Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 86

Održivi marketing: Prolazni trend ili preka potreba?

Godine rada u lifestyle medijima navele su me da na trendove gledam podozrivo – prateći dešavanja u ovoj oblasti na domaćoj i regionalnoj sceni primetila sam da je ono što privlači pažnju i o čemu se govori mahom bizarno. Čak, što je nepojmljivije i otkačenije, to je veći hit.

Sa druge strane, tu su i trending priče koje iako možda nose pozitivnu poruku, u krajnjim korisnicima bude nelagodu i nepoverenje – kao da su tu samo da bi se reklo da su tu, bez iskrene svrhe i želje da se nešto promeni. Znate, to se jednostavno oseti.

Održivost – pa još u marketingu. U onim sumnjičavim pale se crvene lampice – ako se setimo da je marketing jedna od industrija kojima se najmanje veruje, tema održivosti samo će doprineti okretanju glava usled ubeđenja da ova kombinacija sigurno ne može imati čiste namere već se sve, ponovo, vrti oko profita.

Ne tako laskava osnova, zar ne? Pa ipak, ako su naše namere zaista časne, i te kako vredi boriti se za ono u šta verujemo i nastojati da, onoliko koliko je u našoj moći, svet učinimo boljim mestom za život. Znam, grozan kliše, ali kao što shvatite sa iskustvom i vremenom, klišei su zapravo najveće istine.

Održivi marketing mnogo je više od takozvanog zelenog marketinga koji je usmeren mahom na ekološke teme. Održivi marketing promoviše mnogo šire društveno odgovorne prakse, proizvode i usluge i izlazi van okvira životne sredine, uključujući i brojna važna društvena i ekonomska pitanja. Upravo zato su jednako vredni kako brendovi koji su u svojoj osnovi “eco-friendly” i kojima je lako da kreiraju i prate održive strategije, tako i brendovi koji to nisu, ali koji mogu da pronađu način da umesto proizvoda i usluga promovišu svoju održivu misiju.

Uprkos negativnoj konotaciji reči “trend”, možemo da budemo optimistični: IBM Institute for Business Value je 2020. godine sproveo istraživanje o ponašanju potrošača koje je pokazalo da su mnogi od njih zaista spremni da promene svoje potrošačke navike zarad očuvanja životne sredine. Sa promenom stavova nas samih, došlo je i do primećivanja i pažljivijeg posmatranja akcija koje sa ovim ciljem pokreću brendovi, a dve godine kasnije situacija je i dalje ista – ljudima je stalo.

Iako se često navodi da je generacija Z ta koja ceni brendove koji imaju “dodatnu vrednost”, sa njima rame uz rame idu i milenijalci koji trenutno predstavljaju najvažniju i najuticajniju grupu potrošača sa platežnom moći od čak 2.45 triliona dolara. Milenijalcima je važno u šta ulažu svoj novac i spremni su da plate više za proizvod ili uslugu brenda sa kojim dele iste vrednosti.

Pitanje koje najviše muči obe generacije jesu klimatske promene, a s tim u vezi, dok je generaciji Z najvažniji uticaj brenda na okruženje, milenijalci više pažnje posvećuju pitanju etike u proizvodnji. Ukoliko se i sami brendovi iskreno bave ovim temama, polako ali sigurno, moguće je povratiti poverenje i izgraditi lojalnost kako kod starih, tako i kod novih korisnika.

Kako bi izgledala održiva marketinška strategija brendova koji žele da krenu ovim putem?

Foto: Unsplash

Pre svega, pronađite svoju “višu svrhu”. Govoreći jezikom održivosti, potrebno je promovisati nešto veće od samog proizvoda ili usluge. Koja je misija vašeg brenda? Zašto on postoji? Razmislite u kojoj oblasti vaš brend i vi zaista možete da doprinesete i napravite razliku.

Fokusirajte se na svoje korisnike – razumite njihove potrebe, njihove stavove i navike u ponašanju i potrošnji. Ne potcenjujte ih i sa njima komunicirajte iskreno i transparentno. Potrudite se da ono što govorite uvek bude potkrepljeno činjenicama i dokazima.

U vezi sa prethodnim, neka vaša komunikacija bude autentična i dosledna. Održivost treba da diše kroz svaki aspekt brenda i imajte na umu da će svako izuzetno lako uvideti kada je nešto lažno. Ne morate da budete savršeni, ali važno je da budete iskreni. Promovišite svoj napredak, koliko god bio mali. Budite primer dobre prakse. Nemojte biti deo greenwashinga – ponekad je možda bolje ne uraditi ništa, nego raditi pogrešno i neiskreno.

Verovatno najteži, ali takođe i najvažniji segment održivog marketinga jeste staviti vrednost brenda sa kojom će se korisnici poistovetiti i povezati iznad profita. Dugoročno gledano, negovanjem održivosti nećete ništa izgubiti, naprotiv, ali zato je važno fokusirati se upravo na “duže staze”, a ne na rešenje koje će instant rešiti problem koji postoji decenijama.

Pronađite kontekst koji je najprimenljiviji na vaš brend. Jasno definišite ciljeve, ali i načine na osnovu kojih ćete pratiti i meriti njihovo ostvarivanje. Vaš plan treba da bude dugoročan, konzistentan i odgovoran. I ne zaboravite da svoju strategiju ne bi trebalo da komunicirate samo ka svojim korisnicima, već i ka svojim zaposlenima i partnerima.

Biće izazova. Iako osvešćenost raste baš zbog toga što se održivost u neku ruku smatra trendom, i dalje postoji manjak razumevanja njene suštinske važnosti, ali i benefita koje može da donese.

Upravo zato je primetno oklevanje brendova da se upuste u ovu “avanturu” iz straha od greške koja im može narušiti reputaciju – tema je ipak previše osetljiva da ne bi postojala opasnost od neželjenog ishoda.

Na kraju dana, finansijski aspekt verovatno je ključan prilikom donošenja odluke o strani na koju ćemo poći. Pre nego što brend postavi svoje održive ciljeve, trebalo bi da testira koliko su oni uopšte realni. Tu je i izazvov zadržavanja kvaliteta proizvoda i usluga nakon što se pređe na njihovu održiviju varijantu. Osim toga, važno je imati na umu da potrošači jesu spremni da plate više za ono u šta veruju, ali velika je razlika između ekološkog i premijum proizvoda.

Mnogo je brendova kako malih tako i velikih koji su usmereni ka odgovornijem poslovanju. Thinx je brend donjeg veša čiji je cilj pronalazak održivih rešenja za menstruaciju. Brend Kind Socks, iako deluje kontradikotrno, podstiče svoje potrošače da kupuju manje pitajući se da li im je ono što žele zaista potrebno. Satya+Sage brend sveća edukuje svoje kupce o tome na koji način mogu da upotrebe ambalažu nakon što potroše sveću. Starbucks koristi solarnu energiju, dok se IKEA trudi da koristi obnovljive izvore energije u svojoj proizvodnji i smanji upotrebu plastike. Apple je kreirao uređaje od 100% recikliranog aluminijuma, a Lego već četiri godine ide ka cilju da do 2030. godine sve njihove kocke budu u poptpunosti održive.

Ova tema, na kraju dana, nije samo stvar marketinga, već celokupnog sistema. A dok na održivost gledamo kao na manje ili više skoru budućnost, trebalo bi da se setimo izjave marketing lidera Filipa Kotlera – održivi marketing je koncept koji se bavi potrebama sadašnjih generacija, ali tako da ne se ugroze potrebe onih budućih. Dakle, ako ste se pitali kada je pravo vreme, odgovor je – odmah.

Za Marketing mrežu tekst napisala: Ivana Tomić, Brand Specialist, SmartPoint Adria

Dodeljene nagrade PRO PR Globe 2022!

0

REGION – Na PRO.PR konferenciji u Sarajevu dodeljene su tradicionalne PRO PR GLOBAL AWARDS nagrade, koje nominuju četiri svetske komunikacijske asocijacije (PRCA, IPRA, ICCO, CIPR).

Domagoj Vuković novi CEO agencije HUMAN!

REGION – Domagoj Vuković dolazi na čelo digitalne agencije Human, pionira digitalizacije poslovanja u Hrvatskoj.

Domagoj je onaj CEO do kakvih se u pravilu teško dolazi, koji umesto da robuje formi i titulama, vreme i energiju radije troši na stvari koje će zaista napraviti razliku. Ovaj večno radoznali tech entuzijasta poslednjih 15 godina proveo je u korporacijama poput BNP Paribasa, Societe Generalea, OTP-a i Zubak grupe, a pre dolaska u Human radio je na razvoju Web3 startup-a, odnosno na razvoju inovativnog proizvoda razvijenog na blockchain tehnologiji koji je uspešno plasiran na tržište.

Dodeljena KAKTUS ALL STARS priznanja!

Marketing mreža sinoć, na 8. po redu festivalu integrisanih komunikacija KAKTUS by 1664 Blanc, prvi put dodelila je priznanja najuspešnijim stručnjacima iz agencija u Srbiji – KAKTUS All Stars.

Cilj KAKTUS All Stars nagrade jeste da podstakne i motiviše stručnjake iz agencija u Srbiji, ali i ukaže stručnoj javnosti na njihove potencijale, talente i kreativnost. Ovom nagradom, Marketing mreža želi da promoviše profesionalne uzore, ali i da svoj doprinos unapređenju i razvoju kreativne industrije u Srbiji.

Za razliku od drugih strukovnih nagrada na tržištu Srbije koje nagrađuju najuspešnije timove i projekte, među kojima su i tradicionalne KAKTUS nagrade, KAKTUS All Stars nagrađuje i ističe pojedince iz agencija koji svojim radom, kreativnošću, znanjem i veštinama svakoga dana pomeraju granice na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji.

Nominovani za KAKTUS All Stars priznanja bili su svi stručnjaci iz agencija u Srbiji koji prijave svoje radove za tradicionalne KAKTUS 2022 nagrade do 20. septembra. 

Priznanje KAKTUS POWER RANGER pripalo je Nataši Bojanić iz agencije Leo Burnett, koja je, zajedno sa svojim timom radila na kampanjama brendova Smoki i Frikom.

Priznanje KAKTUS SUPERSTAR pripalo je Nataši Šarčević iz kompanije Atlantic Štark, koja je, zajedno sa svojim timovima, radila na projektima brendova Smoki i Najlepše želje.

Priznanje KAKTUS CMF – creative motherfucker pripalo je Bojanu Brukneru iz agencije Leo Burnett, koji je zajedno sa timovima radio na kampanjama brendova Heineken, Smoki, Frikom.

Priznanje KAKTUS ORIGIN pripalo je Andrijani Vasić Nikčević  iz agencije Leo Burnett, koji je zajedno sa timovima radila na kampanjama kompanije A1 Srbija.

Priznanje KAKTUS FIRE STARTER pripalo je Vladimiru Simiću iz agencije McCann Beograd, koji je radio na kampanjama kompanija Delhaize, Carnex, Mastercard, Infostud.

Priznanje KAKTUS BIG PICTURE pripalo je Ivani Zeković iz agencije Leo Burnett, koja je zajedno sa timom radila na projektima brendova Smoki i Frikom.

Priznanje KAKTUS PANTONE pripalo je Katarini Jovanović iz agencije Leo Burnett, koja je zajedno sa timovima, radila na projektima Frikom i Smoki.

Priznanje KAKTUS LIKE-SHARE-SUBSCRIBE pripalo je Milici Jovljević iz agencije Konteent Media, a koja je zajedno sa timom radila na projektu Bukvalno za kikiriki.

Priznanje KAKTUS FIRST IMPRESSION pripalo je Nataši Mitrović iz agencije Konteent Media, a koja je zajedno sa timom radila na projektu Bukvalno za kikiriki.

Priznanje KAKTUS BIG SEEN pripalo je Jeleni Milanović iz agencije Konteent Media, a koja je zajedno sa timom radila na projektu Bukvalno za kikiriki.

Priznanje KAKTUS RISING STAR pripalo je Dragani Milačak iz agencije Red Communication. Ulazak u finale KAKTUS Talents takmičenja doneo joj je 1 bod, a dodatna 3 boda dobila je od članova žirija na javnim prezentacijama, koje su održane 19. oktobra.

Ove godine nagrade su dodeljene u 11 kategorija. Spisak finalista i dobitnika po kategorijama, kao i kriterijumi po kojima će se odrediti dobitnici KAKTUS All Stars priznanja dostupni su na sajtu KAKTUS ALL STARS.

Dodeljene nagrade KAKTUS 2022!

Marketing mreža nagradila je sinoć organizacije, kompanije, institucije i agencije za najkvalitetnije i najprofesionalnije pojedinačne i integrisane kampanje na osmom festivalu integrisanih komunikacija KAKTUS by 1664 Blanc. Za nagrade ove godine konkurisalo je čak 250 projekta.

Kampanja „Superhero“, koju je osmislila i realizovala agencija McCann Beograd za klijenta Mastercard,  proglašena je Integrisanom kampanjom godine – Grand Prix.

Sa ukupno 14 finalista od čega dva dobitnika, kompanija A1 Srbija proglašena je šestu godinu za redom Oglašivačem godine. Agencija Leo Burnett, sa 22 finaliste od čega 5 dobitnika proglašena je Agencijom godine.

Agencija Leo Burnett osvojila je nagrade u kategorijama – Pojedinačni radovi – Radio i Profitna integrisana kampanja za projekat „Srećna mi NovA1“ za klijenta A1 Srbija; Pojedinačni radovi – Print za projekat „Frikom Kapri Leto je“ za klijenta Frikom; Pojedinačno radovi – Outdoor i Integrisana kampanja kreirana za drugo tržište za projekat SMOKI 50 YEARS CELEBRATION za klijenta Atlantic Štark.

Agencija McCann Beograd osvojila je nagrade u kategorijama Pojedinačni radovi – PR i Inovativna integrisana kampanja za projekat Superhero kompanije Mastercard, kao i u kategoriji Execution – Produkcija za projekat „Skrati priču. Pronađi bolji posao.“ za klijenta Infostud Grupa.

Agencija Ovation BBDO osvojila je nagradu u kategorijama Pojedinačni radovi – Influencer marketing za kampanju “Rispekt za sve što jesi” za klijenta PepsiCo – Marbo Product.

Agencija Communis osvojila je nagrade u kategorijama Pojedinačno radovi – Interne komunikacije za projekat NIS vrednosti – Držimo se reči za klijenta Naftna industrija Srbije; Digital – Social Media za projekat Vila Divljina za klijenta WWF Adria; Digital – Content marketing za projekat Jednakost dolazi iz kuće za klijenta Bambi i Pojedinačno radovi – Web za projekat Najskuplja stolica na svetu za klijenta WWF Adria.

Agencija Represent Communications krunisana je sa tri priznanja – u kategorijama Pojedinačni radovi – BTL za projekat Jače od straha za klijenta Roche; Pojedinačni radovi – Event za projekat Kuća iz budućnosti za klijenta Eco Natura i Pojedinačni radovi – Direktni marketing za projekat Recikliraj hejt za klijenta Recan fondacija.

Agencija Konteent Media osvojila je dve nagrade u kategorijama Employer branding integrisana kampanja i Pojedinačni radovi – Media za projekat Bukvalno za kikiriki za klijenta The Fun&Fit Company.

Agencija M2Communications osvojila je nagradu u kategoriji Pojedinačni radovi – Video za projekat Cupra Hero – interaktivni video za klijenta Porche SCG.

Agencija Direct Media United Solutions osvojila je nagradu u kategoriji Execution – Dizajn za projekat HIV je etiketa, koji je rađen za udruženja POTENT.

Agencija Red Communication osvojila je nagradu u kategoriji Društveno odgovorna integrisana kampanja za projekat „Tvoj pogled na svet“ za klijenta Roche.

Agencija LUNA\TBWA Belgrade osvojila je nagradu u kategoriji Cross Media integrisana kampanja za projekat „Hajde da imamo vremena“ za klijenta Grand kafa.

Agencija Friday Finally osvojila je nagradu u kategoriji Brand Awarness integrisana kampanja za projekat „18+ godina sa vama!“ za klijenta Polovni automobili.

Agencija DROM Agency osvojila je nagradu u kategoriji Digitalna integrisana kampanja za projekat Unfollow za klijenta Atlantic Grupa – Cockta.

Mercator-S osvojio je nagradu u kategoriji Adaptirana integrisana kampanja za projekat Poziv Deda Mraza.

IKEA Srbija osvojila je nagradu u kategoriji Pojedinačni radovi – TV za kampanju IKEA Srbija – Puppy Love.

Agencija Propulsion osvojila je nagradu u kategoriji Integrisana kampanja na temu medijske i digitalne pismenosti za projekat Priručnik medijske i informacione pismenosti za roditelje, a koji je rađen u saradnji sa USAID Srbija i Ministarstvo kulture i informisanja.

O tome ko će dobiti ovogodišnje KAKTUS nagrade odlučivao je stručni žiri koji su činili priznati i ugledni profesionalci iz kompanija, kreativnih, PR, digitalnih agencija i produkcijskih kuća iz Srbije i regiona. Žiri iz Srbije ove godine radio je u sastavu: Bojan Brukner, Creative Director, Leo Burnett Beograd; Bojana Nenadović, Marketing Director, Coca-Cola HBC; Ivan Radojević, Client Service Director, Real Grupa RGS; Ivana Kozličić, RRP Marketing Communication Manager SEE, Philip Morris International; Ivo Matejin, Partner & Creative Director, Propulsion; Katarina Šibalić, Marketing Director, Strauss Adriatic; Kristina Jovanović, Senior Art Director, McCann Beograd; Milan Perić, Marketing & Communications Director, Carlsberg Srbija; Nataša Pavlović, Chief Marketing Officer, Mercator-S; Nikola Vuković, Managing Partner, Evoke Group; Sanja Bušić, Marketing Lead South Central Europe and Baltics, PepsiCo; Sanja Gajić, Digital Account Director, Fullhouse Ogilvy; Vanja Vagić, Corporate Affairs Manager UBBAI Region, MARS; Vladimir Aranđelović, Digital Director, Direct Media United Solutions i Vladimir Mitrović, Creative Director, Ovation BBDO.

Regionalni žiri ove godine činio je: Barbara Filipčić, Marketing Manager, IKEA SEE (Hrvatska); Danilo Kalezić, Senior PR, Communications & Events Manager, Porto Montenegro (Crna Gora); Iva Kaligarić, Managing Director, Señor (Hrvatska); Krešimir Katić, Head of Marketing, Market Research & Customer Experience, Zagrebačka banka (Hrvatska); Ksenija Planić, Creative Director, Bild Studio (Crna Gora); Maja Naumovska Saveska, Head of Corporate & Marketing Communications, Halkbank Skopje (Severna Makedonija); Marina Bolanča, Managing Director, Abeceda komunikacije (Hrvatska); Marina Burazer, Group Marketing Director, Fortenova Grupa (Hrvatska); Medeja Kraševec, Creative Director, Luna\TBWA (Slovenija); Milena Jakovljević, Strategy Director, DROM Agency (Slovenija); Miha Bevc, Partner & Creative Director, Herman&partnerji (Slovenija); Stipe Bačić, Account Director, Šanavala Concept Store (Hrvatska); Tomaž Apohal, Creative Director, Yootree (Slovenija); Vanja Činić, Creative Director, Bruketa&Žinić&Grey (Hrvatska) i Vladimir Ristevski, Partner & Creative Director, Piksel LTD (Severna Makedonija).

Nagradu KAKTUS Talents (powered by SBB) osvojio je tim Trstenik, koji su činili Dušan Nikolić i Milena Stojić iz agencije Žiška. Nagrada KAKTUS Rising Star pripala je Dragani Milačak iz agencije Red Communications.

Više informacija o festivalu možete pronaći na sajtu, kao i spisak finalista i dobitnika sa prosečnim ocenama https://kaktus.rs/

Ovo nije još jedan tekst na temu kako smo uspešno organizovali događaj

0

A jesmo, i to događaj koji je sa više od 70 govornika na 8 stejdževa i skoro 2000 posetilaca postavio nove standarde. U MTS Dvorani, 12. oktobra je održana SPLET Tech konferencija o inovacijama i inovacionom preduzetništvu u organizaciji projekata, podržanih od strane USAID-a, Srbija Inovira i Preduzmi ideju. DNA Communications je imao priliku da, u saradnji sa ova dva projekta, učestvuje u kreiranju ideje i koncepta konferencije, njenog imena i vizuelnog identiteta, kreiranju kampanje i same organizacije događaja. Iako ova tema na prvi pogled nije direktno povezana sa advertajzing industrijom, kada imate priliku da budete deo ovako važne inicijative, to vas motiviše da razmišljate na koji način inovacioni ekosistem utiče i na naš posao.

Šta smo naučili radeći na organizaciji ovog događaja? Pre svega, približio nam je način na koji se razvijaju i realizuju ideje u tehnološkim oblastima, kao i koliko je važan multidisciplinaran pristup, timski rad i saradnja. Da li je ovakav pristup razvoju inovacija moguće primeniti i u našoj industriji? Naravno, ali samo uz puno razumevanje suštinske prirode inovacija.

Inovacije su, površno gledano, postale neodvojivi deo marketinških komunikacija, zato što su najčešće povezane sa upotrebom novih tehnologija, digitalizacijom ili rešenjima koja doprinose novim pristupima u digitalnom okruženju. Promene koje donose nove tehnologije nisu zaobišle ni našu industriju, i već svi uveliko govorimo o blokčejnu i metaversu, i razmišljamo na koji način možemo da implementiramo ove tehnologije u pristupu komunikacijama. Dok je zapravo, suština inovacija mnogo dublje pitanje, čak i kada su komunikacije u pitanju. One se najviše ogledaju u strateškom sagledavanju i rešavanju problema, a potom kreiranju novih rešenja koja motivišu korisnike na akciju ili menjaju njihove navike. Inovacije se sadrže u drugačijem pristupu i pozicioniranju, kako bismo pomogli klijentima da razvijaju svoj brend, proizvod ili uslugu, ili pomognu važnoj inicijativi da ostvari svoj pun potencijal.

Tehnološke inovacije su uticale na to da se navike, ali i očekivanja potrošača menjaju, a agencijama omogućile da kreiraju nove načine komunikacije sa potrošačima, adekvatnije prilagođene njihovim promenljivim potrebama, jer su nam pomogle da bolje upoznamo potrošače, lakše se povežemo sa njima i damo adekvatan i autentičan odgovor. Tehnologije su nam omogućile i pristup različitim podacima, mogućnost da ih analiziramo i da na osnovu preciznih uvida i metrika donosimo strateške odluke. Nakon ove konferencije jasno se postavlja i pitanje potrebe ostvarivanja saradnje sa kompanijama i startapovima koji se bave inovativnim rešenjima kada su potrošači u pitanju, i koliko je važno da učimo iz njihovog pristupa.

Sa druge strane, pristup inovacionom preduzetništvu može da bude i inspiracija za razvijanje i redefinisanje biznis modela ili pristupa poslovanju, radu na projektima ili organizacionoj kulturi.

Postavlja se pitanje realne potrebe implementacije inovativnih pristupa pri obavljanju svakodnevnih zadataka i rešavanju problema, kao što već korporacije godinama unazad rade kako bi podstakle inovacije u svom okruženju. Da li iz pristupa razvoju inovativnih proizvoda možemo da izvučemo lekcije za naše poslovanje? Da li nam oni mogu pomoći da imamo više hrabrosti u okviru same industrije? U krajnjoj liniji, zašto se ne bismo odvažili da i sam razvoj proizvoda, usluga ili lansiranje inicijativa bude deo agencijskog poslovanja, odnosno da li je vreme za inovativan način razmišljanja o samoj industriji?

Sumirajući utiske sa konferencije ponosni smo što smo bili deo ovog događaja i što i naš rad, znanje i iskustvo stoji iza njegovog uspeha, ali smo još više motivisani da razmišljamo na koji način mi možemo i moramo da budemo hrabriji, i inovacije u okviru advertajzing industrije koristimo na adekvatan način. Našoj agenciji je barem to oduvek bio najuzbudljiviji deo igre.

Za Marketing mrežu tekst napisala: Nataša Blažin, Head of Digital, DNA Communications

Podaci pobeđuju instinkt

Data driven marketing, kao što sama reč kaže, jeste marketing zasnovan na podacima. Prosto, jednostavno, tačno. Konceptualno postoji kao pristup marketingu mnogo pre interneta i pojma za koji ga danas vezujemo – treba samo da pitamo nekoga od starijih iz sveta marketinga na koji način su oni to tada radili i koliko su im zlatne bile informacije koje dobiju kao konkretne podatke.

Možete li zamisliti da 1982. treba da dokažete da copy treba da se promeni, a nemate CTR i impresije? Objasniti copywriteru za neki prehrambeni proizvod da ljudi nisu reagovali na headline reklame… Prilično izazovno.

Da je jedan vizual bolji od drugog? Objasniti dizajneru da je jedan od vizuala za proizvod u novinama gotovo neprimetan… Pakao.

Ili koliko nam je novina i u kom momentu završilo u kanti? Svi znamo šta je bounce rate…

U ovakvim vremenima, najbolji marketari bili su oni koji su imali najbolji instinkt. Oni koji su najbolje poznavali ljude i ljudsko ponašanje. Potrebno je to i danas, slažem se! Samo što ću “danas” nakon svega 3 dana kampanje znati šta je potrebno menjati, dok su ranije za to bili potrebni meseci. Morale su da se rade ankete, nekakva ispitivanja, test grupe i slično. Za sve to je potrebno uložiti vreme koje investitori ne troše tako lako jer ROAS ima delay od godinu dana u najblažem slučaju.

E, onda dolazi doba nula i jedinica. Hvala Bogu i svim svecima!

U ime klika, kukija, svetoga skrola, amin!

Foto: Unsplash

Tu nastupa data-driven marketing u njegovom najjačem svetlu. Ovo investitori vole! Kako i ne bi… Danas možete videti performans vaše kampanje i u toku dana, u zavisnosti od toga šta prodajete, naravno. Svi mi “mlađi” (smeh) znamo za ovo i ovo nam je svakodnevica.

Međutim, danas smo u moru podataka koje često ne znamo da tumačimo ili ne želimo da tumačimo na pravi način.

Podjednako su loše obe stvari.

Kada imamo sve, a ne znamo šta imamo i na koje sve načine možemo to da iskoristimo (kažu da je motion of the ocean uvek bolji), kompanija se može naći u ozbiljnom problemu. Zbog ove muke da se razumeju podaci, danas se kreira veštačka inteligencija da i to radi za nas i da nam ubrza vreme za donošenje odluka. No, zaboravlja se izuzetno bitna činjenica, a to je da i dalje ne znamo da tumačimo podatke! Današnji dobri marketari uopšte ne moraju da imaju toliko dobar instinkt kao što su nekada morali. Treba “samo” da znaju da tumače podatke – pitanje je, kako to naučiti?

PPC kupuje more podataka.

To je ono što vi plaćate kampanjama Marku Zakerbergu (Meta), Lariju Pejdžu (Google), Džefu Bezosu (Amazon) i ostalima… Zato veliki budžet ne znači automatski i veliki ROAS ako nemate jednog koji će to znati da protumači. To more da razbije na reke i potoke. Ako ne znamo da visok CTR ali nizak ROAS znači loša ponuda – najbanalniji primer – ostaćemo u moru. Za sve postoji odgovor ako znamo da postavimo pitanje.

Stoga, pre nego što odete na kurs za Meta Ads, Google Ads ili bilo koji Ads idite prvo na osnovni kurs statističke analize i naučite kako da tumačite podatke. Svi današnji Ads-ovi su samo alati. Ništa više. Tako da, pročitajte uputstva za taj alat. Naučite statistiku.

Za Marketing mrežu tekst napisao: Stefan Arsić, Performance Marketing Specialist, Smartpoint Adria

 

Kako brendovi mogu da zarade tokom Mundijala?

0

Kao što nam je svima poznato, uprkos mnogim kontroverzama koje su pratile zemlju domaćina (eksploatacija jeftine radne snage, veliki broj poginulih radnika na gradilištima, problem LGBT navijača u zemlji s homofobičnim zakonima…), ovogodišnje svetsko prvenstvo u fudbalu održaće se od 21. novembra do 18. decembra u Kataru.

Iako se po prvi put u istoriji održava van letnjeg perioda, očekivanja prvog čoveka FIFA Đanija Infantina jesu da će predstojeći Mundijal pratiti preko 5 milijardi ljudi, što bi predstavljalo apsolutni rekord u gledanosti otkako ovo takmičenje postoji, dok će prema proceni Wavemaker-a prihodi od oglašavanja u četvrtom kvartalu dostići cifru od 115 miliona £, uglavnom zahvaljujući globalnoj fudbalskoj smotri.

Za brendove koji žele da iskoriste Svetsko prvenstvo kako bi promovisali svoje proizvode i usluge, ovogodišnji raspored odigravanja turnira predstavlja dodatni kreativni izazov, jer se održava prilično blizu božićnih praznika.

Kako fudbal bez pratilaca  praktično i ne postoji, evo šta je potrebno da znate o ponašanju publike, trendovima među fudbalskim navijačima, odnosno kako da ih, na najbolji mogući način, povežete s vašim brendom. Jer, Mundijal je previše dobra prilika da biste je propustili.

Fudbalski pratioci su posvećena publika

Kako se ovaj turnir igra van uobičajenog godišnjeg perioda, studije pokazuju da će većina navijača utakmice gledati iz udobnosti svojih domova, što znači više provedenog vremena na mreži – traženje sadržaja o najnovijim sastavima timova, kao i komentara, trendova, intervjua i tračeva u vezi sa Svetskim prvenstvom. Porast publike na sajtovima s vestima, sportu i zabavi na vebu tokom igranja turnira idealna je prilika za vaš brend.

Navijači vole multitasking

Prema Nielsenovom izveštaju o svetskom fudbalu, 69% fudbalskih navijača će verovatno naručiti dostavu hrane za vreme odigravanja utakmice; 67% bi takođe moglo da proveri svoju e-poštu; a 60% je zainteresovano za igranje onlajn igrica. Štaviše, 42% je zainteresovano za klađenje uživo, dok u zemljama poput Australije, Francuske i Amerike taj procenat iznosi 50%.

Ovakvi insajti predstavljaju idealnu priliku za brendove i njihovo povezivanje s različitim profilima navijača.

Online ugođaj

Nakon svih događaja vezanih za pandemiju, ljudi se masovno vraćaju gledanju utakmica uživo. Međutim, podaci nam govore da je konzumiranje onlajn sadržaja u sve većem porastu.

Na primer, Svetsko prvenstvo u Rusiji uživo je pratilo 3 miliona ljudi, dok je 3 milijarde ljudi sadržaje vezane za turnir konzumiralo preko Googla, odnosno 5 milijardi preko You Tube.

Navijači vole konzumerizam

Ljubitelji fudbala vole da kupuju, a vreme održavanja Svetskog prvenstva ove godine ne može biti savršenije za trgovce. S obzirom na to da se prvenstvo održava u novembru, blisko je tempirano oko Crnog petka, Sajber ponedeljka, Sajber nedelje, a Božić́ sledi ubrzo nakon finalne utakmice.

Globalni izveštaj Football Collective-a pokazuje da 1 od 3 navijača planira da investira u dodatnu tehnologiju kako bi poboljšao svoje iskustvo gledanja kod kuće.

Svetska prvenstva su ukorenjena u živote fudbalskih navijača – četiri nedelje izuzetne slave, slomljenog srca, boja, zvukova, mirisa, ikona, golova. Takođe, Mundijal je idealna prilika da oglašivači pokažu svoju kreativnost, jer će usklađivanje ovih nezaboravnih momenata s brendom definitivno podstaknuti razgovore i prodaju, dok će vaš brend ostati zapamćen kao deo velike fudbalske priče.

Autor teksta: Borislav Latinović, Copywriter, FCB Afirma

Vertikalni video formati: Koliko zaista sve ide nakrivo?

Od hiperprodukcije tv emisija, filmova i serija, edukativnog sadržaja i tutorijala, do raznolikih videa na društvenim mrežama, izjava Miljane Kulić i trenutne drame medijskih giganata, našli smo se u internet dobu gde svako od nas ima platformu i gde smo svi mediji.

Kako smo dotle došli, kako nam se sve okrenulo za 90 stepeni i koliko zaista sve ide nakrivo?

Sve kreće 2012. godine. Možda se nije desio „smak sveta“, ali je definitivno započela nova era poimanja video sadržaja, kada je Snapchat uveo vertikalni video format kao svoju osnovu komunikacije. Na samom početku taj vid komunikacije nije odmah odjeknuo i pretežno su ga koristile mlađe generacije. Međutim, danas te formate konzumiramo svi, od Storyja na Instagramu, Snapchatu i Facebooku, do TikTok videa, Reelsa ili Youtube Shortsa.

Na porast konzumiranja vertikalnih video sadržaja nam ukazuje i istraživanje obavljeno u okviru programa Nova pismenost, koje je sproveo Propulsion u saradnji sa CESID-om, a u partnerstvu sa Američkom agencijom za međunarodni razvoj (USAID). Kada je reč o svakodnevnom korišćenju TikToka, istraživanje je pokazalo da je 2019. samo 2% ispitanika koristilo ovu mrežu, dok je do 2022. zabeležen veliki porast, do toga da je skoro jedna četvrtina ispitanika koristila ovu platformu.

Nekada se vertikalno snimanje smatralo amaterskim pokretom, a sada ga velike kompanije koriste za promociju svojih kampanja, influenseri za komunikaciju sa pratiocima, adaptiraju se trejleri filmova i snimaju muzički spotovi u tom formatu. Kako većinu vremena držimo telefon uspravno, nije veliko iznenađenje što se i sam video tome prilagodio, a samim tim i tržište.

Iako vertikalni video još uvek ne predstavlja pretnju horizontalnim formatima van okvira društvenih mreža, možemo da primetimo da oduzimaju većinu našeg provedenog vremena za telefonom. Koliko god nekolicina nas uživala u tome da okrene telefon za 90 stepeni, ne možemo da ignorišemo činjenicu da su vertikalni videi nova norma i da zahtevaju od nas novi pristup prilikom snimanja ili montaže sadržaja.

Optimizacija onlajn sveta je sveprisutna, možda za nekoliko godina nećemo više gledati uspravni sadržaj na telefonima, već horizontalni preko VR naočara, i tada će ovi videi ponovo biti primarni deo konzumacije. Dok god budemo aktivni korisnici telefona vertikalni formati, poput videa, biće jedni od glavnih izvora zabave, informisanja i edukacije. I to je tako.

Ubrzan tempo života nam se sve više nameće, a mi ga sve manje primećujemo. Film koji traje preko sat i po vremena nam je predug, poruke na Whatsappu slušamo na 1.5 ubrzanju, TikTok sadržaj skrolujemo čim pređe 15 sekundi, i sve nekako cupkamo u mestu. Umesto telefona, video sadržaj smo adaptirali za 90 stepeni, raspon pažnje nam se sve više smanjuje i sve manje obraćamo pažnju jedni na druge. I nije toliki problem što sve ide prebrzo, nego što ne stižemo da  pohvatamo.

Sve nam je „zdravo za gotovo”, a nit’ je zdravo, nit’ gotovo.

Autor teksta: Danijel Rakić, Videograf, Propulsion

 

Komunikacija 3.0

0

Šta podrazumeva komunikacija u 21.veku? Na šta se odnose eksterne i interne komunikacije i kakve one moraju biti? Na ova, i još mnoga značajna pitanja vezana za komunikaciju, odgovorio je dr Borislav Miljanović, CEO Represent System, na predavanju „Communications 3.0“ održanom u okviru SAM Akademije. Polaznike je pozdravila Jelena Bulatović, izvršna direktorka Srpske asocijacije menadžera dok je Nevena Stanisavljević, HR World, bila moderator.

WEB 3 kao budućnost komunikacije

Živimo u svetu u kojem svakodnevno, na brojne načine, komuniciramo svi sa svima. Pojam WEB 3 predstavlja budućnost komunikacije, period u narednih pet do deset godina, u kojem bismo trebali da postanemo vlasnici svojih informacija, bez posrednika. Platformama poput Google-a i Facebook-a dali smo prava na naše podatke i njihovo korišćenje a one mogu nestati preko noći. Zato je decentralizacija podataka putem WEB-a 3 ono ka čemu se teži, iako to u ovom trenutku još uvek nije moguće.

Komunikacija predstavlja glavnu stavku u svakom poslu, bez obzira na industriju, i kvalitetna komunikacija je ključ za uspeh. Svaki menadžer 21.veka toga mora biti svestan a pet pitanja koja obuhvataju najvažnije iz ove sfere su:

  1. Kako izgledaju mediji u 21.veku?
  2. Šta su danas eksterne komunikacije?
  3. Šta su danas interne komunikacije?
  4. Ko je potrošač 21.veka?
  5. Zašto je lični brending danas važniji nego ikada?


Novi formati i značaj kvalitetnog sadržaja

Konzumacija informacija i medija danas je drugačija. Formati su se promenili, kako se i interesovanje publike svakodnevno menja, a kratka video forma je postala dominantna. Kada govorimo o Srbiji, TV kao medij još uvek preovladava zbog starije populacije koja ga najviše prati, iako su mlade generacije na društvenim mrežama. Globalna konzumacija medija ide uzlaznom putanjom i na najvišem je nivou, na kojem je ikada bila, što je rezultat promene načina korišćenja medija. Zato je danas jako važno da dobro poznajemo svoju publiku i medij koji ona prati. Glavni cilj je doći do kvalitetnih sadržaja, koji će privući i zadržati pažnju ljudi u doba hiperprodukcije, u kojem živimo, kako je u svetu zabeležen rast video streaming servisa. Informacije sada putuju svuda, svako od nas može da plasira, podeli i primi informacije, odnosno da bude i kreator i konzumer sadržaja. TikTok je društvena mreža koja je preuzela primarnu poziciju i ima veliki uticaj na svet medija i formate koji se najviše traže. Sve ostale društvene mreže menjaju svoje formate zbog nje, a kratka „story“ forma postala je najzastupljenija.

Kako je došlo do smene lidera u sferi medija, danas kompanije zapravo postaju medijske kuće, i usmerene su na kreiranje sopstvenih sadržaja, kako bi ih učinile što kvalitetnijim i privlačnijim za plasiranje.

Pojam i značaj eksternih i internih komunikacija

Budućnost donosi nove oblike kampanja, koje će biti zasnovane na komunikaciji na duže staze. Kada govorimo o poslovanju, ističu se definicija i značaj internih i eksternih komunikacija, koje svaki menadžer mora dobro poznavati. Eksterne komunikacije su danas integrisane, predstavljaju pametan vid planiranja koji kompanijama i brendovima pruža potencijal za ostvarenje boljih rezultata tokom realizovanja kampanja, dok istovremeno redukuje marketinške troškove. Za uspeh, neophodno je kreirati kontent plan koji će sadržati što više detalja, kako bi se iskoristio ozbiljan potencijal koji je na raspolaganju. Interne komunikacije su nekada obuhvatale aktivnosti kao što su sastanci, intranet, newsletter, bez velikog uticaja tehnologije, a nakon početka kovida, našli smo se u sasvim novom svetu. U novim uslovima rada imamo manjak radne snage i interna komunikacija postaje od velikog značaja za „employer branding“. Ona mora biti transparentan proces koji takođe odražava reputaciju kompanije, privlači i zadržava nove talente, omogućavajući deljenje znanja. Interna komunikacija direktno utiče na reputaciju kompanije i organizacionu kulturu a kako bismo zapošljavali novu, mladu radnu snagu moramo da uložimo potrebnu energiju i ohrabrimo otvorenu komunikaciju zaposlenih.

Potrošač 21.veka zahteva vrednost i poverenje

Potrošač 21.veka ima drugačija očekivanja, on želi da kupuje od kompanije kojoj veruje, čiji rad ima istaknutu svrhu i čija odgovornost je jasna. Menadžeri moraju misliti o tome kako da kupci, kroz realnu i otvorenu komunikaciju, čuju za šta se kompanija zalaže. Svaki dobar brend mora da stoji iza širokog spektra vrednosti, jer novi potrošači, odnosno generacija Z, u potrazi su za istinom, mnogo su liberalniji i zalažu se za ljudska prava i toleranciju. Kako je dijalog od primarne važnosti, mi moramo raditi na njemu držati ga otvorenim.