Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 22

IAB Croatia: Smernice za digitalnu budućnost bez kolačića treće strane

REGION – IAB Croatia pripremio je dokument Smernice za digitalnu budućnost bez kolačića treće strane, koje su dostupne na zvaničnim stranicama IAB-a Croatia, kako bi pružio relevantne informacije o digitalnom svetu bez upotrebe kolačića treće strane.

Za razliku od kolačića prve strane, koje pohranjuje domen (web-stranice) koju korisnik direktno posećuje, kolačiće treće strane stvaraju domeni koje korisnik ne posećuje direktno, a koriste se za praćenje aktivnosti, kao i poboljšavanje mogućnosti oglašavanja sa ciljem optimizacije relevantnosti oglasa s obzirom na korisnikove afinitete. Tržište oglašavanja kreće se u smeru veće zaštite privatnosti korisnika, stoga se radi na postepenom ukidanju kolačića treće strane sa ciljem unapređivanja korisničkog iskustva koje ujedno štiti korisnikovu privatnost, što predstavlja novi korak digitalnog napretka i prostor za razvoj novih tehnologija.

Više informacija dostupno je na linku.

Bilbord revolucija

Oglašavanje je odavno postalo oličenje savršene kolaboracije umetnosti i tehnologije. Sa pojavom veštačke inteligencije reklame su podignute na viši nivo i svedoci smo svetske trke – ko će blještavije, ko će kreativnije i ko će više pažnje privući.

Najnoviji trend u svetu advertisinga jesu 3D bilbordi koji osim svrhe da ispromovišu određeni proizvod, imaju zadatak i da atraktivnim izgledom privuku pažnju prolaznika i time ujedno postignu viralnost na društvenim mrežama. Da biste videli jedno ovakvo malo remek delo advertisinga, ne morate više da maštate o Tajms skveru i svetskim metropolama, dovoljno je da prošetate centrom Beograda. Prvi 3D bilbord u Srbiji, postavljen je na dobro poznatoj Palati “Albanija”, a iza njega stoji kreativni tim Ananasa. Kada budete bili u prilici, prošetajte ovim delom grada i uverite se zbog čega ovaj bilbord može da stoji rame uz rame sa drugim bilbordima na Tajms skveru. Ne brinite, neće iskočiti neki robot i uzviknuti „Klik! Bum! Tras!“ i uplašiti vas. Ananas je interesantnom 3D iluzijom i ovim bilbordom predstavio ono što najbolje radi – da bude prvi u svemu, prvi „Šoping mol, a na netu!“. Navikli smo da nam Ananas među prvima saopšti dobre vesti i donese inovacije, ali pokretanjem ovakvog načina oglašavanja, oborili su sve rekorde.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ananas.rs (@ananas.ecommerce)

Reklame kao što su 3D roboti, zastrašujuća stvorenja i razne druge 3D iluzije očekivali smo na sred Tajms skvera. Viđali smo pokretne džinovske torbice, patike i parfeme kako krstare svetskim metropolama i pitali se kada će se nešto slično pojaviti i kod nas. Na domaćem terenu kada su inovacije u pitanju ipak je nepisano pravilo da „kaskamo“ za svetskim trendovima po nekoliko godina, a nekada i decenijama. Često je sinonim za uspešnu advertising kampanju kada se džinglovi iz reklamnih spotova nesvesno pevuše, posebno tokom novogodišnjih praznika. Te kampanje jesu bile kreativne i verodostojno su predstavljale brendove, ali neretko im je nedostajao faktor X koji bi ih učinio upečatljivim.

Sa usponom IT-ja i preplitanjem umetnosti, inovacija i tehnologije, čini se da je Ananas otkrio taj faktor X, te ćemo u narednom periodu biti svedoci sjajnih saradnji kreativnih i IT timova domaćih kompanija koji idu u korak sa svetskim trendovima i stvaraju mala remek dela advertisinga.

Da li je bilo teže pripremiti sve novogodišnje pakete i dopremiti ih na vreme ili savršeno uklopiti svaki inč led ekrana kakvog Srbija nije imala do sada – ne znamo, ali jedno je sigurno – i jedno i drugo obavljeno je na visokom nivou.

Ovakvim načinom oglašavanja definitivno je pokrenuta revolucija na domaćoj advertising sceni, a mi smo pripremili kokice i sa nestrpljenjem čekamo da vidimo šta nas sve očekuje u narednom periodu.

Ljubav za superheroje

Milena Đorić Gudurić, Head of Marketing u kompaniji Mastercard i Lidija Milovanović, Head of Art u agenciji McCann Beograd, specijalno za Marketing mrežu govore o novoj SUPERHERO kolekciji, kolaboraciji i planovima za budućnost kada je u pitanju ova platforma.

Mastercard i Nurdor predstavili su novu, četvrtu po redu, Superhero kolekciju. Šta je bila inspiracija za ovogodišnju kolekciju?

Lidija: Ove godine, inspiracija za SUPERHERO kolekciju definitivno je bila ljubav, u svim njenim oblicima i bojama. Srce kolekcije svakako su i stihovi talentovanog repera Kendija, koji je svojom poezijom dao poseban emotivni pečat svakom komadu, ali i našem dizajnu, kroz koji smo, četvrti put zaredom, pokušali da ispričamo priču o kolekciji koja je mnogo više od odeće. Nadam se da smo u tome i uspeli…

Na svim komadima nalaze se stihovi koje je napisao muzičar Kendi. Kako ste se opredelili za njega? Da li je cilj bio privući mlađe generacije?

Milena: U moru muzike koja se manje više bavi istim temama i vrednostima koje opterećuju naše društvo, Kendi je neko ko je u svojoj generaciji drugačije piše i priča o ljubavi i posvećenosti, kao nežnom i lepom osećaju. Nakon teških događaja kojima smo svedočili i lokalno i globalno, poželeli smo da ovogodišnju kolekciju posvetimo ljubavi – kao vrednosti u svakodnevnim odnosima, uvek i svuda, nečega čega se ne treba stideti već što treba pokazivati ljudima oko sebe.

Kendi je talentovani muzičar i reper, koji ima publiku različitih godina, tako da nam uzrast pratilaca nije bio primarni faktor u ovoj odluci, ali svakako je njegov doprinos kampanji kako kroz stihove, tako i kroz pojavljivanje na kreativnim rešenjima kao zaštitnog lica kolekcije, nešto što SUPERHERO brend približava novim ciljnim grupama. Projekat od starta gradimo tako da filantropiju i doniranje približava i mlađim generacijama, kroz inovativni koncept i isključivo digitalno prisustvo koje je intuitivno za digital-first generaciju, i ovo će ostati pravac za dalju izgradnju brenda.

Kako vidite evoluciju Superhero brenda od početka do danas, kada je lansirana četvrta kolekcija po redu?

Lidija: Prvom kolekcijom, želeli smo da stvorimo osnovu i upoznamo se sa potencijalnim donatorima i zajednicom – bili smo fokusirani na osnovne vrednosti brenda i nismo mnogo eksperimentisali. Zatim su usledile saradnje sa poznatim modnim i grafičkim dizajnerima… Sada donosimo nešto stvarno sveže i drugačije. Ova kolekcija je rezultat naše želje da budemo inovativni, autentični, ali i da jasnije nego ikada pošaljemo snažnu poruku o humanosti. Verujemo da je danas to svima potrebno.

Četvrta kolaboracija Nurdora, Mastercarda i agencije McCann traje već nekoliko godina. Ove godine priključile su se još neke kompanije. Zašto su kolaboracije na svim nivoima važne i kako one mogu doprineti boljitku zajednice u kojoj živimo?

Milena: Od početka SUPERHERO priče, napravili smo jednu zaokruženu zajednicu partnera, u kojoj su pored spomenutih i AIK banka, Bex kurirska služba, Corvus Pay, Gampo, Green friends i Mainstream, gde svako ima važnu ulogu u tome da ovaj projekat iz godine u godinu donosi novine i dosprinosi krajnjem cilju – izgradnji nove Roditeljske kuće.

Kada se udružite sa pravim partnerima, od kojih svako ima relevantne kapacitete, izgledi da ono što radite uspe su mnogo veći i pobeđuju sve otežavajuće faktore, kojih na ovako velikim projektima svakako ima. Mastercard konkretno, kroz partnerstva donosi različite prednosti koje tehnologije sa kojima poslujemo unapređuju sve učesnike u procesu. Partnerstvo sa NURDOR-om je svakako najprepoznatljiviji CSR projekat koji sprovodimo lokalno, i istinski smo ponosni što smo kroz tehnologije, postavili novu paradigmu toga kako spoj doniranja i online plaćanja stvara održivija rešenja koja su prilagođena digitalnom dobu u kome živimo.

Tema ovogodišnje kampanje je ljubav, da li je bilo izazovno naći način da se univerzalna tema ljubavi prikaze grafički i bude nosiva?

Lidija: Kako se crta ljubav? Često kada pomislimo na ljubav, prvo što nam padne na pamet jeste oblik srca. Tu greške nema, ali smo ipak želeli da odemo korak dalje. Odlučili smo se za pristup koji je usmeren na suštinu ljubavi – ilustracije koje duboko zaranjaju u najiskrenije uspomene i prizore prvih saznanja o njoj, crteže koji evociraju sećanja na onu iskonsku i bezvremensku ljubav. Uživali smo…

Kakvi su dalji planovi Superhero platforme i šta biste poručili kolegama za kraj poslovne 2023. godine?

Milena: SUPERHERO nastavlja da se razvija i verujemo da će naredna kolekcija biti još jedan korak dalje u odnosu na ovo što smo već uradili do sada – tako da: #staytuned. Nadamo se da će se nova NURDOR Roditeljska kuća, kao primarni cilj ovog partnerstva, otvoriti naredne godine, dok SUPERHERO kolekcija i platforma ostaju tu u službi NURDOR-ovih potreba i dalje.

Svima nama u marketinškoj industriji želim da ostanemo radoznali, da se ne plašimo rizika koje velike i dobre ideje nose, i da i naredne godine budemo ponosni na stvari koje radimo i brendove koje predstavljamo.

Lidija: Imamo uzbudljive planove za SUPERHERO platformu u budućnosti. Sledeća, peta po redu kolekcija, već je u planu, i s nestrpljenjem je očekujemo. Do tada… SAMO LJUBAV, jer ona je ta supermoć koju svi imamo u sebi, koja će nas ohrabriti, ujediniti, učiniti neustrašivim i pred najvećim izazovima koje nam život donosi.

PepsiCo zapošljava

PepsiCo je raspisao konkurs za poziciju Brand Specialist u Chipsy timu.

Ako imaš želju da naučiš nove stvari i radiš za jedan od najomiljenijih brendova potrošača, onda je ovo posao za tebe.

Kako navode, potreban im je timski igrač, koji je spreman da kreira velike priče za brend.

Više detalja o poziciji i uslovima, kao i link za aplikaciju nalazi se ovde.

Direct Media United Solutions – prva agencija u Srbiji sa sertifikatom za društveno-odgovornog poslodavca

Direct Media United Solutions je prva agencija u Srbiji koja je dobila sertifikat “DRUŠTVENO-ODGOVORAN POSLODAVAC”, koji dodeljuje Balance Company CEE doo iz Beograda i Ekvilib institut iz Slovenije. Time je potvrdila svoju posvećenost socijalno-odgovornom poslovanju i korporativnoj kulturi koju neguje već dugi niz godina i to kroz brigu o društvu u kojem posluje i svojim zaposlenima.

Ono što je sertifikaciona kuća ocenjivala je posvećenost menadžmenta Direct Medije društvenoj odgovornosti, izveštavanje o društvenoj odgovornosti, identifikaciju zainteresovanih strana i saradnju sa njima, politiku isključivanja elektronskih uređaja, korišćenja štedljive rasvete, obezbeđivanje zdravog radnog okruženja kroz efikasnu međusobnu saradnju zaposlenih ili njihovih predstavnika, obezbeđivanje obuka i edukacija, komunikaciju sa zaposlenima, kao i eksternu komunikaciju.

“Mi smo kompanija u kojoj se od samog osnivanja neguje porodično-prijateljsko okruženje, čak i mnogo pre svih sertifikata koje smo dobili. Smatramo da su zaposleni ključni akteri svake organizacije, zbog čega je logično da osnove društvene odgovornosti kreću upravo od te oblasti. Postupak dobijanja sertfikata “DRUŠTVENO-ODGOVORAN POSLODAVAC” pomogao nam je da lakše razumemo i upravljamo različitim generacijama zaposlenih, da uspostavimo zdravo radno okruženje sa dobrim, podsticajnim međuljudskim odnosima i organizacionom kulturom. Dao nam je priliku za verodostojnije pokazivanje društveno-odgovornog ponašanja i komunikaciju sa ključnim zainteresovanim stranama, koje takođe donose odluke na osnovu etičkih kriterijuma, a daje nam i veliki zaokret ka održivijem poslovanju i doprinosi ekološkoj i socijalnoj dimenziji razvoja”, ističe Martina Sosič, CFO Direct Media United Solutions.

Direct Media kroz čak 17 usvojenih mera izlazi u susret zaposlenima i pomaže im da balans poslovnog i privatnog života bude što bolji. Zahvaljujući tome, zaposleni u Direct Mediji imaju fleksibilno radno vreme, mogućnost rada od kuće, slobodan dan za rođendan i za polazak deteta u prvi razred, postepeno vraćanje mama sa porodiljskog odsustva, davanje poklona za rođenje deteta, kao i za jubileje, ali i druge beneficije kao što su posete pozorištu, zoološkom vrtu, terapeutske masaže i mnoge druge benefite.

Direct Media United Solutions u svakodnevnom poslovanju ima za cilj da doprinese poslovnim rezultatima svojih partnera, uzimajući u obzir dobrobiti industrije i društva u celini. Zato je, kao komunikacijska agencija, prethodnih godina kreirala mnoge visoko prepoznate i nagrađene CSR kampanje. „Kad budeš bila spremna“ je pokret podrške žrtvama seksualnog nasilja, kako bi se žrtve ohrabrile da podele svoje priče isključivo onda kada za to budu bile spremne i da se poruči javnosti da za vreme koje im je potrebno ne treba nikome da se pravdaju. Zatim „HIV je etiketa“ je kampanja koja se bavi onima koji svakodnevno žive sa diskriminacijom zbog toga što su HIV pozitivni. U pitanju je edukativna kampanja o ovoj važnoj temi sa ciljem da se podigne svest javnosti o problemima sa kojima se susreću ljudi koji boluju od ove bolesti. Kampanja „Čuvaj se“, o bezbednosti u saobraćaju, imala je kao osnovni cilj da se u što većoj meri sačuvaju životi ljudi. Direct Media United Solutions je nosilac srebrne medalje EcoVadis, a već punih 8 godina i članica Foruma za odgovorno poslovanje, te će i ubuduće nastaviti da radi na mnogim projektima od društvenog značaja.

Go woke, ili zara(di)?

U jednom trenutku 2018. godine, ceo svet (ovo u prevodu ili u daljem kontekstu današnjice kad ljudi izgovore, znači – „internet“) bio je zahvaćen video snimcima i fotografijama ljudi koji su spaljivali svoje Nike patike i čarape kao deo protesta protiv reklamne kampanje s Colinom Kaepernickom. Da li se sećate? Kaepernick je postao kontroverzna figura, a ubrzo i neželjeni sportista (nije profesionalno angažovan od januara 2017), nakon što je klečao tokom izvođenja američke nacionalne himne pre utakmice (NFL), protestujući protiv brutalnosti policije. Nike je podržao njegov aktivizam, angažujući ga kao lice kampanje sa porukom „Veruj u nešto, čak i ako to znači da žrtvuješ sve“, čime je postao kontroverzan brend.

Koje su prve posledice? Hešteg #NikeBoycott je istog trenutka krenuo da trenduje na Tviteru. Dakle, ljudi su pozivali na bojkot – online. Preneli su svom do tada omiljenom brendu da im više nije omiljeni – online. Jasno i glasno su svima stavili do znanja da ne podržavaju više Nike brend, jer je zauzeo politički konkretan stav angažmanom Kaepernicka koji je uvredljiv (nepoštovanje prema državi, neodgovarajuće sportsko ponašanje, sportski događaji trebaju biti neutralni prostor bez političkih izjava ili protesta…) Ali Nike je kao brend i dalje čvrsto zauzeo stav na ovu temu, i to dugoročni, da ponovim – „Veruj u nešto, čak i ako to znači da žrtvuješ sve.“ Šta sam rekla, koje su posledice?

Za jedan dan brend je bio spomenut u različitim online kontekstima 3,4 miliona puta.
Za manje od sata #BoycottNike and #Nikeboycott upotrebljeni su 69,257 i 53,195 puta.
Za manje od dva dana generisano je više od 5,2 miliona društvenih objava koje su se odnosile na Nike/Kaepernick kampanju.
Zapravo, prema nekim podacima o metrikama na društvenim mrežama – Za manje od 24h od objavljivanja kampanje, a po objavi bojkota, Nike je dobio više od 43 miliona dolara vrednosti medijske eksponiranosti (da li je ovde potrebno da napišem – koju su mu obezbedili naši besplatni šerovi, quotovi, komentari, reply opcije), pri čemu većina objava na tu temu bila ili neutralna ili pozitivna.

A da li su ljudi prestali da kupuju Nike proizvode? Paa. I ne baš.
Kampanja kojom je Nike toliko uvredio ljude, da je izazvala poziv na bojkot donela je brendu prihod od 6 milijardi dolara. Da li je ovo redak primer koji potvrđuje ono u pravo vreme i na pravi način ili samo odlično savladana lekcija jednog brenda na temu Go woke, ali don’t go broke? Imam 6 milijardi razloga da verujem u ovo drugo.

Nakon toga, 2019. godina donela nam je pokret #metoo, a bojkotovali smo Gillette.
U njihovoj reklami, koja je deo pokreta „The Best Men Can Be“ (evolucija originalnog brand slogana „The best a brand can get?“), odlučili su da pošalju poruku muškarcima širom sveta da treba da budu uzor novim, starim, svim generacijama. Da svojim ponašanjem treba da pokažu primer i da „dečaci će uvek biti dečaci“ i „muškarci će uvek biti muškarci“ ne sme više da bude izgovor za nasilnička, seksistička, šovinistička, da ne kažem prevaziđena „muška“ ponašanja, već da jednostavno budu bolji od toga. Da budu bolji muškarci. Ili kraće rečeno – Nemoj biti kreten (slobodno izražavanje autorke). Ne odgajaj kretena. Osudi muškarce koji se ponašaju kao kreteni. Jaka poruka, još jači otpor.

Gillette je (ovde bih tako slatko ubacila – muški ) odlučio, verujem iz najbolje moguće namere, sa jako dobrog mesta i sasvim sigurno pravednom idejom, da je pokazni model before/after ili dont’s and do’s dovoljan u ovom kontekstu da ukaže i postavi pitanje o ulozi muškaraca u društvu, izazove stereotipe i pokrene razmišljanje o toksičnom ponašanju, ali pre svega osudi…ALI, osuđen je na pogađate, bojkot. Bilo je od starta jasno da će ova kampanja biti direktan udar na sve nasilnike, ali ne znam kako da poverujem da nikome nije prošlo kroz glavu, da se muškarac koji ne praktikuje i podržava nasilje može osećati prozvano – ne samo da preduzme određene korake, već i da ne želi biti povezan s nasiljem jednostavno zato što je muškarac.

Šta ovde kaže – internet?
Originalni tvit brenda koji promoviše kreativni video, je za par dana imao više od 29 miliona pregleda, a rekacije na njega su i 208.000 retvitova ali i 504.000 sviđanja. Reklama „We Believe“ je do decembra 2019. godine (11 meseci) imala 16,2 miliona puta na YouTube-u, a sa preko milion i po dislajkova, ne samo da se probila na listu najnepopularnijih YouTube videa, već je postala jedan od „najdislajkovanih“ videa u istoriji platforme. Video je obrisan. Kampanja je stopirana i povučena. Brend se naravno izvinio, ali nikad dalje oglašavao na ovu temu. Što se tiče gubitka prihoda zbog poziva na bojkot koji su usledili nakon „We Believe“ reklame, Gillete tvrdi da je to „cena koju vredi platiti“.

Decembra 2021. godine, ispala je iz top 50 najdislajkovanih“ videa.
Ko bi rekao, ljudi su bili besni 3 godine. Da li je ovo u slučaju cancel kulture – „The best a Gillete brand can get?“ Izgleda.

Get woke, go broke Gillete.
Drama oko Balenciage sačekala nas je u novembru 2022. godine, nakon lansiranja praznične „Gift Collection“ kampanje, na društvenim mrežama. Fotografije u kampanji su prikazivale malu decu, kako drže plišane mede obučene u nešto, što je javno okarakterisano kao BDSM oprema. Ako vam treba prevod ove skraćenice, on glasi – Bondage, Discipline, Dominance, Submission, Sadism, Masochism, a ako vam je slučajno potrebno i dodatno pojašenje – pričamo o opremi koja se koristi u seks za razne sado-mazo „role play“ igrice, koje uključuju vezivanje, disciplinu, dominaciju, pokoravanje…(guglala sam majkemi). Kontroverzna kampanja odjeknula je na mrežama, opisana kao nadasve uznemirujuća, pri čemu su mnogi direktno optužili Balenciagu – da seksualizuje decu. I već znate šta dalje – pozvali na bojkot. Ne samo ljudi na mrežama, i poznate ličnosti, uključujući Kardashian, takođe su kritikovale Balenciagu zbog reklame i između ostalog u zanosu pravde i moralnosti – javno podržale bojkot brenda. Na TikToku, hešteg #CancelBalenciaga imao je 314,9 miliona pregleda u to vreme i nebrojeno videa dotadašnjih Balenciaga kupaca, brand lovera i influensera, koji su uništavali svoje torbe u znak protesta, pozivali na bojkot ili na bilo koji drugi način javno prozivali brend. Balenciaga se naravno izvinila, tužila producentsku agenciju koju je istakla kao odgovornu usred kontroverzi oko reklamne kampanje, povukla istu razume se…a onda napravila drugi incident u okviru kampanje s Adidasom, koji je uključivao referencu na sudski slučaj o dečjoj pornografiji. Dovraga Balenciaga.

Oštra reakcija i kriza, koja je postala viralna na društvenim mrežama, dovela je do višemesečnog zamrzavanja profila na društvenim platformama i značajnog opadanja performansi brenda.

Manje od godinu dana kasnije, nakon što je pred celim svetom Kim Kardashian osudila Balenciagu zbog kontroverzne reklamne kampanje u kojoj su učestvovala deca, jer, kako je to moja koleginica jednom rekla: „Živimo u eri screenshot-a“, a internet pamti“, usledila je nova izjava. Da sada, ‘ponovno procenjuje’ veze s Balenciagom nakon kontroverznih reklama. Možda zato, što je baš ona pozirala kao model za njihovu najnoviju letnju kolekciju za 2024. godinu.

Pre nego bacite kamen, hajde da se složimo, da je u ovom slučaju dosta jasno da ovo nije pitanje njenog licemerja, već da je u svetu biznisa, u kom mi danas živimo, Kim (i ne samo Kim) više u „don’t go broke“ nego „go woke“ fazonu.
I zna internet zajednica da sigurno Kim neće biti „broke“, ali isto tako poručuje: „Put your money where your mouth is, Kim.“ Poslednja vest od pre par dana je da su sestre Kardashian izgubile preko 850.000 pratilaca na Instagramu nakon pojavvljivanja na Balenciaga reviji.

U ovoj godini, prodaja Bud Lighta strmoglavo je pala za 29%, od početka bojkota zbog kampanje i partnerstva s transrodnom aktivistkinjom, Dylanom Mulvaneyem. Nekada najprodavanije pivo u SAD-u, Bud Light više nije na listi 10 najpopularnijih piva u zemlji i palo je na 14. mesto. Dakle, popularan stav na društvenim mrežama je – „woke up and drink beer“, može, ali bićeš nepopularan i sam ćeš da platiš.

Da vidimo koga još bojkotujemo pred kraj godine: hešteg Starbucks, hešteg McDonald’s i onaj zbog koga se poslednjih dana Zara(tilo) na svim društvenim mrežama.

Zara je pre par dana izašla sa novom kampanjom „Atelje“ (Atelier), pod nazivom „Jacket“. Ideja iza kampanje je da prikaže ručno izrađene odevne predmete u umetničkom kontekstu. Kolekcija obuhvata šest jakni, a jedna od njih je jedna od najskupljih u Zara ponudi, sa cenama od 229 do 799 dolara za jaknu od šljokica od kože. Kampanja je smišljena u julu i fotografisana u septembru i predstavlja seriju slika nedovršenih skulptura u kiparevom ateljeu. Model u kampanji, Kristin MekMenami, stoji ispred scenografije, a na ramenu drži lutku bez udova umotanu u belu plastiku. Postavka je izložena u ruševinama, kao i lutke i statue — neke bez udova — umotane u bele cerade, dok su ostali modeli iza nje prekriveni prašinom i obučeni u belo.

Jasno vam je da je malo ljudi u tome videlo umetnost? Jasno vam je da se malo ljudi setilo da se tako pakuju lutke u transportu, kao i muzejski eksponati. Jasno vam je da je malo ljudi povezalo da u fast fashion industriji ručni rad „izumire“, i da je redak koliko i muzejski primerak, na kojem su slojevi prašine i da je to poruka kampanje? Jasno vam je da je malo ljudi želelo to da vidi? Naročito na mrežama na kojima mesecima unazad svaki dan pogledaju nebrojeno fotografija ljudi umotanih u belu plastiku i nebrojeno fotografija dece.

Reklamna kampanja je izazvala osudu jer je nekima delovala kao ruganje i karikiranje situacije u zonama pogođenim ratom. Usledio je poziv na bojkot brenda.

Uz #BoycottZara, ljudi su ostavili desetine hiljada besnih komentara pritužbi o kampanji na Zarinom Instagram nalogu nazivajući je „bezukusnom“ i „strašnom“, a neki su postavljali video snimke protesta ispred Zara prodavnica širom sveta. Za manje od dana #BoycottZara postao je top trending # na Twitteru/X platformi, i broji preko 40 miliona pregleda na TikToku (verujem da dok ovo čitate, taj broj i dalje raste).

Online rage je postigao cilj i Zara je brzo povukla slike iz distribucije, na svojoj zvaničnoj veb stranici i društvenim mrežama, i izdala saopštenje na svom zvaničnom Instagram nalogu, navodeći da je kolekcija ‘Atelje’ osmišljena u julu, a fotografije su snimljene u septembru, znatno pre početka ratnog sukoba… i da su se nažalost, neki kupci osećali povređeno ovim slikama, koje su sada uklonjene i u njima videli nešto daleko od onoga što je bilo nameravano prilikom njihovog kreiranja. Uh.

OK, Zara, možda nemate zlu nameru, ali imate li internet?
Je l’ znate da rat još uvek traje? I da je vrlo važno voditi računa o trenutku u kojem se objavljuje određena kampanja, tačnije ključno, pažljivo analizirati društveni kontekst i vreme objavljivanja kako bi se osiguralo da kampanja bude dobro primljena i da ne izazove neželjene reakcije.

Ili još bolje, imate li vi marketing tim, marketinšku agenciju? Molim vas, recite mi da kompanija kao vi ima marketinške stručnjake čiji je posao pažljivo analiziranje aktuelnih događaja, sentiment javnosti, društveni kontekst i političke okolnosti kako bi doneli informisane odluke o tome kada je najpogodnije objaviti određenu kampanju.

Imate li PR tim? „Nažalost, neki kupci su se osećali povređeno ovim slikama…“? Dakle, nespretno rečeno, izvinili ste tako što ste rekli da sada mi (kupci) snosimo krivicu za našu reakciju na vašu neosetljivost?
Ovo nije izvinjenje. Ovo je manipulacija. A ljudi pod utiskom woke kulture, sve manje tolerišu manipulaciju, naročito nametanje odgovornosti i gaslighting, od brenda koji raspolaže milionima dolara po kampanji u budžetima za snimanje i logistiku, ali ne i marketing timom koji je ovo trebalo da predvidi i spreči u svetlu trenutnih dešavanja, ili zdravim razumom.

A i da jeste izvinjenje. Čemu? Nijedan brend se ne izvinjava zato što mu je žao. Izvinjava se zato što je uhvaćen. Zato u woke eri možda najvažnije pitanje nije, šta brendovi gube bojkotom, nego šta dobijaju time?

Rizikovati ili ne rizikovati? Verovati u nešto i stati iza toga ili biti neutralan? Imati stav, ili samo proizvode?

Osim očigledne lekcije da ne treba imati problematične slike u reklamama, uvredljive ili diskriminatorne elemente u svojim kampanjama, proizvodima ili izjavama, woke uči brendove da budu pažljivi u svakom koraku marketinškog procesa. Kao i da brendovi ne smeju da se ponašaju kao da žive ispod kamena i da se prave naivni i nesvesni promena u društvenom kontekstu i razvoja savremenog društva! Jer će biti kažnjeni.

Evidetno je da je trend „woke“ za neke brendove prilika da izraze autentičnost, dok za druge može predstavljati rizik koji ih može dovesti do gubitka podrške potrošača. Tako da – ili ćeš usvojiti poziciju ‘woke’ kompanije ili ne.

„Woke“ – je riskantan trend koji je uzeo maha u poslednjoj deceniji, i učinio važnim da kompanije i brendovi „zauzimaju stav“. A opasnost je u tome što je svet generalno podeljen na svaku temu, tako da kad god neki brend zauzme određeni stav, mora postojati svest da će sa jedne strane doći podrška od strane onih koji dele slična uverenja, ali istovremeno i rizik od negativnih reakcija ili bojkota od strane onih koji se ne slažu sa stavom brenda.

I da kao brend, ako ideš u tom smeru, u startu vagaš da li su veće šanse da privučeš nove korisnike ili da naljutiš procenat postojećih. Plus da je jasno kao dan kada je trend „woke“ stvarno autentičan ili kad je samo marketinški potez da se pridobije određena publika, pa i tu postoji rizik da te odbace.

Verujem da sve to proističe iz neke pretpostavke da osvešćeni milenijalsi ili prosvećeni pripadnici generacije Z žele da mogu da se poistovete sa brendovima, odnosno važno im je da brend koji koriste prati njihovu ideologiju. Takođe verujem da im je važno i da sa druge strane brendovi budu dosledni svojim vrednostima i da komuniciraju svoje stavove na autentičan način.

Ali ono što znam je, da brend može svašta da bude, međutim, važno je naglasiti da brendovi, iako igraju važnu ulogu u društvu, nisu doslovno svesna bića s ideologijom i stavovima. I ako mogu da budem do kraja iskrena, takođe mislim da svi znamo da komunikacija stava bilo koga brenda na autentičan način staje u pet reči – it’s all about the money.

Tako da, ako birate “go woke“ – da, možda će vas bojkotovati, sigurno ćete izgubiti deo potrošača, ali ćete takođe dobiti i nove koji će vas videti kao brend sa stavom, doživeti vašu kampanju lično i vaše proizvode percipirati kao nešto puno više od samih proizvoda.
Kako to vole i sami da kažu, kao način života, kao način pobune protiv sistema…

A kad smo kod “or go broke“ – jakne su i dalje na prodaju na Zara sajtovima. Pa šta vi mislite? Koji je vaš stav?

Hoće li „pasti prašina“ i na njih, ili će za 799 dolara biti trend koji će morati da se isprati od strane Instagram fashion ptičica uz neki novi #?

Ostanite na mreži i woke me up, kad se to dogodi.

 Autorka teksta: Julija Dukić, copywriter, Ovation BBDO

 

European Excellence Award za agenciju Chapter 4 PR

U konkurenciji 700 prijavljenih radova iz čitave Evrope, agencija Chapter 4 PR iz Beograda na svečanoj ceremoniji u Berlinu, osvojila je European Excellence Award za projekat kompanije PepsiCo Srbija „Plus za planetu – promena počinje od tebe“. Evropski PR oskar, Chapter 4 agencija je osvojila u kategoriji Balkan, gde je u finalu imala još jedan društveno-odgovorni projekat – „Zdravo dvadesete“ kompanije Galenika.

European Excellence Award se dodeljuje u 62 kategorije, a žiri čini čak 40 internacionalnih eksperata iz oblasti komunikacija i PR-a. Svečana ceremonija održana je u „Wintergarten Variete“ teatru i prisustvovale su joj brojne zvanice iz najboljih evropskih agencija i kompanija. Ova smotra se smatra evropskim šampionatom u oblasti odnosa s javnošću i kombinuje najviši kvalitet komunikacije, međunarodnu dimenziju u digitalnom dobu, sa izuzetnom kreativnošću i inovacijama u oblasti odnosa s javnošću.

„European Excellence Award je kruna našeg posvećenog rada na projektima koje sprovodimo sa dugogodišnjim klijentima i partnerima. Ponosni smo na klijente i uspeh oba agencijska projekta koje je žiri izdvojio kao finaliste za ovo prestižno, evropsko PR priznanje, a posebno na činjenicu da smo u ovako bogatoj konkurenciji imali veoma zapažene prijave na ceremoniji u Berlinu. Više od svega, ponosni smo na tim naše agencije i ljude koji svakim danom čine da ideje postanu stvarnost i da projekti koje vodimo budu vredni Oskara“ –  istakla je Olivera Petrović, Client Service Director agencije Chapter4 PR.

Nakon tri godine online dodeljivanja, svečanost je ponovo organizovana uživo. Agencija Chapter4 PR, je u prethodnih 10 godina, čak tri puta bila u finalu, a ove godine prvi put je i osvojila ovo međunarodno PR priznanje za izvrsnost.

Listu pobedničkih radova možete pogledati na ovom linku.

Lekcije iz odnosa sa javnošću koje (ni)smo naučili

0

U vremenu kada se novi trendovi pojavljuju iz meseca u mesec, toliko da i najvećim entuzijastima praćenje svih noviteta oduzima dobar deo vremena, retko ko od nas se seti da se vrati na ona „prva predavanja“ o marketingu i da se zapita da li su ta znanja i dalje jednako primenjiva. Jedna od takvih oblasti su i odnosi sa javnošću. Dok nas je ekspanzija društvenih mreža sve preokupirala, pa se tako većina stručnjaka, ali i onih koji to nisu, interesuje za uticaj koji imaju Instagram i TikTok i kako se najbolje pozicionirati u okviru tih platformi, čini se da u PR strategijama promene nisu uvek uočljive.

Uticaj medija na društvo je nemerljiv i retko ko se neće usaglasiti sa tim. Tradicionalni mediji se transformišu velikom brzinom. Svakako da štampa nema više publiku koju je imala pre deceniju ili dve, ali to ne znači njen kraj, a još manje kraj sredstava za informisanje. Od toga smo daleko. Uprkos tome utisak je da se PR i njegovo delovanje percipira kao konzervativna, pa ponekad čak i zastarela struka u odnosu na druge grane marketinga. Možda je samo subjektivni osećaj u pitanju, a razloga za to ima pregršt. Jedan od njih su svakako i PR strategije iz kojih „vrišti“ strah od novog i od promena. Evo nekoliko zapažanja kako razbuditi uspavanu publiku.

Možda ne treba baš za sve da šaljemo saopštenje

Saopštenja za javnost su tradicionalno primarno oružje u odnosima sa javnošću. Vrlo dobra praksa koja podrazumeva dostavljanje medijima potrebnih informacija na osnovu kojih će oni kreirati svoju priču, prenoseći važne poruke, nažalost se vrlo često pretvori u puku reprodukciju sadržaja, dok informativna vrednost postaje sve manja. Česta komunikacija sa javnošću kroz medije i informisanje o svim našim koracima jeste značajna, ali je veoma bitan i način na koji to radimo. Kako je prva funkcija medija da informišu, ukoliko naše saopštenje običnim ljudima ne daje nikakvu vrednost, možda je vreme da razmislimo i o drugim vidovima komunikacije i pristupa publici. Kako bismo izbegli prezasićenost sadržajem, možda je bolja opcija da se fokusiramo na teme koje su nam zaista važne, pažljivo birajući kanale. I uvek imajući u vidu odgovor na pet osnovnih pitanja žurnalizma.

Kome se obraćamo (i kako)

Analiza publike je čini se nekad najpotcenjenija stavka u odnosima sa javnošću. Javnost se često posmatra kao homogena skupina, pasivni recepijenti svih naših poruka. To dovodi do krajnjeg efekta da nam poruka bude u pravo vreme i na pravom mestu – ali nema onog koji treba da je čuje. Načina za ispitivanje želja i potreba publike zahvaljujući razvoju tehnologije je mnogo. Analitika nam može dati uvid u to odakle nam dolazi najviše posetilaca, koliko vremena provedu čitajući naš tekst, da li reaguju na njega. Sa druge strane, i pažljivo praćenje ljudi u svom okruženju i posmatranje navika može nam isto biti dragoceno. Na kraju krajeva, svi znamo šta će nas svako jutro dok listamo Facebook (i dalje ima svoju zajednicu), dok pijemo kafu, privući da kliknemo na naslov i (možda) pročitamo tekst do kraja.

Foto: Unsplash

Manje je uvek više

Nijedna kampanja nikada nije namenjena svima, to verovatno već i vrapci na grani znaju. I u svakodnevnim situacijama u životu ovo se pokazuje kao tačno. Zamislimo na primer situaciju u kojoj šaljemo neku poruku svojim prijateljima, mnogo češće ćemo dobiti odgovor u grupi od nekoliko najboljih prijatelja, nego u onoj sa 60 površnih poznanika. Digitalizacija medija doprinela je tome da se mediji osnivaju mnogo lakše i uz mnogo manje potrebnih sredstava. Specijalizovani mediji, pogotovo kada govorimo o formama poput podcasta, donose sjajan potencijal da se naša poruka na pravi način prenese jasno definisanoj ciljnoj grupi. Neke poruke će naravno uvek morati da se komuniciraju kroz masovne medije, ali kada stavimo na tas i budžete, koji uvek diktiraju tempo, možemo se složiti sa minimalistima i reći da je manje – više.

PR je živa struka koja podrazumeva mnogo više od onoga što je na oko vidljivo. Žonglirati između privatnih i javnih interesa i iznova pronalaziti „vagu“ između ta dva, često je vrlo komplikovano. Međutim, uz inicijativu i energiju, prihvatićemo promene do kojih dolazi i izvući pozitivnu stranu medalje. Publika se menja, alati se menjaju, a od toga koliko se i mi promenimo zavisi naš uspeh i uspeh celog tržišta.

Za Marketing mrežu tekst napisala:
Katarina Mirosavljević, PR Account Manager, smartpoint adria

Uspešna godina za Studio Tumpić/Prenc

REGION – European Design Awards, D&AD Awards, Dieline, Golden Drum, London International Awards, International Institute for Information Design Award, Pentawards i nova, ovogodišnja Pantoneova nagrada Best Use of Colour međunarodne nagrade su kojima je struka prepoznala inovativnost i kvalitet kreativnog tima agencije Tumpic/Prenc, dok se na nedavnom Golden Drum festivalu našao na visokom drugom mjestu i kao Adriatic Agency of the Year za 2023. godinu.

Nagrade su pristigle za četiri različita projekta, od signalizacije, preko pakovanja proizvoda do kataloga.

Javnost je tako saznala nešto više o novootvorenom bazenu grada Rovinja, najvećoj investiciji u sportsku infrastrukturu u istoriji Rovinja, o rovinjskom Studiju Kappo, velikom imenu po pitanju krajobrazne arhitekture, o Istriani, ekstra devičanskom maslinovom ulju sa istarske crvenice i o vinu Teran Barrique, posebnom izdanju vinarije Franc Arman za najstrpljivije.

Osim što su nagrade stigle kao veliko priznanje samom Studiju, pridonele su i međunarodnom predstavljanju samih projekata, kao i njihovih klijenata koji su zahvaljujući medijskoj izloženosti dobili na vidljivosti.

“Svakoj se osvojenoj nagradi radujemo kao da je prva, a posebno nam je drago što sva ta priznanja ujedno naglašavaju i rad naših klijenata. Veseli nas kada radovi sa posebnom pričom iza sebe bivaju prepoznati na međunarodnom planu. Svakako smatramo kako ne bismo ništa od navedenog uspeli bez svojih kolega, kao i partnera i klijenata koji veruju u nas i naše ideje,” kažu suosnivači ovog Studija, Anselmo Tumpić i Sara Prenc Opačić.

Izašao četvrti broj Marketing mreža magazina, na naslovnoj strani Stefan Gajić

Marketing mreža objavila je četvrto, decembarsko izdanje magazina, na preko 120 stranica najkvalitetnijih intervjua i autorskih tekstova.

Naslovnu stranu četvrtog broja krasi veliki intervju sa Stefanom Gajićem, kreativnim direktorom agencije Direct Media United Solutions, koji govori o svojoj dosadašnjoj profesionalnoj karijeri, kako se njegov rad našao na Times Square-u među radovima najvećih svetskih faca dizajna, šta za njega, kao mladog profesionalca, znači klijentovo NE, ali i da li danas živimo u eri „rock stars“ ili dolazi do smene generacija u advertising industriji.

U ovom broju izdvajamo i Beyond Screens: Media 2024, specijalni dodatak o medijskim trendovima i ulaganjima oglašivača u narednoj godini, koji je realizovan u saradnji sa agencijom Nova Communications. 

Preporučujemo da pročitate i The NextGen Ad Horizon, autorske tekstove mladih talenata iz agencija u Srbiji na temu budućnosti advertisinga i njihovih očekivanja od industrije.

U ovom broju izdvajamo i Business Focus, koji je realizovan u saradnji sa Srpskom asocijacijom menadžera, a u okviru koga, o aktuelnim biznis trendovima i razvoju tržišta u 2024. govore istaknuti stručnjaci i menadžeri kompanija u Srbiji.

Ne propustite da pročitate i intervjue sa dobitnicima prestižnih Mark Awards priznanja.

U ovom broju Marketing mreža magazina pročitajte, između ostalog, i intervjue i autorske tekstove kompanija L’Oréal Adria-Balkan, Mercator-CG, MPC Properties, Pet Network International, Halkbank Skopje, kao i agencija Executive Group, SmartPoint Adria, MPG Plus i mnogih drugih. 

Izdvojili smo za vas i šest kampanja koje su, po izboru naše redakcije, obeležile Q4 2023. godine, a razgovali smo i sa istaknutim stručnjacima o tome koji trendovi nas očekuju u narednom periodu.

Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.