today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Novinari i PR stručnjaci u stavovima sve bliži

REGION – U sveobuhvatnom istraživanju o odnosima novinara i stručnjaka za odnose s javnošću te stanju dve profesije učestvovalo je više od 100 ispitanika iz Hrvatske, svake od profesija.

Odnosi novinara i praktičara za odnose s javnošću oduvek su bili tema koja zaokuplja pažnju. Odnos tih dveju profesija koji bi trebao da se zasniva na saradnji i međuzavisnosti od samih je začetaka bio komplikovan i težak. Potvrdila su to i mnoga naučna istraživanja sprovedena u svetu. Ipak, vremena i okruženje se menjaju te se u skladu s tim očekuju i promene u odnosima ovih zapravo povezanih profesija.

Globalno gledajući trendovi u odnosima s javnošću su pozitivni, a novinarska je profesija u znatno drugačijoj poziciji te su mnogi novinari suočeni s urušavanjem ugleda profesije, nižim platama, većom količinom posla, nesigurnošću radnog mesta i uopšteno lošijim uslovima rada.

Naučnim istraživanjem sprovedenim sredinom godine među hrvatskim novinarima i praktičarima odnosa s javnošću pokušalo se utvrditi kako vreme i aktualni trendovi utiču na odnose novinara i stručnjaka za odnose s javnošću te kakvo je danas razumevanje dveju profesija.

Istraživanje se sastojalo od korelacijske analize između nivoa (ne)zadovoljstva uslovima rada svake od dve grupe i njihove percepcije druge profesije te koorijentacijske analize nivoa konsenzusa među profesijama o njihovim ulogama u izgradnji reputacije organizacija za koje rade ili o kojima izveštavaju.

Autorke istraživanja Ana Tkalac Verčič, redovna profesorka na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu i Violeta Colić direktorica i partnerka u agenciji Komunikacijski ured Colić, Laco i partneri bogato iskustvo na tom polju podstaklo je na dublje i detaljnije istraživanje.

“Odnosi s medijima su najvidljiviji deo odnosa s javnošću. Ljudima van komunikacijskih profesija, a često i novinarima, odnosi s javnošću su isto što i odnosi s medijima. Baš zbog te vidljivosti odnosa s medijima saradnja između novinara i komunikatora je godinama izvor rasprava i vrlo često međusobnih napetosti. Zanimalo nas je kakva je situacija u Hrvatskoj danas. Razumeju li se dve struke bolje no što međunarodna istraživanja pokazuju i imamo li prostora za napredak. Bilo nam je važno potkrepiti rasprave na temu odnosa novinara i stručnjaka za odnose s javnošću empirijskim podacima, kako sve ne bi ostalo samo na procenama i osećaju”, pojasnila je Ana Tkalac Verčič, jedna od autorki istraživanja.

Kako tvrdi Tkalac Verčič, o temi istraživanja dogovorile su se početkom prošle godine, a za sprovođenje im je trebalo nekoliko meseci. Samo prikupljanje podataka od novinara i stručnjaka za odnose s javnošću trajalo je mesec dana.

U internet anketi, kojom je sprovedeno istraživanje, učestvovalo je 106 novinara i 101 stručnjak za odnose s javnošću. Novinari koji su učestvovali u istraživanju uglavnom izveštavaju o ekonomskim temama (51,9 odsto) ili politici (41,5 odsto). Prosečno se novinarstvom bave 15 godina, a njih 52,8 odsto izjavilo je da je imalo nekih iskustava u obavljanju poslova odnosa s javnošću.

Među stručnjacima za odnose s javnošću njih 66,3 odsto radi u poslovnom sektoru, dok ih je 21,8 odsto angažovano u politici. Prosečno u odnosima s javnošću rade 10 godina, a njih 56,4 odsto ima iskustvo rada u novinarstvu.

Istraživanje je pokazalo da su i novinari i stručnjaci za odnose s javnošću prilično zadovoljni svojim poslom. Na skali do 5 srednja ocena zadovoljstva kod novinara je 3,8, a kod stručnjaka za odnose s javnošću 3,9. Međutim, dok su se uslovi rada novinara donekle pogoršali u zadnjih nekoliko godina u odnosima s javnošću malo su se poboljšali.

Novinari smatraju da su stručnjaci za odnose s javnošću u proseku bolje plaćeni što dokazuje i sama srednja ocena 3,8, a s time su saglasni i sami PR-ovci sa ocenom 3,6. Iako je stav novinara prema tvrdnji da je rad u odnosima s javnošću praćen s manje stresa neutralan sami stručnjaci za odnose s javnošću ne slažu se s takvom tvrdnjom. I novinari i komunikacijski stručnjaci slažu se da su uslovi rada u odnosima s javnošću bolji nego u novinarstvu pri čemu je slaganje novinara s takvom tvrdnjom nešto snažnije u odnosu na same komunikatore, tačnije 3,6 prema 3,4.

“Rezultati istraživanja pokazuju da su se s vremenom stavovi dveju profesija koje blisko sarađuju približili, ali toga još nismo svesni. Mislimo da su nam stavovi udaljeniji nego što zaista jesu. Kao i neka prethodna istraživanja i iskustva iz prakse i ovo naše istraživanje govori da treba nastaviti raditi na boljem razumevanju novinara i stručnjaka za odnose s javnošću”, poručila je Violeta Colić, jedna od autorki istraživanja.

Istraživanje je pokazalo da je i dalje prisutna određena netrpeljivost te predstavnici obe profesije nemaju visoko mišljenje o etičnosti i profesionalnosti “druge strane”. Uz to, i novinari i stručnjaci za odnose s javnošću imaju negativno mišljenje o obema profesijama. Komunikatori su novinarstvu kao profesiji na skali 1-5 dali ocenu od svega 2,2, dok su ga sami novinari ocenili tek malo više, tačnije s 2,4. Situacije je nešto bolja u odnosima s javnošću kao profesija. Ocena stručnjaka za odnose s javnošću za njihovu profesiju je 2,6, dok su je novinari prosečno ocenili s 2,7.

Na pitanje je li glavna svrha odnosa s javnošću manipulacija i kontrola javnosti, novinari nisu imali određen odgovor. Ipak, istraživanje nije potvrdilo početne hipoteze da veće nezadovoljstvo vlastitim poslom i profesionalna “ljubomora” novinara prvenstveno zbog boljih uslova rada PR-ovaca rezultiraju negativnijim stavom novinara prema odnosima s javnošću. Kako kažu autorke istraživanja, iako su zaista uočene negativne korelacije, one nisu bile statistički dovoljno snažne da bi potvrdile takvu hipotezu.

Novinari i praktičari za odnose s javnošću pokazali su slaganje, ne samo u ocenama novinarske i profesije odnosa s javnošću, već i u mišljenju o uticaju dveju profesija na reputaciju organizacija. Obe grupe smatraju da imaju značajan uticaj na reputaciju organizacija o kojima izveštavaju ili za koje rade ocenjen s 4,0, a značajnim su ocenili i uticaj druge strane.

Kad je pak u pitanju tačnost predviđanja stavova druge strane, u tome su uspešniji novinari nego stručnjaci za odnose s javnošću. Precenili su stavove novinara o novinarskoj profesiji, a podcenili stavove novinara o profesiji odnosa s javnošću te značajno podcenili mišljenje novinara o uticaju stručnjaka za odnose s javnošću na reputaciju organizacija. Mišljenje novinara o odnosima s javnošću kao profesiji kao i važnosti uloge stručnjaka za odnose s javnošću u izgradnji reputacije organizacija bitno je bolje nego što to stručnjaci za odnose s javnošću misle.

Autor: Marta Duić
Izvor: poslovni.hr

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!