Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 44

Sprinterka Daljević potpisala za Friday

Ne tako davno, o dizajn sprintovima se samo šuškalo, i tek stidljivo pričalo uz navođenje uglavnom dobrih primera iz prakse sa “zapada”. Danas, mi na ovu temu pričamo sa jedinom kreativnom design sprint agencijom kod nas, koja kroz svoje projekte demistifikuje ovaj proces i uspešno ga kao već dobro oprobani recept koristi kako bi zajedno sa svojim klijentima definisala brend strategije, nove komunikacione kampanje i rešila različite poslovne izazove.

O Friday-u se već puno pričalo, a ovog leta njihovom sprinterskom timu pridružila se i polumaratonka Jovana Daljević i trenutno se tim priprema za neke jesenje trke.

Šta je ono što treba da znamo o tebi i otkud jedan dugoprugaš u sprint timu?

Maratonac u pokušaju, nekadašnji Scrum Master i veliki zaljubljenik u Service Design još od  2016. godine kada sam se prvi put kao učesnik Telenorovog Foruma Mladih u Oslu susrela sa tom metodologijom. Put me je po povratku iz Norveške odveo u agilne vode, gde sam sticala iskustvo kao Scrum Master i ojačala mišiće neophodne za fasilitaciju radionica na najrazličitije teme, uz rad sa timovima iz The Coca Cola Company, AstraZenece, Raiffeissen banke. Međutim oduvek postoji taj zov kreativnosti – da pored procesa i metodologije i ja uskočim u sam kreativni proces i učestvujem u ideaciji, što kao deo Friday ekipe finally mogu da ostvarim na način na koji sam maštala.

Đorđe i Milica kao iskusni i talentovani kreativci i stratezi kroz dizajn sprintove počeli su da grade agilne mišiće i kreativnoj industriji daju ubrzanje. Kliknuli smo na prvom razgovoru uz kafu kada smo shvatili da bi naša komplementarna znanja i veštine mogli da dovedu do nekih mnogo dobrih stvari. I eto nas sada!

Kako bi našim čitaocima koji se prvi put susreću sa sprintovima, objasnila šta su oni zapravo i koji su benefiti?

Dizajn sprint je intenzivan ko-kreativni proces za brzo rešavanje biznis izazova.

Design sprint spaja Design thinking metodologiju, uzimajući alate i kreativni pristup rešavanju problema koji su joj svojstveni, i agilni pristup koga karakteriše brzina, efikasnost i krosfunkcionalna timska saradnja. Iako su nastali u oblasti product menadžmenta i izvorno se kao proces koriste za brzo validiranje ideja, njihova primena u marketingu i advertajzingu odjeknula je vrlo glasno. Toliko da je u našem regionu pronašla svoj put u najrazličitijim oblastima – od farmaceutske kompanije, preko telekomunikacija, do FMCG industrije.

Zašto? Jer donosi novu perspektivu, prkoseći tradicionalnom pristupu rešavanju strateških pitanja i na nov, efikasniji način nama kao komunikacionoj agenciji i našim klijentima pomaže da dođemo do jakih komunikacionih poruka, nagrađivanih kampanja i brend strategija čiji se rezultati ogledaju u konkretnim brojkama. Daje strukturu i novo ruho kreativnom procesu, čineći ga agilnijim, bržim i svrsishodnijim.

Šta je ono što vam je najupečatljivije od skorašnjih projekata?

Inspira grupa jedan je od primera gde smo kroz design sprint proces zajedno sa internim timom radili na projektu rebranding-a i zajedno kreirali novo ime, strateški pravac i vizuelni identitet nekadašnjeg Infostud grupe.

Pored toga bili smo deo Coca Cola sustainability foruma i oprobali se i u kraćim formatima radionica, ali i uradili definisanje MVP-a digitalne platforme  i korisničkog iskustva jedne telekomunikacione kompanije. Dopada nam se što izlazimo iz okvira tradicionalnog advertajzinga i uz pomoć novih alata uspevamo da pronađemo način da kreativnost otključamo na najrazličitijim mestima i domenima biznisa, na kojima je možda ne bismo očekivali.

Letnji period je uglavnom malo tiši period, kada se lagano kuju neke nove ideje. Kakvi su vaši planovi?

Leto je period kada kreativnosti pružamo malo slobode, ideje nam padaju na pamet dok ispijamo fiku u stokholmskoj kafeteriji, ispijamo vino na plažama Španije ili plovimo hrvatskom obalom. Mi smo ovoga leta posebno inspirisani osvežili našu ponudu i mapirali nove klijente i projekte na kojima bismo voleli da zajedno stvaramo. Kada malo zahladi, negde početkom oktobra, osvanuće nam i sajt – finally!

U našem portfoliju sprintova pored komunikacionih i strateških naći će se i oni usmereni na service design, inoviranje proizvoda i usluga i korisničko iskustvo. Sa većim timom otvaraju se prilke da i neki novi klijenti iskuse i uvere se u rezultate jednog ovakvog procesa, jer ne samo da ćemo moći da trčimo brže već i dalje.

 

Umro Vladimir Čeh!

Vladimir Čeh, osnivač Instituta za istoriju oglašavanja, jedan od prvih marketinški stručnjaka u Srbiji, autor festivala i kultnih emisija, preminuo je u 77. godini.

Rođen je 1946. godine, po obrazovanju – filolog. Vladimir Čeh je autor kultne emisije Radio Beograda „1,2,202“, kreator i jedan od pokretača prvog komercijalnog muzičkog „Radija 101“.

Čeh je bio i idejni tvorac, i prvi glavni i odgovorni urednik radija za radio u kolima „Roadstar“, dugogodišnji predsednik Beogradskog ogranka IAA, član mnogih žirija, radne grupe za izradu prvog Zakona o oglašavanju, predsednik Suda časti UEPS.

Dobitnik je priznanja Jugoslovenske Radio Televizije „Svaka ti čast“ za izuzetan i trajan doprinos razvoju ekonomske propagande na programima JRT, nagrade UEPS za životno delo, mnogih priznanja kao autor, član tima ili kreativni direktor – od lokalnih do nagrada i priznanja Holivudskog, Njujorškog i Portoroškog festivala.

Autor je neprihvaćene kampanje „Da devedesetprva ne bude četrdesetprva“.

Takođe je autor brojnih kampanja i stručnih radova, uz osnivanje Instituta za istoriju oglašavanja i izložbi: „Od lovljenog do lovca“ (Tito na plakatu) u Rovinju i Beogradu, trilogije o Velikom ratu „Rat i plakat“ „Žena, rat i plakat“ i „Srbija, rat i plakat“ u Muzeju primenjene umetnosti, „Ko je Malvina Hofman“ u sedam gradova u Srbiji, „Zajedno smo jači“ u Skupštini Srbije (povodom 100 godina od srpske zastave na Beloj kući) i izložbe „Rat i humor“ u Narodnoj biblioteci u Beogradu.

Share With Care

SVET – Deutsche Telekom pokrenuo je kampanju Share With Care koja prikazuje zastrašujući video kako se uz pomoć veštačke inteligencije može zloupotrebiti fotografija deteta.

Video na primeru devetogodišnje Elle prikazuje devojčicu koje se pretvara u odraslu ženu pomoću veštačke inteligencije, a zbog svog realističnog prikaza ubrzo je postao viralan. Preneli su ga mnogi mediji, a deli se i među roditeljima na društvenim mrežama.

Cilj kampanje je upozoriti i pozvati roditelje da ne dele fotografije i video snimke svoje dece na društvenim mrežama, što se naziva ‘sharenting’. Kampanjom se želi podići svest roditelja da i naizgled bezazlene objave na društvenim mrežama mogu dovesti do krađe i zlouporabe identiteta, do dečje pornografije i do tzv. deepfake prevara – realistično izmanipuliranih fotografija, videa i audozapisa.

Golden Drum: Rok za prijavu radova je 21. avgust

REGION – Ovogodišnji Golden Drum biće održan od 9. do 10. oktobra u Portorožu, Slovenija.

Konkurs je otvoren do 21. avgusta, a ove godine su uvedene mnoge novine – dodata je nova takmičarska sekcija Creative Media Excellence Drum kao i nova grupa u sekciji All Juries, Game Changer koja je namenjena kampanjama koje svojim idejama, konceptima i izvođenjem izlaze iz okvira tradicionalnog oglašavanja. Takmičari, imajte na umu da na svakih 10 prijavljenih radova dobijate jednu besplatnu kotizaciju za učešće na festivalu.

Nagrade će biti uručene na završnoj manifestaciji, koja će biti održana 10. oktobra. Dobitnici Grand Prix biće direktno i besplatno prijavljeni na takmičenje The Immortal Awards u Londonu. Festival Golden Drum je takođe uvršten u WARC 100, Creative 100 i AdForum rang listu ove godine.

Konkurs za Young Drummers, namenjen mladima do 30 godina, održava se na temu „Sastanak sa remek-delom“ i organizuje se u saradnji sa Turističkom organizacijom Slovenije. Tema konkursa je osmišljavanje plakata ili seriju plakata koji pobuđuju interesovanje za otkrivanje slovenačke kulture i umetnosti. Autoru najboljeg rada pripašće novčana nagrada od 1.000 evra i besplatna kotizacija. Rok za prijavu je 12. septembar 2023. godine.

Više informacija o konkursu možete pronaći ovde: goldendrum.com/competition/groups-and-categories

Veliki brendovi zaslužuju veliki logo

REGION – Kraš je angažovao agenciju Bruketa&Žinić&Grey kako bi modernizovao Ki-Ki pakovanje i vizuelno odvojili voćne karamele, Punioze i Gumioze.

Priča o Ki-Ki bombonama započela je 1927. godine kockicom voćne karamele uz koju su rasle brojne generacije. Danas, pri pomisli na Ki-Ki bombone, većina misli na voćne karamele, međutim, pod krovnim Ki-Ki brendom postoje tri vrste slatkiša – voćne karamele (Ki-Ki), punjene voćne karamele (Ki-Ki Punioze) i gumeni bombone (Ki-Ki Gumioze).

Zadatak agencije Bruketa&Žinić&Grey bio je modernizovati pakovanje u skladu sa trendovima, učiniti ga atraktivnijim te vizuelno razdvojiti tri navedene vrste bombona.

Analiza
Istraživanja su podsetila na ikoničnost Ki-Ki karamele, bombon nastao 1927. sa kojim su odrasle mnoge generacije. Jedan od trendova među potrošačima je upravo nostalgičnost zbog čega 64% roditelja bira sadržaj i proizvode koji ih podsećaju na njihovo detinjstvo. Deci je važna zabava. Smešan, šaren i zaigran sadržaj je onaj na kakvog najviše obraćaju pažnju. Stoga ne čudi da 83% roditelja traži zabavan sadržaj koji će doneti osmeh na dečja lica.

Sinteza
Analiza je ukazala na to da Kiki ne sme izgubiti svoju ikoničnost, ali i da nove generacije imaju neka nova očekivanja i nove zahteve.

Bilo je potrebno napraviti jasnu segmentaciju:

1. Ki-Ki voćne karamele, gde su primarna ciljna grupa stariji. Oni su ti koji imaju emocionalnu, nostalgičnu povezanost sa Ki-Kijem. Za njih on ima status kultnog proizvoda.

2. Punioze i Gumioze, koje odgovaraju na želje mlađih. Oni traže zabavu i smeh te likove sa kojima se mogu poistovetiti. Za njih to više nije bio klovn.

Implementacija
Ki-Ki voćne karamele – Kako Ki-Ki voćne karamele imaju status kultnog proizvoda, nije im potreban celi logotip da bi bile prepoznatljive. Zato su izbačeni svi nepotrebni elementi, a novi dizajn temelji se na ikoničkom logotipu sastavljenom od dva sloga. Veliki proizvodi trebaju velike logotipe, a u ovom slučaju svima je jasno o čemu je reč već na prvom slogu. Uz to, poredani na polici, jedan do drugog, formiraju beskonačan Ki-Ki niz.

Ki-Ki Punioze i Gumioze – Redizajn Punioza i Gumioza odmaknuo se od lika klovna i uveo nova Ki-Ki čudovišta inspirisana grimasama koje deca rade pri probanju ovih slatkiša, a koje zavise od njihovog ukusa.

Budući da i Punioze i Gumioze dolaze u raznim kombinacijama ukusa, nova ambalaža ima veću prozirnost koja omogućava lakše prepoznavanje ukusa u pakovanju.

Zadržan je kultni Ki-Ki izgled ambalaže jarkih boja na neutralnoj pozadini, a dizajn Punioza i Gumioza ujednačen je odabirom iste tipografije koja stvara meki vizuelni utisak, baš poput mekih Ki-Ki bombona, kako bismo zadržali poveznicu cele Ki-Ki linije proizvoda.

Budućnost kupovine je u omni-channel pristupu

Igor Grmuša, Chief Marketing Officer u ePlaneta i Planeta Sport, govorio je za drugo izdanje Marketing mreža magazina da li je budućnost kupovine u sinergiji offline i online kupovine.

Krajem maja otvorili ste prvu flagship prodavnicu u Srbiji?
Na početku mali uvod, ePlaneta.com je novi biznis koncept kompanije Planeta Sport sa preko 1.000 kategorija različite robe, od malih kućnih aparata i televizora, pa sve do igračaka, alata i baštenskog nameštaja. Prisutni smo već godinu dana, ali smo prvenstveno komunicirali sa velikom bazom Planeta Sport kupaca, od kojih smo dobili poverenje i razumevanje.

Nakon godinu dana krenuli smo sa komunikacijom ka široj publici. U sklopu razvoja novog koncepta, otvoren je i prvi flagship store kao podrška našoj internet prodavnici ePlaneta.com. Oni zajedno čine omni-channel prodaje i pružaju posebno iskustvo. U prodavnici je izložen samo deo asortimana, ali preko prodajnih displeja, a uz pomoć naših savetnika, moguće je pronaći i kupiti bilo koji artikal iz kompletne ponude ePlanete, koju čini 50.000 artikala. Tako izabrani artikli u najkraćem roku stižu kupcima na kućnu adresu. Moderan prostor opremljen je i kancelarijama za B2B sastanke. Ovde će se organizovati brojni događaji, od prezentacija najnovijih modela različitih uređaja, do mini sajmova.

Puna snaga prodavnice upravo i dolazi iz sinergije sa partnerima, kojima je omogućeno da na najbolji način predstave svoje proizvode.

ePlaneta povezuje tradicionalnu i online kupovinu. Da li je budućnost kupovine u sinergiji offline i online kupovine? Zašto?
To pokazuju i globalni trendovi, offline neće nestati već će se modifikovati i prilagoditi novom načinu kupovine. Svesni smo toga i zato već sada koristimo preko 100 prodajnih Planeta Sport objekata kao mesta promocije kompletne ponude ePlaneta.com.

Kupci često žele pre kupovine da vide proizvod uživo, a da im bude isporučen na kućnu adresu, ili pak žele da proizvode koje su kupili online, preuzmu na pouzdanom mestu. Zato ćemo uskoro uvesti i mogućnost 24/7 preuzimanja robe u našem prostoru na Adi.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Napravili smo savršen proizvod za većinu zoomera

Tamara Pajević, marketing direktor u kompaniji HEINEKEN Srbija, govorila je za drugo izdanje Marketing mreža magazina o Heineken® Silver pivu i kada je pravo vreme za rađanje novog brenda u okviru kompanije.

Nedavno, na spektakularnoj audio-vizuelnoj žurci, HEINEKEN je predstavio novo Heineken® Silver pivo. Po čemu je ovaj događaj bio jedinstven i na koji način su posetioci mogli da osete “srebrni buzz”?
Želja je bila da kroz fantastičnu atmosferu, najsavremenije audio vizuelne efekte na spektakularan način približimo našu novinu potrošačima, pružimo im priliku da dožive i osete izuzetnu svežinu Heineken® Silver-a, dok uživaju u muzici naših poznatih domaćih DJ-eve, ali i velike zvezde Frenky Wah.

Zadatak nije bio lak, ali utisak je da je ceo tim obavio sjajan posao, jer je preko 2.000 gostiju moglo da, na nesvakidašnji način doživi muziku, oseti boje i upozna novi proizvod na našem tržištu. Dobili smo sjajne komentare posle događaja, a i reakcije na društvenim mrežama su bile izvanredne, što nas sve raduje.

U kojoj meri je experience marketing važan za povezivanje brenda sa potrošačima?
Verujem da je stvaranje zabavnog i jedinstvenog iskustva jedno od najboljih načina za povezivanje sa potrošačima. Na taj način, ono što brend priča i iza čega stoji, donosimo u stvarnost i dajemo potrošačima priliku da ga zapravo prožive, povežu sa lepim uspomenama i situacijama.

Žurka u Hangaru je odličan primer, jer smo tokom te noći u pravom smislu oživeli lagani ukus Heineken® Silver piva.

Kada je pravo vreme za rađanje novog brenda u okviru kompanije? Po čemu je Heineken® Silver pivo drugačije?
Pravo vreme je kada imate proizvod koji donosi nešto novo za tržište, samim tim na kvalitetan način odgovora na potrebe potrošača koje se menjaju. Potreba za nečim novim, drugačijim, jedinstvenim, još je više prisutna kod mlađih generacija.

Verujemo da novi Heineken® Silver ispunjava te uslove, jer je interesantan generacijama koje odrastaju u digitalnom dobu, a pritom pruža jedinstveni lagani, ekstra-osvežavajući ukus, ima suptilnu voćnu aromu, a uz sve to niži procenat alkohola. Sve se to postiže procesom hladnog odležavanja na -1 stepen.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Autentičnost gradimo iskrenom komunikacijom

Nataša Jokić, Marketing & R&D Director u Nectar Group, govorila je za drugo izdanje Marketing mreža magazina o kupcu budućnosti.

U industriji u kojoj posluje kompanija Nectar – ko kupuje, a ko kupovinu inspiriše?
Nectar grupa, kao jedna od vodećih food & beverage kompanija u regionu, u svom portfoliju ima iconic brendove sa dugom tradicijom i bogatim nasleđem. U centru svih naših aktivnosti je potrošač, pri čemu se posebna pažnja poklanja segmentaciji i targetiranju krajnjih korisnika, ali i donosiocima odluke o kupovini. Kada je u pitanju naš odnos sa potrošačima, rekla bih da inspirišemo jedni druge zahvaljujući jakim emocionalnim vezama koje uspešno gradimo dugi niz godina.

“Me, me, me” – da li je to kupac budućnosti? Ko je kupac budućnosti Nectar proizvoda?
Sve u vezi sa potrošačima je podložno brzim i stalnim promenama: očekivanja, motivacije, prioriteti, navike kupovine. Svedoci smo da su dani “business as usual” za nama. Obraćamo se 100% digital generaciji koju motivišu dostignuće i rezultat, a ne radni okvir od 9 do 17h. Pokreću ih personalizovano iskustvo i “better for me” propozicije. Design thinking, tehniku kreativnog rešavanja izazova, usvojili smo kao našu redovnu poslovnu praksu u procesu strateškog brend pozicioniranja upravo u cilju boljeg razumevanja potrošača i njihovih budućih potreba.

Potrošač danas od brenda očekuje da u komunikaciji bude autentičan, a poruke personalizovane. Šta to konkretno znači? Da li brendovi i na koji način pitaju potrošače da zajedno kreiraju priče?
Autentičnost gradimo kroz originalnu, iskrenu i doslednu komunikaciju koja mora da odražava identitet i vrednosti brenda. Istraživanja pokazuju da mlađe generacije prednost daju brendovima koje percipiraju kao transparentne i autentične, pri čemu dodatnu vrednost kreira i asocijacija sa svrhom. Najčešće su najbolja rešenja upravo najjednostavnija, ona koja dotiču ljudsku istinu na način da se u njoj prepoznamo. Odličan primer je Nectar komunikaciona platforma utemeljena na našoj Nije svejedno filozofiji i prepoznatljivom Nije svejedno humoru. Nije svejedno znači preuzeti odgovornost, dati sve od sebe i izboriti se za ono do čega nam je stalo.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Novi Smoki WOW filling za feeling koji nema greške!

Jelena Poduška, Marketing Manager for savory group of brands SBU Snacks u Atlantic Grupi, govorila je za drugo izdanje Marketing mreža magazina o Smoki WOW inovaciji i kampanji koja je pitala potrošače „imaju li osećaj za fililing“.

Pitali ste potrošače – imaju li osećaj za filling? Šta se u stvari krije iza ovog tizer pitanja?
Mladi danas žive za WOW momente, a sve što nosi u sebi WOW prizvuk sastavni je deo njihovog života i interesovanja. Tizer „IMAŠ LI OSEĆAJ ZA FILLING” igra je reči koja sa jedne strane otkriva funkcionalni benefit proizvoda u vidu bogatog punjenja, ali isto tako i jedinstveni „WOW” osećaj koji se javlja kada ga probamo. Time na poseban način stvaramo konekciju između potrošača, njihovog omiljenog Smoki brenda i novog proizvoda. Ono što je zanimljivo jeste da smo upravo sa ovakvom tizer kampanjom na društvenim mrežama izazvali mnoštvo pozitivnih komentara. Neki su nam i skretali pažnju da u ispisu treba da piše reč „feeling“, ali kao što već znate, uz Smoki – Nema greške, te je i „filling“ sa razlogom tako ispisan.

Šta potrošači mogu da očekuju u nastavku kampanje i koje su ključne poruke?
Kao što i sam naziv proizvoda kaže, u nastavku kampanje potrošači mogu da očekuju pregršt inovativnih WOW aktivacija i projekata, namenjenih kako ljubiteljima Smoki brenda, tako i svima onima koji će tek zakoračiti u slatko-slani Smoki WOW ukus, bogatiji nego ikad pre! Smoki WOW za nas predstavlja izuzetnu inovaciju sa kojom verujemo da ćemo na pravi način, još jednom, potvrditi da uz Smoki – Nema greške, i to će ostati naša ključna poruka brenda i za ubuduće.

Smoki WOW je nov i inovativan proizvod u portfoliju kompanije Štark. Po čemu je ovaj proizvod jedinstven i drugačiji od drugih grickalica?
Odakle da počnemo – da li od oblika, teksture, punjenja, pakovanja? Kada se rodila ideja o koekstrudiranom proizvodu koji ima oblik kikirikija, pa je još i punjen bogatim kikiriki ili čokoladnim filom, a na sve to i preliven kikirikijem kao i Smoki original, mnogi su rekli da smo zamislili nemoguće!

Ipak, nismo odustajali ni od jednog elementa, jer smo znali da pripremamo nešto WOW i da Smoki brend, kao lider u kategoriji zaslužuje takvu inovaciju. Bili smo sigurni da to što do sada niko nije video ili napravio ovakav proizvod, ne znači da je zaista nemoguće, samo je potrebno da pomerimo granice mogućeg. Smoki WOW rezultat je višegodišnjeg rada velikog tima – marketinga, tehnologa, tehnike, proizvodnje i kolega iz drugih povezanih sektora.

Upravo zbog toga deo odgovora na ovo pitanje prepustila bih koleginici Oliveri Pešić, senior tehnologu za razvoj proizvoda i pakovanja: „Naš prvi izazov bio je oblik. Tokom razvoja proizvoda kontaktirali smo i sarađivali sa najvećim proizvođačima opreme za ekspandirane proizvode i oni su bili skeptični po pitanju ovakvog tipa proizvoda i same realizacije projekta. Nismo pristajali na lakši put i već viđene forme jastučića koje olakšavaju tehnološki proces. Iz više iteracija, uspeli smo da razvijemo potpuno novi alat, WOW oblik, novi oblik koji će uspeti da dodatno pojača vezu sa kikiriki ukusom koji je karakterističan za Smoki brend. Možemo sa punim pravom reći da je Smoki ponovo zadao novi standard za oblik u kategoriji flipsa – sada punjenog flipsa! I nije samo oblik potpuna inovacija, Smoki WOW je prvi slani, preliveni koekstrudirani proizvod. Prelivanje koekstrudiranih proizvoda, takođe, do sada nije viđeno na tržištu, jer je ovaj tip proizvoda po svojoj strukturi mnogo čvršći od standardnog flipsa i ne upija lako prelive. Zbog toga, i ova faza razvoja bila je jako izazovna i tražila je vreme. Učili smo, pokušavali, menjali i na kraju uspeli da dođemo do te hrskave strukture flipsa koji je punjen kikiriki pastom, a u isto vreme i dodatno preliven kikirikijem! Svaka proba donosila nam je neke nove izazove, zaključke, ideje kako da se unapredi i poboljša proizvod ili pakovanje. Na kraju, dobili smo Smoki WOW, fenomenalan, hrskav flips, punjen bogatim filom, proizvod koji je rezultat rada, upornosti i istrajnosti celog tima da ostvarimo viziju koja će omogućiti Smoki brendu da još jednom pomeri granice u celoj kategoriji flipsa i snacka.“

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Digitalna ekonomija je sadašnjost, a sasvim sigurno i budućnost

Milena Đorić Gudurić, direktorka marketinga za tržišta Srbije, Crne Gore i BiH u kompaniji Mastercard, govorila je za drugo izdanje Marketing mreža magazina o ESG strategiji i održivom poslovanju.

Koji su najveći izazovi kompanija kada govorimo o kreiranju i implementaciji ESG strategija?
ESG je kao koncept još uvek relativno nov i možemo govoriti o edukaciji kao o jazu koji prvo treba zatvoriti. U ovom trenutku to je svakako nedovoljno razumevanje svega što ESG strategija treba i može da uključuje, i sa strane kompanija, ali i sa strane korisnika. Naravno, postoji manji broj osvešćenih korisnika, koji imaju šire razumevanje i više informacija o tome šta sve ESG podrazumeva i šta treba da očekuju od brendova i kompanija u tom smislu.

Osvešćeni potrošači daju svoje poverenje brendovima koji imaju, ili je jasno da teže tome da imaju, 360 pristup ESG aktivnostima, pa tako razumeju da se ne radi samo o korišćenju recikliranih materijala ili smanjenju ugljeničnog otiska, već i da ceo proces proizvodnje treba da bude etički, da se ljudi koji rade u kompaniji i/ili u fabrikama, tretiraju kako treba, da se poštuju različitosti i manjinske grupe, kao i da se izbegava hiperprodukcija, što može biti značajno, na primer u modnoj industriji, ali i mnogim drugim.

Poseban akcenat bih želela da stavim na činjenicu da moramo da pronađemo način kako da održivi proizvodi i brendovi, koji su zdraviji i za životnu sredinu i koji poštuju gore navedene principe, budu i cenovno dostupniji široj zajednici, kako bi njihova upotreba bila demokratizovana i masovnija, jer samo tako zaista pozitivno utičemo na budućnost.

Da li su CSR i EGS dve strane iste medalje? Zašto?
Pre bih rekla da su komplementarni koncepti. CSR je širi koncept odgovornosti kompanije prema lokalnoj zajednici u kojoj posluje, dok ESG možemo posmatrati kao okvir za procenu i merljivo praćenje društvenog uticaja. Na našem primeru, to znači da je naša CSR strategija da nastavimo da budemo kompanija koja inovira i menja stvari na bolje, na svim poljima na kojim poslujemo i naravno, onoliko koliko jedna kompanija to može. Kada taj strateški cilj prevedemo na nivo konkretnijih ESG inicijativa, to znači da pored sadnje 100 miliona stabala do 2025. u okviru naše globalne Priceless Planet koalicije radimo na tome da do 2040. dostignemo nultu CO2 emisiju, a da do 2028. sve plastične kartice pod našim brendom budu izrađene od održive plastike, da do 2025. finansijski uključimo milijardu ljudi i 50 miliona malih biznisa širom sveta, kao i da pored jednakosti u platama za muškarce i žene (koju smo već dostigli), do 2030. dostignemo i jednakost u broju žena na rukovodećim pozicijama.

Mastercard gradi održivu digitalnu ekonomiju. Šta to zapravo znači za korisnike i društvo?
Razvoj tehnologije je nezaustavljiv i možemo očekivati da će ona u još većoj meri oblikovati naše okruženje u budućnosti, od toga da ćemo imati sve više smart uređaja u svojim domovima do toga da će se odnos između fizičke i digitalne trgovine sve više kretati u pravcu ove druge, od e-commerce rešenja do kupovine glasom.

Digitalna ekonomija je sadašnjost, a sasvim sigurno i budućnost za čiji dalji razvoj, kao pojedinci, potrošači, kompanije ili državne institucije treba da budemo spremni kako bismo u njoj mogli ne samo da opstajemo, već i da uspevamo i rastemo. Mastercard spremnost vidi u izgradnji finansijskih, sigurnosnih i drugih digitalnih veza i infrastrukture. To podrazumeva široku infrastrukturu za digitalna plaćanja i njihovu sigurnost, jer konkretno govoreći, ako proizvođač prehrambenih proizvoda sa Zlatibora prima kartice, onda su veće šanse da će svoje proizvode prodati turisti iz Nemačke i da će taj turista biti zadovoljniji jer je imao mogućnost izbora. Ako proizvođač drvenog nameštaja za decu ima svoj web shop, veće su šanse da će njegov proizvod naći put do kupaca van granica zemlje u kojoj posluje.

Održiva digitalna ekonomija je od neprocenjive vrednosti i za nevladine i humanitarne organizacije, i odličan primer za to je Nurdor, koji zahvaljujući superhero.rs onlajn platformi za donacije koju smo kreirali i donirali im je, sada ima održiv, dodatni kanal prikupljanja pojedinačnih, ali i ponovljenih donacija što ih čini spremnijim danas, ali i za sutra.

Različitost, inkluzija i jednakost važan su deo ESG strategije kompanije Mastercard. Šta sve Vaša kompanija radi na tim poljima?
Lično mogu da kažem da sam ponosna što radim u kompaniji koja svima daje jednake prilike, bez obzira na pol, rod, nacionalnost, versku ili seksualnu pripadnost, ne samo interno već i eksterno. Pomenula sam da smo već dostigli jednakost u platama između žena i muškaraca, što je, nažalost, i dalje retkost – samo u Srbiji je situacija i dalje takva da su žene plaćene oko 25% manje od muškaraca. Imamo oko 30% žena na rukovodećim pozicijama i cilj nam je da dostignemo odnos 50-50, pri čemu se dosta ulaže u razvoj zaposlenih i kroz mentorske programe, kako bi menadžeri nastavili dobre prakse osnaživanja žena i kreiranja novih inkluzivnih lidera.

Ono što je, takođe, važno je da naša podrška LGBTQI+ zajednici nije samo deklarativna – mi pripadnicima ove grupe dajemo priliku da izraze svoj identitet tako što će na njihovoj platnoj kartici pisati ime sa kojim se identifikuju, koje nužno ne mora biti i njihovo ime na nekom drugom dokumentu. Ovo posebno ističem jer je pitanje podrške LGBTQI+ zajednici, nažalost, i dalje pitanje oko kojeg kompanije nisu dovoljno vokalne, a važno je da na svakom koraku i sa svakom senzitivnom grupom demonstriramo otvorenost i inkluzivnost o kojoj govorimo, jer tako menjamo širu svest zajednice na bolje.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.