Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 38

Pokaži rispekt, reaguj na hejt!

Brend „Clipsy“ kompanije PepsiCo, u saradnji sa evropskom organizacijom Propulsion i uz podršku Ministarstva informisanja i telekomunikacija, lansirao je kampanju „Pokaži rispekt – reaguj na hejt“, koja za cilj ima povećanje bezbednosti dece u digitalnom okruženju, kao i podizanje svesti o nasilju na internetu.

Na događaju koji je organizovan ovim povodom, uz prisustvo predstavnika medija, eksperata i partnera kampanje, generalni direktor kompanije PepsiCo za južna tržišta Centralne Evrope i Baltičkih zemalja Nuno Pinto Leite, istakao je da mlade treba ohrabriti i pružiti im alate za podršku na putu rešavanja izazova sa kojima se suočavaju u digitalnom okruženju.

„Kao brend koji se primarno obraća tinejdžerima, bilo nam je veoma važno da kroz odgovornu komunikaciju adresiramo izazove sa kojima se oni često suočavaju. Komunikaciona platforma „Rispekt za sve što jesi“ šalje snažnu poruku mladima da ostanu autentični i budu verni sebi, a ova kampanja je dodatni poziv za njih i njihovo okruženje da pruže svoj doprinos u izgradnji bezbednog digitalnog okruženja. Želimo da ih u tome podržimo, i zato smo uz pomoć naših partnera kreirali različite alate i edukativne materijale za koje verujemo da mogu da budu dodatni podsticaj na ovom putu“, izjavio je Pinto Leite.

Na centralnoj panel diskusiji govorili su Emina Beković, edukatorka Nacionalnog kontakt centra za bezbednost dece na internetu, kao i Dragan Ilić, radijski i TV voditelj i psiholog. Oni su podelili svoja iskustva o tome kako osnažiti i edukovati mlade, ali i koja je uloga medija u kreiranju sigurnijeg digitalnog okruženja.

Kampanja će trajati od 18. septembra do 30. novembra 2023. godine, i u tom periodu će biti lansirana jedinstvena edukativna platforma clipsyprotivhejta.com na kojoj će biti dostupni vodiči za reagovanje i prevenciju digitalnog nasilja za mlade, nastavnike i roditelje. Osim specijalno kreiranih vodiča, timovi eksperata „Clipsy protiv hejta“ sprovodiće radionice za učenike u srednjim školama širom Srbije, u cilju osnaživanja i edukacije o adekvatnom i pravovremenom reagovanju u ovakvim situacijama. Edukatori u okviru radionica biće stručnjaci iz Nacionalnog kontakt centra za bezbednost dece na internetu – Pametno i bezbedno.

Infinum preuzeo američku digitalnu agenciju ExpandTheRoom

REGION – Jedna od najvećih hrvatskih IT kompanija, Infinum, preuzela je kreativnu digitalnu agenciju sa sedištem u Njujorku, ExpandTheRoom (ETR). Hrvatski nagrađivani tehnološki kolektiv, čiji su klijenti, između ostalih, Philips, KPMG, Porsche i Warner Brothers, ovim potezom širi svoj doseg u Sjedinjenim Američkim Državama kako bi odgovorio na rastuću potražnju u oblasti strateške digitalne transformacije.

Infinum trenutno posluje iz osam kancelarija u Evropi i SAD-u, zapošljava oko 400 stručnjaka iz oblasti dizajna i razvoja digitalnih proizvoda te kontinuirano sarađuje s globalnim brendovima u stvaranju inovativnih rešenja za različite sektore uključujući automobilsku industriju, finansije, zdravstvo i retail.

“Glavna motivacija za akviziciju je uspostaviti jaču prisutnost u Sjedinjenim Državama. Postojeća kancelarija u Njujorku već ostvaruje odlične rezultate na najvećem tržištu za digitalne usluge na svetu, a uz pojačanja iz ETR-a moći ćemo svoje poslovanje da podignemo na viši nivo. Ponosni smo što možemo da poželimo dobrodošlicu iskusnom i stručnom timu koji iza sebe ima snažnu bazu klijenata kao što su Citibank, ESPN, Reuters, Business Insider i Honda. Verujem da ćemo na ovaj način postojećim klijentima obezbediti još kvalitetniju uslugu, a uz veći tim u US-u lakše dolaziti i do novih klijenata.”, rekao je Nikola Kapraljević, CEO Infinuma.

Infinum i ETR, osim iskustva i komplementarne kompanijske kulture dele i sličan početak. Američku agenciju, koja se naročito ističe stručnošću u oblasti korisničkog iskustva i analitičkom pristupu, osnovala su dvojica prijatelja, James Cole (CEO) i Todd Doyle (Creative Director), a kroz godine okupili su tim od 24 stručnjaka koji će u saradnji s Infinumom sada moći da preuzmu još zahtjevnije projekte i veće klijente.

“Potražnja za vrhunskim korisničkim iskustvom je na vrhuncu. Uvođenjem tehnologija poput veštačke inteligencije, potrebe za digitalnom transformacijom samo će se dodatno povećavati. Ulazimo u novu eru te iz prve ruke vidimo da brendovi traže dodatnu ekspertizu kako bi se prilagodili novim okolnostima. S obzirom na te trendove, Infinum i ETR strateški se udružuju kako bi bolje vodili i usmeravali globalne klijente kroz izazove s kojima će se suočavati u budućnosti”, komentira James Cole, CEO kompanije ExpandTheRoom.

Stručnjaci američke digitalne agencije dodatno će pojačati Infinumove kompetencije. Zajedno će klijentima omogućiti dodatnu vrednost zasnovanu na strateškom dizajnu i modernim tehnologijama, uključujući inovacije iz oblasti veštačke inteligencije, korisničkog iskustva, internet stvari i kibernetičke sigurnosti.

Infinumova akvizicija finansirana je kombinacijom vlastitih sredstava i kredita EBRD-a. Odobreni kreditni okvir iznosi 10,8 miliona evra, a sredstva će se koristiti za ovu i buduće strateške akvizicije. Ovo predstavlja značajno novo poglavlje u rastu kompanije i još snažniji pristup najvećem svetskom tržištu za digitalne usluge.

Ovom akvizicijom Infinumovi konsolidovani prihodi rastu za nešto više od 20% u odnosu na prethodnu godinu te će u 2023 iznositi oko 29 miliona evra.

DRV agencija osvojila globalnog klijenta ESPRIT

Svetski poznati brend ESPRIT je uspostavio partnerstvo sa DRV Agencijom, pružajući nam priliku da aktivno doprinesemo njegovom povratku na tržište Severne Amerike.

Ovaj kultni brend poznat po šarenom dizajnu, over-sized duksevima i karakterističnom trostrukom „E“ logotipu, poslednjih decenija nije bio prisutan na severnoameričkom tržištu.

Međutim, ESPRIT je nedavno započeo kampanju potpunog osveženja brenda i vratio se na tržište Severne Amerike. DRV Agencija se ponosno priključila ovom projektu, preuzimajući ulogu partnera u ponovnom lansiranju brenda. Agencija je angažovana na potpunom redizajnu web stranice, kreiranju prolećne i jesenje kampanje sa potpuno novim estetskim pristupom, i mnogim drugim kreativnim inicijativama.

„Malo je reći koliko smo ponosni i uzbuđeni zbog prilike da sarađujemo sa Espritom, jednim od najprepoznatljivijih brendova u svetu mode,“ izjavila je Danka Trbojević, Managing Director u DRV Agenciji. „U proteklim mesecima, učestvovali smo u revitalizaciji ovog brenda i postigli smo značajne uspehe u spring/summer kampanji. Imali smo čast da stvaramo oglase za neke od najprestižnijih svetskih magazina, kao što su VOGUE, Cosmopolitan, Elle, GLAMOUR, Hello!, L’OFFICIEL:Trim, itd. Ono što je takođe prilično impresivno jesu i rešenja za čuveni Hudson Yards na Menhetnu, koji je kulturni i komercijalni centar Njujorka. Takođe bih izdvojila i rešenja za brending POP UP radnji u Njujorku i Los Anđelesu. S nestrpljenjem iščekujemo i jesenju kampanju.“

ESPRIT će biti globalno kreiran, dizajniran, osmišljen, i fotografisan u srcu Njujorka, odakle će se proširiti širom sveta. Tim agencije DRV je izuzetno uzbuđen zbog ovog partnerstva i što učestvuje u stvaranju  modernizovane verzije brenda koja donosi svežinu i inovacije na tržište mode.

 

DExpress podržao KAKTUS Talents takmičenje!

Kompanija DExpress podržala je, peto po redu, takmičenje mladih talenata iz agencija u Srbiji – KAKTUS Talents. Konkurs se održava u okviru tradicionalnog festivala integrisanih komunikacija KAKTUS by Shoppster Srbija, koji će biti održan 1. i 2. novembra pod sloganom „Add to heart“.

Cilj ovog takmičenja jeste da podstakne i motiviše mlade u kreativnoj industriji, ali i ukaže stručnoj javnosti na njihove potencijale, talente i kreativnost. Pored toga, ovo takmičenje ima humanitarni karakter, a radovi i ideje koje budu kreirani u okviru takmičenja biće donirani socijalnom preduzeću ili udruženju na čiji brief su takmičari imali zadatak da odgovore.

Na takmičenje mogu da se prijave mladi profesionalci iz agencija u Srbiji, starosti do 32 godine.

Ove godine mladi talenti pokazaće svoju kreativnost i inovativnost u okviru kategorije Kreativna upotreba medija, odnosno imaće zadatak da odgovore na brief kroz tri kanala komunikacije po izboru (tradicionalne ili online).

Brief će se odnositi na izradu kampanje za određeno socijalno preduzeće ili udruženje, a identitet socijalnog preduzeća ili udruženja, njihovi ciljevi, strategija, kao i sve dodatne informacije biće poznate 4. oktobra na dan brifiranja. Takmičari će imati na raspolaganju 48 sati da odgovore na brief.

Žiri KAKTUS Talents Award čini 15 uglednih profesionalaca iz kompanija, kreativnih, PR i digitalnih agencija iz Srbije, kao i jedan tajni član – predstavnik socijalnog preduzeća ili udruženja, čija imena će biti objavljena u narednim danima.

Prijavljivanje timova otvoreno je do 22. septembra na sajtu KAKTUS TALENTS AWARD 2023 i potpuno je besplatno. 

United Grupa imenovala Aleksandru Delvenakiotis za potpredsednicu Grupe za korporativne poslove

United Grupa, u okviru koje u Srbiji posluju kompanije SBB i njeni servisi EON i Total TV, Shoppster, a medijske sadržaje emituju televizije i portali N1, Nova i Sport klub, saopštila je danas da je imenovala Aleksandru Delvenakiotis za potpredsednicu United Grupe za korporativne poslove, koja je sa obavljanjem dužnosti počela od 1. septembra 2023. godine.

Aleksandra Delvenakiotisdolazi na mesto Dragice Pilipović Chaffey, koja je bila važan deo menadžmenta United Grupe od 2008. godine. Dragica Pilipović Chaffey je 2009. godine postala izvršna direktorka SBB kompanije, a od 2015. godine je potpredsednica Grupe za korporativne poslove. Dragica će nastaviti da doprinosi Grupi kao savetnica za javne poslove i predsednica Upravnog odbora SBB fondacije.

Aleksandra u United Grupu dolazi iz Adecco Grupe, gde je bila potpredsednica eksternih komunikacija i odnosa sa medijima. Više od 18 godina radi na pozicijama u sektorima za odnose s javnošću, odnose s medijima i korporativnim komunikacijama. Veći deo tog iskustva je stekla u sektorima medija i telekomunikacija, prethodno obavljajući dužnost direktorke Grupe za komunikacije i odnose s javnošću u Ringier Axel Springer Media AG i potpredsednice korporativnih komunikacija u kompaniji Sky (DACH).

Otvorene prijave za Epica Awards 2023!

SVET – Prilika da radove agencija oceni zajednica stručnjaka koja je ipak objektivna i nezavisna, zaista su retke. Kao jedino globalno takmičenje u kreativnosti na kojem prijavljene radove ocenjuju novinari koji pišu o industriji komunikacija, Epica nudi tu priliku.

Kampanju koja kreativce u ovoj sezoni Epica nagrada poziva da prijave svoja komunikacijska rešenja, ističe upravo taj ključni element koji Epicu izdvaja od drugih takmičenja kreativne komunikacije. Koristeći foliju sa mehurićima kao vizuelnu metaforu, vizuali kampanje ohrabruju kreativne umove da „dopuste ocene koje dolaze izvan njihovog mehurića“.

Kreativni direktor Mindaugas Juozapavičius kaže da je ideja sasvim prirodno rođena: „Brief je bio jasan i postoji vrlo jak USP.“ Mindaugas je na čelu kreativnog sektora agencije NEW! od januara 2022. godine, a sama agencija osnovana je pre 11 godina.

Među novinama ovogodišnjeg takmičenja je nova Media Grand Prix nagrada – sada zvanično uvedena nakon prošlogodišnje tihe promocije – kao i nova kategorija pod nazivom AI Craft. Osim što odaje priznanje ovoj novoj oblasti, kategorija AI Craft će omogućiti tradicionalnim rešenjima da zablistaju u kategorijama Print Craft, Ilustracija i Fotografija.

Rok za prijavu radova od 1. septembra do 6. oktobra.

Više detalja na linku https://www.epica-awards.com/enter#call-for-entries

Deloitte: Top trgovci u svetu

0

Ukupni maloprodajni prihod 250 najvećih kompanija dostigao je 5,7 biliona dolara u finansijskoj 2021 (FY2021 – fiskalna godina koja traje od 1. jula 2021. do 30. juna 2022. godine), što je povećanje od 8,5% u odnosu na prethodnu poslovnu godinu, na osnovu ukupnog prosečno ponderisanog iznosa prihoda korigovanog za kursne razlike… Ukupno, 81,6% (204) od Top 250 kompanija ostvarilo je pozitivan rast prihoda od maloprodaje, a 35,2% (88) njih je zabeležilo dvocifren rast.

U godini snažnog međugodišnjeg rasta prihoda od maloprodaje u prvih 250, vidimo da održivost ostaje visoko među prioritetima kompanija. Nekoliko igrača radi na preprodaji malo korišćene robe i vidimo mnogo tehnoloških inovacija. Uspešni trgovci na malo kombinuju tehnologiju sa ljudskim faktorom kako bi pružili optimalno korisničko iskustvo. Među 50 najbržerastućih kompanija, glavni pokretači rasta bili su luksuzni brendovi, e-trgovci i robne kuće.

Globalna snaga maloprodaje 

Ukupni maloprodajni prihod 250 najvećih kompanija dostigao je 5,7 biliona dolara u finansijskoj 2021 (FY2021 – fiskalna godina koja traje od 1. jula 2021. do 30. juna 2022. godine), što je povećanje od 8,5% u odnosu na prethodnu poslovnu godinu, na osnovu ukupnog prosečno ponderisanog iznosa prihoda korigovanog za kursne razlike. Ovaj rast se nadovezuje na rast prihoda od maloprodaje od 5,2% na godišnjem nivou zabeležen u fiskalnoj 2020. Iako i dalje predstavlja značajne izazove, maloprodajno okruženje je postalo “gostoprimljivije” u finansijskoj 2021, u poređenju sa prethodnom godinom, zahvaljujući delimičnom popuštanju pandemijskih ograničenja i vraćanju potrošača kupovnim navikama pre pandemije.

Zaustavljena potražnja potrošača za odećom i dodacima dovela je do godišnjeg rasta prodaje u segmentu od 31,3%, u poređenju sa padom od 14% u prethodnoj godini. Prodavci luksuzne robe postigli su izuzetan učinak zahvaljujući ponovnom otvaranju klasičnih prodavnica i ponovnom pojavljivanju društvenih događaja i prilika koje su pogodne za kupovinu luksuzne odeće. Format robne kuće je posebno imao koristi, sa rastom prihoda od 25,7%, nakon teške finansijske godine 2020. koju su mučili zatvaranje prodavnica i zabrinuti potrošači. E-trgovci i maloprodavci sa razvijenim digitalnim kanalima zabeležili su snažan rast prihoda tokom fiskalne 2021. godine, pored rekordnog prinosa u prethodnoj godini.

Kombinovana neto profitna marža za 250 najvećih trgovaca na malo je bila 4,3% na osnovu ukupnog prosečno ponderisanog iznosa prihoda korigovanog za kursne razlike, što je jedan procentni poen više nego prethodne godine. Ovo povećanje profitabilnosti se uglavnom može pripisati kombinovanoj neto profitnoj marži od 9,8% u sektoru odeće i aksesoara i povećanju profitabilnosti robe kao št su sportska odeća, elektronika, nameštaj, nakit…, robe za slobodno vreme, kao i diversifikaciji trgovaca.

Ukupno, 81,6% (204) od Top 250 kompanija ostvarilo je pozitivan rast prihoda od maloprodaje, a 35,2% (88) njih je zabeležilo dvocifren rast. Među maloprodavcima koji su prijavili neto profit, 88,9% (169) je bilo profitabilno, u odnosu na 82,7% u fiskalnoj 2020. Udeo Top 250 agregatnih maloprodajnih prihoda od poslovanja u inostranstvu povećan je sa 21,3% na 23,4%, a prosečan broj zemalja u kojima kompanije posluju sa maloprodajom porastao je sa 10,8 u fiskalnoj 2020. na 11,4 u fiskalnoj 2021. godini.

Kineski trgovac specijazovan za onlajn prodaju JD.com popeo se za dve pozicije na sedmo mesto na rang-listi 10 najboljih globalnih moći maloprodaje u fiskalnoj 2021. kao rezultat rasta prihoda od maloprodaje od 25,1%. Nijedan novi trgovac na malo nije ušao u Top 10 rang listu u fiskalnoj 2021. Prva tri mesta ostala su nepromenjena u poređenju sa prethodnom godinom. Prvi na listi je i dalje Walmart, sledi ga Amazon, a na trećoj poziciji je Costco. Uprkos ublažavanju ograničenja u vezi sa pandemijom, maloprodajni sektor je doživeo stalne poremećaje tokom fiskalne 2021. Ogromna većina trgovaca je zabeležila i pozitivan rast prihoda i neto profitne marže.

Vodeći trgovci nastavili su da podržavaju svoje ESG strategije, kroz mere kao što su postavljanje ambicioznih ciljeva za emisiju ugljenika, smanjenje plastike za jednokratnu upotrebu i pružanje potrošačima mogućnosti da donese odluke o kupovini koje su ekološki „osvešćene“.

Ovaj odeljak predstavlja analizu 10 najboljih trgovaca na malo na Top 250 rang-listi, zasnovanu na različitim temama uključujući prihode od maloprodaje, spajanja i akvizicije, e-trgovinu, tehnologiju, životnu sredinu, održivost i upravljanje (ESG) i neto profitne marže. Specifične informacije koje pokriva svaki trgovac zavise od informacija koje su javno dostupne. ,

Poređenje Top 10 i Top 250 

Najvećih 250 trgovaca ostvarilo je ukupnu kombinovanu stopu rasta maloprodaje od 8,5% u fiskalnoj 2021. Poređenja radi, prvih 10 trgovaca na malo je poraslo za 8% na osnovu ukupnog prosečno ponderisanog iznosa prihoda korigovanog za kursne razlike, što je pad u odnosu na rast maloprodaje od 12,4% prvih 10 u fiskalnoj 2020. Od trgovaca u Top 10, 70% se nalazi u SAD, što je znatno veći procenat od 28% američkih trgovaca na malo u Top 250. Osim toga, došlo je do povećanja procenta maloprodajnih prihoda od inostranih operacija za 2,8 procentnih poena među prvih 10 (27,9%): ovo je slično povećanju od 2,1 procentni poen kod 250 najvećih trgovaca na malo (23,4%).

Što se tiče godišnjeg rasta maloprodajnih prihoda, JD.com je bio najbrže rastući u Top 10 kompanija u fiskalnoj 2021, sa povećanjem prihoda od 25,1%. Zajedno sa Amazonom, dva digitalna prodavca su imala koristi od promene ponašanja među potrošačima ka digitalnoj kupovini, tokom i nakon pandemije. Većina od 10 najboljih trgovaca aktivno je poboljšala svoje digitalne mogućnosti, bilo primenom tehnologija u prodavnicama za pomoć kupcima (kao što su HDPhone kompanije The Home Depot) ili kroz poboljšanje njihove ponude na više kanala (kao što je JD.com novi „Kupujte odmah“ servis na zahtev potrošača).

Kombinovana marža neto profita među prvih 10 porasla je za 0,2 procentna poena sa 3,9% u finansijskoj 2020. na 4,1% u fiskalnoj 2021. godini, ali marže neto profita među prvih 10 uveliko variraju u rasponu od -0,5% do 10,9%. Target, Valgreens i Amazon povećali su svoje profitne marže za više od 1,5 procentnih poena u fiskalnoj 2021. Top 250 je zabeležilo neto profitnu maržu od 4,3%, što je povećanje od 1 procentnog poena u poređenju sa fiskalnom 2020. Povećanje profitabilnosti dolazi uprkos kontinuiranom pritisku pandemije, inflaciji cena energenata i robe, kao i rastućim troškovima radne snage.

Ceo tekst pročitajte na instore.rs

Autor teksta: Ana Filipović, Instore
Izvor: instore.rs

Dobar brief štedi vreme i klijentu i agenciji

NEKAD I SAD
Pre dvadeset godina dobila sam da vodim veliki projekat, a ujedno i zadatak da napišem brief, i to ni manje ni više nego za veliki Leo Burnett, eksperte u komunikacijama. Na početku karijere, u marketing odeljenju jednog beogradskog maloprodajnog lanca, sedela sam i pitala se – šta ću sad. Imala sam veliku tremu. Moja tadašnja direktorka me pita: „U čemu je problem, Nataša? Vi ste birali da radite sa njima.” Jesam, nije problem, ali to je ozbiljan dokument, za ozbiljnu kampanju, sve pre toga bilo je daleko jednostavnije.

Iz moje tadašnje perspektive odgovornost je bila prevelika. I danas, posle toliko godina, potvrđujem da je odgovornost velika. Od klijentskog briefa sve počinje, te ćete dobiti upravo ono što tražite. Volim da citiram jednu klijentkinju – jasno smo videli da isti tim, briefiran i vođen od strane različitih „pristupa“ daje različite rezultate.

Par godina kasnije išla sam na trening sa sličnim sadržajem – kako doći do dobrog briefa. Bile su prisutne kolege iz kompanija, iz različitih tipova agencija (kreativne, istraživačke) i bilo je interesantno posmatrati da je svako spontano na zadatak pisanja briefa potezao ka onim informacijama koje su bile od ključne važnosti za deo biznisa kojim se bavi. Istraživači su govorili o podacima, klijenti o biznisu, kreativne agencije o idejama. Komentar predavača kada je gledao rešenje mog zadatka je glasio: „Pa vi ste, izvinite, ali isfrustrirani marketing agencijama”. Danas, već skoro 10 godina radim u agenciji, očigledno ni malo slučajno u Leo Burnett-u, i sve te briefove posmatram iz novog ugla, i novog zadatka – kako klijentov brief pretočiti u kreativni brief.

Put od klijentovog briefa do kreativnog briefa je definisanje granica – šta je na klijentu da kaže, šta na agenciji da doda, koji prostor se daje agenciji u kreativnom razigravanju.

ŠUMA I DRVO
Šest slepih ljudi i slon je stara indijska priča koja govori o susretu slepih muškaraca i slona. Kako se sa slonom nikad ranije nisu susreli, svako je dao svoje mišljenje šta se nalazi ispred njega dok je dodirivao ovu životinju. Pogađajte, priča kaže da je svako interpretirao na svoj način doživljeno. Jedna od ključnih poruka jeste da svako od nas može da prenese svoj deo iskustva, priče i istine, a ono što treba razumeti da je to samo deo šire slike, a da perspektiva ima koliko ima i sagovornika.

Kada pogledamo brief dobićemo različite informacije: istraživači će podatke bazirati na rezultatima sprovedenih istraživanja, prodaja će se baviti potrebama kupaca, mestom prodaje, tehnolozi će se skoncentrisati na karakteristike proizvoda, brend tim će se baviti bizinis rezultatima, brend parametrima. I svi ovi delovi su preko potrebni, jer će svako od članova tima koji učestvuju biti u pravu. Ono što je važno jeste videti širu sliku, a tu sliku čini svaki od tih veoma dragocenih elemenata, jer kada se svaki od njih pravilno sastavi i iskoristi dobijamo slona, odnosno kompletnu sliku.

KLJUČNA PITANJA
Ovako koncipiran brief dovodi nas do toga da dobijemo glavnu poruku koju želimo da pošaljemo određenoj ciljnoj grupi kako bismo postigli određene rezultate.

Koncipirajući brief na ovaj način, klijent je dao odgovor na dva ključna pitanja: šta i kome.

Ostalo je još jedno pitanje – kako? Odgovor na ovo pitanje bi trebalo da pruži agencija koju klijent angažuje. U tom procesu agencija razmišlja šta taj proizvod/usluga donosi na jedan drugačiji način, paralelno analizirajući kome se obraća, trudeći se da dodatno razume šta je to ciljnoj grupi potrebno i šta je to što u njihovom ponašanju doprinosi u kreiranju kampanje za proizvod/uslugu.

Ipak, mnogi klijenti imaju tendenciju da odgovore i na pitanje kako. Ako ne jasnu ideju, onda izraženo mišljenje ili barem želju. I to je ponekad u redu, svako može dati insipiraciju, imati ideju. Ukoliko postoji ovakva potreba, poželjno bi bilo da ona ostane inspiracija. U situaciji gde klijent i kreativnu ideju želi konkretno da definiše, trebalo bi da dobije tačno ono što želi. Ipak, na ovaj način, klijent će ostati uskraćen za mnogo toga – a to je sve ono što je iz tog briefa moglo da nastane u procesu kreativne slobode. Sve ono što možda nije ni znao da želi.

PAZI ŠTA ŽELIŠ
U toku rada na jednoj kampanji imali smo dosta izazova, trajalo je mesecima dok smo došli do rešenja. Kad je sugerisano klijentu da smo imali problem jer brief nije bio jasan, dobili smo odgovor – ali bilo je u ključnim rečima. Pogledali smo, da, bilo je sa još 14 ključnih reči koje ne komuniciraju isto. Precizan brief svima pomaže. Svaka reč se odmerava, pa ukoliko napišete “out of the box” dobro je da to zaista i želite, jer šta se dogodi ako takvo rešenje i dobijete, a onda shvatite da možda nije momenat.

Stvaranje kampanje je proces, a kvalitetan i jasan brief njegov početak i osnov da na možda hiljadu puta ispričanu temu dobijemo potpuno novi pogled.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Nataša Bojanić, Group Account Director, Leo Burnett

Tradicionalni mediji imaju prednost

Ivan Živanović, Partner & Creative Director u agenciji Adver City, govorio je za drugo izdanje Marketing mreža magazina kojim kanalima potrošači u Srbiji danas najviše veruju.

Da li kreativna reč danas ima veću težinu offline ili online?

Kao predstavnik stare škole (naša agencija postoji već 32 godine) tradicionalni mediji imaju prednost. Tek kada slogan i lepo dizajniran vizual vidim na bilbordu ili na TV ekranu on dostavlja poruku u punom formatu. Ekran telefona je premali da bi na mene ostavio dovoljan utisak.

Nazovite me tradicionalistom, ali ja sam ekspanziju digitalnih medija doživeo kao bioskopski kino operater na početku ere video rekordera i gledanja filmova kod kuće. Ali kao što znamo, i pored kablovske televizije, Netflixa itd, bioskopi su preživeli i vratili se u punom kapacitetu.

Kojim kanalima potrošači u Srbiji danas najviše veruju?

Pravo pitanje je ipak kojim i kakvim porukama veruju. Jer ako je koncept zanimljiv, slogan upečatljiv, proizvod drugačiji, i sve to upakovano tako da ostavlja utisak iskrenosti i jasno definisane koristi za kupce, kanali komunikacije nisu presudni. Mi u agenciji imamo kampanje koje su dale fantastične rezultate samo na društvenim mrežama, ali i one koje i pored upotrebe svih kanala nisu bile dovoljno uspešne. Ja bih ipak rekao da je miks medijskih kanala najbolje rešenje, naravno sa dobro raspoređenim budžetom. Koliko god digital bio važan, poželjno je da vas kupci vide i na televiziji, bilbordu ili čuju na radiju.

Tajna je u pronalaženju adekvatnog puta do potrošača (koji nije najkraći iako naši klijenti često na tome insistiraju) u mreži raspoloživih pravaca.

Ako biste morali da se opredelite samo za jedan kanal komunikacije, koji bi to bio? Zašto?

Naša agencija je pored full servisa u advertisingu i outdoor provajder. Imamo mrežu billboard i city light panoa i led ekrana, na kojima plasiramo kampanje svojih klijenata, ali i obezbeđujemo oglasni prostor media buying i marketing agencijama. Tako da ja pristrasno biram outdoor oglašavanje.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Dok nas konkurencija ne rastavi

Živimo u vreme kada je vernost u svakom smislu, svakodnevno na ispitu. Pitanje je koliko je vernost danas cenjen kvalitet, koliki je generacijski jaz u percepciji tog pojma i šta smo dobili data driven komunikacijom o odnosu koji imamo sa kupcem.

Ipak, ono u šta iskreno verujem jeste da nema neke razlike između odnosa između brenda i potrošača i odnosa među ljudima. Potrošač, korisnik, kupac – kako god ga zvali, od brendova odavno očekuje gotovo iste stvari koje očekuje i od ljudi oko sebe – razumevanje, poštovanje, ljubav i vernost.

Pokažite potrošaču koliko dobro ga poznajete – danas, više nego ikada to je i moguće, uz softversku podršku programa lojalnosti, pametne kase, targetiranja, data driven kampanje i data based strategije komunikacije.

Kupac želi da znate kada mu je rođendan, koje mu je vino omiljeno, kakvu kafu pije. Omogućite da ta komunikacija bude dvosmerna i naviknite se da slušate.

Vernost mora biti uzajmna, odnosno ako očekujete od kupca da vam bude lojalan, morate i vi biti lojalni njemu. To znači da vrednosti, stavovi i ideje koje delite sa kupcem ne mogu da budu promenjiva kategorija, da ideje koje zastupate morate dosledno da živite kroz sve aktivnosti kako prodajne, tako i komunikacione.

Ostanite verni svojim kupcima i onda kada se kupci promene, kada im se dese važne stvari u životu, kada im se promeni starosni, bračni, zdravstveni status.
Pratite ciljnu grupu i uzmite u obzir proširenje ponude u odnosu na sazrevanje vaše lojalne grupe potrošača.

I za kraj – dozvolite im da vas, s vremena na vreme, prevare, ako vam se vrate, voleće vas zauvek.

Uzmite u obzir da su motivi za nečiju vernost različiti i da je svaki motiv pojedinačno svakodnevno na ispitu. Povremeno kupac može da proceni da je vreme da proba nešto novo, a da li će vaš odnos izdržati taj test, zavisi od toga na čemu je vaša veza zasnovana.

Svaka industrija ima svoja pravila, neke kategorije proizvoda imaju po svojoj prirodi visok stepen lojalnosti, kao što su na primer lekovi ili omiljeni frizer, dok neke kategorije podrazumevaju isprobavanje novog. Koliko vam je neko veran, najbolje ćete proceniti u odnosu na to koliko je spreman da vas brani kada se za tim stvori potreba.

I ono najvažnije – kupci su ljudi, a ne brojevi, imajte to na umu. Ukoliko verujete isključivo analitici, a ni malo osećaju, dogodiće vam se da žena 30-45 godina, koja je majka odgovara profilu gejmera i tiktokera, jer je njen telefon omiljena igračka malog sina.

Vernost je uvek bazirana na ljubavi, a najvažnije od svega – uzajamnoj.

P.S. I da, ljubav se pokazuje.

Za Marketing mreža magazin tekst napisao:
Vukašin Tanurdžić, kreativni direktor i co-owner, Kuća čuvarkuća