim povodom, za Marketing mrežu govori da li je budućnost oglašavanja održiva.

Da li je budućnost oglašavanja održiva?

Održivost nije želja, održivost je neophodnost. Ne samo u oglašavanju, već svuda i odmah. Potrošači ne kupuju više vrednost brenda, oni zahtevaju od brenda da plasiraju usluge i proizvode koje će im pomoći da vide ili osete jasan uticaj na okolinu ili budućnost.

Kako kampanje mogu da doprinesu društvenim promenama?

Inovativnošću, jačinom i pre svega iskrenošću. Kampanje u svom DNK imaju promenu. Nekad su to promene u našim navikama, nekad su to promene u naših shvatanjima, nekad su to promene značajne za celo društvo.

Da li je moralno stavljati znak jednakosti između “good” i “advertising”?

Advertajzing je onoliko dobar koliko doprinosi svojoj svrsi.

Održivost – izbor ili neophodnost za brendove?

Neophodnost.

Da li potrošači danas žele da gledaju reklamu koja prodaje proizvod ili ideju?

Potrošači sve manje gledaju reklame, a sve više traže priču. Iza dobre priče jeste dobra ideja.

Jednakost, raznolikost i inkluzija u poslovnom ambijentu – zdrav razum ili korporativna politika?

0

Prema izveštaju Poverenice za zaštitu ravnopravnosti za 2022. godinu, pritužbe građana koje se odnose na diskriminaciju u postupku zapošljavanja ili na poslu, bile su među najbrojnijim. Najjedostavnije objašnjeno, diskriminacija bi značila postojanje nejednakog postupanja prema osobi ili grupi na osnovu njihovog ličnog svojstva, što za posledicu ima nejednakost u šansama i mogućnostima.

Raznolikost, jednakost i inkluzija u poslovnom ambijentu (takozvani DEI – diversity, equity & inclusion) definisani kao deo seta korporativnih politika možda jesu novina, ali ne i ono što se pod njima podrazumeva. DEI prakse predstavljaju zastupljenosti osoba različitih starosnih grupa, rasa i etničkih pripadnosti, polova i rodnih uloga, kao i religija, kultura i seksualne orijentacije.

U poslednjoj deceniji, a posebno otkad su predstavnici generacije Z postali deo poslovnog ambijenta, ova tema naročito dobija na značaju. Reč je o generaciji sa glasno izraženim stavom o neophodnosti da se njihovi identiteti i lična i subjektivna svojstva, bespogovorno poštuju i prihvataju u poslovnom ambijentu, neodražavajući se na njihove profesionalne mogućnosti.

Ovakav ambijent podjednako je važan i za svakog drugog pojedinca ili grupu, bez obzira da li je reč o generaciji Z ili bilo kojoj drugoj generaciji.  Zdrav razum nam govori da individualnost i identitet svakog pojedinca nije i ne treba da bude pitanje koje se postavlja u radnom okruženju, a ni van njega. U poslovno okruženje raznolikost grupa donosi i različite poglede na isti problem, inovativne pristupe u odgovaranju na izazove, kao i mogućnost da se odgovori na potrebe različitih klijenata, dok za kompanije i poslodavce, ovako uspostavljen ambijent predstavlja tlo za angažovanje i pridobijanje najtalentovanijih, a posledično i bolji imidž kompanije i bolju profitabilnost.

Primena i sprovođenje DEI praksi u poslovnom ambijentu bile su tema ovogodišnje ankete PR agencije Chapter 4. Više od 200 ispitanika iz kompanija, agencija i medija, podelilo je svoja iskustva na temu poštovanja DEI principa.

Rezultati istraživanja sprovedenog u Srbiji biće predstavljeni u okviru ovogodišnjeg Foruma komunikacionih lidera, IZAZOV 2023 pod naslovom „DEI policy  – Necessity or Common Sense“.

Autor: Olivera Petrović, Client Service Director Chapter4 PR

Anno Domini saradnja agencije Ovation i brenda Lovers

Sada već tradicionalna Anno Domini godišnja kolekcija agencije Ovation ugledala je svetlost dana. Prethodne Reinvention i Know the flow motive, ove godine su zamenili ljubavni, pa je kolaboracija sa dizajnerskim brendom Lovers bila prirodna. I upravo to je i naziv kolekcije namenjene zaposlenima, klijentima i partnerima, svim ljubiteljima Ovationa – Ovation Lovers.

Sa vlasnicom brenda Lovers Marijom Strajnić i kreativnim direktorom Ovationa Nemanjom Obradovićem razgovaramo o ovoj kolaboraciji.

U prošloj godini, Ovation nas je inspirisao vodama, rekama, flow-om. Ove godine to radite ljubavlju. Šta je uzrokovalo ovaj izbor motiva za novu Anno Domini kolekciju?

Nemanja Obradović:  Motiv ljubavi definisalo je 25 godina postojanja agencije koje smo proslavili krajem prošle godine, puno ljudi koji su tu zaposleni duže od 10 godina, dosta klijenata koji su dugogodišnji partneri, koji vole da rade sa nama i veruju nam.

Sagradili smo mnogo veza, radili na tome da budemo pouzdani, kreativni, profesionalni. Radili smo baš kao što se radi na ličnim vezama, jer ih tako i gledamo. Ovo je podsetnik i nama da je ljubav uvek tu, i kada je teško i kada boli, i kada nam je glava u oblacima, a nemir u stomaku.

LJUBAV je razlog!

Lovers je već godinama na tržištu, ali ovo je prva ovakva kolaboracija sa nekom advertajzing agencijom? Kako je ona izgledala?

Marija Strajnić: Ovo je jedna od retkih Lovers saradnji u kojoj smo se bavili isključivo produkcijom i kao takva je zaista bila posebna. Van toga me je iznenadilo koliko su svi iz Ovationa topli ljudi, prijateljski nastrojeni i otvoreni za sve predloge – karakteristike koje pre ovog iskustva nikad ne bih pripisala nekoj advertajzing agenciji. Svi inputi koje smo dobijali od Nataše i Nemanje su zaista bili inspirativni, a temeljnost i brzina u komunikaciji na nivou na kom ih nikad ni sa kim drugim nisam srela.

Ovaj projekat nam kao brendu puno znači jer smo dosta toga i naučili: o timskom radu, usaglašavanju preko 10 saradnika i proizvodjača i generalno o metodologiji rada velike agencije – ali na njihovoj strani. Možda je ovo dobar trenutak da prestanem sa superlativima i da zaključim odgovor time da smo jako srećni da istražujemo nove kreativne predele, kroz kolaboracije sa ljudima koji nas razumeju i sa kojima delimo iste vrednosti. Samo ljubav ❤️

Everyone is a target kada pričamo o Kupidonu i njegovim strelicama. Ko je vaša target grupa kada je reč o Ovation Lovers kolekciji?

Nemanja Obradović:  Pre svega mi, zaposleni. Anno Domini kolekcije se rade u „tajnosti“, tek par ljudi je uključeno u proces. Najviše volim dan kada interno najavimo kolekciju i svi dođu po svoje komade, probaju, biraju, komentarišu, a komentari su i dobri i loši i duhoviti. Najteža i najlepša smo publika, zato prve komade dobija upravo agencijski tim.

Zatim kolekcija nastavlja dalje svoj put ka klijentima, prijateljima, partnerima i ostalim ljubiteljima agencije, i dalje ka ulicama i prostorima gradova u kojima je svi zajedno nosimo.

Naš prvi izbor po pitanju investicija ostaće TV!

0

Marko Simić, Brand Manager u kompaniji Carlsberg Srbija, na forumu IZAZOV 2023 biće jedan od govornika u panelu na temu „Fokus oglašivača u 2023„. Tim povodom, za Marketing mrežu govori u šta će kompanija Carlsberg najviše ulagati u ovoj godini i  zašto više domaćih i regionalnih brendova nije na TikToku.

U šta će kompanija Carlsberg najviše ulagati u ovoj godini? 
Kao i prethodnih godina, naš prvi izbor po pitanju investicija će ostati TV. Drugo mesto dele digital, u smislu svega onoga što ovaj kanal podrazumeva, kao i OOH, koji nam je ove godine posebno bitan zbog rekordnog broja lansiranja. Dosta veliki fokus će biti i na odabranim događajima, koji nam omogućuju neposredan kontakt sa potrošačima i kreiranje željenog iskustva i ambijenta, u skladu sa onim što naši brendovi predstavljaju.

Zbog čega je za vas TV i dalje primarni kanal komunikacije?
TV je najrelevantniji medij za građenje brzog awareness-a. Pogodan je za svaki tip promocije, equity, launch, promo, a za ad recall je i dalje primarni kanal. Clutter jeste veliki na TV-u, međutim na digital-u još veći. Takođe, uz opcije zakupa specijalnih formata, poput blok bampera, premium blokova i sponzorstava možemo da izdvojimo naše brendove i omogućimo da reklama bude vidljiva.

Zašto više domaćih i regionalnih brendova nije na TikToku? Da li je vaša kompanija na ovoj društvenoj mreži?
Odmah da odgovorim na vaše drugo pitanje – ne. Jednostavno, TikTok ne dozvoljava promociju alkohola, pa stoga nijedan od globalnih pivskih brendova nije prisutan na ovoj mreži, barem ne zvanično. Možemo da spekulišemo da li će se ovo uskoro promeniti ali činjenica je TikTok najbrže rastuća društvena mreža, koja doživljava ogromnu ekspanziju među punoletnim korisnicima, pa je samim tim i nama potencijalno veoma interesantan.

Postoji puno razloga zbog čega generalno više domaćih brendova nije na TikToku je dosta a jedan je tehnički – TikTok još uvek nije otvorio opciju plaćenog oglašavanja za naše područje. Međutim, oni suštinski leže u prirodi ove društvene mreže.

Najpre, TikTok pravi otklon od tradicionalnog plaćenog oglašavanja gde se uglavnom promoviše unapred izrežirani materijal. Kako je influencer sadržaj zapravo native za TikTok, to zahteva dodatno ulaganje resursa sa strane Brand timova. Potrebno je pre svega vreme da se komunicira sa influencer-ima, daju uputstva kako i šta treba da proizvedu, novac za plaćanje fee-jeva i proizvodnju sadržaja, potencijalno ulaganje u agenciju koja bi to vodila ukoliko Brend odluči da ide sa TikTok strategijom i nema vremena direktno da komunicira sa proizvođačima sadržaja itd.

Za razliku od svih drugih kanala gde je ova prateća logistika gotovo identična, i pored velike popularnosti TikTok-a, rezultati i analitika na ovoj mreži su i dalje nekako u magli za većinu učesnika u „igri“. Praćenje učinka plasiranog organskog sadržaja (preko account-a influencera) je i dalje neizvesno i daleko manje transparentno u odnosu na tradicionalnije digitalne kanale koji isporučuju nama svima poznate brojeve impresija, views ili reach a putem digitalnih servera koji ovo tačno računaju.

Neko može pitati: dobro, ali u čemu je razlika sa proizvodnjom Influencer brendiranog sadržaja između TikTok-a i Instagrama? TikTok zahteva jednu posebnu vrstu neformalnog izražavanja koje mora da bude zaista prirodno uklopljeno, jer on ne trpi klasičnu brend komunikaciju. Daleko je manje „formalan“ od Instagrama kao primer. Tu u velikoj meri utiče i prilično odsustvo kontrole tzv. Brand safe environment-a odnosno činjenice da je TikTok godinama unazad u centru ne malog broja skandala za razne vrste tinejdžerski opasnih izazova, prevara, itd. TikTok i dalje u velikoj meri plasira „slobodniji“ sadržaj nego što je to slučaj na Meti.

Sve zajedno navedeno dovodi do toga da se brendovi najčešće odlučuju za stare dobre utabane staze oglašavanja.

Dakle veća transparentnost učinka potencijalnih Influencer kampanja ali i posvećenost Brenda da baš TikTok uvrsti u strategiju i odlučno posveti vreme kreiranju lokalnog sadržaja povećalo bi učešće TikTok-a u media mix-u, naravno samo pod uslovom da je ova vrsta komunikacije u skladu sa komunikacionom strategijom brenda. Nije poenta biti prisutan samo da bi se štiklirala stavka još jednog popularnog kanala.

Biznis ideje ne poznaju granice, ali se geografsko poreklo brendova podrazumeva!

0

Suzana Berić, direktor Sektora za brend strategiju i marketing komunikacije u kompaniji Telekom Srbija, na forumu IZAZOV 2023 biće jedna od govornika u panelu na temu „Made in Serbia“. Tim povodom, za Marketing mrežu govori kako domaći brendovi utiču na brendiranje Srbije u svetu.

Kako domaći brendovi utiču na brendiranje Srbije u svetu?

Svaki brend ima svoju emotivnu i svoju tržišnu stranu. Kao što mi, potrošači, pamtimo i volimo neki brend generacijama, tako taj brend nastavlja svoju misiju i predstavlja proverene vrednosti i onog trenutka kada izađe iz okvira naše zemlje. Mnogi naši brendovi poznati su i priznati van granica naše zemlje. Takođe, danas je brend sve ono što možemo da obeležimo, prisvojimo i promovišemo kao domaće. Jer brend je danas nešto više od običnog proizvoda, brend je posebno, jedinstveno iskustvo koje možemo da ponudimo svima koji žele bolje da nas upoznaju i dožive na pravi način. Iako biznis ideje ne poznaju granice nekako se geografsko poreklo brendova podrazumeva. To vidite i na primeru proizvoda kao što su aplikacije društvenih mreža.

Šta po tom pitanju radi Telekom Srbija?

Telekom Srbija je u svojim poslovnim poduhvatima najviše fokusiran na tržište Zapadnog Balkana. I tu smo lideri u oblasti telekomunikacija na jednom velikom i mešovitom tržištu. Naravno u duhu naše vizije da budemo pouzdan globalni partner u digitalnom svetu bez granica nismo zaboravili ni druga svetska tržišta. Proširili smo poslovanje naše kompanije na još zemalja u bliskom okruženju: Austrija, Severna Makedonija, Švajcarska, a od skoro imamo otvorenu kancelariju u Briselu. Naše OTT usluge kao što su MTEL TV ili Arena cloud se nude celom tržištu sveta bez teritorijalnih ograničenja pošto su uslovi za kupovinu servisa vrlo povoljni a content koji nudimo izuzetno bogat. Naš TS venture capital fond takođe radi na promociji domaće kreativnosti i izvozu digitalnih proizvoda u svet. Ne treba zanemariti ni izvozni potencijal koji smo prepoznali kroz produkciju sadržaja sa ovog podneblja. Serije i filmovi u produkciji Telekoma Srbija pronašli su put do tržišta pet različitih kontinenata uz pomoć različitih TV servisa. Na taj način prenosimo vrednosti naše države u svet i direktno utičemo na pozitivan imidž i reputaciju.

Da li je geografsko poreklo naših kompanija breme ili prilika?

Zvuči kao floskula, ali u biznisu nešto što je opasnost uz malo prave vizije i radnog elana lako postaje šansa. To je i moje mišljenje vezano za geografsko poreklo naših kompanija. Mi smo mala zemlja, ali ponosna na tradiciju koju imamo i put koji nas je doveo do ovde. Zahvalni smo generacijama naših predaka koji na ključna civilizacijska pitanja koja su lomila koplja na ovim podnebljima nisu pravila kompromise. Njima smo dužni za moralna načela i kulturu koja je temelj svake nacije ili države. Kada ne zaboravimo sve što je prethodilo neće nam biti ni teško ništa što nam sutrašnji izazovi donose. Taj duh koji nekada greškom etiketiramo kao inat je nešto čega se ne bih odrekla ni za šta na svetu i predstavlja odlično „pogonsko gorivo“ za biznis i napredak društva uopšte.

Podaci su zlato, a zlato više volite da bude kod vas nego kod nekog drugog!

Bojan Balaž, Business Development Manager u agenciji SmartPoint Adria, specijalno za Marketing mrežu govori o novoj SmartApp loyalty platformi, po čemu je ona jedinstvena i kakve benefite donosi brendovima i potrošačima. SmartApp loyalty platforma biće ekskluzivno predstavljena na forumu IZAZOV 2023.

Smartpoint je kreirao SmartApp loyalty platformu. O čemu se zapravo radi i po čemu je ova platforma jedinstvena?
Kolege iz Smartpoint tima iz Bukurešta nedavno su kreirale inovativnu loyalty platformu koja je, pre svega, namenjena podršci brendovima u organizovanju i vođenju nagradnih igara i loyalty programa. Platforma je jedinstvena po tome što omogućava brendovima da lakše i brže dolaze do podataka potrebnih za organizovanje ove vrste aktivacija. Trenutno tom vrstom podataka uglavnom raspolažu ritejleri i brendovi su upućeni na saradnju sa njima. Sada će brendovi kojima su ritejleri, ali i HORECA glavni prodajni kanali moći mnogo samostalnije da započnu i vode sopstvene loyalty aktivacije.

Koju tehnologiju ste koristili za kreiranje ove platforme?
Dve tehnologije su ključne – OCR i AI. OCR je relativno poznata tehnologija koja na skeniranim dokumentima prepoznaje tekst i brojeve i pretvara ih u digitalne zapise i to je nešto sa čime smo već imali dodira. Ono što je ključ u ovom slučaju jeste uvezivanje OCR sa veštačkom inteligencijom koja potpuno menja igru.

Platforma je, dakle, zasnovana na AI tehnologiji. U kojoj meri će veštačka inteligencija biti sve više prisutna u poslovanju kompanija i agencija u narednom periodu? Kako AI može da optimizuje naše poslovanje?
To je veoma aktuelna tema ovih dana i mnogi iznose svoja viđenja i očekivanja. Ja sam uveren da će AI pomoći u pametnoj automatizaciji mnogih procesa, a da se neće odmaći od buzz word kada govorimo o poslovima koji imaju veze sa emocijom i povezivanjem ljudi. Mi u agenciji Smartpoint se trudimo da budemo vrlo konkretni i SmartApp platforma je rezultat tih napora.

Kako će ova platforma konkretno ubrzati proces loyalty nagradnih igara? Trenutno, kad potrošač kupi neki proizvod, recimo čokoladu, šalje SMS ili na drugi način broj fiskalnog računa koji je dugačak, greške se lako dešavaju. Sa strane organizatora, neko to sve proverava u backendu, a kad kažem neko mislim na Sanju i Petra iz marketing tima. Uz upotrebu AI, sve se ubrzava, zloupotrebe u nagradnim igrama će biti praktično nemoguće, Sanja i Petar će moći da se posvete nekim kreativnijim zadacima u marketing timu, a manje da „češljaju Excel“.

Koje benefite platforma donosi za brendove, a koje za potrošače?
U pripremi za ovaj intervju testirao sam platformu i lično se uverio u jednostavnost i brzinu korišćenja što je meni ključno kad želim da učestvujem u nekoj brend aktivaciji.

Da sumiramo, za brendove: jednostavnije upravljanje nagradnim igrama i loyalty programima, oni postaju vlasnici podataka, smanjuje se mogućnost zloupotreba i snižavaju se troškovi. Za potrošače: jednostavnije i brže učestvovanje u nagradnim igrama, bez potrebe da instaliraju aplikacije, šalju SMS ili email.

Zašto je važno da brendovi budu vlasnici podataka o potrošačima, a ne ritejleri?
Reći ću to na ovaj način: podaci su zlato, a zlato više volite da bude kod vas nego kod nekog drugog.

Ova platforma će prvi put biti predstavljena na forumu IZAZOV 2023. Šta učesnici mogu da očekuju?
Učesnici će imati priliku da vide u realnom vremenu i na „živoj kampanji“ kako platforma funkcioniše. Naše kolege iz Rumunije upravo vode nagradnu igru za pospešivanje prodaje za brend Nutella i svi zainteresovani posetioci Izazova će na štandu SmartApp moći da se uvere u benefite i inovacije koje donosi.

Degordian potpuno transparentno objavio rezultate zadovoljstva zaposlenih

REGION – Srećni zaposleni i zdrava radna atmosfera nešto su u šta Degordian ulaže od vremena kad su bili startup sa svega nekoliko zaposlenih, a nije se promenilo ni danas kada taj broj premašuje 120 ljudi u 4 kancelarije. Zaposlenima se pruža prilika da se razvijaju u bolje stručnjake i bolje ljude, a ako su srećni na poslu, veća je verovatnoća da će biti angažovani i lojalni firmi.

Koliko su takvi napori dali truda dokazuje i činjenica da je Degordian šest puta izabran za Najboljeg poslodavca. Otišli su i korak dalje te, u saradnji sa psiholozima, razvili svoj alat koji detaljno analizira zadovoljstvo i angažovanost zaposlenih — Stethoscope. Na temelju dobijenih rezultata uprava i HR, u saradnji sa vođama sektora, osmišljavaju efikasne planove za poboljšanje i sistemski rade na onim tačkama koje su lošije ocenjene.

Transparentni rezultati

Odlučili su po prvi put javno objaviti svoje rezultate godišnjeg istraživanja zadovoljstva, a razlog tome je jednostavan — kako bi svi potencijalni zaposleni mogli videti kako je zapravo raditi u Degordianu, odnosno, koliko i čime su zadovoljni njihovi zaposleni i na taj način privukli potencijalne zaposlene koji bi bili kulturološki fit.

“Želimo privući ljude koji su fit za nas, odnosno one kojima odgovara naša kultura, ali i one koji odgovaraju našoj kulturi. Na poslu ipak provodimo čak polovinu dana. Nama nije cilj da našim zaposlenima posao bude samo mesto gde zarađuju za život, već mesto gde se ugodno osećaju, razvijaju i gde su ispunjeni. Stoga želimo otvoreno komunicirati — kako je raditi kod nas”, naglašava Antea Britvić Božičković, Human Resources Director.

Iznad prosjeka u industriji i na tržištu

Rezultati su pokazali kako su zaposleni u Degordianu po zadovoljstvu u svim kategorijama iznad proseka.

Naime, prilikom analize rezultata, Stethoscope nudi opciju uspoređivanja rezultata kompanije sa tržištem i industrijom u kojoj se nalazi. U slučaju Degordiana, dobijeno je poređenje sa hrvatskim tržištem (tirkizna linija), dok je industrija u kojoj deluju i sa kojom se upoređuju Marketing & IT (plava linija). Kategorije koje su se ocenjivale bile su autonomija, saradnja, komunikacija, angažovanost, inovacije i promene, vodstvo agencije, učenje i razvoj, lojanost, vizija, organizacija rada, work-life balance i usklovi rada.

 

Ispunjavanje upitnika je potpuno anonimno, stoga su prikazani ukupni rezultati na nivou cele kompanije.

 

Poslovni uspeh brenda sve više zavisi od zadovoljnog i lojalnog potrošača!

Aleksandra Kožul, Communication Director External, Internal and Digital u Novaston Marketing Consultancy, na forumu IZAZOV 2023 biće moderator panela na temu „Retail 3.0 i transformacija lojalnosti„. Tim povodom, za Marketing mrežu govori šta je retail 3.0 i da li je to samo još jedan buzzword ili predstavlja pravi korak napred u retail industriji.

Šta je retail 3.0? Da li je to samo još jedan buzzword ili predstavlja pravi korak napred u retail industriji? 

Rekla bih da je retail 3.0 logičan sled okolnosti sa kojima se već neko vreme suočavamo, od prve radnje, preko hipermarketa do modernih šoping centara i online platforma za kupovinu. Svi znamo za Amazon i njihovu priču. Ako gledamo hronološki, najveću promenu u ritejl sektor unela je digitalna transformacija, dovodeći do brojnih inovacija, a sve u cilju da se obezbedi vrhunsko iskustvo krajnjeg korisnika (kupca). Zatim je došla korona, ritejl sektor je pretrpeo ozbiljan udarac – zatvaranje maloprodajnih objekata. U ovom periodu e-commerce je dostigao neslućene razmere. Međutim, povratak u “normalnost” brzo je pokazao da su kupci ipak željni fizičkog kontakta, ličnog i konkretnog doživljaja. Tu emociju da dodirnete neki proizvod, isprobate ga licu mesta ili probate kakvog je ukusa, razmenite iskustvo sa prodavcem, online iskustvo nije moglo da u potpunosti uništi ili zameni. Danas smo svedoci jednog hibridnog modela, gde online i dalje igra svoju ulogu, i u kombinaciji sa kupovinom “uživo”, neizostavni je deo svake poslovne strategije. Možemo slobodno reći da smo već ušli u Retail 4.0.

Šta će lojalnost značiti u retail 3.0 eri? 

Danas kada smo svakodnevno preplavljeni morem ponuda, reklama, proizvoda jako je teško osvojiti kupca da postane lojalan određenom brendu ili proizvodu. Istraživanja pokazuju da samo zadovoljstvo kupaca više nije dovoljan razlog da oni ostanu verni istim proizvodima ili istoj kompaniji. Čak 65 – 85% kupaca koji se opredele za neki drugi prozvod ili brend kažu da su bili zadovoljni ili veoma zadovoljni prethodnim brendom. Zanimljivo je da se u auto industriji zadovoljstvo kupljenim automobilom kreće od 85 – 95%, a opet, automobil iste marke ponovo kupuje samo 40% kupaca (izvor Linkedin). Zato je lojalnost danas veliki izazov za sve. Kakav program napraviti, na koji način zadovoljnog kupca zadržati i pretvoriti ga u lojalnog pitanja su sa kojima se brendovi svakodnevno suočavaju. Danas je pitanje lojalnosti postalo pitanje opstanka na tržištu.

Da li pojedinačan kupac dobija sve veću moć? 

Ovaj trend personalizacije je bio dominantan i prethodnih godina i po svemu sudeći to će biti i dalje. Kupac je u centru svega, kao ličnost, neko ko ne samo da kupuje, već i gradi određen brend, odlučuje o proizvodu, daje svoje mišljenje, utiče na kampanje. Već neko vreme unazad brendovi idu i korak dalje, omogućavajući svojim potrošačima da bukvalno kreiraju proizvod na način na koji oni žele. Poslovni uspeh brenda sve više zavisi od zadovoljnog i lojalnog potrošača (klijenta) koji ne traži samo vrednost proizvoda, već zahteva i vrednost brenda. Zato se oni više ne mogu posmatrati samo kao cilj, već su partneri, čiji se stavovi, želje i ideje moraju osluškivati i razumeti.

 

Kolaboracije brendova kao model animacije i dubljeg povezivanja sa potrošačem

0

Maja Uzelac, Chief Marketing and Digital Officer u kompaniji L’Oréal Adria-Balkan, na forumu IZAZOV 2023 biće jedna od panelista na temu „How to Pursue Powerful Brands Collaboration?„. Tim povodom, za Marketing mrežu govori da li je budućnost marketinga u kolaboracijama.

Da li je budućnost marketinga u kolaboracijama? 

Kolaboracije su sastavni deo marketinga i vrlo su zastupljene kao model animacije i dubljeg povezivanja sa potrošacem. One su već uobičajen način predstavljanja osveženog portfolija proizvoda i šireg konteksta vrednosti brendova i onoga za šta se zalažu. Brendovi sve više izlaze iz tradicionalih okvira kolaboracija, a potrošači su sve zahtevniji. Tržište zahteva inovativnost i kada je u pitanju udruživanje brendova, industrija i kompanija, a uz razvoj tehnologije, veštačke inteligencije i virtuelne realnosti, budućnost marketinga kroz kolaboracije je vrlo uzbudljiva.

Koje benefite ovakva vrsta saradnje donosi brendovima? Kako da kolaboracije budu win-win za obe strane?

Današnji potrošač vrlo lako može da uoči ukoliko se saradnja ne bazira na zajedničkim vrednostima i evidentnoj simbiozi brendova. Zbog toga je pre ulaska u kolaboraciju neophodno temeljno prosuđivanje kompatibilnosti obe strane i utvrđivanje cilja saradnje. Benefiti uspešnih saradnji su višestruki, i trebalo bi da predstave inovaciju ili proizvod iz novog ugla, prouzrokuju pozitivnu percepciju i izazovu efekat iznenadjenja. Kada je reč o redovnim očekivanim rezultatima uspešne saradnje onda su to doseg do šire relevante grupe potencijalnih potrošača ili veća prodaja. Naravno, u obzir se moraju uzeti, opet u zavisnosti od cilja saradnje, i dugoročni efekti i rezultati kao što su poverenje u brend i lojalnost koji su neizmerno bitni za pozicioniranje brenda i bliskost sa potrošačem.

Kako kroz kolaboraciju povećati prodaju, a smanjiti troškove? 

Deo planiranja kolaboracije se odnosi na analizu prednosti koje jedna kompanija ili brend ima u odnosu na drugu, i kako obe strane mogu da koriste te prednosti zarad zajedničkog interesa i najboljeg mogućeg učinka kolaboracije. Nakon takve primarne analize, relacija troškova i prodaje može dobro da se postavi. Tako jedna strane može više da se fokusira na intenzivnije korišćenjih svojih kanala komunikacije i snagu svog autorskog dela i prepoznatljivosti u javnosti, dok će druga strana preuzeti proces i trošak proizvodnje. Ovo bi bio slučaj u odnosu brend i influenser, brend i umetnik ili poznata ličnost. Iako ovde govorimo o finansijskim parametrima oni su vrlo oslonjeni na racionalizaciju snaga obe strane. Verodostojnost saradnje se zapravo oslikava na ceo proces razvoja projekta.

Foto: Dario Marić

Nedostatak povratne informacije nakon pitch-a jedna je od prepreka unapređenju samog procesa

0

Jelena Gavrilović Šarenac, Head of Corporate Communication, Henkel Srbija i Henkel Adria, na forumu IZAZOV 2023 biće jedna od panelista na temu „The real (human) cost of pitching„. Tim povodom, za Marketing mrežu govori koje su ključne prepreke za regulaciju pitch procesa u Srbiji.

Koje su ključne prepreke za regulaciju pitch procesa u Srbiji?

Procesi u kojima se biraju projekti i agencije podležu procesu samoregulacije tržišta, što je verovatno i osnovna prepreka za regulaciju pitch procesa. Takođe, i nedostatak povratne informacije nakon procesa pitch-a, koja bi bila detaljna, transparentna, usmerena na unapređenje usluge i saradnje u budućnosti, može se posmatrati kao prepreka unapređenju samog procesa, odnosno regulaciji u ovom trenutku.

Ko je odgovoran za trenutno stanje na tržištu kada govorimo o pitchevima?

Ne bi trebalo da generalizujemo kada govorimo o stanju na tržištu, svakako da ima različitih iskustava i primera saradnje. Ukoliko govorimo o potrebi unapređenja, moramo konkretno da definišemo koji je prvi korak od koga se može krenuti. Ukoliko se radi o perspektivi iz ugla agencija, koje neretko troše puno resursa i ideja na pripremu za učešće na pitchu, možda bi bilo na njima da postave osnovne zahteve ka korisnicima njihovih ideja nakon pitcha. Još jedan od predloga unapređenja može biti plaćanje minimalnog fee-ja od strane klijenta, svim agencijama koje su pozvane da učestvuju na pitchu, bez obzira na ishod, kao vrsta nakodnake za vreme koje se ulaže u procesu pripreme pitch-a.

Ko bi trebao da reguliše ovo pitanje u struci?

S obzirom da ovaj proces spada u procese samoregulacije na tržištu, nije jednostavan odgovor na ovo pitanje. Svakako da profesionalna udruženja i asocijacije treba da pokrenu diskusiju sa svojim članovima sa ciljem uređenja ove teme u poslovanju.