Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 10

Kupac danas traži personalizovan pristup

Alma Grba, Marketing Manager kompanije Crafter, govorila je za peto izdanje Marketing mreža magazina o kupcu budućnosti i građenju dugoročnih odnosa sa ciljnom grupom.

U kojoj meri su loyalty programi značajni za Vašu kompaniju i kako personalizujete komunikaciju i ponude za članove vašeg loyalty programa?
Naš loyalty program se zove “Cene po tvojoj meri” simbolično i u sprezi sa DIY asortimanom koji nudimo. Članovi ovog programa dobijaju svoju Crafticu – loy karticu sa kojom ostvaruju brojne pogodnosti. Svakog meseca biramo top seller artikle koje Crafteri mogu kupiti po sniženim cenama, a koje su u radnji i na web shop-u posebno istaknute zelenom bojom kako bi bile lako uočljive i prepoznatljive. Često u komunikaciji kažemo da “Craftica cene zakucavaju” i time dodatno ističemo značaj pripadnosti našem loy klubu.

Naši Crafteri jednom mesečno imaju svoj dan za kupovinu kada u radnji mogu ostvariti popust od 10% na ceo račun. Obraćamo im se putem različitih kanala komunikacije, jer nam je stalo da je komunikacija kontinuirana i kako bismo zajednički gradili odnos. Ne posmatramo ih kao “kupce koji se vraćaju”, već se trudimo da u skladu sa sloganom naše kompanije “Hajde da radimo zajedno!” oni u nama pronađu oslonac i vide nas kao deo svoje ekipe, tima, kao nekoga ko će im pomoći da pronađu najbolje rešenje za njihove potrebe, bilo da je reč o malom ili velikom kućnom ili poslovnom projektu.

Na koji način Crafter kompanija gradi dugoročne odnose sa svojim kupcima? U kojoj meri vam u tome pomažu podaci iz loyalty programa?
Dugoročni odnosi su srž postojanja Craftera. Na različite načine brinemo o B2C i B2B kupcima, ali kao što sam već pomenula suština je ista, osnovni moto je “Hajde da radimo zajedno!” Stoga je neophodno osluškivanje njihovih potreba i odgovaranje na iste skoro u real time-u. Nije reč samo o popustu, već pre svega o brizi koju loy članovi dobijaju od nas. Tako profesionalni kupci imaju B2B konsultanta, koji je zadužen samo za njih i koji im pomaže ne samo prilikom odabira pravih artikala već brine o delu njihovog poslovanja-nabavci, da ih uvek na vreme snabde proizvodima neophodnim za njihov rad ili čak dođe do artikala koji su kupcu u to vreme nedostupni iz različitih razloga.

Sa druge strane B2C kupci mogu dobiti našu podršku kroz više različitih “daljinskih” kanala komunikacije, dok fizički prilikom dolaska u prodavnicu, pažnju im može ukazati “Crafter domaćin radnje” koji ih u odnosu na potrebe njihovog projekta usmereno vodi kroz odeljenja i savetuje prilikom odabira proizvoda. To ponekad može biti izazovno, jer u Crafteru imamo 50.000 proizvoda izloženih na čak 10.000 m2.

Ko je kupac budućnost i šta očekujemo od vašeg brenda?
Kupac budućnosti je informisan, komunicira putem različitih kanala, u najvećem broju slučajeva ima jasnu viziju šta želi, očekuje jednostavan i brz proces kupovine i isporuke.

Sa druge strane kupac budućnosti želi odgovore na svoja specifična pitanja ili zahteve, ima sve manje vremena i pažnje u komunikaciji, želi proizvod gotovo sad i odmah i beskompromisno želi kvalitet po fer ceni.

U našoj industriji, kupac budućnosti očekuje da mu se pored proizvoda ponudi i know-how, nova inovativna rešenja, jer se sve veći broj ljudi odlučuje na DIY koncept rada. Za izrazito stručne poslove kupac će očekivati preporuku relevantnih saradnika koje bi mogao da angažuje prilikom izgradnje, renoviranja ili dekorisanja svog doma.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Čeka li nas renesansa lokalnih i „one man“ medija?

Nakon nekoliko decenija razvoja medijskih tržišta koje je obeležilo jačanje nacionalnih, velikih medijskih kuća koje su postale prave korporacije, zatim kriza i nestajanje velikog broja lokalnih, malih i specijalizovanih medija, svedoci smo novih promena. Trendovi koje smo nabrojali su velikim delom bili i regionalni i globalni, a i u našoj zemlji je takođe poslednjih decenija bilo primetno jačanje velikih sistema koji su u sebi objedinjavali nekoliko tipova medija poput štampe, portala i televizija, dok je veliki broj lokalnih medija klizio u probleme ili potpuno iščezao.

Međutim, upravo takvi trendovi su velikim delom doveli do uniformnosti, ali i polarizacije sadržaja. Samim tim, mnogi analitičari medija, kao i sami medijski i komunikacioni radnici primećuju nekoliko zanimljivih trendova kojima svedočimo, iako naravno, neupitna ostaje dominacija velikih medijskih integrisanih kuća i nacionalnih i kablovskih televizija.

Najpre, svedoci smo da se prilično solidno drži jedan pul specijalizovanih medija, koji se bave određenim oblastima. Na primer, bankarstvom , IT-em, energetikom i slično. Reč je najčešće o malim redakcijama, ali koje zbog drugačijeg sadržaja i specifične publike, kao i zbog interesovanja kompanija za saradnju sa njima, imaju stabilno mesto koje drže na medijskom nebu.

Drugo, primetna je poslednjih godina i pojava takozvanih „one man“ medija. Reč je najčešće o novinarima ili urednicima koji imaju dugogodišnju prepoznatljivost i ekspertizu, ponovo u određenoj oblasti i na taj način su, bilo odlaskom iz velikih redakcija ili smanjenjem sopstvenih, odlučili da osnuju nove, najčešće portale na kojima drže usku nišu informisanja o određenoj oblasti. Kako je reč o pojedincima koji imaju integritet i kod čitalaca i kod oglašivača, takođe zauzimaju stabilno mesto na našem medijskom tržištu.

Treće i veoma važno za ovu temu su lokalni mediji. Već smo ukazali na nepovoljni trend u decenijama za nama. Međutim, svedoci smo uspeha pojedinih medija u pojedinim lokalnim sredinama, kao i njihovog povezivanja u šire mreže. Naime, u gradovima poput Pančeva, na primer, lokalna medijska scena je veoma živa i tome svi možemo da posvedočimo. Čitaoce zanima da se „spuste“ sa tema koje čitaju ili slušaju na dominantnim medijima na neke druge teme. Na ono što im se dešava u gradu ili naselju u kojem žive. Reč je i o grupama na društvenim mrežama koje služe za informisanja građana iz jednog naselja ili dela grada, koje se konstantno uvećavaju i imaju sve veći broj objava i pratilaca.

S tim u vezi, zaista se možemo zapitati da li nas čeka jedna prava renesansa lokalnih i „one man“ medija. I nemojmo se iznenaditi ukoliko odgovor bude pozitivan.

Sada, postavlja se pitanje kako sve ovo utiče na naš posao odnosa sa javnošću i naročito saradnje sa medijima. Generalno, iz ugla našeg zanata, to znači usložnjavanje i više posla, zar ne. Zašto to tvrdimo? Jednostavno, u situaciji u kojoj se broj medija povećava i javljaju se nove vrste na koje smo već ukazali, nikako se ne smanjuje značaj velikih, nacionalnih „mainstream“ medija. S tim u vezi, PR služba ne samo budućnosti, već i sadašnjosti, mora da ostane spremna da bude dostupna i proaktivna u radu sa velikim nacionalnim medijima, ali i da razume prirodu i bude na raspolaganju i specijalizovanim, „one man“ i novim lokalnim medijima. I to se ne odnosi samo na dostupnost i proaktivnost u radu. Ne, to se odnosi i na segmentaciju sadržaja jer druga vrsta medija traži drugačiji kontent i prepoznavanje i prognoziranje potreba za sadržajem koje takvi mediji imaju. U eksternim komunikacijama NIS-a smo prepoznali ove trendove na tržištu i naš rad prilagodili njima. Negovanje dobrih odnosa i posvećivanje pažnje formatima medija koje smo nabrojali deo je našeg svakodnevnog rada. Lokalna medijska zajednica u nama je prepoznala sagovornika na teme koje su za njih značajne. PR jedne kompanije koja ima veliku pokrivenost i obavlja delatnost u lokalnim sredinama širom zemlje ne može biti uspešan bez toga.

Poseban deo ove priče su i krizna komunikacija i procesi digitalizacije. Jer, najveći deo sve uticajnijih lokalnih i specijalizovanih medija su portali koji zahtevaju izuzetno veliku brzinu obezbeđivanja i pružanja neophodnih informacija. Reklo bi se da je tako i sa portalima nacionalnih medija. Ali, ipak ne u potpunosti. Veliki je broj „sitnijih“ kriza na lokalu, koje će lokalni novinar odmah prepoznati, ponekad čak za njih saznati i pre PR-a koji sedi u centrali. Stoga su više nego ikada važniji dobri sistemi komunikacije i obaveštavanja unutar korporacija, kao i zadržavanje svih onih postulata u PR-u koje ne smemo zabraviti – dostupnost, brzina, proaktivnost…

Tekst napisao: Stefan Despotović, direktor PR Centra NIS-a

Foto: N. Babić

Ušće Shopping Center rekonstrukcijom jača svoju poziciju na tržištu

0

Ljiljana Malenović, Marketing Manager Ušće Shopping Centra, specijalno za Marketing mrežu govori o rekonstrukciji ovog šoping centra, kako planiraju da integrišu održivost i ekološku svest u projekat rekonstrukcije, ali i kako planiraju da se izdvoje od konkurencije u dinamičnom maloprodajnom sektoru.

Kako biste opisali trenutnu poziciju UŠĆE Shopping Centra na tržištu Srbije i kakav uticaj očekujete od predstojeće rekonstrukcije?
Ovog proleća UŠĆE Shopping Center slavi svoj 15. rođendan kao landmark grada. Tokom svih ovih godina naša zajednica je izgradila UŠĆE love brand i učinila da ostane jedna od najznačajnijih šoping destinacija u regionu, poznatoj po svojoj širokoj ponudi brendova, raznovrsnim uslugama i atraktivnoj lokaciji na ušću Save i Dunava.

Predstojeća rekonstrukcija će značajno unaprediti i osvežiti UŠĆE Shopping Center, čime će se dodatno ojačati njegova pozicija na tržištu. Rekonstrukcija će učiniti centar još atraktivnijim odredištem za kupovinu, zabavu i druženje. Takođe, poboljšanja u ponudi i infrastrukturi privlači nove brendove i investicije, što će dodatno učvrstiti poziciju UŠĆA kao lidera na tržištu.

Važno je napomenuti da će centar neometano raditi tokom rekonstrukcije, tako da posetioci mogu i dalje da uživaju u svim pogodnostima koje UŠĆE nudi.

Kako planirate da integrišete održivost i ekološku svest u projekat rekonstrukcije?
MPC Properties fokusira se na principe zelene gradnje i održivosti, fleksibilan dizajn i inovativnu arhitekturu i kroz projekat rekonstrukcije delova UŠĆE Shopping Centra. Deo tima koji je radio na izgradnji centra i dalje je angažovan na rekonstrukciji, što garantuje kontinuitet i kvalitet u realizaciji projekta. Ovaj zajednički poduhvat naše i kompanije Aterburi Evropa (Atterbury Europe), podrazumeva, između ostalog, osvežavanje dizajna enterijera sa obiljem prirodnog svetla i zelenila. Pored toga, nastavićemo da organizujemo različite edukativne programe i događaje o ekološkim pitanjima.

Koje inovacije možemo očekivati kao rezultat rekonstrukcije?
Rekonstrukcija UŠĆE Shopping Centra donosi niz inovacija koje će značajno unaprediti iskustvo potrošača. Jedna od ključnih inovacija je relokacija Food Courta na treći sprat, jer će omogućiti posetiocima da uživaju u hrani sa prelepim pogledom na stari grad i ušće. Otvaranje novih restorana i kafeterija u prizemlju sa otvorenim i zatvorenim baštama doprineće raznovrsnosti ugostiteljske ponude, pružajući posetiocima više mogućnosti za uživanje. Osim toga, uvođenje novih, atraktivnih brendova, kao i pop-up lokala, obogatiće ponudu centra. Bitne promene uključuju i transparentnu staklenu fasadu, proširenje prostora i kreativnih zona koje podstiču raznovrsne aktivnosti i društvenu interakciju. Ove inovacije će doprineti stvaranju još modernijeg i atraktivnijeg Ušće Shopping Centra koji neće biti samo destinacija za kupovinu, već i centralno mesto za zabavu i relaksaciju.

Kako će marketinška kampanja koja prati projekat rekonstrukcije biti usklađena sa dugoročnim ciljevima i vrednostima Ušće Shopping Centra?
Marketinška kampanja koja prati projekat rekonstrukcije Ušće Shopping Centra ističe da je ovaj projekat dugoročna investicija u kvalitet i unapređeno šoping iskustvo. Kampanja takođe promoviše inovacije u maloprodaji ističući ekskluzivne ponude, nove brendove i jedinstvene sadržaje. Kao i do sada, inspirišemo, pokrećemo trendove i stvaramo snažnu i autentičnu vezu sa posetiocima i lokalnom zajednicom.

A kako ritejl industrija nikada ne miruje, paralelno sa kampanjom za projekat rekonstrukcije obeležavamo i 15. rođendan UŠĆE Shopping Centra. Ove godine proslavljamo rođendan u periodu od 30. marta do 30. aprila uz atraktivan i inovativan sadržaj u samom centru, uz nešto drugačiju digitalnu kampanju.

Kako UŠĆE Shopping Centar planira da se izdvoji od konkurencije u dinamičnom maloprodajnom sektoru Srbije nakon rekonstrukcije i koji su vam dalji planovi?
Fokus će biti na diferencijaciji ponude, uvođenju ekskluzivnih brendova i jedinstvenih prodajnih koncepata, kao i na pružanju raznovrsnih usluga koje će privući širok spektar potrošača. Održivost i društvena odgovornost će biti ključni elementi poslovanja, sa nastavkom angažovanja u održivim praksama i podrškom lokalnoj zajednici.

Pored toga, unapređenje infrastrukture, lakša dostupnost i parking, kao i kvalitetna marketinška strategija, doprineće stvaranju još atraktivnijeg UŠĆE Shopping Centra. Dalji planovi uključuju kontinuiranu evoluciju i prilagođavanje tržištu kroz inovacije, unapređenje ponude i usluga, kako bi centar ostao lider u maloprodajnom sektoru u Srbiji i regionu.

Ne čekajte duhove prošlosti…

REGION – Svi znamo kad je pravo vreme za promenu, a izlazak iz zone komfora jedini je način da to i ostvarimo!

Priču o tome BBDO Zagreb prikazao je kroz novi TVC za Erste Bank Croatia, koja svojom ponudom stambenog kredita ohrabruje ljude da naprave promenu koju zaslužuju – bez da čekaju duhove prošlosti, navodi se na LinkedIn nalogu agencije.

Produkciju potpisuje Val Produkcija.

Hajde da napravimo prostor za istinsko povezivanje!

REGION – Veliki brendovi mogu igrati veliku ulogu u društvu. To je ono što makedonski Telekom trenutno radi u Makedoniji, napisao je Dejan Spirkoski, Creative Director u agenciji Saatchi & Saatchi Skopje na svom LinkedIn nalogu.

U proteklih šest meseci, Saatchi & Saatchi Skopje i makedonski Telekom osmislili su i kreirali novu komunikacionu platformu za 2024. godinu „Hajde da napravimo prostor za istinsko povezivanje.“

Ova priča je nastala iz raznih delova dela genija makedonske književnosti Gorana Stefanovskog.

I ja umem da letim

REGION – Agencija WOW iz Banja Luke osmislila je i kreirala kampanju „I ja umem da letim“.

Kampanja ima dva cilja. Prvi je bio razbiti stereotipe o mogućnostima i veštinama osoba sa Daunovim sindromom, a drugi cilj omogućiti tim herojima današnjice da na jedan dan polete u svet mašte i ostvare svoje snove.

Swarovski se odlučio priključiti kampanji i omogućiti Milici, Matei i Vasiliji da na jedan dan budu one osobe koje žele biti kada porastu, a uz to, pružili su im i priliku da budu modeli, nosioci modne kampanje.

Bankarstvo 2.0: Kako AI menja igru?

Sandra Lazarević, direktorka Sektora za PR i marketing komunikacije u Banca Intesa, specijalno za Marketing mreža magazin govori kako se veštačka inteligencija (AI) koristi u Banca Intesa za unapređenje bankarskih operacija, ali i kako digitalizacija menja interakciju između banke i njenih klijenata.

Koji su ključni trendovi u bankarskoj industriji koji će uticati na poslovanje Banca Intesa u ovoj godini?
Svedoci smo korenitih promena koje je bankarska industrija doživela prethodnih godina, pre svega u pogledu digitalne transformacije poslovanja kao rezultata dinamičnog razvoja naprednih tehnologija i izmenjenih potreba i očekivanja korisnika finansijskih usluga.

Verujem da se danas nalazimo na pragu još jedne transformativne promene vođene veštačkom inteligencijom (AI), koja će preoblikovati način na koji poslujemo i stupamo u interakciju sa klijentima, baš kao što je to svojevremeno učinila digitalizacija.

Pored toga, ESG, kao novi model poslovanja u potpunosti baziran na održivom razvoju, zasigurno će ostati u središtu poslovnih strategija banaka, kako u delu usmeravanja finansiranja u zelene investicije i ostvarivanja pozitivnog uticaja na društvenu zajednicu, tako i na planu savesnog korporativnog upravljanja. U tom smislu, Banca Intesa je već inkorporirala ESG standarde u svoje poslovne procese i proizvode kojima ohrabruje održive inicijative i unapređenje položaja osetljivih društvenih kategorija, a na tom tragu nastavljamo i ove godine.

Kako se veštačka inteligencija (AI) koristi u Banca Intesa za unapređenje bankarskih operacija i korisničkog iskustva?
Već dugi niz godina Banca Intesa u svom svakodnevnom poslovanju koristi alate bazirane na AI, što nam je omogućilo da unapredimo brojne procese koji se obavljaju automatski ili bar uz manje angažovanje ljudskih resursa koji sada mogu da obavljaju zahtevnije zadatke i kreiraju dodatnu vrednost kako za banku, tako i za klijente. AI je u slučaju naše banke prevashodno pronašla upotrebu u tehnologiji za automatizaciju poslovnih procesa, kreiranju risk modela u procesu odobravanja kredita i sprečavanju zloupotreba, kao i u segmentaciji klijentske baze i oblikovanju personalizovanih ponuda.

Svesni smo da AI sa sobom donosi izuzetan potencijal za poboljšanje poslovnih procesa i korisničkog iskustva, i zato u narednom periodu planiramo da upotrebom generativne AI omogućimo zaposlenima da na brz i efikasan način dobiju neophodne informacije, odgovore na upite klijenta ili sprovedu potrebne analize, olakšavajući im svakodnevno obavljanje posla i ujedno unapređujući interakciju sa klijentima.

Kako digitalizacija menja interakciju između banke i njenih klijenata?
Digitalizacija je donela potpunu revoluciju u interakciji banaka sa klijentima i to kroz uvođenje novih kanala komunikacije i virtuelne interakcije u realnom vremenu, što je korisnicima finansijskih usluga omogućilo da na brz i jednostavan način obave najveći deo bankarskih transakcija kad god i gde god da se nalaze.

Banca Intesa je još 2019. godine modernizacijom core sistema postavila temelj za realizaciju sveobuhvatnog programa digitalne transformacije i kreiranje omni-channel pristupa koji objedinjuje sve tačke kontakta sa klijentima – poslovnu mrežu, elektronsko i mobilno bankarstvo, veb sajt i kontakt centar, a da smo time na najbolji način odgovorili na potrebe klijenata jasno govore podaci. Završili smo 2023. godinu sa 636.000 klijenata digitalnog bankarstva u delu fizičkih lica, 25% više u poređenju sa 2022. i preko 24 miliona izvršenih digitalnih transakcija, 16% više u odnosu na godinu ranije.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Podrškom mladima stvaramo bolje sutra

Jelena Doderović, direktorka marketinga kompanije IDEA-CG (Crna Gora), specijalno za Marketing mreža magazin govori o na koji način ritejl brendovi mogu da podrže mlade i njihove zajednice kroz svoje poslovanje, kao i u kojoj meri je ovoj industriji neophodno “osvežavanje” ciljne grupe.

Idea-CG dobitnik je ISKRA priznanja za doprinos kvalitetu života dece i mladih. Na koji način ritejl brendovi mogu da podrže mlade i njihove zajednice kroz svoje poslovanje? Šta po tom pitanju radi Idea-CG?
Za svaki brend izuzetno je važno da bude aktivni učesnik u društvu kojem pripada, te da na otvoren i iskren način utiče na stvaranje boljih uslova života u svojoj zajednici. Podrška mladim generacijama uvek je predstavljala važno pitanje za našu kompaniju, jer osnažujući njih mi zapravo utičemo na čitav niz pozitivnih promena koje su bitne za sve nas.

Idea-CG, koja je deo Fortenova grupe, istinski veruje u navedeno, te je u prethodnoj godini realizovan čitav niz društveno-odgovornih aktivnosti i projekata. Inicijativa „Zajedno za IDEAlnu okolinu“, koja je realizovana u saradnji sa relevantnim državnim institucijama, imala je za cilj da kroz edukaciju o značaju pravilnog odlaganja otpada i reciklaže, utiče na promenu loših i sticanje dobrih navika kako kod dece, tako i kod odraslih.

Takođe, podržali smo inkluziju dece sa smetnjama u razvoju donacijom štamparije za NVU „Naša djeca Podgorica“, dok smo sponzorstvom Social Impact Award podržali mlade preduzetnike u razvoju inovativnih ideja. Posebnu čast predstavlja to što je značaj naših aktivnosti prepoznat i nagrađen priznanjem za podršku deci i mladima za 2023. godinu koje, u okviru godišnjih nagrada za filantropiju „Iskra“, dodeljuje Fond za aktivno građanstvo Crne Gore.

Na koji način ritejl industrija može da postane inkluzivnija i pristupačnija za sve generacije?
Na prvom mestu, moramo konstantno osluškivati potrebe onih koji nam poklanjaju poverenje. Moramo biti spremni da prepoznamo širi društveni kontekst i način na koji im možemo omogućiti da iskustvo koje stiču u kontaktu sa brendom bude nadograđeno dodatnim vrednostima u kojima će jasno prepoznati i odraz vlastitih. To je osnova koja svoje manifestacije može doživeti na različite načine – od mesta prodaje, pa sve do aktivnosti i projekata koje su usmerene ka zajednici.

Koliko je održivost i društvena odgovornost važna za generaciju Z, kao nove potrošače? Kako brendovi mogu autentično komunicirati svoje napore u ovim oblastima?
Održivost i društvena odgovornost predstavljaju važna pitanja za izuzetno veliki broj potrošača, a posebno za pripadnike generacije Z. Za njih aktivnosti koje podržavaju ove vrednosti prerastaju okvire marketinške komunikacije i često mogu predstavljati ključne faktore u procesu donošenja odluke o kupovini.

Od brendova se očekuje da budu transparentni, pre svega u domenu svojih procesa i njihovog uticaja na okolinu, jer nove generacije izuzetno cene iskrenost i autentičnost. Poželjno je biti angažovan u važnim društvenim i ekološkim pitanjima kroz konkretne aktivnosti, a ne samo reči.

Ne treba zaboraviti ni promovisanje dobrih i održivih praksi u čijem fokusu nije samo dobrobit kupca, već i šire zajednice i životne sredine. I naravno, saradnja sa organizacijama i pojedincima koji dele iste vrednosti, predstavlja opredeljenje koje jasno pokazuje posvećenost.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Širimo svest o značaju održivog razvoja

Biljana Bogovac, rukovodeća partnerka u PwC Srbija, specijalno za Marketing mreža magazin govori o konkursu ESG Lideri, na koji način će ovaj konkurs uticati na promociju održivog razvoja i odgovornog poslovanja u Srbiji, kao i na koji način će EU regulativa uticati na domaće kompanije.

Kompanija PwC raspisuje konkurs ESG Lideri. Koji je glavni cilj konkursa, ko može da se prijavi i koji će biti ključni kriterijumi za ocenjivanje prijava?
Tako je. Po prvi put ove godine naša lokalna kancelarija raspisuje konkurs koji ima za cilj da prepozna i nagradi najbolje prakse u oblasti održivosti u više različitih kategorija.

Takođe, na izvestan način kampanja koja će pratiti ceo proces od prijave, pa sve do dodele samih nagrada očekuje se da će uticati na dodatno podizanje svesti o važnosti održivosti i na koje sve načine kompanije mogu da se bave ovom oblašću.

Na konkurs mogu da se prijave kompanije i organizacije, i posebno se radujemo prijavama iz MSP sektora. Takođe, jednu kategoriju namenili smo za individualne prijave.

Ocenjivanje će biti u skladu sa našim vrednostima – nezavisno i objektivno. Ponosni smo na članove žirija koji su istaknuti stručnjaci u različitim oblastima i dobri poznavaci ESG tema, a koji su se rado odazvali pozivu da budu deo ovog projekta.

Na koji način će konkurs ESG Lideri uticati na promociju održivog razvoja i odgovornog poslovanja u Srbiji?
S obzirom na očekivani domet kampanje verujemo da će sam konkurs uticati na podizanje svesti o različitim pitanjima koja se povezuju sa održivošću. Pre svega, veliki broj kategorija treba da osvesti sve zainteresovane strane o različitim pitanjima i izazovima koji se kriju u okviru ESG principa.

Konkretno, nagrada ESG Lideri biće dodeljena organizacijama i pojedincima u sledećim kategorijama: „Strategija“, „Obrazovni program“, „Inovacije“ i „Lider u održivom razvoju“, od kojih će neke imati i potkategorije kako bi se prepoznali i nagradili dobri pristupi pojedinačnim izazovima poput – upravljanja otpadom, očuvanje biodiverziteta, pristup uključivanju zainteresovanih strana i drugo.

Nagrada „Lider u održivom razvoju“ namenjena je pojedincima koji u svojim kompanijama pokreću, prate i podržavaju odgovorne poslovne prakse. Učešće u konkursu donosi ne samo priznanje, već i priliku učesnicima da podele svoju priču i inspirišu druge da slede sličan put odgovornog poslovanja.

Evropska unija donela je nekoliko regulativa na temu ESG-a u 2023., a većina počinje da se primenjuje od ove godine. Na koji način će to uticati na kompanije u Srbiji i donošenje novih ili izmenu starih zakonskih okvira?
Ključna regulativa koja će pogoditi kompanije u Srbiji već od početka 2024. jeste CBAM imajući u vidu da je upravo to jedan od mehanizama EU koji treba da utiče na smanjenje CO2 van njenih granica i da spreči da se karbonski-intenzivna industrija seli u zemlje nečlanice, a da se potom takvi proizvodi uvezu u EU. Takođe, ove godine počinju da se pripremaju prvi izveštaji o održivosti u skladu sa zahtevima CSRD.

Međutim, ova regulativa još neko vreme neće proizvoditi direktne obaveze na kompanije u Srbiji, međutim kompanije sa kompleksnom strukturom i operacijama u EU bi trebalo već sada da procene da li i od kada mogu očekivati da budu obuhvaćene ovom direktivom.

Takođe, treba imati u vidu da se stvari u istom pravcu razvijaju i na globalnom nivou, te da su zvanično od januara ove godine dostupni za primenu IFRS Sustainability standardi.

Pored ovih regulativa, koje se odnose uglavnom na izveštavanje, postoje i druge veoma važne koje su pretežno vezane za finansijski sektor, poput zahteva za upravljanjem klimatskim rizicima i rizicima povezanim sa zaštitom životne sredine koji se spuštaju od Evropske centralne banke.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Top 6 trendova u e-commerce industriji za 2024. godinu

Dinamična e-commerce industrija neprekidno se transformiše pod uticajem globalnih trendova i lokalnih specifičnosti. Neki delovi sveta suočavaju sa zasićenjem tržišta, dok drugi, poput Srbije, beleže impresivne stope rasta. Ovaj rast je delimično podstaknut pandemijom COVID-19, koja je ubrzala digitalizaciju i nepovratno promenila kupovne navike ljudi.

Ako govorimo o regionu, Slovenija i Hrvatska prednjače sa velikom penetracijom e-trgovine i razvijenom svešću o svim prednostima koje ona nudi. Shodno tome, njihov dalji razvoj prilično je stabilan, ali stopa rasta je niža, jednocifrena, dok Srbija trenutno proživljava renesansu u brzorastućoj e-commerce industriji. Na godišnjem nivou beležila je dvocifreni progres od oko 20% dok se za naredni period predviđa nesto niža ali i dalje dvocifrena stopa rasta.

Upoređujući trendove, vidimo da se različito primenjuju i prilagođavaju lokalnim tržištima. Posebno se ističu SAD i Kina koje prednjače sa inovacijama, kao što je npr. live shopping.

Kurirske službe se suočavaju sa izazovima prilikom isporuka pošiljki, a znamo da je dostava jedan od ključnih faktora u e-trgovni.

E-commerce industrija na Balkanu podložna je uticaju geopolitičkih dešavanja. Političke i ekonomske promene direktno utiču na ponašanje potrošača prilikom istraživanja že-ljenog proizvoda.

Recimo, analizom putanje do kupovine na Shoppster platformi vidimo da kupci sve više vremena provode istražujući proizvode pre donošenja odluke.

Samo pre godinu i po dana, kupcima je bilo potrebno u proseku 4 koraka da bi zaključili kupovinu. U međuvremenu je inflacija ostavila traga, pa je period “razmatranja” duplo duži, jer su ljudi oprezniji.

Pokušaću u redovima pred vama da dam predikciju koji će trendovi i izazovi u industriji imati najveći uticaj na njen dalji razvoj.

Ukidanje third-party cookies-a
Dugo najavljivani nestanak kolačića može zvučati privlačno za privatnost, ali za e-commerce je izvestan izazov, koji može da se pretvori i u prednost uz nove mogućnosti. Google planira da postepeno uvodi Privacy Sandbox u Chrome pretraživače i da se implementacija završi do kraja 2024. Na sreću, Big Data analitika i server-side tracking stižu kao spas. Uz ove inovacije, e-trgovine i dalje mogu da vam ponude personalizovano iskustvo, relevantne proizvode i privatnost.

Kao kupac, možete očekivati bolje preporuke, ponude prilagođene vašim željama i transparentnije prikupljanje podataka. Ukidanje kolačića i uspon Big Data-e znače prekretnicu u online trgovini.

Personalizacija e-trgovine
Personalizacija je postala ključan faktor u e-trgovini. Kupci više ne žele generička iskustva. Žele proizvode i sadržaje koji su prilagođeni njihovim interesovanjima i afinitetima. Kompanije koje uspeju da pruže personalizovano iskustvo ostvaruju veću lojalnost kupaca i povećavaju prodaju. Na primer, Amazon je pionir u personalizaciji preporuka proizvoda, analizirajući ponašanje kupaca i pružajući im relevantne sugestije.

AI u e-trgovini
Veštačka inteligencija je alat koji je zauvek promenio pravila u e-trgovini. Fenomen koji je u Srbiji eksplodirao protekle godine, postao je jedan od vodećih trendova. Pravilno korišćenje AI nudi puno olakšica u svakodnevnom poslovanju u vidu pomenute personalizacije korisničkog iskustva i dopiranja do ciljne publike sa preciznim preporukama. Osim toga, veštačka intelgencija može biti od koristi za logistiku, ali i za upravljanje robnim zalihama.

Affiliate marketing u e-trgovini
Affiliate marketing je globalno popularan vid marketinga, koji podrazumeva da pojedinci promovišu proizvode nekog online shopa na svom kanalu (website, YouTube kanal, društvene mreže…) i tako usmeravaju potencijalne kupce na kanal tog prodavca. Od svake kupovine koja se dogodi posredstvom takve veze, partneri zarađuju određenu proviziju.

Ovaj način zarađivanja je popularan i privlačan, jer možete raditi sa bilo koje lokacije, onoliko koliko vam odgovara, a zarada zavisi samo od toga koliko ste uspešno svojoj publici približili proizvod i koliko se on njoj dopao.

Primer je Amazonov affiliate program, dok je na našim prostorima tek u povoju. Ponosan sam što je moja kompanija Shoppster krajem prošle godine integrisala affiliate program u svoje poslovanje.

Glavosna pretraga
Glasovna pretraga je još jedan od izvesnih e-commerce trendova u budućnosti. Sa razvojem performansi smart zvučnika i smart telefona nepovratno se razvja i trend takozvane “glasovne kupovine”.

U razvijenim online tržištima poput SAD, veliki procenat kupaca na mesečnom nivou makar jednom koristi “Voice asistenta”. Online shopovi, takođe, nastoje da optimizuju mater-
nje jezike u pretragu zarad poboljšanja korisničkog iskustva. To je neminovna budućnost koja tek treba da se omasovi na domaćem tržištu.

Omni-channel kupovina
Dosadašnja iskustva e-trgovine ukazuju na to da je među kupcima sve rasprostranjeniji omni-channel pristup. To znači da preko 70% kupaca vrši pretragu, informisanje i kupovinu preko više različitih kanala. Korisnici upoređuju cene, uslove, kvalitet i proizvode na svim dostupnim mestima: u fizičkim radnjama i online shopovima, na aplikacijama i društvenim mrežama. To se najviše odnosi na tehnološki pismene generacije Z i milenijalse. Ovaj trend nikako ne znači zastoj poslovanja za e-trgovce, već naprotiv šansu za unapređenje biznisa.Statistika kaže da online shopovi koji imaju minimum 3 kanala povećavaju interakciju sa kupcima za preko 250%.

E-commerce industrija u Srbiji i regionu nastavlja da evoluira i prilagođava se promenljivim potrebama i preferencijama kupaca. Personalizacija, mobilna trgovina, održivost, lokalne platforme i digitalizacija malih preduzeća predstavljaju ključne trendove koji će oblikovati budućnost e-trgovine u našem regionu. Kompanije koje se prilagode ovim trendovima i ponude autentična i relevantna iskustva kupcima imaće prednosti u ovom dinamičnom okruženju.

Za Marketing mreža magazin teksta napisao:
Boris Perić, Performance Marketing Director, Shoppster Srbija

Ceo e-commerce specijalni dodatak pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.