Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 4

1664 Blanc generalni je sponzor Mark Awards 2024!

Brend 1664 Blanc, kompanije Carlsberg Srbija, ove godine, generalni je sponzor Mark Awards 2024. Kako navode u kompaniji, Mark Awards jedan je od najperspektivnijih i najvažnijih projekata za razvoj tržišta marketinških komunikacija u Srbiji, pa samim tim i unapređenja položaja marketing i komunikacijskih stručnjaka u kompanijama.

„Ultimativni cilj u svakoj industriji je održavanje i poboljšanje kvaliteta proizvoda, pridobijanje novih potrošača i profit, a pored pomenutog, u kompaniji Carlsberg smatramo izuzetno važnim i događaje i mesta na kojima se nagrađuju pojedinci i kompanije koje svojim radom pomeraju granice, donose novitete na naše tržište, a originalnom komunikacijom i marketinškim pristupom izazivaju sve na tržištu da daju svoj maksimum. Mark Awards je događaj koji upravo tome služi i zato smo želeli da 1664 Blanc, jedna od zvezda našeg porfolija, bude podrška ovom značajnom događaju“, rekao je Ivan Malek, Marketing Manager kompanije Carlsberg Srbija.

„Cilj Mark Awards priznanja jeste da podstakne i motiviše marketing i komunikacijske stručnjake iz kompanija u Srbiji, ali i ukaže na njihove potencijale, talente, kreativnost i sposobnost za postizanje vrhunskih poslovnih rezultata i prepoznatljivost brenda. Mark Awards je prestižno priznanje kojim Marketing mreža želi da promoviše profesionalne uzore, ali i da svoj doprinos unapređenju i razvoju struke u Srbiji. Veliko hvala brendu 1664 Blanc što je prepoznao potencijale i značaj projekta Mark Awards, ali i što aktivno doprinosi razvoju marketinške industrije u našoj zemlji. Pravi lideri oblikuju budućnost!“, rekla je Ivana Parčetić Mitić, osnivač i CEO, Marketing mreže.

Nakon veoma uspešna tri izdanja Mark Awards, i ove godine, Marketing mreža dodeliće priznanja stručnjacima iz kompanija koji su odbacili stare načine poslovanja i odlučili da budu drugačiji. Stručnjacima koji su odabrali da budu izvanredni i da se izdignu iznad kulture istovetnosti – izuzetnim rezultatima. Mark Awards nastavlja da nagrađuje pojedince za lične poslovne i profesionalne uspehe, koji svojim radom ostavljaju trag na tržištu. Nagradićemo pojedince koji inspirišu, motivišu i podstiču da i sami dosegnemo vrhunske rezultate, a što ih i čini izuzetnim.

Na konkurs za nagrade Mark Awards mogu da se prijave svi marketing i komunikacijski stručnjaci iz kompanija u Srbiji, koji smatraju da su svojim radom i delima ostavili trag na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji. Stručnjaci iz kompanija mogu se prijaviti u jednoj od 11 kategorija, lično ili da ih nominuje neko od kolega i saradnika. Nominacije su otvorene do 7. oktobra na sajtu https://mark-awards.rs/

Pored dodele prestižnih priznanja, koja će biti organizovana 29. novembra u Beogradu, Mark Awards će i ove godine biti jednodnevni događaj, sa bogatim sadržajem u vidu panela, radionica, think tankova i masterclassova namenjenim predstavnicima kompanija.

Izabrani predsednici žirija za regionalnu dodelu nagrada KAKTUS 2024!

Konkurs za 10. regionalnu dodelu nagrada – KAKTUS 2024 by MPC Properties otvoren je do 11. oktobra. O tome ko će dobiti ovogodišnje KAKTUS nagrade odlučuje stručni žiri koji čine 40 priznatih i uglednih profesionalaca iz kompanija, kreativnih, PR i digitalnih agencija iz Srbije i regiona. Oni su, između sebe, tajnim glasanjem, izabrali kolege koji će ove godine voditi žiri za dodelu nagrada KAKTUS 2024.

Za predsednika multi-channel žirija izabran je Andreja Nježić, Co-Founder & Creative Director, Creative Disorder Studio, dok je za predsednicu single-channel žirija izglasana Lucija Potočnik, Strategic Planning & Creative Director, Studio Sonda (Hrvatska).

Single-channel žiri ove godine radiće u sastavu: Aleksandar Živanić, Creative Director, Aquarius (BiH); Anja Omerza Devčić, Head of Social, BBDO Zagreb (Hrvatska); Bojana Savić, PR & Digital Manager, MPC Properties; Branka Letica, Executive Division Director for Marketing and Communications, NLB Komercijalna banka; Daliborka Rosić, Marketing Director, Dr. Oetker; Dijana Dretar, Creative Director, 404 (Hrvatska); Divna Peškir, Senior Copywriter, Executive Group; Gal Erbežnik, Executive Creative Director, AV Studio (Slovenija); Goran Radinović, Creative & Art Director, Aritmija (Slovenija); Hrvoje Škurla, Creative Director, PINK MOON (Hrvatska); Ivana Lovrić, Social Media & PR Team Lead, Degordian (Hrvatska); Jelena Ćorsović, Head of Digital, Kreativa an element of Alkemy; Jovana Bradaš, Associate Creative Director, McCann Beograd; Julija Somrak, Creative Director, DROM Agency (Slovenija); Katarina Todosijević, Marketing and PR Director, New Moment New Ideas Company; Lucija Potočnik, Strategic Planning & Creative Director, Studio Sonda (Hrvatska); Maro Pitarević, Creative Director, Real Grupa (Hrvatska); Radoš Vuković, Art Director, Evoke Marketing Agency; Stefan Plavšić, Digital Communications Director, Olaf&McAteer i Vanja Samardžija, Associate Creative Director, Saatchi&Saatchi Belgrade.

Multi-channel žiri ove godine činiće: Andreja Nježić, Co-Founder & Creative Director, Creative Disorder Studio; Eva Gjörek, Creative Director, Agencija 101 (Slovenija); Ivana Ankić, Marketing Director, Coca-Cola HBC; Jan Omahen, Creative Director, Luna\TBWA (Slovenija); Jovana Rađen, Associate Creative Director, Fullhouse Ogilvy; Jure Tovrljan, Creative Director, Pristop (Slovenija); Marin Ostojić, Creative Director, ZOO (Hrvatska); Martina Petrović, Director of Marketing & Corporate Communications & ESG, A1 Srbija; Milan Stojanov, Creative Director, Publicis Group (Severna Makedonija); Milena Kvapil, Creative Director, Ivan Aran Studio; Milica Jelenić, Head of Customer Experience and Marketing, Generali osiguranje; Milica Šljivančanin, Marketing Manager, Henkel Consumer Brands; Nina Tanhofer, Head of Digital Strategy and Innovation, herman&partnerji (Slovenija); Svetlana Kunčer, Head of Integrated Communications Sector, Direct Media United Solutions (Crna Gora); Vanja Činić, Creative Director, Bruketa&Žinić&Grey (Hrvatska); Vanja Luetić, Creative Director, McCann Zagreb (Hrvatska); Vladimir Mitrović, Creative Director, Ovation BBDO; Vladimir Zarić, Chief Marketing Officer, Ananas E-Commerce; Vlatko Mladenović, Creative Director, Polet Group i Žare Kerin, Creative Director, Futura DDB (Slovenija).

Predsednici Žirija rekli su da će, zajedno sa ostalim kolegama, pristigle radove ocenjivati strogo, ali pravično, kao i da će nagrade dobiti isključivo najkvalitetnije kampanje, koje pomeraju granice.

Novina u okviru ovogodišnjeg konkursa za nagrade KAKTUS 2024 je nova kategorija – Podcast. U ovoj kategoriji biće nagrađen najbolji podcast koji donosi drugačiji, svež, edukativan, zabavan sadržaj, a primarni je kanal komunikacije u okviru kampanje.

Takođe, od ove godine radovi će moći biti prijavljeni isključivo u formatu video do 3 minuta, a uveden je i AI disclamer, koji podrazumeva da ukoliko su u okviru kampanje, za kreiranje vizuala ili ideja, korišćeni neki od alata veštačke inteligencije (AI), obavezno je da u prijavnom formularu bude jasno naznačeno na koji način je AI korišćen i u kom procentu u okviru prijavljene kampanje.

Ove godine prijave uključuju kampanje koje su realizovane ili većim delom realizovane u periodu od 1. avgusta 2023. do 1. avgusta 2024. godine.

Nagrade će biti svečano dodeljene na 10. festivalu integrisanih komunikacija – KAKTUS 2024, koji se ove godine održava pod sloganom „Samo oštro“. Festival će biti održan 26. i 27. novembra u Beogradu.

Uslove konkursa, propozicije i kategorije, kao i prijavni formular i Pravilnik o radu žirija, možete pogledati na sajtu www.kaktus.rs.

Zvanični hashtag festivala je #kaktus2024 

MPC Properties generalni je sponzor regionalnog festivala KAKTUS 2024!

Kompanija MPC Properties, regionalni lider u razvoju, izgradnji i upravljanju modernim šoping destinacijama i poslovnim centrima, sa najdužim tržišnim iskustvom i ekspertizom, ove godine, generalni je sponzor 10. jubilarnog regionalnog festivala KAKTUS 2024. Kako navode u kompaniji, KAKTUS je jedan od najvažnijih događaja usmeren na razvoj tržišta marketinških komunikacija u regionu, ali i mesto gde najbolji kreativci i komunikatori, kao predavači, dele informacije o poslednjim trendovima.

„Podržali smo festival KAKTUS, jer verujemo u važnost povezivanja sa kreativnom zajednicom i razmenu ideja koje oblikuju savremeno tržište. Naši (retail) objekti nisu samo prostori, već žive kao brendovi – oni su mesta susreta i inovacija u kojima se kreiraju iskustava i stvaraju emocije za naše posetioce. Sponzorstvom festivala želimo da približimo svoje brendove publici koja može doprineti njihovom daljem razvoju kroz inovativne pristupe u marketingu i komunikacijama“, rekla je Bojana Savić, PR & Digital Manager u kompaniji MPC Properties. 

„MPC Properties je brend koji prati trendove i lider je na tržištu izgradnje i upravljanja modernim šoping destinacijama i poslovnim centrima u jugoistočnoj Evropi. S druge strane, festival KAKTUS već punih 10 godina lider je u edukaciji, ali i u doprinosu razvoja tržišta marketinških komunikacija, a od ove godine prvi put dobija i regionalni karakter. Upravo zato je kolaboracija, dva snažna brenda u svojim oblastima, nekako prirodno došla i dala nam veliki vetar u leđa. Ove godine festival KAKTUS podižemo na viši nivo kako bi postao još snažnija platforma za razmenu stručnog znanja u regionu, trendova koji oblikuju tržište i primera dobre prakse. Verujemo da su upravo ovakve saradnje i razmena znanja ključ napretka advertising industrije u Srbiji i zato veliko hvala kompaniji MPC Properties što je prepoznala potencijale i značaj festivala KAKTUS, ali i što, aktivno doprinosi razvoju marketinške industrije u regionu“, rekla je Ivana Parčetić Mitić, osnivač i CEO, Marketing mreže.

Ove godine, festival KAKTUS by MPC Properties, održava se 26. i 27. novembra u Beogradu pod sloganom „Samo oštro“, a tokom dva dana kvalitetnog programa slavićemo ideje, pojedince, timove, agencije i brendove, ali i istaći snagu regionalne kreativnosti i umrežavanja.

Pored generalnog sponzora MPC Properties, KAKTUS 2024 festival podržali su i srebrni sponzori kompanije – Forma Ideale, kao i bronzani sponzori NLB Komercijalna banka i 365 Lab, kao i sponzori: Mercator-S, Henkel, SBB, Grand kafa, Frikom, Imlek, Dr. Oetker, dm drogerie markt, Atlantic Grupa – Štark, Ananas E-Commerce, MaxBet, Apatinska pivara i Coca-Cola HBC. Naši dugogodišnji partneri festivala su agencije – Ovation BBDO, Info Media Group, Alma Quattro i DPC Networks, kao i agencije koje su podržale festival – Direct Media United Solutions i Fusion Communications.

Vidimo se na Kaktusu. Samo oštro.

Zašto baš Kaktus? Nije lako izabrati ime, jer ime te obeleži. Ali zato kad legne, odmah znaš da je leglo. Tako je bilo i sa ovim, tada novim festivalom. Kaktus živi u možda najgorim uslovima za jednu biljku, sem možda baštenskih ruža iz „Varljivog leta 68-me“, koje Bata Stojković u naletu sve poseče taman kad su procvetale. Ali nije pitanje kome je teže nego ko se u tim svojim teškim uslovima bolje snađe.

A to je kaktus. Jer je otporan, jer cveta jednom godišnje, a cvet koji daje je prelep. Možda nije najlepši na svetu, ali je lep i ono što je još važnije – neočekivan.

Kada smo mu 2015. smišljali ime i vizuelni identitet hteli smo da naš novi advertajzing festival donese baš takvu energiju. Neočekivanu, a prelepu. Nije to bio prvi festival kod nas, ali se osećala potreba za novim. Nije bio ni jedini, ali se osećala potreba za još jednim. Konkurencija je uvek bila jako dobra stimulacija za svako takmičenje i sve koji učestvuju u njemu.

Sećam se da nam je prvi Kaktus proleteo kao malo duži reklamni blok na polovini filma, ali smo i tad osećali da prisustvujemo rađanju festivala koji je „here-to-stay“. Bilo je festivala i pre njega koji su počinjali i gasili se brzo, ali ovaj je nakon „premijere“ samo nastavio da cveta.

Bilo je mnogo novih stvari na našoj festivalskoj sceni koje je Kaktus doneo. Po prvi put je baš ovaj festival „zvanično“, koliko god to zvanično zvučalo, uveo pojam „integrisane kampanje“ kod nas. Tek sa ovim festivalom taj pojam, iako i do tad naravno prisutan, postaje obavezan i počinje da okupira pažnju agencija i klijenata kao ključan za širenje ideje i uspeh jedne dobre kampanje. Naravno, šta tačno znači integrisana kampanja, da li je dovoljno da brojem kanala komunikacije zadovolji tehničke zahteve kategorije ili je sasvim dovoljno da se jedan maestralno urađen kanal ureže svima – ostalo je pitanje i do danas, ali to je tema za neki drugi članak.

Pored integrisanih kampanja i pojedinačnih radova, Kaktus je od starta isticao značaj i doprinos ljudi koji su na kreiranju tih kampanja i učestvovali. Neke od tema samog festivala, a svake godine ga je krasila druga, bile su posvećene baš isticanju važnosti koje pojedinačni, a onda i timski rad svakog od učesnika ima na kvalitet i rezultate jedne kampanje.

Edukativna komponenta festivala je, takođe, bila novost. Po prvi put u okviru festivalskog programa, u Srbiju počinju da dolaze relevantni predavači iz svetske advertajzing i marketing industrije. Ljudi čija smo imena znali ili ne, a na neke od njih možda i naletali na regionalnim festivalima, počinju da gostuju sa svojim predavanjima i kod nas. Drugačiji je osećaj kada slušate kreativne direktore/ke, stratege/škinje, direktore/ke marketinga, pa čak i „cheef happiness officer-e“ (šta god to tačno značilo ostaće misterija zauvek) kako vam predstavljaju uživo projekte i kampanje koje ste do tad guglali. Neki su bili bolji, neki lošiji, zabavniji ili dosadniji, ali bili su tu i bili ste u prilici da ih, po prvi put u svojoj zemlji, čujete uživo i da sa njima popričate u pauzama festivala. Neposrednije. Inspirativnije. Za sve nas.

Žiri Kaktusa vrlo brzo iz lokalnog prerasta u regionalni i opet, po prvi put, imamo mogućnost da našu scenu ne doživljavamo sami, već sad i kroz filter advertajzing komšiluka. Rasprave na žiriranju postaju žustrije, otvaraju se novi uglovi razmišljanja i ono što je najvažnije – polako nestaje nepotrebna mistifikacija, jer počinjemo svi da pričamo otvoreno na istu temu, o istim problemima, taktikama, uspesima, razmenjujući stavove, iskustva i neiskustva na temu kreiranja uspešne kampanje.

Iz godine u godinu Kaktus festival obeležen je napredovanjem. Broj prijavljenih radova svake godine raste, a kvalitetne i nagrađivane kampanje počinju da potpisuju i nove, mlađe agencije na tržištu, što je jako važno za napredak cele industrije. Kaktus festival je postalo mesto gde vrlo lako vidiš koliko si dobar, a koliko ne, a i mesto na koje želiš sledeće godine da dođeš još bolji.

Kada sam birao način na koji ću pisati o Kaktus festivalu, shvatio sam da se danas možda mnoge stvari u festivalskoj dinamici kod nas podrazumevaju, ali da nije loše podsetiti se kad i kako je počelo.

Sada je na redu 10., jubilarni, i da ne bi prekidali tradiciju cvetajućeg Kaktus napredovanja, naš festival po prvi put postaje regionalni. To je velika i lepa stvar, i prava prilika da se zapliva malo dublje u nove vode i razmene iskustva sa kolegama iz regiona, njihovim industrijama i brendovima.

Vidimo se na Kaktusu. Samo oštro.

Za Marketing mreža magazin tekst napisao:
Vladimir Mitrović, Creative Director, Ovation BBDO

Od svakog izazova stvaramo prilike

Naslovnu stranu sedmog broja Marketing mreža magazina krasi veliki intervju sa Jelenom Fiškuš i Seanom Poropatom, suosnivačima i kreativnim direktorima agencije Studio Sonda, koji govore o svojoj dosadašnjoj profesionalnoj karijeri i izazovima na tom putu, kako je nastala ideja za osnivanje Kreativnog centra, koliku realnu težinu imaju strukovne nagrade u Hrvatskoj, ali i da li ljudi sa naših prostora poseduju kreativni gen.

Od časopisa do Kreativnog centra. Sonda je nastala u Poreču, pa ste se preselili u Vižinadu za koju ste od početka tvrdili da ima sve uslove za kreativni rad. Kako je počela Sonda ideja?
Da, naš put bi se mogao slobodno nazvati – od časopisa do Kreativnog centra. Časopis Sonda bio je prvi projekat Sonde (samoinicirani) i uključivao je još puno ljudi, od kojih su svi danas uspešni u onome što rade. Radilo se o „besplatnom informatoru za dubinsko istraživanje zabave“, koji se distribuirao po barovima, klubovima, knjižarama i drugim posećenim punktovima, prvo u Istri, zatim na području Kvarnera, a na kraju čak i u Zagrebu. Govorimo o 2004. godini, internet nam ne služi kao izvor informacija, ni približno kao što je to danas, i naš informator tada je ključno mesto putem kojeg se može saznati o tome šta se na mesečnom nivou dešava u Istri (kasnije i šire), gde otići, šta probati, šta pratiti… Tekstovi su bili autorski, dizajn publici zanimljiv, uz maskotu Sonde i naslovnice koje su uvek bile refleksija nekog značajnog trenutka u datom mesecu. I tako smo se nekoliko godina sa tim zabavaljali. U to doba razvija se i Turistička zajednica Istre i njena ponuda, kao i hotelijeri, te mi postajemo integralni deo tog rasta, jer oni u nama vide partnera za dizajnersko-komunikacijski deo. Gotovo da i nema manifestacije ili TZ-a u Istri sa kojim u datom trenutku nešto nismo razvijali. Brošure, programi, manifestacije, vizuelni identiteti, signalizacija, outdoor i gourmet ponuda… Nismo bili samo deo oblikovanja, već i osmišljavanja samih proizvoda. Polako nam se počinju javljati i lokalni OPG-ovi, vinari i maslinari sa željom da unaprede svoje poslovanje i razviju svoje proizvode i brendove. Vremenom, a stvarno nismo nikada tražili posla već nam je svaki dobro odrađen doneo novi, polako počinju i nacionalni, regionalni, pa i neki globalni brendovi tražiti naše usluge… Stižu priznanja, a sa preseljenjem iz malog Poreča u još manju Vižinadu, raste i naša vizija o osnivanju Kreativnog centra u našoj inspirativnoj Istri.

Koji profesionalni izazov vam je bio najteži u karijeri i kako ste ga prevazišli?
Oboje smo saglasni da je to rast Sonde, iako se dešavao prilično organski. Taj trenutak u kojem smo shvatili da je bitno uspostaviti procedure rada, timove i odgovorne ljude, jer odjednom taj neposredan način rada na koji smo navikli, postaje nemoguć i haotičan. Sa iskustvom koje imamo, rekli bismo da je najbolji način za rast naći kvalitetne saradnike koji su, pre svega, ljudi i koji imaju sličan senzibilitet i vrednosti, te stvoriti kvalitetno timsko okruženje. A to nije jednostavno. Nikada nismo mislili da ćemo imati firmu koju treba voditi – pustite nas da samo stvaramo… Ali eto – dogodilo se…

Ko ili šta je najviše uticalo na vaš profesionalni put?
Iako se niko u našim porodicama nije bavio kreativnim zanimanjima, svakako je podrška roditelja, koji su nas puštali da budemo ono što želimo, iako su mogli insistirati da idemo njihovim utabanim putevima (Sean – muzika i turizam, a Jelena iz porodice stomatologa). Sean će uvek istaći profesora Ivana Obrovca, koji je pokretač ŠPUD-a Pula i koji mu je otvorio nove poglede na svet dizajna i komunikacija, a Jelena učiteljicu Zdenku Korlević iz Hrvatskog, zahvaljujući čijem podsticaju je još u osnovnoj školi osvajala nagrade za svoje tekstualne radove, objavljivala pesme u Modroj Lasti.

Tokom dosadašnje profesionalne karijere radili ste za veliki broj klijenata širom regije. Na koji uspeh u karijeri ste najponosniji? Zašto?
Na Sonda Kreativni centar kao celovitu platformu koja ujedinjuje Sondu, društvo, naše poslovne klijente/partnere, druge kreativce… Zahvaljujući Sonda kreativnom centru, Sonda danas, osim što ima mogućnosti od strategije do produkcije odrađivati projekte u rasponu od značajnih regionalnih, pa i svetskih brendova, kao što su Kraš, Ledo, Frikom, Montana, Radenska, Zott, Elan, pa do lokalnih OPG-ova i vinara, partnerima može ponuditi i neke drugačije načine pristupa projektima (npr. Designed By People), ali i pokrenuti puno svojih internih projekata.

Stojite iza velikog broja kampanja koje su osvajale domaće, regionalne i svetske nagrade. Među njima i Cannes Lions 2019. godine. Ali koja od njih ima posebno mesto u Vašem srcu i za koju kažete “teško da ćemo ovo više ikada ponoviti”?
Tako nešto nikada ne kažemo, jer svaki najbolji projekat je onaj idući, što znači da nas još uvek razveseljavaju nove ideje i novi projekti, i za mnoge verujemo da će biti posebni. Imamo i neke samoinicirane projekte u fioci, čak i neke odlične nikada realizovane, jer su se u nekom trenutku realizacije promenile okolnosti kod klijenta… Ali od posebnijih izdvojili bi svakako sve što smo radili za Piquentum vina jer, osim što se razvilo veliko prijateljstvo i što je vinar Dimitri valika inspiracija, etiketu koja je na kraju i dobila Kanskog lava, smatramo relevantnom, budući da je pokazala kako etiketa može biti više od nje. Zatim, sve što smo radili za Gradsku knjižnicu Poreč, jer je to neiscrpan poligon za kreativnost po kojem plešemo već 16 godina za redom. Od komercijalnijih projekata, tu bi spomenuli da smo doneli prvi Red Dot u istoriji dvema velikim kompanijama, koje deluju na regionalnom tržištu, pa i šire: Ledu/Frikomu za dizajn King čašica i Krašu za Dorinu. Pa ipak, nikada ne mislimo da ovakve uspehe nećemo nikada ponoviti. Naprotiv! To bi bio kraj.

Koliku realnu težinu imaju strukovne nagrade u Hrvatskoj? Da li se kreativci “lože” na nagrade?
Cenimo i podstičemo nacionalna i regionalna takmičenja i strukovne nagrade, te smo i sami često njihov deo. Ne zato što se “ložimo” na nagrade, već iz nekoliko razloga. Prvi: podrška struci. Drugi razlog: uopšteno su takmičenja važna za lični razvoj. Sam čin prijave kada se secira i analira rad kroz prijavu i njegova prolaznost na takmičenjima uz komentare žirija – sve je to neprocenjiva škola ukoliko sebi dozvoliš da ne prevlada taština i znaš informacije upotrebiti u svoju korist, čak i kada čuješ/doživiš nešto što isprva zaboli. Plus, sa iskustvom i sami postajemo članovi žirija, oni koji dodeljuju nagrade. Na kraju, nagrade osvojene na kvalitetnim takmičenjima dodatni su poligon za osvajanje poverenja u rešenja od strane klijenata/partnera. Takmičenja su pozitivna za industriju, a zdrava konkurencija uvek je dobrodošla.

Gde pronalazite inspiraciju za kreiranje kampanja? Da li su ideje stvarno svuda oko nas i kako ih prepoznati?
Najbolji okidač za kreativnost sadržajan je i ispunjen život koji upijaš širom otvorenih očiju i srca, ponekad su najneverovatnije situacije osnova za kreativno izražavanje. Ona jedna rečenica koju si zapisao na jedrenju, onaj jedan bilbord koji si video na Times Square-u, ona jedna izvrsna kampanja koja ti je dotakla srce na Cannesu svojom jednostavnošću… I deca koja ti pokazuju memeove i fore poput “Bro is Mewing” i slušaju Travisa Scotta, iako si potrošio malo bogatstvo da ih vodiš na koncerte Metallice i ACDC-a. I pogled sa našeg krova na dolinu Mirne. I redovi u čekaonici. I more. I kritika. I pohvala. I prijatelj i komšija, i travčica, i loza, i koza.

Godine 2022. otvorili ste vrata Sonda Kreativnog centra, koji ima za cilj podstaknuti turistički i privredni razvoj unutrašnjosti Istre, ali i šire, kroz društveno korisne i edukativne projekte. O kakvom je projektu reč i kakvi su vam dalji planovi?
Kada smo otvarali vrata našeg Kreativnog centra postavili smo jasnu misiju – vođenim procesima buditi svesti o moći kreativnosti i kreativnom potencijalu kod pojedinaca, kako bi on postao aktivni učesnik i sa nama ostvarivao visokoefikasne kreativne projekte i uticao na prosperitet svog okruženja. Naš cilj je bio i ostao stvoriti prostor koji će okupljati ljude, inspirisati ih i omogućiti im da zajedno sa nama rade, uče i stvaraju, jer verujemo da se istinski napredak može postići samo kroz saradnju i zajedništvo. Kreativni centar je naš pilot projekat koji se trenutno nalazi u fazi dinamičnog razvoja i kontinuiranog rasta. Od otvaranja intenzivno radimo na razvijanju raznovrsnih programa i aktivnosti nastojeći uključiti što veći broj ljudi iz različitih delova Hrvatske i sveta. Naš cilj je nastaviti rasti zajedno sa našim učesnicima i partnerima, jer nema smisla da delujemo samo kao pojedinci. Smisao je u zajedništvu, tako možemo postići istinski napredak.

Na koji način ste kroz ovaj projekat uključili lokalnu zajednicu, kao i pojedince koji nemaju veze sa kreativnom industrijom?
Uvek smo tvrdili da kreativnost postoji u svakom od nas i može stvarati velike stvari ako je ispravno vođena i negovana. Upravo zato, kroz aktivnosti našeg centra želeli smo preneti tu misao, otvarajući naše programe i sadržaje za sve koji imaju želju igrati se i razvijati, istraživati i učiti nešto novo, stvarati. Tako je nastao i naš glavni program edukativnih radionica Sonda Designed by People, koji poziva sve zainteresovane, nezavisno od prethodnog dizajnerskog iskustva, da sa nama rade na konkretnim, tržišno relevantnim proizvodima. Dosada smo realizovali uspešne saradnje sa Elanom, Krašem i ove godine sa Radenskom, na čijim je proizvodima radilo 20 ljudi različitih dobi i profesija, i na koje smo jako ponosni.

Ceo intervju pročitajte u septembarskom izdanju Marketing mreža magazina.

Imenovan žiri za dodelu regionalnih nagrada KAKTUS 2024!

Konkurs za 10. regionalnu dodelu nagrada – KAKTUS 2024 otvoren je do 11. oktobra. Nagrade se dodeljuju u 25 kategorija, a dobijaju ih organizacije, kompanije, institucije i agencije za najkvalitetnije i najprofesionalnije pojedinačne i integrisane kampanje u protekloj godini.

O tome ko će dobiti ovogodišnje KAKTUS nagrade odlučuje stručni žiri koji čini 40 priznatih i uglednih profesionalaca iz kompanija, kreativnih, PR i digitalnih agencija iz celog regiona. Članovi Žirija ove godine radiće u dve grupe:

– single-channel žiri (članovi žirija ocenjuju samo radove prijavljene u pojedinačnim kategorijama) i
– multi-channel žiri (članovi žirija ocenjuju samo radove prijavljene u integrisanim kategorijama).

Single-channel žiri ove godine radiće u sastavu: Aleksandar Živanić, Creative Director, Aquarius (BiH); Anja Omerza Devčić, Head of Social, BBDO Zagreb (Hrvatska); Bojana Savić, PR & Digital Manager, MPC Properties; Branka Letica, Executive Division Director for Marketing and Communications, NLB Komercijalna banka; Daliborka Rosić, Marketing Director, Dr. Oetker; Dijana Dretar, Creative Director, 404 (Hrvatska); Divna Peškir, Senior Copywriter, Executive Group; Gal Erbežnik, Executive Creative Director, AV Studio (Slovenija); Goran Radinović, Creative & Art Director, Aritmija (Slovenija); Hrvoje Škurla, Creative Director, PINK MOON (Hrvatska); Ivana Lovrić, Social Media & PR Team Lead, Degordian (Hrvatska); Jelena Ćorsović, Head of Digital, Kreativa an element of Alkemy; Jovana Bradaš, Associate Creative Director, McCann Beograd; Julija Somrak, Creative Director, DROM Agency (Slovenija); Katarina Todosijević, Marketing and PR Director, New Moment New Ideas Company; Lucija Potočnik, Strategic Planning & Creative Director, Studio Sonda (Hrvatska); Maro Pitarević, Creative Director, Real Grupa (Hrvatska); Radoš Vuković, Art Director, Evoke Marketing Agency; Stefan Plavšić, Digital Communications Director, Olaf&McAteer i Vanja Samardžija, Associate Creative Director, Saatchi&Saatchi Belgrade.

Multi-channel žiri ove godine činiće: Andreja Nježić, Co-Founder & Creative Director, Creative Disorder Studio; Eva Gjörek, Creative Director, Agencija 101 (Slovenija); Ivana Ankić, Marketing Director, Coca-Cola HBC; Jan Omahen, Creative Director, Luna\TBWA (Slovenija); Jovana Rađen, Associate Creative Director, Fullhouse Ogilvy; Jure Tovrljan, Creative Director, Pristop (Slovenija); Marin Ostojić, Creative Director, ZOO (Hrvatska); Martina Petrović, Director of Marketing & Corporate Communications & ESG, A1 Srbija; Milan Stojanov, Creative Director, Publicis Group (Severna Makedonija); Milena Kvapil, Creative Director, Ivan Aran Studio; Milica Jelenić, Head of Customer Experience and Marketing, Generali osiguranje; Milica Šljivančanin, Marketing Manager, Henkel Consumer Brands; Nina Tanhofer, Head of Digital Strategy and Innovation, herman&partnerji (Slovenija); Svetlana Kunčer, Head of Integrated Communications Sector, Direct Media United Solutions (Crna Gora); Vanja Činić, Creative Director, Bruketa&Žinić&Grey (Hrvatska); Vanja Luetić, Creative Director, McCann Zagreb (Hrvatska); Vladimir Mitrović, Creative Director, Ovation BBDO; Vladimir Zarić, Chief Marketing Officer, Ananas E-Commerce; Vlatko Mladenović, Creative Director, Polet Group i Žare Kerin, Creative Director, Futura DDB (Slovenija).

Novina u okviru ovogodišnjeg konkursa za nagrade KAKTUS 2024 je nova kategorija – Podcast. U ovoj kategoriji biće nagrađen najbolji podcast koji donosi drugačiji, svež, edukativan, zabavan sadržaj, a primarni je kanal komunikacije u okviru kampanje.

Takođe, od ove godine radovi će moći biti prijavljeni isključivo u formatu video do 3 minuta, a uveden je i AI disclamer, koji podrazumeva da ukoliko su u okviru kampanje, za kreiranje vizuala ili ideja, korišćeni neki od alata veštačke inteligencije (AI), obavezno je da u prijavnom formularu bude jasno naznačeno na koji način je AI korišćen i u kom procentu u okviru prijavljene kampanje.

Ove godine prijave uključuju kampanje koje su realizovane ili većim delom realizovane u periodu od 1. avgusta 2023. do 1. avgusta 2024. godine.

Nagrade će biti svečano dodeljene na 10. festivalu integrisanih komunikacija – KAKTUS 2024, koji se ove godine održava pod sloganom „Samo oštro“. Festival će biti održan 26. i 27. novembra u Beogradu.

Uslove konkursa, propozicije i kategorije, kao i prijavni formular i Pravilnik o radu žirija, možete pogledati na sajtu www.kaktus.rs.

Zvanični hashtag festivala je #kaktus2024 

Google imenovao Admixer Media za zvaničnog prodajnog predstavnika za Google oglašavanje u Srbiji

Google je imenovao Admixer Media, odeljenje Admixer Advertising, za zvaničnog prodajnog predstavnika za Google Ads u Srbiji. Ovo strateško partnerstvo je osmišljeno da ponudi poboljšanu podršku, uvide i najbolje prakse lokalnim oglašivačima i agencijama, podstičući bolje poslovne rezultate i brži rast.

“Srbija je doživela stabilan rast BDP-a i značajnu digitalnu transformaciju koja je doprinela prosperitetu lokalnog poslovnog ekosistema. Počastvovani smo i uzbuđeni što možemo da doprinesemo njenom budućem daljem razvoju, pa zajedno sa Admixer najavljujemo proširenje naše podrške razvoju svih velikih i malih kompanija u zemlji. Ovo uključuje digitalne alate, edukaciju za digitalni marketing i razvoj e-trgovine pomoću Google AI alata i rešenja za oglašavanje” izjavio je Patrik Vаrking, potpredsednik Google-a u Centralnoj i Istočnoj Evropi (CІE).

Admixer Advertising je vodeća kompanija za digitalni marketing sa kancelarijama u 11 zemalja. Kao predstavnik globalnih izdavača i platformi, obezbeđuje pristup lokalnim portalima, programima i tehnologijama, kao i podršku i obuku. Od 2016. godine Admixer Advertising je zvanični partner Google Marketing Platform-a, a 2022. godine je dobio status Google Premier Partnera.

Počevši od jula 2024. godine, kao zvanični Google Ads prodajni predstavnik, Admixer Media će podržavati lokalna preduzeća i agencije u njihovim naporima da ostvare najbolje rezultate u korišćenju Google Ads tako što će pružati stratešku podršku, pomagati u razvoju strategija reklamnih kampanja, analizi učinka i optimizaciji. Koristeći puni potencijal Google Ads paketa, uključujući oglašavanje za search, YouTube i display kampanje, Admixer Media ima za cilj da pomogne preduzećima da konvertuju široke ciljne grupe u kvalitetne potencijalne klijente i krajnje kupce.

Uz podršku lokalnih timova, sertifikovanih Google Ads stručnjaka, Admixer Advertising je posvećen pomaganju klijentima da ostvare svoje poslovne ciljeve. Kroz ekskluzivne vebinare, radionice i konsultacije jedan na jedan, kompanije će steći veštine i znanja za kreiranje, izvođenje i optimizaciju kampanja na Google platformama. Klijenti će dobiti sveobuhvatnu Google Ads podršku prilagođenu njihovim potrebama i ciljevima.

“Uzbuđeni smo što možemo da najavimo naše partnerstvo sa Google-om, što je važna prekretnica za Admixer Advertising. Ova saradnja će nam omogućiti da pomognemo lokalnim kompanijama i agencijama da koriste Google napredne alate i rešenja za podsticanje inovacija i rasta u digitalnom oglašavanju. Kombinujući naše iskustvo na lokalnom tržištu, razumevanje potreba kupaca i Google alata i rešenja, iskreno verujemo da ćemo postaviti nove standarde za uspeh i efikasnost u industriji“, kaže Oleksandr Breus, izvršni direktor Admixer Advertising.

Jačanjem svoje pozicije na međunarodnim tržištima, pored Srbije, Admixer Media je isti status dobila i u Sloveniji i Kazahstanu.

“Verujemo da je ovim partnerstvom Admixer Media spreman da omogući značajan rast i inovacije u digitalnom oglašavanju širom Srbije. Lokalni oglašivači i agencije će moći da imaju koristi od personalizovane lokalne podrške kako bi postigli najbolje rezultate sprovođenih kampanja. Uvereni smo da tržišta u razvoju imaju moć ogromnog rasta i razvoja zahvaljujući primeni inovativnih i kreativnih alata koje Google Ads može da ponudi“, izjavila je Irina Overko, direktorka strategije Admixer Advertising.

Da biste saznali kako Google Ads može da vam pomogne da ostvarite svoje poslovne ciljeve, kontaktirajte Admixer Media u Srbiji. Za vesti o najnovijim Google Ads proizvodima, vebinarima i primera dobre prakse, pratite Admixer Advertising na LinkedIn-u i Facebook-u. Za više informacija posetite veb lokaciju Admixer Media.

Kad sajt i newsletter zameni sveobuhvatni komunikacioni hab

U jednom od ranijih tekstova za „Marketing mreža magazin“ konstatovali smo da je za kompanije koje posluju u tradicionalnim biznisima (poput energetskih, odnosno naftnih) najbolji recept za uspešan PR mudro i umereno kombinovanje klasičnih PR tehnika i saradnje sa medijima sa svim benefitima i prednostima koje su doneli razvoj digitalnih tehnologija, komunikacija na društvenim mrežama i multimedija.

Takav sklop omogućava nam ne samo da zadržimo postojeći nivo uspešnosti komunikacije, već i da proširimo publiku kojoj se obraćamo, a da pritom ni u jednom trenutku ne zapostavimo našu bazu koju čine sektorski novinari i tradicionalni mediji uopšte, koji su i dalje izuzetno važan stejkholder u našem svakodnevnom poslu.

Ukoliko na ovaj način interpretiramo svoj posao, osim što imamo mogućnosti da budemo uspešni u komunikaciji danas, imaćemo i prostor da inoviramo, obogaćujemo i svoju svakodnevicu činimo interesantnijom. Samim tim, i ulogu eksternih komunikacija u savremenim korporacijama ćemo zadržati na izuzetno visokom nivou.

Sada dolazimo i do same teme ovog teksta, odnosno jednog od brojnih pitanja koje razvoj PR-a nameće. A ono je sledeće – da li zbog svega pobrojanog možemo zaključiti da je vreme da polako sajtove i korporativne eksterne newsletter-e šaljemo u istoriju.

Ukratko – ne baš, ako imamo plan i konkretnu ideju šta želimo sa njima da uradimo.

Najpre, jasno je da sajtove i newsletter-e u formi u kojoj smo ih koristili pre svega pet godina i te kako moramo poslati u istoriju. Ali, opet, uz mudro kombinovanje savremenog PR-a sajtove i newsletter-e možemo ne samo očuvati, već i kroz njihovu upotrebu doneti dodatne benefite sistemima u kojima radimo. Nekoliko je tu važnih momenata.

Prvo i najvažnije – kome se i kako obraćate ovim kanalima komunikacije. Ukoliko želimo da nastavimo da negujemo formu eksternog newsletter-a moramo imati na umu pitanje kome je on namenjen i da li to što pišemo uopšte zanima ljude kojima ga upućujemo. Ogromna baza mejlova na koje se šalje apsolutno ništa ne znači ukoliko ga polovina njih ne otvori, a druga polovina ga odmah izbriše. Isto je i sa sajtovima, odnosno razvojem njihovih specifičnih delova. Koji segment sajta je namenjen kojoj ciljnoj grupi? Kakav sadržaj nudite na ključnim segmentima sajta? Sajt ne mora biti mesto dosadnih korporativnih vesti, sloboda u kreiranju je velika, pa je dosta toga na samim PR profesionalcima.

Dalje, nakon ciljnih grupa i sadržaja, tu je multimedija. Svi smo saglasni da je važna suština, ali je veoma važno i kako nešto izgleda. A danas imamo toliko mogućnosti da nešto što je interesantno napisano može i da se gleda isto tako. Granica nema, te korišćenje dizajna, igranje sa video formatima je beskrajno.

I na kraju nekoliko primera iz prakse. U NIS-u smo u razvoju korporativnog sajta i eksternog newsletter-a odlučili da primenjujemo recept koji smo koristili i kada je reč o načinu na koji smo u proteklim godinama transformisali eksterne komunikacije naše kompanije. A to se u najkraćem odnosi na zadržavanje snažne potke klasičnog PR-a i silovitu nadogradnju sistemima digitalne komunikacije, koja je zapravo mnogo više od obične nadogradnje već podrazumeva i sopstvenu filozofiju kreiranja vesti i formata kojima se one komuniciraju. Na našem sajtu smo nedavno široko rasprostranjen model korporativnog bloga (koji imamo odavno) transformisali u format platforme koju smo nazvali „Energize“. Ideja je da se na ovom mestu nađu drugačije priče iz kompanije, o kompaniji, o ljudima, procesima, pomoći zajednici i slično, a koje neće biti ispričane na korporativan, da ne kažemo često dosadan, način. Takođe, ideja je da ovo bude mesto i na kojem će novinari moći da pronađu teme, tekstove, intervjue koje će moći da preuzmu ili ih inspirišu da nam upute pitanje ili daju ideju za pisanje. U narednim godinama planiramo da unapređujemo ovu platformu dodavanjem i novih formata i njenim jačim uvezivanjem sa našim profilima na društvenim mrežama. Osim toga, delove sajta koji se tradicionalno najviše posećuju, poput Press centra ili stranice Karijera, takođe periodično redizajniramo i unapređujemo.

Slično je i kada je reč o našem eksternom newsletteru. Pokrenut je pre nekoliko godina i odmah nam je bilo važno da definišemo ciljnu grupu kojoj ga dostavljamo. Naravno da se svako može prijaviti da ga dobije, ali ono što nam je bio prioritet je da ljudi iz medija, bilo tradicionalnih, bilo novih medijskih formata na ovaj način dobiju informacije o aktivnostima naše kompanije. Osim njih, tu su i drugi važni stejkholderi kojima je važno da budu iskomunicirane naše aktivnosti. Tako da ćemo i ovaj format zadržati, unapređivati i uvezivati dalje sa već pomenutim „Energize-om“. Ideja je zapravo da imamo kreiranu jednu vrstu „eksternog korporativnog haba“ gde ćemo generisati sadržaje koji imaju veze sa kompanijom, a nisu prosto biznis i CSR vesti i da na taj način omogućimo njihov jednostavniji i širi plasman.

U godinama pred nama ćemo i te kako raditi da u tome ostanemo uspešni.

Tekst napisao: Stefan Despotović, direktor PR Centra NIS-a

Foto: Nebojša Babić

Jaffa reklama iz 1980. kao svedočanstvo o jednom vremenu

„Reklame nastaju iz mnogo razloga, ali je verovatno najmanje važan taj da bi postale dokument vremena. Ipak, neke reklame izdrže test vremena da bi postale baš to: dokument jednog doba“, navodi se na LinkedIn profilu kompanije Jaffa Crvenka.

Upravo iz tog razloga i ova kompanija ponosno čuva njivou prvu TV reklamu. Snimljena 1980. godine u nešto drugačijim novobeogradskim blokovima, za kompaniju Jaffa Crvenka ova reklama je važna iz sentimentalnih razloga, ali i kao zapis njihovih početaka. Iako taje svega dvadeset sekundi, njen lagan ton i humor, akteri i priča na neki način su i ogledalo tog doba, našeg društva, ali i advertajzing industrije u tom trenutku, u tadašnjoj Jugoslaviji.

Sve smo mi iste. Nepobedive!

REGION – BIPA Hrvatska i agencija I TO NIJE SVE lansirali su novu kampanju pod sloganom „Sve smo mi iste. Nepobedive“.

„Za ovu smo kampanju napravili smo deep dive u sve predrasude sa kojima se žene i dalje suočavaju. Jer, “sve ste vi iste”. A taj nas je proces vodio do otkrivanja istinske siline ženske snage i podrške. Zahvalni smo klijentu BIPA Hrvatska na poverenju da nastavimo graditi na platformi #nepobjediva jer verujemo da se na njoj može ispričati još puno, puno jakih priča“, navodi se na LinkendIn stranici agencije I TO NIJE SVE!