Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 22

The NextGen: Budućnost advertisinga je sjajan tango

Okej, pogled na budućnost advertajzinga je kao gledanje u karte. Sa jedne strane, mašine više ne predstavljaju samo oruđe za rad, već postaju i naši najbolji drugari u čitavom marketinškom procesu. A pritom, njima ne moramo da kupujemo kafu. Znajući to, sa druge strane, mi i dalje pokušavamo da pronađemo balans između kreative i operative. Svedoci smo pomeranja granica u industriji gde kreativnost i tehnologija oblikuju put komunikacije. Na tom putu, mi tražimo mnogo više od običnih radnih uloga, težimo smislenom radu koji će nas ispuniti, a ujedno i motivisati za sve buduće projekte i karijerne momente.

Glas mlađe generacije u industriji čuje se u nekoj meri, ali čini se samo iz praktičnih razloga – sticanje uvida u svakodnevne navike mladih potrošača, ali i dalje ne u meri u kojoj mi to priželjkujemo. Postoji čežnja i za uključivanjem u procese donošenja odluka i želja da se kampanjama daju nove perspektive, u kojima narativi brendova prevazilaze puke prodajne informacije i rezoniraju kao autentične priče. Samim tim, dosta je prostora za napredak industrije.

Vreme u kome tehnologija čita naše misli i predviđa šta će nas interesovati, i dalje nam je svima fascinantan podatak. Međutim, cela ta kombinacija ljudskog faktora i veštačke inteligencije za nas predstavlja jedan veliki tim superheroja. Mi, ljudi, sa jedne strane, junaci smo sa super kreativnim idejama, dok AI ima nadljudsku moć da razume i analizira gomilu podataka u samo par trenutaka. Zajedno, spremni smo da osvojimo svet ili bar novog klijenta za početak. Ali, pre nego što se (ponovo) pokrene priča o tome da će tehnologija preuzeti svet i AI ljudsku vrstu, budimo realni – stvarnost je dosta drugačija. Kreativnost je i dalje ono što čini našu industriju posebnom. Mi diktiramo stvarnost, bar za sada.

Za nas, budućnost advertajzinga je upravo tamo gde kreativnost i tehnologija plešu jedan sjajan tango. Kreativnost diktira ritam, dajući emociju i strast, dok tehnologija stvara pravac, uz neverovatnu preciznost i moć. Uz mnogo napred-nazad koraka, ples kroz advertajzing industriju je neizmerno lep i poseban. A ponekad nam je samo potrebno da se smejemo sopstvenim pokušajima da ispratimo korake i održimo balans, jer, budimo realni, često je “mission impossible”. Zato, “choose your AI fighter”.

Najbolje za kraj – tekst koji čitate? Da, hvala našem AI prijatelju što postoji, zvaćemo ga ChatGPT. Čisto da poentiramo ono o čemu smo i pričali – između nemilosrdnog operativnog „mlevenja“ i jurnjave za inspiracijom, vreme za kreiranje ovog teksta našlo se na tankom ledu, ali ništa kao kombo dobrog prompt-a i ljudske ideje i uma.

Za Marketing mreža magazin tekst napisali:
Ana Živaljević, Account Manager
Pavle Banduka, Account Manager
Havas Adriatic

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Nova godina, novi posao?

0

Ako ste jedni od onih koji u novu godinu vole ući s velikim odlukama i čvrstim planom, na tržištu za vas postoji alat koji vam može pomoći da donesete informisane odluke o sledećim koracima u vašoj karijeri. Ako razmišljate o promeni u narednog godini, nastavite da čitate!

Radi se o Personal Luppa upitniku za detaljno istraživanje i analizu zadovoljstva i angažovanja na trenutnom radnom mestu. Upitnik je razvila kompanija Luppa, a dobra vest je da je njegovo korištenje potpuno besplatno!

Znamo šta ćete reći – već znate koliko ste zadovoljni poslom i poslodavcem. I dok ta činjenica jeste tačna, ono što ovaj upitnik i dalje može da ponudi svima jeste detaljna analiza zadovoljstva kroz različite relevantne oblasti, stručno nazvane „dimenzije“. Naime, naše ukupno zadovoljstvo poslom zavisi od mnogo faktora, a oni se mogu svrstati u 12 dimenzija: promene i inovacije, angažovanje, saradnja, balans poslovnog i privatnog života, komunikacija, uslovi rada, učenje i razvoj, vizija i smisao, autonomija, liderstvo, organizacija rada i lojalnost. Personal Luppa alat daje uvid u nivo zadovoljstva svake od navedenih dimenzija na skali od 0 do 5.

Međutim, stvarna vrednost za svaku zaposlenu osobu koja razmišlja o sopstvenoj karijeri, uključujući i eventualnu promenu, jeste poređenje sopstvenih rezultata zadovoljstva sa prosekom tržišta na kojem je osoba zaposlena i prosekom industrije u kojoj radi, što Personal Luppa takođe obezbeđuje.

Personal Luppa upitnik sastoji se od stotinak pitanja na koje se odgovara na skali od “u potpunosti se ne slažem” do “u potpunosti se slažem” i potrebno je 15-ak minuta da se popuni. Popunjavanjem upitnika, u roku od nekoliko minuta na mail adresu stići će vam detaljna analiza koja uključuje vaše rezultate zadovoljstva kroz 12 dimenzija i prosečne rezultate tržišta i industrije. U analizu je uključena i ocena nivoa vašeg angažovanja koja vas ujedno smešta u jednu od kategorija zaposlenih: demotivisani, neutralni ili angažovani.

Na osnovu dobijenih podataka lako se mogu doneti informisane i pametne odluke o budućim koracima u karijeri. Na primer, možete videti da je vaše ukupno zadovoljstvo niže od proseka industrije u kojoj radite, ali je vaše zadovoljstvo zaradom i dalje iznad proseka i na osnovu toga odlučujete kako da nastavite svoju karijeru u drugoj industriji. Ili, s druge strane, videćete kako su ostali zaposleni u vašoj branši veoma zadovoljni mogućnostima za razvoj, što je za vas veoma važan kriterijum, koji na trenutnom radnom mestu nije na zadovoljavajućem nivou – u ovom slučaju, donećete odluku da promenite poslodavca, ali ćete ostati u istoj industriji kao i do sada.

I zato, iako je tačno da su svi već svesni svog nivoa (ne)zadovoljstva na svom trenutnom radnom mestu, dubina, količina i vrednost informacija do kojih svaka osoba može da dobije kroz ovu analizu je gotovo neograničena.

Za sve one koji žele da dobiju detaljnu analizu sopstvenog zadovoljstva, saznaju koliko su ostali zaposleni zadovoljni na svom radnom mestu ili mudro donesu važnu novogodišnju odluku o svojoj karijeri – možete da popunite Personal Luppa upitnik ovde za oko 15 minuta, potpuno besplatno.

Objavljen konkurs za 17. Virtus nagradu

Trag fondacija objavljuje početak konkursa za sedamnaestu VIRTUS nagradu za filantropiju. Nagrada će istaći kompanije, preduzeća i građane i građanke, koje su podsticale pozitivne promene u društvu kroz različite filantropske inicijative tokom 2023. godine. Konkurs za VIRTUS nagradu za 2023. godinu sprovodi se uz podršku Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID), OAK fondacije i Fondacije Čarls Stjuart Mot.

„Dobra dela imaju moć da inspirišu na nova dobročinstva. Upravo je to razlog zbog kog Trag fondacija već 17 godina nastoji da, dodeljujući VIRTUS nagradu, oda priznanje onima koji čine dobro u zajednici i za zajednicu. Radujemo se što iz godine u godinu svedočimo primerima solidarnosti naših sugrađana i sugrađanki i poslovnog sektora, uprkos brojnim društvenim i ekonomskim izazovima. Trag fondacija ove godine s zadovoljstvom dodeljuje posebnu nagradu koja slavi korporativnu i individualnu podršku osnaživanju žena i devojčica, zahvaljujući kojoj verujemo da ćemo u narednom periodu sve češće svedočiti primerima podrške ovoj važnoj temi“, izjavila je Marija Mitrović, direktorka programa filantropije Trag fondacije.

VIRTUS nagrada za 2023. godinu biće dodeljena u 5 glavnih kategorija: Nagrada za korporativnu filantropiju, Nagrada za malo i srednje preduzeće, Nagrada za dugoročno partnerstvo između poslovnog i civilnog sektora, Nagrada za individualnu filantropiju i Nagrada za mlade filantrope. Ove godine će po prvi put biti dodeljena i nagrada koja u fokus stavlja filantropsku podršku osnaživanju žena i devojčica.

Više informacija o propozicijama konkursa, načinima prijavljivanja, kriterijumima za izbor dobitnika i sastavu nagradnog žirija možete naći na sledećem linku: www.tragfondacija.org/virtus-nagrada.

Poziv za nominacije biće otvoren od 11. januara i trajaće do 9. februara 2024. godine. Dobitnici VIRTUS nagrada za 2023. godinu biće proglašeni 23. marta 2024. godine na svečanoj ceremoniji u Beogradu. Građani i građanke, neprofitne organizacije, mediji, PR i marketinške agencije, kao i kompanije i preduzeća pozvani su da nominuju kandidate za ovu prestižnu nagradu.

YouGov preuzima CPS GfK

Kompanija YouGov, tržišni lider u poznavanju mišljenja, motivacija, želja i medijskih navika potrošača, preuzela je poslovanje u domenu usluga potrošačkih panela od kompanije GfK SE (CPS GfK), etabliranog lidera na polju prikupljanja i obrade podataka o potrošačkim navikama kupaca u domaćinstvima širom Evrope. Dogovor se zasniva na dugoročnoj strategiji rasta kompanije YouGov i povećava njeno prisustvo u industriji robe široke potrošnje.

Akvizicija na jednom mestu objedinjuje novi standard u prikupljanju i obradi podataka o ponašanju i stavovima kupaca i potrošača. Kombinovana ponuda znači da će klijenti koji koriste usluge YouGov i CPS GfK moći da razumeju svaki korak na putu kupaca – od toga šta kupuju i gde, do toga zašto i kako kupuju.

Ovaj ugovor proširuje ponudu kompanije YouGov na evropsko tržište robe široke potrošnje i maloprodajni sektor. CPS GfK donosi sa sobom panele iz 18 evropskih zemalja koji dostavljaju podatke iz više od 100.000 domaćinstava i 18 miliona izvršenih kupovina. YouGov će za postojećih 1.100 klijenata koje je do sada usluživala CPS GfK omogućiti pristup stalno rastućem i redovno ažuriranom izvoru uvida potrošača, kao i kontinuiranom istraživanju publike od 26 miliona registrovanih članova panela na 55 tržišta.

Ulaganje kompanije YouGov u pažljivo planiran i razmotren program integracije će obezbediti nesmetanu tranziciju za klijente i saradnike CPS GfK-a i omogućiti obema kompanijama da iskoriste međusobne prednosti od prvog dana. Ugovor je procenjen po glavnoj kupovnoj ceni od 315 miliona evra i ubrzava dugoročnu strategiju kompanije YouGov da nastavi sa ulaganjem u tehnologiju, proizvode i platforme, dok proširuje svoje panele i završava akvizicije koje povećavaju njene geografske potencijale i mogućnosti prikupljanja podataka.

Across Media Group novi vlasnik I&F agencija u regionu

Kompanija I&F Holding AB prodala je deo svog biznisa u jugoistočnoj Evropi (advertising i medijske agencije u Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji, Albaniji i Bugarskoj) sa namerom da se ubuduće fokusira na razvoj strateških komunikacija, kreiranje sadržaja, filmsku i TV produkciju i druge poslovne inicijative. Do ove značajne odluke došlo je sporazumom sa slovačkom kompanijom Across Finance. Od sada će medijske i advertising operacije I&F Holding AB u našem regionu, poslovati u sastavu Across Media Group, koja je deo kompanije Across Finance.

Srđan Šaper, osnivač I&F Holdinga AB, izjavio je: „Zadovoljan sam što će naše agencije nastaviti svoj razvoj u okviru Across Media Group. Uveren sam da će se kvalitet našeg rada, inovativnost, znanje i marljivost još više razviti u budućnosti. U poslednjih 25 godina bili smo pioniri u svemu, stvorili agenciju koja je prednjačila u regionu, idejama, efikasnošću, sinergijom, snagom ljudi. Dobili smo sve značajne svetske, regionalne i lokalne nagrade, radili sa najprestižnijim kompanijama i, na šta sam ponosan, odgajili stotine mladih stručnjaka koji su danas nosioci naše industrije u svim zemljama regiona. Što se mene lično tiče, baviću se komunikacijama, filmom, umetnošću, novim idejama, između ostalog preko naše produkcijske kuće Adrenalin, agencije Two Rivers i galerije Novembar, koja ove godine obeležava već šest godina uspešnog rada.“

Július Strapek, vlasnik Across Finance ističe: „Mi u Across Finance stvaramo jedinstvena investiciona rešenja sa fokusom na dugoročni razvoj kompanija i delatnosti u koje investiramo. Naš cilj je da imamo pozitivan uticaj na svet u kome živimo. Veoma smo zadovoljni što postajemo vlasnici uspešnih agencija u sastavu I&F Holding AB koje su vodeće u svojim oblastima i prisutne su na tržištu više decenija.
Radujemo se što ćemo raditi sa timom iskusnih i dokazanih profesionalaca.”

Across Finance posluje preko dve decenije na tržištima centralne i istočne Evrope i sa uspehom je investirala u oblastima kao što su IT, inovativne tehnologije, uslužne delatnosti i hotelijerstvo, wellness, zdravstvena zaštita i druge

Kako sistematizovati regionalne BTL aktivnosti?

Multinacionalne kompanije od BTL agencija očekuju full service podršku i zbog toga favorizuju agencije sa većim iskustvom i kapacitetima za koje znaju da će određeni projekat da realizuju na najbolji mogući način.

Poslovanje na više tržišta u okviru jednog klastera često diktira da kompanije određeni koncept realizuju na svim tržištima. Sama procedura ulistavanja u sisteme često je komplikovana i može trajati nekoliko meseci, tako da je i to jedan od razloga zašto multinacionalne kompanije preferiraju saradnju sa jednom agencijom, koja može da im pruži uslugu na više tržišta. Na kraju, jednostavnost u komunikaciji sa jednom osobom značajno olakšava rad ljudima iz trade marketinga ili marketinga koji su sve češće zaduženi za više tržišta.

L’Oreal je jedna od kompanija koja je prepoznala važnost regionalne pokrivenosti BTL agencija. Od prošle godine sarađujemo sa ovim klijentom na projektnoj osnovi, konkretno sa divizijom dermalne kozmetike. Nakon prvih nekoliko meseci upoznavanja i pojedinačnih projekata, u Q2 smo pozvani na pitch za organizaciju velikog događaja u Beogradu, koji je imao za cilj da okupi 300 relevantnih farmaceuta iz cele Srbije. Naš koncept i ponuda najviše su se dopali klijentu i odlučili su da nam daju šansu. Event je protekao fenomenalno, pa su se odlučili da isti koncept primene na tržištu Bugarske i realizuju uz našu pomoć.

Za Q3 su bila planirana dva regionalna projekta koji su pokrivali tržišta Bugarske, Hrvatske i Srbije. Zbog pozitivnih iskustava na prethodnim projektima i videvši mogućnosti i kapacitete agencije, klijent se odlučio za to da za oba projekta realizaciju aktivnosti na svim tržištima dodeli nama. Sposobnost za osmišljavanje i realizaciju originalnih kreativnih koncepata za evente i BTL aktivnosti, apliciranje i dobijanje različitih dozvola, logistika, izvozne procedure, skladištenje materijala, izveštavanje, uštede na produkciji, jednostavnost u komunikaciji i komuniciranje sa jednim istim timom za sva tržišta – glavni su razlozi zbog kojih je mnogo efikasnije angažovati agenciju koja ima resurse da posluje na više različitih tržišta.

Rezultati nisu izostali. Iz vikenda u vikend obarani su rekordi u broju ostvarenih kontakata i obavljenih dermatoloških pregleda, a brendovi su sa uspehom predstavljeni na svim tržištima. Praksa koju je klijent do tada primenjivao komunicirajući sa posebnim agencijama na svim tržištima doživela je obrt kada su uvideli sve prednosti ovakvog načina rada i verujemo da će se saradnja na sličan način nastaviti i u 2024.

Regionalna pokrivenost oduvek je bila jedna od snaga MPG SEE što nam je omogućavalo kvalitetnu razmenu iskustava, ideja i klijenata. MPG SEE posluje na tržištima Srbije, Slovenije, Hrvatske i Severne Makedonije, a na tržištima Bugarske, BiH, Crne Gore i Albanije imamo pouzdanu mrežu partnerskih agencija. Imajući u vidu trend rasta saradnje sa klijentima koji žele pružanje usluga u celoj regiji, i da će promet po tom osnovu u 2023. iznositi više od 4 miliona EUR, MPG SEE planira dalje jačanje svog regionalnog prisustva.

Za Marketing mreža magazin tekst napisao:
Marko Vukojičić, Account Director, MPG Plus

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Finansijska nezavisnost žena je preduslov za uspešnu poslovnu priču

Iako se u svim globalnim političkim dokumentima govori o jednakim pravima muškaraca i žena u pogledu pristupa mogućnostima (od pokretanja poslovnog poduhvata, do upravljanja, od zapošljavanja do političkog angažmana), ženski paradoks je i dalje prisutan: žene su većina stanovništva sveta, ali nisu dovoljno zastupljene u pristupu mogućnostima. Mnogo se priča o rodnoj ravnopravnosti, ali sam razgovor ne može mnogo da pomeri ili da promeni stanje stvari. Potrebna su dela, potrebno je ostvarivanje promena i pružanje pomoći i podrške promenama, jer se samo na taj način može postići ravnopravnost. U svakom pogledu. I u poslovnoj sferi.

Kada smo kod poslovnosti, opšte je poznato da su žene na globalnom nivou daleko manje uključene u njoj. Žene čine više od polovine svetske populacije, ali globalnom BDP-u doprinose sa samo 37 odsto. U poslednjem izveštaju Svetske banke o globalnom Findex-u se čak kaže da više od milijardu žena još uvek ne koristi ili nema pristup finansijskom sistemu.

Pošto privreda ne može da radi punim potencijalom ako polovina njenog stanovništva ne može u potpunosti tome da doprinese, preduzimaju se akcije za pomoć i podršku na globalnom nivou za veće uključivanje žena u poslovnom svetu.

Svakako da u svemu ovome, Makedonija nije izuzetak. I ovde je situacija ista, kao na regionalnom i na globalnom nivou. Nedovoljno se primećuje da žene žele da budu produktivne i da rade nešto što ih ispunjava i gde mogu mnogo da doprinesu, zato što imaju mnogo drugih uloga koje treba da ispune na odgovarajući način.

U kontekstu rešavanja ovog problema, posebno važnu ulogu imaju finansijske institucije. Banke, kao jedan od ključnih pokretača privrede, treba da se fokusiraju na pružanje veće podrške i podsticaja ženskom preduzetništvu. Istovremeno, potrebno je više pažnje posvetiti podizanju finansijske pismenosti. Finansijska pismenost žena je godinama na dnevnom redu, ali istraživanja pokazuju da je svaka četvrta žena u svetu i dalje finansijski nepismena…

Izuzetno je važno pristupiti i jednim vidom pozitivne „diskriminacije“ prilikom kreiranja finansijskih ponuda namenjenih preduzetnicama. Primer ovakvog pristupa je kreiranje posebnih finansijskih paketa sa povlašćenim kamatnim stopama, uz olakšavanje procedura za bankarsko poslovanje, uz niže bankarske troškove. Sve ovo deluje kao svojevrsni stimulans za razvoj ženskog preduzetništva.

Svesna ovakve uloge i svojstva činioca u bankarskom sistemu Makedonije, Halkbank AD Skoplje je razvila čitavu platformu za podršku ženskom preduzetništvu i za povećavanje finansijske slobode žena. Simbolično, kroz kampanju koja se fokusira na „haljine sa džepovima“, pokrenut je čitav program za podizanje svesti i hrabrosti, za edukaciju, umrežavanje i finansijsku podršku ženama koje su deo, ili sanjaju da budu deo poslovnog sveta.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Maja Naumovska Saveska, Head of Corporate and Marketing Communications,
Halkbank Skopje

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Malo drugačiji osvrt na komunikacije

Ako zamislimo da su eksterne komunikacije fotografija „provučena“ kroz filter, onda su interne komunikacije njen original. Nekim fotografijama, odnosno organizacijama koje su posvećene internom PR-u, potrebno je samo malo pojačati boje za eksterni nastup. Onim kompanijama koje nisu posvećene internim komunikacijama, jedino rešenje je „fotošop“.

Činjenica je da će sve što je na fotografiji ulepšano alatima, „uživo“ pokazati svoje pravo „lice“. Original fotografije prikazuje kulturu i celokupan put zaposlenog u kompaniji (employee journey). A da li je svaka organizacija hrabra toliko, da napravi selfi bez filtera?

Jasno je. Interna komunikacija oblikuje kulturu, a kultura, znamo već, jede strategiju za doručak. Istina, dobre poslovne rezultate moguće je ostvariti bez rada na efikasnoj organizacionoj kulturi i bez strategije i plana komunikacije sa svojim internim stejkholderima. Moguće je, ali tada se vrednost brenda može dovesti u pitanje. A kao poslodavcu vam, u tom slučaju, nijedan filter neće pomoći.

Dakle, „filterima“, bilo da su samo „bold glamour“ ili AI – izmenjena realnost, može se komunicirati superiorna slika o brendu, ali se na taj način ona ne može održati. Superiornom je mogu učiniti i zadržati samo ljudi. Informisati, involvirati, inspirisati zaposlene. Ta tri velika „i“ u oblasti internih komunikacija, najbolji su način da original fotografije bude verodostojan. A verodostojnost zavređuje poverenje (i krajnih potrošača/korisnika).

Ovde se, potom, osvrćemo na važno pitanje – koliko se danas, u eksternim komunikacijama, „lični“ opis brenda menja prejakim „fejs tjunovanjem“?

Eksterne komunikacije pomažu biznisu da izgradi poverenje između relevantnih javnosti i brenda.

Komunikatori, kroz eksterne komunikacije, upravljaju reputacijom brenda, krizama, odnosima sa medijima i svim drugim biznis akterima, organizuju događaje, kreiraju (digitalni) sadržaj i promovišu CSR/ESG projekte.

Velika vidljivost konkurencije stvara buku na (sada primarnim) digitalnim kanalima te zahteva od komunikatora kreativnost i dobro osmišljen storytelling koji će napraviti razliku. Da li umaramo savršenim, „isfitriranim“ storytellingom i superlativima? Da li je zbog „filtera“ sve teže steći poverenje onih kojima šaljemo poruke?

Kako se komunikacija brenda naslanja na kvalitet proizvoda/usluge i celokupno korisničko iskustvo (customer journey), onda je spoj vrednosti i kvaliteta brenda, zapravo, original fotografije, u ovom kontekstu.

Prema tome, ključni zadaci komunikatora su da:
– ukaže na važnost kontinuiranog strateškog bavljenja internim komunikacijama;
– pronađe adekvatan način da iskomunicira odgovor na ključno (zajedničko) pitanje svih ciljnih publika – šta tvoj brend radi za mene;
– napravi optimalan miks kanala komunikacije kojima će plasirati primarne poruke tako da izostane potreba za prevelikom upotrebom filtera.

Čini se da je, dolaskom digitala, prestala da važi ona krilatica: „Neka novine pišu šta žele, sve dok (mi) je slika lepa (isfiltrirana, prim.prev.)“.

Digital „čelendžuje“, suočava i pamti.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Bojana Savić, PR & Digital Manager, MPC Properties

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Razumevanje potrošača i agilnost ključni za uspeh

Kozmetička industrija jedna je od najbržih industrija kada je u pitanju vreme koje prođe od opažanja nekog trenda ili začetka trenda, do toga da se na tržištu pojave proizvodi koji odgovaraju na novonastale potrebe korisnika. L’Oreal je, uprkos svojoj veličini, jako agilna kompanija u reagovanju i odgovaranju na aktuelne trendove i potrebe potrošača. Naš internacionalni tim u Parizu bavi se istraživanjem i uočavanjem trendova u najranijoj fazi i blagovremenim reagovanjem i razvijanjem proizvoda koji odgovaraju na te trendove.

Iako mi lokalno ne razvijamo proizvode, veliku pažnju posvećujemo razumevanju lokalnog konteksta i domaćih potrošača, da bismo mogli lokalno da ponudimo najbolje moguće i najrelevantnije proizvode iz širokog L’Oreal portfolija. Pored uobičajenih istraživanja navika potrošača, kontinuirano pratimo lokalne trendove na društvenim mrežama, rezultate prodaje, kao i novitete koji se stalno pojavljuju na tržištu, da bismo u svakom trenutku razumeli šta je to što je trending u industriji koja se toliko brzo menja.

Pored toga što se menjaju navike i potrebe potrošača, ubrzano se menjaju i kanali kroz koje je do potrošača moguće doći. Digitalnu transformaciju u L’Orealu shvatamo veoma ozbiljno. Za nas digital nije nešto što ostaje u okvirima jednog odeljenja, već je kompanijski projekat u koji su na ovaj ili onaj način uključeni svi.

Naš fokus i investicije u različite digitalne kanale drastično se povećao tokom proteklih nekoliko godina. To je reflektovano i u našoj organizacionoj strukturi gde sada imamo cele timove koji se bave influencer marketingom, sajtovima, e-trgovinom, kampanjama na društvenim mrežama itd.

Influenseri su već neko vreme integralni i nezaobilazni deo svake naše kampanje, bilo da lansiramo novi proizvod koji treba približiti potrošačima ili novu uslugu, kao na primer „virtual try on“. Sa influenserima gradimo partnerske odnose i imamo višegodišnje uspešne kolaboracije. Veoma vodimo računa o tome da naše saradnje sa njima budu iskrene i autentične, kako bi i sam sadržaj koji oni prave o našim proizvodima bio takav. Nedavno smo imali sjajnu regionalnu kampanju kojom smo krajnjim potrošačima hteli da predstavimo novu uslugu virtuelnog isprobavanja boje za kosu na našim Garnier sajtovima. Sama činjenica da je alat dobar, da svako na lak način može da proveri kako mu stoji određena nijansa boje za kosu (što pomaže kod ispravnog odabira), omogućila je i da influenseri naprave veoma zanimljiv sadržaj za svoje kanale na društvenim mrežama. Ova kampanja uspešan je primer saradnje gde se ujedno i influenserima olakšava pravljenje sadržaja, a samom krajnjem potrošaču prenosi zanimljiva poruka.

Kako se potrošači više okreću novim platformama i kako razvijaju drugačije navike kupovine, tako i mi menjamo svoje načine rada i prilagođavamo se novoj realnosti. Naše kampanje danas je nemoguće zamisliti bez aktivacija sa influenserima na Instagramu i TikToku, ili e-commerce aktivacija kod naših najvećih retailera, što samo pre par godina nije bio slučaj. U ovoj industriji, a i u većini FMCG, razumevanje svojih potrošača i agilnost u promeni ustaljenih načina rada ključna je da se ostane relevantan.

Za Marketing mreža magazin tekst napisao:
Vladimir Milojević, Marketing Director Hair Care, L’Oreal Adria-Balkan

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Šta će lojalnost značiti u retail 3.0 eri?

Odnos između brenda i kupca, oduvek je bio u fokusu tržišnog nastupa. Kroz vreme, tržišne okolnosti su se menjale usled različitih uticaja, a po svom značaju i intezitetu svakako se izdvaja tehnološki razvoj. No, danas svakako ne možemo izostaviti činjenicu da živimo u izuzetno dinamičnom okruženju, u okolnostima koje se konstantno menjaju, brže nego ikada. Neretko ono što je juče delovalo kao moguća budućnost, već u sledećem trenutku predstavlja stvarnost.

I eto nas pred konstantnim izazovom. Kako održati snažne veze sa našim kupcima, a onda i ostvariti nove i uspešno ih nadograditi u poverenje, čiji će krajnji i najznačajniji rezultat biti lojalnost? Da bismo adekvatno odgovorili na ovo pitanje, pre svega, moramo razumeti kako su se očekivanja potrošača kroz vreme menjala.

U osnovi postoji saglasnost da je početak onoga što danas nazivamo retail 1.0 zapravo bila pojava mesta prodaje na kojima smo mogli pronaći “sve što nam treba pod jednim krovom”. Zadovoljenje kupovnih potreba vremenom je nadograđivano različitim pogodnostima, pri čemu su one često bile deo šire prodajne strategije, koja u samom fokusu nije imala isključivo kupca.

Korenite promene dogodile su se sa pojavom interneta, pa se retail 2.0 najčešće vezuje za mogućnost kupovine u online okruženju. Tu možemo sagledati sve prednosti modernih tehnologija i brze mogućnosti transformacija. U tom smislu, dobar primer je i Amazon, koji je uspeo da, u relativno kratkom vremenu, od online prodavnice knjiga, postane najveća globalna e-commerce platforma.

Kupac više nije morao da odlazi na mesto prodaje, došao je u mogućnost da brzo i jednostavno pronalazi ponudu i što je najvažnije da je upoređuje i ocenjuje. Naravno, sve to je ostvarilo i ključni uticaj na lojalnost, pri čemu on dobija novu ulogu i počinje da učestvuje u izgradnji i održavanju reputacije brenda.

Odgovarajući na potrebe i želje potrošača, a ujedno prateći pomenute svetske trendove, i Mercator-CG je kupcima obezbedio novu uslugu – mogućnost kupovine u IDEA online prodavnici. Pomenuta usluga će u narednom periodu biti dodatno unapređena.

Nakon svega navedenog, dolazimo do retail 3.0 koncepta, u kome kupci svesni svojih mogućnosti očekuju jedno složeno iskustvo u kome online i offline dimenzija postaju jedno. Brzina online odgovora, nametnula je ista očekivanja i na mestu prodaje, a uzrok tome je veoma jasan – internet je prestao da bude okruženje kome pristupamo po potrebi i postao prirodan nastavak našeg životnog okruženja.

Zahvaljujući tome, pitanje razumevanja i pružanja relevantnog i brzog odgovora na potrebe svakog pojedinačnog kupca postaje imperativ u izgradnji lojalnosti. To je upravo ono ka čemu konstantno težimo i u našoj kompaniji. Da biste bili prepoznati kao brend koji je uz svoje kupce, morate živeti svakodnevicu zajedno sa njima, konstantno analizirati potrošačke trendove i na bazi zaključaka kreirati sisteme pogodnosti koje donose direktne benefite, ali i jedno posebno iskustvo, kako u fizičkoj, tako i u internet prodavnici.

Dakle, lojalnost 3.0 predstavlja rezultat jednog složenog odnosa između brenda i kupca, pri čemu je neophodno konstantno revidirati i primenjivati inovativne i sveobuhvatne strategije. Koliko ćemo u tome biti uspešni, zavisi od nekoliko faktora.

Na prvom mestu to je stepen personalizacije, odnosno tranzicija sa modela “kupi i ostvari pogodnosti”, na model “budi (to što jesi) i ostvaruj pogodnosti”. Oni koji uspeju da svoju ponudu prilagode pojedincima, biće prepoznati kao tržišni lideri.

Zatim, tu je i potreba da budemo dosledni u svim kanalima komunikacije. Kupci žele da imaju iskustvo koje ni u jednom trenutku nije uslovljeno načinom na koji ostvaruju interakciju sa brendom, odnosno ponudom. Sasvim je očekivano da ono može započeti online, a završiti se offline i obrnuto. Istraživanje, ostvarivanje kontakta, razmena iskustva i kupovina, samo su neki od segmenata putovanja koje nikada ne prestaje, pa je samim tim izazov dodatno veći.

I naravno, tu je i očekivanje odgovornog poslovanja, kao i spremnost kupaca da uzmu aktivnu ulogu u razvoju brenda, pa stoga ne čudi što ih često uključuju u svoje procese, stvarajući aktivne zajednice koje se postaju jedna nova generacija ambasadora.

I za kraj, možemo sve sumirati u jednu jednostavnu istinu – ako želimo da podstaknemo razvoj lojalnosti u retail 3.0 eri, mi moramo preduzimati sve korake kako bismo u svakom trenutku omogućili svojim kupcima da dobiju vrednost koja prevazilazi njihova očekivanja.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Jelena Doderović, Marketing Director, Mercator-CG (Crna Gora)

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.