REGION – Projekat ‘Bezglave žene u Hollywoodu’ njujorške komičarke Marcie Belsky još je jedanom podsetio na bezobzirnu upotrebu ženskog tela u oglašavanju. Na filmskim i televizijskim plakatima stalno se prikazuju kako bi se što više gledalaca namamilo na gledanje filmova i serija. Žene su pritom prikazane bez glave, znači i ‘bez mozga’, i tu su samo kako bi podstakle najniže strasti kod suprotnog pola. Uverena je u to Belsky koja je projekat pokrenula u martu na platformi Tumblru i do sada je prikupila mnoge primere ne samo sa filma i TV-a.
Reč je o nizu proizvoda poput automobila, odeće, mirisa, parfema ili alkohola koji ne mogu bez zavodljivih ženskih dekoltea i dugih nogu. Naravno, uvek bez glave. Slaže se Belsky sa svojim kritičarima da na svetu ima i gorih stvari sa kojima se žene suočavaju, ali ipak je želela pokazati koliko je dehumanizacija žena svakodnevna u našoj kulturi koju toliko volimo zvati naprednom. Neki su se čak gledajući slike na Tumblru osećali kao da gledaju saobraćajnu nesreću, a Belsky je upravo to i želela postići – osećaj neprijatnosti. No u isto vreme projekat je i smešan i sarkastičan jer ismeva stalno prikazivanje žena isključivo iz muškoga ugla.
Ipak, nije reč samo seksističkom prikazivanju žena u oglašavanju. Neki ne prežu ni pred nasiljem ili psovkama pokušavajući prikazati nešto što je loše i neuljudsko poželjnim ili ‘kul’. I u oglašavanju je stoga važno prenositi poruku o potrebi odgovornog ponašanja, jednakosti i prihvatanju razlika.
Pre umetnost, danas vulgarnost
Danas je sve normalno u oglašavanju, ali da je li prihvatljivo, to je sad već za raspravu, smatra Krunoslava Blaha, direktorka Colloca. Agencije u nastojanju da budu što originalnije katkad izgube kompas, smisao i svrhu, objašnjava, ali ne toliko u Hrvatskoj koliko u svetu. A mi, dodaje, kada vidimo da je nešto objavljeno u svetu, onda je odmah kvalitetnije i više vredno, pa se nastoji što uverljivije kopirati.
– I pre su se u umetnosti nametali seksepil i žena kao objekat privlačenja pažnje. Nažalost, u savremenom svetu sve se više manipuliše ženom kao objektom. Nešto što se pre prikazivalo u umetnosti danas se nastoji vulgarizovati kako bi se istaknulo i primetilo. Neprimerenost stavljanja ženskog tela danas ne začuđuje i ne zabrinjava, naprotiv, često je. Zabrinjava što je prikaz žena bez glave sve zastupljeniji u raznim marketinškim kampanjama u kojima se gubi ženska ličnost. Žena se kao objekat pojavljuje u nedostatku kreativne želje za originalnim i ideja u pojedinim kampanjama, a upravo lepo, uređeno i vitko telo žene uvek prolazi, bude zapaženo. Kao žena nemam problem s tim sve dok je u granicama dobrog ukusa – rekla je Blaha.
Pozitivno viđenje
Nasilje i psovke potpuno su nepotrebni i Blaha zaključuje da je taj obrazac stigao sa Zapada, iz Amerike, gde je to više od trenda. Nažalost, na tome se često temelje marketinške kampanje jer takve su ‘zanimljivije’ i više ‘in’. Pozitivnim pomakom kod nas ocenjuje sve veću upotrebu hrvatskog jezika, čak i narečja, pa se nada da je to dalja tendencija razvoja marketinga.
– Skuplje robne marke i alkohol, odeća, parfemi, posebno automobili trude se nametnuti oglasom ili reklamom u što boljem svetlu. Na zanimljiv način sa vrlo dopadljivim grafičkim rešenjima u kojima nema mesta psovkama, nego isticanju pozitivnog stajališta prema porodici ili sebi. Tu se čak i preteruje sa pozitivnim. Zapravo, prosečnom čoveku katkad takvi sadržaji i reklame izgledaju nedostižno. Oglašivači, bar oni sa kojima mi radimo, odgovorni su, a njihov angažman zavisi od veličine projekta. Često se događa da dođu s jednom vizijom, a na kraju, nakon analiza i situacije na terenu, promene viđenje. Nakon toga zajednički donesemo odluku o angažovanosti i uključenosti oglašivača, načinu i opštoj komunikaciji. Važno je uvek iskreno međusobno komunicirati, to rezultira i angažmanom i odgovornošću, ističe Blaha.
Ceo tekst pročitajte na portalu Lider Press.
Autor teksta: Valentina Starčević