Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 32

Kreativna agencija challenguje klijente: Izađite na pitch!

Kreativna full service agencija DRV raspisala je pitch za challenger brendove. Ovim potezom, pozvali su zainteresovane klijente koji su hrabri i strastveni po pitanju kreativnih marketing rešenja na potencijalnu saradnju.

’’Do sada smo navikli da su klijenti ti koji pozivaju agencije na pitch i mislimo da je pravi trenutak da agencija izabere klijenta po svojoj meri – želimo da pronađemo svoj „perfect match“ i izaberemo challenger brendove sa kojima ćemo raditi.

Znamo da postoje brendovi i ljudi koji, kao i mi, ne pristaju na status kvo. Verujemo da stvari mogu biti drugačije, hrabrije, nove i neočekivane i da najbolje ideje nastaju van zone komfora.

„Želimo da pronađemo klijente koji su idealan spoj kako bismo zajedničkim snagama kreirali i realizovali ideje koje pomeraju tržište i izazivaju status quo. Verujemo da može biti drugačije, hrabrije i da se najbolje stvari dešavaju van “safe” zone. Naša strast prema kreativnosti i inovacijama nas vodi ka neprestanom istraživanju novih horizonata, osmišljavanju nekonvencionalnih pristupa i prepoznavanju prilika koje drugi možda ne bi ni razmatrali. Sa takvim klijentima i brendovima želimo da sarađujemo i u budućnosti i stoga ih pozivamo na ovaj mali izazov“, rekla je Danka Trbojević, direktorka agencije DRV.

„Svi brendovi koji su challengeri ili žele to da postanu su dobrodošli da se prijave. Želimo da zajedničkim snagama radimo na projektima koji nas raduju i zbog kojih ćemo uvek dati makar 3% više od očekivanog. Volimo ovaj posao i želimo da stvaramo kampanje o kojima će se pričati, ali želimo da ih radimo sa pravim ljudima!“ rekao je Zdravko Kevrešan, kreativni direktor agencije DRV.

Poziv na pitch traje do 27.10.2023. a više o njemu i prjavi možete saznati putem sajta: drv.agency/pitch ili na pitch@drv.agency

Pred vama uskoro peto, jubilarno, izdanje publikacije ADBOOKA!

Marketing mreža pokrenula je pre 2019. godine specijalnu publikaciju namenjenu kreativnoj industriji u Srbiji i regionu, pod nazivom Adbooka. Krajem oktobra ove godine, biće objavljeno peto, jubilarno, izdanje pod sloganom „Collab ili kolaps“, a vizuelno rešenje i kreativni pravac publikacije potpisuje agencija Friday Finally.

„Suprostavljene opcije Collab ili kolaps želeli smo da predstavimo kroz minimalizam. Da jednostavne grafičke elemente posložimo na način da što bolje prenesemo poruku. Collab je nešto što stvari dovodi u red, organizaciju i harmoniju, a kolaps je predstavljen kao nešto haotično, van svake forme, što unosi nered, i posledično dovodi do propasti. Kao što je to bio slučaj sa prvom Adbookom koju smo kreirali, i sada bismo inovativnom štampom i bušenjem korice želeli da postignemo veći efekat. Nova Adbooka ima dizajn koji je sveden, jednostavan i pametan, čime publikacija dobija originalan izgled i vizuelni identitet koji će je na polici odvojiti od prethodnih izdanja“, kažu u agenciji Friday Finally.

Cilj ovogodišnjeg izdanja ADBOOKA je da slavi snagu kolaboracija i potencijale umrežavanja.

I ove godine, moderna, ekskluzivna publikacija na više od 180 strana, sadržaće samo najkvalitetnije autorske tekstove, intervjue, analize iz svih oblasti integrisanih kominikacija, sa ključnim ljudima iz kompanija i agencija u celom regionu. Adbooka izlazi jednom godišnje, a ima za cilj afirmaciju struke, isticanje talenata i potencijala, ali i edukaciju i unapređenje kreativne industrije u celom regionu.

Tiraž ovogodišnjeg izdanja je 15.000 primeraka, a distribuiraće se agencijama i značajnijim klijentima u celom regionu, bibliotekama fakulteta koji izučavaju marketing i komunikacije, kao i strukovnim udruženjima.

ADBOOKA je projekat humanitarnog karaktera, pa će, kao i prošle godine, deo tiraža biti u slobodnoj prodaji po ceni od 50 evra + PDV po komadu, a sav novac biće direktno doniran nekom od socijalnih udruženja u Srbiji. Cena kompleta publikacije, svih pet izdanja, iznosi 200 evra + PDV.

Podsećamo da je u okviru humanitarne akcije, koju već četiri godine pokreće Marketing mreža povodom novog izdanja publikacije ADBOOKA, socijalnim udruženjima u Srbiji donirano je preko 20 hiljada evra. Preko 200 kompanija, agencija, ali i pojedinaca iz Srbije i regiona, kupovinom dela tiraža publikacije ADBOOKA, priključilo se akciji i direktno doniralo novac onima kojima je pomoć najpotrebnija.

Elektronsko izdanje ADBOOKA publikacije dostupno je tokom cele godine na linku https://adbooka.com/

Promocija publikacije ADBOOKA V biće održano 2. novembra od 17.30h na festivalu KAKTUS 2023 by Shoppster Srbija. 

Za više informacija o četvrtom izdanju publikacije, obratite se na mejl hello@marketingmreza.rs

Degordianu se pridružila Dunja Kleković

REGION – Degordian je osnažio svoj kreativni tim. Na poziciju Art Director došla je Dunja Kleković, koja je u digital-first agenciju prešla nakon 18 godina u Bruketa&Žinić&Grey i Publicis-u.

Dunja je u Degordianu vođa tima koji se sastoji od Graphic Designera i Motion Graphic Designera u Zagrebu i Beogradu, i biće na čelu digitalnih i offline kampanja, brandinga, rebrandinga i drugih vizualnih rešenja za klijente širom regije.

O humanizaciji biznisa na Forumu menadžera 19. oktobra

Srpska asocijacija menadžera sa ponosom predstavlja drugi ovogodišnji Forum menadžera, događaj fokusiran na predstavljanje najnovijih trendova u poslovanju i rasvetljavanje onoga što je pred nama.

U današnjem poslovnom svetu, više nego ikada pre, prepoznajemo da su ljudi srž uspeha svake organizacije. Humanizacija biznisa nije trend, već imperativ za rast, održivost i pozitivan uticaj na zajednicu u kojoj poslujemo. Na ovom Forumu menadžera bavićemo se upravo ovom temom i istražiti kako možemo transformisati naše organizacije da postanu mesta gde se ljudi cene, podržavaju i inspirišu.

Forum menadžera “Humanizacija biznisa” koji će se održati u četvrtak, 19. oktobra u Cineplexx-u, TC Galerija, od 11 časova, fokusiraće se na ključne aspekte stvaranja odgovornog, održivog biznisa koji je usmeren na ljude kroz iskustvene priče šest lidera iz Srbije. Od primene veštačke inteligencije u cilju društvenog dobrostanja, zatim integrisanja održivosti u poslovnu strategiju, pa do prelaska na model ulaganja u rešenja koja su usmerena na ljude, renomirani menadžeri ispričaće kako prihvatanjem saradnje ljudi i mašina i ekološke svesti, organizacije koje razmišljaju unapred mogu postati lideri u razvoju etičke industrije budućnosti.

Na Forumu će izlagati:

dr Marjana Brkić, v.d. direktora, Centar za promociju nauke

Miša Lukić, Founder & CEO, New Startegy

Dragan Filipović, predsednik Izvršnog odbora, Generali osiguranje Srbija

Nina Elezović, direktorka Sektora za korporativne poslove i održivo poslovanje, Coca-Cola HBC Srbija i Crna Gora

Dragomir Kostić, generalni direktor Strateškog distributivnog područja Srbija, Atlantic Grupa, Atlantic Brands

Vlastimir Vuković, predsednik Izvršnog odbora, NLB Komercijalna banka

Forum menadžera “Humanizacija biznisa” je otvoren i za sve zainteresovane posetioce, a koji nisu članovi SAMa i mogu kupiti kotizacije na link-u.

 

Menadžeri Srbije biraju najbolje u 2023. godini

Dok smo na polovini treće decenije 21. veka, budućnost poslovanja izgleda intrigantnija i transformativnija nego ikada ranije. Na vođenje biznisa i poslovanje veoma utiču različiti tehnološki, ekonomski i društveni faktori, a poslednjih godina i brz razvoj veštačke inteligencije. Ipak, ono što daje pečat svemu i što ostaje dominatna kategorija u biznisu jesu ljudi, pogotovo oni koji se nalaze na liderskim pozicijama.

Prestižno priznanje „SAM Godišnja nagrada“, najbolja je potvrda ovih predstavnika u poslovanju.

Dodelom Godišnje nagrade, SAM posebno želi da pošalje pozitivnu poruku privredi, mladima i društvu da postoje izuzetni pojedinci, poslodavci i organizacije koji su svojim ponašanjem, aktivnošću i poslovanjem zaslužili da budu javno istaknuti i da svima služe kao pozitivan primer.

Ovogodišnje nagrade biće dodeljene u sledećim kategorijama: menadžer godine, mladi menadžer godine (do 35 godina), poslodavac godine, društveno odgovorna kompanija godine, nagrada za lični herojski čin, kao i specijalne nagrade žirija.

Nominacije za ovogodišnje visoko priznanje srpske poslovne zajednice „SAM Godišnju nagradu“ su počele i trajaće do 20. oktobra.

Dodela „SAM Godišnje nagrade“ održava se po 12. put, a u žiriju za nagrade biće jedanaest „Menadžera godine“, 11 prethodnih dobitnika ove prestižne titule. Dobitnici nagrada biće proglašeni na svečanoj ceremoniji u okviru svečanog događaja SAM GALA koji će se održati 11. decembra 2023. godine u Sava Centru.

Propulzija ideja za Evropu sledeće generacije

Sledivši izreku kako je „bolje upaliti sveću, nego li proklinjati mrak“, Anita Galić pokrenula je, pre dve godine, Health Hub, prvi regionalni think tank za zdravstvo, koji je sve samo ne konzervativan, suvoparan i tradicionalan kanal za dijaloge o problemima u zdravstvenom sektoru. Sada sa evropskom organizacijom Propulsion, liderom u oblasti medijske, digitalne i zdravstvene pismenosti, najavljuje saradnju na inovativnim, digitalnim, održivim i zdravim projektima.

Kako je uopšte nastala ideja o pokretanju Health Hub platforme?
Farmaceutskim rečnikom, da se dogodi hemija i stvaranje Health Huba, bila je potrebna odgovarajuća doza hrabrosti, neutoljena glad za kvalitetnim informacijama i znanjem, dovoljan broj utakmica u nogama u oblasti zdravstvenih politika i celokupnog healthcare eko-sistema na domaćem i međunarodnom terenu, kreativnost koja se kalila na zaista raznovrsnim projektima i mreža partnera koja se gradila gotovo 20 godina. Ako tome pridodamo pandemiju koja je „ogolila bokove“ društva i razotkrila naša prava lica (ili kako bi jedna moja inspirativna koleginica nakon pandemije rekla: „Maske su pale, ali samo je jedna ostala“) korona-kriza bila je pravi katalizator da Health Hub ugleda svetlo dana.

Danas sam ponosna, jer na dnevnom nivou stvaramo ideje i projekte koji nadilaze granice i spajaju ljude, baš kako nam i slogan govori – „Point of Connection in Healthcare!“

Nakon dve godine postojanja već se možete pohvaliti nekim projektima i saradnjama, a među njima je i ona sa evropskom organizacijom Propulsion. Kako je došlo do vaše saradnje?
Našu Health Hub porodicu čine brojni partneri sa kojima smo sarađivali, od Evropske komisije, Evropskog parlamenta, Evropskog zdravstvenog foruma, Svetske zdravstvene organizacije, ministarstava zdravstva, privrede i održivog razvoja, sporta, Međunarodne federacije bolnica, do inovativnih proizvođača lekova na EU nivou, medtech industrije, udruženja civilnog društva od SAD-a preko Brisela do Rumunije; nezamjenjiv partner u dijalozima su nam stručna društva, PR agencije i mediji, jer bez kvalitetnog prenosa informacija i njihovog usvajanja – nismo napravili ništa.

Zdrav pojedinac znači zdravu ekonomiju, zdravo društvo, zdravu atmosferu, kolektivni optimizam, zdravije generacije koje odgajamo iza sebe. Moramo se hiruški precizno boriti da čuvamo „zdravo tkivo“ i optimizam oko nas. Moramo početi promišljati kroz prizmu prilika, obilja, dobrobiti, napretka, rasta, usvajanja novih znanja, re-skillinga.

Potpuno je jasno kako sam se instantno zaljubila u viziju i način rada Propulsiona. Oni su naša srodna duša, koja komplementira naš rad na puno širem nivou i iskra za promene da zdravlje zaista bude u svim politikama, baš kako WHO i UN zagovaraju.

I sam rečnik opisuje značenje reči: propulzija (eng. propulsion) kao aktivnost podsticanja ili guranja nečega napred. Propulsion sprovodi inovativne programe sa društvenim uticajem u saradnji sa nizom institucija i vodećim globalnim kompanijama, vizionarski i posvećeno, gradeći novu generaciju briljantnih umova. Njihovi programi okupljaju partnere i vizionare koji ulažu više od milion evra za raznolike projekte sa društvenim uticajem!

Da li su već neki projekti zajednički realizovani?
Konkretno počeli smo saradnju na projektu „Mission: Oxygen“ koji se sprovodi u Srbiji, BiH i Hrvatskoj sa ciljem osveštavanja o konzumaciji duvanskih proizvoda među mladima i potrebi promišljanja o zdravstvenoj, medijskoj i digitalnoj pismenosti mladih i zajednice. Ovako postavljeni projekat pravi je globalni „best practice“ kako se inkluzivno, integrisano, kreativno i atraktivno radi na jednom zdravstvenom problemu poput raka pluća, koji je najveći rak-ubica u Evropi. Način na koji ovaj projekat progovara o tobacco-free politikama je bez presedana ilustrativni primer govora o zdravlju umesto bolesti, ali na način da zaista dopre do ušiju mladih, na digitalan, cool i prijemćiv način, bez da mladi odbace neki letak o prestanku pušenja u kantu za smeće.

Iz njihovog središta u Bratislavi, Darko Soković i Vildana Drljević Boljanić propulzivni su vizionari regije, koji znaju kako treba zaorati problem da bi se posadilo pomno odabrano seme informacije koje će dati najbolji plod u budućnosti.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Jačanje liderske pozicije sa fokusom na potrošače

Jelena Doderović, Marketing Director u kompaniji Mercator-CG, govorila je za treće izdanje Marketing mreža magazina o akviziciji maloprodajnih objekata Franca u Crnoj Gori i šta ova akvizicija konkretno donosi potrošačima, a šta vašim zaposlenima.

Mercator-CG preuzeo je u maju ove godine maloprodajne objekte Franca u gotovo svim opštinama u Crnoj Gori. Koliko je značajna ova akvizicija za kompaniju Mercator-CG, ali i za Fortenova Grupu u regionu?
Akvizicija Franca marketa ima strateški značaj kako za našu kompaniju, tako i za Fortenova Grupu. Pre svega, govoreći na nivou Grupe, radi se o potvrdi našeg opredeljenja ka jačanju regionalne prisutnosti u maloprodaji i zauzimanju liderske pozicije na tržištima Jugoistočne Evrope. Takođe, ovaj potez potvrđuje i našu posvećenost ka novim ulaganjima prvenstveno kroz širenje mreže, pri čemu krajnji fokus ostaje na stvaranju najbolje ponude za naše kupce i sve ljude koji nam poklanjaju svoje poverenje.

Kakvi su vam dalji planovi kada govorimo o “borbi” za prvo mesto na listi maloprodajnih lanaca u Crnoj Gori?
Zahvaljujući preuzimanju Franca marketa, mi smo već u ovom trenutku zauzeli prvo mesto u kategoriji domaćih maloprodajnih lanaca u Crnoj Gori.  Ponosna sam na mrežu od 188 prodavnica i 2.550 zaposlenih koji svakog dana daju sve od sebe kako bi bili verni ambasadori naših vrednosti u svim opštinama Crne Gore.Naravno, snaga se ogleda i u drugim aspektima, pa ćemo nastaviti da sledimo svoju misiju i orijentisani na strateške ciljeve naše grupe. Dajemo sve od sebe kako bismo pružili odgovore na potrebe dinamičnog tržišta današnjice.

Šta ova akvizicija konkretno donosi potrošačima u Crnoj Gori, a šta vašim zaposlenima? 
Ovo preuzimanje omogućava sinergiju stručnosti, tehnologije i resursa uz koje značajno ojačavamo svoju poziciju i dolazimo u situaciju da još bolje odgovorimo na potrebe tržišta, prvenstveno kroz proširenje asortimana i ponude kvalitetnih domaćih proizvoda. Naša trgovačka marka i Super kartica, kao i sve pogodnosti koje su predstavljale sinonim dobre usluge u IDEA marketima, sada stižu u još više maloprodajnih objekata, ali i u sredine u kojima ranije nisu bile prisutne. Sa druge strane, vrednost koju donosi akvizicija Franca marketa u pogledu domaćih, kvalitetnih mesnih i suhomesnatih proizvoda izvanredna je, te neću pogrešiti ako kažem da će ključni benefit u budućnosti biti to što će od sada svi kupci moći da još lakše uživaju u onom najboljem od oba brenda.

Kako vidite dalji razvoj maloprodaje u Crnoj Gori? Da li će ekonomska neizvesnost i visoka inflacija uticati na opreznije ponašanje potrošača u pogledu potrošnje?
Nema sumnje da nas ekonomske okolnosti stavljaju pred određene izazove, ali imajući u vidu način na koji je naša kompanija poslovala od prvog dana, uverena sam da ćemo znati da pružimo adekvatan odgovor, imajući u vidu interese naših kupaca. Mogu sa sigurnošću da kažem da će sektor maloprodaje nastaviti da se razvija i u budućnosti, jer ovu dinamiku diktiraju preferencije kupaca, koji se vrlo brzo prilagođavaju tržišnim okolnostima. Stoga ćemo morati da vodimo računa o inovativnosti u pogledu potrošačkih pogodnosti, kao i personalizaciji ponude koja će u fokus staviti pojedinca i njegove potrebe.

U kojoj meri primećujete promene u kupovnim navikama kod potrošača u poslednje tri godine?
Evidentno je da smo se nakon više od jedne decenije života u uslovima vrlo niske inflacije, od kraja 2020, a naročito tokom 2021. godine suočili sa porastom životnih troškova, što utiče na generalne kupovne navike i donosi nove obrasce ponašanja potrošača. Potrošači sve više vode računa o svom kućnom budžetu i sve češće pribegavaju strategijama uštede. Primetan je trend obilaska i obavljanja kupovine u više prodavnica u potrazi za aktuelnim sniženjima i specijalnim ponudama. Smanjena je impulsivnost prilikom kupovine, potrošači su postali mnogo promišljeniji, u kupovinu idu češće i više se rukovode vrednošću koju dobijaju za novac.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Srpski talenat apsolutno parira svetskom

Dušica Matijašević, Director of Advertising and Strategy u agenciji Executive Group, govorila je za treće izdanje Marketing mreža magazina šta danas znači transformacija iz agencijskog ugla i kako se njihova agencija odlučila da proširi svoje poslovanje i na globalno tržište.

Executive Group je 2002. godine započeo poslovanje kao PR agencija. Danas ste agencija za integrisane komunikacije. Šta to konkretno znači i kako je došlo do te transformacije?
Mi smo od svojih početaka fokusirani, pre svega, na strateške komunikacije. Istina, u početku fokus jeste bio na PR uslugama, ali u osnovi našeg pristupa komunikacijama je da ne posmatramo prvo kanal, već komunikacione ciljeve klijenta.

Vodeći se ovim pristupom, prvi smo se na tržištu Srbije potpisali kao agencija za integrisane komunikacije i objedinili strateški pristup marketi-
ngu i komunikacijama.

Svi pričamo o transformaciji. Šta danas znači transformacija iz agencijskog ugla?
Za nas, transformacija je sposobnost agencije da se prilagodi vremenu koje dolazi i potrebama klijenta koje se menjaju u skladu sa tim. Ključ za razvoj agencijskog modela je fleksibilnost u prilagođavanju usluga, u skladu sa društveno-kulturološkim promenama i novonastalim ekonomskim trendovima. Transformacija agencijskog modela mora biti konstantna, ona nije samo jedan kampanjski proces.

Globalni marketing stručnjaci smatraju da je budućnost agencijskog biznisa u specijalizaciji. Šta vi mislite i koliko je specijalizacija primenjiva na srpskom tržištu?
Uslovi specijalizacije agencije za određen tip komunikacija i kanala polako nestaju. Klijenti svoje potrebe za marketinškim uslugama gledaju iz holističkog ugla, bez servisne marketinške segmentacije.

Executive Group se upravo zbog toga opredelio za integrisan pristup komunikacijama, koji se sjajno pokazao u radu sa klijentima čiji zahtevi često prevazilaze ingerencije jednog kanala i zalaze u drugi.

Executive Group proširio je svoje poslovanje i na globalno tržište. Kako ste se odlučili za ovaj korak i kakvi su prvi utisci?
Executive Group ima višegodišnje iskustvo u radu sa globalnim klijentima. Dodatni razvoj našeg globalnog advertajzing biznisa potpomogla je korona, koja je izbrisala geografske granice i otvorila vrata ka čitavom svetu.

Tokom korone Executive Group je dobio priliku da se takmiči na internacionalnom pitch-u za globalni brend među top i network advertajzing agencijama u Evropi. Pobedu na internacionalnom pitch-u smatrali smo ne samo našom, nego pomalo i patriotskom. Ona je i dokaz da srpski talenat apsolutno parira svetskom. Sada sa ponosom možemo reći da naše kampanje „žive” u Evropi, Aziji i Latinskoj Americi.

Na koji način ste nastupili prema klijentima na globalnom tržištu? Koliko se tržišta razlikuju u odnosu na Srbiju?
Ono što je razlika u radu sa globalnim klijentima je kvalitet „inputa” i kompleksnost samog procesa koji ide u jedan brend ili kampanju. Rokovi su dosta duži, jedan projekat smo radili godinu dana pre nego što je lansiran na internacionalnim tržištima. Istraživanja su jako bitna. Sve se testira – od načina korišćenja proizvoda, do vizuala i letaka. Svaki eventualni rizik zbog kog potrošač ne bi razumeo poruku ili se ne bi povezao sa reklamom, apsolutno se eliminiše kroz detaljna istraživanja.

U kojoj meri su agencije iz Srbije „prihvaćene” na globalnom tržištu? Da li možemo da se takmičimo rame uz rame sa globalnim agencijama?
Predrasude prema agencijama iz ovog dela sveta postoje, kako nismo tradicionalni centri advertajzinga poput onih iz Londona, Njujorka ili Pariza. Uglavnom se odnose na kvalitet rešenja, kapacitet agencije i veštine koje poseduju. Ipak, dobra strana je to što su globalni klijenti otvoreni da pruže šansu, a negativna uverenja nestaju čim osete veliku želju za dokazivanjem i napredovanjem. Predrasude za nas nisu barijera, već motiv da pokažemo da možemo biti bolji od većih i svetski poznatijih advertajzing agencija.

Kakvi su dalji planovi vaše agencije kada je u pitanju globalno tržište, a kakvi kada je u pitanju Srbija?
Svet je naše igralište. Želimo da se dalje razvijamo na tržištima Evrope, Amerike i Bliskog Istoka. Okrenuti smo Srbiji i regionu, u cilju da podelimo naša znanja u radu sa globalnim klijentima i kreiramo top advertajzing kampanje.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Društvene igre ne možete igrati sami

Vladimir Mitrović, Creative Director u agenciji Ovation BBDO, govorio je za treće izdanje Marketing mreža magazina o svojoj profesionalnoj karijeri, na koje uspehe je najponosniji, zašto je medicinu zamenio idejama i da li se kreativci „lože“ na nagrade.

Od lekara do jednog od najnagrađivanijih kreativnih direktora u Srbiji… Kako je započela Vaša karijera u advertisingu?
Pa da, završio sam medicinu davno – “during the war” – što bi rekao Albert iz Mućki. Upisao sam je sa sve onim roditeljskim “da imaš zanat u rukama” blagoslovom, završio, upisao specijalizaciju i shvatio da u rukama imam malo više teorije nego praktičnog znanja, a i neke druge stvari su počele da me intresuju u životu. Bilo je i do mene i do medicine, raskid je bio obostran. Amaterski sam se u to vreme bavio dizajnom, pa sam probao da odem na tu stranu i promenio par firmi i agencija pre nego što sam došao u Ovation. I taman kada sam se tu pronašao i pomislio da sam ostavio medicinu iza sebe, naša draga sekretarica Verica je, na poziv klijenta, koji me je jedno jutro tražio, odgovorila – “Aaa, doktor još nije stigao”. I tako je i ostalo, ali trudim se da ne glumim doktora na poslu. OK, izuzev jednom kada se kolega u kuhinji zagrcnuo pomfritom, pa smo se bacakali po kuhinji u Hajmlihovom zahvatu, sve dok pomfrit, u filmskom slowmotion-u, nije izleteo. Stajali smo nas dvojica sluđeni tako neko vreme, valjda nismo bili ni svesni šta se desilo. Razmenili par “Šta ima kod tebe? Ništa… Kod tebe?” rečenica i razišli se. Poklonio mi Zippo upaljač sutradan. Još ga čuvam. I to je to, što se tiče medicine. Ima pravih doktora. Ja sam izabrao ovo drugo.

Da li je advertising Vaš dream job i zašto?
Ne znam, iskreno. Zapravo ne znam da li je “dream job” najbolji opis. Naravno da volim ovaj posao i on me okupira danas isto kao i prvog dana. Uvek me je privlačila kombinacija disciplina u jednom poslu i mislim da baš iz tog razloga toliko uživam baveći se baš ovim. Kombinacija strateškog, planskog, konceptualnog razmišljanja, kombinacija vizuelnog i izrečenog, a sve sa ciljem da, na primer, jedan brend dobije svoj identitet i propriča, i da kada progovori ne lupi nešto glupo ili banalno, pa da ga bude blam od ostalih brendova. Bavljenje različitim temama, iz različitih oblasti, nešto je što ovaj posao meni čini jako zanimljivim. Ne znam da li je dream, ali je sigurno job kome se radujem svaki novi put.

Koji profesionalni izazov vam je bio najteži u karijeri i kako ste ga prevazišli?
Mislim da je to bilo postizanje i održavanje kontinuiteta kvalitetnog rada. Izolovani uspesi mogu lako da vas zalude, zaglupe i pretvore u “velikog stručnjaka”, koji više ni ne razmišlja šta mu je sledeći korak, ali zato jako dobro zna da iskomentariše svačiji drugi. Odnosi poverenja i profesionalnog poštovanja grade se vremenom i dolaze isključivo kroz posvećenost i, naravno, dobre rezultate. U Ovationu to je normalno stanje i puno smo vremena i truda posvetili da tako i bude. Imamo tremu pred svaki novi posao kao da je prvi, jer nam je stalo. Ako nema treme nema ni strasti, a onda je uglavnom sve ravno. A ravan EKG baš i nije dobar znak.

Ko ili šta je najviše uticalo na Vaš profesionalni put?
Ljudi sa kojima sam sarađivao kada sam počinjao, moji prvi kreativni direktori i moje kolege od kojih sam učio i o poslovnom, i o kreativnom delu ovog posla. Isto tako, i ljudi koje nikada nisam upoznao, kreatori nekih velikih svetskih kampanja koje su me inspirisale. Ma taj početak u svakom poslu može da ode na dve strane. Ako vas nešto interesuje, onda gledate, učite, intresujete se. Vremenom se nakupi i znanja i pravog samopouzdanja, i onda kad nešto kažete, osetite i sami da to ima težinu. Ne treba se plašiti ni grešaka ni povremenog “lupetanja”, kao što se i meni dešavalo, ako iz toga nešto naučite. Proces je, ali zabavan. Advertajzing je skup veština, primenjenih u cilju poboljšanja nečijeg biznisa, ali je istovremeno i igra, i te dve stvari moraju da funkcionišu paralelno. Najlepše od svega je kada vidite da i ljudi, sa kojima radite, osećaju isto. Društvene igre ne možete igrati sami.

Na koji uspeh u karijeri ste najponosniji? Zašto?
Na izgrađene odnose. Zato što zahtevaju najviše truda i posvećenosti. Mislim i na odnose unutar agencije i odnose sa klijentima. Ponosan sam i na činjenicu da u našoj agenciji veliki broj ljudi radi preko 10 godina. To je fenomenalan osećaj, jer je rad u takvoj atmosferi brži, lagodniji i impulsivniji. Takođe, i novi ljudi koji dolaze lakše prihvataju duh i atmosferu Ovationa, jer je osete bukvalno sa vrata.

Stojite iza velikog broja kampanja koje su osvajale domaće i regionalne nagrade. Ali koja od njih ima posebno mesto u Vašem srcu i za koju kažete “teško da ćemo ovo više ikada ponoviti”?
Ima dosta kampanja na koje smo u Ovationu ponosni i koje često pominjemo. I da, one su osvajale i domaće i regionalne nagrade. Tu su kampanje za Munchmallow, Nectar, UniCredit Banku, Marbo, Unicef, Converse i mnoge druge brendove, ali nikada ne bih izgovorio da “ovu nećemo ponoviti”. U Ovationu gledamo na svaki novi projekat kao mogućnost za potencijalno najbolji do sada. Volimo mi našu vitrinu sa nagradama, ali lako ćemo uzeti veću, kada bude trebalo.

Gde pronalazite inspiraciju za kreiranje kampanja? Da li su ideje stvarno svuda oko nas i kako ih prepoznati?
Floskula “ideje su svuda oko nas” je, kao i većina floskula, zapravo tačna. Inspiraciju tražite svuda, u filmovima, slikama, knjigama, novinskim člancima, postovima, ljudskoj psihologiji, ličnoj psihologiji, kolektivnom iskustvu, ličnom iskustvu, mašti… Pa svuda realno. Ali, nije fora samo u traženju inspiracije, fora je u spojevima – da li inspiracija koju nađete radi za zadatak koji imate pred sobom. Ideje koje brend samo formalno uključe u realizaciju, bez razmišljanja koliko taj isti brend može da profitira od te ideje, promašene su. Dobru ideju ćete uvek lako prepoznati, jer kada je smislite, odmah će krenuti da vam se otvaraju svi mogući kanali komunikacije. A i realno, prići će vam neko ko nema veze sa ovim poslom i reći će – “e, super ti ona ideja”. I to negde i jeste poenta. Ovo je komercijalan posao i ako vam publika ostane samo među prijateljima i kolegama, biće Pirova pobeda.

foto by Vladimir Milivojević Boogie

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Globalna kreativna elita na festivalu KAKTUS 2023 by Shoppster Srbija!

Najbolji i najnagrađivaniji svetski kreativci i komunikacioni stručnjaci i ove godine biće predavači na devetom po redu festivalu integrisanih komunikacija KAKTUS by Shoppster Srbija, koji će biti održan 1. i 2. novembra u Just&Lobby Event Space Beograd, pod sloganom „Add to Heart“.

Kao i prethodnih godina, KAKTUS 2023 ponudiće učesnicima kvalitetan i raznovrstan program iz različitih oblasti integrisanih komunikacija. Među glavnim predavačima ove godine nalaze se Fabio Seidl, Director for Global Creative Development, Meta (USA); Andrey Tyukavkin, Global Executive Creative Director, Publicis Italy; José Godinho Marques, Creative Director, Pine_ roots for brands (Portugal); Götz Ulmer, Creative Director, David+Martin (Germany); Eric Schoeffler, ECD Europe & CCO, Havas (Germany); Pablo Maldonado, Executive Creative Director, GREY Dubai i Ciro Sarmiento, Former Chief Creative Officer, Saatchi & Saatchi New York i Weber Shandwick (USA).

Tokom dva dana kvalitetnog programa, učesnicima festivala predstaviće se i Tom Hidvegi, Creative Strategist & Former Creative Strategy Lead Latin America, The Coca-Cola Company; Dušan Čežek, Gentleman Adventurer & Co-Founder, Fuchs+Dachs (Češka); Alexander Bratimirov, Creative Director, Human Advertising Agency (Bugarska); Luis Paulo Gatti, Creative Director, Jung von Matt (Germany); Andrei Ungureanu, Agile Transformation Manager, Coca-Cola Europe (Romania); Aleksandra Atanasovski, Creative, Wieden + Kennedy (UK) i Miruna Potop, Group Creative Director, Cheil Centrade (Romania).

Prvog i drugog dana biće organizovano i nekoliko kreativnih diskusija, a jedna od njih biće na temu In Corpore Sano: Infuzija pismenosti (powered by Propulsion), Koliko košta dve kile kreative? (powered by SmartPoint Adria), Click, Shop, Success! (powered by Shoppster Srbija), МAДЕ ИН СЕРБИА ФОР ТХЕ ВОРЛД: Srpski talenat za svetsko tržište (powered by Executive Group), kao i FuckUp Night KAKTUS Edition: Gorak ukus kolaboracije (powered by DNA Communications).

Pored konferencijskog dela festivala, biće upriličena i promocija petog izdanja publikacije ADBOOKA, kao i godišnja dodela strukovnih nagrada KAKTUS 2023, KAKTUS Talents (powered by DExpress) i KAKTUS All Stars.

Program i spisak predavača dostupni su na sajtu https://kaktus.rs/

Festival KAKTUS 2023 podržalo je preko 50 medijskih kuća iz celog regiona, kao i kompanije Mercator-S, Jaffa Crvenka, Grand kafa, Frikom, Belodore i Neoplanta. Platinum sponzor festivala je Shoppster Srbija, zlatni sponzor festivala je DExpress, srebrni sponzori su Forma Ideale i PepsiCo, dok su ove godine bronzani sponzori SmartPoint Adria i Generali osiguranje. Prijatelj festivala je Propulsion. Partneri festivala su agencije – Ovation BBDO, DRV Agency, Info Media Group, Alma Quattro i DPC Networks. Festival su podržali i Direct Media United Solutions, Fusion Communications, Havas Adriatic, Executive Group i Cheil Centrade Adriatic.