Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 52

Biti profesionalan i ozbiljan ne znači biti dosadan

Stefan Despotović, direktor PR Centra kompanije NIS, govorio je za Marketing mreža magazin da li je LinkedIn najefikasnija društvena mreža našeg doba za građenje brenda – kako ličnog, tako i korporativnog.

Da li je LinkedIn najefikasnija društvena mreža našeg doba za građenje brenda – kako ličnog, tako i korporativnog?

Sve zavisi od toga koja vam je ciljna grupa i šta želite da postignete. Ali, LinkedIn jeste odličan alat za građenje svog brenda, najviše profesionalnog. Ova mreža teži da izgradi najveću svetsku profesionalnu bazu na samo jedan klik od svakoga ko želi da bude njen deo. I zato je moćan alat za lično i korporativno brendiranje. I još nešto, nekako je moj lični utisak da za razliku od mreža koje brzo dođu do velike popularnosti, pa onda isto tako brzo dođe i do zasićenja, LinkedIn nekako postepeno i što bi se reklo, organski raste. I u tome je delom njegova moć.

Mnogi stručnjaci smatraju da je LinkedIn novi Facebook, kao i da je sve više lifestyle sadržaja na ovoj društvenoj mreži. Koji sadržaj je najefikasniji na ovoj platformi i da li je za LinkedIn neophodno kreirati posebnu strategiju komunikacije?

Kao i u komunikaciji u medijama, tako je i ovde važno pronaći balans. Strogo poslovni sadržaj može dovesti do prezasićenja, naročito ukoliko na mrežu preslikate svakodnevnu poslovnu dinamiku. Stoga,  lifestyle sadržaj pomaže da drži pažnju budnom. Ali, ponovo kažem, važan je balans, jer ako su mnogi od nas „pobegli“ od Fejsbuka, niko ne želi da na LinkedIn-u svakodnevno gleda lifestyle sadržaje, slike sa letovanja i iz kafića. Mislim da ljudi generalno vole da čuju iskustva drugih, da vide neku od „formula za uspeh“, ali i da prepoznaju u nekom drugom ono što i njih muči. A sve to se najbolje vidi iz ličnih priča. Ne mogu reći da sam LinkedIn guru, ali i ja sam tako koristim ovu mrežu – pomalo od svega, jer balans je ključna reč.

Što se tiče strategije – strategija nastupa, kao i za svaki drugi kanal je ključna. Na osnovu praćenja trendova i onoga što zajednica plasira i konzumira, pravi se planski okvir za kreiranje sadržaja. Sadržaj koji u sebi integriše profesionalne i lične teme pokazao se kao najdelotvorniji. Svakako, ne može se ništa kopirati, jer ono što je uspelo jednoj kompaniji ili pojedincu, ne znači da će uspeti i kod drugog. Imamo primer jednog veoma visokog menadžera, koji na LinkedIn-u uopšte ne piše o poslu, već o stvarima koje su u domenu zanimljivosti i to je ljudima interesantno. Ali čim je jedan drugi menadžer sličnog ranga počeo da radi potpuno istu stvar, nije bilo apsolutno nikakve reakcije pratilaca.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Sinergija u komunikaciji

Mina Tadić, Head of Corporate Communications u kompaniji Delta Holding, govorila je za Marketing mreža magazin o sinergiji u komunikacijama u velikim sistemima, kao i šta danas znači efikasna korporativna komunikacija.

U kojoj meri je sinergija u komunikacijama važna u jednom velikom sistemu kao što je Delta Holding?

Slikovito rečeno, ako je svaki uspeh i svaki biznis pojedinačna zvezda koja sija na nebu, zamislite kada se zvezde spoje, kada se njihov sjaj objedini i kada se svi uspesi i snage biznisa, prožimaju i komunikaciono povežu u dijamantsku rešetku, dobijate najotporniji mineral – dijamant! To je sinergija u komunikaciji! Dijamantska rešetka koja povezuje sve snage biznisa, vaš glas čini prodornijim, otpornijim i jačim.

Sama poslovna definicija termina sinergija govori da je to forma timskog rada gde različite kompanije, biznisi ili odeljenja spajaju svoje napore za dodatu vrednost i značajno veći efekat od pojedinačnih napora. Kada ste veliki sistem kao što je Delta Holding, sinergija jeste ključ komunikacionih planova.

Koliko je zahtevno objediniti sve različite biznise kojima se Delta Holding bavi u jednu konzistentnu eksternu komunikaciju?

Pre bih rekla da je izazovno nego zahtevno. Nekada je to nemoguće, jer biznisi imaju svoje autonomne komunikacione platforme shodno industriji u kojoj posluju. Neki biznisi su prirodno „oslonjeni“ na druge, a neki nisu. Važno je razumeti specifičnosti svakog pojedinačnog biznisa i na različitostima graditi sinergiju. Delta je jedinstven holding sa vrlo raznovrsnim portfolijom – od Delta Agrar poljoprivredne proizvodnje, transportnih usluga kroz DTS, distribucije kroz DMD, Delta Real Estate izgradnje i upravljanja nekretninama i hotelijerstva, prehrambene proizvodnje kroz Fun&Fit, Danubius, Yuhor, fabriku vode Mioni, pa do Delta Auta zastupništva i prodaje automobila, i naposletku savremenog e-commerce-a kao što je Ananas. Sve je toliko različito, a opet svaki biznis je deo slagalice koji se spaja u veliku sliku. Važno je da svaki deo te slagalice bude na svom mestu u pravom trenutku. I to je naš posao u komunikacionom smislu.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Briga o lojalnim kupcima je prioritet

Miroslava Jeremić, Group Marketing Director u Pet Network International, govorila je za Marketing mreža magazin u kojoj meri je human experience na mestu prodaje važan za ciljnu grupu – vlasnike kućnih ljubimaca.

Pet Centar u Srbiji deo je regionalne grupe Pet Network International. Nova prodavnica nudi potrošačima drugačije iskustvo kupovine. Po čemu se ono razlikuje od sličnih prodavnica?

Pet centar je otvorio novu prodavnicu na atraktivnoj lokaciji u naselju Kneza Miloša Residence i ovim otvaranjem najavio novi koncept radnji koji je, pored osveženog ambijenta, fokusiran na premium asortiman. Poseban akcenat stavljamo na personalizovanu uslugu u cilju podizanja iskustva kupovine na još viši nivo.

U kojoj meri je human experience na mestu prodaje važan za vašu ciljnu grupu – vlasnike kućnih ljubimaca?

Pet industrija se zasniva na emociji. Kućni ljubimci su ravnopravni članovi naših porodica, a za našu porodicu želimo samo najbolje. Iz tog razloga, human experience je od izuzetne važnosti za nas. U našim prodavnicama rade specijalizovani prodavci koji svojim savetima pomažu kupcima da izaberu najbolje za svoje ljubimce. Svaka prodavnica ima i veterinarsku apoteku i veterinare, koji su na raspolaganju kupcima za savete i konsultacije. To nas je, pored vrhunskih proizvoda, i izdvojilo na tržištu, zato nam je važno da očuvamo poverenje koje u Srbiji gradimo već 15 godina.

U kom smeru planirate da razvijete brend u Srbiji i povećate svoju prepoznatljivost na tržištu?

U uslovima velike konkurentnosti, ključno je jasno definisati šta je to što vas diferencira na tržištu. Za nas je to, razvoj loyalty programa, PL brendova i konstantno unapređenje jedinstvenog korisničkog iskustva.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Kako razviti i pozicionirati web platformu sa globalnim potencijalom?

Kewoo je rezultat saradnje Aspect Communications tima i startupa koji su pokrenuli profesori stranih jezika iz Španije. U osnovi je ideja o jednostavnom, user-friendly digitalnom servisu za upoznavanje predavača i onih koji su zainteresovani za učenje stranih jezika.

Ono što Kewoo čini specifičnim i primamljivim za korišćenje je rasterećenost od strogih pravila i metodoloških smernica. Bez kurikuluma i sertifikacije – od predavača se ne traži da prilikom registracije prilažu diplome i dokazuju stručnost. Njihovo prisustvo i kredibilitet na platformi se grade kroz ocene učenika i kroz mehanizam koji im nudi priliku da ulaganjem prethodno  kupljenih kredita “bustuju” svoju vidljivost.

Platforma je razvijana u PHP okruženju, svaki segment je kodiran in-house, bez primene gotovih rešenja. Ovakav pristup jeste zahtevniji, ali donosi maksimalno custom proizvod, koji na najoptimalniji način odgovara konkretnim zahtevima i potrebama projekta.

Uslov za kvalitetno postavljanje projekta kakav je web-platforma namenjena globalnom tržištu, bilo je obimno istraživanje eLearning niše sa akcentom na sve popularnije servise i aplikacije za učenje stranih jezika. Upoznali smo se sa očekivanjima obe“strane” i izvukli zajedničke karakteristike, a to su jednostavnost, brzina i što manji broj koraka u procesu registracije.

Jedan od upečatljivih rezultata je da su se tokom prva dva meseca digitalne kampanje, na Kewoo platformi registrovali predavači iz 17 zemalja sa četiri kontitenta, a ubrzo je taj broj prešao 30 zemalja. U ovom trenutku ukupno su “u ponudi” online časovi za učenje više od 30 jezika.

Kada je reč o brend-identitetu – vodili smo se idejom da vizuelnim jezikom prenesemo “digitalnu onomatopeju” iz samog imena brenda. Kreirali smo identitet prepoznatljiv za najširu grupu pro-aktivnih online korisnika, bez obzira na kulturu, naciju i nivo obrazovanja. Kewoo je u isto vreme i egzotičan i lokalno prepoznatljiv – jasne poruke i jarke boje evociraju neposrednu i zabavnu estetiku i retoriku školskih udžbenika i edukativnih priručnika. Vektorskim ilustracijama smo budućoj online-zajednici približili digitalnu prirodu servisa, a izborom kolorita i karaktera smo predstavili njegovu raznolikost i šarenilo jezika i kultura.

Kewoo prati savremene eLearning trendove kao što su MicroLearning (učenje u kratkim intervalima od 10-20 minuta), prilagođenost mobilnim uređajima ili „neformalno učenje“ koje postaje zabavna, a manje obavezujuća online aktivnost.

Ako govorimo o radu na izgledu platforme – važno je reći da UX u ovom slučaju podrazumeva odstupanja od klasičnih pravila vizuelne komunikacije. Preporuka je da grafički elementi budu maksimalno  prilagođeni jeziku ciljne grupe, neophodno je da prijaju oku i navikama potrošača, ali i da ne unesu dodatni šum i dileme prilikom korišćenja. Principi intuitivnosti i funkcionalnosti, uz poštovanje globalno usvojenih standarda i prepoznatljivih “vizuelnih okidača”, moraju biti na prvom mestu. Što su procesi i funkcije jasniji i jednostavniji za korišćenje – to je platforma kvalitetnija.

Autor teksta: Vladimir Tupanjac, Project Manager, Aspect Communications

PHNX nagrade 2023: Objavljeni dobitnici Grand Prix priznanja

SVET – AdForum, organizator PHNX nagrade, objavio je spisak dobitnika Grand Prix priznanja za 2023. godinu. Portugalska agencija FCB Lisboa osvojila je specijalni GRAND PRIX ZA MIR sa projektom Portuguese (Re)constitution. Kako bi obeležili godišnjicu Revolucije karanfila, umetnici su koristili plave olovke koje su favorizovali cenzori kako bi ponovo ispisali bivši fašistički ustav uz pesme i ilustracije koje slave slobodu. Rezultirajući manifest osvojio je i Print Grand Prix.

Agencija Ogilvy Honduras osvojila je čak dve Grand Prix nagrade – za strategiju i tehniku realizacije i Grand Prix u kategoriji društvenih kampanja, a sve sa projektom “Morning After Island”. Pobedničko rešenje nastalo je u znak protesta protiv zabrane hitnih kontracepcijskih pilula. U međunarodnim vodama stvoreno je ostrvo na kojem su žene iz Hondurasa legalno mogle uzimati sve lekove – i protestovati protiv zabrane.

AdForum je 2020. godine, u toku izolacije, pokrenuo dodelu PHNX nagrada kako bi proslavio kreativnosti. PHNX nagrade zaživele su kao jedan od najneobičnijih događaja u godišnjem kalendaru industrije kreativne komunikacije. Njihov žiri ne čine samo kreativci, već i planeri, rukovodioci, klijenti, PR i stručnjaci za prodaju, konsultanti… svi koji čine ovu živahnu industriju.

Za ovogodišnje dobitnike nagrada online je glasalo preko 800 članova žirija, a dobitnici Grand Prix nagrada odabrani su na panel debatama koje su održane uživo.

Dobitnici Grand Prix nagrada za 2023. godinu su:

FILM

VMLY&R Mexico – SHOUT

PRINT

FCB Lisboa – Portugese (re)constitution

DIGITAL

DDB Chicago – Apologize the Rainbow

STRATEGIJA I TEHNIKA IZVEDBE

Ogilvy Honduras – Morning After Island

DIZAJN

Serviceplan Germany/Serviceplan Korea – Dot Pad

DRUŠTVENE KAMPANJE

Ogilvy Honduras – Morning After Island

GRAND PRIX ZA MIR

FCB Lisboa – Portugese (re)constitution

Celu listu dobitnika zlatnih, srebrenih i bronzanih Fenixa pogledajte na linku: adforum.com/phnx-winners

Podkast beleži rastuću popularnost u Srbiji i regionu, ali se autori susreću sa raznim izazovima

Udruženje Podkast Podrška, koje je osnivač najveće regionalne podkast platforme, podcast.rs, sprovelo je dva paralelna istraživanja u zajednici autora i među slušaocima ovog formata. Istraživanja su sprovedena radi boljeg razumevanja potreba podkast zajednice, ali i u cilju mapiranja potencijala za finansijsku održivost nezavisnih autora. U istraživanju je učestvovalo preko 350 slušalaca podkasta koji su odgovarali na teme vezane za navike publike i 52 autorska tima podkasta o tome kako posluju u zajednici.

“Podkast beleži rastuću popularnost u Srbiji i regionu, ali autori se susreću sa raznim izazovima koje je potrebno adresirati kao što su nedostatak finansija, autorska prava, dok poslovna i marketinška zajednica pokušava da bolje razume navike i želje publike i kako uopšte kreirati podkast. Ideja istraživanja nam je zapravo da osnažimo ceo eko sistem i svima damo potrebne informacije, jer zlatno doba podkasta tek dolazi u naš region.” rekli su Vladimir Radinović i Goran Vojteški, osnivači podcast.rs koji su ovom prilikom predstavili i svoj novi studio u centru Beograda.

Publici nedostaju dokumentarni formati, većina smatra kvalitet sadržaja i odabir gostiju presudnim, a najviše prate društvene i popularne teme. Upitani zašto prate podkaste, publika je rekla da je to prilika da nešto novo nauče ili da dobiju više informacija o temama koje ih zanimaju. Među ljubiteljima podkasta ubedljivo dominira grupa od 30 do 45 godina i to ženskog pola. Više od 70 odsto njih poseduje visoko obrazovanje, a četvrtina spada u najobrazovaniji kadar. Podkasti se u najvećoj meri slušaju. Skoro 65 odsto publike odvaja i preko sat vremena za podkaste, što govori u prilog popularnosti ovog formata.

Većina autorskih timova je iz glavnih ili većih gradova, ali mali broj njih se profesionalno bavi podkastom (kao jedinim zanimanjem). 75% autora razmišlja o monetizaciji i saradnji sa poslovnim sektorom, a najvećem broju je potrebna pomoć u marketingu. Autori podkasta su gotovo jednako muškarci i žene, godina od 30 do 45, kao i njihovi slušaoci. 50 odsto njih je objavilo više od 50 epizoda, što govori o posvećenosti autora ovog formata. Ako monetizuju svoje podkaste, to rade kroz sponzorske pakete, YouTube ili podršku publike. Svi autori podkasta smatraju da je usklađenost njihovih vrednosti sa brendom sa kojim rade neophodna kao i uređivačka autonomija nad sponzorisanim sadržajem, što otvara interesantan prostor za razvoj podkasta kao izuzetno demokratičnog i nezavisnog medija. Glavni izazovi su nedostatak kapaciteta za promociju, nepoznavanje prodajnih strategija, mešanje u uredničku politiku, nerazumevanje formata od strane oglašivača.

Celo istraživanje se nalazi na platformi podcast.rs i potpuno je besplatno.

MIXX 2023 – Najviše nagrada odnela agencija Ovation

Na sinoćnoj dodeli MIXX 2023 nagrada, agencija Ovation osvojila je 4 nagrade iz 7 finala, sa kojima je i najnagrađivanija u ovom MIXX izdanju. Projekti Clipsy – Rispekt za sve što jesi, Chipsy – Domaćinski zlatni, Štark – I osmeh je tu, kao i Unicef Srbija – „Kako si, ali stvarno?“, osvojili su nagrade u kategorijama Effectiveness, Influencer marketing, Cross media integration i Non-profit, a projekat Chipsy – Opasna akcija, drugi je finalista kategorije Effectiveness.

Iz ove agencije zahvaljuju žiriju MIXX festivala, klijentima i članovima timova koji su radili na nagrađenim kampanjama, a pregled ovih kampanja možete da pogledate u nastavku:

Chipsy – Domaćinski zlatni

Štark – I osmeh je tu

Clipsy – Rispekt za sve što jesi

Unicef – Kako si, ali stvarno?

Zašto vaši programi lojalnosti ne funkcionišu?

Današnje tržište je visoko konkurentno i svaku njegovu granu čini na stotine brendova koji se bore da najpre privuku, a potom i zadrže kupce, vremenom ih čineći sigurnim i odanim.

Konkurencija u određenoj meri uvek je dobra stvar. Njenom analizom možemo doći do dragocenih zaključaka koji će nam pomoći da ostvarimo gorenavedeni cilj tako što ćemo kreirati kvalitetnije, primamljivije ponude koje će kupcima pružiti nešto više.

Kada kažemo “nešto više” mislimo na pozitivna iskustva koja stvaraju osećaj zadovoljstva što se pritom ne odnosi samo na kupovinu kao takvu, već i na sve ono što se dešava nakon nje. Kupci će se uvek vraćati brendu čija usluga im odgovara, brendu koji je kvalitetan, u koji imaju poverenja i u čijim vrednostima se i sami pronalaze. Imajte na umu da su vrednosti među prvima na listi razloga zbog kojih su kupci odani nekom brendu, kao i osećaj da ih brend razume, ceni i uvažava.

Brend ne može da postoji bez svojih kupaca – zato je cilj sa njima izgraditi pozitivan odnos koji traje, koji počiva na čvrstim osnovama (vrednostima) i koji neće biti narušen boljom ponudom konkurencije. Da bi ovo postigli, a i da bi se na neki način zahvalili kupcima na vernosti, brendovi kreiraju različite programe lojalnosti koji uključuju različite benefite. Međutim, uprkos najboljim namerama, često se dešava da oni jednostavno ne funkcionišu. Zašto?

Što je proces učešća u programu ili proces osvajanja nagrada komplikovaniji, to će manje potrošača želeti da se “bavi” time. Dakle, prijava i nagrađivanje treba da budu što jednostavniji i brži kako ne biste izgubili pažnju i strpljenje svojih potrošača.

SmartApp, nova, inovativna loyalty platforma koju je razvila Smartpoint grupa, pravo je rešenje za ovaj problem. Brza implementacija garantuje odlično korisničko iskustvo kako za kompanije, tako i za kupce, a to potvrđuju na desetine uspešno sprovedenih nacionalnih kampanja za najpoznatije brendove.

Da bi vaš loyalty program doneo zadovoljavajuće rezultate, važno je da poznajete ne samo tržište (čitajte: konkurenciju), već i same kupce. Ključ kreiranja programa koji će zaista raditi jeste prepoznavanje konkretne potrebe koju vaš brend može da zadovolji (čime činite dobro za obe strane) i, posledično, upotreba personalizovane komunikacije kojom ćete pokazati svojim kupcima da ih vidite, razumete i cenite.

Greške koje brendovi prave kada kreiraju programe lojalnosti tiču se i ponude neatraktivnih i jednoličnih nagrada, bez mogućnosti izbora; kreiranja jednakih pogodnosti za sve kupce, bez posebnih benefita za ekskluzivne članove ili najvernije kupce; osmišljavanja programa koji su nejasni, nezanimljivi, bez ikakvog “wow” efekta.

Iako vam možda ne deluje tako, vašim potrošačima jeste značajno da pratite trendove i izbegavate zastarele tipove programa, što je još jedna oblast u kojoj vam SmartApp platforma može biti od pomoći. S obzirom na to da se zasniva na veštačkoj inteligenciji, ona prevazilazi sve izazove organizovanja kampanja i predstavlja proizvod sledeće generacije koji nudi nenadmašivu funkcionalnost jedinstveno prilagođenu ostvarivanju uspeha.

Na kraju, ne zaboravite da je poverenje osnova svakog odnosa, pa tako i odnosa brenda sa svojim kupcima, i vaši programi lojalnosti ili nagradnih igara to treba i da oslikavaju. Obezbedite im fer šanse da učestvuju i osvoje nagrade korišćenjem SmartApp platforme koja prati rezultate i izveštava u realnom vremenu trajanja kampanje, čime omogućava pravovremeno reagovanje u slučaju uočavanja bilo kakvih nepravilnosti.

I odabir pobednika vaše kampanje je brz, nepristrasan i precizan, a sve to zahvaljujući automatizovanom sistemu koji obezbeđuje blagovremeno informisanje učesnika što pospešuje njihovo zadovoljstvo programom. SmartApp vam pomaže i kod isporuke nagrada, kako fizičkih tako i digitalnih.

Mnogi brendovi iz iskustva znaju da je lakše, ali i jeftinije, zadržati postojećeg kupca nego doći do novog. Zato, uložite svoje napore u upoznavanje onih koji vam iznova i iznova poklanjaju povrenje i na pravi način odgovorite na njihove potrebe. Oni će to znati da cene, a uspeh vašeg poslovanja neće izostati.

Za Marketing mrežu tekst napisala: Ivana Tomić, Smartpoint Adria Brand Specialist

Foto: Unsplash, SmartApp

Održan prvi ESG biznis hub u organizaciji Marketing mreže

Prvi ESG biznis hub u Srbiji, u organizaciji Marketing mreže, a pod pokroviteljstvom agencije Propulsion i kompanija Delta Holding, IKEA Srbija, Coca-Cola HBC, Carlsberg Srbija, Mastercard, PepsiCo, A1 Srbija i SBB, održan je 15. maja u Mokrinu. U pitanju je jedinstven koncept i prvi hub ovog tipa organizovan u Srbiji i regionu, koji Marketing mreža realizuje u okviru platforme ADukacija.

U hub-u je učestvovalo 10 kompanija iz Srbije, koje imaju veoma razvijene ESG i strategije održivog poslovanja.

Tokom intenzivnog programa, učesnici biznis hub-a podelili su svoja iskustva na teme – metodologije izveštavanja o nefinansijskim rezultatima kompanije, kako komunicirati održive inicijative, lanac snabdevanja kao osnova za građenje ESG strategije i održivog razvoja, ESG kao zajednička odgovornost, kao i formiranje ESG komiteta i društveno odgovorne aktivnosti na lokalu.

Više informacija o narednim biznis hubovima možete pronaći na sajtu ADukacija.

Integrisanim PR & PA rešenjima do stvaranja prednosti za klijente

0

Prva asocijacija na angažovanje PR ili PA agencije za većinu kompanija uglavnom asocira na outsorsovanje usluga, kao što su komunikacija sa medijima, vođenje društvenih mreža, priprema nastupa na konferencijama, ili izrada dokumenata o stavovima i strategijama za potrebne komunikacije sa javnim institucijama. Međutim, kroz sinergiju znanja i iskustava na različitim tržištima, spektar usluga koje se mogu naći pod krovom agencija za odnose sa javnošću i institucijama mogu doneti i korak napred u širenju mreže međunarodnih partnera i spoznaja trendova koji utiču na kreiranje globalnih i lokalnih politika i praksi.

Grayling, agencija za odnose sa javnošću i komunikaciju sa javnim i državnim institucijama koja je već skoro 20 godina prisutna u Srbiji, ovih dana ovo sprovodi u praksi kroz intenziviranje aktivnosti dodatnog povezivanja sa partnerima i kolegama iz regiona i Evrope, stvarajući na taj način globalnu mrežu profesionalaca. Za klijente ovo znači sinergiju poznavanja lokalnog tržišta i ekspertiza u oblastima odnosa sa javnošću, korporativnih komunikacija, komunikacije i strateškog savetovanja u odnosima sa javnim institucijama i državnim organima, kriznih komunikacija, kao i digitalnih i kreativnih usluga. Dodatno, sve usluge propraćene su i snažnom istraživačkom i tehnološkom podrškom u vidu najsavremenijih alata za praćenje i analizu javnosti i trendova.

Grayling tim je nedavno bio jedan od suorganizatora onlajn seminara „Mogućnosti u energetskom sektoru Srbije”, zajedno sa kolegama iz Britansko – srpske privredne komore, doprinoseći na taj način upoznavanju domaćih i stranih investitora sa mogućnostima i trendovima na srpskom energetskom tržištu. Istovremeno, seminar je bio odlična prilika da se relevantni profesionalci iz oblasti energetike, regulative i investicija međusobno povežu. Moderator seminara, Ross Laird, iz Grayling kancelarije u Velikoj Britaniji učesnicima je predstavio i najaktuelnije trendove evropskih energetskih tržišta u kojima Grayling takođe pruža značajnu podršku svojim klijentima.

Pored suorganizacije onlajn seminara, najnovija inicijativa PA timova agencije Grayling iz regiona Centralne i Istočne Evrope, uključujući i Srbiju, je i nedavno objavljen Grayling AcTrend izveštaj, u okviru kog je analizirana dinamika zakonodavnih aktivnosti u prethodnoj godini u Srbiji i sedam drugih država regiona: Rumuniji, Bugarskoj, Hrvatskoj, Mađarskoj, Poljskoj, Češkoj i Slovačkoj. Pored detaljne analize broja donetih zakona u ovim državama, u periodu od januara do decembra 2022. godine, njihovog rasporeda po industrijama na koje su najviše uticali, odnosa broja zakona koji su doneti u redovnom, odnosno hitnom postupku, kao i odnosu broja zakona koji su izazvali pažnju lokalnih medija u odnose na one koji nisu, ovaj izveštaj sadrži i opis lokalnih specifičnosti svakog od tržišta i očekivanja za naredni period.

„Regionalna saradnja je ono na šta smo posebno ponosni u okviru agencije Grayling. Kroz mrežu od 30 kancelarija širom sveta, u kojoj se nalazi i naših devet kancelarija na teritoriji Centralne i Istočne Evrope u mogućnosti smo da klijentima ponudimo podršku na velikom broju tržišta istovremeno, ali koja je uvek prilagođena i usklađena sa lokalnim okolnostima i praksama“, ističe Robert Škunca, direktor za Jugoistočnu Evropu agencije Grayling. „Pored PR usluga u najširem smislu, posebno smo ponosni i na dodatne analize i usluge koje pružamo našim klijentima u specifičnim oblastima koje su relevantne za njihovo poslovanje, kao što je i najnoviji Grayling AcTrend Report za Centralnu i Istočnu Evropu.“

Grayling AcTrend Report – Izveštaj o zakonodavnim trendovima u regionu Centralne i Istočne Evrope u 2022. godini

Tokom 2022. godine u osam država regiona Centralne i Istočne Evrope usvojeno je skoro 1.500 zakona, što u odnosu na period pre pandemije COVID-19 predstavlja rast od 14%, pokazuje AcTrend izveštaj koji je objavila PR i PA agencija Grayling. U proseku, skoro 50% usvojenih zakona u posmatranom regionu imalo je direktan uticaj na poslovanje, a među njima, najveće je učešće zakona koji regulišu poslovanje uopšte (43,85%), dok su se na drugom i trećem mestu po broju zakona koji se na njih odnose našli sektori usluga (13,59%) i finansija (10,3%). Izveštaj pokazuje i da je u Srbiji usvojen najmanji broj zakona u prošloj godini u poređenju sa drugim analiziranim državama, ali i da smo istovremeno relativno blizu regionalnog proseka, kada su u pitanju procenat zakona usvojenih po hitnoj proceduri i onih čije je donošenje izazvalo medijsku pažnju.

„AcTrend Report pokazuje alarmantan trend vladavine putem dekreta i, praktično, koncentracije prava na zakonodavnu inicijativu u rukama izvršne vlasti. U pitanju je regionalni trend, u okviru kog se institucije udaljavaju od svojih klasičnih, tradicionalnih ovlašćenja. Objašnjenje za ovo možemo potražiti u vanrednom kontekstu poslednjih godina, koji zahteva i usvajanje neuobičajenih praksi. Međutim, zanimljivo će biti posmatrati kako će se ovaj trend razvijati u narednim godinama a, pre svega, važno je da ne ugrozi ulogu državnih institucija propisanu osnovnim zakonima.“ – navodi Natalija Nedeljković, stručni konsultant za PA u agenciji Grayling.

Kompletan Grayling AcTrend Report 2022, sa detaljnim informacijama o broju zakona usvojenih u svakoj od država, njihovoj distribuciji po privrednim sektorima i drugim specifičnostima koje su obeležile regulatornu proceduru u regionu u prethodnoj godini možete preuzeti sa stranice: https://grayling.com/news-and-views/grayling-actrend-report-governments-outrank-parliaments-on-legislative-initiative/