REGION – Futura DDB od danas postaje deo globalne FTW (For The Win) mreže, usmerene na gaming industriju.
Hvala što ste se prijavili na naš newsletter!
Molimo Vas da pretplatu potvrdite na linku koji ste dobili u mejlu.
REGION – Futura DDB od danas postaje deo globalne FTW (For The Win) mreže, usmerene na gaming industriju.
Prvi CSR biznis hub pod sloganom „Oni to rade drugačije“, u organizaciji Marketing mreže, održan je od 3. do 5. oktobra u Mokrinu. U hub-u učestvovalo je 14 kompanija iz Srbije, koje realizuju najznačajnije CSR projekte na našem tržištu i lideri su kada je u pitanju održivo poslovanje.
REGION – Vest o kojoj je poslednjih nedelja pričao ceo svet jeste odlazak kraljice Elizabete II i krunisanje njenog sina, kralja Charlesa III. Činjenica da je kralj Charles na tron Ujedinjenog Kraljevstva čekao preko 70 godina, podstaknula je hrvatsku IT kompaniju Pontis Technology da na duhovit način pozove software developere na zapošljavanje kod njih, jer se kod njih puno brže napreduje.
Zaštita ličnih podataka na internetu postala je odredica za pouzdanost kompanija i pokazatelj sigurnosti njihove usluge. Iako je osnovni cilj približiti se potrebama klijenata, zaštita privatnosti i unapređivanje politika mora ostati prioritet. Nalik psihoterapijskom kontekstu, zadatak je upoznati dubinsku motivaciju određenih ponašanja, a istovremeno biti i hipokratovski poverljiv.
Nove metode oglašavanja nastale su upravo iz potrebe da se klijenti osećaju sigurnije i bezbednije, kao što je recimo FloC[1] izmenio način na koji razmišljamo o kupcima. Sve što nas zanima o krajnjem korisniku sada možemo da zaključimo i iz grupnog uzorka. Kohorte ne samo da analiziraju ono što nas zanima na nivou grupe, već iz njih možemo iščitati i potrebe pojedinaca, sasvim čuvajući njihov identitet. Iako FloC omogućava kvalitativno veći nivo zaštite, postavlja se pitanje koliko svrstavanje ljudi i njihovih navika “u kutije” tj. kohorte govori o njihovim autentičnim potrebama, a koliko su refleksija nečega što svi nužno delimo, a ne čini suštinu naših želja i ponašanja. Tačnije, da li zaštitom privatnosti idemo sve dalje od saznanja šta je ljudima zaista potrebno?
Podaci o inkluzivnom oglašavanju iz istraživanja „Medijski trendovi u Srbiji” iz 2021. godine koje je u okviru programa Nova pismenost Propulsion zajedno sa Američkom agencijom za međunarodni razvoj (USAID) sproveo u partnerstvu sa CeSID-om, sugerišu da se globalna potrošačka populacija ubrzano diverzifikuje: prema etničkoj pripadnosti, rasi, seksualnoj orijentaciji i raznim drugim varijablama, pa je stoga sve veći imperativ da brendovi autentično odražavaju povezanost sa budućim kupcima i njihovim navikama.
Misao da su navike surogat za sreću i ljubav, govori nam o nečemu što je u oglašavanju sve relevantnije. Svi mi imamo navike koje se sve preciznije i bolje mogu targetirati, ali da li zaista razvijanjem algoritma možemo zaviriti u onu pravu ununutrašnju, psihološku realnost? Rodonačelnik kognitivno-bihejvioralne psihoterapije kome se možemo zahvaliti na ideji o promeni ličnosti navikama, Albert Elis, ipak je naglašavao da sloboda da se menjamo i napuštamo stare obrasce i navike ipak predstavlja najmoćniji alat u promeni. Tačnije, sve i da su naše navike najzdravije i da smo njima ovladali, upravo naša spontanost i želja za slobodom biće faktori koji nam pomažu da se istih i oslobodimo. Ako je verovati jednom od najvećih stručnjaka za ljudsko ponašanje kome i mnogi marketari zahvaljuju za njegove doprinose, stvaranje navike spolja je moguće, ali će ono kratko trajati ukoliko ne ciljamo na potrebe koje pojedinci primarno imaju. Elisova teorija počiva na stvaranju navika, ali uvek i na postulatu da spoljni podsticaji i motivacije ne mogu kreiraju niti sreću, niti dugoročne rezultate. Ako je zaista tako, možda je vreme da osim unapređivanja metodologija i algoritama unesemo više teorijskog promišljanja o dubljem upoznavanju populacijskih navika koji se kriju iza pretraga i klikova.
Zato je smisleno razmisliti kada i kako mi to iskačemo iz samog algoritma? Bilo bi zanimljivo videti budućnost oglašavanja u kojoj svi mi mnogo dubinskije i suptilnije pitamo i sami sebe pozivamo na akciju i razmišljanje. Naš unutrašnji jezik najteže je prevesti u kodove i unositi u tabele, a naša ne uvek razumljiva psiha baš uvek presuđuje pri donošenju odluka.
Umesto da donosimo jednoznačne zaključke koje će “skratiti” naše donošenje odluka, možda je korisno da uvedemo novu misaonu naviku: da nastavimo da angažujemo mišljenje čak i kada mislimo da nešto znamo. Osvešćivanje je u psihologiji ono što je kritičko mišljenje za digitalnu pismenost. Ako svesnije budemo kliktali, konzumirali i odlučivali, manje su šanse da će bilo kakav marketinški trik imati moć da nas začara i zato samo svesno i samosvesno.
Autor teksta: Dušan Jurić, Creative Content Developer, Propulsion
[1] Federated Learning of Cohorts (FloC) – vrsta praćenja aktivnosti i preferencija ljudi u onlajn okruženju, uz njihovo grupisanje u „kohorte“ na osnovu istorije pregleda, radi lakšeg oglašavanja zasnovanog na interesovanjima. Detaljnije: https://developer.chrome.com/docs/privacy-sandbox/floc/
Ukoliko bismo stavili u fokus tržište sa aspekta marketing aktivnosti, uočili bismo sve izraženiju tranziciju sa ATL na BTL aktivnosti. Promene u strukturi, navikama i očekivanjima potrošača dovele su do ovog trenda.
Potrošači danas očekuju, ali i zahtevaju, da relevantne informacije i poruke koje će ih pokrenuti na akciju dobiju na što direktniji način, u interakciji sa brendom, kroz preferirani kanal komunikacije.
Za razliku od ATL aktivnosti putem kojih dopiremo do masovne publike sa porukama koje jačaju brendove, prenose opšte informacije o proizvodu ili pokreću emocionalne reakcije, BTL aktivnosti se sastoje od ciljanih, direktno usmerenih marketinških aktivnosti koje respondiraju sa zahtevima i očekivanjima potrošača u vezi sa određenim brendom. Sa aspekta klijenta, BTL marketing omogućava adekvatno merenje rezultata ulaganja, praćenje povrata ulaganja i ciljano je usmeren na povećanje prodaje.
BTL danas predstavlja neiscrpan generator informacija korisnih kako za potrošače tako i za brendove. BTL omogućava kupcima da pre kupovine proizvode vide, probaju, osete, formiraju mišljenje i daju povratne informacije. Sa druge strane, kroz BTL aktivnosti brendovi se kastimizovano predstavljaju ciljnim publikama kroz posebno osmišljene aktivnosti koje vrednosti i benefite brenda najbolje predstavljaju u svetlu očekivanja ciljne grupe.
Kao i sve marketinške aktivnosti, i BTL prolazi kroz određene faze transformacije i evolucije. Sve izraženije promene u ponašanju potrošača dovele su do velikih promena u BTL-u. Potrošači više nisu samo obični konzumenti proizvoda koji odluku o kupovini nekog proizvoda donose na osnovu funkcionalnih i emocionalnih benefita. Kupci danas očekuju da se između njih i brenda stvori odnos zasnovan na zajedničkim vrednostima koje ih spajaju. Umeće BTL-a svodi se upravo na prepoznavanje ovih vrednosti i stvaranje okruženja u kome će se formirati pozitivno iskustvo iz odnosa brenda i potrošača. Razvoj digitalnog marketinga omogućio je BTL-u pristup velikim bazama podataka na osnovu kojih lakše dolazimo do informacija o preferencijama i ponašanju ključnih potrošača. Zahvaljujući alatima digitalnog marketinga, i uz podršku digitalnih aktivacija i kreativnog sektora, nastaju uspešne BTL kampanje sa posebnim naglaskom na brend aktivacije.
Neke od ključnih BTL aktivnosti danas su upravo one najdirektnije – brend aktivacije, promocije na mestima prodaje, eventi, road show-i i digitalne brend aktivacije.
Brend aktivacije predstavljaju umetnost pokretanja potrošača na akciju kroz afirmativnu interakciju i formiranje pozitivnih iskustava u vezi sa proizvodima i brendom. Ova BTL aktivnost predstavlja posebno efektan vid komunikacije i konekcije između proizvoda i potrošača jer one navode potrošače da kroz direktan kontakt sa brendom formiraju pozitivna iskustva, stvore emocionalnu povezanost i postanu korisnici proizvoda.
U okviru Smartpoint-a posluje poseban sektor koji se posvećeno bavi BTL aktivnostima za naše klijente. Posebno nam je drago da naši klijenti prate trendove vezane za BTL i da zajednički generišemo BTL kampanje o kojima se priča i koje daju dobre rezultate. Jedna od kampanja na koju smo posebno ponosni je brend aktivacija za brend Planet of Plants u okviru manifestacija Street Food festival i Burgeraj. Bio je poseban izazov osmisliti i realizovati brend aktivaciju putem koje ćemo asortiman vege proizvoda približiti tradicionalnom, klasičnom kupcu, a ne samo vege konzumentu, kreirati pozitivno iskustvo u vezi sa Planet of Plants brendom i podstaći prodaju proizvoda.
Nadam se da će BTL nastaviti da prati trend rasta i da će u periodu koji dolazi pokazati svoj pun potencijal, posebno kroz kolaboraciju sa digitalom i kreativom.
Za Marketing mrežu tekst napisala: Matija Đorđić, Account Director, Smartpoint Adria
SVET – Effie Worldwide objavio je godišnju rang listu kompanija/agencija koje su sprovele najefektivnije kampanje u prethodnoj godini.
Objavljen je pravilnik takmičenja, a među sjajnim nagradama i brojnim novostima kojima će BalCannes istaći genijalnost i najbolje u regionalnoj komunikacijskoj industriji posebno se ističe najava novog BalCannes Reporta – pregled stanja u regiji koji će se na godišnjem nivou objavljivati sa listom najboljih i biti dostupan svima na tržištu.
U punom jeku su pripreme za novo izdanje BalCannesa – nakon što je deset godina ujedinjavao naša tržišta, sada im ponovo otvara svoja vrata, a najbolji projekti, agencije i oglašivači biće proglašeni pod reflektorima velike dvorane Dana komunikacija! Novostima tu nije kraj – zvanično je dostupan pravilnik takmičenja, koje će ovoga puta zasijati u kompetitivnijem svetlu i definisati komunikacijsku industriju Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Severne Makedonije, Slovenije i Srbije slaveći najbolje i najoriginalnije u regiji.
„Svi smo mi BalCannes! A novo poglavlje BalCannesa treba da zadovolji potrebu kolega iz regije, kako u agencijama tako i među oglašivačima, za boljim poznavanjem kreativnosti koje ta regija pruža i kretanjima na pojedinim tržištima. Najvažnije, BalCannes ostaje BalCannes – nastavlja da inspiriše i ujedinjuje regiju, stoga nam se pridružite i pokažite da ste najbolji“, poručio je Damir Ciglar, član Organizacijskoga odbora Dana komunikacija i jedan od idejnih pokretača ovoga takmičenja.
Pravilnik nudi uvid u značajne promene u konceptu takmičenja, a jedna je od najvećih novosti BalCannes Report, pregled stanja u regiji po BalCannesu, koji će biti objavljivan na godišnjem nivou sa listom najboljih i biće dostupan svima. Po završetku takmičenja analiza rezultata i osvojenih bodova u ovom opširnom izveštaju pokazaće ko su bili najbolji na BalCannesu prema nizu kriterijuma – s obzirom na zemlje takmičara, kategorije, projekte, agencije, oglašivače, raznolikost perspektiva žirija itd.
Takmičarski projekti će se vrednovati i nagrađivati prema poslovnim kategorijama u kojima i inače konkurišu na tržištu: od Hrane, Alkoholnih i Bezalkoholnih pića, Telekomunikacijskih usluga, Zdravlja i farmacije pa sve do kategorija Razno i Društvena odgovornost, koja će proslaviti društvene akcije i moć kreativnosti u službi pozitivne promene u svetu, aplikantima će biti dostupno čak 13 kategorija. U svakoj od njih biće moguće osvojiti zlatnu, srebrnu ili bronzanu nagradu, a o najboljim radovima odlučivaće žiriji sačinjeni od profesionalaca iz redova agencija i klijenata. Poseban žiri činiće predstavnici vodećih strukovnih medija u regiji sa specijalizovanim pristupom te najbolji rad po svojim kriterijima nagraditi nagradom koja će odabrani projekat istaći u BalCannes Reportu – BalCannes Editor’s Pick Award!
Za takmičenje možete prijaviti svoje celovite, integrisane kampanje te pojedinačne, jedinstvene delove unutar kampanje koji predstavljaju jednu ideju koju ste sprovodili tokom dvogodišnjeg kvalifikacijskog perioda od 20. avgusta 2020. do 20. novembra 2022.
Prijavni je obrazac jednostavan, a sve informacije dostupne su na zvaničnim stranicama www.danikomunikacija.com.
Iako imamo još vremena do 2023. godine, verujem da već sada možemo da naslutimo u kom pravcu će se event industrija razvijati u mesecima koji su pred nama.
Na promene koje su se desile u oblasti organizacije događaja neosporno je uticala globalna pandemija. Pa ipak, ne bih rekao da u tome ima nečeg lošeg jer smo zahvaljujući okolnostima uvideli da je neke stvari moguće uraditi i drugačije, a da rezultat bude, ako ne još bolji, onda sasvim sigurno efektniji i sveobuhvatniji.
Kada govorimo o budućnosti event industrije, predviđa se da će se ona tokom 2023. vratiti “u normalu”. Međutim, vođeni iskustvom iz prethodne dve godine, evidentno je da će hibridni događaji nastaviti da budu u fokusu, iliti, da će upravo oni biti “novo normalno”.
Iako je istina da live događaji imaju posebnu draž koju je teško nadomestiti online, glavna prednost kombinacije ova dva tipa događaja jeste mogućnost da dopremo do šire publike bez obzira na geografsku ili vremensku razliku. Naši klijenti, ali i publika, prilično dobro su prihvatili hibridne događaje koji su se pokazali kao najefikasniji i najefektniji, naročito u regionu.
Nova, moderna rešenja uvek su zanimljiva i privlačna, a u ovom slučaju moramo naglasiti i momenat fleksibilnosti i mogućnosti za eksperimentisanje – postoji zaista mnogo načina da iskombinujete virtuelno i uživo kako biste dobili jedinstveno i neponovljivo iskustvo.
Sadržaj je ključni element svake oblasti marketinga, pa tako i eventa, no, zanimljivo je da ćemo u budućnosti viđati sve više događaja koji fokus stavljaju na iskustvo, a ne na sadržaj. Naravno, on je i dalje bitan, ali nije priroritet – izuzetno je važno da događaj ima svrhu i dodatnu vrednost.
Ovo je još jedan način da event timovi iskažu kreativnost i svojim klijentima, ali i publici, pruže zabavno, a značajno iskustvo koje će se pamtiti i koje će na mnogo bolji način preneti željenu poruku. Interakcije, aktivacije, nagradni zadaci i izazovi, aukcije, testiranja, samo su neke od mogućnosti da svoje događaje podignete na viši nivo i izdvojite se od konkurencije, a sve u skladu sa samim brendom.
Xiaomi x Smartpoint
U narednom periodu, u event industriji primetan će biti još jedan trend, a to su tematski događaji. Predavanja, ali i sve one “vannastavne” aktivnosti trebalo bi izgraditi oko određene teme koja može biti u vezi sa klijentovom oblasti rada i generalnom svrhom eventa, ali možete otići i korak dalje i osmisliti nešto potpuno drugačije.
Uprkos poboljšanju na globalnom planu, event industrija će nastaviti da se razvija pod uticajem pandemije virusa COVID-19. Čak, sasvim je izvesno da se nikada nećemo u potpunosti vratiti na staro, te da ćemo zadržati pristup u organizaciji kom smo morali da pribegnemo da bismo prevazišli novonastale okolnosti i izazove.
Pandemija je promenila način na koji radimo – nisu samo događaji postali hibridni, već i naša radna mesta. U skladu sa tim, kada se biznis menja na ovaj način, neophodno je da se promeni i svaki njegov segment.
Check Point x Smartpoint
Hibridni događaji, u kombinaciji sa temom oko koje će se isplanirati celokupan event i iskustvima koja će na adekvatniji način preneti poruku i trajnije ostati u sećanju ciljne grupe, zapravo su jedina moguća budućnost ove industrije. Zato, ne plašite se da budete slobodni i kreativni – ako budete otvoreni za nove trendove i osvajanje novih teritorija, ako umete da se prilagodite okolnostima i iz svake situacije izvučete najviše što možete, uvek ćete biti jedan korak ispred.
Za Marketing mrežu tekst napisao: Uroš Mitić, Marketing Team Lead, Smartpoint Adria
U stvari, pisalo je „ne diraj mi ribicu“, jer – ribe u moru ima sve manje, i mora i okeani su u kritičnom stanju i odgovoran i održiv ribolov i zone bez ribolova su važna tema i budući scenario koji moramo da usvojimo kako bismo pristupili rešavanju ovog problema u budućnosti.
Niste pročitali tako? Ne kapiram. Tako piše u kampanji koju je na društvenim mrežama, konkretno Instagramu, plasirala WWF organizacija.Odnosno pisalo je, jer su objave nakon ozbiljnog outrage-a u komentarima ispod, povučene u toku noći uz izvinjenje svima koje je ovakav način komunikacije povredio ili uvredio na bilo koji način.
I da, nakon burne reakcije zajednice i upućenih kritika, brend je pokazao da je na kraju dana ipak „samo čovek“, da je ljudski grešiti i kampanja je sklonjena u toku noći uz priznanje da su promašili način komunikacije i izvinjenje svima koje je ista uvredila ili povredila. A trebalo je biti zabavno.
I ne samo ova rečenica, nego i sledeće: „VELIKE RIBE PREFERIRAJU MALI ALAT“ i „RADIJE HVATAM STRANE NEGO DOMAĆE RIBE“. Sa sve – sačekajte saznaćete uskoro.
Izvor: Instagram/wwf_adria_regional
WWF – WTF? Biće da, i nemamo smisla za humor, i nismo shvatili iz prve. Pokušavala je WWF usput i da nam objasni: da je to samo provokacija, da budemo strpljivi i da će uskoro objaviti poentu kampanje i otkriti o čemu se zapravo radi. Ne znam da li da budem bezobrazna, ali kad ovako za napisane poruke, dodatno prikazane i slikom u vrlo eksplicitnom kontekstu (sa fotografijama na kojima su muškarci i žene) kažete ljudima da se strpe i da će uskoro shvatiti poentu, to mu plastično dođe kao da nekome koga siluju kažete, budi strpljiv videćeš do kraja da je to samo seks.
Ali, hajde da na trenutak sklonim na stranu činjenicu da sam žensko, i da ovakve izjave bezmalo godinama slušam u raznim kontekstima, prilikama i situacijama u sredini gde nam se generacija unazad usađuje vaspitanjem da na ovo ne treba da se vređam, to je humor, deo našeg mentaliteta, kultura… i da se na ovo osvrnem kao copywriterka. Jer da budem iskrena, po meni ovo nije samo uvreda za žene, ovo je uvreda i za advertajzing.
Smišljanje slogana, poruka i reklamnih kampanja je moj posao. Razumevanje brenda je moj posao. Razumevanje sadašnjeg trenutka, društvenih dešavanja i vremena u kom se neka kampanja dešava je takođe moj posao. Dakle tajming je takođe jako bitan. Vrlo dobro znam kakvo su oružje reči, i kakav efekat mogu da proizvedu, jer lepo je još Branko Miljković rekao – Ubi me prejaka reč, zato i znam da jedna pogrešno izgovorena može da ubije čoveka. Ili u ovom slučaju ženu. Nije dovoljno što su u porodičnom nasilju u toku godine ubijene 22, već moramo da nastavljamo da ih ubijamo nehotice, neprimerenim humorom, uznemirujućim sadržajem, indirektnim porukama, nagoveštajima, lošim kampanjama i slično. U našoj industriji seksizam, nevezano o kom se polu radi, više ne sme da bude alat za promociju, i seks ne treba da prodaje – ni ženu ni muškarca. Ne smemo jeftinim humorom i jeftinim rečima da aludiramo na nešto što su neki skupo platili. Ne smemo da se borimo za opstanak jedne vrste, ponižavajući drugu. Jer to je upravo reč, ponižavajuće je. I za brend koji reši da izađe sa ovom komunikacijom, i za nas koji smo to samo aminovali, verovatno sa sve – klijent je tražio. Borba mora da bude zajednička.
Mi smo oni koji treba da menjamo stvari, i oni koji treba da prilagode komunikaciju shodno kontekstu sadašnjeg trenutka. Mi smo oni koji treba da prenesemo poruku. Ma koja god kampanja da je u pitanju i koji god da je klijent.
Naše poruke moraju biti jasne, direktne i nimalo dvosmislene. Ako je problem izumiranje ribe u morima i okeanima – poruka je ne ubijajte ribu, a ne „ne diraj mi ribicu“.
Ako ne možemo da nađemo drugi način da zainteresujemo publiku, da kreiramo tenziju i iščekivanje, da skrenemo pažnju javnosti na neku važnu temu, onda možda samo ne umemo da radimo taj posao.
I da, nakon burne reakcije zajednice i upućenih kritika, kampanja je sklonjena u toku noći uz priznanje da su promašili način komunikacije i izvinjenje svima koje je ista uvredila ili povredila. Osvanula je nova kampanja, sa fotografijama koje neposredno ukazuju konkretan problem uz poruke koje to jasno govore i tema je počela da se komunicira bez uvijanja i skrivenih značenja. Time je brend pokazao da je na kraju dana ipak „samo čovek“, da je ljudski grešiti, i verovatno će mu biti oprošten ovaj jedan „propust“. Ali ono što nama treba da ostane kao pouka je – neka bude poslednji.
Autorka teksta: Julija Dukić, Senior Copywriter, Ovation
Posledinjih godina, svedoci smo porasta broja i značaja malih i srednjih preduzeća u Srbiji. Oni čine najveći deo srpske privrede, čak 99.5%, učestvuju sa 57,7% u BDP, zapošljavalju 58% radno aktivnog stanovništva i učestvuju sa 46% u ukupnom izvozu. Mala i srednja preduzeća se smatraju jednom od vodećih snaga ekonomskog razvoja. Oni stimulišu privatnu inicijativu i preduzetničke sposobnosti, utiču na sve raznovrsniju ekonomsku aktivnost, doprinose trgovini i osnovni su činilac razvoja konkurentske ekonomije.
Velika ulaganja u jake brendove ali i snaga PL-a dolaskom novih diskauntera na tržištu, ostavlja dosta strateškog i kreativnog prostora za preduzeća srednje veličine, da se pozicioniraju u svesti potrošača, negde između konzistentne komunikacije lidera i niske cene, kapitalizujući svoju fleksibilnost da razviju i pravovremeno implementiraju odgovarajuće marketinške taktike.
Stoga je sve više prisutan trend outsourcing marketing tima. Šta je zapravo outsourcing marekting tim? To znači da koristite spoljne konsultante za upravljanje vašim marketinškim aktivnostima. Možete u potpunosti angažovati i zameniti postojeći interni tim, ili možete koristiti agenciju kao dopunu internom timu. Jedna od ključnih prednosti posedovanja spoljnog marketinškog tima je zapravo to što vam može uštedeti novac. Mnoga preduzeća veruju da je eksternalizacija bilo koje aktivnosti, bilo da je to marketing, IT ili finansije, skupo i da bi koštalo više. Međutim ova tvrdnja nije istinita. Korišćenje spoljnog tima zapravo može dovesti do uštede troškova i većeg povraćaja vaše investicije.
Druga prednost outsourcinga vašeg marketinga je ta što vam omogućava pristup većem broju veština. Ako se odlučite za outsourcing svoj marketing, možete da pristupite višestrukim marketinškim profesionalcima koji će razumeti i doneti najbolje odluke za vaše poslovanje. Oni će moći da usmere vašu kompaniju u pravom smeru koristeći ispravne tehnike i marketinške strategije koje će vam pomoći da povećate svoje marketinško prisustvo na vašem tržištu.
Evidencija i praćenje budžeta marketinških aktivnosti za MSP je od velikog značaja, veoma čest slučaj je da se već izdvaja značajan deo sredstava na gratis proizovde, donacije, sponzorstva , čak i na TV oglašavanje a da se ne zna koliko je budžeta potrošilo i kakav je ROI. Jedan od zadataka marketiških konsultanata je i da vode računa o budžetu, svrsishodno ga raspodele i izveštavaju o potrošnji.
Razlika između advertising agencije i marketing consulting je velika, dok su advertising agencije zadužene za kreiranje velikih kampanja koje nedvosmisleno izdvajaju brendove na tržištu, marketing consulting može u potpunosti zameniti marketing timova kompanija. Jer oni imaju zadatak da analiziraju celokupno poslovanje klijenta, njegove prednosti i nedostatke, takodje detaljno se bave target grupom potrošača, kome nameniti proizvod/uslugu, kako približiti brend potrošaču, koje inovacije su poželjne za jasno definisanu brend strategiju i potencijalnog konzumera, Pored toga bave se i cenovnim pozicioniranjem i edukacijom sektora prodaje. Ukratko oni postave jasne temelje brenda i definišu strategiju marketing komunikacija . Ono što u velikim kompanijama radi jedan brend tim, to zamenjuje marketing consulting.
Angažovanje eksternog marketing tima poslodavac dobija ključ u ruke projekat u najbržem mogućem vremenu i po najpovoljnijim cenama.
Vratimo se sada na početak priče, gde je broj, značaj i doprinos ekonomiji malih i srednjih preduzeća detaljno opisan. Zamislimo da, u saradnji sa dobrim stručnjakom koji ih strateški savetuje, odaberu i dobro osmisle makar jednu taktičku kampanju godišnje. Ako analiziramo dobre primere (optimalan odnos ulaganja i rezultata), verujemo da smo korak bliže tom iskoraku koji često plaši manje brendove, a otvara čitav novi univerzum marketinške komunikacije, rasta kvalitetnih brendova, raznovrsnije ponude i zadovoljnijih potrošača.
Autor teksta: Uroš Nedeljković, Founder & Business Growth Consultant, Deus Ex Consulting