Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 52

Budućnost agencija je u umrežavanju

Milivoj Đorđić, General Manager – Adria region, SmartPoint Adria, govorio je za Marketing mreža magazin o transformaciji i budućnosti agencija.

SmartPoint agencija posluje na tržištu Srbije od 2010. godine. Za vreme COVID-19 krize uspešno ste se transformisali iz primarno event agencije u digitalnu. Šta je ova transformacija sve podrazumevala i zašto ste se odlučili za ovaj veliki korak?

Digital biznis u SmartPointu je konstatno rastao još od 2016. godine kada smo dobili prve velike klijente i mogućnost da pokažemo šta sve znamo i umemo u ovoj oblasti. COVID-19 kriza je samo ubrzala taj rast i učinila da agencija vidi širu sliku i perspektivu u budućnosti, naročito posle razgovora sa gigantima poput Google-a i Mete. Tokom trajanja COVID-19 krize, transformacija je podrazumevala brze reakcije, adaptacije na nove tržišne modele i uslove, nove procese unutar agencije, ali i edukaciju postojećih kao i dovođenje novih eksperata u tim.

Na koji način je ova transformacija uticala na Vaše zaposlene? Da li su neki odlučili da odu iz agencije? Kako ste to prevazišli?

Imajući u vidu da je pored event biznisa, BTL biznis (in-store promocije, brand promocije itd.) takođe bio na udaru, kolegama iz BTL tima smo pružili mogućnost dodatne edukacije i prelazak u digital tim. Unutar samog digital tima smo kreirali strukturu koja će biti brza, reaktivna, adaptibilna kako bi mogla da odgovori na promene i na brze zahteve od strane naših klijenata.

Prelazak u novu sferu poslovanja zahtevao je i dodatne edukacije i usavršavanja, kao i zapošljavanje novih kadrova. Koliko velike transformacije biznisa realno koštaju agenciju? Kolika su ulaganja, a koliki benefiti?

Dosta smo uložili u prethodnom periodu na izgradnju naših timova, ne samo digital tima, koji broj najveći broj zaposlenih unutar agencije, nego i novih, poput tima za strategiju, kreativu i sadržaj, a koji blisko sarađuju sa digital timom. Prošle godine započeli smo program razvoja talenata sa jednim od naših kolega što je dalo odlične rezultate. I ove godine planiramo da taj program proširimo na još nekoliko kolega. Agencije moraju da ulažu u svoje ljude i moraju da veruju u to. U većini slučajeva taj proces ne daje trenutne rezultate, ali dugoročno će sagraditi stabilan tim sa kojim će dobri rezultati biti neminovni.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Sledeći svoju „zelenu“ viziju, Nestlé poziva građane da postanu #urbanibaštovani

Porast broja stanovnika u gradovima najčešće prati smanjenje zelenih urbanih površina na račun  infrastrukture, što sa sobom povlači brojne posledice. Prema podacima Ministarstva zaštite životne sredine, u 2022. godini najlošiji kvalitet vazduha zabeležen je u Beogradu, Kragujevcu, Nišu, Valjevu i Užicu. Užice je prošle godine zauzelo neslavno prvo mesto po prekoračenju dnevnih graničnih vrednosti mikroskopske prašine PM10 time što je pomenuto prekoračenje zabeleženo tokom 160 dana, umesto dozvoljenih 35.

Sadnjom cveća, drveća, povrća i drugih biljaka u urbanim sredinama svako od nas može doprineti većem oslobađanju kiseonika, kao i apsorpciji ugljen-dioksida iz vazduha i time doprineti umanjenju negativnih uticaja zagađenja vazduha na neposrednu okolinu.

U želji da doprinese zelenijem i lepšem okruženju za građane Srbije, kao i smanjenju emisija ugljen-dioksida, Nestlé je posvećen tome da ove godine donira 10.000 sadnica pokrećući time veliku akciju urbanog baštovanstva i poziva građane da se pridruže. Ideja je da ovog proleća svako uzme u ruke baštenski alat i da sam ili u društvu porodice, prijatelja i komšija da svoj doprinos zdravijoj životnoj sredini. Dovoljno je da fotografije vaših urbanih zelenih oaza podelite na Nestlé Facebook stranici uz haštag #urbanibaštovani, a nagrade će se dodeljivati najveštijima i najkreativnijima u tri kategorije: najlepša urbana zelena terasa, najlepše urbano zeleno dvorište i najlepši urbani zeleni prozor.

„Naša kompanija ostaje posvećena cilju da umanjenja štetnih čestica iz vazduha i iza nas su dve uspešne akcije ozelenjavanja – u 2021. godini u partnerstvu sa JKP „Zelenilo-Beograd” posađeno je 225 sadnica Pančićevih omorika duž čitavog Bulevara Milutina Milankovića u Novom Beogradu, dok smo prošle godine, u saradnji sa JP „Srbijašume”, a uz nesebičnu pomoć malih tenisera, posadili 400 sadnica različitog drveća u sklopu teniskih terena širom Beograda. Ove godine podižemo lestvicu na naredni nivo sadnjom čak 10.000 novih mladica i verujemo da će se naši potrošači i svi zainteresovani građani uređenjem ličnih zelenih gradskih kutaka pridružiti zajedničkoj akciji za zeleniju budućnost“, istakla je Marjana Davidović, generalna direktorka Nestlé-a za Srbiju, Crnu Goru i Severnu Makedoniju.

Lokalne akcije u našoj zemlji deo su globalnog programa pošumljavanja najveće prehrambene industrije na svetu, koja teži tome da do 2030. godine posadi čak 200 miliona stabala u područjima odakle nabavlja sastojke. U velikoj prolećnoj akciji urbanog baštovanstva, Nestlé poziva građane Srbije da se priključe ovom plemenitom cilju i da uređenjem prostora u kom će uživati u lepim danima uz šoljicu omiljene kafe daju lični doprinos zdravijem vazduhu u urbanim sredinama.

Akcija počinje 25. maja i trajaće dve nedelje, nakon čega će stručni žiri sastavljen od eksperata za održivi razvoj, predstavnika JP „Srbijašume” i Udruženja pejzažnih arhitekata odabrati po jednog pobednika u svakoj kategoriji. Više informacija biće objavljeno na zvaničnoj Facebook stranici kompanije.

Ekologija i održivost u svim segmentima poslovanja

Na putu ka dostizanju klimatske neutralnosti, kompanija A1 Srbija je do sada postavila čak 5.000 solarnih panela, što je jednako količini energije iz obnovljivih izvora za napajanje čak 650 domaćinstava u zemlji. Doprinos poboljšanju kvaliteta vazduha i očuvanju životne sredine ova kompanija će pružiti i kroz društveno odgovorni projekat „Niklo kao ja“, u okviru kog će napraviti 10 kišnih bašti u 10 gradova Srbije.

Kao kompanija svesna izazova današnjice, A1 Srbija obavezala se da kontinuirano doprinosi zaštiti životne sredine, te da ove ciljeve ispunjava, na prvom mestu odgovornim poslovanjem. To podrazumeva korišćenje obnovljivih izvora energije, povećanje energetske efikasnosti, dostizanje karbonske neutralnosti i poštovanje principa cirkularne ekonomije, ali i pokretanje društveno-odgovornih projekata u čijem je središtu ekologija.

„Kao kompanija strateški posvećena održivosti svesni smo svoje uloge i uticaja na ekonomske, obrazovne, društvene i ekološke promene. Krenuli smo od nas samih i naše infrastrukture – prvo upotrebom zelene električne energije u 2021, da bismo već 2022. bili prva telko kompanija koja je uvela solarne panele u Srbiji i u okviru cele A1 Grupe. Smanjili smo ukupne emisije CO2* za 33% u 2022. I tu nećemo stati. Imamo ambiciozne ciljeve – dostizanje klimatske neutralnosti kroz smanjenje karbonskog otiska i postepeni prelazak na obnovljive izvore energije. Naša posvećenost održivosti ogleda se i u kontinuiniranom unapređenju lokalnih zajednica u kojima poslujemo već 16 godina“ istakao je Dejan Turk, generalni direktor A1 Srbija i A1 Slovenija.

Kišne bašte – eko odgovor na problem ubrzane urbanizacije
Ekologija je jedan od ključnih stubova društveno-odgovornog poslovanja kompanije A1. Prepoznajući važnost koju u očuvanju životne sredine imaju gradovi i urbana populacija, A1, uz podršku Šumarskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, pokreće „Niklo kao ja“. U okviru ovog projekta u 10 gradova Srbije biće formirano 10 kišnih bašti – urbanih zelenih površina čija je svrha, kako je naglasio Branko Stajić, dekan Šumarskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, smanjenje katastrofalnih posledica padavina, poplava i pojava klizišta u urbanim sredinama. Cilj projekta jeste da ponudi direktan odgovor na već nastale negativne posledice klimatskih promena.

Projekat „Niklo kao ja“ obuhvatiće 10 gradova Srbije: Beograd, Novi Sad, Suboticu, Novi Pazar, Smederevo, Kragujevac, Čačak, Niš, Bečej i Sombor.

„U saradnji sa lokalnim samoupravama izabrali smo lokacije za kišne bašte u gradovima, a koristićemo sadnice i materijale karakteristične za odabrano područje.“ – istakla je Milica Damnjanović Zantvoort, pejzažna arhitektica projekta.

U svakom gradu lokalno stanovništvo imaće priliku da zajedno sa profesionalnim baštovanima, ali i uz pomoć zaštitnih lica projekta, glumice Mione Marković i putopisca i TV autora Andreja Maričića, radi na istom zadatku: kreiranje i uređenje kišne bašte, u skladu sa potrebama svakog grada ponaosob. Sve bašte biće prikazane na sajtu www.svetkakavzelis.rs, na kom će građanke i građani glasati za najlepšu.

Telekom Srbija pokrenuo podkast Telcast

Telekom Srbija pokrenuo je svoj podkast pod nazivom Telcast i prvi je emitovan u petak, 19. maja. U podkastu će se govoriti o tehnologijama i inovacijama, muzici, filmovima, novim trendovima u medijima ali i komunikacijama, načinima na koje danas slušamo, gledamo i informišemo se.

Kako kreirati viralnu kampanju?

Dobro došli u treću deceniju 21. veka u vreme kada je sve brzo, vreme trendova koji se pojave i nestanu za dan, influensera, viralnih klipova i kampanja, jer danas sve jednostavno mora biti viralno. Međutim, šta znači viralno? Prema definiciji viralnost je pojava kada se sadržaj ili neka informacija brzo širi od jednog internet korisnika do drugog i na taj način stiče veliku popularnost. Zvuči sjajno i baš kao nešto što je potrebno za naš brend JUMBO, ali smo se zapitali, kako kikiriki da postane viralan?! E baš tu, od tog pitanja počinje naša priča.

Ideja je bila jasna, potrebno nam je rešenje koje će izazvati dovoljno veliku pažnju javnosti i pozicionirati JUMBO kao kul brend prijemčiv svim generacijama, bukvalno! Naš tim je zajedno sa agencijama NEW STARTEGY i WHY NOT, krenuo da razmišlja na koji način to da uradi.

Ubrzo je usledilo rešenje u vidu nove komunikacione platforme simboličnog naziva „JUMBO UVEK IMA REŠENJE“, ali pre toga bilo nam je potrebno još nešto u čemu će se svako pronaći, neki insight koji je poznat svima, a ne samo nama koji „radimo za kikiriki…“ To je to, rad za kikiriki je nešto sa čim će se ljudi identifikovati. Zamislite bilborde na kojima bi pisalo: „POTREBNA OSOBA KOJA ĆE DA RADI ZA KIKIRIKI. BUKVALNO.“

U početku je zvučalo previše hrabro, ali ako hoćemo da budemo viralni i dopremo do svakog pojedinca, hrabrost, a i ludost, obavezni su. Uz pomoć samo par bilborda i konkursa koji se preneo na digital postigli smo željeni efekat, a rezultat toga je rast JUMBO-a kao brenda i ovaj tekst. Zvuči jednostavno, ali to je samo zato što sam ovde preskočila da navedem, a i opišem sate i sate razmišljanja, predanog rada i izbora načina i kanala komunikacije, kako bismo došli do cilja.

Vratila bih se još jednom na element hrabrosti, jer ukoliko pogledamo viralne kampanje u regionu i inostranstvu, od kojih svaka deluje drugačije, sve imaju jedan zajednički element, a to je upravo hrabrost. Danas je hrabrost nešto što nam svima fali, kako u marketingu, tako i u svakodnevnom životu i znam da će zvučati otrcano, ali uspeh se zaista nalazi van granice komfora i da bi se ostvario, jednostavno moramo rizikovati i komunicirati iskreno. Dokaz ove tvrdnje nije samo Jumbo, već i brojne kampanje širom sveta, kako kroz istoriju, tako i danas.

Zato, ako hoćete da kreirate viralnu kampanju budite hrabri i razmišljajte „izvan kutije“. Na taj način ćete sigurno doći do nekovnencionalnog rešenja, ali to samo po sebi nije dovoljno. Organizujte tim, kreirajte strategiju i verujte jedni drugima, jer je poverenje ključno za uspeh. Kada se svi ovi elementi poslože, zajedno sa timom još jednom pažljivo sagledajte potrebe vaše ciljne grupe i još pažljivije odaberite način na koji ćete plasirati kampanju. Dakle, prosto kao kikiriki.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Aleksandra Milačić Jelača, Marketing Director, The Fun and Fit Company

Odgovornost kao obaveza svih nas

Živimo u svetu koji se ubrzano menja donoseći nove trendove i nove filozofije pristupa poslovanju. Uprkos svim promenama, odgovornost kao jedna od bazičnih vrednosti, ostaje nepromenljiva i nezamenljiva kategorija. A upravo je odgovornost ključ održivosti i održivog poslovanja.

Odgovoran pristup poslovanju je zapravo snažna poruka zajednici da smo tu, da ćemo tu ostati, da nam je do te zajednice istinski stalo, da nam je cilj da za nju učinimo najviše dobro u domenu poslovanja kojim se bavimo. U tom smislu je i veza između društveno odgovornog poslovanja i reputacije jedne kompanije neraskidiva.

Ipak, setimo se da samo 10 godina unazad, mnogi nisu ni znali šta znači održivo poslovanje, šta je njegov osnovni smisao. A ključno pitanje uspešnog poslovanja bi moralo biti, kako svoje vrednosti materijalne i nematerijalne na najbolji način implementirati u okviru zajednice, ali i mnogo šire.

Kompanije poput Hemofarma, koje zapošljavaju više hiljada zaposlenih, imaju dodatnu odgovornost da budu lideri ne samo u proizvodnji i profitu, već i u pozitivnim uticajima na promenu svesti šire zajednice kao polaznoj osnovi jedne bolje budućnosti.

Kada je Hemofarm u pitanju, ESG izveštavanje je proces gde iz godine u godinu govorimo o našem napretku u očuvanju životne sredine (Environmental), o načinima kojima poboljšavamo upravljanje organizacijom (Governance), o pozitivnim efektima na društveno okruženje (Social). U pripremi našeg godišnjeg izveštaja, detaljno sprovodimo istraživanje za sve tri navedene kategorije i poredimo ih sa prethodno definisanim ESG rizicima i strategijama. I tako već više od 10 godina

U ovaj pohod krenuli smo slučajno, a da nismo ni pretpostavljali da sve ono što smo do tada radili čini našu kompaniju održivom. Uostalom, to se tada i nije tako zvalo. Ubrzo su pojmovi „stejkholder“, „matrica materijalnosti“, „GRI indikatori“ i mnogi drugi, postali sastavni deo našeg novog shvatanja procene poslovnih uspeha, koji je postajao sve važniji u svetu! Istovremeno, naš rast i razvoj obeležila je i još veća briga za društvo u kome živimo i radimo.

A kada smo napisali naš prvi izveštaj, sada već davne 2012, svet je bio potpuno drugačije mesto. Nismo mogli da predvidimo brojne događaje koji su se u međuvremenu desili: finansijsku krizu, pandemiju, vojne intervencije, energetsku krizu, elementarne nepogode…a mnoge nadolazeće verovatno nećemo moći ni predvideti! Ipak, i pored svega, ostali smo dosledni u jednom – biti odgovoran nema alternativu. Odgovornost svakako nije obaveza samo kompanija. Odgovornost prema društvu je obaveza svih nas. Više nemamo prava na izgovore, vreme je za akciju.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala: Sanda Savić, senior direktorka korporativnih poslova i komunikacija, Hemofarm

Dva srebra za M2Communications na Eventex Awards

Agencija M2Communications osvojila je dve nagrade na prestižnom međunarodnom takmičenju Eventex Awards. U veoma jakoj konkurenciji jednog od globalno najpriznatijih festivala iz oblasti event & experience marketinga, agencija M2Communications osvojila je dva srebrna priznanja sa projektima Wine Vision by Open Balkan i Cupra Hero – interaktivni video.

Digitalni budžeti u Srbiji u 2022. povećani za više od 15%

Konferencija Digital Day 2023 održana je u Beogradu, pod sloganom For Better Web. Prvi utisak, koji se nameće nakon što su učesnici saslušali predavače i paneliste konferencije, govori da današnji internet prostor, u kome poslujemo i provodimo sve više vremena, jeste manjkav, ali ima i te kako prostora za dalji rast i razvoj, unapređenje, inkluzivnost i podršku kada su u pitnaju kreativnost, ideje i inicijative.

Đorđe Bukinac iz agencije GroupM je predstavio rezultate IAB AdEx izveštaja za 2022. o stanju digitalnog oglašavanja u Srbiji i Evropi.

Tokom prošle godine, sredstva izdvojena u Srbiji za digitalni advertajzing iznosila su preko 83 miliona evra, uz zabeležen godišnji rast od 15.5%.

Ulaganja u social i video i dalje prednjače, Local Display je zabeležio rast ulaganja prvi put nakon dve godine, ali i dalje je činjenica da su ulaganja po glavi stanovnika među najnižim u Evropi. U Srbiji je ovaj iznos nešto malo više od 12 evra, dok je evropski prosek 115 evra.

Biti profesionalan i ozbiljan ne znači biti dosadan

Stefan Despotović, direktor PR Centra kompanije NIS, govorio je za Marketing mreža magazin da li je LinkedIn najefikasnija društvena mreža našeg doba za građenje brenda – kako ličnog, tako i korporativnog.

Da li je LinkedIn najefikasnija društvena mreža našeg doba za građenje brenda – kako ličnog, tako i korporativnog?

Sve zavisi od toga koja vam je ciljna grupa i šta želite da postignete. Ali, LinkedIn jeste odličan alat za građenje svog brenda, najviše profesionalnog. Ova mreža teži da izgradi najveću svetsku profesionalnu bazu na samo jedan klik od svakoga ko želi da bude njen deo. I zato je moćan alat za lično i korporativno brendiranje. I još nešto, nekako je moj lični utisak da za razliku od mreža koje brzo dođu do velike popularnosti, pa onda isto tako brzo dođe i do zasićenja, LinkedIn nekako postepeno i što bi se reklo, organski raste. I u tome je delom njegova moć.

Mnogi stručnjaci smatraju da je LinkedIn novi Facebook, kao i da je sve više lifestyle sadržaja na ovoj društvenoj mreži. Koji sadržaj je najefikasniji na ovoj platformi i da li je za LinkedIn neophodno kreirati posebnu strategiju komunikacije?

Kao i u komunikaciji u medijama, tako je i ovde važno pronaći balans. Strogo poslovni sadržaj može dovesti do prezasićenja, naročito ukoliko na mrežu preslikate svakodnevnu poslovnu dinamiku. Stoga,  lifestyle sadržaj pomaže da drži pažnju budnom. Ali, ponovo kažem, važan je balans, jer ako su mnogi od nas „pobegli“ od Fejsbuka, niko ne želi da na LinkedIn-u svakodnevno gleda lifestyle sadržaje, slike sa letovanja i iz kafića. Mislim da ljudi generalno vole da čuju iskustva drugih, da vide neku od „formula za uspeh“, ali i da prepoznaju u nekom drugom ono što i njih muči. A sve to se najbolje vidi iz ličnih priča. Ne mogu reći da sam LinkedIn guru, ali i ja sam tako koristim ovu mrežu – pomalo od svega, jer balans je ključna reč.

Što se tiče strategije – strategija nastupa, kao i za svaki drugi kanal je ključna. Na osnovu praćenja trendova i onoga što zajednica plasira i konzumira, pravi se planski okvir za kreiranje sadržaja. Sadržaj koji u sebi integriše profesionalne i lične teme pokazao se kao najdelotvorniji. Svakako, ne može se ništa kopirati, jer ono što je uspelo jednoj kompaniji ili pojedincu, ne znači da će uspeti i kod drugog. Imamo primer jednog veoma visokog menadžera, koji na LinkedIn-u uopšte ne piše o poslu, već o stvarima koje su u domenu zanimljivosti i to je ljudima interesantno. Ali čim je jedan drugi menadžer sličnog ranga počeo da radi potpuno istu stvar, nije bilo apsolutno nikakve reakcije pratilaca.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Sinergija u komunikaciji

Mina Tadić, Head of Corporate Communications u kompaniji Delta Holding, govorila je za Marketing mreža magazin o sinergiji u komunikacijama u velikim sistemima, kao i šta danas znači efikasna korporativna komunikacija.

U kojoj meri je sinergija u komunikacijama važna u jednom velikom sistemu kao što je Delta Holding?

Slikovito rečeno, ako je svaki uspeh i svaki biznis pojedinačna zvezda koja sija na nebu, zamislite kada se zvezde spoje, kada se njihov sjaj objedini i kada se svi uspesi i snage biznisa, prožimaju i komunikaciono povežu u dijamantsku rešetku, dobijate najotporniji mineral – dijamant! To je sinergija u komunikaciji! Dijamantska rešetka koja povezuje sve snage biznisa, vaš glas čini prodornijim, otpornijim i jačim.

Sama poslovna definicija termina sinergija govori da je to forma timskog rada gde različite kompanije, biznisi ili odeljenja spajaju svoje napore za dodatu vrednost i značajno veći efekat od pojedinačnih napora. Kada ste veliki sistem kao što je Delta Holding, sinergija jeste ključ komunikacionih planova.

Koliko je zahtevno objediniti sve različite biznise kojima se Delta Holding bavi u jednu konzistentnu eksternu komunikaciju?

Pre bih rekla da je izazovno nego zahtevno. Nekada je to nemoguće, jer biznisi imaju svoje autonomne komunikacione platforme shodno industriji u kojoj posluju. Neki biznisi su prirodno „oslonjeni“ na druge, a neki nisu. Važno je razumeti specifičnosti svakog pojedinačnog biznisa i na različitostima graditi sinergiju. Delta je jedinstven holding sa vrlo raznovrsnim portfolijom – od Delta Agrar poljoprivredne proizvodnje, transportnih usluga kroz DTS, distribucije kroz DMD, Delta Real Estate izgradnje i upravljanja nekretninama i hotelijerstva, prehrambene proizvodnje kroz Fun&Fit, Danubius, Yuhor, fabriku vode Mioni, pa do Delta Auta zastupništva i prodaje automobila, i naposletku savremenog e-commerce-a kao što je Ananas. Sve je toliko različito, a opet svaki biznis je deo slagalice koji se spaja u veliku sliku. Važno je da svaki deo te slagalice bude na svom mestu u pravom trenutku. I to je naš posao u komunikacionom smislu.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.