Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 40

Da li će brendovi nastaviti da pričaju svoje priče ili ih moraju i proživeti?

Sročeno dinamičnim jezikom digitalnog marketinga, trendovi na društvenim mrežama se razvijaju brzinom svetlosti. Jedan fenomen novog doba se izdvojio kao odlučujući pravac za brendove koji žele da privuku nove korisnike i neguju smislenije veze sa njima, a nazivamo ga storyliving. Ovaj koncept ne samo da predstavlja prirodnu evoluciju od tradicionalnog pripovedanja, već poseduje i neverovatnu moć transformacije obraćanja brendova ka korisnicima u digitalnoj eri. Da li to znači da je pravi trenutak da brendovi u potpunosti napuste ideju pasivnog angažovanja publike?

Storytelling ili Storyliving?

Umetnost pripovedanja se još uvek smatra glavnom komponentnom i veštinom omogućavajući brendovima da svoje poruke i vrednosti prenesu kroz ubedljive narative. Međutim, dodavanje ličnih elemenata uvodi nesvakidašnju promenu – prelazak sa pasivnog posmatranja na aktivno učestvovanje. Storyliving, jednostavno, prevazilazi tradicionalno pripovedanje pozivajući korisnike da aktivno učestvuju u narativu koji se odvija. Brendovi uskoro neće biti samo naratori, već kokretori iskustava koji brišu granice između stvarnog i virtuelnog.

Ovakav pristup nije samo nastavio da informiše korisnike, već im je omogućio da učestvuju u razvoju brendova uspostavljajući dublju vezu sa njima. Brendovi su shvatili, a kasnije i korisnici, da ograničenje na Instagram Story objavama, Reelsu i Tik Toku nije dovoljno, a dodavajući osećaj hitnosti i ekskluzivnosti, brendovi pozivaju korisnike da učestvuju u priči, ne samo da je konzumiraju.

Dok se kod nas obrisi novog koncepta tek pojavljuju, svet nije čekao da storyliving pokaže u praksi. Sve više brendova u svetu koristi fizički prostor za kreiranje sadržaja vrednog pažnje koji kasnije umnožava putem društvenih mreža. Tako jedna ideja postaje opipljiva i budi želju korisnika da je vide, osete, dodirnu i najvažnije – podele online. Razvoj rešenja koja kombinuju imerzivne tehnologije, veštačka inteligencija i gejmifikacija pokrenule su čitav talas širenja četbotova, virtuelnih asistenata i sve pouzdaniji glasovni interfejs. VR tehnologija napravila je promene čije ćemo implikacije tek videti.

Da li onda postoji obostrana korist koncepta koji nudi storyliving?

Storyliving prevazilazi metriku angažovanja (engagementa) kakve u digitalnom marketingu poznajemo. Za brendove, on predstavlja sredstvo za očuvanje lojalnosti, povećanje prepoznatiljivosti i autentičnosti. Sa druge strane, korisnicima i potencijalnim kupcima se daju obogaćena iskustva. Oni postaju učesnici što im omogućava da steknu dublje razumevanje vrednosti, kulture i ponude brenda. Za potencijalne kupce bolje razumevanje lako može da se pretvori u sigurne odluke o kupovini.

Brendovi koji su spremni da prihvate ovaj trend mogu da prevaziđu površne interakcije formirajući značanije odnose sa svojom publikom. Storyliving nam je jasno stavio do znanja da se više ni brendovi ni korisnici ne zadovoljavaju jednostavnim deljenjem priča. Naravno, nisu sve aktivnosti niti sve kampanje vredne storylivinga. Naravno, generacija Z sve više vrednuje storyliving u odnosu na storytelling.

Za Marketing mrežu tekst napisala:

Đina Grčić, Digital Marketing Coordinator, Smartpoint Adria

Proglašeni dobitnici priznanja PRO PR Globe Awards 2023!

REGION – Ovogodišnjih 25 laureata PRO PR GLOBE Awards dolazi iz 15 zemalja, tokom PRO PR konferencije biće im uručena unikatna umetnička dela  Akademije umetnosti iz Novog Sada, Univerziteta u Novom  Sadu. Dodela priznanja održaće se 15. marta 2024. godine u Hotelu Mona Plaza u Beograd gde se održava i 21. jubilarno izdanje međunarodne PRO PR konferencije.

Priznanje su osvojile Milena Avramović Bjelica, izvršna direktorica i suosnivačica Chapter 4, Jelena Milašinović, komunikacijska menadžerka Beogradske filharmonije, Suzana Miličić, vlasnica Kontakta PR i Andrea Brbaklić, direktorica FromA Consulting Ltd.

Osim njih, priznanje su osvojili, iz Slovenije: Sabrina Pečelin, PR menadžer u Porsche Slovenija, Alenka Vidic Praprotnik, upravna direktorica o28 komunikacijske grupe i Blaž Ferenc, direktor korporativnih komunikacija i održivosti u A1 Slovenija i A1 Srbija, iz Velike Britanije: Polly Cziok, izvršna direktorica promena i inovacija London Borough of Merton i Sophie Brendel, direktorica sektora za publiku, komercijalu i digital u Muzeju Viktorija i Alberta, iz Crne Gore: Nina Redžepagić, vlasnica PR agencije OR i Slađana Radović, voditeljica marketinga, PR-a i korisničkog iskustva Novi Volvox, iz Hrvatske: Robert Škunca, generalni direktor regiona Jugoistočne Evrope Grayling i Dario Gabrić, rukovodilac korporativnih komunikacija Erste banke Hrvatska, iz Italije: Alicia Matilda Lubrani, glavna direktorica marketinga i direktorica korporativnih komunikacija u zemlji Axpo Italia, iz Bosne i Hercegovine: Nedžad Džudža, rukovodilac marketinga i komunikacija, ASA OSiguranje d.d. i Latifa Imamović, rukovodilac marketinga Klika, iz Severne Makedonije: Ratka Tiricovska, rukovodilac sektora marketinga i PR-a Stopanske banke AD Skopje, iz Sjedinjenih Američkih Država: LaShonda L. Eaddy, docent za odnose sa javnošću na Univerzitetu Penn State i Travis Parman, glavni direktor za komunikacije AppHarvest, iz Južne Afrike: Dustin Chick, partner i generalni direktor Razor PR, iz Ukrajine: Sergii Bidenko, direktor Bayka.agency, iz Irana: Mina Nazari, stručnjak za odnose sa javnošću i komunikaciju Power Distribution Company, Tabriz, iz Rumunije: Dana Oancea, predsednica Foruma za međunarodnu komunikaciju, iz Španije: Rafa Llopis, rukovodilac sektora marketinga Revestech i iz Mađarske: Zsófia Balatoni, suosnivačica Uniomedia PR agencije.

PRO PR GLOBE Awards jedini je program nagrađivanja pojedinaca, koji svojim radom doprinosi boljoj percepciji pozicioniranja profesije odnosa sa javnošću na globalnom, regionalnom i lokalnom nivou. Fokusiran je na pojedince, a ne na projekte.

Priznanje se dodeluje na osnovu javno dostupnog pravilnika, bivši dobitnici nominuju buduće, a savet, koje uključuje bivše dobitnike ovog priznanja i članove organizacionog odbora, odlučuje o dobitnicima na temelju podataka prikupljenih nakon postupka nominacije, što uključuje: pregled biografije, medijske objave i druge relevantne javne izvore informacija koje mogu potvrditi verodostojnost i stručnost kandidata u procesu nominacije i odabira za PRO PR GLOBE Awards.

Od 2017. godine, PRO PR GLOBE Awards jedini je program dodele priznanja u kojem pobjednike nominuju i četiri svetska komunikacijska udruženja: International Public Relations Association (Međunarodna udruženje za odnose sa javnošću) – IPRA, International Communication Consulting Organisation (Međunarodna organizacija za komunikacijsko savetovanje) – ICCO, The Public Relations and Communications Association (Udruženje za odnose sa javnošću i komunikaciju) – PRCA i Chartered Institute of Public Relations (Ovlašćeni institut za odnose sa javnošću) – CIPR.

U sklopu PRO PR GLOBE Awards, tradicionalno će se dodeliti i priznanja PRO PR Vision City, PRO PR Vision Manager i Infigo Award za poseban doprinos razvoju upravljanja komunikacijama, a dobitnici će biti objavljeni 7.11.2023.

Imenovan žiri za dodelu Mark Awards 2023 priznanja!

Konkurs za dodelu Mark Awards priznanja najuticajnijim marketing i komunikacijskim stručnjacima iz kompanija u Srbiji otvoren je do 25. avgusta. Žiri Mark Awards čini 15 uglednih profesionalaca – direktora kompanija, direktora kreativnih, PR i digitalnih agencija, kao i jedan predstavnik organizatora, odnosno strukovnog medija iz Srbije.

Ove godine žiri će raditi u sastavu – Vlastimir Vukotić, CEO – President of Executive Board, NLB Komercijalna banka; Branka Pudrlja Durbaba, glavna direktorka za prodaju i zadovoljstvo korisnika, A1 Srbija; Goran Sorak, direktor, Gorenje; Nataša Filipović, Managing Director, Ovation BBDO; Milivoj Đorđić, General Manager Adria Region, SmartPoint Adria; Katarina Pribićević, Managing Director, McCann Beograd; Ksenija Karić, CEO, Schneider Electric za Srbiju i Crnu Goru; Ljiljana Ahmetović, CEO, Shoppster Srbija & Slovenija; Marina Hadrović, Managing Director za Adria region i Bugarska, Mondelēz International; Nevena Kurtović, Managing Director, Fusion Communications; Olivera Nikodijević, Managing Director, Havas Adriatic; Violeta Kovačević, CEO, Mercator-S; Predrag Milinčić, General Manager, MARS Balkan; Sanja Milaković Kolundžija, Principal, Executive Group i Ivana Parčetić Mitić, Founder & CEO, Marketing mreža.

Na konkurs za nagrade Mark Awards mogu da se prijave svi marketing i komunikacijski stručnjaci iz kompanija u Srbiji, koji smatraju da su svojim radom i delima ostavili trag na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji. Stručnjaci iz kompanije mogu se prijaviti u jednoj od 11 kategorija, lično ili da ih nominuje neko od kolega i saradnika iz kompanija ili agencija sa kojom sarađuju.

Cilj Mark Awards nagrade jeste da podstakne i motiviše marketing i komunikacijske stručnjake iz kompanija u Srbiji, ali i ukaže stručnoj javnosti na njihove potencijale, talente, kreativnost i sposobnost za postizanje vrhunskih poslovnih rezultata i prepoznatljivost brenda.

Za razliku od drugih strukovnih nagrada na tržištu Srbije koje nagrađuju najuspešnije timove i projekte, Mark Awards nagrade biće dodeljene pojedincima za lične poslovne i profesionalne uspehe, odnosno pojedincima koji su ostavili zvezdani trag na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji u prethodnom periodu.

Mark Awards je nagrada kojom strukovni portal Marketing mreža želi da promoviše profesionalne uzore, ali i da svoj doprinos unapređenju i razvoju struke u Srbiji.

Više informacija pronađite na sajtu https://mark-awards.rs/

Domaća tech kompanija stvorila zajednicu koja okuplja globalne agencijske stručnjake

REGION – Nezavisno od toga radi li se o agenciji za odnose s javnošću, kreativnoj, digitalnoj, event ili tech agenciji, izazovi su često vrlo slični. Rast, produktivnost i učinkovitost, profitabilnost, ljudski resursi, nove tehnologije i trendovi…

Stručnjaci iz domaće tech kompanije Productive, koji se u poslednjih 9 godina bave isključivo agencijama i njihovim potrebama, odlučili su stvoriti Bold, zajednicu koja će okupljati iskusne stručnjake iz agencija svih vrsta i veličina u svetu. Bold je zamišljen kao mesto gde će se razmenjivati saveti i ideje o svemu što u praksi i svakodnevici čini život agencijskih stručnjaka, bez obzira na to u kojoj industriji radili.

„Na svakodnevnoj bazi u Productiveu se bavimo načinom rada agencijskih stručnjaka i njihovim suočavanjem sa izazovima na svim nivoima. Primetili smo da većina zapravo ima vrlo slične probleme i izazove u radu. Bold smo odlučili pokrenuti jer želimo okupiti i spojiti ljude koji međusobno mogu jedni drugima pomoći znanjem i iskustvom“, rekao je Stjepan Šandor, product marketing specialist u Productiveu.

Praktično, Bold je online zajednica u kojoj ćete moći razmenjivati ideje, savete i izazove sa kolegama iz globalnih agencija, deliti materijale, raspitati se o novim načinima poslovanja… Komunikacija će se na početku odvijati na pojedinim kanalima na Slacku, a u planu su i webinari, kao i druženja uživo.

„Ideja o ovakvoj zajednici razvija se već gotovo dve godine, a naziv Bold (eng. odvažan) smo izabrali jer znamo koliko hrabrosti i stava treba da biste vodili uspešnu agenciju i ostvarili zadate ciljeve, a posebno da biste vodili svoje zaposlene. Bold je trenutno potpuno besplatan na globalnom nivou i nadamo se da će postati središnje mesto razmene ideja agencijskih stručnjaka“, rekla je Marija Kata Vlašić, koja na poziciji content marketing specialist kreira sadržaj koji informiše, edukuje i inspiriše agencijske stručnjake.

HURA: Nastavljen rast prihoda i broja zaposlenih u komunikacijskim agencijama

REGION – Ukupni prihodi agencija članica hrvatske udruge društava za tržišno komuniciranje (HURA-e), koje predstavljaju više od 80 posto ukupnih oglašivačkih budžeta u zemlji, u 2022. godini dosegnuli su gotovo 307 miliona evra, što je porast od oko 3 posto u odnosu na 2021. godinu.

Rastom ukupnih prihoda prvi put ikad na više od 300 miliona evra, komunikacijske agencije potvrdile su značajnu tržišnu poziciju, pokazala je HURA-ina analiza u kojoj su korišćeni javno dostupni podaci iz baze Digitalne komore i FINA-e (info.BIZ).

HURA je vodeća strukovno udruženje u sektoru tržišnih komunikacija u Hrvatskoj i okuplja 61 agenciju, među kojima su najbolje i najnagrađivanije komunikacijske agencije na ovim prostorima. Nakon neizvesne prve pandemijske godine i očekivanog rasta u 2021., rezultati za 2022. godinu ukazuju na stabilizaciju tržišta u celini te poslovnu pouzdanost agencijskih lidera u industriji.

KOMUNIKATORI POŽELJNI POSLODAVCI
Poseban fokus HURA-inih članica još u pandemiji na očuvanje radnih mesta, a samim time i kvalitet rada, urodio je plodom te je, nakon rasta od 2 posto u drugoj godini pandemije, u 2022. zabeležen rast broja zaposlenih od 7 posto – na ukupno 1364 zaposlenih.

„Raduje nas povećanje broja zaposlenih u agencijama članicama HURA-e, koje su očito poželjni poslodavci kada u uslovima sada već hroničnog nedostatka zaposlenih, pogotovo određenih stručnih profila, uspevaju da regrutuju nove koleginice i kolege. U tome sigurno pomaže i činjenica da HURA posebno neguje stalna ulaganja u kvalitet te svake godine zaposlenima članica omogućava besplatan pristup edukacijama predavača iz celoga sveta“, rekla je Kristina Laco, članica Uprave HURA-e i direktorica Komunikacijskog ureda Colić, Laco i partneri.

RASTU I PRIHODI IZ INOSTRANSTVA
Uz osvajanje nacionalnih i međunarodnih strukovnih nagrada, kao i pozive u najprestižnije žirije strukovnih takmičenja kao što su hvaljeni Cannes Lions te Effie Worldwide, hrvatske agencije dokazuju da su kvalitetom i kreativnošću svojih usluga sve relevantnija tačka evropske, ali i globalne karte. U ukupnim prihodima, rasli su i prihodi od izvoza, za oko 10 posto u odnosu na 2021. godinu te su dosegli nivo od gotovo 68 miliona evra fakturisanih u inostranstvo.

„Ponosna sam na uspehe i zavidan kvalitet rada naših članova koji pokazuju da se Hrvatska može pohvaliti stručnjacima koji su u vrhu na ovim prostorima, ali traženi i izvan naših granica — a sjajno je videti kako njihov kvalitet predvodi i celu industriju, koja je u zamahu”, poručila je Dunja Ivana Ballon, dugogodišnja izvršna direktorica HURA-e. To sjajno pokazuju i rezultati istraživanja zajednice za digitalni marketing IAB Croatia, po kojem je nacionalno tržište online oglašavanja u prošloj godini poraslo za 21 %, a prognozira se i nastavak tog sjajnog trenda.

UZ RAST HURA-E, OSNOVANO I UDRUŽENJE ZA DIGITALNI MARKETING
O kontinuitetu rasta, osim impresivnih brojki koje iz godine u godinu postižu HURA-ini članovi i obaraju vlastite rekorde, govori i činjenica da se broj agencija članica HURA-e povećao za neverovatnih 45 % — danas čak 61 agenciju specijalizovanu za komunikacije u kreativnom, medijskom, PR, event ili digitalnom segmentu — te da je hrvatsko tržište, zahvaljujući njihovoj inicijativi, bogatije i s aktivnostima prošle godine osnovanog IAB-a Croatia, nacionalne podružnice globalne organizacije za digitalni marketing, koja pak u Hrvatskoj već sada broji 92 kompanije članice.

Više informacija pronađite OVDE.

Zašto se nominovati za prestižna Mark Awards 2023 priznanja?

Povodom konkursa za dodelu prestižnih Mark Awards 2023 priznanja, koji je otvoren do 25. avgusta, pitali smo prošlogodišnje dobitnike – zašto bi kolege trebale da se nominiju za priznanja ove godine? Evo šta su nam odgovorili…

„Mark Awards je nagrada koja je bila potrebna našoj profesiji, jer postoje zaista izvrsni pojedinci i timovi čiji rad, kreativnost i posvećenost treba da budu vidljivi i priznati. Biti dobitnik Mark Awards nagrade znači da kolege iz industrije prepoznaju vaš kreativan pristup rešavanju problema, vašu radnu etiku i želju da se uvek dostigne više, što su kvaliteti koji, uz stručnost u poslu, čine zaista remarkable stručnjake. Srećno svima koji se takmiče ove godine, a ja lično sa nestrpljenjem čekam novog Brand Innovator of the Year!“ MILENA ĐORIĆ GUDURIĆ, direktorka marketinga za tržišta Srbije, Crne Gore i BiH, Mastercard i dobitnica Mark Awards 2022 priznanja u kategoriji BRAND INNOVATOR OF THE YEAR

„Nominacija za Mark Awards priznanja ove godine pruža sjajnu priliku kolegama da sumiraju godišnje rezultate rada svog tima i sebe kao pojedinaca, istovremeno promovišući marketing struku. Ova inicijativa, takođe, doprinosi podizanju svesti o ključnoj ulozi marketinga u poslovanju, unapređujući tržišne i digitalne komunikacije brendova i timova koji stoje iza njih. Kroz ovakve nominacije jača se i zajednica marketara u Srbiji, stvarajući inspirativnu platformu za razmenu ideja i iskustava. Za sve dobitnike, Mark Awards donosi lično priznanje i prepoznatljivost u marketinškoj zajednici, takođe, promoviše brendove i potvrđuje kompanijske uspehe. Iz ličnog ugla, pobeda u kategoriji Digital Marketing Manager Of The Year 2022, pored profesionalne prepoznatljivosti, doprinela je i daljem razvoju digitalne komunikacije brenda Grand kafa kompanije Atlantic Grupa, omogućavajući nam da se još više približimo našoj ciljnoj publici putem digitalnih kanala i ostvarimo još snažniju prisutnost na tržištu.“ OLJA NESTOV, Senior Digital Marketing Specialist, Atlantic Grand i dobitnica Mark Awards 2022 priznanja u kategoriji DIGITAL MARKETING MANAGER OF THE YEAR

„Zato što je priznanje zajednice važno i lepo. U marketing industriji, svi se mi svakodnevno trudimo da budemo bolji, zanimljiviji, inovativniji i borimo se za pažnju i naklonost ciljne grupe, odnosno potrošača. Tu često postižemo uspehe, manje-više na nivou brojeva, i to je odraz jednog dela uspeha. Drugi deo uspeha, koji je posebno važan i ima neku drugu težinu, jeste uspeh u marketing zajednici, uspeh među kolegama iz industrije. Kada vam ljudi, koji se bave istim poslom kao i vi, odaju priznanje, to je neka druga dimenzija osećaja ponosa i zadovoljstva. Zato pozivam ljude da se prijave i podele svoju ličnu profesionalnu priču sa svima. Ovde smo da se podržavamo i da inspirišemo jedni druge da budu najbolja verzija sebe.“ FILIP GUJANIČIĆ, dobitnik Mark Awards 2022 priznanja u kategoriji RISING STAR OF THE YEAR

„Zato što su Mark Awards jedinstvena prilika da upoznate najkreativnije i najispirativnije iz naše industrije, da postanete deo zajednice koja nesebično deli znanje i iskustva i da slavite svoje i uspehe kolega. Zato što su Mark Awards retko priznanje koje afirmiše pojedince i unapređuje struku, na osnovu jasno definisanih kriterijuma i kroz proces koji je transparentan, ali i zabavan i sadržajan za sve koji u njemu učestvuju.“ MAJA VUJAŠKOVIĆ ĐUREINOVIĆ, Country Communication Manager, IKEA South East Europe i dobitnica Mark Awards 2022 priznanja u kategoriji PR/CORPORATE COMMUNICATIONS MANAGER OF THE YEAR

„Ukoliko imate ambiciju da pomerate granice u poslu kojim se bavite, od neprocenjive je vrednosti saznati kako vaš rad i rezultate u ovom trenutku vide uticajni i uspešni ljudi koji će ocenjivati prijave kandidata. Osvajanje Mark Awards priznanja, velika je satisfakcija, a niži rang i povratna informacija značajan su podsticaj da sledeće godine budete još upečatljiviji.“ NATAŠA ŠARČEVIĆ, direktor marketinga i inovacija, Atlantic Štark i dobitnica Mark Awards 2022 priznanja u kategoriji CHIEF MARKETING OFFICER OF THE YEAR

„Mark Awards priznanja predstavljaju idealnu priliku da se podsetimo na sve izvanredno što smo ostvarili tokom prethodne godine samostalno ili u timu, da dublje razumemo svoja poslovna dostignuća, kao i da se suočimo sa najboljima iz naše branše. Prijavljivanjem za Mark Awards, ne samo da ističemo svoje profesionalne uspehe, već i gradimo trajne veze sa kolegama iz različitih segmenata industrije. Ovo je sjajan povod da se povežemo, razmenimo iskustva i učimo jedni od drugih. Neka Mark Awards budu podsticaj za još veći trud svakog pojedinca i bolje rezultate u budućnosti. Radujem se da vidim ko su ovogodišnji nominovani!“ ALEKSANDRA STEVOVIĆ, Media & Connections Planning Manager South Central Europe and Baltics, PepsiCo i dobitnica Mark Awards 2022 priznanja u kategoriji BRAND MANAGER OF THE YEAR

Nominacije za Mark Awards 2023 priznanja otvorene su do 25. avgusta, a više informacija, pravilnik i formular za nominacije pronađite na sajtu Mark Awards.

Medijska odgovornost brendova veća je nego ikad

Natalija Racković, General Manager u agenciji V+O Communications, govorila je za drugo izdanje Marketing mreža magazina o medijskoj odgovornosti brendova.

U kojoj meri opada poverenje u informacije koje brendovi plasiraju u novim i tradicionalnim medijima?
Pojava novih tehnologija i društvenih mreža umnogome je promenila način komunikacije na relaciji kompanija/korisnik proizvoda ili usluge. Vreme linearne komunikacije kompanija sa ciljnim javnostima davna je prošlost. Potrošač je od pukog primaoca informacija postao aktivan učesnik u komunikaciji, koji razume „pravila igre“, zahteva odgovore, prezire klišee i spreman je da zahteva od kompanije da se ponaša na određen način. Oseća se slobodno da kritikuje, ali i da bude lojalan ukoliko shvati da su vrednosti, koje on vezuje za brend i kompaniju, u skladu i sa njegovim vrednostima. Kompanije koje su uspele da prepoznaju te trendove i da uključe svoje potrošače, da budu deo svega toga, zadržale su poverenje svojih klijenata.

Ko je odgovoran za komunikaciju neetičnih brendova i plasiranje brand fake news?
Samo tokom poslednjih 15 godina, koliko V+O Communication posluje u Srbiji, svedoci smo pojave potpuno novih industrijskih grana, brendovi se razgranavaju kako bi se zadovoljile najrazličitije potrebe potrošača, a sve to dovodi do porasta konkurencije koja želi da se izbori za svoj deo kolača. Ako na sve to dodamo i različite komunikacione platforme, koje su se razvile, postajemo svedoci pokušaja nekih brendova da određenu ekonomsku korist ostvare „lovom u mutnom“ tj. plasiranjem različitih netačnih, neetičnih ili potpuno spinovanih informacija.

Zašto je neophodno ulaganje u sopstvene kanale komunikacije?
Ukoliko kompanije ne žele, ne shvataju važnost ili ne znaju kako da ispričaju svoju priču, onda će sigurno taj posao neko drugi za njih uraditi. Upravo zato, ulaganje u sopstvene kanale komunikacije posebno je važno. Ciljne javnosti treba da čuju vašu priču, da se poistovete sa njom i da joj veruju.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Etika i odgovornost su tu da nam kažu gde su granice

Razmišljate li o etici i odgovornosti kada komunicirate? Ukoliko analiziramo komunikaciju vodećih kompanija u našoj zemlji, kako domaćih, tako i stranih, vidimo da se komunikacija svakodnevno inovira. Donose se trendovi iz matičnih kompanija, prave se i nove „home made“ i „tailor made“ forme, nastoji se biti dopadljiv, moderan, drugačiji. I sve je to odlično. Ali, sve dok ne zaboravimo na ono što je osnova svake komunikacije. Naravno, ukoliko želimo da ona bude valjana. Zato, hajmo na kratko – back to basics. I šta čini osnovu u našem poslu?

Kao i sve prave i važne stvari, prilično je jednostavno ono šta obuhvata srž u odnosima sa javnošću – odgovornost, etika, transparentnost, emocija i empatija, primerenost i efikasnost. Nema velike filozofije, reklo bi se. Hajde da se u ovom trenutku zadržimo na etici u komunikaciji, odnosno odgovornosti, jer jedno bez drugog ne idu. I čvrsto su povezane i sa temama medijske pismenosti i primerenosti.

Etika, kao koncept u odnosima sa javnošću, marketingu i digitalnim komunikacijama, poslednjih nekoliko godina, naročito dobija na značaju, posebno od perioda globalne pandemije. Etika pravi tu razliku između mogućnosti, jer se svi nekako vodimo devizom da „ništa nije nemoguće“ i ključne dileme – a da li treba baš u određenom momentu, na određen način govoriti o određenoj temi. Šta je primerena reakcija na određenu temu ili tragičan događaj? Postavlja se stoga pitanje da li su svi brendovi „etički“ osvešćeni/pismeni.

A odgovornost korporacija je izuzetno velika. Svaki PR profesionalac isto onoliko koliko i novinar ili urednik, a često i više, utiče u svom segmentu i u određenoj meri na javnu i medijsku sliku. To važi za sve segmente posla: i za rad sa medijima i za rad u digitalu. I kada pišemo informaciju za javnost ili odgovor na pitanje medija, kada pravimo plan digitalnih komunikacija ili kada planiramo budžet. Možda deluje da to nije u velikoj meri povezano, ali svi mi kreiramo javnu i medijsku sliku u našem okruženju i činimo je onakvom kakva jeste. Sasvim konkretno, kompanije su odavno postale svojevrsni mediji, ali danas razvojem svojih kanala dobijaju neograničene mogućnosti – ne samo da kreiraju sadržaj, već i da promene celu filozofiju komunikacije, dođu do šire publike i izađu sa potpuno novim pričama. Tu je uloga odgovornosti i etike. Da nam kažu gde su ipak granice, a gde počinje blago rečeno neprimerenost.

Značajna etička pitanja postaju sve važnija i zato možemo da očekujemo i zakonske okvire i regulative koje pokušavaju da prenebregnu brojne sporne situacije. A dilema je mnogo. Da li svaki PR tekst mora biti obeležen kao takav ili se može igrati i dalje na formu „native-a“? Da li je ispravno „voziti“ komunikaciju na nekom događaju u društvu, ma koliko on bio osetljiv. Sme li se koristiti bilo koja osetljiva grupa u društvu? Takođe, konzumenti sadržaja na digitalnim platformama postaju sve osvešćeniji da razluče šta valja, a šta ne, odnosno šta se kosi sa etičkim kodeksima struke. Ovo pitanje više ne može da se zanemaruje. Profit više nije jedina mera uspeha za biznis, već svest o biznisu kao odgovornom stvaraocu vrednosti na svim poljima, a to direktno podupire etičko ponašanje, posebno kroz moderne komunikacione tehnologije koje su velika podrška sektorima za odnose sa javnošću. Kreiranje vrednosti brenda i stimulisanje javnosti da reaguje na poslatu poruku danas su pod lupom etike. Svaki profesionalac kao glas struke ima neospornu ulogu u povezivanju profesije i etičkog delovanja.

Digital kao neodvojivi deo savremenog poslovanja ima svoje nivoe uticaja na ličnom, društvenom i poslovnom, zato je pojam etike važno integrisati u sve poslovne aktivnosti. Izazovi savremenog PR-a granaju se i na obrazovni, ekološki, društveno-odgovorni aspekt delovanja. Na primer industrija proizvodnje alkohola, duvana, igara na sreću vrlo je strogo regulisana i u pogledu komunikacionog i marketinškog delovanja. Sa cvetanjem veštačke inteligencije možemo očekivati i novu regulativu kako bi se izbegle brojne zloupotrebe i neprofesionalno istupanje kako pojedinaca, tako i biznisa.

Ali, da se vratimo komunikaciji kroz medije. „Igranje“ sa konceptima odgovornosti i etike dovodi do toga da se lako možemo suočiti sa padom poverenja u informacije koje kompanije plasiraju u medijima. Jer, sa jedne strane imamo ogroman broj informacija, brendove koji se konstantno utrkuju u prisustvu u javnoj sferi i posledično kratko trajanje interesovanja za informacije, što je sve dovelo do veće opreznosti javnosti. Sa druge strane, čini se da je lakše nego ikada plasirati neistinitu informaciju bez ikakve odgovornosti i napraviti pometnju, što je takođe imalo isti efekat. Stoga, na korporacijama je da zadrže visok stepen profesionalizma i odgovornosti u komunikaciji i da poverenje grade profesionalno, a nikako uz pristajanje na kompromis sa postulatima.

Za Marketing mreža magazin tekst napisao:
Stefan Despotović, direktor PR Centra NIS-a

Biti u kontinuitetu među najboljima zahteva stalno prilagođavanje promenama

Blaž Ferenc, direktor korporativnih komunikacija i održivosti u kompanijama A1 Slovenija i A1 Srbija, govorio je za drugo izdanje Marketing mreža magazina zašto je važno da trud i rad budu prepoznati i nagrađeni, kao i o Gold Quill nagradama koje su nedavno osvojili.

Kompanija A1 Srbija nedavno je nagrađena sa dve Gold Quill nagrade koje se dodeljuju najboljim komunikacijskim projektima u svetu. Šta za Vas lično, kompaniju i zaposlene znače ova priznanja?
Uz intenzivne promene koje prolazimo kao društvo, razvoj tehnologije, ubrzanu digitalizaciju i tempo života i posao komunikatora podleže transformaciji, jer su zahtevi i očekivanja od njih veći. Ljudi imaju pristup mnogo većoj količini informacija i očekuju da one do njih stignu ranije nego pre, recimo, deset godina. Za nas u komunikacijama to znači da moramo smisleno da uvezujemo poruke, na način da ih ljudi razumeju, da su im korisne i da do njih dolaze brzo i na pravi način. Zato kada dobijete nagradu kakva je Gold Quill, koja ocenjuje izvrsnost komunikacije na globalnom nivou, znate da radite dobar posao. Ovo vidimo kao veliki podstrek da još snažnije nastavimo da negujemo odgovornost kompanije na svim nivoima – prema društvu, zaposlenima, korisnicima i poslovnim partnerima.

U kojoj meri nagrađeni projekti moraju da oslikavaju vrednosti koje su strateški važne za poslovanje kompanije?
Srž korporativnih komunikacija jeste da na pravi način prenesu poruke koje su strateški važne za poslovanje kompanije. Kada se razvijaju komunikacione inicijative, ključno je uskladiti ih sa misijom, vizijom i ciljevima organizacije. Što ste uspešniji i kreativniji u tome veća je i mogućnost za osvajanje nagrada, ali ne bih rekao da su one same po sebi cilj. Više podstrek da se razmišlja izvan uobičajenih okvira i ode korak dalje.

A1 Srbija je već dugi niz godina u Srbiji najnagrađivanija kompanija na kreativnim festivalima, a nekoliko godina u kontinuitetu proglašeni ste i Oglašivačem godine. U kojoj meri je danas teško zadržati se na vrhu liste po kvalitetu usluge, ali i komunikaciji sa korisnicima?
Biti u kontinuitetu među najboljima zahteva stalnu posvećenost i prilagođavanje promenama u industriji i potrebama korisnika. Srbija je uvek bila izuzetno konkurentno tržište, što je u poslednjih par godina samo još više intenziviralo. Uticaj digitalizacije je osetan u svim aspektima života, zato postaje sve važnije koristiti različite kanale, poigravati se i biti inovativan.

U kojoj meri su vaše agencije deo ovog uspeha? Šta je ključno za uspešnu dugogodišnju saradnju na relaciji klijent-agencija?
Agencije su naši starteški partneri i svaki uspeh koji ostvarimo posmatramo kao rezultat, pre svega, timskog rada, međusobnog poverenja, otvorene komunikacije i naravno dobrog razumevanja industrije čiji smo deo.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Izgradili smo poverenje i sačuvali tradiciju

Milica Matović, Marketing Manager u kompaniji Yuhor, govorila je za drugo izdanje Marketing mreža magazina šta je tajna „dobrog zrenja“ brenda, ali i o obeležavanju 120 godina postojanja kompanije.

Yuhor ove godine slavi 120 godina tradicije i kvaliteta, uz kampanju “Dobar ukus, na dobrom glasu.” Koji je glavni cilj kampanje i koje ključne poruke šaljete potrošačima?
Nova komunikaciona platforma Yuhora, pod sloganom “Dobar ukus na dobrom glasu”, kojom smo obeležili 120 godina postojanja, upravo za cilj ima prenošenje glavnih benefita od kojih je brend Yuhor satkan, a to su kvalitet, tradicija, poreklo i vrhunski ukus naših proizvoda. U novom TV spotu imali smo priliku da vidimo različite epohe, od nastanka brenda do danas, i jedna stvar koja se tokom vremena nije promenila jeste kvalitet naših proizvoda. To su potrošači prepoznali i nagradili svojim poverenjem, a mi ćemo njima u znak zahvalnosti, nastaviti da pružamo samo najbolje iz srca Srbije.

Šta je tajna “dobrog zrenja” brenda?
Brendovi koje na tržištu postoje dugo, kao što je to slučaj sa Yuhorom, a koji poštuju osnovna načela i prave vrednosti i nastoje da održe dugoročnu emotivnu povezanost sa svojim potrošačima, jesu brendovi koji imaju dobru perspektivu. Brendovi svakako treba da prate trendove i da agilno reaguju na tržišne promene, ali moraju da zadrže svoje osnovne vrednosti, jer ih po tome potrošači prepoznaju i pamte.

Godine su surov selektor, pre nego veran saveznik. Kako da brend, tokom rasta i razvoja, stekne “imunitet” na društvene promene? Šta je bilo presudno da Yuhor opstane na tržištu sve ove godine?
Godine donose iskustvo i znanje, i u našem slučaju su ogromna prednost, posebno kada govorimo o promenama sa kojima se svakodnevno suočavamo. To što opstajemo više od 120 godina pokazatelj je da kvalitet, koji nam je uvek u fokusu, nema rok trajanja.

Takođe, poverenje koje se izgradilo tokom vremena, reputacija koju smo stekli, tradicija koju poštujemo, još su neki od elemenata našeg uspeha. Sa druge strane, Yuhor je moderna i inovativna kompanija, koja u svojim proizvodnim procesima koristi najsavremenije tehnologije, poštuje najviše standarde iz oblasti kvaliteta i bezbednosti hrane, ali i obogaćuje svoj portfolio visokokvalitetnim proizvodima.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.