Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 4

Izašao osmi broj Marketing mreža magazina, na naslovnoj strani Ivana Kampel i Mina Tadić

Marketing mreža objavila je osmo, decembarsko izdanje magazina, na preko 110 stranica najkvalitetnijih intervjua i autorskih tekstova.

Naslovnu stranu osmog broja krasi veliki intervju sa Ivanom Kampel, Corporate Communications Manager, Ananas E-Commerce i Minom Tadić, Chief Marketing and Communications Officer, Delta Holding, koje govore o svojoj dosadašnjoj profesionalnoj karijeri, zašto je za njih značajno Mark Awards priznanje, ali i o položaju žena u biznisu, stanju struke itd.

U ovom broju izdvajamo i Mark the future, lead the way – specijalni dodatak sa intervjuima dobitnika prestižnih priznanja Mark Awards by 1664 Blanc.

U ovom broju Marketing mreža magazina pročitajte, između ostalog, i intervjue i autorske tekstove kompanija MPC Properties, Halkbank Skopje, NIS, Carlsberg Srbija Grupa, Shoppster Srbija, Salveo, Tetra Pak, kao i agencija Chapter 4 PR, Žiška, Futura DDB Slovenija, Agencija 101 Slovenija  i mnogih drugih. 

Izdvojili smo za vas i šest kampanja koje su, po izboru naše redakcije, obeležile Q4 2024. godine, a razgovali smo i sa istaknutim stručnjacima o tome koji trendovi nas očekuju u narednom periodu.

Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Uloga CSR-a u jačanju imidža banke

0

Da li ste znali da, prema istraživanjima, čak 73 odsto potrošača očekuje da banke budu pokretači pozitivnih društvenih inicijativa, dok 60 odsto veruje da bi trebalo da predvode borbu protiv klimatskih promena? Uloga banaka u ekonomiji je od vitalnog značaja – učestvuju u finansiranju 75 odsto poslovnih aktivnosti u Evropi. Samim tim, njihove odluke o tome gde će usmeriti svoje resurse direktno utiču na čitavu zajednicu.

Zapravo, kada govorimo o bankarskom sektoru, nepoštovanje principa društveno odgovornog poslovanja može imati ozbiljne posledice. Na primer, Wells Fargo, jedna od najvećih banaka u SAD, suočila se sa ogromnim skandalom zbog otvaranja lažnih računa bez saglasnosti klijenata. Ovaj slučaj nije bio samo moralni neuspeh – uzdrmao je poverenje javnosti i rezultirao milijardama dolara kazni, a imidž banke ostao je trajno narušen.

Sa druge strane, na primeru Danske Banke, koja je projektom sveobuhvatne edukacije povećala finansijsku pismenost među mladima za čak 30 odsto, jasno vidimo snagu jedne banke ne samo u osnaživanju pojedinaca, već i u transformaciji cele lokalne zajednice. Zbog toga, NLB Komercijalna banka svoju sistemsku ulogu u društvu koristi kako bi inicirala pozitivne i sistemske promene. Jedan od najistaknutijih primera je donacija 300.000 evra organizacijama koje pomažu porodicama, deci i starijim osobama u Srbiji. Zahvaljujući njoj organizacije Nordeus fondacija, Centar za pozitivan razvoj dece i omladine, Centar Zvezda, Evo ruka i Dečije srce dobile su po 60.000 evra za realizaciju projekata usmerenih ka obrazovanju, socijalnoj inkluziji i održivom razvoju. Ovi projekti ne samo da doprinose poboljšanju uslova života, već i stvaranju jednakih prilika za ranjive kategorije društva. Na primer, organizacija Evo ruka radi na uspostavljanju novog inkluzivnog centra za decu i mlade sa invaliditetom, dok Centar Zvezda pomaže mladima sa društvene margine da se ostamostale i započnu sopstvenu proizvodnju hrane na seoskom imanju. Kroz ove primere NLB Komercijalna banka jasno pokazuje ne samo da ispunjava standarde društvene odgovornosti, već i da su oni utkani u sam DNK njenog brenda.

Dakle, za banke je društveno odgovorno poslovanje mnogo više od taktike pozicioniranja brenda – ono je temelj i integralni deo strategije etičkog, a samim tim i održivog poslovanja. Uz veliki uticaj koji nije ograničen samo na klijente i akcionare, već i na širu zajednicu, pa čak i celokupnu ekonomiju, ide jednako velika odgovornost, zbog čega je CSR neizostavan faktor u građenju brenda, ali i u stvaranju održivih i inkluzivnih društava u kojima banke posluju.

Tekst napisala:
Branka Letica, Executive Division Director for Marketing and Communications, NLB Komercijalna banka

Evolucija agencija

Predrag Nikolovski, Operations & Creative Director, AdValue (Severna Makedonija) govorio je za ADBOOKA publikaciju o evoluciji agencija.

Biti mala agencija na makedonskom tržištu – koji su ključni izazovi?

Umesto male, rekao bih mlada ili, kako mi volimo da kažemo, „boutique“ agencija. To znači veću slobodu u kreiranju radnih procesa, kako i adaptaciju onoga što nalaže tehnologija i neophodno je biznisima. Iako AdValue postoji 7 godina, moj partner Srđan i ja smo aktivni na marketinškoj sceni preko 15 godina. Ono što ostaje kao najveći izazov jeste svest ljudi o našem radu, posebno sa razvojem i korišćenjem digitalnih kanala.

Vaša agencija od skoro radi na više tržišta. Kako ste se pripremili za širenje na regionalna tržišta i koje su specifičnosti koje ste primetili u odnosu na lokalno tržište?

Proces prodora na više tržišta nije trajao dugo budući da naše iskustvo uključuje i rad van države. Ono što je univerzalno u našem radu su profesionalnost i stručnost koji se svuda očekuju. Naravno, tržišta se razlikuju, ali alati za rad su slični. Međutim, ono što bih istakao – posebno za region, a biće interesantno i za čitaoce – neki su trendovi koje smo uvideli, a to je da Makedonci vole da kupuju kada su veliki popusti, Srbi „padaju“ na kreativnu igru, dok u Hrvatskoj najbolji efekat daju globalne kampanje za komunikaciju. Naša deviza je kreativno rešenje, preneto na pravi način, vreme i mesto.

Možete li podeliti neki primer uspešne kampanje koju ste realizovali, a koja vam je pomogla da ojačate svoju poziciju na tržištu?

Imali smo puno uspešnih kampanja, ali omiljene su nam one koje su se odvijale integrisano na više tržišta. Naveo bih kampanje za automobilski brend MG MOTOR, odnosno kampanja „Izađi iz okvira”, kojom smo imali mogućnost da predstavimo brend na tržištima Makedonije i Srbije, a time da predstavimo i rad naše agencije van granica. Ovim projektom naša agencija je zauzela 3. mesto u državi na BalCannes.

Koji su po vašem mišljenju najveći trendovi u digitalnom marketingu danas?

Kada su u pitanju društvene mreže, danas smo svedoci trenda koji se zove VIDEO sadržaj. Naime, borba između META-e i TikTok-a za pažnju korisnika je uticala da kratki video sadržaji caruju na svim uređajima. Kada ovde dodamo i YouTube kao glavni kanal za video sadržaje, dolazimo do zaključak da je video KRALJ. Sigurno su oni koji ovo čitaju očekivali da ću najpre pomenuti trend AI, ali smatram da to tek dolazi i zbog toga to pominjem kao drugo. To je trend koji će oblikovati digitalnu komunikaciju u godinama koje dolaze, a za agencije je novi kolega koji glumi da je najpametniji, ne konzumira alkohol i ne smeje se vicevima u kancelariji, a ipak ga svi vole.

Kako se vaša agencija prilagođava brzom razvoju novih tehnologija, posebno kada je reč o veštačkoj inteligenciji i automatizaciji u marketingu?

U srži naše agencije su procesi konstantnog učenja i usavršavanja. Od početka moje karijere, digitalni kanali i alati se menjaju veoma brzo i uspeo sam da ih pratim samo zahvaljujući konstantnoj uključenosti. Tajna je u ranom testiranju i istraživanju i zato se trudimo da uključimo sve alate koje uhvati naš radar još pre nego što postanu mainstream. Кada je u pitanju interni razvoj, naš takozvani „sistem dodate vrednosti“ omogućava stalnu nadogradnju svakog člana tima uz stalnu praktičnu edukaciju. Kada smo kod klijenata, „sistem AdValue” im omogućava „one stop shop”, tj. u sklopu naše ponude nudimo kompletna rešenja, od strategije, osmišljavanja, dizajna, video produkcije, web-a, do plasmana i sponzorisanje na svim kanalima. Ovo nam omogućava da imamo kreativnu kontrolu. U ovom trenutku testiramo alate iz video domena i mogu samo da kažem da se tehnologije kreću brzinom većom od propisane, a nema propisane.

Koji su vam ciljevi za sledećih nekoliko godina? Kako planirate dalje širenje agencije i na kojim tržištima vidite najviše prilika?

Cilj nam je da imamo više regionalnih klijenata, jer se ovo dokazalo kao uspešna formula u poslednje tri godine. Cilj nam je da klijentima obezbedimo efikasan uvid u pipeline njihovih projekata, što bismo želeli da ponudimo kao rešenje i ostalim agencijama u regionu. To će omogućiti optimizaciju resursa agencije, a istovremeno će dati mogućnost klijentu da bude uključen i da aktivno prati realizaciju uz vlastiti input. Naš razvoj u državama bivše Jugoslavije definitivno vidimo kao vrstu sigurnog rasta, dok je razvoj na tržištima EU i SAD nešto što će se odvijati sporijim tempom.

Koji su najčešći izazovi sa kojima se suočavate u radu sa klijentima, posebno kada radite na novim tržištima?

Što se tiče izazova, oni su najčešće slični i na domaćem i regionalnom tržištu. Kada započinjemo saradnju, važno nam je da nađemo zajednički jezik i da pratimo zajednički cilj sa klijentom. Uvek je dobro raditi sa kompanijama koje u timu imaju bar jednog iskusnog marketera sa kojim se razumemo. Što se tiče našeg pristupa, ono što radimo je temeljna analiza tržišta, pravila i propisa, ponašanja potencijalnog targeta i konkurentskih aktivnosti. Ovaj proces započinjemo još pre nego što potpišemo ugovor sa klijentom, još u pitch fazi, a nastavljamo ga i u prvoj fazi saradnje – ukoliko pobedimo, naravno. Ako ne pobedimo, nismo razočarani, zato što smo svakako naučili nešto više o tom tržištu i industriji, a znanje se može beskonačno koristiti, tj. možda se može primeniti na rešenje za neku drugu industriju ili tržište.

***U pisanju ovog intervuja nije bila korišćena AI tehnologija.

Kako do uspešne karijere u PR industriji – mojih 10 saveta!

0

Kao zanimljiva, kreativna i uzbudljiva, PR industrija i danas je jedna od najatraktivnijih u pogledu odabira budućeg zanimanja. Nakon 18 godina rada u oblasti komunikacija, kako za domaće tako i za strane klijente, ali i brojnih radionica i obuka mladih kada je u pitanju PR kao karijerni izbor, napravila sam listu najvažnijih saveta koji će vas dovesti do uspeha, a samim tim i podstaći da najiskrenije volite posao koji radite!

1. Fakultet
Danas postoji tendencija da se završavanje fakulteta relativizuje i često možemo čuti opaske o tome kako je formalno obrazovanje prevaziđeno. Ja, ipak, smatram da fakultetsko obrazovanje i dalje pruža duboko razumevanje najrazličitijih oblasti, sposobnost kritičkog razmišljanja i veštine koje nisu lako zamenjive alternativnim obukama. Ali, čak da sve ovo i ostavimo po strani, ukoliko planirate da se bavite odnosima s javnošću, teško da će vam biti uopšte i pružena šansa da se zaposlite u nekoj agenciji ili kompaniji ukoliko nemate završen fakultet. Ukoliko pogledate oglase za zapošljavanje, videćete da gotovo sve kompanije postavljaju ovaj uslov da bi vas uopšte i pozvali na razgovor.

Za karijeru u PR-u nije naročito bitno na koji ste fakultet išli, ali je bitno da ste ga završili. Naravno da postoje izuzeci i da se u PR-u možete naći i biti veoma uspešni i bez završenog fakulteta, ali takvih slučajeva nije mnogo i zato, ipak, preporučujem da se formalno obrazujete, ukoliko ste u mogućnosti.

2. Stalno usavršavanje
Formalno obrazovanje smatram veoma bitnim jer će vam otključati mnoga vrata i kroz život pružati određenu vrstu stabilnosti jer „znanje je moć“. U kakvoj god da se nađete situaciji, to je nešto što niko neće moći da vam ospori, a zahvaljujući diplomi uvek ćete moći da pronađete neki karijerni put, čak i ukoliko ono što ste baš želeli ne uspe.

S druge strane, veoma je bitno da se ne oslonite isključivo na fakultet i učenje onoga što se od vas traži kako biste ispunili formu. Bitno je da proširite vidike i da se angažujete u aktivnostima koje prevazilaze samo akademski okvir. Fakultet je samo jedan deo obrazovanja – pravi izazovi dolaze iz iskustava koja steknete izvan učionice. Čitajte, pohađajte različite kurseve, koristite onlajn izvore za sticanje specifičnih veština, istražujte.

U „moru“ svega na kraju ćete svakako pronaći neku oblast koja će vas više zainteresovati ili ćete otkriti da ste za to posebno talentovani, pa ćete vremenom, stalnim usavršavanjem, postati ekspert za tu oblast i na taj način će vam ono što volite da radite doneti uspeh u poslu. Širok spektar interesovanja i ekspertiza u jednoj (ili nekoliko) oblasti ono je što će vas izdvojiti od ostalih i doneti prepoznatljivost.

3. Praksa
Tokom studija, pre nego što definitivno odaberete odnose s javnošću kao oblast u kojoj ćete razvijati svoju karijeru, moja preporuka je da potražite praksu u nekoj od PR agencija ili u PR odeljenju neke kompanije. Agencije i kompanije često same oglašavaju prakse, pa se možete prijaviti putem oglasa, ali kada to nije slučaj, budite proaktivni i sami kontaktirajte agenciju ili kompaniju u kojoj biste želeli da budete na praksi. Najbolje je da to učinite putem oficijelnog mejla ili slanjem poruka putem LinkedIn-a. Kompanije ili agencije koje ne oglase praksu, možete na taj način inspirisati i podstaći da istu obezbede za vas.

Praksa je izuzetno bitna i predstavlja ne samo način da utvrdite da li vam se radi u PR industriji već je često i put do potencijalnog stalnog zaposlenja. Kad ste već na „izvoru“ i pronađete se u tom poslu, u mnogo boljoj ste poziciji od ostalih da taj posao i dobijete. Ukoliko u tom trenutku nema otvorenih pozicija, a vi ste ostavili dobar utisak, budite sigurni da će vas se poslodavac setiti u momentu kada budu zapošljavali.

4. Kretanje, networking
Ukoliko želite da se bavite ovim poslom potrebno je da budete zainteresovani za dešavanja oko vas, kretanje i networking. Ovo je oblast komunikacija, samim tim jasno vam je da je potrebno da se mnogo komunicira s ljudima, bilo sa onima koje poznajete, bilo sa potpuno nepoznatim ljudima (klijentima, javnim ličnostima, novinarima, itd). Ukoliko niste prirodno baš ekstrovertni, ne brinite, sve to može da se uvežba kroz praksu i postane deo posla.

5. Praćenje medija
Za ovaj posao je esencijalno da pratite medije, tradicionalne (TV, radio, novine) i nove (sajtovi, blogovi, podkasti, društvene mreže…) i da ste upućeni u sva aktuelna dešavanja. Klijenti će se oslanjati na vas da ih savetujete u svemu, bilo da se radi o odabiru aktuelnog DJ-a za event, mesta za konferenciju za medije, catering-a za internu proslavu, voditelja ili voditeljke programa na događaju, odabiru brend ambasadora, odabiru organizacija i događaja čiji spozori žele da budu, i slično. U PR agencijama vas neće gledati „ispod oka“ ukoliko primete da skrolujete po društvenim mrežama, naprotiv, to se od vas očekuje!

6. Praćenje dešavanja u društvu
PR nije profesija koja dozvoljava da budete neobavešteni o društveno aktulenim stvarima. Potrebno je da poznajete politička, socioekonomska, kulturna, sportska i druga dešavanja u društvu. Ne morate biti ekspert za te stvari, ali ne možete sebi dozvoliti luksuz da u potpunosti budete isključeni i bez znanja o osnovnim stvarima. Zato je bitno da pratite razne izvore informacija, a ne samo one koji vas lično interesuju. PR podrazumeva da „u malom prstu“ držite najširi dijapazon informacija, od toga koje se fabrike teške industrije otvaraju u Srbiji do toga ko su zvezde Instagrama i Tik Tok-a.

7. Engleski jezik
Možda je čudno što ovo izdvajam kao posebnu stavku jer deluje da danas svi govore engleski jezik. Svakako dosta ljudi se „služi“ engleskim jezikom, ali za karijeru u PR-a potreban je visok nivo znanja engleskog jezika, pisanog i govornog. Nemojte zanemariti učenje i usavršavanje ovog jezika jer to je esencijalna veština bez koje nećete moći da radite u PR industriji. Dosta kijenata na našem tržištu su strane kompanije i sva komunikacija se obavlja na ovom jeziku, te je bitno da zvučite profesionalno i elokventno.

Osim toga, dobro znanje ovog jezika omogućiće vam i brže i lakše snalaženje na internetu, a da ne govorim o situaciji u kojoj vam može biti ponuđen posao u inostranstvu. Zbog svega nabrojanog, ukoliko ste u prilici, ulažite u učenje ovog jezika, bilo da su to kursevi ili učenje sa privatnim profesorom i znajte da taj novac nikad neće biti „bačen“.

8. Asertivna komunikacija
Posao u PR industriji, koliko god da je lep i kreativan, ume da bude i dosta stresan, usled velikog broja različitih zahteva koji stižu u isto vreme i često kratkih rokova. Zbog toga je bitno da od samog starta ove karijere imate pozitivan pristup i da praktikujete asertivnu komunikaciju koja upravo doprinosi boljim međuljudskim odnosima, smanjenju stresa i boljem rešavanju eventualnih konflikata.

Asertivna komunikacija je način izražavanja misli, osećanja i potreba na jasan, direktan i samopouzdan način, pri čemu se uvažavaju i prava drugih ljudi. Cilj asertivne komunikacije je postizanje ravnoteže između izražavanja sopstvenih potreba i poštovanja tuđih granica. Ovo je, takođe, nešto što se može uvežbati kroz praksu i stalnim radom na sebi.

9. Digital footprint
Radeći u PR industriji, jedan od vaših osnovnih zadataka je, često, izgradnja imidža i očuvanje reputacije klijenata. Zbog toga ne možete sebi dozvoliti neprimereno ponašanje na internetu. Sve što ikada podelite, posebno na društvenim mrežama, ostaje zauvek zapamćeno i spada u vaš digital footprint.

Ljudima se dešavalo da im propadnu godinama marljivo građene karijere kada neko „iskopa“ neki njihov komentar ili aktivnost iz prošlosti podeljenu na internetu. Da, ponekad je zaista teško odupreti se i ne izneti svoje mišljenje javno, i naravno da postoje situacije kada to treba uraditi, ali u svim ostalim slučajevima „less is more“ i sasvim je ok da svoje mišljenje zadržite za sebe i najuži krug svojih prijatelja umesto da ga iznesete na društvenim mrežama.

10. Osmeh
Smatram da je bitno da kroz život idete puni optimizma i nasmejano. Veliki deo svog dana provodimo na poslu, sa kolegama, i mislim da je energija dobre volje, razumevanja i pozitivnog pristupa ključna u postizanju poslovnog uspeha. Nasmejanost, pristupačnost i blagost u komunikaciji sa klijentima i kolegama, napraviće veliku razliku i izdvojiti vas kao osobu sa kojom drugi ljudi vole da rade i sarađuju. Mislim da su neprijatan stav, „šefovanje“ bez osnova i negativnost tako passé!

Tekst napisala: Jasna Džudželija, Senior PR Account Manager & Project Manager, smartpoint adria

Publicis Groupe CEE širi partnerstvo sa GWI

GWI, vodeća istraživačka kompanija za pružanje dubokih uvida u ponašanje potrošača, poznata po sprovođenju najvećeg globalnog istraživanja o online navikama potrošača, dolazi u Srbiju u decembru 2024. godine. Srbija je nakon Hrvatske druga zemlja u jadranskoj regiji koja dočekuje GWI i to zahvaljujući ekskluzivnoj saradnji sa Publicis Groupe Srbija. Ovaj razvoj događaja predstavlja značajan korak napred u snabdevanju marketara i brendova najnovijim trendovima i preferencijama potrošača koji oblikuju digitalno okruženje.

Ova jedinstvena pozicija u Srbiji ali i širom Srednje i Istočne Evrope, dovodi agencije Publicis Groupe CEE u sam vrh primene strategija zasnovanih na podacima, pružajući marketarima i brendovima posebnu prednost u promenljivom digitalnom okruženju.

Publicis Groupe Serbia će imati ekskluzivan pristup GWI podacima iz Srbije u prvoj fazi nakon objavljivanja podataka. Ovaj eksluzivan pristup podacima rezultat je činjenice da je Publicis sponzorisao objavljivanje, a ekskluzivan pristup će trajati od trećeg kvartala 2024. objavljenog sredinom novembra, do četvrtog kvartala 2024. koji će biti objavljen sredinom februara 2025. Tokom ovog perioda, do sredine februara 2025. godine, GWI neće pružati pristup podacima lokalnog tržišta Srbije nijednoj nezavisnoj ili mrežnoj agenciji.

Publicis Groupe Serbia predstavlja ekskluzivno mesto za sve marketare i brendove koji znaju vrednost saradnje sa GWI i žele da steknu duboke uvide u srpsko tržište. Korišćenjem sveobuhvatnih podataka u realnom vremenu o preferencijama i ponašanju potrošača, marketari mogu donositi odluke utemeljene na činjenicam, fino podesiti svoje strategije i ponašati se u skladu sa evoluirajućim zahtevima i navikama srpskih potrošača.

Partnerstvom sa GWI, Publicis Groupe Serbia otvara nove puteve, postavlja visoke standarde i pokreće novu eru strateške izvrsnosti, uvodeći čitav jedan svet neverovatnih inovacija na polju marketinga u Srbiji.

Ovo prate slična partnerstva između GWI i kancelarija Publicis Groupe CEE u Bugarskoj, Hrvatskoj, Češkoj, Grčkoj, Mađarskoj, Poljskoj i Rumuniji, omogućavajući retke uvide u trendove digitalnih potrošača u regionu, kao i uključivanje CEE regiona u ključne globalne studije od strane GWI.

Kuda idu lokalni i specijalizovani mediji i šta to znači za PR?

0

Pre nekoliko godina jedna prijateljica je rešila da ode iz veće redakcije i pokrene svoj portal, usko specijalizovan za jednu oblast privrede. Delovalo je kao rizičan eksperiment, ali taj portal danas radi odlično, kredibilan je izvor informacija i nastavlja da funkcioniše. Takođe, poznanik iz druge redakcije, takođe nacionalnog karaktera, je rešio da napusti veliki medij i pokrene svoj portal koji će pokrivati teme isključivo lokalnog karaktera. Nakon klimavog početka, a posle nekoliko godina, ovaj lokalni portal danas takođe veoma uspešno funkcioniše.

Zašto navodim ova dva primera (a ima ih još mnogo)? Zato što se pred našim očima medijska slika menja. Velike nacionalne redakcije, koje su danas prave korporacije neupitno ostaju dominantni igrači na tržištu. Svaka statistika je na njihovoj strani – i čitanost i oglašavanje. Ipak, upravo takvi trendovi uvećanja već velikih medijskih sistema su određenim delom doveli do uniformnosti i polarizacije sadržaja. Samim tim, mnogi analitičari medija, kao i sami medijski i komunikacioni radnici primećuju nekoliko zanimljivih trendova kojima svedočimo. Jedan od tih trendova je upravo rast broja lokalnih medija, kao i medija specijalizovanih za određenu oblast.

Lokalni mediji, kako globalno, tako i u Srbiji, prolaze kroz transformaciju koja je uslovljena promenama u tehnologiji, načinu konzumiranja informacija i finansijskim modelima. Savremeni trendovi digitalizacije su omogućili najpre jednostavnije osnivanje, zatim lakše funkcionisanje, treće veću vidljivost i četvrto stabilnije poslovanje lokalnih medija. Tu su brojni primeri iz prakse, a jedan od onih koje najčešće ističem je Grad Pančevo u kojem je lokalna medijska scena veoma živa i tome svi možemo da posvedočimo. Čitaoce zanima da se „spuste“ sa tema koje čitaju ili slušaju na dominantnim medijima na neke druge teme. Na ono što im se dešava u gradu ili naselju u kojem žive.

Slično je i sa medijima koje kolokvijalno nazivamo specijalizovanim, a koji su zapravo opredeljeni za jednu oblast izveštavanja. Svedoci smo da se prilično solidno drži jedan pul specijalizovanih medija, koji se bave određenim oblastima. Na primer, bankarstvom , IT-em, energetikom i slično. Reč je najčešće o malim redakcijama, ali koje zbog drugačijeg sadržaja i specifične publike, kao i zbog interesovanja kompanija za saradnju sa njima, imaju stabilno mesto koje drže na medijskom nebu.

Sada, kako sve ovo utiče na svakodnevicu, ali i planiranje eksternih komunikacija u korporacijama? Na prvu loptu bismo rekli da to znači više posla za sve nas, što i nije daleko od istine. Razvoj lokalnih medija, posebno u kontekstu digitalizacije i promena u načinu na koji publika konzumira informacije, značajno utiče na odnose s javnošću. Ovaj uticaj je posebno vidljiv u načinu na koji kompanije, organizacije i pojedinci komuniciraju sa specifičnim zajednicama i ciljnim grupama, te kako prilagođavaju svoje strategije u skladu sa novim medijskim okruženjem. PR stručnjaci moraju pažljivije birati pristup i poruke koje šalju. Lokalni mediji sada pružaju dublje uvide u specifične zajednice, njihove potrebe i interese i omogućavaju da informacije lakše dođu do publike. To znači da PR strategije moraju biti prilagođene specifičnoj lokalnoj sredini kako bi postigle efektivnost. Univerzalne poruke i kampanje više nisu dovoljno delotvorne, već je potrebno dublje razumevanje lokalnih specifičnosti.

U novom medijskom okruženju, uspeh PR kampanja sve više zavisi od izgradnje dugoročnih odnosa sa lokalnim medijima. U vreme kada su lokalni novinari pod sve većim pritiskom da proizvode kvalitetan sadržaj uz ograničene resurse, PR stručnjaci mogu pružiti podršku kroz obezbeđivanje relevantnih informacija, organizovanje događaja u zajednici i osiguranje dostupnosti i kredibilnih partnerstava i zajedničkih projekta. Takođe, digitalizacija lokalnih medija omogućava veću fleksibilnost u izboru kanala za plasiranje PR sadržaja. PR stručnjaci sada mogu koristiti lokalne informativne portale, društvene mreže, potkaste i video platforme kako bi efikasno dosegli lokalnu publiku.

Poseban deo ove priče su i krizna komunikacija i procesi digitalizacije. Jer, najveći deo sve uticajnijih lokalnih i specijalizovanih medija su portali koji zahtevaju izuzetno veliku brzinu obezbeđivanja i pružanja neophodnih informacija. Veliki je broj „sitnijih“ kriza na lokalu, koje će lokalni novinar odmah prepoznati, ponekad čak za njih saznati i pre PR-a koji sedi u centrali. Razvoj lokalnih medija i njihova transformacija u digitalnom dobu imaju i zbog toga dubok uticaj na PR strategije. PR stručnjaci moraju prilagoditi svoje pristupe, fokusirajući se na lokalnu relevantnost, a uspeh u ovom dinamičnom okruženju zavisiće od sposobnosti da se izgrade dugoročni odnosi sa lokalnim medijima i da se odgovori na specifične potrebe zajednica.

Tekst napisao: Stefan Despotović, Head of Public Relations Center, NIS

Foto: Nebojša Babić

Na TikTok-u svaka treća objava sponzorisana

Brendovi, ali i kreatori sadržaja, u poslednje vreme sigurno su primetili promene u TikTok algoritmu. Razlog? Početak oglašavanja.

Da li ste znali da je skoro pa svaka treća objava na ovoj platformi sada sponzorisana?

Prateći trendove koje TikTok, ali i samo tržište nameće, sve je više brendova koji se pojavljuju i oglašavaju na TikToku. Ovo umnogome smanjuje šansu za viralnost odnosno šansu da video organski dopre do što većeg broja gledalaca. I dok smo ranije potpuno bezbrižno mogli da kreiramo veliki broj videa sa ciljem da deo ili što je više moguće njih postane viralno (jer je i te kako bilo šanse za to), oglašavanje je, očekivano, promenilo pravila igre.

Ovome treba dodati i činjenicu da je, kao što znamo, pažnja ljudi sve kraća te je šansa da gledalac izađe sa platforme pre nego što naš video uopšte dođe do njega – sve veća. Pa ipak, ukoliko je tema videa dovoljno dobra da se pojavi na FYP-u velikom broju TikTok korisnika i ukoliko je tema dovoljno dobra da korisnik pogleda video do kraja ili makar što duže, organskih šansi za uspeh i dalje ima.

Imajući sve ovo u vidu, u novoj eri TikToka, koja taktika za kreiranje sadržaja je dobra taktika? Kvantitet ili kvalitet? Koliki budžeti su nam sada potrebni da bismo ostvarili uspeh na TikToku? Kada početi sa implementacijom novih strategija?

Na ova i još mnoga druga pitanja daćemo odgovor na našem masterclassu “Sve tajne TikToka koje vam nisu rekli” koji će se održati u okviru dnevnog dela programa Mark Awards, 29. novembra od 11:15h u Madlenianum Opera&Theatre.

Vidimo se!

Za Marketing mrežu tekst napisao:

Marko Anđelković, digital team lead, smartpoint adria

Kako najbolje pripremiti prijave za nagrade KAKTUS?

Povodom konkursa za dodelu regionalnih nagrada KAKTUS 2024 by MPC Properties, pitali smo članove single-channel žirija – kako najbolje pripremiti prijavu i na šta će obratiti najviše pažnje prilikom ocenjivanja radova? Evo šta su nam odgovorili…

„Predstavite svoje kampanje kroz prizmu merljivih rezultata. Fokusirajte se na jasne ciljeve, inovativne pristupe i dokazanu efikasnost rešenja. Dozvolite da o vašoj kreativnosti govore brojke, i tako pokažite njenu primenjivost i stvarnu vrednost.“ Branka Letica, Executive Division Director for Marketing and Communications, NLB Komercijalna banka

„Stvorite narativ. Budite sigurni da vaša prijava jasno vodi žiri kroz segmente i da ostavlja utisak doslednosti i promišljenosti. Prilikom ocenjivanja, najviše ću ceniti smelost u idejama i hrabrost da se izađe iz okvira standardnog, ali uz jasnu strategiju koja je vodila do opipljivih rezultata.“ Bojana Savić, PR & Digital Manager, MPC Properties

„Pripremite prijavu kao da je predstavljate nekome ko ne zna ništa o radu koji predstavljate. Pokušajte da vaša prijava bude jasna i lako razumljiva, objasnite cilj, svrhu, ideju i relevantnost iste, kao i rezultate egzekucije, odnosno postignuća. Ne držite se isključivo brojeva, ispričajte nam priču tako da prijava dobije pun kontekst, a ako uz sve to uspete da izazovete emociju, na dobrom ste putu da budete zapamćeni.“ Daliborka Rosić, Marketing Director, Dr. Oetker

„Pokazati i dokazati relevantnost insajta, jer je onda jasnija snaga i lepota ideje. Samu ideju objasniti već u prvih 30s videa. Žiri gleda veliki broj kejseve i važno je da što pre shvate suštinu iz videa. Jasno i glasno iskomunicirati rezultate.“ Jovana Bradaš, Associate Creative Director, McCann Beograd

„Ideje koje izazovu onaj kako-se-ja-toga-nisam-setila osećaj biće moji najveći favoriti!“ Vanja Samardžija, Associate Creative Director, Saatchi&Saatchi Belgrade

Konkurs je otvoren do 11. oktobra do ponoći. 

Više informacija pronađite na Kaktus 2024

Začin C, OpenMind i Teads lansirali prvu omnichannel kampanju

Začin C, univerzalni začin broj 1 u Srbiji, u saradnji sa agencijom OpenMind, predstavlja prvu omnichannel kampanju realizovanu sa kompanijom Teads, globalnom medijskom platformom koja povezuje oglašivače sa vodećim izdavačima. Ova inovativna inicijativa, realizovana od avgusta do septembra kao deo kampanje za regenerativnu poljoprivredu, povećala je vidljivost brenda Začin C implementacijom premium formata na početnim ekranima Hisense Smart TV-a (kao i drugih uređaja koji koriste VIDAA OS), uz digitalnu komponentu sa prilagođenim Teads InRead formatima.

Teads i VIDAA kroz partnerstvo pružaju mogućnost da se publika angažuje na najvećem ekranu u domu, maksimizujući interakciju i postizanje merljivih rezultata u sve dinamičnijem digitalnom ekosistemu. Ovo ne samo da otvara vrata ka novim korisnicima na Connected TV uređajima proširivanjem pristupa premium inventaru Teads-a, već i omogućava brendovima da koriste precizno targetiranje kako bi svoju poruku preneli ciljnoj grupi i ostvarili zapažene kampanje na više ekrana.

Kombinovanjem prilagođenih formata oglasa koji dodatno pojačavaju priču brenda, Teads pruža priliku za osvajanje pažnje publike na najvećem ekranu u njihovom domu, maksimizujući angažman i postizanje merljivih rezultata u digitalnom okruženju koje se neprestano menja.

Jedan široki format oglasa dovoljan je da pojača prisustvo brenda na TV uređajima sa VIDAA operativnim sistemom – više od 250 brendova Smart TV-a, uključujući Hisense i druge brendove kao što su Toshiba, AKAI, Schneider, Loewe, BGH, Vortex, Element, NEI i drugi.

Pored korišćenja Connected TV komponente za doseg korisnika koji veoma malo ili uopšte ne gledaju klasičnu televiziju, InRead formati plasirani na mobilnim uređajima, desktop računarima i tabletima pomogli su kampanji da privuče pažnju ciljne grupe bez obzira na uređaj koji koriste.

Studija Mediascience iz 2023. godine pokazuje da dodavanje CTV komponente kampanji donosi bolje rezultate:

  • Povećana pažnja: CTV format privlači 129% veću pažnju u poređenju sa mobilnim uređajima.
  • Bolje prepoznavanje oglasa: Kombinovanje CTV formata sa mobilnim uređajima povećava prepoznavanje oglasa za 67%.
  • Jača namera za kupovinu: Optimizacija oglasa za CTV format dovodi do povećanja namere za kupovinu za 16%.

Ova pionirska kampanja Začina C i agencije OpenMind postavlja novi standard u oglašavanju, pokazujući moć omnichannel strategija za postizanje izuzetnih rezultata u današnjem dinamičnom medijskom okruženju. Začin C je univerzalni začin broj 1 u Srbiji (lider na tržištu sa udelom od 49% u kategoriji – po Nielsen-u 2024), koji „uvek teži da bude prvi na tržištu koji će na drugačiji i inovativan način komunicirati sa potrošačima“, izjavio je Stefan Brdarić, brend menadžer za C brend u Nestlé South East Europe Market.

„U OpenMind-u smo počastvovani što sarađujemo sa dva inovativna lidera. Ponosni smo i privilegovani što radimo sa Nestlé-om, dinamičnom kompanijom u prehrambenoj industriji, čija posvećenost napretku i kvalitetu odgovara našim vrednostima. Bliska saradnja sa Teads-om omogućava nam da budemo ispred u medijskim strategijama, oblikujući budućnost medijskih usluga kroz inovaciju i izvrsnost. Radujemo se postizanju novih prekretnica zajedno“, poručili su iz tima OpenMind-a.

„Veliko je zadovoljstvo raditi za kompaniju poput Teads-a i biti trendseter u industriji. Saradnja sa partnerima kao što su Nestlé i agencija OpenMind Srbija, koji su uvek u potrazi za sledećom velikim iskorakom u industriji, predodređena je za postizanje sjajnih rezultata“, dodala je Marija Šućur, direktorka prodaje za Teads Srbija.

Valentina Golub, lider za e-trgovinu i održivost u Nestlé South East Europe Market je rekla: „Inovativni premium formati poput ovih predstavljaju revoluciju u kampanjama nudeći interaktivna iskustva. Gledaoci mogu da se uključe tako što imaju interakciju sa klikabilnim elementima (npr. skeniranjem QR koda) i istraživanjem dodatnog sadržaja na sajtu (npr. u samo 2 nedelje QR kodovi su skenirani više od 8000 puta), gde smo dodatno mogli da razvijemo našu priču, posebno kada je tema poput regenerativne poljoprivrede, koja još uvek nije dovoljno poznata. Zato uvek želimo da budemo prvi i pioniri u korišćenju novih formata dostupnih na tržištu i zato vidimo Teads kao dobrog partnera i medijski kanal za naše aktivnosti.”

Maria Hristova-Svec, menadžerka za medije i digital za Nestlé u regionu Adriatika, Bugarskoj i Rumuniji: „Sve veći broj domaćinstava sa Smart TV uređajima čini Connected TV atraktivnom prilikom za efikasnu medijsku komunikaciju koja obezbeđuje premium sadržaj, dobru povezanost brenda, manju zasićenost u poređenju sa linearnom televizijom i znatno veću vidljivost čak i među mlađom publikom. CTV se pokazao kao veoma uspešan za našu kampanju, za Začin C, a zajedno sa InRead formatom maksimizovali smo domet. Posebno sam zadovoljna što smo omnichannel pristup testirali sa pouzdanim partnerom, kao što je Teads, s kojim već godinama sarađujemo.”

 

Roze dame protiv roze naočara

Da li je umetničkim delima mesto samo u muzejima gde su, već time što su tu gde jesu, postavljena u kontekst divljenja i poštovanja – ili imaju šta da kažu i tamo gde se odvija stvaran život, van galerijskih zidova, u prostoru svakodnevice?

Kreativni tim agencije NextGame osmislio je kampanju “Tvoje telo je umetničko delo” za Narodni muzej Srbije upravo sa pretpostavkom da je umetničko delo živo samo onda kada se “sretne” sa nama, kada nas inspiriše, izaziva emocije, razmišljanja, diskusije, poziva na dijalog… Ako se taj susret odvija van muzeja, u autobusu, kod kuće, u šoping centru ili na ulici…. pa neka bude tako. Na kraju dana važno je ono što se u tom “razgovoru” između nas i umetničkog dela desi – a ne i gde se to dešava. Iz ovog stava proistekla je kampanja za podršku ženama obolelim od raka dojke u kojoj su ženski portreti iz Narodnog muzeja “obučeni” u roze a koja je progovorila kroz digitalne sadržaje i bilborde prenoseći im poruku da nisu same i da itekako imaju podršku u svojoj borbi.

Preko 4000 žena koje godišnje obole od raka dojke u Srbiji, nažalost veoma često se osećaju upravo tako – usamljene u svojoj borbi. Kada se međutim u tu borbu, makar u svojstvu nekoga ko razume i prihvata, umeša i 40 muzeja i institucija kulture širom Srbije, koliko ih se priključilo ovoj akciji, onda to uliva nadu i daje snagu. Pošto se u okviru kampanje agencije NextGame za Narodni muzej Srbije, desilo upravo to – postignut je redak i dirljiv efekat zajedništva u različitosti. Na mrežama su se danima pojavljivali ženski portreti iz kolekcija ovih muzeja, svih umentičkih pravaca, epoha i autorskih estetika) – odeveni u roze u znak podrškama svim damama naše zemlje koje se danas bore sa ovom teškom bolešću. Među obojenim artefaktima našli su se i neki praistorijski nalazi.

Tako su nam te aktivne i brižne roze muzejske dame zapravo pomogle da skinemo roze naočare i pogledamo u ne tako roze stvarnost u kojoj najčešća maligna bolest kod žena u Srbiji – svake godine uzima veliki broj žrtava. Kampanja “Tvoje telo je umetničko delo. Čuvaj ga” zasnovana je na poruci da kao što muzeji čuvaju umetnička dela tako bi i žene trebalo da čuvaju i neguju svoja tela, odlazeći na redovne preventivne kontrole, kojima se opaka bolest u
velikoj meri može sprečiti.

Ono što je počelo kao akcija jedne institucije – Narodnog muzeja Srbije uskoro je postalo efekat snežne grudve, tako da se kampanji osim pomenutih 40 muzeja, pridružio i Euromedik sistem koji je svim damama sa muzejskom ulaznicom omogućio popust od 20% na sve relevantne preglede kada je reč o raku dojke. U ovu nacionalnu kampanju velike vidljivosti je potpuno organska. Dakle moguće je. Podrška kompanije Skip Ad Advertising koja je omogućila da se umetnička dela Narodnog muzeja pojave na bilbordima u svim tržnim centrima u Beogradu, učinila je da ova akcija bude delo kompletnog entuzijazma i zajedništva u istom cilju.

Agencija: NextGame (www.nextgame.rs)
Kreativni direktor: Bogdan Španjević
Produkcija, kreativa: Jovana Blanuša
Grafički dizajn: Anđela Antić
Videograf: Jelena Petrović