Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 49

Shoppster – platinum sponzor festivala KAKTUS 2023!

Shoppster, inovativna e-commerce platforma, ove godine, platinum je sponzor festivala KAKTUS 2023. Kako navode u kompaniji, KAKTUS je jedan od najvažnijih događaja usmeren na razvoj tržišta marketinških komunikacija u Srbiji, ali i mesto gde najbolji kreativci i komunikatori, kao predavači, dele informacije o poslednjim trendovima.

„Shoppster je brend koji prati trendove i lider je na tržištu kada je u pitanju e-commerce. S druge strane, festival KAKTUS već punih devet godina lider je u edukaciji, ali i u doprinosu razvoja tržišta marketinških komunikacija u Srbiji. Upravo zato je kolaboracija, dva snažna brenda u svojim oblastima, nekako prirodno došla i dala nam veliki vetar u leđa. Ove godine festival KAKTUS podižemo na viši nivo kako bi postao još snažnija platforma za razmenu stručnog znanja, trendova koji oblikuju tržište i primera dobre prakse. Verujemo da su upravo kolaboracije i razmena znanja ključ napretka advertising industrije u Srbiji i zato veliko hvala kompaniji Shoppster što je prepoznala potencijale i značaj festivala KAKTUS, ali i što, aktivno doprinosi razvoju e-commerce i marketinške industrije u našoj zemlji“, rekla je Ivana Parčetić Mitić, osnivač i CEO, Marketing mreže.

Ove godine, festival KAKTUS by Shoppster, održava se 1. i 2. novembra u Beogradu pod sloganom „Add to heart“, a tokom dva dana kvalitetnog programa slavićemo ideje, pojedince, timove, agencije i brendova, ali i istaći snagu kolaboracije i potencijale umrežavanja.

„Kako je ideja bila da se na ovogodišnjem Kaktus festivalu integrisanih komunikacija istakne važnost kolaboracija, koncept „Add to heart“ počiva na principu „(do)davanja“ u pravom smislu te reči. Želeli smo da kolaboracija prožima svaki aspekt ovogodišnjeg festivala, tako da se ona vidi već u sloganu koji predstavlja zabavnu igru rečima i aludiranje na momenat kupovine, što automatski dovodimo u vezu sa generalnim sponzorom – e-commerce platformom Shoppster, ali i inspiraciju i poziv na akciju za „ispunjenje osobe“, odnosno i metaforično – ispunjenje srca“, kažu u agenciji Ovation BBDO, koja već punih devet godina potpisuje vizuelno rešenje festivala KAKTUS.

Više informacija o festivalu dostupno je na sajtu https://kaktus.rs/

Ko je Crna ribica i za šta nema vremena?

Brendovima nije lako da govore Gen Z jezikom, ma koliko se trudili, to ne zvuči prirodno. Zato su kompanija Bambi i agencija Why Not uspostavili saradnju sa Crnom ribicom, u okviru nove kampanje za brend JOSH!.

Crna ribica se zalaže za prave stvari, za svet bez filtera, svet pravih prijatelja, a njen moto je budu što jesi. Ona stoji iza Gen Z i sviđa joj se JOSH!, pa je snimila i pesmu pod nazivom „Neam vremena“.

Za više informacija zaprati Instagram profil @joshribica i Tik Tok @crnaribicajosh

3 razloga zbog kojih influencer marketing i dalje radi

Da se razumemo na početku: nije kao da je influencer marketing ikada prestao da radi ili će ikada to prestati, ali u nekim trenucima je moglo da nam se učini da mesto influensera zauzimaju kreatori sadržaja, pa čak i poznate ličnosti. Svako od njih ima svoje prednosti i saradnja sa svakim od njih donosi određene rezultate, a koga je najpametnije angažovati zavisiće isključivo od potreba i ciljeva vašeg brenda.

Influenserima se veruje – i to je činjenica. Činjenica je i to da ljudi zaista provode dosta vremena na društvenim mrežama (na kojima influenseri “žive”) i to ne samo zarad “ubijanja vremena” već i zarad informisanja, a od skoro čak i kupovine. Iskoristite to!

Korisnici se identifikuju sa influenserima

Svako od nas voli da prati lep sadržaj, estetične fotografije i video zapise, ali svako od nas takođe ume da napravi razliku između toga šta je stvarno, a šta je samo kreirano da izgleda lepo i “Instagram worthy”.

Sadržaj sa kojim ćemo se zaista poistovetiti više je stvaran i prikazuje isečke iz realnog života, a upravo to je ono što je specijalnost influensera. Da, mi govorimo o reklami, ali da, oni će vaš proizvod predstaviti tako da ta reklama izgleda “native”; predstaviće ga u duhu onoga što oni jesu i na način za koji znaju da će se njihovim pratiocima dopasti.

S tim u vezi, ne samo da je važno da birate influensere u skladu sa vrednostima brenda i proizvodom koji želite da promovišete, već i da im date slobodu da oni to urade tako da ne naruše svoj kredibilitet i poverenje njihove publike.

Foto: Unsplash

Influenseri mogu da donesu veći povraćaj ulaganja (ROI)

U odnosu na, recimo, poznate ličnosti, angažovanje influensera može da bude dosta isplativije, a na manje troškove saradnje utiče i to što influenseri uglavnom rade samostalno te neće biti potrebe da dodatno plaćate agencije-predstavnike.

Kad god je to moguće, neka vaša saradnja sa influenserima bude dugoročna. Što se njima više dopada proizvod za čiju promociju ih angažujete, to će njihove preporuke biti iskrenije i možda čak i spontano dugoročne. Publika će im verovati, raspitivaće se o detaljima, a bonus poene dobijate i ukoliko zajedno kreirate promo kod za ostvarivanje popusta prilikom kupovine.

Na ovaj način možete meriti rezultate saradnje koji su zahvaljujući konkretnim statistikama mnogo opipljiviji u odnosu na rezultate tradicionalne reklame (na primer, bilborda).

I ovde je važno naglasiti da je neophodno naći influensera koji je “perfect match” za vaš brend jer je u tome ključ građenja poverenja te ostvarivanja željenih rezultata. I ne dajte da vas zavaraju brojke – ponekad će mikro influenseri ostvariti bolje rezultate od makro influensera samo zato što su povezaniji sa svojom manjom grupom pratilaca.

Prilikom odabira influensera, obratite pažnju na organski reach i zatražite statistiku objava makar iz prethodna tri meseca, a ne statistiku nekoliko najboljih. Na ovaj način ćete dobiti realniju sliku na osnovu koje ćete proceniti sa kim je najbolje sarađivati i kakve rezultate možete da očekujete.

Influenseri grade autentičnije odnose sa raznolikom publikom

Influensere sa kojima ćete sarađivati treba da birate na osnovu njihove autentičnosti – svako od njih ima svoj stil komunikacije, svoju publiku koja pripada određenim demografskim grupama i interesovanjima te nema sumnje da ćete pažljivom analizom uspeti da pronađete osobu koja će se najbolje uklopiti u vaše zahteve.

Naglasiću: dajte influenserima slobodu da priču prezentuju na svoj način, lično, autentično i kreativno – baš onako kako su njihovi pratioci i navikli. Publika, naročito ona mlađa, lako će prepoznati kada je nešto neprirodno i izveštačeno, a narušenu reputaciju neće dobiti samo influenser, već i vaš brend. Imajte poverenja u svoje saradnike!

Za Marketing mrežu tekst napisala:
Anja Petrović, Influencer Marketing & Community Manager, Smartpoint Adria

Vredni ljudi su ključ uspeha svakog biznisa

Nataša Mitrović, CEO u Why Not Agency, govorila je za Marketing mreža magazin o svom profesionalnom putu, ulasku na srpsko tržište i rebrendiranju agencije.

Studirali ste u Beču, Ženevi i Madridu. Ipak, odlučili ste da karijeru gradite na Balkanu. Zašto?

Život u ovim interesantnim gradovima, mene klinku sa Balkana, koja sanja velike snove, obeležio je na mnogo načina. To evropsko iskustvo naučilo me je važnim lekcijama koje su se u godinama koje su usledile pokazale veoma korisnim. Odabravši da se i formalno obrazujem iz oblasti medijskih komunikacija na prestižnim univerzitetima, dalo mi je veliku motivaciju i hrabrost u planiranju i realizaciji vizije koju sam imala, a to je bilo otvaranje agencije.

Prve poslovne korake napravila sam daleko od kuće. Vrlo brzo sam uvidela da znanje koje sam stekla mogu da usmerim na domaće tržište i doprinesem unapređenju struke. Da najpre tu ostavim trag, a onda i sa takvim iskustvom krenem u osvajanje sveta.

Ko vam je bio najveći uzor i podrška na samom početku karijere? Da li možete da istaknete ključne lekcije koje ste naučili od te osobe?

Divim se pojedinim ljudima iz različitih profesija i volim da poslušam njihove savete i upoznam se sa načinom koji su oni izabrali za dostizanje uspeha. Kada je u pitanju naša industrija, ne mogu da ne pomenem svog partnera, ali i mentora Mišu Lukića, koji nesebično deli znanje i iskustvo sa mnom. Miša me naučio da kreativnost nije samo cilj po sebi, nego da ona mora da služi i klijentima ili tržištu.

Vaš prvi poslovni potez bilo je otvaranje agencije u Cirihu i Banjaluci sa idejom da radite za inostrane klijente angažujući kreativce sa Balkana. Kako je sve počelo i kada se desio prelomni momenat?

Po završetku master studija na IE University u Madridu bilo je vreme da se donesu neke važne odluke. Tada sam znala da ne želim da idem u korporaciju i da zaista želim da radim agencijski posao. Napravila sam strategiju poslovanja, uvezala se sa budućim partnerom iz Švajcarske, te povezala lokalnu pamet i kreativnost sa potrebama švajcarskih klijenata. Prelomni trenutak je zapravo bio COVID-19 i pokretanje agencije u Srbiji. Sve ostalo je istorija.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

 

Budućnost agencija je u umrežavanju

Milivoj Đorđić, General Manager – Adria region, SmartPoint Adria, govorio je za Marketing mreža magazin o transformaciji i budućnosti agencija.

SmartPoint agencija posluje na tržištu Srbije od 2010. godine. Za vreme COVID-19 krize uspešno ste se transformisali iz primarno event agencije u digitalnu. Šta je ova transformacija sve podrazumevala i zašto ste se odlučili za ovaj veliki korak?

Digital biznis u SmartPointu je konstatno rastao još od 2016. godine kada smo dobili prve velike klijente i mogućnost da pokažemo šta sve znamo i umemo u ovoj oblasti. COVID-19 kriza je samo ubrzala taj rast i učinila da agencija vidi širu sliku i perspektivu u budućnosti, naročito posle razgovora sa gigantima poput Google-a i Mete. Tokom trajanja COVID-19 krize, transformacija je podrazumevala brze reakcije, adaptacije na nove tržišne modele i uslove, nove procese unutar agencije, ali i edukaciju postojećih kao i dovođenje novih eksperata u tim.

Na koji način je ova transformacija uticala na Vaše zaposlene? Da li su neki odlučili da odu iz agencije? Kako ste to prevazišli?

Imajući u vidu da je pored event biznisa, BTL biznis (in-store promocije, brand promocije itd.) takođe bio na udaru, kolegama iz BTL tima smo pružili mogućnost dodatne edukacije i prelazak u digital tim. Unutar samog digital tima smo kreirali strukturu koja će biti brza, reaktivna, adaptibilna kako bi mogla da odgovori na promene i na brze zahteve od strane naših klijenata.

Prelazak u novu sferu poslovanja zahtevao je i dodatne edukacije i usavršavanja, kao i zapošljavanje novih kadrova. Koliko velike transformacije biznisa realno koštaju agenciju? Kolika su ulaganja, a koliki benefiti?

Dosta smo uložili u prethodnom periodu na izgradnju naših timova, ne samo digital tima, koji broj najveći broj zaposlenih unutar agencije, nego i novih, poput tima za strategiju, kreativu i sadržaj, a koji blisko sarađuju sa digital timom. Prošle godine započeli smo program razvoja talenata sa jednim od naših kolega što je dalo odlične rezultate. I ove godine planiramo da taj program proširimo na još nekoliko kolega. Agencije moraju da ulažu u svoje ljude i moraju da veruju u to. U većini slučajeva taj proces ne daje trenutne rezultate, ali dugoročno će sagraditi stabilan tim sa kojim će dobri rezultati biti neminovni.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Sledeći svoju „zelenu“ viziju, Nestlé poziva građane da postanu #urbanibaštovani

Porast broja stanovnika u gradovima najčešće prati smanjenje zelenih urbanih površina na račun  infrastrukture, što sa sobom povlači brojne posledice. Prema podacima Ministarstva zaštite životne sredine, u 2022. godini najlošiji kvalitet vazduha zabeležen je u Beogradu, Kragujevcu, Nišu, Valjevu i Užicu. Užice je prošle godine zauzelo neslavno prvo mesto po prekoračenju dnevnih graničnih vrednosti mikroskopske prašine PM10 time što je pomenuto prekoračenje zabeleženo tokom 160 dana, umesto dozvoljenih 35.

Sadnjom cveća, drveća, povrća i drugih biljaka u urbanim sredinama svako od nas može doprineti većem oslobađanju kiseonika, kao i apsorpciji ugljen-dioksida iz vazduha i time doprineti umanjenju negativnih uticaja zagađenja vazduha na neposrednu okolinu.

U želji da doprinese zelenijem i lepšem okruženju za građane Srbije, kao i smanjenju emisija ugljen-dioksida, Nestlé je posvećen tome da ove godine donira 10.000 sadnica pokrećući time veliku akciju urbanog baštovanstva i poziva građane da se pridruže. Ideja je da ovog proleća svako uzme u ruke baštenski alat i da sam ili u društvu porodice, prijatelja i komšija da svoj doprinos zdravijoj životnoj sredini. Dovoljno je da fotografije vaših urbanih zelenih oaza podelite na Nestlé Facebook stranici uz haštag #urbanibaštovani, a nagrade će se dodeljivati najveštijima i najkreativnijima u tri kategorije: najlepša urbana zelena terasa, najlepše urbano zeleno dvorište i najlepši urbani zeleni prozor.

„Naša kompanija ostaje posvećena cilju da umanjenja štetnih čestica iz vazduha i iza nas su dve uspešne akcije ozelenjavanja – u 2021. godini u partnerstvu sa JKP „Zelenilo-Beograd” posađeno je 225 sadnica Pančićevih omorika duž čitavog Bulevara Milutina Milankovića u Novom Beogradu, dok smo prošle godine, u saradnji sa JP „Srbijašume”, a uz nesebičnu pomoć malih tenisera, posadili 400 sadnica različitog drveća u sklopu teniskih terena širom Beograda. Ove godine podižemo lestvicu na naredni nivo sadnjom čak 10.000 novih mladica i verujemo da će se naši potrošači i svi zainteresovani građani uređenjem ličnih zelenih gradskih kutaka pridružiti zajedničkoj akciji za zeleniju budućnost“, istakla je Marjana Davidović, generalna direktorka Nestlé-a za Srbiju, Crnu Goru i Severnu Makedoniju.

Lokalne akcije u našoj zemlji deo su globalnog programa pošumljavanja najveće prehrambene industrije na svetu, koja teži tome da do 2030. godine posadi čak 200 miliona stabala u područjima odakle nabavlja sastojke. U velikoj prolećnoj akciji urbanog baštovanstva, Nestlé poziva građane Srbije da se priključe ovom plemenitom cilju i da uređenjem prostora u kom će uživati u lepim danima uz šoljicu omiljene kafe daju lični doprinos zdravijem vazduhu u urbanim sredinama.

Akcija počinje 25. maja i trajaće dve nedelje, nakon čega će stručni žiri sastavljen od eksperata za održivi razvoj, predstavnika JP „Srbijašume” i Udruženja pejzažnih arhitekata odabrati po jednog pobednika u svakoj kategoriji. Više informacija biće objavljeno na zvaničnoj Facebook stranici kompanije.

Ekologija i održivost u svim segmentima poslovanja

Na putu ka dostizanju klimatske neutralnosti, kompanija A1 Srbija je do sada postavila čak 5.000 solarnih panela, što je jednako količini energije iz obnovljivih izvora za napajanje čak 650 domaćinstava u zemlji. Doprinos poboljšanju kvaliteta vazduha i očuvanju životne sredine ova kompanija će pružiti i kroz društveno odgovorni projekat „Niklo kao ja“, u okviru kog će napraviti 10 kišnih bašti u 10 gradova Srbije.

Kao kompanija svesna izazova današnjice, A1 Srbija obavezala se da kontinuirano doprinosi zaštiti životne sredine, te da ove ciljeve ispunjava, na prvom mestu odgovornim poslovanjem. To podrazumeva korišćenje obnovljivih izvora energije, povećanje energetske efikasnosti, dostizanje karbonske neutralnosti i poštovanje principa cirkularne ekonomije, ali i pokretanje društveno-odgovornih projekata u čijem je središtu ekologija.

„Kao kompanija strateški posvećena održivosti svesni smo svoje uloge i uticaja na ekonomske, obrazovne, društvene i ekološke promene. Krenuli smo od nas samih i naše infrastrukture – prvo upotrebom zelene električne energije u 2021, da bismo već 2022. bili prva telko kompanija koja je uvela solarne panele u Srbiji i u okviru cele A1 Grupe. Smanjili smo ukupne emisije CO2* za 33% u 2022. I tu nećemo stati. Imamo ambiciozne ciljeve – dostizanje klimatske neutralnosti kroz smanjenje karbonskog otiska i postepeni prelazak na obnovljive izvore energije. Naša posvećenost održivosti ogleda se i u kontinuiniranom unapređenju lokalnih zajednica u kojima poslujemo već 16 godina“ istakao je Dejan Turk, generalni direktor A1 Srbija i A1 Slovenija.

Kišne bašte – eko odgovor na problem ubrzane urbanizacije
Ekologija je jedan od ključnih stubova društveno-odgovornog poslovanja kompanije A1. Prepoznajući važnost koju u očuvanju životne sredine imaju gradovi i urbana populacija, A1, uz podršku Šumarskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, pokreće „Niklo kao ja“. U okviru ovog projekta u 10 gradova Srbije biće formirano 10 kišnih bašti – urbanih zelenih površina čija je svrha, kako je naglasio Branko Stajić, dekan Šumarskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, smanjenje katastrofalnih posledica padavina, poplava i pojava klizišta u urbanim sredinama. Cilj projekta jeste da ponudi direktan odgovor na već nastale negativne posledice klimatskih promena.

Projekat „Niklo kao ja“ obuhvatiće 10 gradova Srbije: Beograd, Novi Sad, Suboticu, Novi Pazar, Smederevo, Kragujevac, Čačak, Niš, Bečej i Sombor.

„U saradnji sa lokalnim samoupravama izabrali smo lokacije za kišne bašte u gradovima, a koristićemo sadnice i materijale karakteristične za odabrano područje.“ – istakla je Milica Damnjanović Zantvoort, pejzažna arhitektica projekta.

U svakom gradu lokalno stanovništvo imaće priliku da zajedno sa profesionalnim baštovanima, ali i uz pomoć zaštitnih lica projekta, glumice Mione Marković i putopisca i TV autora Andreja Maričića, radi na istom zadatku: kreiranje i uređenje kišne bašte, u skladu sa potrebama svakog grada ponaosob. Sve bašte biće prikazane na sajtu www.svetkakavzelis.rs, na kom će građanke i građani glasati za najlepšu.

Telekom Srbija pokrenuo podkast Telcast

Telekom Srbija pokrenuo je svoj podkast pod nazivom Telcast i prvi je emitovan u petak, 19. maja. U podkastu će se govoriti o tehnologijama i inovacijama, muzici, filmovima, novim trendovima u medijima ali i komunikacijama, načinima na koje danas slušamo, gledamo i informišemo se.

Kako kreirati viralnu kampanju?

Dobro došli u treću deceniju 21. veka u vreme kada je sve brzo, vreme trendova koji se pojave i nestanu za dan, influensera, viralnih klipova i kampanja, jer danas sve jednostavno mora biti viralno. Međutim, šta znači viralno? Prema definiciji viralnost je pojava kada se sadržaj ili neka informacija brzo širi od jednog internet korisnika do drugog i na taj način stiče veliku popularnost. Zvuči sjajno i baš kao nešto što je potrebno za naš brend JUMBO, ali smo se zapitali, kako kikiriki da postane viralan?! E baš tu, od tog pitanja počinje naša priča.

Ideja je bila jasna, potrebno nam je rešenje koje će izazvati dovoljno veliku pažnju javnosti i pozicionirati JUMBO kao kul brend prijemčiv svim generacijama, bukvalno! Naš tim je zajedno sa agencijama NEW STARTEGY i WHY NOT, krenuo da razmišlja na koji način to da uradi.

Ubrzo je usledilo rešenje u vidu nove komunikacione platforme simboličnog naziva „JUMBO UVEK IMA REŠENJE“, ali pre toga bilo nam je potrebno još nešto u čemu će se svako pronaći, neki insight koji je poznat svima, a ne samo nama koji „radimo za kikiriki…“ To je to, rad za kikiriki je nešto sa čim će se ljudi identifikovati. Zamislite bilborde na kojima bi pisalo: „POTREBNA OSOBA KOJA ĆE DA RADI ZA KIKIRIKI. BUKVALNO.“

U početku je zvučalo previše hrabro, ali ako hoćemo da budemo viralni i dopremo do svakog pojedinca, hrabrost, a i ludost, obavezni su. Uz pomoć samo par bilborda i konkursa koji se preneo na digital postigli smo željeni efekat, a rezultat toga je rast JUMBO-a kao brenda i ovaj tekst. Zvuči jednostavno, ali to je samo zato što sam ovde preskočila da navedem, a i opišem sate i sate razmišljanja, predanog rada i izbora načina i kanala komunikacije, kako bismo došli do cilja.

Vratila bih se još jednom na element hrabrosti, jer ukoliko pogledamo viralne kampanje u regionu i inostranstvu, od kojih svaka deluje drugačije, sve imaju jedan zajednički element, a to je upravo hrabrost. Danas je hrabrost nešto što nam svima fali, kako u marketingu, tako i u svakodnevnom životu i znam da će zvučati otrcano, ali uspeh se zaista nalazi van granice komfora i da bi se ostvario, jednostavno moramo rizikovati i komunicirati iskreno. Dokaz ove tvrdnje nije samo Jumbo, već i brojne kampanje širom sveta, kako kroz istoriju, tako i danas.

Zato, ako hoćete da kreirate viralnu kampanju budite hrabri i razmišljajte „izvan kutije“. Na taj način ćete sigurno doći do nekovnencionalnog rešenja, ali to samo po sebi nije dovoljno. Organizujte tim, kreirajte strategiju i verujte jedni drugima, jer je poverenje ključno za uspeh. Kada se svi ovi elementi poslože, zajedno sa timom još jednom pažljivo sagledajte potrebe vaše ciljne grupe i još pažljivije odaberite način na koji ćete plasirati kampanju. Dakle, prosto kao kikiriki.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Aleksandra Milačić Jelača, Marketing Director, The Fun and Fit Company

Odgovornost kao obaveza svih nas

Živimo u svetu koji se ubrzano menja donoseći nove trendove i nove filozofije pristupa poslovanju. Uprkos svim promenama, odgovornost kao jedna od bazičnih vrednosti, ostaje nepromenljiva i nezamenljiva kategorija. A upravo je odgovornost ključ održivosti i održivog poslovanja.

Odgovoran pristup poslovanju je zapravo snažna poruka zajednici da smo tu, da ćemo tu ostati, da nam je do te zajednice istinski stalo, da nam je cilj da za nju učinimo najviše dobro u domenu poslovanja kojim se bavimo. U tom smislu je i veza između društveno odgovornog poslovanja i reputacije jedne kompanije neraskidiva.

Ipak, setimo se da samo 10 godina unazad, mnogi nisu ni znali šta znači održivo poslovanje, šta je njegov osnovni smisao. A ključno pitanje uspešnog poslovanja bi moralo biti, kako svoje vrednosti materijalne i nematerijalne na najbolji način implementirati u okviru zajednice, ali i mnogo šire.

Kompanije poput Hemofarma, koje zapošljavaju više hiljada zaposlenih, imaju dodatnu odgovornost da budu lideri ne samo u proizvodnji i profitu, već i u pozitivnim uticajima na promenu svesti šire zajednice kao polaznoj osnovi jedne bolje budućnosti.

Kada je Hemofarm u pitanju, ESG izveštavanje je proces gde iz godine u godinu govorimo o našem napretku u očuvanju životne sredine (Environmental), o načinima kojima poboljšavamo upravljanje organizacijom (Governance), o pozitivnim efektima na društveno okruženje (Social). U pripremi našeg godišnjeg izveštaja, detaljno sprovodimo istraživanje za sve tri navedene kategorije i poredimo ih sa prethodno definisanim ESG rizicima i strategijama. I tako već više od 10 godina

U ovaj pohod krenuli smo slučajno, a da nismo ni pretpostavljali da sve ono što smo do tada radili čini našu kompaniju održivom. Uostalom, to se tada i nije tako zvalo. Ubrzo su pojmovi „stejkholder“, „matrica materijalnosti“, „GRI indikatori“ i mnogi drugi, postali sastavni deo našeg novog shvatanja procene poslovnih uspeha, koji je postajao sve važniji u svetu! Istovremeno, naš rast i razvoj obeležila je i još veća briga za društvo u kome živimo i radimo.

A kada smo napisali naš prvi izveštaj, sada već davne 2012, svet je bio potpuno drugačije mesto. Nismo mogli da predvidimo brojne događaje koji su se u međuvremenu desili: finansijsku krizu, pandemiju, vojne intervencije, energetsku krizu, elementarne nepogode…a mnoge nadolazeće verovatno nećemo moći ni predvideti! Ipak, i pored svega, ostali smo dosledni u jednom – biti odgovoran nema alternativu. Odgovornost svakako nije obaveza samo kompanija. Odgovornost prema društvu je obaveza svih nas. Više nemamo prava na izgovore, vreme je za akciju.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala: Sanda Savić, senior direktorka korporativnih poslova i komunikacija, Hemofarm