Kratko pošto sam počeo da radim u avio-industriji, učestvovao sam na međunarodnom skupu, čiji su učesnici dolazili sa više kontinenata, iz najrazličitijih industrija. Prilikom upoznavanja, očekivao sam, kako to već ide, da će učesnici pričati o hotelu i blagom januarskom vremenu u Dubaiju. Međutim, desilo se nešto (za mene) potpuno neočekivano – gotovo svi su pričali samo o tome kojom avio-kompanijom su doputovali i kakva je bila usluga! I to do najsitnijih detalja, od uslužnosti kabinske posade na letu, preko posluženja i pribora za jelo, pa sve do časopisa kojih je bilo u biznis klasi. Tako detaljnu i strastvenu analizu zaista nisam čuo ni za jednu drugu vrstu prevoza. Mislim da sam tek tada zaista razumeo koliko su ljudi, bez obzira na društveni status i to koliko često lete, i dalje fascinirani avijacijom.
Posao komunikatora u avijaciji istovremeno je veoma zahvalan i veoma složen. Dok sam kao izvršni direktor PR agencije, tokom sedam godina tog iskustva, morao da rudarski radim da bih obezbedio objavu za klijente iz IT sfere, farmacije, FMCG ili logistike, u avijaciji to nije slučaj. Vesti u vezi sa pokretanjem novih destinacija, promenama u floti, poslovni rezultati, imaju servisnu komponentu i mediji ih prenose. Ako se pitate zbog čega, odgovor je da je reč o trenutno najatraktivnijem mogućem vidu prevoza (ovo trenutno je tu samo zbog nedavnih pokušaja uvođenja komercijalnih svemirskih letova, i ni zbog čega drugog.)
U avijaciji je sve VELIKO. Prelaze se velika rastojanja, prevozi veliki broj putnika, svako poletanje aviona košta veliku količinu novca. Ne kaže se bez razloga „kamioni, avioni“. Zbog svega pomenutog, i pažnja koja se pridaje avijaciji u medijima je velika. Greške se ne praštaju, uočavaju se i naizgled najsitniji detalji, negativno intonirane vesti nastaju i šire se ogromnom brzinom, a postoji nedovoljno znanje o nekim od osnovnih principa na kojima se avijacija zasniva. Dobro argumentovani demanti gotovo nikada ne može da popravi štetu koju je reputaciji nanela neodgovorna, neproverena vest. Nepravedno, ali tako stoje stvari.
Dobar primer može da bude i komunikacioni aspekt putničkog avio-saobraćaja tokom vršnog perioda aktuelne letnje sezone. Posle dve godine „nove normalnosti“, nepostojećeg ili izuzetno smanjenog odvijanja avio-saobraćaja usled pandemije korona virusa i posledičnih ograničenja u putovanjima koja su nametnule mnoge zemlje, ovog proleća mere su ublažene. Očekivano, ljudi su ponovo poželeli da putuju, a avio-kompanije su tu bile da im to omoguće. Međutim, mnogi manje vidljivi činioci u industriji putničkog avio-saobraćaja nisu bili dovoljno spremni za taj rast tražnje i došlo je do brojnih izazova, u široj javnosti, takođe, poznatih i kao problema. Na primer, neki od najčuvenijih evropskih aerodroma, zbog smanjenog kapaciteta službi obezbeđenja i službi za manipulaciju prtljagom, nisu poslovali u skladu sa svojim ranijim renomeom. Putnici su čekali satima da bi se čekirali ili prošli bezbednosnu kontrolu, kasnili su letovi, propuštale su se konekcije, avio-kompanije su gubile slotove, odnosno intervale u okviru kojih mogu da sleću ili poleću, kasnio je prtljag. Jedna odstupanja od rasporeda uzrokovala su druga. U svemu tome avio-kompanije, jedine u neposrednom svakodnevnom kontaktu sa milionima putnika, čak i kada su bile najbolje moguće pripremljene za sezonu, bile su izložene kritikama i negativnom izveštavanju.
Zadatak komunikatora u takvoj situaciji izuzetno je složen. Čak i najbolji komunikatori suočavaju se sa ozbiljnim izazovom – kako objasniti povezanost i međuzavisnost različitih činilaca putničkog avio-saobraćaja, preneti brigu o putnicima, objasniti šta konkretno preduzimaju avio-kompanije. Zbog toga je naš prvi zadatak da javnost edukujemo u vezi sa načinom funkcionisanja kompletnog avio-sistema.
Šta nas čeka u budućnosti? Dalje ubrzanje toka informacija, borba protiv lažnih vesti, još veća uloga društvenih mreža, zaštita životne sredine i održivost, intenzivnije planiranje. Avijacija je tako senzitivna oblast da se sve planira i nema prostora za bilo kakvu improvizaciju. Ukratko – mnogo posla čeka komunikatore i PR stručnjake u oblasti avijacije.
Za Mark Club tekst napisao:
Arsen Rudan, Head of Corporate Affairs, Air Serbia