today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Naša industrija je u prilično basic fazi!

Svetlana Ćopić, kreativna direktorka agencije Scholz & Friends, specijalno za Marketing mrežu govori šta karakteriše srpske kreativce, ima li na našem tržištu dovoljno mesta za sve, ali i koje kampanje su obeležile prethodnu godinu, po njenom mišljenju.

Šta, po Vašem mišljenju, karakteriše srpske kreativce i domaće kampanje u odnosu na evropske? Kako biste opisali srpsku kreativnu industriju?
Iz druženja i brojnih razgovora sa kreativcima iz potpuno različitih delova sveta, mogla sam da primetim da nas tište potpuno iste stvari: prekratki rokovi, prekonzervativni klijenti koji lako i rado kupuju konvencionalne, a teško i retko inovativne, neobične ideje, premali budžeti. Jedino što su kod nas rokovi još kraći, a budžeti još manji. To za rezultat ima jednu lokalnu specifičnost – navikli smo na improvizaciju i pronalaženje prečica. Malo šta se radi “by the book” i to u nekim stvarima i nije tako loše, ukoliko se ta dovitljivost pametno usmerava. Gotovo sve ideje koje su u poslednjih desetak godina osvojile značajne svetske nagrade nastale su iz pozicije nemogućeg. Na Zapadu, na tome se radi sistematski i ulažu se ozbiljna sredstva. Kod nas, iza takvih uspeha nalazi se ludački entuzijazam par ljudi da pomoću štapa i kanapa stvore nešto fenomenalno.

Naša industrija je u tom smislu u prilično basic fazi, gde se najveći deo energije ulaže u to da se održava glava iznad vode, a slabo pomišlja na nešto više. Ipak, ja sam optimista i mislim da se stvari popravljaju, a standari stalno podižu, makar po principu dva koraka napred, jedan nazad.

Ima li po Vašem mišljenju na našem tržištu dovoljno mesta za sve, odnosno za veliki broj različitih agencija, koji nude manje-više slične usluge?
Ako mogu da malo preformulišem pitanje, mislim da ima mesta i za više dobrih, zaista stručnih i kreativnih agencija i studija. Posebno mislim da ima dosta prostora za male, specijalizovane studije fleksibilne strukture i progresivnog duha koji brzo reaguju na duh vremena i inovacije u kulturi i tehnologiji.

Koji je iz Vašeg iskustva “tajni sastojak” za ideju koja opstaje, odnosno kvalitetnu kampanju koja će ostaviti trag?
To je pomalo magija – i gotovo je nemoguće planirati i odlučiti “evo, sad ćemo da napravimo nešto što će se pamtiti”. Znam mnogo primera, i kod nas i iz sveta, da su neke od najikoničnijih kampanja nastale iz naizgled sasvim slučajnog sticaja okolnosti, iz nečega što je neko sasvim usput rekao, iz neke crtice, detalja. Mislim da sve one imaju nešto zajedničko: spoj potpune inovacije, dakle nikad viđenog, i trenutka, duha vremena.

Koje kampanje su po Vašem mišljenju obeležile 2015. godinu u Srbiji?
2015. godine, Srbija je ponovo imala Kanskog lava i osvojila ga je moja prethodna agencija New Moment projektom Button for help. Svaki lav je ogroman uspeh za našu industriju i ta ideja svakako spada u najznačajnije koje je naša kreativna scena “izrodila” u prethodnih 365 dana.

Kampanja Leo Burnett-a “Dobro jutro džezveri” nije slučajno osvojila Grand Prix na UEPS-u. Posebno je TV spot pokazao visok nivo craft-a, pre svega u copywritingu, a zatim i svim drugim elementima. Istovremeno, bila je “pitka”, lokalna, dakle spoj lokalnog duha i visokih standarda izvedbe.

Izdvojila bih, nadam se ne preterano pristrasno, i projekat “Neotpevana pesma” koji smo realizovali u Scholz & Friends Beograd, kojim je pronađeno i završeno poslednje, zaboravljeno Mokranjčevo delo. To je redak, možda i jedinstven primer da jedna advertising agencija kreira nešto što ostaje trajna tekovina kulturne baštine, savim u suprotnosti sa efemernom prirodom našeg posla.

Jedan trend koji će obeležiti 2016. u Srbiji – koji je to, po Vašem mišljenju, i zašto?
Malo mi je rano da odgovorim na ovo pitanje. Ako može, pitajte me ponovo krajem godine. Do tada će stvari biti jasnije.

Autor: Ivana Parčetić Mitić

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!