Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 70

Kako „osvojiti“ Instagram Reels?

SVET – AdAge objavio je korisne savete kako da kreativno unapredite vaše videe i oglase na Instagramu.

Među platformama koje se fokusiraju na kratke video forme, Instagram je najveća, sa dve milijarde aktivnih mesečnih korisnika, objavila je Meta u oktobru 2022. godine. Instagramov najbrže rastući format – Reels, predstavlja priliku za povezivanje brendova i korisnika kroz autentičan sadržaj. Korisnicima je pružen novi način za otkrivanje sadržaja koji ih interesuje, kao i prilika za povezivanje sa drugim istomišljenicima.

Preko 140 milijardi klipova se svakodnevno objavi na Instagramu i Facebooku što je povećanje od 50% za samo šest meseci i ove dve platforme su najbrže rastući biznisi u okviru Mete. Instagram je lansirao Reels format 2020. godine, a naredne godine ga je Meta predstavila i na Facebooku. Početkom 2022. godine, ovi kratki videozapisi su postali dostupni u više od 150 zemalja.

Za oglašivače, kratki video formati predstavljaju ogroman kreativni potencijal. U vreme kada zbog izazovne ekonomske situacije, budžeti za oglašavanje postaju sve manji, Reels se čine kao sjajna mogućnost za kreiranje autentičnih, zabavnih digitalnih reklamnih sadržaja.

Ali kako da marketinški stručnjaci i kreativne agencije „osvoje“ ovaj Instagram format?

  1. Najbolji Reels videi izazivaju emotivnu reakciju, te oduševljavaju vizualnim efektima. Jedna od odlika ovih videa je i multisenzornost – što znači da je video sadržaj praćen popularnim audio sadržajem, koji može biti zabavne ili edukativne prirode. Istraživanja pokazuju da 80% korisnika Reels gleda sa uključenim zvukom.
  2. Najbolji Reels videi su odmah jasni i privlače pažnju gledalaca u prvih nekoliko sekundi, odnosno pokazuju zašto korisnik treba da ostane i pogleda video do kraja. Da biste jednostavno i jasno „pojačali“ poruku videa, koristite i tekst i glas.
  3. Najbolji Reels videi su lako dostupni, prepoznatljivi i predstavljaju povezane celine. Istraživanja pokazuju da se najbolji rezultati postižu prikazivanjem ljudi iz stvarnog sveta i njihovih priča, sa kojima se korisnici mogu poistovetiti.

Takođe, Meta je nedavno pokrenula Instagram Creator Marketplace, gde marketinški stručnjaci mogu pronaći i povezati se sa brojnim renomiranim kreatorima sadržaja, koji im mogu pomoći da njihov sadržaji dosegne novu publiku i nove kreativne visine.

 

Social, Digital & Mobile svet u 2023.

SVET – Agencija We are Social predstavila je najnoviji izveštaj svih ključnih statistika, podataka i indikatora ponašanja korisnika društvenih platformi, digitalnih i mobilnih kanala komunikacija širom sveta.

Pored statistika za regione, predstavljena je i dublja analiza za 24 najveće svetske ekonomije: Argentina, Australija, Brazil, Kanada, Kina, Francuska, Nemačka, Indija, Indonezija, Italija, Japan, Meksiko, Nigerija, Poljska, Rusija, Saudijska Arabija, Singapur, Južna Afrika, Južna Koreja, Turska, Tajland, Ujedinjeni Arapski Emirati Velika Britanija i SAD.

Podaci iz istraživanja pokazuju da danas ima preko 5,16 milijardi internet korisnika širom sveta, što predstavlja 64,4% ukupne populacije. U odnosu na 2022. godinu broj korisnika interneta povećao se za 1,9%.

Kao što se moglo očekivati, sve više korisnika društvenih mreža na iste dolazi preko mobilnih uređaja, a u odnosu na 2022. taj broj se uvećao za 3,2%.

Više informacija i sve detalje istraživanja pogledajte ovde.

Glavne trendove pogledajte u videu ispod:

SEMPL se vraća u oktobru u Portorož!

REGION – Nakon skoro četiri godine pauze, SEMPL se vraća u Portorož. Konferencija će biti održana 19. i 20. oktobra, a organizatori obećavaju povratak u velikom stilu.

Da li se u poslednje četiri godine nešto promenilo? Jeste, i to gotovo sve. Mediji i komunikacije su usred najveće transformacije ikada. SEMPL nas ovaj put neće učiti o novoj realnosti, već će nas naučiti prihvatati “nikad veću normalnost”, punu “seizmičkih potresa” u medijima, marketingu i komunikacijama, navodi se u saopštenju.

SEMPL će biti još bolji, još veći i sa više vizije nego bilo kada ranije. Kao kit iskočiće iz zatišja poslednjih godina i beskompromisno ponuditi novi, a odbaciti zastareli i neupotrebljiv medijski sadržaj. Kitovi ne poznaju granice, imaju natprirodnu moć i, kao i savremeni čovek, sposobnost da komuniciraju na daljinu. Zato je upravo kit „zaštitni znak“ ovogodišnje konferencije.

Više informacija možete pronaći ovde.

Infostud: U 2022. bilo je raspisano 11% više oglasa u oblasti marketinga

Već nekoliko godina unazad na tržištu rada u Srbiji primetan je nedostatak određenih kadrova, pre svega zanatskih zanimanja, navodi se u najnovijem izveštaju kompanije Infostud. Tako je i prethodnu godinu obeležio sa jedne strane veliki deficit radne snage, a sa druge uvoz radnika iz inostranstva kako bi se bar u manjoj meri zadovoljile potrebe tršita rada.

Prema podacima centra za zapošljavanje Infostud u 2022. godini bilo je 13% više raspisanih konkursa nego godinu dana ranije, tako je godina završena sa 76.247 oglasa za posao. Ipak u prilog priči o nedostatku radne snage ukazuju i podaci da je broj kandidata koji su bili u potrazi za zaposlenjem bio manji za 2% u odnosu na prethodnu godinu i iznosio 237.897. Takođe, prosečan broj konkurisanja je u znatnom padu i u 2022.godini iznosi 47 po jednom oglasu, dok je 2021. bio 57.

Tržište rada u oblastima marketinga, medija i PR-a stalno se menja i prilagođava novim trendovima i potrebama. Po podacima Infostuda u 2021. godini raspisano je 1.595 oglasa u oblasti marketinga/promocije, dok je u 2022. godini bilo za 11% više, tačnije 1.763 oglasa za posao.

Iako je ova oblast rada bila u porastu, situacija je drugačija u oblasti medija. U 2021. godini bilo je raspisano 242 oglasa, dok je u 2022. godini bilo za 26% manje, odnosno 178 oglasa za posao. Za razliku od ovih oblasti, u oblasti PR-a, bilo je raspisano 168 oglasa u 2021. godini, a u 2022. godini za 27% više, odnosno 213 oglasa za posao.

U oblasti marketinga, u 2021. godini najtraženiji su bili profili kao što su marketing menadžer, menadžer za digitalni marketing, marketing referent, promoter, asistent u marketingu i marketing analitičar. Međutim, u 2022. godini, pozicija brend menadžera je takođe postala popularna.

U oblasti medija, i u 2021. i u 2022. godini najtraženiji su bili profili poput novinara, urednika, asistenta u medijima, pres kliping operatera, menadžera u medijima i voditelja i kopirajtera. Za razliku od marketinga i medija, u oblasti PR-a, u prethodne dve godine najtraženiji su bili profili kao što su specijalista za društvene mreže, menadžer za odnose sa javnošću, menadžer za dešavanja i manifestacije i content menadžer.

Analizirajući oglase u svim oblastima i industrijama, Infostud je došao do zaključka da su poslodavci prošle godine bili u potrazi za novim kadrovima, bili su pristupačniji i u zapošljavanju studenata te je tako preko 10.000 oglasa (14%) bilo dostupno svima njima koji prave prve korake na tržištu rada.

Tokom 2022. godine najmanje je bilo kandidata koji su tražili posao bez radnog iskustva, svega 16%. Kao i prethodnih godina najveći udeo onih koji su bili u potrazi za poslom čine kandidati sa 10 i više godina radnog staža, čak 35 procenata. Trećina kandidata je imala do 5 godina iskustva, a svaki peti od 5 do 10 godina.

Degordian akvizirao Shopycode

REGION – Početak 2023. godine na regionalnom tržištu obeležila je akvizicija – Degordian, multinacionalna digital-first agencija, akvizirala je Shopycode, srpsku programersku kompaniju specijalizovanu za e-commerce.

U Degordianovom sektoru digitalne produkcije fokus je stavljen na tri produkcijske vertikale: web, e-commerce i product development. Ambicija je u sve tri vertikale imati vrhunski tim, raditi globalne projekte i nuditi najviši kvalitet. Kako bi se tome još više približili, od 1.1.2023. Shopycode i Degordianov digital production unit postali su jedan developerski tim.

Shopycode je počeo sa radom 2020. i u samo nekoliko godina postao je jedan od leadera u e-commerce developmentu sa portfoliom klijenata iz celog sveta i realizovanim projektima koji variraju od jednostavnijih webshopova do kompleksnih višegodišnjih implementacija.

S druge strane, Degordian ima dugogodišnje iskustvo u izradi različitih digitalnih rešenja: aplikacija, web stranica i alata, uvezanih sa UX i UI rešenjima te progresivnim dizajnom.

Darko Đoković, osnivač Shopycodea, objasnio je šta akvizicija znači za njegov tim: „Shopycode je nastao pre tri godine s vizijom rasta i razvoja tima eksperata sa jasnim fokusom na e-commerce. U svakoj od prethodnih godina, Shopycode je beležio rast veći od 100% u svakom smislu, a zajedno sa tim rasla je i potreba naših korisnika da pored developmenta za koji smo specijalizovani, pružamo i druge usluge koje čine deo e-commerce sistema. Na tragu te potrebe, a sa željom da korisnik dobije najviše na jednom mestu, upoznao sam Daniela i Degordian, i odmah je bilo jasno da delimo istu viziju, cilj, a sada je jasno, i budućnost. Odluka da Degordian akvizira Shopycode sa jedne strane nije bila laka, a sa druge, sve ono što smo želeli napraviti sa Shopycodeom u godinama pred nama, Degordian je već imao, pa je ovo bio troskok u budućnost za Shopycode tim!“

Daniel Ackermann, CEO Degordiana, ispričao je viziju koja stoji iza ove akvizicije: „E-commerce nam je jedna od najbitnijih vertikala te želimo što više vezati svoj rast upravo uz ovu granu digitalne produkcije – kroz kreiranje e-commerce rešenja, no i kroz sam i growth e-commerce. Nikad nam nije cilj napraviti prosečan webshop; cilj nam je napraviti izvanredno iskustvo za samog korisnika i brzorastuće poslovanje za klijenta. Kada sam upoznao Shopycode, odmah sam bio impresioniran. Nivo znanja, iskustva, i sličnosti sa Degordianom mi je bila neverojatna. Jako sam srećan da nam se Shopycode tim pridružuje te sam siguran da će podstaknuti celi Degordian da naraste još jednu stepenicu više.“

Zajedničkim snagama na tržištu se pojavio novi snažan igrač koji klijentima može ponuditi najbolja rešenja iz oblasti digitalne produkcije i pratiti ih kroz sve faze razvoja, implementacije, optimizacije i rasta.

Nova kampanja za Plazmu iz kreativne kuhinje McCann Beograd

Kompanija Bambi i agencija McCann Beograd pokrenuli su novu kampanju za Plazmu, u koju su uključena poznata imena iz sveta domeće muzike i filma.

U svakodnevici, neizvesnosti i užurbanosti, često je teško pronaći ono nešto što će te provereno izvući iz neočekivane situacije i uveriti u to da je OK ako i nije baš sve onako kako je isplanirano. A šta je to nepogrešivo bilo dobro, uvek kada je bilo loše? Plazma – zar ne? Zalogaji bezbrižnosti i detinjstva, rituali i uspomene kojih je baš ona oduvek bila glavni sastojak.

U spotovima ćete imati priliku da vidite u kojim je to situacijama Plazma ponovo bila tu onda kada nam je najpotrebnija.

Potrebe publike kao središte PR aktivnosti u 2023. godini

0

Odnose sa javnošću mnogi doživljavaju kao nešto što je u potpunosti oprečno novinarstvu i što se kosi sa osnovnim etičkim načelima ovog poziva, navodeći kako se na kraju nalazi privatni interes preduzeća koji kontrira javnom interesu. Ovu tezu donekle podržava i teorija žurnalizma i postojeće analize tržišta, te je prilično mnogo primera loše prakse koji svedoče o okupaciji javnih glasila zakupljivanjem medijskog prostora.

Transformacija medija dovela je do ekspanzije komercijalnih sadržaja što se može posmatrati iz mnogo različitih uglova. Jedna od pozitivnih posledica jeste ta da je dobar sadržaj pronašao mnogo brži put to publike i samim tim da je vrednost objave koja odgovara na osnovne funkcije medija (informisanje, edukacija i zabava) mnogo veća. Baš iz tog razloga, otvorene su brojne mogućnosti za još bolju saradnju PR stručnjaka i novinara, zarad pozitivne promene i dobrih rezultata.

Svrha svih sadržaja jeste informisanje. Ni savremeno doba čija je jedna od glavnih odlika njihov veliki broj, nije uspelo da promeni nezamenjivu vrednost aktuelne i potpune informacije. Iz tog razloga, u srži svake PR strategije trebalo bi da postoji i javni interes. Vreme je da ostavimo u prošlosti suvoparna saopštenja za javnost koja sadrže pregršt informacija koje nikome nisu interesantne. Na ovaj način došlo je do gomilanja nerelevantnih vesti u medijima, te javnost, prepoznajući ovaj uticaj, sve manje poverenja poklanja tradicionalnim kanalima i okreće se novim načinima informisanja. Zato, potrebno je dobro osluškivati publiku i njihove želje i voditi računa i o formi, ali i o suštini sadržaja, znajući da je javnost najstroži sudija čije se poverenje mora zaslužiti.

Foto: Unsplash

Ovo nas dovodi do još jednog značajnog trenda u odnosima sa javnošću. Gotovo sva velika istraživanja medija i njihovog uticaja svedoče o sve manjem uticaju štampanih medija i radija, padu (i dalje izrazito visoke) gledanosti televizije, ali i o tome koliko sve više mladih kao glavni kanal komunikacije izdvaja društvene mreže. Ovi trendovi, koji će se po svemu sudeći nastaviti i u tekućoj godini, definitivno ne označavaju kraj velike vladavine medija. Sa druge strane, sadržaj medija moraće da se prilagodi višedimenzionalnosti koju savremena publika traži.

Samim tim, tradicionalni tekstualni formati i sve ono što se od davnina koristilo kako bi vaša kompanija bila vidljivija u medijima, prestaju da budu atraktivni. Sadržaj danas mora da prenese informaciju tako da je publika i vidi, i čuje i doživi. Za ovo su vrlo korisne društvene mreže i od moći ove vrste medija ne treba bežati, naprotiv. Razumevanje navika mlađih generacija i načina na koji oni konzumiraju različite vrste sadržaja biće od velike važnosti u godinama koje slede, pa je važno i da vaša PR strategija bude “instagramična”.

Za odnose sa medijima, verovatno najvažniji su ipak lični kontakti, koje je neophodno negovati. Bez obzira na to što zvuči prilično jednostavno, negovati jasnu i iskrenu komunikaciju sa novinarima, bila je i biće najbolja PR strategija. PR i novinarstvo su dve komplementarne profesije i garant za dobro poslovanje i jednih i drugih jeste dobra i dugoročna saradnja.

Ova godina nam donosi nesumnjivo mnogo toga kada su u pitanju odnosi sa javnošću. Čini se da se društvene teme vraćaju na velika vrata, bilo da su u pitanju štampane ili virtuelne stranice. U narednom periodu biće bitno pronaći svoje mesto i prilagoditi se osetnoj zasićenosti tržišta od klasičnog PR sadržaja.

Za Marketing mrežu tekst napisala:
Katarina Mirosavljević, Junior PR Executive, Smartpoint Adria

Uperimo prstom na drugačiji način – istaknimo one koji se ističu!

Nataša Mitrović, CEO agencije Why Not, specijalno za Marketing mrežu govori šta je tajna uspešnog agencijskog biznisa, zašto je važno isticanje uspešnih pojedinaca u struci i u kom smeru će se razvijati njena agencija u narednom periodu.

Why Not Agencija otvorila je kancelariju u Beogradu krajem 2021. godine. Za samo godinu dana postigli ste zapažene rezultate na srpskom tržištu, a potvrda toga su i brojne osvojene nagrade. Šta je tajna uspeha vaše agencije? 

Uspeh nema jednu definiciju, a moja sreća je što se ono što smo mi uradili uklapa i u onu opšteprihvaćenu – da, lepa i velika godina je iza nas. Ona u kojoj smo pokazali šta umemo i kako ćemo raditi. Osim toga, za mene je uspeh i energija mojih ljudi. Rezultati koji proističu iz takve atmosfere u našoj agenciji. Kada ideje nastanu iz jedne zdrave i pozitivne, why not atmosfere, onda su nagrade logičan sled. Za izuzetno kratko vreme okupili smo sjajne ljude, dobili poverenje klijenata i „izbacili“ kampanje koje su, moram priznati, razdrmale tržište. Takođe, našem uspehu mnogo je doprinelo iskustvo i znanje koje sa nama deli naš partner Miša Lukić, a verujem da ne moram da dočaravam kolika je čast, zadovoljstvo, a i prednost raditi sa njim.

Među nagradama koje ste osvojili prošle godine je i personalna nagrada KAKTUS ALL STARS, koji ste osvojili u kategoriji KAKTUS FIRST IMPRESSION. Šta za Vas lično znači ova nagrada i kako će uticati na Vašu dalju karijeru? 

Ova nagrada je dokaz da kada gradite nešto ispočetka i kada živite to što radite morate u agenciji biti u potpunosti prisutni i raditi više poslova istovremeno. Tako sam ja, iako sam CEO agencije, odnela nagradu za PR direktora godine. Mnogo mi je značilo ovo priznanje jer PR i medijske komunikacije su zapravo moja struka.

Zašto je važno isticanje pojedinaca koji pomeraju granice struke u Srbiji?

Timovi su pokretačka snaga svakog biznisa i svaki dobar tim zna ko je u konkretnom projektu taj bez koga bi sve to ipak drugačije izgledalo. Nema u tome ničeg loše, uperimo prstom na drugačiji način – istaknimo one koji se ističu, to je način da im se odužimo za dobro što čine i tako dajemo primer. Dobar primer!

Nakon svih navedenih uspeha, odlučili ste da u 2023. uđete sa novim nazivom agencije – Why Not i novim vizuelnim identitetom. Zašto? Zašto baš naziv Why Not?

Odluka da iz Konteent Media pređemo u Why Not se nije desila preko noći. Ova odluka usledila je nakon godinu dana razmišljanja i strateškog planiranja. Kao što sam već pomenula u prethodnim intervjuima, WHY NOT je filozofija koju mi svi u agenciji živimo. Nikada nismo postavljali pitanje na kreativnost i naizgled „nemoguće“ i „previše“ lude i kreativne ideje. Za sve nas ovo je moto koji živimo i želimo da to uvek tako ostane. Takođe, u planu za narednih 5 godina nam je i internacionalno širenje, a ime WHY NOT je itekako internacionalno i jednostavno za komunikaciju. Posebno sam ponosna na novi vizuelni identitet. Po prvi put pojavio se na tržištu modularni logotip koji će svake godine menjati svoju boju shodno Pantone boji godine. Ovim takođe pokazujemo da pratimo trendove, da smo prilagodljivi današnjici, te da znamo da reagujemo u momentu.

Kako vidite budućnost agencijskog biznisa u Srbiji i regionu? U kom smeru će se razvijati agencija Why Not u narednim periodu?

Kada smo pokrenuli agenciju nismo znali tačno šta želimo, ali smo znali šta ne želimo (rekla je Nataša uz osmeh). Nismo želeli da budemo još jedna agencija na dugom spisku, želeli smo da kreiramo drugačije stvari koje će ostaviti pečat i koje će biti prepoznatljive. Smatram da će našu industriju dosta zameniti kompjuteri i AI što već vidimo pojavom ChatGPT-a i Midjourney-a, međutim ono što sigurno kompjuteri nikada neće zameniti je kreativnost i tu vidim najveći prostor i potencijal u agencijskom biznisu.

Ko su, po Vašem mišljenju, changemakeri u advertising industriji u Srbiji?

Naša industrija traži one koji znaju da je promena jedina izvesna stvar. One koji znaju da promena može biti i kreativna. To su oni koji izlaze iz okvira, a i koji se ne boje lansirati kampanje i ideje koje su totalno drugačije od svega što je tržište videlo.

 

Očekuje se globalni porast ulaganja u oglašavanje od 6% u 2023.

SVET – Winterberry Group objavio je najnoviji izveštaj o ulaganjima u oglašavanje u 2023. godini. Kako se navodi u izveštaju, očekuje se da će oglašivači uložiti približno 509 milijardi dolara u 2023. godini, što je 6% više u odnosu na 481 milijardu prethodne godine. Oko 307 milijardi dolara, nešto više od 60% ukupnog iznosa, namenjeno je online oglašavanju.

Predviđa se da će se ulaganja u segment podataka, uključujući podatke, usluge i platforme, povećati za 7% u odnosu na prethodnu godinu i to za ukupno 34 milijarde.

Winterberry Group odbacuje neke od trendova koji su bili prisutni u drugoj polovini 2022. godine, kada je industrija počela „gubiti snagu“. Inflacija i ekonomski problemi su neke ostavili u strahu šta bi se moglo desiti u ovoj godini. Iako će se digitalni rast verojatno usporiti u nadolazećim mesecima, generalno će ostati snažan.

Dok je CTV (connected TV) vodeći u pogledu digitalnog rasta, očekuje se da će digitalni kanali „izvan kuće“ porasti za 10%, dok se očekuje da će influencer marketing porasti za 17,5%.

Ukupna potrošnja koja ne uključuje internet u 2023., procenjuje se na 201,9 milijardi dolara, pri čemu će potrošnja na novine, časopise, radio i linearnu TV – tradicionalni televizijski sistem, pasti između jedan i osam odsto.

Više informacija pročitajte ovde.

Kako zvuči naručivanje hrane u McDonald’s restoranima kasno u noć?

SVET – McDonald’s i agencija DDB Novi Zeland realizovali su kampanju, zasnovanu na detaljnom istraživanju, pod nazivom „We Speak Late Night“.

Kako navode u agenciji, scene unutar restorana brze hrane kasno u noć često su vrlo nejasne, a klijenti u industriji restorana brze hrane imaju tendenciju da ih „zaobilaze“ u kreiranju oglasnih kampanja. Ipak, McDonald’s Novi Zeland, u želji da njihov restoran ponovo stave na mapu prvog izbora nakon noćnog provoda, ne misli tako i odlučio je da agenciji odobri oglase sa naslovima koji zvuče kao da pijani ljudi naručuju hranu. Dekodiranje ovih oglasa posebno je zabavno, kažu u kompaniji.

Šala sa „pijanim oglasima“ može biti malo nezgodna i rizična, ali u DDB-u kažu da je klijent bio „oduševljen“ konceptom.

Tim DDB-a, uključujući glavnog kreativnog direktora Gerija Stila, kreativne direktore Bena Peglera i Veroniku Kopestejk i višeg kreativca Adama Barnsa, rekao je da su uradili vrlo „složena istraživanja“ kako bi ušli u način razmišljanja potrošača kasno u noć.

Kampanja je preplavila ulice Novog Zelanda, društvene mreže i globalne medije.

Više informacija možete pročitati ovde.