Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 12

I ja umem da letim

REGION – Agencija WOW iz Banja Luke osmislila je i kreirala kampanju „I ja umem da letim“.

Kampanja ima dva cilja. Prvi je bio razbiti stereotipe o mogućnostima i veštinama osoba sa Daunovim sindromom, a drugi cilj omogućiti tim herojima današnjice da na jedan dan polete u svet mašte i ostvare svoje snove.

Swarovski se odlučio priključiti kampanji i omogućiti Milici, Matei i Vasiliji da na jedan dan budu one osobe koje žele biti kada porastu, a uz to, pružili su im i priliku da budu modeli, nosioci modne kampanje.

Bankarstvo 2.0: Kako AI menja igru?

Sandra Lazarević, direktorka Sektora za PR i marketing komunikacije u Banca Intesa, specijalno za Marketing mreža magazin govori kako se veštačka inteligencija (AI) koristi u Banca Intesa za unapređenje bankarskih operacija, ali i kako digitalizacija menja interakciju između banke i njenih klijenata.

Koji su ključni trendovi u bankarskoj industriji koji će uticati na poslovanje Banca Intesa u ovoj godini?
Svedoci smo korenitih promena koje je bankarska industrija doživela prethodnih godina, pre svega u pogledu digitalne transformacije poslovanja kao rezultata dinamičnog razvoja naprednih tehnologija i izmenjenih potreba i očekivanja korisnika finansijskih usluga.

Verujem da se danas nalazimo na pragu još jedne transformativne promene vođene veštačkom inteligencijom (AI), koja će preoblikovati način na koji poslujemo i stupamo u interakciju sa klijentima, baš kao što je to svojevremeno učinila digitalizacija.

Pored toga, ESG, kao novi model poslovanja u potpunosti baziran na održivom razvoju, zasigurno će ostati u središtu poslovnih strategija banaka, kako u delu usmeravanja finansiranja u zelene investicije i ostvarivanja pozitivnog uticaja na društvenu zajednicu, tako i na planu savesnog korporativnog upravljanja. U tom smislu, Banca Intesa je već inkorporirala ESG standarde u svoje poslovne procese i proizvode kojima ohrabruje održive inicijative i unapređenje položaja osetljivih društvenih kategorija, a na tom tragu nastavljamo i ove godine.

Kako se veštačka inteligencija (AI) koristi u Banca Intesa za unapređenje bankarskih operacija i korisničkog iskustva?
Već dugi niz godina Banca Intesa u svom svakodnevnom poslovanju koristi alate bazirane na AI, što nam je omogućilo da unapredimo brojne procese koji se obavljaju automatski ili bar uz manje angažovanje ljudskih resursa koji sada mogu da obavljaju zahtevnije zadatke i kreiraju dodatnu vrednost kako za banku, tako i za klijente. AI je u slučaju naše banke prevashodno pronašla upotrebu u tehnologiji za automatizaciju poslovnih procesa, kreiranju risk modela u procesu odobravanja kredita i sprečavanju zloupotreba, kao i u segmentaciji klijentske baze i oblikovanju personalizovanih ponuda.

Svesni smo da AI sa sobom donosi izuzetan potencijal za poboljšanje poslovnih procesa i korisničkog iskustva, i zato u narednom periodu planiramo da upotrebom generativne AI omogućimo zaposlenima da na brz i efikasan način dobiju neophodne informacije, odgovore na upite klijenta ili sprovedu potrebne analize, olakšavajući im svakodnevno obavljanje posla i ujedno unapređujući interakciju sa klijentima.

Kako digitalizacija menja interakciju između banke i njenih klijenata?
Digitalizacija je donela potpunu revoluciju u interakciji banaka sa klijentima i to kroz uvođenje novih kanala komunikacije i virtuelne interakcije u realnom vremenu, što je korisnicima finansijskih usluga omogućilo da na brz i jednostavan način obave najveći deo bankarskih transakcija kad god i gde god da se nalaze.

Banca Intesa je još 2019. godine modernizacijom core sistema postavila temelj za realizaciju sveobuhvatnog programa digitalne transformacije i kreiranje omni-channel pristupa koji objedinjuje sve tačke kontakta sa klijentima – poslovnu mrežu, elektronsko i mobilno bankarstvo, veb sajt i kontakt centar, a da smo time na najbolji način odgovorili na potrebe klijenata jasno govore podaci. Završili smo 2023. godinu sa 636.000 klijenata digitalnog bankarstva u delu fizičkih lica, 25% više u poređenju sa 2022. i preko 24 miliona izvršenih digitalnih transakcija, 16% više u odnosu na godinu ranije.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Podrškom mladima stvaramo bolje sutra

Jelena Doderović, direktorka marketinga kompanije IDEA-CG (Crna Gora), specijalno za Marketing mreža magazin govori o na koji način ritejl brendovi mogu da podrže mlade i njihove zajednice kroz svoje poslovanje, kao i u kojoj meri je ovoj industriji neophodno “osvežavanje” ciljne grupe.

Idea-CG dobitnik je ISKRA priznanja za doprinos kvalitetu života dece i mladih. Na koji način ritejl brendovi mogu da podrže mlade i njihove zajednice kroz svoje poslovanje? Šta po tom pitanju radi Idea-CG?
Za svaki brend izuzetno je važno da bude aktivni učesnik u društvu kojem pripada, te da na otvoren i iskren način utiče na stvaranje boljih uslova života u svojoj zajednici. Podrška mladim generacijama uvek je predstavljala važno pitanje za našu kompaniju, jer osnažujući njih mi zapravo utičemo na čitav niz pozitivnih promena koje su bitne za sve nas.

Idea-CG, koja je deo Fortenova grupe, istinski veruje u navedeno, te je u prethodnoj godini realizovan čitav niz društveno-odgovornih aktivnosti i projekata. Inicijativa „Zajedno za IDEAlnu okolinu“, koja je realizovana u saradnji sa relevantnim državnim institucijama, imala je za cilj da kroz edukaciju o značaju pravilnog odlaganja otpada i reciklaže, utiče na promenu loših i sticanje dobrih navika kako kod dece, tako i kod odraslih.

Takođe, podržali smo inkluziju dece sa smetnjama u razvoju donacijom štamparije za NVU „Naša djeca Podgorica“, dok smo sponzorstvom Social Impact Award podržali mlade preduzetnike u razvoju inovativnih ideja. Posebnu čast predstavlja to što je značaj naših aktivnosti prepoznat i nagrađen priznanjem za podršku deci i mladima za 2023. godinu koje, u okviru godišnjih nagrada za filantropiju „Iskra“, dodeljuje Fond za aktivno građanstvo Crne Gore.

Na koji način ritejl industrija može da postane inkluzivnija i pristupačnija za sve generacije?
Na prvom mestu, moramo konstantno osluškivati potrebe onih koji nam poklanjaju poverenje. Moramo biti spremni da prepoznamo širi društveni kontekst i način na koji im možemo omogućiti da iskustvo koje stiču u kontaktu sa brendom bude nadograđeno dodatnim vrednostima u kojima će jasno prepoznati i odraz vlastitih. To je osnova koja svoje manifestacije može doživeti na različite načine – od mesta prodaje, pa sve do aktivnosti i projekata koje su usmerene ka zajednici.

Koliko je održivost i društvena odgovornost važna za generaciju Z, kao nove potrošače? Kako brendovi mogu autentično komunicirati svoje napore u ovim oblastima?
Održivost i društvena odgovornost predstavljaju važna pitanja za izuzetno veliki broj potrošača, a posebno za pripadnike generacije Z. Za njih aktivnosti koje podržavaju ove vrednosti prerastaju okvire marketinške komunikacije i često mogu predstavljati ključne faktore u procesu donošenja odluke o kupovini.

Od brendova se očekuje da budu transparentni, pre svega u domenu svojih procesa i njihovog uticaja na okolinu, jer nove generacije izuzetno cene iskrenost i autentičnost. Poželjno je biti angažovan u važnim društvenim i ekološkim pitanjima kroz konkretne aktivnosti, a ne samo reči.

Ne treba zaboraviti ni promovisanje dobrih i održivih praksi u čijem fokusu nije samo dobrobit kupca, već i šire zajednice i životne sredine. I naravno, saradnja sa organizacijama i pojedincima koji dele iste vrednosti, predstavlja opredeljenje koje jasno pokazuje posvećenost.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Širimo svest o značaju održivog razvoja

Biljana Bogovac, rukovodeća partnerka u PwC Srbija, specijalno za Marketing mreža magazin govori o konkursu ESG Lideri, na koji način će ovaj konkurs uticati na promociju održivog razvoja i odgovornog poslovanja u Srbiji, kao i na koji način će EU regulativa uticati na domaće kompanije.

Kompanija PwC raspisuje konkurs ESG Lideri. Koji je glavni cilj konkursa, ko može da se prijavi i koji će biti ključni kriterijumi za ocenjivanje prijava?
Tako je. Po prvi put ove godine naša lokalna kancelarija raspisuje konkurs koji ima za cilj da prepozna i nagradi najbolje prakse u oblasti održivosti u više različitih kategorija.

Takođe, na izvestan način kampanja koja će pratiti ceo proces od prijave, pa sve do dodele samih nagrada očekuje se da će uticati na dodatno podizanje svesti o važnosti održivosti i na koje sve načine kompanije mogu da se bave ovom oblašću.

Na konkurs mogu da se prijave kompanije i organizacije, i posebno se radujemo prijavama iz MSP sektora. Takođe, jednu kategoriju namenili smo za individualne prijave.

Ocenjivanje će biti u skladu sa našim vrednostima – nezavisno i objektivno. Ponosni smo na članove žirija koji su istaknuti stručnjaci u različitim oblastima i dobri poznavaci ESG tema, a koji su se rado odazvali pozivu da budu deo ovog projekta.

Na koji način će konkurs ESG Lideri uticati na promociju održivog razvoja i odgovornog poslovanja u Srbiji?
S obzirom na očekivani domet kampanje verujemo da će sam konkurs uticati na podizanje svesti o različitim pitanjima koja se povezuju sa održivošću. Pre svega, veliki broj kategorija treba da osvesti sve zainteresovane strane o različitim pitanjima i izazovima koji se kriju u okviru ESG principa.

Konkretno, nagrada ESG Lideri biće dodeljena organizacijama i pojedincima u sledećim kategorijama: „Strategija“, „Obrazovni program“, „Inovacije“ i „Lider u održivom razvoju“, od kojih će neke imati i potkategorije kako bi se prepoznali i nagradili dobri pristupi pojedinačnim izazovima poput – upravljanja otpadom, očuvanje biodiverziteta, pristup uključivanju zainteresovanih strana i drugo.

Nagrada „Lider u održivom razvoju“ namenjena je pojedincima koji u svojim kompanijama pokreću, prate i podržavaju odgovorne poslovne prakse. Učešće u konkursu donosi ne samo priznanje, već i priliku učesnicima da podele svoju priču i inspirišu druge da slede sličan put odgovornog poslovanja.

Evropska unija donela je nekoliko regulativa na temu ESG-a u 2023., a većina počinje da se primenjuje od ove godine. Na koji način će to uticati na kompanije u Srbiji i donošenje novih ili izmenu starih zakonskih okvira?
Ključna regulativa koja će pogoditi kompanije u Srbiji već od početka 2024. jeste CBAM imajući u vidu da je upravo to jedan od mehanizama EU koji treba da utiče na smanjenje CO2 van njenih granica i da spreči da se karbonski-intenzivna industrija seli u zemlje nečlanice, a da se potom takvi proizvodi uvezu u EU. Takođe, ove godine počinju da se pripremaju prvi izveštaji o održivosti u skladu sa zahtevima CSRD.

Međutim, ova regulativa još neko vreme neće proizvoditi direktne obaveze na kompanije u Srbiji, međutim kompanije sa kompleksnom strukturom i operacijama u EU bi trebalo već sada da procene da li i od kada mogu očekivati da budu obuhvaćene ovom direktivom.

Takođe, treba imati u vidu da se stvari u istom pravcu razvijaju i na globalnom nivou, te da su zvanično od januara ove godine dostupni za primenu IFRS Sustainability standardi.

Pored ovih regulativa, koje se odnose uglavnom na izveštavanje, postoje i druge veoma važne koje su pretežno vezane za finansijski sektor, poput zahteva za upravljanjem klimatskim rizicima i rizicima povezanim sa zaštitom životne sredine koji se spuštaju od Evropske centralne banke.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Top 6 trendova u e-commerce industriji za 2024. godinu

Dinamična e-commerce industrija neprekidno se transformiše pod uticajem globalnih trendova i lokalnih specifičnosti. Neki delovi sveta suočavaju sa zasićenjem tržišta, dok drugi, poput Srbije, beleže impresivne stope rasta. Ovaj rast je delimično podstaknut pandemijom COVID-19, koja je ubrzala digitalizaciju i nepovratno promenila kupovne navike ljudi.

Ako govorimo o regionu, Slovenija i Hrvatska prednjače sa velikom penetracijom e-trgovine i razvijenom svešću o svim prednostima koje ona nudi. Shodno tome, njihov dalji razvoj prilično je stabilan, ali stopa rasta je niža, jednocifrena, dok Srbija trenutno proživljava renesansu u brzorastućoj e-commerce industriji. Na godišnjem nivou beležila je dvocifreni progres od oko 20% dok se za naredni period predviđa nesto niža ali i dalje dvocifrena stopa rasta.

Upoređujući trendove, vidimo da se različito primenjuju i prilagođavaju lokalnim tržištima. Posebno se ističu SAD i Kina koje prednjače sa inovacijama, kao što je npr. live shopping.

Kurirske službe se suočavaju sa izazovima prilikom isporuka pošiljki, a znamo da je dostava jedan od ključnih faktora u e-trgovni.

E-commerce industrija na Balkanu podložna je uticaju geopolitičkih dešavanja. Političke i ekonomske promene direktno utiču na ponašanje potrošača prilikom istraživanja že-ljenog proizvoda.

Recimo, analizom putanje do kupovine na Shoppster platformi vidimo da kupci sve više vremena provode istražujući proizvode pre donošenja odluke.

Samo pre godinu i po dana, kupcima je bilo potrebno u proseku 4 koraka da bi zaključili kupovinu. U međuvremenu je inflacija ostavila traga, pa je period “razmatranja” duplo duži, jer su ljudi oprezniji.

Pokušaću u redovima pred vama da dam predikciju koji će trendovi i izazovi u industriji imati najveći uticaj na njen dalji razvoj.

Ukidanje third-party cookies-a
Dugo najavljivani nestanak kolačića može zvučati privlačno za privatnost, ali za e-commerce je izvestan izazov, koji može da se pretvori i u prednost uz nove mogućnosti. Google planira da postepeno uvodi Privacy Sandbox u Chrome pretraživače i da se implementacija završi do kraja 2024. Na sreću, Big Data analitika i server-side tracking stižu kao spas. Uz ove inovacije, e-trgovine i dalje mogu da vam ponude personalizovano iskustvo, relevantne proizvode i privatnost.

Kao kupac, možete očekivati bolje preporuke, ponude prilagođene vašim željama i transparentnije prikupljanje podataka. Ukidanje kolačića i uspon Big Data-e znače prekretnicu u online trgovini.

Personalizacija e-trgovine
Personalizacija je postala ključan faktor u e-trgovini. Kupci više ne žele generička iskustva. Žele proizvode i sadržaje koji su prilagođeni njihovim interesovanjima i afinitetima. Kompanije koje uspeju da pruže personalizovano iskustvo ostvaruju veću lojalnost kupaca i povećavaju prodaju. Na primer, Amazon je pionir u personalizaciji preporuka proizvoda, analizirajući ponašanje kupaca i pružajući im relevantne sugestije.

AI u e-trgovini
Veštačka inteligencija je alat koji je zauvek promenio pravila u e-trgovini. Fenomen koji je u Srbiji eksplodirao protekle godine, postao je jedan od vodećih trendova. Pravilno korišćenje AI nudi puno olakšica u svakodnevnom poslovanju u vidu pomenute personalizacije korisničkog iskustva i dopiranja do ciljne publike sa preciznim preporukama. Osim toga, veštačka intelgencija može biti od koristi za logistiku, ali i za upravljanje robnim zalihama.

Affiliate marketing u e-trgovini
Affiliate marketing je globalno popularan vid marketinga, koji podrazumeva da pojedinci promovišu proizvode nekog online shopa na svom kanalu (website, YouTube kanal, društvene mreže…) i tako usmeravaju potencijalne kupce na kanal tog prodavca. Od svake kupovine koja se dogodi posredstvom takve veze, partneri zarađuju određenu proviziju.

Ovaj način zarađivanja je popularan i privlačan, jer možete raditi sa bilo koje lokacije, onoliko koliko vam odgovara, a zarada zavisi samo od toga koliko ste uspešno svojoj publici približili proizvod i koliko se on njoj dopao.

Primer je Amazonov affiliate program, dok je na našim prostorima tek u povoju. Ponosan sam što je moja kompanija Shoppster krajem prošle godine integrisala affiliate program u svoje poslovanje.

Glavosna pretraga
Glasovna pretraga je još jedan od izvesnih e-commerce trendova u budućnosti. Sa razvojem performansi smart zvučnika i smart telefona nepovratno se razvja i trend takozvane “glasovne kupovine”.

U razvijenim online tržištima poput SAD, veliki procenat kupaca na mesečnom nivou makar jednom koristi “Voice asistenta”. Online shopovi, takođe, nastoje da optimizuju mater-
nje jezike u pretragu zarad poboljšanja korisničkog iskustva. To je neminovna budućnost koja tek treba da se omasovi na domaćem tržištu.

Omni-channel kupovina
Dosadašnja iskustva e-trgovine ukazuju na to da je među kupcima sve rasprostranjeniji omni-channel pristup. To znači da preko 70% kupaca vrši pretragu, informisanje i kupovinu preko više različitih kanala. Korisnici upoređuju cene, uslove, kvalitet i proizvode na svim dostupnim mestima: u fizičkim radnjama i online shopovima, na aplikacijama i društvenim mrežama. To se najviše odnosi na tehnološki pismene generacije Z i milenijalse. Ovaj trend nikako ne znači zastoj poslovanja za e-trgovce, već naprotiv šansu za unapređenje biznisa.Statistika kaže da online shopovi koji imaju minimum 3 kanala povećavaju interakciju sa kupcima za preko 250%.

E-commerce industrija u Srbiji i regionu nastavlja da evoluira i prilagođava se promenljivim potrebama i preferencijama kupaca. Personalizacija, mobilna trgovina, održivost, lokalne platforme i digitalizacija malih preduzeća predstavljaju ključne trendove koji će oblikovati budućnost e-trgovine u našem regionu. Kompanije koje se prilagode ovim trendovima i ponude autentična i relevantna iskustva kupcima imaće prednosti u ovom dinamičnom okruženju.

Za Marketing mreža magazin teksta napisao:
Boris Perić, Performance Marketing Director, Shoppster Srbija

Ceo e-commerce specijalni dodatak pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Tajna uspešnih brendova leži u razvoju tima

Naslovnu stranu petog broja Marketing mreža magazina krasi veliki intervju sa Sanjom Bušić, direktorkom marketinga za južna tržišta Centralne Evrope, Baltičke zemlje, Grčku i Kipar u kompaniji PepsiCo, koja govori o svojoj dosadašnjoj profesionalnoj karijeri, razvoju brendova, izazovima vođenja nekoliko različitih tržišta, ali i uspešnim kampanjama koje stoje iza nje i njenog tima.

Kako je započela Vaša karijera u marketingu? Jedna anegdota ili zanimljivost sa početka karijere?
Želja za karijerom u marketingu rodila se gledajući neke od prvih filmova i serija gde se marketing i PR profesionalci predstavljaju kao osobe koje puno rade, uvek su u haosu, non-stop pričaju telefonom, rešavaju različite komunikacione i biznis prepreke, i u uživaju u svom poslu. Svoje obrazovanje sam posvetila tome čak od srednje škole, sa velikom željom da uđem u taj svet, već sa nekih dvadeset godina. Često sam pravila ustupke tokom svog karijernog puta vođena principima da će se rad, trud, usponi, padovi i kontinuitet u učenju na kraju isplatiti. Karijeru u komunikacionom sektoru započela sam prvo u sportskim organizacijama učeći od nekih velikih ljudi sa novinarske scene, da bih vrlo brzo dobila mogućnost da radim u jednoj renomiranoj PR agenciji, gde sam naučila mnogo, i dobila jednu sveobuhvatnu sliku korporacija na našem tržištu, i shvatila da želim da pređem u marketing sektor. Želja da utičem na razvoj brenda i doprinosim rastu biznisa navela me je na put rada u različitim kompanijama, na nekim od vodećih brendova na srpskom tržištu.

I dan danas čuvam sve prve tekstove, publikacije, fotografije, a ponajviše prijateljstva koja su nastala u tom periodu. Osvrnula bih se na sredstva komunikacije neke 2002 – 2005. godine, kao što je, na primer, moj prvi susret sa faks mašinom, u poređenju sa sredstvima i medijima koje koristimo sad, nezamislivo je da je sve to stalo u jedan karijerni put. Često volim sa bliskim ljudima da se našalim da najbolje što imam sa početka karijere to je što sam upoznala čoveka sa kojima sam zasnovala porodicu i ostvarila sve moje želje.

Da li je marketing Vaš dream job i zašto?
Marketing je nešto o čemu sam maštala i želela, i to me je vodilo i dovelo gde sam danas. Najvažnije je da uživamo u svom poslu, jer onda to na kraju nije posao i obaveza, već sastavni deo života. Ono što me poslednjih godina raduje jeste evolucija marketing sektora i važnosti koju dobija kao jedna od glavnih funkcija za strateške odluke u kompaniji. Marketing danas ide van standarnih zadataka i dobija jedan sveobuhvatni biznis i komercijalni pogled kroz usku saradnju sa sektorom za rast prihoda, upravljanje kategorijama i timovima, koji se bave egzekucijom u samom prodajnom objektu.

Koji profesionalni izazov vam je bio najteži u karijeri i kako ste ga prevazišli?
Prvi menadžerski poslovi i saznanje da imam tim i ljude o kojima moram da brinem, što profesionalno u smislu razvoja karijere, to i u ljudskom smislu razumevanja njihovog privatnog života i dinamike, bio je prvi izazov koji sam shvatila ozbiljno. U biznisu možemo da imamo loše periode i izazovne rezultate, sve se može ispraviti, ali sa ljudima ne smemo da pogrešimo. Sa preuzimanjem većih odgovornosti, i rastom i razvojem, moj tim se širio. Osim velikog tima u Srbiji, izazovi su se pojavljivali i u zemljama van Srbije, gde sam se suočila sa drugačijom kulturom i načinom rada. Kao i u biznisu, i sa ljudima je bilo uspona i padova, nekada i razočaranja jer je poslovna agenda nekada bila jako intenzivna i projekti koje je trebalo realizovati „za sutra“. Izazove sam prevazišla kada sam shvatila da tim, biznis i ja možemo da rastemo samo ako agenda izgleda tako što je 50% mog vremena posvećeno timu, njihovom razvoju i razumevanju, kao jedan tim ka jednom cilju.

Ko ili šta je najviše uticalo na Vaš profesionalni put?
Moj karijerni put obeležen je saradnjom sa velikim brojem uspešnih i istinskih lidera, koji su mi pomogli da se razvijem kao osoba, profesionalac i lider. Imala sam sreće da radim sa najvećim profesionalcima u ovom poslu, ali ovde ne mislim samo na moje menadžere, već i ljude koji su mi bili saradnici iz različitih sektora u okviru kompanije i izvan nje, kao što su kolege iz agencija i ostali partneri. Kada se osvrnem, moram da istaknem da sam mnogo naučila i od kolega kojima sam bila menadžer – smatram da, ako želiš da rasteš i razvijaš se, okruži se ljudima od kojih možeš i nešto više da naučiš, i budi otvoren ka tome. Pored ovoga, moja želja da uvek uradim nešto više i drugačije, nezaboravno, imala je veliki uticaj na moju karijeru.

Na koji uspeh u karijeri ste najponosniji?
Neverovatan je broj brend projekata i kreativnih kampanja sa uspešnim rezultatima koje bih mogla da spomenem. Ali ovde bih istakla neke uspehe koji idu van tih okvira, kao što je tim i krug saradnika koji trenutno imam. Sa biznis strane, izdvojila bih stvaranje centrale u Beogradu za južna tržišta Centralne Evrope i Baltičke zemlje, počevši od marketing sektora, a kasnije se prelilo i na druge funkcije. Često u timu volimo da kažemo – možda jesmo mali kao tržište, ali možemo da se poredimo sa bilo kojom velikom zemljom kvalitetom talenata koje imamo.

Godine 2022. osvojili ste priznanje Mark Awards u kategoriji Chief Marketing Officer of the Year – Multy Country za vođenje marketiških komunikacija kompanije PepsiCo na više tržišta – zapadnog Balkana, Češke, Slovačke, Mađarske i Baltika. Koliko je za jednog marketing direktora zahtevno da vodi veliki broj različitih tržišta? Koji su ključni izazovi?
Mark Awards mi je jedno od značajnijih, jer predstavlja lično i timsko priznanje. Desilo se u meni značajnom karijernom periodu i prvo je priznanje za lični doprinos marketing struci u prvoj godini lansiranja.

Jako je izazovno, ali pre bih rekla zanimljivo, voditi različite zemlje, ubrzani kurs snalažljivosti u svakoj situaciji. Raznolikost u kulturi i potrebama od Estonije, preko Češke, Srbije, Albanije, ka Grčkoj i Kipru, zahteva dobar nivo analitike i razumevanja lokalnog potrošača. Pored toga, neophodan je odličan odnos i umrežavanje sa lokalnim timom kako bi krajnja egzekucija bila odlična. Da se našalim malo – od brze vožnje na zaleđenom jezeru u Estoniji, do Freddo Esspreso napitka i opuštanja u Grčkoj u blizini obale. Kao izazov vidim česta putovanja i obilazak svih tržišta, što može negativno uticati i na poslovni i na privatni život.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Lidl lansirao UEFA 2024 kampanju „Lidl kids team“

Ovogodišnji zvanični partner Evropskog prvenstva u fudbalu, kompanija Lidl, lansirala je kampanju i predstavila nagradnu igru „Lidl kids team“ u okviru koje će 1.100 dece širom Evrope dobiti priliku da dožive jedinstveno iskustvo i kao podrška fudbalerima izađu na teren pred početak utakmica.

Nagradna igra, koju je danas započela i kompanija Lidl Srbija, namenjena je roditeljima i/ili zakonskim starateljima koji mogu da osvoje mesto u Lidl kids timu za svoje dete uzrasta od 6 do 10 godina. Sve što je potrebno jeste da u okviru Lidl Plus aplikacije popune odgovarajuće obrasce i prijave se, a dobitnici će biti nasumično izabrani.

Odabrani mališani će, pored mogućnosti da na teren izađu sa reprezentativcima Srbije, imati i priliku da uživaju u čitavom putovanju, budući da su svi troškovi pokriveni kako za decu, tako i za roditelja ili zakonskog staratelja. Kompanija će osim putnih troškova, za dobitnike nagrada pokriti i troškove ishrane, kao i ostalih aktivnosti tokom putovanja, poput obilaska lokalnih znamenitosti i zabavnih aktivnosti.

„Mi u Lidlu stavljamo ljude u fokus svih naših aktivnosti. Kroz saradnju sa UEFA-om i kroz Lidl kids tim imamo priliku da našim potrošačima i njihovoj deci ponudimo jedinstveno iskustvo i pokažemo im da uvek „igramo u njihovom timu“, bilo da se radi o ponudi proizvoda najboljeg odnosa cene i kvaliteta, ponudi svežeg voća i povrća, ili u ovom slučaju prilici da i sami učestvuju u jednom od najvećih evropskih sportskih događaja“, kaže Jasmina Šrndić iz Korporativnih komunikacija Lidla Srbija.

dentsu: Tempo napretka: izdanje generacije Z

REGION – Marketinška grupacija dentsu izdala je novi izveštaj „Tempo napretka: izdanje generacije Z“. Izrađen u saradnji sa Imagen Insights, kompanijom za istraživanje stavova novih generacija, izveštaj prikazuje ključne trendove u medijima i tehnologiji kroz oči generacije Z.

Rezultati istraživanja pokazali su kako čak 68% potrošača iz generacije Z u SAD-u rado gleda reklame na internetu ako im to omogućava besplatan pristup zanimljivom materijalu, dok je 65% potrošača iz generacije Z u Italiji izjavilo da im je važno da kompanije pružaju informacije o tome kako su njihovi proizvodi napravljeni (npr. uslovi radnika u fabrikama).

Što se online privatnosti tiče, čak 58% potrošača iz generacije Z u Hong Kongu izjavljuje da uvek postavlja najviše postavke privatnosti na društvenim mrežama.

Tempo napretka: izdanje generacije Z fokusira se na deset ključnih trendova koji imaju potencijal redefinisati medijsku i marketinšku industriju, uključujući transformativnu ulogu generativne veštačke inteligencije, evoluciju monetizacije na tehnološkim platformama i rastuću važnost ekonomije integriteta.

Celo istraživanje pročitajte ovde.

Izvor: HURA

Kako lansirati telefon na drugačiji način?

Poslednjih skoro dvadeset godina, lansiranja telefona prati isti kalup – curenje brižljivo selektovanih informacija koje prenose tehnološki mediji gradi se uzbuđenje pred lansiranje, zatim neko bitan izađe i predstavi telefon pred dobro selektovanom publikom, koja se dobro izbombarduje specifikacijama, objavi se zaštitno lice, obično sportista ili glumica trenutno u žiži, i stavi se neki jako komplikovan slogan na engleskom.

Izgleda da je Xiaomi Srbija pokušao da sve to okrene naglavačke za lansiranje Redmi Note13.

Možda ste primetili bilborde sa Strahinjom Ćalovićem na beloj pozadini i sloganom “Veoma dobar telefon“, što je tačno kako bi većina zagriženih Xiaomi korisnika opisala ovaj telefon. Čini se da ni Strahinja nije nasumično izabran, jer deluje kao da u videima, koji prate kampanju, glumi istog onog antiklimaktičnog lika koga inače glumi u svojim videima.

Recimo, u videu pre lansiranja Strahinja dovodi do apsurda sve trope faze „građenja uzbuđenja” – telefon je blurovan, jer ne smemo da znamo koji je, ali nam Strahinja objasni da možemo da izguglamo, ubeđuje se sa režijom da video nema smisla ako ne kaže ljudima detalje telefona.

Sve specifikacije prevedene su na narodski jezik u seriji videa – baterija od 5000 mAh postala je „veoma velika baterija”, punjač od 120w postao je „veoma brz punjač” itd.

Posebno treba istaći da je ovaj ton ispraćen u celom eko-sistemu kampanje. Na isti način predstavili su i lansiranje cene, popust, bundle. To se možda najbolje vidi na stranici kampanje na Xiaomi sajtu, umesto da prepričavamo.

Da li je ovaj ton komunikacije najbolji za svaki brend? Sigurno NE, ali bitno je da se podsetimo da je Xiaomi i dalje izazivač na tržištu elektronike.

Bitno je i da razumete koji tačno telefon je u pitanju – Redmi Note13 serija zapravo je najprodavaniji model Xiaomi telefona, njihov mass-market flegšip, odnosno kao što Strahinja kaže u videu „onaj telefon na koji pomisliš kada kažeš najbolji odnos cene i kvaliteta”.

Redmi Note serija iz godine u godinu dominira prodajom, iako nema najbolje specifikacije, niti jedinstvene funkcionalnosti. To je zaista samo veoma dobar telefon. U svetu zatrpanom ponudama, notifikacijama i distrakcijama, to je osvežavajući paket zbog koga će mnogi zapravo primetiti da je neki brend lansirao novi telefon.

Ovu nesvakidašnju, ali veoma uspešnu i zapaženu kampanju Xiaomi kancelarije u Srbiji sproveli su marketinška agencija Žiška, kao idejni tvorac i RED Communication, kao medijski partner. A ako vas je zainteresovalo koje karakteristike ima ovaj “veoma dobar telefon”, trk na Xiaomi sajt.

Autor teksta: Žiška

A zašto si se vratila?

REGION – „Zašto si se vratila?“ ključno je i pitanje kampanje koju je agencija 404 kreirala u sardanji sa Solidarna Fondacijom i More Magnets iz Hrvatske.

Sigirno ste mnogo puta bili svedoci ovom pitanju, a da niste znali pozadinu priče. Ali pozadina je poražavajuća, a govori da je svaka treća žena u Hrvatskoj doživela neki oblik nasilja. Na jedno prijavljeno porodično nasilje dolazi deset neprijavljenih i u proseku treba šest godina i sedam povrataka nasilniku dok žena zaista napusti taj nasilan odnos, a sve zbog finansijske zavisnosti.

Glavni cilj kampanje „ŽIVOT IMA CENU“ je prikupiti finansijska sredstva za pomoć ženama i deci koji su preživeli nasilje. Pružajući im finansijsku podršku, žele ih osnažiti po odlasku iz nasilne okoline i započinjanju novog života, navodi se na LinkedIn stranici Fondacije.