Brendiranje kroz nacionalne internet domene

Ako poslujete u Srbiji, onda se nekako podrazumeva da biste trebali biti prisutni i na domaćoj internet sceni. Međutim, za Srbiju to pravilo (uglavnom) ne važi. Internet domen je deo web i e-mail adrese, on ih određuje i kroz njih definiše nečiji identitet na Internetu, ali predstavlja i odrednicu prisustva na nekom tržištu. U Srbiji je još uvek „moda“ da imate sajt na .com domenu. Rezultati istraživanja agencije Masmi pokazali da je najveća prednost .com domena uverenje potrošača o boljoj pozicioniranosti kod pretraživača, iako već godinama unazad Google pri pretrazi daje prednost sajtovima na nacionalnom internet domenu. Kao prednost .rs domena ispitanici su naveli izbor slobodnih imena domena.
„Kompanije se na lokalnim sajtovima obraćaju lokalnim potrošačima na njihovom jeziku i pismu, formiraju lokalnu ponudu shodno običajima i kupovnoj moći, nude popuste i promocije u skladu sa praznicima… Da bi to lokalni potrošači videli, pretraživač treba da ih odvede na lokalni sajt. Google tvrdi da je 97% svih pretraga lokalnog karaktera, pa shodno tome, kada se preko njega pretražuje Internet iz Srbije, sajtovi na srpskim nacionalnim internet domenima imaju prednost. Zato je prisustvo na .RS i .СРБ domenima vrlo bitno za brendiranje u Srbiji“, rekao je za Marketing mrežu Predrag Milićević, izvršni direktor za razvoj poslovanja Registra nacionalnih internet domena Srbije (RNIDS).
Brendiranje se vrši kroz povezivanje određenih pojmova (asocijacija) sa brendom u svesti korisnika. Brendovi i na Internetu žele da za sebe vežu određene pojmove, proizvode i usluge. Na Internetu su ti pojmovi ključne reči po kojima neko vrši pretragu, i svakoj kompaniji je stalo do toga da pretraživač, onog ko traži određeni pojam, dovede baš na njen sajt. Velike svetske kompanije uglavnom razumeju značaj Interneta i sajt na nacionalnom domenu im je važan segment nastupa na lokalnom tržištu.

Aleksandra Graovac, savetnik za PR u kompaniji Toyota Srbija, rekla je za naš portal da je osnovna strategija ovog automobilskog brenda da se u komunikaciji približiti lokalnom tržištu i bude deo njega, a da sajt na nacionalnom internet domenu čini ključan deo te strategije. „Danas je nazamislivo poslovanje bez prisustva na online sceni. Putem Interneta naši korisnici kreiraju određeno mišljenje o brendu, a pravilnim pristupom i strategijom, kompanija je u stanju da ostvari pozitivnu komunikaciju i željenu promociju svog brenda. Sajt na nacionalnom domenu je deo toga, kao važan faktor u lokalnoj pretrazi, odnosno ‘prodajni salon’ na lokalnom jeziku i sa lokalnim informacijama. Naša kompanija ima oko 50 registrovanih domena sa imenima modela, a u Srbiji koristimo i domen na ćirilici„, dodala je Graovac. Prema njenim rečima, prisustvom na lokalnoj internet sceni, kompanije pokazuju da su posvećene lokalnom tržištu kao i društvu u celini, jer posluju transparentno i dostupne su svima, a to predstavlja i vid društveno odgovornog poslovanja i brige o kupcu.

I u kompaniji HP postoji pravilo da u svakoj zemlji imaju web sajt na lokalnom jeziku, jer je to jedan od načina na koji pokazuju posvećenost tom tržištu. „Za razvoj lokalnog biznisa izuzetno je važno postojanje kompanijskog sajta, ali i svih ostalih materijala kojima se podržava razvoj brenda na lokalnom jeziku zemlje u kojoj poslujemo. Redovno ažuriramo informacije na našem sajtu i tako olakšavamo korisnicima komunikaciju sa nama, ali i da dobiju informacije koje su im neophodne. S druge strane, ukoliko želite da saznate više o nekom proizvodu, međunarodnoj kampanji, ili o našoj društveno odgovornoj posvećenosti, onda će vas klik na ‘saznaj više’ odvesti na stranicu koja je na engleskom jeziku tj. na naš globalni sajt“, rekla je Vesna Rakić, marketing menadžer grupe za grafiku i štampu i personalne sisteme u kompaniji HP. Ona je ocenila da su kompanije koje imaju prisustvo na lokalnoj internet sceni u značajnoj prednosti, jer danas potrošači i korisnici više nego ikada teže brzini pronalaženja adekvatnih i preciznih informacija, i žele da je sve prilagođeno njihovim potrebama, uključujući i jezik i način na koji se sa njima komunicira.

Uzimajući u obzir današnji uticaj Interneta kao medija, web sajt bi trebao da igra ključnu ulogu u brediranju i pozicioniranju kompanije na globalnom mreži. Kupci više nisu pasivni posmatrač, već aktivni učesnici u komunikaciji, a putem sajta, na kome ćete im ponuditi kompletnu informaciju o vama i vašim proizvodima ili uslugama, kroz jedinstvenu poruku i vizuelni identitet, povećavate prepoznatljivost kompanije i lojalnost kupca. Marina Savić, rukovodilac korporativnih komunikacija Atlantic Grupe za Srbiju i Makedoniju, rekla je za naš portal da ova kompanija upravo kroz interaktivne sajtove svojih brendova na nacionalnim internet domenima dolaze do povratnih informacija o željama i potrebama lokalnih kupaca, pravovremeno reagujući na promene u okruženju koje su specifične za pojedinačno tržište. „Za razliku od Atlantic-ovog korporativnog sajta koji ima internacionalni domen i predstavlja identitet multinacionalne kompanije koja posluje u 11 zemalja, sajtovi proizvodnih kompanija koje posluju u sistemu Atlantic Grupe su na nacionalnim internet domenima i predstavljaju naše brendove kao što su u Srbiji – Grand kafa, Štark (Smoki, Bananica, Najlepše želje…) itd. Brendovi svojim odgovarajućim internet prezentacijama doprinose sveukupnom korporativnom imidžu čitave Atlantic Grupe“, dodala je Marina Savić.
Sajtove na nacionalnom internet domenu imaju mnoge internacionalne kompanije od Google-a i Coca-Cole do kompanije Nike, Nokia itd. Svima njima je u cilju da lokalnim potrošačima prenesu poruku: “Ja sam tu sa vama, tu imam prodavnice, tu je moj korisnički servis, tu mi je tehnička podrška. Ja Radim u Srbiji“. Zato ako poslujete na lokalnom tržištu, neophodno je da budete pristupni i na domaćoj internet sceni, jer je to jedini put da zaštite svoj brend i približite se lokalnim potrošačima.

Zašto (ne) reklamirati svog internet provajdera?
Pojedine kompanije i udruženja, i pored toga što imaju sajtove na nacionalnim internet domenina, u svojoj poslovnoj komunikaciji koriste Google ili Yahoo e-mail, ali i adrese svojih internet provajdera. Problem leži u nerazumevanju značaja vlastitog internet domena i njegove uloge u brendiranju. U Registru nacionalnih internet domena Srbije smatraju da korisnici na ovaj način prave najmanje tri greške:

  1. Gube na kredibilitetu – kome ćete verovati više – onome ko vam piše sa e-mail adrese u kojoj prepoznajete njegovu firmu ili onome ko vam piše sa gmail-a, yahoo-a ili sa adrese nekog od internet provajdera (a znate da on ne radi tamo)?
  2. Gube na funkcionalnosti – e-mail na nekompanijskoj adresi može da prima i šalje samo jedna osoba, a ako se e-mail adresa kreira na vlastitom domenu, svaki zaposleni može da ima svoju personalizovanu e-mail adresu;
  3. Gube na promociji – e-mail adrese su prisutne na vizitkartama, kao i na mnogim promotivnim i korporativnim materijalima i ako ne sadrže vaš naziv domena, u kome figurira naziv vaše firme, vi reklamirate nekog drugog umesto sebe. Zašto bi to radili? Vi svom provajderu plaćate za njegove usluge, a da li on vama plaća za to što ga reklamirate?

Autor: Ivana Parčetić


Oceni tekst

0,00 od 5
Loading...

Komentari