Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Milena Avramović Bjelica, suosnivač i izvršna direktorka, Chapter 4 Communications Consulting.
Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?
Bila je ovo jedna izuzetno neobična godina u svim segmentima, pa tako i u komunikacijama. Već sredinom prvog kvartala desio se rat i napad Rusije na Ukrajinu što je momentalno zbog povlačenja kompanija sa ruskog tržišta, sankcija, a potpom i inflacije uticalo na ili smanjenje ili ukidanje budžete i to je trajalo do kraja drugog kvartla. Tako da je to bio novi izazov za sve nas, kako da se nastavi sa kampanjama i komunikacijom.
Mi imamo Chapter 4 agencije širom Jugoistočne Evrope i u razgovorima sa kolegama ne vidimo neku veliku razliku kad je komunikacija u pitanju. Možda su samo neki kanali u nekim zemljama popularniji nego u drugim, tu pre svega mislim na društvene mreže i online medije naspram tradicionalnih, ali suštinski u Srbiji su komunikaicje na nivou bilo koje druge zemlje. Ono u čemu mi zaostajemo jesu budžeti i svi mi bismo želeli da oni i u Srbiju budu na nivou budžeta u razvijenim zemljama.
Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?
Bukvalno svi mi koji se bavimo osmišljavanjem kampanja za klijente ili naših internih smo na neki način changemakeri. Svi zaposleni u komunikacijama, advertising, marketing, media buying industriji… donose dodatnu vrednost i struci i klijentima sa svojim idejama, iskustvom, znanjem.
Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/ kompaniji)?
Verujem da svojim iskustvom i znanjem, spremnošću da stalno i sama učim najviše doprinosim i dajem primer mlađim kolegama u agenciji. Filantropija je nešto što mene zanima i ispunjava i to je oblast u kojoj se baš trudim. A doprinos struci se ogleda i kroz ovakve intervjue i izjava, učešće na konferencijama, kroz predavanja koja povremeno održim studentima.
Chapter 4 je konstantno nagrađivana agencija i ne samo na srpskom tržištu, već i na globalnom nivou i to je potvrda našeg doprinosa razvoju struke.
Ko je danas odgovoran za reputaciju struke u Srbiji?
Svi mi koji radimo u komunikacijama smo odgovorni za stanje struke. Žao mi je što nismo uspeli da održimo DSOJ i da struku kroz ovo udruženje još više približimo biznisu i pokažemo značaj komunikacija. Moram priznati da nam je pandemija Covid-19 pomogla da pokažemo koliko su komunikacije važne, ali odgovornost leži na ličnim primerima, odnosu prema struci, odnosu prema klijentima, ali opet ponavljam mnogo bi nam značilo strukovno udruženje koje bi koliko toliko vodilo računa bar o etici u struci, što je zadnjih godina dosta diskutabilno, ali valjda je i to posledica društva u kom živimo.
Od 2023. očekujem…
Kada je posao u pitanju da bude bar na nivou 2022. Bila je ovo sasvim dobra godina za Chapter 4 u smislu obima posla, novih projekata, proširenja angažmana sa postojećim klijentima… Uvek se nadamo da može i malo bolje. Najvažnije je da ceo tim nastavi zajedno da radi, raste i razvija se, a lično bih volela da se vratim trčanju.