Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 10

Mercator-S nastavlja kampanju „Nema cenu“

Tačka se stavlja na kraju rečenice i završene misaone celine, ali u životu nije svaka tačka kraj. Da bi se ojačala svest o značaju prevencije i ranog otkrivanja melanoma, kompanija Mercator-S je u mesecu borbe protiv melanoma pokrenula drugu fazu projekta „NEMA CENU“ u partnerstvu sa Ministarstvom zdravlja Republike Srbije i Nivea Sun pozvala sve građane da se priključe ovoj inicijativi i pridruže zajedničkoj borbi u očuvanju zdravlja.

U sklopu ovog projekta, u čak 60 odabranih IDEA, Roda i Mercator prodavnica širom Srbije kupci imaju  priliku da podrže ovu inicijativu kupovinom jabuka u kutijama, koje nemaju cenu ali vrede mnogo, jer na taj način učestvuju u borbi protiv melanoma. Sva prikupljena sredstva od kupovine su namenjena Udruženju pacijenata obolelih od melanoma, a potrošačima će biti dostupna mogućnost da sami odaberu vrednosni iznos od 3 ponuđene opcije, 200, 500 ili 1.000 dinara kojim žele da doprinesu ovoj kampanji i pruže podršku svima koji veruju u poruku da zdravlje nema cenu.

Savo Polipović, predsednik Udruženja pacijenata obolelih od melanoma, koji se i sam susreo sa ovom bolešću, prenosi svoja iskustva sa melanomom. „Izuzetno je važno imati znanja o melanomu i šta ljudi kojima je dijagnostikovan melanom mogu da očekuju kada je ova bolest u pitanju. Naša je odgovornost je da vodimo računa o svom zdravlju, i da se pregledamo čak i ako sami primetimo neobičnu promenu na koži i setimo se da melanom nije neizlečivo oboljenje“, rekao je Savo Polipović.

Mercator-S je takođe naglasio značaj pregleda i ranog prepoznavanja melanoma, kao i koliko je osvešćen pristup važan, jer je ovo jedini rak koji možete videti golim okom.

„Ova kampanja za nas znači mnogo, jer se trudimo da vodimo računa o zdravlju naših zaposlenih i nastojimo da učinimo sve da što veći broj ljudi ode i pregleda svoju kožu. U okviru kampanje „NEMA CENU“ koja je započeta u oktobru mesecu, uspešnim odzivom građana Srbije prikupljeno je čak milion dinara, a kako je u ovoj, drugoj, fazi prodato više od 1.000 kutija, rekli bismo da su stanovnici naše zemlje spremni za zajedničku borbu. Celokupan prihod od prodaje jabuka, koje su simbol zdravlja, biće preusmeren na Udruženje pacijenata obolelih od melanoma“, poručila je Nataša Pavlović, direktortka marketinga kompanije Mercator-S, i dodala: „Želela bih da u ime svih zaposlenih kompanije Mercator-S, izrazim veliku zahvalnost Ministarstvu zdravlja, Uduruženju pacijenata obolelih od melanoma i Nivea Sun-u, partnerima ove kampanje koji su svojim doprinosom omogućili da se projekat nastavi i promoviše širokoj javnosti.”

Kompanija Mercator-S je u cilju prevencije pokrenula seriju edukaciju za svoje zaposlene koje se odnose na zdravlje. Poslednja u ovom nizu je edukacija koja ističe ključne informacije o borbi protiv melanoma, prepoznavanju simptoma, dostupnim tretmanima i terapijama, kao i o važnosti redovnih pregleda i rane dijagnostike. Početak leta je pravi trenutak da podsetimo sve građane da je u životu neophodno čuvati svoju kožu, kao i da glavni faktori rizika za dobijanje ove bolesti uključuju izlaganje UV zracima, svetlu put, istoriju opekotina od sunca, kao i genetsku predispoziciju.

Izašao šesti broj Marketing mreža magazina, na naslovnoj strani Milena Đorić Gudurić

Marketing mreža objavila je šesto, junsko izdanje magazina, na preko 110 stranica najkvalitetnijih intervjua i autorskih tekstova.

Naslovnu stranu šestog broja krasi veliki intervju sa Milenom Đorić Gudurić, direktorkom Sektora za marketing i komunikacije AIK bankekoja govori o svojoj dosadašnjoj profesionalnoj karijeri, da li mladi treba da započnu karijeru u agencijama, šta se danas misli pod inovacijama, o položaju CMO u kompanijama, ali i o tome da li se rezultati danas jedino računaju.

U ovom broju izdvajamo i Employer branding i privlačenje talenata – specijalni dodatak o trendovima i izazovima u ovoj oblasti u Srbiji i regionu, a koji je realizovan u saradnji sa kompanijom Mars. 

Preporučujemo da pročitate i Zajedništvo pokreće – specijalni dodatak o ESG-u i održivom razvoju u Srbiji i regionu, a koji je realizovan u saradnji sa kompanijom Mastercard.  

U ovom broju Marketing mreža magazina pročitajte, između ostalog, i intervjue i autorske tekstove kompanija Mlekara Šabac, Zlatiborac, Visa, NIS, Movem & Co., Shoppster Srbija, Hemofarm, Imlek, The Fun&Fit Company, Things Solver, kao i agencija Kuća čuvarkuća, Cheil Centrade Adriatic, McCann Beograd, smartpoint adria, Orange Trail, Degordian, Black Box i mnogih drugih.

Izdvojili smo za vas i šest kampanja koje su, po izboru naše redakcije, obeležile Q2 2024. godine, a razgovali smo i sa istaknutim kreativnim direktorima iz regiona o tome kako se danas meri uspeh kreativnih kampanja. 

Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Ispričali smo 1.000 priča na TikToku: Evo šta smo saznali

Kada smo pre skoro dve godine krenuli u, kako mi to volimo da kažemo, “TikTok avanturu”, pred nama su bili ozbiljni izazovi – i to ne samo oni koje biste mogli da očekujete kada počinjete da radite sa, tada, relativno novom društvenom mrežom.

Odmah nam je bilo jasno da će TikTok postati veliki i važan igrač na digitalnom tržištu i da će, kao takav, u potpunosti promeniti pravila igre. Ali, kada kapirate oblast u kojoj radite, sve znanje i iskustvo možete da uložite u pronalaženje cake i kreiranje strategije koja će vam doneti željene rezultate.

Naši željeni rezultati su, za početak, bili ti da razbijemo najčešće mitove u koje se toliko dugo i toliko uporno verovalo: da nije moguće ostvariti veliki broj pregleda na mrežama organski, bez plaćenog oglašavanja, da svaka društvena mreža treba da ima različit sadržaj i da brendirani sadržaj niko ne želi gleda.

Ali, i mi smo bili uporni! Za godinu dana smo pokrenuli 14 TikTok profila, za svoje klijente kreirali preko 1.000 videa, ostvarili preko 1.6 miliona lajkova, 80 hiljada pratilaca, 32 miliona pregleda i sve to sa 0, slovima nula, uloženog budžeta za oglašavanje!

Dakle, moguće je!

I iako nam je tada možda bilo teško, dok smo dešifrovali sve tajne TikToka, sada možemo da kažemo da je formula za uspeh zapravo vrlo jednostavna.

Viralni video ima određenu strukturu koju treba pratiti (mnogo puta do sada smo pričali o tome, ali uvek možemo još!) a takođe postoje i tipovi sadržaja koji su se pokazali kao najbolji za brendove (ključne reči su edukacija, inspiracija, identifikacija i zabava).

A, najbolje od svega je to što sve ovo možete da uradite samo jednom. Odnosno, zaista nije potrebno da kreirate različite videe za različite društvene mreže. Pa, setimo se samo da su i Instagram i Facebook i YouTube iskopirali TikTok i uveli kratke formate video sadržaja samo da bi mogli da pariraju sve većem konkurentu!

Uz “čarobnu formulu” za kreiranje video sadržaja, koji smo potom plasirali na sve mreže, postigli smo impresivnu računicu: ako jedan TikTok video ostvari 2.500 pregleda, a isti video na Instagramu, Facebooku i YouTubeu ostvari 10.000 pregleda i ako objavimo 15 videa mesečno i “zaradimo” više od 150.000 pregleda, dolazimo do milionskih cifara za godinu dana! Samo neke od primera takvih videa možete pogledati na smartpoint sajtu.

Sada možemo da pričamo o strategiji – koje su to ključne tačke koje vaša strategija treba da obuhvata?

Za početak, potrebno je da odredite cilj svog TikTok profila. Da li je to povećanje svesti o brendu, povećanje dosega (reach), angažovanje ciljne grupe, direktna prodaja, generisanje lidova, predstavljanje novih proizvoda ili usluga, edukacija publike, employer branding, istraživanje tržišta…? Ne morate se držati jednog!

Potom, odredite TikTok personu kojoj se obraćate, odnosno savršenog predstavnika vaše ciljne grupe. Dobro razmislite: ko je ta osoba, koja su njena interesovanja, vrednosti?

Kada je reč o samom sadržaju, njegov osnovni element je tema. Osmislite je tako da je možete ispričati kroz već pomenuti tip sadržaja (edukacija, inspiracija, identifikacija i zabava).

Gde je priča o kreiranju sadržaja, tu je i priča o večitom rivalstvu između kvantiteta i kvaliteta. Veći broj videa će zasigurno doneti brže rezultate i veću vidljivost, ali će kvalitet videa biti slabiji, resursi će se brzo potrošiti, a publika se može brzo zasititi. Manji broj videa donosi i manju vidljivost i sporije rezultate, ali se veza brenda sa publikom može ojačati, a ona će izraziti želju za dodatnim sadržajem. Napravite mudru kombinaciju oba!

I na kraju, šta drugo da vam kažemo osim: držite se svojih ciljeva i snažno verujte u njih. Nemojte se plašiti da slepo verujete svojoj strategiji i da se slepo držite svog plana rada jer će ovakav pristup, dugoročno gledano, sigurno doneti uspeh.

Za Marketing mrežu tekst napisali:
Marko Anđelković, Digital Team Leader, smartpoint adria
Nikola Jagodić, TikTok konsultant, smartpoint adria

Marketinške aktivnosti moraju da se transformišu da bi bile efikasne!

0

Kompanija Xiaomi nedavno je na potpuno nesvakidašnji način predstavila novi telefona Xiaomi 14 Ultra. Tim povodom razgovarali smo sa Đorđem Jovanovićem, direktorom martketinga za Balkan kompanije Xiaomi, koji je specijalno za naš portal govorio da li je tržište Srbije spremno za nesvakidašnju promociju telefona, kao i kako top menadžmentu predstaviti disrupt ideje.

Da li je tržište Srbije spremno za nesvakidašnju promociju telefona?
Tržište Srbije, zajedno sa globalnim tržištem pametnih telefona, već dugo „plače“ za ovakvim kampanjama, ali mislim da većina top menadžmenta, kako u ovoj industriji tako i van nje, nije spremna za takve inicijative. Promocije i marketinške aktivnosti moraju se transformisati da bi bile efikasne. To je ključno iz više razloga. Jedan od njih je i prezasićenost tržišta gde se iz godine u godinu lansiraju slični ili isti modeli putem sličnih ili istih kampanja. Upravo zbog toga moramo izaći iz ustaljenog obrasca u marketingu, jer on samo doprinosi tome da potrošači postanu slepi na marketinške poruke.

Poznato je da imaš imidž marketing disruptora, ali šta te je ovoga puta inspirisalo da smisliš ovako nesvakidasnju kampanju?
Smatram sebe za nekoga ko ruši ustaljene obrasce u marketingu i taj pristup sam demonstrirao kroz nekoliko prethodnih Xiaomi kampanja. To je suština mog razmišljanja i rada, bez obzira na industriju u kojoj se nalazim. Verujem da je to ključ za postizanje rezultata, uspeha i, iznad svega, stvaranje vrednosti. Kao posledica toga, podiže se standard, što rezultira poboljšanjem u celokupnoj industriji. Ova kampanja predstavlja nastavak serije revolucionarnih kampanja koje su Xiaomi učinile poznatim.

Uobičajeni način komuniciranja informacija u kampanjama deluje na svesni deo potrošačevog uma. Moj pristup je usmeren na pronalaženje načina kako da te informacije dospeju i do nesvesnog dela potrošača. Za takav pristup, ključno je doći do dubokih uvida na kojima možete graditi svoju ideju. To je bio slučaj i sa kampanjom „Kupi, brate, Xiaomi“, kao i sa „Redmi Note 13 – Veoma dobar telefon“ koju smo radili sa Strahinjom Ćalovićem.

Iako je industrija pametnih telefona poznata po inovacijama, često se oslanja na ustaljene obrasce u marketingu. Ovaj fenomen posebno je izražen u standardizaciji marketinških aktivnosti, gde se često koristi strategija „If-then“ sa veoma sličnim, standardizovanim marketinškim taktikama. Moj pristup je uvek bio takav da poremetim ustaljene obrasce. Umesto da se držimo konvencionalnih kampanja, trudim se da istražim suštinu potrošačkih želja i potreba koje možda nisu ispunjene i kojih nisu svesni. Zapravo, tražim nelagodnosti ili nesvesne frustracije koje potrošač može da ima.

Širom sveta, brendovi pametnih telefona angažuju poznate fotografe za potrebe reklamiranja – to je postalo standardno. Svaka kampanja se razlikuje po imenima fotografa. Dok sam razmišljao o tome šta stvarno donosi vrhunski fotograf u kampanji, shvatio sam da se stvara efekat koji je sjajno ilustrovan kroz internet meme stranicu „Yes, but…“. Iako novi telefoni imaju sjajnu kameru i prave fantastične fotografije, „da, ali“ to radi profesionalni fotograf u kampanji.

Kroz moje iskustvo i druženje sa Boogiejem (Vladimir Milivojević Boogie), svetskom legendom ulične fotografije, shvatio sam da oni stvaraju umetnička dela bez obzira na aparat koji koriste. Njihov genijalni talenat je ono što zaista čini razliku. To me je direktno navelo na uvid! Za nas obične ljude, aparat je ključan jer obavlja stvari koje mi ne možemo sami i to nas stavlja u poziciju da (ne) stvaramo izvanredne fotografije.

Kada razmislimo o tome da Xiaomi 14 Ultra pruža mogućnosti koje većina potrošača možda ne prepoznaje – sposobnost da telefon obavi sve poslove za nas, kao lični asistent za fotografisanje, tada smo spojili pazl. Ova kampanja nije samo marketinški trik, već naglašava važnost inovacija i tehnološkog napretka u našem svakodnevnom životu, podstičući dublju raspravu o tome kako tehnologija može unaprediti naše mogućnosti i iskustva.

Zbog čega misliš da nema više ovakvih kampanja na našim tržištima? Šta misliš da je razlog?
Neke kompanije raspolažu velikim budžetima, pa se oslanjaju na strategiju dosega. To je u redu, ali često zaboravljaju da je kreativnost ključna i da je potrebno dobro razviti. Ono što mislim da je mnogo više zastupljeno, to je da postoji preveliki strah i previše autocenzure vlada, što dovodi do toga da se boje da preduzmu ovakve korake, boje se da izazovu status quo. Plaše se da urade nešto što nije uobičajeno. Čak i kada se odvaže i krenu, obično budu „oboreni” od nadređenih koji im stvaraju preveliki strah. To je kao da učestvujete u trci na 100 metara, sa ciljem da se ne povredite, umesto da se borite za rezultat, za pobedu. Tako se gubi volja, motiv za bilo kakvu inicijativu. Nekad se mora dobro razmisliti, isplanirati, i preuzeti kalkulisani rizik. Sebi sam napravio formulu kako ovo izvesti, možda je i podelim nekad na nekom predavanju. Ali, da bih došao do formule, kao i za sve, potreban je motiv.

Kako se top menadžment ponaša kada prvi put čuje ovakvu ideju? Kako se dolazi do slobode za realizaciju ovakvih kampanja?
Prvo, morate znati da ćete jako retko sresti nekoga iz top menadžmenta koji bi inicijalno, bez da vidi celu kampanju, odobrio ovako (iz njihovog ugla) rizičnu kampanju. Skoro uvek ćete naići na zid. Ali, taj zid se pomera malo po malo. Morate ga gurati i izgraditi poverenje. Ova kampanja se desila nakon niza kampanja i poteza koje sam napravio, a koji su doneli rezultate, ali koji na početku nisu bili oberučke prihvaćeni. Promene niko ne voli, a ponajviše ako se može prepoznati rizik, jer tu dolazi strah. Morate dobro da poznajete svoj brend i da poznajete potrošača bolje nego on sam sebe. Da prepoznate uvid, ključni mikro momenat; da vladate svim informacijama, da biste imali sve ulazne parametre kako biste mogli da napravite „računicu”. Kada vam je jasna računica, donećete odluku. Snositi potpunu odgovornost i na svaki način to staviti do znanja je jedna od ključnih parametara za „guranje“ pomenutog zida. Iznad svega, ako ste vi 100% uvereni, vašom energijom uverićete i sve ostale. Ili ćete sve uraditi isključivo na sopstvenu odgovornost, a to je opcija koju uvek rado prihvatim!

Xiaomi pokrenuo kampanju „Ti u oku legende“

Kompanija Xiaomi na sjajan način predstavila je novi telefona Xiaomi 14 Ultra. Veliki broj okupljenih u TC Galerija, želeo je među prvima da vidi uređaj koji pleni svojom kamerom, dizajnom i performansama, ali i da se oproba u ulozi modela pred objektivom poznatog italijanskog modnog fotografa, Masimilijana Toskanelija. On je zbog svog jedinstvenog umetničkog izraza prema estetici prepoznat kao dostojan ambasador i promoter telefona sa jednom od „najboljih kamera ikada“.

Toskaneli, koji je tokom svoje karijere fotografisao mnogobrojne italijanske, a kasnije i svetski poznate zvezde, učestvovao je na mnogobrojnim Nedeljama mode – od Milana, preko Pariza i Londona, sve do Njujorka – i revijama širom sveta. I sve bi to bilo idealno, da je izuzetni fotograf zapravo… fotograf, a ne italijanski glumac, koji je u dogovoru sa kompanijom obmanuo javnost i glumio umetnika svetskog glasa i ugleda!

Ideja od početka kampanje bila je da kompanija pokaže javnosti da je kreirala telefon sa toliko moćnom kamerom, da svako može da napravi profesionalne fotografije i u tome su u potpunosti uspeli!

„Masimilijano je plod naše strategije, marketing alat koji smo kreirali da prenesemo suštinsku poruku ovog uređaja. Zašto brendovi dovode elitne fotografe da koriste njihove telefone? Ne radi se samo o kredibilitetu, već o demonstriranju izuzetnih mogućnosti moderne tehnologije. Sa druge strane, stvorili smo telefon sa superiornom kamerom koji omogućava svakom pojedincu da kreira besprekorne fotografije, bez pređašnjeg iskustva i to smo želeli da pokažemo. Da bi bio vrhunski fotograf, moraš imati genijalni talenat. Da bi pravio sjajne fotke, od sada samo ovaj telefon“, izjavio je Đorđe Jovanović, direktor marketinga kompanije Xiaomi za Balkan.

Pozadinska priča o uspešnom fotografu koji je zaludeo industriju i svet, kreirana je od strane ekipe koja je postavila izmišljenu Wikipedia stranicu, njegov veb sajt prepun AI radova i fotografija, ali i preuzetih od drugih umetnika u dogovoru sa njima. Dodatno, u medijima su plasirani brojni tekstovi o Masimilijanu Toskaneliju, njegovom izmišljenom poreklu i biografiji i dolasku u Srbiju. Da ne prepuste stvar slučaju, kreatori projekta ostvarili su i saradnju sa pravim italijanskim blogerima koji su pisali o Toskaneliju, kao jedinstvenom umetniku. Dakle, sve je bilo „realno“ i nesumnjivo.

I, niko ništa nije posumnjao – više od 300 ljudi čekalo je u redu za stolicu ispred Toskanelija, želeći da „poznati fotograf“ uhvati njihove magične momente i izvuče najbolje iz njih. Svako od njih je dobio svoj odštampani portret besprekornog kvaliteta i mogućnost da se nađe na društvenim mrežama, bilbordima, TV spotovima, kao jedno od lica kampanje „Ti, u oku legende“.

Kreativna i sjajna priča govori nam da je za profesionalnog fotografa potrebno imati neosporni talenat i dobro oko za kadar, ali da, uz pravi telefon i kameru poput ove na Xiaomi 14 Ultra, svako može da pravi odlične fotografije.

Korisničko iskustvo ključno je za uspeh

Danijela Gašparac, Head of Market Research & CEO advisor, Telekom Srbija & Marketing & Communication Consultant, Srbija voz, specijalno za Marketing mreža magazin govorila je o aplikaciji kompanije Srbija voz i na koji način ona doprinosi poboljšanju korisničkog iskustva.

Možete li nam opisati neke od ključnih karakteristika Srbija voz aplikacije i kako doprinosi efikasnosti poslovanja vaše kompanije?
Razvoj aplikacije za prodaju karata nam je od početka bio jedan od najvažnijih ciljeva i taj projekat smo započeli paralelno sa rebrendingom kompanije i razvojem nove komunikacione strategije.

Jasno je bilo da, ukoliko želimo da se Srbija voz pozicionira kao savremena kompanija, pre svega mora korisnicima da omogući jednostavnu kupovinu karata. I u tome smo uspeli, pre svega, zahvaljujući podršci Telekoma Srbija i sjajnim devojkama iz digital tima. Počeli smo sa najjednostavnijom verzijom, ali od marta 2022. konstantno radimo na unapređenju i dodavanju novih funkcionalnosti. Drago nam je da putnici prepoznaju i da sada imamo oko 200.000 jedinstvenih korisnika aplikacije.

Naša aplikacija je ne samo alat za unapređenje efikasnosti našeg poslovanja, već i ključni element u stvaranju bogatijeg, personalizovanijeg korisničkog iskustva koje neprestano težimo da poboljšamo.

Na koji način vam aplikacija pomaže u analizi podataka o putnicima i na koji način se ti podaci koriste za poboljšanje korisničkog iskustva?
Uvek ističem da je danas korisničko iskustvo jedan od najvažnijih aspekata poslovanja kompanije, ali i samog brenda i da marketingaši moraju da rade zajedno sa drugim odeljenjima kako bi napravili najbolje korisničko iskustvo za svoje korisnike. Upravo u tome pažljiva analiza podataka može mnogo da pomogne. Redovno analiziramo ocene zadovoljstva, pratimo komentare i sugestije, slušamo naše putnike i na osnovu njih pravimo dalje planove razvoja.

Pored toga, podaci koje prikupljamo kroz aplikaciju omogućavaju nam da kreiramo personalizovane kampanje. Ovo znači da možemo ciljati putnike sa relevantnim ponudama, popustima i informacijama koje su direktno prilagođene njihovim interesovanjima i prethodnim ponašanjima. Na ovaj način, ne samo da poboljšavamo korisničko iskustvo, već i podstičemo lojalnost putnika.

Na koji način aplikacija Srbija voz promoviše održive prakse putovanja i doprinosi ekološkoj svesti?
Pre svega, voz je najekološkije prevozno sredstvo, a kupovinom karata preko aplikacije štedi se na potrošnji štampanih karata, tako da se dodatno doprinosi očuvanju životne sredine.

Da li vaša kompanija posluje po principu human experience ili customer experience modelu? Zašto?
I jedno i drugo! Kao što sam već naglasila, korisničko iskustvo nam je izuzetno bitno.

Sa druge strane, ljudi su kompleksni i bitno je da ih razumemo, da znamo koje su njihove želje i potrebe, da shvatimo kakav doživljaj treba da im omogućimo, kakve emocije da izazovemo i kako da ostvarimo konekciju. Iz tog razloga istraživanja su od neprocenjivog značaja i prilikom kreiranja kampanja.

Priča koja vredi svakog slova

REGION – Marodi je međimurski proizvođač testenine koji od samog početka ističe kvalitet kao najvažniju vrednost njihove poslovne priče. Sa proizvodnjom su započeli 1992. u međimurskom mestu Domašinec, a od tada pa do danas, uspešno su se pozicionirali kao brend koji se trudi očuvati tradiciju svoga kraja. Prošle godine, agencija Bruketa&Žinić&Grey napravila je rebranding i redizajn ambalaže cele linije njihovih proizvoda, a ove godine osmislili su kampanju čija je svrha promocija međimurske kulture i jezika, prenosa znanja s generacije na generaciju i Marodi brenda.

Međimurska popevka je 2018. godine uvrštena na UNESCO-ov Reprezentativni popis nematerijalne kulturne baštine čovečanstva, a na njemu će ostati zaštićena sve dokle god se koristi. Kako bi doprineli očuvanju popevke, kreirano je limitirano izdanje zbirke od pet knjiga Međimurskih popevki u kojoj svaka knjiga dolazi sa posebnim pakovanjem Marodi abecedne testenine za supu sa tačnim brojem slova od kojih je sačinjena pesma.

U kolekciji se nalazi pet popevki, odnosno knjiga: Ljubav se ne trži niti kupuje, Dej mi, Bože, joči sokolove, Međimorje, kak si lepo zeleno, Vehni, vehni fijolica i Klinčec stoji pod oblokom.

U saradnji sa Zajednicom hrvatskih kulturno umjetničkih udruga Međimurske županije, Marodi je pokrenuo i inicijativu za proglašenje Dana međimurske popevke. Cilj je odrediti datum na koji će lokalne vlasti svake godine podsticati brojne aktivnosti promocije popevke u svim obrazovnim institucijama i tako osigurati međugeneracijski prenos znanja, očuvanje popevke i njenog statusa na UNESCO-voj zaštićenoj listi.

Otvoren konkurs ESG Lideri

0

U današnjem poslovnom svetu, sve veći značaj se pridaje ESG standardima koji se tiču zaštite životne sredine, održivih socijalnih politika i odgovornog upravljanja. Kompanije širom sveta prepoznaju važnost ovih standarda i aktivno ih implementiraju u svoje poslovanje kako bi unapredile svoj ugled i doprinele održivom razvoju. U skladu sa tim, i u Srbiji je danas pokrenut veliki konkurs kompanije PwC pod nazivom „ESG Lderi“, sa ciljem da se promoviše inovativnost i ekološka osvešćenost među mikro, malim i srednjim preduzećima, velikim kompanijama, organizacijama i pojedincima. Kako bi se podstakla primena ESG standarda i podigla svest o njihovom značaju, ova inicijativa predstavlja važan korak ka ostvarenju održivih rezultata koji štite životnu sredinu i unapređuju društvo.

„Radujemo se prijavama za konkurs „ESG Lideri“ i očekujemo zanimljive ideje i inspirativne projekte koje će učesnici predstaviti. Kao kompanija, verujemo da je sada pravo vreme da postavimo visoke ciljeve zajedno sa svim učesnicima kako bismo povećali svest o značaju ESG standarda i njihovoj primeni u poslovanju,” izjavila je Teodora Pasulj, menadžerka za ESG oblasti u kompaniji PwC Srbija, ističući da je ovo idealna prilika da inspirišemo druge na odgovoran pristup u poslovanju i da podržimo zajednički napor ka ostvarivanju ciljeva održivog razvoja.

Ovaj jedinstveni takmičarski program pružiće priliku mikro, malim i srednjim preduzećima, velikim kompanijama, organizacijama i pojedincima da se istaknu kao inovativni lideri koji aktivno rade na projektima zelene tranzicije . Konkurs će biti otvoren od 25. marta do 22. aprila 2024. godine, a sve zainteresovane strane koje su registrovane u Republici Srbiji mogu da se prijave u jednoj od kategorija putem zvaničnog sajta konkursa www.pwc.rs/sr/esg-lideri

Konkursom će biti obuhvaćene četiri osnovne kategorije: Strategija, Inovacije, Obrazovni program i Lider u održivom razvoju. Udruženja, fondacije i organizacije od opšteg interesa mogu se prijaviti samo u kategoriji „Obrazovni program“, dok samo fizička lica mogu da konkurišu u kategoriji „Lider u održivom razvoju“.

Učešće na konkursu je besplatno, a prijave će biti ocenjene od strane nezavisnog i nepristranog stručnog žirija koji se sastoji od eksperata iz oblasti ESG i filantropije, finansijskih tržišta, nauke i inovacija a to su:
• Aleksandra Vukosavljević, direktorka EBRD-a za finansijske institucije za Zapadni Balkan i Istočnu Evropu;
• Aleksandar Janjušević, Viši savetnik u Ministarstvu finansija, Šef Odseka za računovodstvo i reviziju u Sektoru za finansijski sistem;
• Maja Kremić, Nacionalna direktorka Novak Đoković Fondacije;
• Dr Mirjana Drenovak Ivanović, redovna profesorka na Pravnom fakultetu, katedra za javno pravo, katedra za teoriju, sociologiju i filozofiju prava;
• Nj.E. Džajlz Norman, ambasador Kanade u Srbiji, Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji;
• Zoja Kukić, poslovna konsultantkinja u oblasti inovacija, digitalne transformacije i startap zajednice;
• Biljana Bogovac, rukovodeća partnerka kompanije PwC Srbija.

Rezultati konkursa biće objavljeni krajem maja na svečanoj ceremoniji i predstavljaće veliko priznanje za sve učesnike i doprineti globalnoj viziji održivih rezultata.
“ESG Lideri“ nagrada predstavlja važan korak ka ostvarenju vizije održivih rezultata koji štite životnu sredinu i unapređuju društvo, za učesnike koji je dobiju. Pored toga, njihov trud će biti javno priznat i nagrađen, što dodatno potvrđuje njihovu posvećenost ESG principima i praksama. Učešće u konkursu ne donosi samo priznanje, već i priliku da se podeli inspirativna priča koja može motivisati druge da krenu istim putem odgovornog poslovanja.

Interne komunikacije – platforma za dijalog i jačanje timskog duha

0

Kompanije se prilagođavaju digitalnom okruženju i sve više fokusiraju na dobrobit zaposlenih. Pandemija kovida je ubrzala digitalizaciju, a interne komunikacije u organizacijama pružaju kontratežu i humanizaciju radne sredine. Koliko je veliki značaj interne komunikacije danas, kako utiče na poslovnu kulturu i atmosferu u timovima, a kako na poslovne rezultate kompanija, bila je tema ovogodišnje ankete PR agencije Chapter 4.

Istraživanje je pokazalo da 14 odsto ispitanika smatra da je interna komunikacija važnija od eksterne za poslovanje kompanije. Velika većina ispitanika, skoro 85 odsto, smatra internu i eksternu komunikaciju jednako važnom za uspeh kompanije, što je u skladu sa svetskom praksom i percepcijom o važnosti reputacije kompanije među zaposlenima, kao i među eksternim ciljnim javnostima.

Jaki timovi stvaraju vrednost za kompaniju i ostvaruju dobre poslovne rezultate. Međutim, prema uvidima iz ankete, manje od trećine kompanija aktivno i planski ulaže u izgradnju timskog duha. Sa druge strane, svetska istraživanja pokazuju da produktivnost zaposlenih raste i do 25 odsto u organizacijama u kojima postoji jača povezanost među zaposlenima.
Više od 62 odsto ispitanika je odgovorilo da organizacija u kojoj rade nema poseban tim ili osobu koja se bavi isključivo internim komunikacijama, što je dosta visok procenat u odnosu na evropske zemlje. Takođe, za više od 67 odsto ispitanika prvi izvor informacija u kompaniji je direktno nadređeni ili neposredni menadžer, dok su za skoro 30 odsto ispitanika to kolege iz tima. Interesantno je da su neformalne informacije dominantne u organizacijama za više od 12 odsto ispitanika, a činjenica da njima sami zaposleni daju prednost u važnosti ukazuje na nedovoljno zvaničnih informacija formalnim kanalima.

Kako zaposleni vide interne komunikacije?
Najveći broj ispitanika smatra da je uloga internih komunikacija da pomognu zaposlenima da razumeju interne politike, strategiju kompanije i organizaciju (57%). Građenje osećaja poverenja, zajedničkog identiteta i lojalnosti je na visokom drugom mestu po važnosti za skoro polovinu ispitanika (48%), dok internom informisanju i edukaciji prednost daje oko 40% odsto ispitanika. Od ostalih uloga internih komunikacija, ispitanici su istakli i dijalog i povratne informacije, kao i promociju korporativne kulture i vrednosti.

Zaposleni interno najviše komuniciraju putem imejla i društvenih mreža, ali i tokom sastanaka sa timom ili kroz direktnu komunikaciju licem u lice. Interno se komunicira i kroz feedback neposrednog nadređenog, timske događaje, obraćanja generalnog direktora, zatim različite alate – aplikacije i platforme, kao i interne magazine, table ili internu televiziju.
Međutim, kada se govori o najkorisnijim kanalima za izgradnju kvalitetnog tima, prva tri mesta prema mišljenju zaposlenih zauzimaju sastanci sa timom, direktna komunikacija licem u lice, kao i timske aktivacije i druženja.

Šta interne komunikacije ne rade, a trebalo bi?
Ispitanici su istakli da interne komunikacije često zanemaruju potrebe i želje zaposlenih, da ne obraćaju dovoljno pažnje na atmosferu u timovima, da ne sprovode evaluaciju interpersonalnih odnosa koji se odražavaju na atmosferu i rad u timu.

S druge strane, zaposleni najviše cene slušanje njihovih potreba i mišljenja, vidljivost, promociju i nagrađivanje postignutih uspeha, ali i informisanje o projektima i novostima u sektoru i van njega i organizovanje prilika za jačanje timskog duha.

Prošlogodišnje evropsko istraživanje je pokazalo da neverovatnih 85% zaposlenih nije posvećeno kompaniji u kojoj radi, što je i jedan od najvećih izazova u poslovanju danas. Primera radi, postoje procene da zbog nedostatka angažovanosti zaposlenih Velika Britanija godišnje gubi do 70 milijardi funti.

Kada je reč o trendovima, čak 70 odsto ispitanika u Srbiji prednost daje autentičnosti i transparentnosti u internoj komunikaciji, zatim fokusu na wellbeing zaposlenih (51,6%), kao i hibridnom radnom okruženju (37,6%).

Evropljani ulažu u iskustva – dve trećine Srba će više trošiti na iskustva u 2024. godini

U godini kada će se u Evropi održati nekoliko globalnih sportskih događaja, velikih muzičkih turneja i međunarodnih filmskih festivala, Mastercard objavljuje rezultate novog istraživanja koje daje detaljne uvide u preferencije potrošača kada su u pitanju iskustva u „srcu svetskog turizma“.

Evropa se već tradicionalno nalazi na vrhu liste najposećenijih turističkih destinacija – u 2023. godini, privukla je neverovatnih 700 miliona turista. Prema novom Mastercard istraživanju koje je obuhvatilo preko 16.000 potrošača, u ovoj godini će Evropljanima, ali i svim njihovim posetiocima, dragoceni trenuci biti podjednako bitni, te skoro 9 od 10 (88%) ispitanika navodi kako planira da potroši isto, ili više, novca na iskustva u 2024. u poređenju sa 2023. godinom, a isto je izjavilo i 61% ispitanika iz Srbije.

Raja Radžamanar, direktor marketinga i komunikacija u kompaniji Mastercard, ističe: „Nije ni čudo što Evropljani cene iskustva više nego ikada ranije. Evropa je kolevka bogatog kulturnog nasleđa, sjajnih sportskih i muzičkih događaja i neverovatnih destinacija što je čini idealnom pozornicom za kreiranje uspomena koje traju ceo život.

Naš cilj je da Priceless inicijativom povežemo ljude međusobno, ali i da povežemo svakog pojedinca sa ličnim strastima i svrhom. Ovo istraživanje pomaže da dobijemo uvide u to šta će ljudima biti važno u predstojećem periodu i na koji način možemo da obogatimo njihovu svakodnevicu. Danas nudimo ogroman broj neprocenjivih iskustava u preko 30 destinacija širom sveta. Kako se pripremamo za značajno leto u Evropi, ta iskustva uključuju i neke od najuzbudljivijih događaja na svetu, poput Finala UEFA Lige šampiona, Kanskog filmskog festivala, Rolan Garosa, stotina Live Nation koncerata i mnogih drugih.“

Trend rasta potrošnje na nematerijalne u odnosu na materijalne proizvode beleže i podaci Mastercard Ekonomskog instituta. Oni otkrivaju da je udeo potrošnje na iskustva kao što su putovanja ili večere u restoranima porastao u 2023. na 22% ukupne evropske potrošnje, sa 19% koliko je iznosio 2019. godine. Sa druge strane, udeo potrošnje na materijalna dobra ostao je stabilan.

Natalia Lehmanova, glavni ekonomista za Evropu iz Mastercard Ekonomskog Instituta, komentariše: „Potrošači su se nesumnjivo suočili sa izazovnim izborima po pitanju toga za šta će izdvajati novac tokom proteklih nekoliko godina. Uprkos tome, davanje važnosti bitnim iskustvima nije nestalo. Kako se turbulencija koju su izazvale inflacija i visoke kamatne stope postepeno smiruje, potrošači će sada verovatno usmeriti više novca na diskrecionu potrošnju. Spektakularni događaji poput velikih sportskih takmičenja, turneja velikih izvođača i međunarodni filmski festivali će verovatno biti pri vrhu šoping liste Evropljana.”

Istraživanje otkriva da je, kada je reč o iskustvima, najveći broj ispitanika naveo kako se raduje putovanjima, a zatim slede posete koncertima, događaji na otvorenom, kulinarska putovanja i spa vikendi. Putovanja i vreme provedeno sa porodicom su iskustva na koja Srbi najviše troše, što je izjavilo 51 i 40 odsto ispitanika.

Kada je reč o razlozima zbog kojih se novac prvenstveno izdvaja za iskustva, „neopipljiva“ korist navodi se kao ključni motivator. Skoro 4 od 5 (78%) evropskih i 74% srpskih ispitanika navelo je da se potrošnja na iskustva obično ili uvek isplati, dok je samo 4% njih koji smatraju da je retko vredno ulaganja. 29% potrošača kada pravi finansijski plan, kao najvažnije ističe štednju za određena iskustva.

40% evropskih i 42% srpskih ispitanika je reklo kako im iskustva donose najbolje uspomene, a više od trećine (35%) Evropljana i čak 45% Srba izjavilo je kako im je određeno iskustvo promenilo poglede na svet, dok 33% naglašava da im zajednička iskustva sa drugima obogaćuju život, bilo da je to putovanje, neku kulturni događaj ili jednostavno uživanje u zajedničkom obroku. Skoro polovina (41%) ispitanika rekla je kako kada odlučuju da li će potrošiti novac na neko iskustvo, gledaju da li je ono jedinstveno, jer im je ambicija da stvaraju doživotna sećanja – to je odgovor koji je dalo i 45% ispitanika iz Srbije.

Spomenuta ambicija podstiče i putovanja, pa tako 26% ljudi kaže da je to glavni razlog zbog kojeg putuju, a 41% bi čak otputovao u drugu zemlju ili na drugi kontinent samo zarad nekog iskustva.

Mastercard je dugogodišnji partner desetinama najpoznatijih evropskih institucija za zabavu i sport. Ovogodišnja postava uključuje, između mnogih drugih, finale UEFA Lige šampiona na Vembliju, Rolan Garos, Kanski festival, Berlinale Film Festival i League of Legends turniri, kao i stotine Live Nation koncerata na više evropskih tržišta.