Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 36

Deloitte: Top trgovci u svetu

0

Ukupni maloprodajni prihod 250 najvećih kompanija dostigao je 5,7 biliona dolara u finansijskoj 2021 (FY2021 – fiskalna godina koja traje od 1. jula 2021. do 30. juna 2022. godine), što je povećanje od 8,5% u odnosu na prethodnu poslovnu godinu, na osnovu ukupnog prosečno ponderisanog iznosa prihoda korigovanog za kursne razlike… Ukupno, 81,6% (204) od Top 250 kompanija ostvarilo je pozitivan rast prihoda od maloprodaje, a 35,2% (88) njih je zabeležilo dvocifren rast.

U godini snažnog međugodišnjeg rasta prihoda od maloprodaje u prvih 250, vidimo da održivost ostaje visoko među prioritetima kompanija. Nekoliko igrača radi na preprodaji malo korišćene robe i vidimo mnogo tehnoloških inovacija. Uspešni trgovci na malo kombinuju tehnologiju sa ljudskim faktorom kako bi pružili optimalno korisničko iskustvo. Među 50 najbržerastućih kompanija, glavni pokretači rasta bili su luksuzni brendovi, e-trgovci i robne kuće.

Globalna snaga maloprodaje 

Ukupni maloprodajni prihod 250 najvećih kompanija dostigao je 5,7 biliona dolara u finansijskoj 2021 (FY2021 – fiskalna godina koja traje od 1. jula 2021. do 30. juna 2022. godine), što je povećanje od 8,5% u odnosu na prethodnu poslovnu godinu, na osnovu ukupnog prosečno ponderisanog iznosa prihoda korigovanog za kursne razlike. Ovaj rast se nadovezuje na rast prihoda od maloprodaje od 5,2% na godišnjem nivou zabeležen u fiskalnoj 2020. Iako i dalje predstavlja značajne izazove, maloprodajno okruženje je postalo “gostoprimljivije” u finansijskoj 2021, u poređenju sa prethodnom godinom, zahvaljujući delimičnom popuštanju pandemijskih ograničenja i vraćanju potrošača kupovnim navikama pre pandemije.

Zaustavljena potražnja potrošača za odećom i dodacima dovela je do godišnjeg rasta prodaje u segmentu od 31,3%, u poređenju sa padom od 14% u prethodnoj godini. Prodavci luksuzne robe postigli su izuzetan učinak zahvaljujući ponovnom otvaranju klasičnih prodavnica i ponovnom pojavljivanju društvenih događaja i prilika koje su pogodne za kupovinu luksuzne odeće. Format robne kuće je posebno imao koristi, sa rastom prihoda od 25,7%, nakon teške finansijske godine 2020. koju su mučili zatvaranje prodavnica i zabrinuti potrošači. E-trgovci i maloprodavci sa razvijenim digitalnim kanalima zabeležili su snažan rast prihoda tokom fiskalne 2021. godine, pored rekordnog prinosa u prethodnoj godini.

Kombinovana neto profitna marža za 250 najvećih trgovaca na malo je bila 4,3% na osnovu ukupnog prosečno ponderisanog iznosa prihoda korigovanog za kursne razlike, što je jedan procentni poen više nego prethodne godine. Ovo povećanje profitabilnosti se uglavnom može pripisati kombinovanoj neto profitnoj marži od 9,8% u sektoru odeće i aksesoara i povećanju profitabilnosti robe kao št su sportska odeća, elektronika, nameštaj, nakit…, robe za slobodno vreme, kao i diversifikaciji trgovaca.

Ukupno, 81,6% (204) od Top 250 kompanija ostvarilo je pozitivan rast prihoda od maloprodaje, a 35,2% (88) njih je zabeležilo dvocifren rast. Među maloprodavcima koji su prijavili neto profit, 88,9% (169) je bilo profitabilno, u odnosu na 82,7% u fiskalnoj 2020. Udeo Top 250 agregatnih maloprodajnih prihoda od poslovanja u inostranstvu povećan je sa 21,3% na 23,4%, a prosečan broj zemalja u kojima kompanije posluju sa maloprodajom porastao je sa 10,8 u fiskalnoj 2020. na 11,4 u fiskalnoj 2021. godini.

Kineski trgovac specijazovan za onlajn prodaju JD.com popeo se za dve pozicije na sedmo mesto na rang-listi 10 najboljih globalnih moći maloprodaje u fiskalnoj 2021. kao rezultat rasta prihoda od maloprodaje od 25,1%. Nijedan novi trgovac na malo nije ušao u Top 10 rang listu u fiskalnoj 2021. Prva tri mesta ostala su nepromenjena u poređenju sa prethodnom godinom. Prvi na listi je i dalje Walmart, sledi ga Amazon, a na trećoj poziciji je Costco. Uprkos ublažavanju ograničenja u vezi sa pandemijom, maloprodajni sektor je doživeo stalne poremećaje tokom fiskalne 2021. Ogromna većina trgovaca je zabeležila i pozitivan rast prihoda i neto profitne marže.

Vodeći trgovci nastavili su da podržavaju svoje ESG strategije, kroz mere kao što su postavljanje ambicioznih ciljeva za emisiju ugljenika, smanjenje plastike za jednokratnu upotrebu i pružanje potrošačima mogućnosti da donese odluke o kupovini koje su ekološki „osvešćene“.

Ovaj odeljak predstavlja analizu 10 najboljih trgovaca na malo na Top 250 rang-listi, zasnovanu na različitim temama uključujući prihode od maloprodaje, spajanja i akvizicije, e-trgovinu, tehnologiju, životnu sredinu, održivost i upravljanje (ESG) i neto profitne marže. Specifične informacije koje pokriva svaki trgovac zavise od informacija koje su javno dostupne. ,

Poređenje Top 10 i Top 250 

Najvećih 250 trgovaca ostvarilo je ukupnu kombinovanu stopu rasta maloprodaje od 8,5% u fiskalnoj 2021. Poređenja radi, prvih 10 trgovaca na malo je poraslo za 8% na osnovu ukupnog prosečno ponderisanog iznosa prihoda korigovanog za kursne razlike, što je pad u odnosu na rast maloprodaje od 12,4% prvih 10 u fiskalnoj 2020. Od trgovaca u Top 10, 70% se nalazi u SAD, što je znatno veći procenat od 28% američkih trgovaca na malo u Top 250. Osim toga, došlo je do povećanja procenta maloprodajnih prihoda od inostranih operacija za 2,8 procentnih poena među prvih 10 (27,9%): ovo je slično povećanju od 2,1 procentni poen kod 250 najvećih trgovaca na malo (23,4%).

Što se tiče godišnjeg rasta maloprodajnih prihoda, JD.com je bio najbrže rastući u Top 10 kompanija u fiskalnoj 2021, sa povećanjem prihoda od 25,1%. Zajedno sa Amazonom, dva digitalna prodavca su imala koristi od promene ponašanja među potrošačima ka digitalnoj kupovini, tokom i nakon pandemije. Većina od 10 najboljih trgovaca aktivno je poboljšala svoje digitalne mogućnosti, bilo primenom tehnologija u prodavnicama za pomoć kupcima (kao što su HDPhone kompanije The Home Depot) ili kroz poboljšanje njihove ponude na više kanala (kao što je JD.com novi „Kupujte odmah“ servis na zahtev potrošača).

Kombinovana marža neto profita među prvih 10 porasla je za 0,2 procentna poena sa 3,9% u finansijskoj 2020. na 4,1% u fiskalnoj 2021. godini, ali marže neto profita među prvih 10 uveliko variraju u rasponu od -0,5% do 10,9%. Target, Valgreens i Amazon povećali su svoje profitne marže za više od 1,5 procentnih poena u fiskalnoj 2021. Top 250 je zabeležilo neto profitnu maržu od 4,3%, što je povećanje od 1 procentnog poena u poređenju sa fiskalnom 2020. Povećanje profitabilnosti dolazi uprkos kontinuiranom pritisku pandemije, inflaciji cena energenata i robe, kao i rastućim troškovima radne snage.

Ceo tekst pročitajte na instore.rs

Autor teksta: Ana Filipović, Instore
Izvor: instore.rs

Dobar brief štedi vreme i klijentu i agenciji

NEKAD I SAD
Pre dvadeset godina dobila sam da vodim veliki projekat, a ujedno i zadatak da napišem brief, i to ni manje ni više nego za veliki Leo Burnett, eksperte u komunikacijama. Na početku karijere, u marketing odeljenju jednog beogradskog maloprodajnog lanca, sedela sam i pitala se – šta ću sad. Imala sam veliku tremu. Moja tadašnja direktorka me pita: „U čemu je problem, Nataša? Vi ste birali da radite sa njima.” Jesam, nije problem, ali to je ozbiljan dokument, za ozbiljnu kampanju, sve pre toga bilo je daleko jednostavnije.

Iz moje tadašnje perspektive odgovornost je bila prevelika. I danas, posle toliko godina, potvrđujem da je odgovornost velika. Od klijentskog briefa sve počinje, te ćete dobiti upravo ono što tražite. Volim da citiram jednu klijentkinju – jasno smo videli da isti tim, briefiran i vođen od strane različitih „pristupa“ daje različite rezultate.

Par godina kasnije išla sam na trening sa sličnim sadržajem – kako doći do dobrog briefa. Bile su prisutne kolege iz kompanija, iz različitih tipova agencija (kreativne, istraživačke) i bilo je interesantno posmatrati da je svako spontano na zadatak pisanja briefa potezao ka onim informacijama koje su bile od ključne važnosti za deo biznisa kojim se bavi. Istraživači su govorili o podacima, klijenti o biznisu, kreativne agencije o idejama. Komentar predavača kada je gledao rešenje mog zadatka je glasio: „Pa vi ste, izvinite, ali isfrustrirani marketing agencijama”. Danas, već skoro 10 godina radim u agenciji, očigledno ni malo slučajno u Leo Burnett-u, i sve te briefove posmatram iz novog ugla, i novog zadatka – kako klijentov brief pretočiti u kreativni brief.

Put od klijentovog briefa do kreativnog briefa je definisanje granica – šta je na klijentu da kaže, šta na agenciji da doda, koji prostor se daje agenciji u kreativnom razigravanju.

ŠUMA I DRVO
Šest slepih ljudi i slon je stara indijska priča koja govori o susretu slepih muškaraca i slona. Kako se sa slonom nikad ranije nisu susreli, svako je dao svoje mišljenje šta se nalazi ispred njega dok je dodirivao ovu životinju. Pogađajte, priča kaže da je svako interpretirao na svoj način doživljeno. Jedna od ključnih poruka jeste da svako od nas može da prenese svoj deo iskustva, priče i istine, a ono što treba razumeti da je to samo deo šire slike, a da perspektiva ima koliko ima i sagovornika.

Kada pogledamo brief dobićemo različite informacije: istraživači će podatke bazirati na rezultatima sprovedenih istraživanja, prodaja će se baviti potrebama kupaca, mestom prodaje, tehnolozi će se skoncentrisati na karakteristike proizvoda, brend tim će se baviti bizinis rezultatima, brend parametrima. I svi ovi delovi su preko potrebni, jer će svako od članova tima koji učestvuju biti u pravu. Ono što je važno jeste videti širu sliku, a tu sliku čini svaki od tih veoma dragocenih elemenata, jer kada se svaki od njih pravilno sastavi i iskoristi dobijamo slona, odnosno kompletnu sliku.

KLJUČNA PITANJA
Ovako koncipiran brief dovodi nas do toga da dobijemo glavnu poruku koju želimo da pošaljemo određenoj ciljnoj grupi kako bismo postigli određene rezultate.

Koncipirajući brief na ovaj način, klijent je dao odgovor na dva ključna pitanja: šta i kome.

Ostalo je još jedno pitanje – kako? Odgovor na ovo pitanje bi trebalo da pruži agencija koju klijent angažuje. U tom procesu agencija razmišlja šta taj proizvod/usluga donosi na jedan drugačiji način, paralelno analizirajući kome se obraća, trudeći se da dodatno razume šta je to ciljnoj grupi potrebno i šta je to što u njihovom ponašanju doprinosi u kreiranju kampanje za proizvod/uslugu.

Ipak, mnogi klijenti imaju tendenciju da odgovore i na pitanje kako. Ako ne jasnu ideju, onda izraženo mišljenje ili barem želju. I to je ponekad u redu, svako može dati insipiraciju, imati ideju. Ukoliko postoji ovakva potreba, poželjno bi bilo da ona ostane inspiracija. U situaciji gde klijent i kreativnu ideju želi konkretno da definiše, trebalo bi da dobije tačno ono što želi. Ipak, na ovaj način, klijent će ostati uskraćen za mnogo toga – a to je sve ono što je iz tog briefa moglo da nastane u procesu kreativne slobode. Sve ono što možda nije ni znao da želi.

PAZI ŠTA ŽELIŠ
U toku rada na jednoj kampanji imali smo dosta izazova, trajalo je mesecima dok smo došli do rešenja. Kad je sugerisano klijentu da smo imali problem jer brief nije bio jasan, dobili smo odgovor – ali bilo je u ključnim rečima. Pogledali smo, da, bilo je sa još 14 ključnih reči koje ne komuniciraju isto. Precizan brief svima pomaže. Svaka reč se odmerava, pa ukoliko napišete “out of the box” dobro je da to zaista i želite, jer šta se dogodi ako takvo rešenje i dobijete, a onda shvatite da možda nije momenat.

Stvaranje kampanje je proces, a kvalitetan i jasan brief njegov početak i osnov da na možda hiljadu puta ispričanu temu dobijemo potpuno novi pogled.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Nataša Bojanić, Group Account Director, Leo Burnett

Tradicionalni mediji imaju prednost

Ivan Živanović, Partner & Creative Director u agenciji Adver City, govorio je za drugo izdanje Marketing mreža magazina kojim kanalima potrošači u Srbiji danas najviše veruju.

Da li kreativna reč danas ima veću težinu offline ili online?

Kao predstavnik stare škole (naša agencija postoji već 32 godine) tradicionalni mediji imaju prednost. Tek kada slogan i lepo dizajniran vizual vidim na bilbordu ili na TV ekranu on dostavlja poruku u punom formatu. Ekran telefona je premali da bi na mene ostavio dovoljan utisak.

Nazovite me tradicionalistom, ali ja sam ekspanziju digitalnih medija doživeo kao bioskopski kino operater na početku ere video rekordera i gledanja filmova kod kuće. Ali kao što znamo, i pored kablovske televizije, Netflixa itd, bioskopi su preživeli i vratili se u punom kapacitetu.

Kojim kanalima potrošači u Srbiji danas najviše veruju?

Pravo pitanje je ipak kojim i kakvim porukama veruju. Jer ako je koncept zanimljiv, slogan upečatljiv, proizvod drugačiji, i sve to upakovano tako da ostavlja utisak iskrenosti i jasno definisane koristi za kupce, kanali komunikacije nisu presudni. Mi u agenciji imamo kampanje koje su dale fantastične rezultate samo na društvenim mrežama, ali i one koje i pored upotrebe svih kanala nisu bile dovoljno uspešne. Ja bih ipak rekao da je miks medijskih kanala najbolje rešenje, naravno sa dobro raspoređenim budžetom. Koliko god digital bio važan, poželjno je da vas kupci vide i na televiziji, bilbordu ili čuju na radiju.

Tajna je u pronalaženju adekvatnog puta do potrošača (koji nije najkraći iako naši klijenti često na tome insistiraju) u mreži raspoloživih pravaca.

Ako biste morali da se opredelite samo za jedan kanal komunikacije, koji bi to bio? Zašto?

Naša agencija je pored full servisa u advertisingu i outdoor provajder. Imamo mrežu billboard i city light panoa i led ekrana, na kojima plasiramo kampanje svojih klijenata, ali i obezbeđujemo oglasni prostor media buying i marketing agencijama. Tako da ja pristrasno biram outdoor oglašavanje.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Dok nas konkurencija ne rastavi

Živimo u vreme kada je vernost u svakom smislu, svakodnevno na ispitu. Pitanje je koliko je vernost danas cenjen kvalitet, koliki je generacijski jaz u percepciji tog pojma i šta smo dobili data driven komunikacijom o odnosu koji imamo sa kupcem.

Ipak, ono u šta iskreno verujem jeste da nema neke razlike između odnosa između brenda i potrošača i odnosa među ljudima. Potrošač, korisnik, kupac – kako god ga zvali, od brendova odavno očekuje gotovo iste stvari koje očekuje i od ljudi oko sebe – razumevanje, poštovanje, ljubav i vernost.

Pokažite potrošaču koliko dobro ga poznajete – danas, više nego ikada to je i moguće, uz softversku podršku programa lojalnosti, pametne kase, targetiranja, data driven kampanje i data based strategije komunikacije.

Kupac želi da znate kada mu je rođendan, koje mu je vino omiljeno, kakvu kafu pije. Omogućite da ta komunikacija bude dvosmerna i naviknite se da slušate.

Vernost mora biti uzajmna, odnosno ako očekujete od kupca da vam bude lojalan, morate i vi biti lojalni njemu. To znači da vrednosti, stavovi i ideje koje delite sa kupcem ne mogu da budu promenjiva kategorija, da ideje koje zastupate morate dosledno da živite kroz sve aktivnosti kako prodajne, tako i komunikacione.

Ostanite verni svojim kupcima i onda kada se kupci promene, kada im se dese važne stvari u životu, kada im se promeni starosni, bračni, zdravstveni status.
Pratite ciljnu grupu i uzmite u obzir proširenje ponude u odnosu na sazrevanje vaše lojalne grupe potrošača.

I za kraj – dozvolite im da vas, s vremena na vreme, prevare, ako vam se vrate, voleće vas zauvek.

Uzmite u obzir da su motivi za nečiju vernost različiti i da je svaki motiv pojedinačno svakodnevno na ispitu. Povremeno kupac može da proceni da je vreme da proba nešto novo, a da li će vaš odnos izdržati taj test, zavisi od toga na čemu je vaša veza zasnovana.

Svaka industrija ima svoja pravila, neke kategorije proizvoda imaju po svojoj prirodi visok stepen lojalnosti, kao što su na primer lekovi ili omiljeni frizer, dok neke kategorije podrazumevaju isprobavanje novog. Koliko vam je neko veran, najbolje ćete proceniti u odnosu na to koliko je spreman da vas brani kada se za tim stvori potreba.

I ono najvažnije – kupci su ljudi, a ne brojevi, imajte to na umu. Ukoliko verujete isključivo analitici, a ni malo osećaju, dogodiće vam se da žena 30-45 godina, koja je majka odgovara profilu gejmera i tiktokera, jer je njen telefon omiljena igračka malog sina.

Vernost je uvek bazirana na ljubavi, a najvažnije od svega – uzajamnoj.

P.S. I da, ljubav se pokazuje.

Za Marketing mreža magazin tekst napisao:
Vukašin Tanurdžić, kreativni direktor i co-owner, Kuća čuvarkuća

Change is (for) good!

Kada god nas zadesi neka velika promena, mi u agenciji često (sami sebi) kažemo – CHANGE IS GOOD. Nekada je delovalo da se tako međusobno bodrimo (i sigurno je bilo istine u tome), ali je ta krilatica vremenom postala važan deo našeg mindset-a. Bilo da je u pitanju digital revolucija, Covid-19, ekonomska kriza, nadolazeća AI „pošast“ ili nešto sasvim treće. Change is good, jer nam, osim napretka, uvek donese i neke nove postulate koje potom utkamo u naš way of (agency) life. Evo primera kako ti postulati izgledaju na primeru poslednje velike (pre AI ere) promene.

Knock, knock who’s there?
Početkom 2020. godine, najveća svetska pandemija „poslala“ je čitavu industriju na prinudni rad od kuće. Agencije su ostale prazne, a creative vibe svake od njih bio je rasut i zaključan po kućama. Siguran road to nowhere. Jer svi znamo da kreativna energija traži stalnu, live, razmenu, a kreativci „oštru ruku“.

Ili, samo nismo znali drugačije?
Tako smo zbog Covid-a, sasvim neplanirano, otkrili da promena mesta boravka ne menja nužno i efikasnost rada. Makar ne na gore. Kreativnost uvek nađe put da se ispolji, a dobra interna kultura joj, i u najtežim okolnostima, pomaže da buja. Zbog čega i mi njoj moramo da pomognemo da ostane „zdrava“.

Ili, prevedeno na logiku advertajzinga:
KEY OUTCOME #1: ADJUST AND EVOLVE YOUR CULTURE
I šta smo mi u Fullhouse Ogilvy-u sa tim uradili? Ono što nam je do pre 3 godine delovalo nezamislimo – „hibridni“ sistem (3 dana iz FHO office-a & 2 iz home office-a) postao je naš stalni modalitet rada. I to samo za neke sektore – digital, BTL i DTP tim rade u full remote-u. Jer smo shvatili da samo sa full adaptilnim pristupom možemo da budemo tamo gde želimo – u fullu.

You can’t get them all or lose some get some
Za vreme Covid-a sve se izmenilo. Redizajnirali smo sva postojeća i nepostojeća pakovanja, ali je event praktično iščezao. Realizovali smo tone online kampanja, ali nismo snimili nijedan TVC. U post-Covid svetu, korporativne komunikacije postaju „nova zvezda serije“. Employer branding je hot topic. TV je jači nego ikad, a BTL timovi (naš sigurno) potajno žele da AI može da odgovori na task „Dear AI, pls organize me an event“. Ali teško da bi u tome uspeo, zar ne? Čak i u narednih 10 godina.

Ili, ponovo:
KEY OUTCOME #2: SOME CAPABILITIES ARE YET TO COME (BACK)
Druge će da nestanu, a treće ćemo tek razviti. I to je ok. I šta smo mi u Fullhouse Ogilvy-u sa tim saznanjem uradili?
Diverzifikovali smo portfolio usluga.Npr. odlučili smo da iskoristimo momentum i „kapitalizujemo“ ekspertizu koju do sada nismo koristili na domaćem tržištu – desetogodišnje iskustvo partnera Coca-Cola Hellenic u oblasti korporativnih komunikacija u 28 zemalja. A naravno, i da nastavimo da jačamo druge i gradimo nove „nadolazeće“ veštine. Jer samo tako možemo spremni da dočekamo promene. I da se (još jednom) podsetimo zašto često kažemo: CHANGE IS GOOD.
Zato što jeste.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Maja Radak, New Business Director, Fullhouse Ogilvy

Lepo se lepim umnožava

Milena Ćirković, Account Manager u agenciji XYZ Communications, govorila je za drugo izdanje Marketing mreža magazina o kampanji „Vidi više od boje“, koju su kreirali za klijenta Samsung.

Kompanija Samsung i XYZ Communications pokrenuli su BTL kampanju sa humanim ciljem. Koliko je tema kampanje “Vidi više od boje” bila inspirativna za BTL kreativni koncept?
Za nepuna tri meseca trajanja kampanje dobili smo neprocenjive reakcije posetilaca i uverili se da je lepota u oku posmatrača. Uspeli smo da kroz objektiv Samsung Galaxy S23 Ultra telefona probudimo empatiju, ljubav, saosećajnost i pokrenemo talas dobrih dela. Ceo kreativni tim u XYZ Communications je od trenutka pristizanja detaljnog opisa kampanje, od strane kompanije Samsung, osećao izuzetnu odgovornost, ali i motiv da je učini što vidljivijom.

Naš kreativni koncept podrazumevao je mobilni paviljon sa zonom za fotografisanje koja je privukla vlasnike pasa da zabeleže jedinstvene epic trenutke sa svojim ljubimcima. Kalemegdan, Ada Ciganlija, Zemunski Kej samo su neke od lokacija koje smo obišli, a prema postignutom engagementu utvrdili smo da ovakvih akcija treba da bude više.

Koliko je izazovno biti kreativan i inovativan u BTL i LIVE marketingu, s obzirom da stalno morate pružiti nešto što će posetioci iskusiti prvi put?
Svedoci smo da su najzapaženije kampanje u svetu one koje šokiraju, dele javnost, postaju viralne. Naša target grupa je mlada, urbana, obrazovana, željna novih iskustava, a naš zadatak je da se prilagodimo njihovim preferencijama i neprekidno osluškujemo i pratimo trendove. LIVE marketing strategija/event ili experiential marketing fokusiraju se na stvaranje autentičnih iskustava koje podstiču pozitivne emocije i akcentuju uključivanje korisnika putem LIVE događaja. Mi se ne oslanjamo na tradicionalne pristupe i pasivno prenošenje poruka već na direktni angažman publike.

Da biste bili aktuelni neophodno je da pratite inovacije – koristite tehnologije poput proširene i virtuelne stvarnosti, veštačku inteligenciju, kreirate interaktivne instalacije, pružate personalizovana iskustva prilagođena individualnim potrebama ili druge nekonvencionalne koncepte. U periodu informacione preopterećenosti kada je ogromna količina sadržaja već viđena, izazov je kreirati nešto potpuno novo i relevantno što će se istaći. Takođe, ono što često zanemarimo je pritisak rokova koji može uticati negativno na kreativnost. Pod pritiskom vremena i potrebe za brzim reakcijama nekada sami sebi ograničimo slobodu eksperimentisanja i razmišljanja.

U kojoj meri je važno da agencije CSR aktivnosti integrišu i povežu sa svojim core biznisom?
CSR pored toga što predstavlja primer dobre prakse i glas velikih koji mogu da svojim primerom utiču na društvo, oplemene ga i transformišu, predstavlja i priliku da kompanije pokažu odgovornost i učvrste svoju poziciju na tržištu dodatno jačajući reputaciju. U okruženju u kome živimo se često govori i polemiše o humanosti, a nesrazmerno se preduzima. Svima nam je potreban humaniji pristup, saosećanje, empatija.

Svaka humana akcija koju preduzmemo i podržimo čini nas boljim ljudima i boljom organizacijom – lepo se lepim umnožava. Tako je i kod nas u agenciji, naš motiv jeste ljubav, uz sve izazove i “nedaće” našeg marketinškog života, uz osećaj podrške i kolegijalnosti sve se realizuje uspešno! XYZ Communications u brojnim segmentima poslovanja primenjuje CSR aktivnosti, pre svega, interno kroz model upravljanja, a zatim i u skladu sa specifičnostima industrije. Posebno je interesantno eksperimentisati u sferi dizajna, zero waste, saradnjama sa neprofitnim sektorima/lokalnim zajednicama – sve radi postizanja sinergijskih učinaka. Trendovi se menjaju, brendovi se prilagođavaju, ali vrednosti koje se kroz društveno odgovorno poslovanje plasiraju ostaju čvrsto utemeljene kao trajni ambasadori vrednosti brenda.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Glavni adut agencija je sloboda razmišljanja

Maja Subotić, Managing Director u agenciji SVA, govorila je za drugo izdanje Marketing mreža magazina o transformaciji agencija.

Reorganizacija, repozicioniranje, refrešovanje. Da li su agencije blizu ili daleko od kraja transformacije?
Agencije kao tradicionalni nosioci kreativne misli trebalo bi da su u prvim redovima biznis transformacije. To je, naravno, mnogo lakše izgovoriti, nego izvesti. Globalne mreže su sigurno već daleko odmakle, što ne znači da se u lokalu promene dešavaju istim tempom. Nije tu jedini krivac malo tržište, zaostala ekonomija, i sve ono ’’teško’’ što nas ne zaobilazi proteklih par godina, sa kulminacijom potpune krize humanosti, čija spoznaja nam je nedavno surovo preprečila put. Ljudski faktor je presudan, a implementacija promena je maraton za koji se treba dobro naoružati i ne odustajati. Agencije imaju kao adut u toj trci slobodu razmišljanja i bila bi velika šteta da tu otvorenost ne iskoriste.

Da li agencije u Srbiji danas mogu da zadovolje potrebe i očekivanja tržišta?
Ovde se vraćamo na zrelost tržišta, ali i potrebe, aspiracije, probleme sa kojima se naše društvo bori. Ne može biznis da bude neka druga priča u odnosu na kvalitet života u Srbiji, kao što ne mogu komunikacija i brend da budu drugačiji od samog načina na koji jedna kompanija živi. Namerno kažem ’’živi’’, jer je kompanija isto što i svaka ličnost, pravi, živi organizam, kojeg čine pojedinci koji se prepoznaju i okupljaju oko određenih vrednosti i zajedničkog profesionalnog poduhvata. Kompanije u određenim segmentima marketinga pokazuju ogromnu snagu i znanje, ali se i dalje dominantno vode aktivnostima konkurencije i prodajnim rezultatima, tj. tradicionalnim, reaktivnim pristupom, zanemarujući značaj sopstvenog brenda i evidentnog ponašanja kupaca koji danas traže vrednost kroz različite forme i načine, a koja se ne odnosi samo na cenu.

U 2023. agencije su vrlo oprezne sa svojim budžetima i razvojnim planovima. Zašto? Kakvi su planovi agencije SVA?
Vremena su takva da smo često i previše obazrivi u donošenju odluka, uvođenju promena koje zahtevaju jako puno energije, i to one najpotrebnije – razvojne, koja se svakodnevno troši i tanji u brzini života. SVA je bila i ostala preduzetnički vođena agencija, živa i žilava već 33 godine. To je deo našeg nasleđa i kulture i to nas održava hrabrim da i u ovo nevreme planiramo, učimo, testiramo. Radimo na integrisanju svojih ’’brand development & brand support product-a’’ koje smo proteklih godina razvijali i radujemo se da ih komercijalizujemo.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu

Čak 43 vrhunska stručnjaka nominovana za Mark Awards 2023 priznanja!

Treća po redu dodela godišnjih priznanja marketing i komunikacijskim stručnjacima iz kompanija u Srbiji, Mark Awards, izazvala je veliko interesovanje kolega. Na konkurs za prestižna Mark Awards priznanja, koji organizuje Marketing mreža, pristigle su čak 43 nominacije.

„Na osnovu pristiglih nominacija zaključak je da Srbija zaista ima vrhunske profesionalce koji, uprkos neizvesnoj ekonomskoj situaciji na tržištu, uspevaju da zadrže kreativnost i inovativnost, i postignu zapažene poslovne rezultate za svoje kompanije i brendove“, rekla je Ivana Parčetić Mitić, osnivač i CEO, Marketing mreže, i dodala: „Žiri će imati veoma težak zadak, a ono što možemo da obećamo jeste fer, transparetno i stogo glasanja. Srećno svima u nastavku takmičenja i neka najbolji pobede!“

Priznanja se dodeljuju u ukupno 11 kategorija, a najviše nominovanih je u kategorijama Rising Star of the Year, Chief Marketing Officer of the Year, PR/Corporate Communications Manager of the Year i Super Hero of the Year.

Ove godine, na čelu sa predsednicom žirija Brankom Pudrljom Durbabom, glavnom direktorkom za prodaju i zadovoljstvo korisnika, A1 Srbija, žiri će raditi u sastavu – Vlastimir Vukotić, CEO – President of Executive Board, NLB Komercijalna banka; Goran Sorak, direktor, Gorenje; Nataša Filipović, Managing Director, Ovation BBDO; Milivoj Đorđić, General Manager Adria Region, SmartPoint Adria; Katarina Pribićević, Managing Director, McCann Beograd; Ksenija Karić, CEO, Schneider Electric za Srbiju i Crnu Goru; Ljiljana Ahmetović, CEO, Shoppster Srbija & Slovenija; Marina Hadrović, Managing Director za Adria region i Bugarska, Mondelēz International; Nevena Kurtović, Managing Director, Fusion Communications; Olivera Nikodijević, Managing Director, Havas Adriatic; Violeta Kovačević, CEO, Mercator-S; Predrag Milinčić, General Manager, MARS Balkan; Sanja Milaković Kolundžija, Principal, Executive Group i Ivana Parčetić Mitić, Founder & CEO, Marketing mreža.

Cilj Mark Awards nagrade jeste da podstakne i motiviše marketing i komunikacijske stručnjake iz kompanija u Srbiji, ali i ukaže na njihove potencijale, talente, kreativnost i sposobnost za postizanje vrhunskih poslovnih rezultata i prepoznatljivost brenda.

Za razliku od drugih strukovnih nagrada na tržištu Srbije koje nagrađuju najuspešnije timove i projekte, Mark Awards nagrade biće dodeljene pojedincima za lične poslovne i profesionalne uspehe, odnosno pojedincima koji su ostavili trag na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji u prethodnom periodu.

Mark Awards je nagrada kojom strukovni portal Marketing mreža želi da promoviše profesionalne uzore, ali i da svoj doprinos unapređenju i razvoju struke u Srbiji.

Više informacija i spisak nominovanih po kategorijama dostupno je na sajtu https://mark-awards.rs/nominovani/

Snickers i Orbit te zovu da aktiviraš um i telo

Prvi septembar za mnoge je prvi dan škole, a za kreativnu agenciju Sivo to je dan koji obeležava početak velike kampanje Work&Study za brendove Snickers i Orbit. Sudeći po kompleksnosti projekta, kreativci u agenciji Sivo nisu imali letnji raspust, jer se kampanja realizuje na čak 8 tržišta u saradnji sa 16 influensera. Države u kojima se ostvaruje aktivacija obuhvataju teritorije od Adriatik regije, preko Balkana, uključujući i baltičke zemlje: Srbija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Slovenija, Bugarska, Litvanija, Letonija i Estonija. Razviti i prilagoditi koncept svim zemljama, osmisliti i kreirati sve landing stranice i postići dogovore sa popularnim influenserima na ovim tržištima moguće je samo za iskusne u poslu. Zanimalo nas je ipak šta u agenciji imaju da kažu na pitanje kako to uspevaju.

„Lako. Dobra organizacija je pola posla, a druga polovina je kreativa. Na prvi pogled, Snickers i Orbit su brendovi koji nemaju mnogo toga zajedničkog. Međutim, čim se zađe u njihovu analizu, izdvaja se jedna važna činjenica. U pitanju su proizvodi koje ljudi koriste kada osete nedostatak energije, odnosno pad motivacije. Ideja koja stoji iza kampanje je da podržimo ljude u tim trenucima. Zato smo organizovali konkurs na koji će učesnici moći da šalju svoje načine za prevazilaženje umora i manjka motivacije. Najkreativniji će osvojiti fitnes ili joga treninge sa influenserima i influenserkama u 8 zemalja i na taj način dobiti priliku da unaprede rad na sebi.”

Tako to radi Sivo, a u slučaju da vama ponestane energije pred nove radne pobede, znajte da je konkurs „AKTIVIRAJ UM I TELO” otvoren od 01.09.2023. do 01.11.2023. na stranici www.marsactiv.com.

KAKTUS All Stars – i ove godine saznaćemo ko su zvezde agencija u Srbiji

Deveti festival integrisanih komunikacija – KAKTUS by Shoppster Srbija održava se ove godine pod sloganom „Add to heart“.

Marketing mreža, drugi put za redom, dodeliće priznanja najuspešnijim stručnjacima iz agencija u Srbiji – KAKTUS All Stars.

Cilj KAKTUS All Stars nagrade jeste da podstakne i motiviše stručnjake iz agencija u Srbiji, ali i ukaže stručnoj javnosti na njihove potencijale, talente i kreativnost. Ovom nagradom, Marketing mreža želi da promoviše profesionalne uzore, ali i da svoj doprinos unapređenju i razvoju kreativne industrije u Srbiji.

Za razliku od drugih strukovnih nagrada na tržištu Srbije koje nagrađuju najuspešnije timove i projekte, među kojima su i tradicionalne KAKTUS nagrade, KAKTUS All Stars nagradiće i istaći pojedince iz agencija koji svojim radom, kreativnošću, znanjem i veštinama svakoga dana pomeraju granice na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji.

Nominovani za KAKTUS All Stars priznanja su svi stručnjaci iz agencija u Srbiji koji prijave svoje radove za tradicionalne KAKTUS 2022 nagrade do 20. septembra. U formularu za prijavu radova za tradicionalne KAKTUS nagrade, neophodno je precizno navesti imena svih članova tima koji su radili na prijavljenoj kampanji.

U kategoriji KAKTUS RISING STAR nominovani su svi mladi profesionalci iz agencija u Srbiji, starosti do 32 godine, koji se prijave za takmičenje KAKTUS Talents (powered by SBB) najkasnije do 23. septembra. 

Za KAKTUS All Stars nije moguće nominovati se mimo tradicionalnog konkursa za nagrade KAKTUS i KAKTUS Talents.

„Marketing mreža, već punih devet godina, kroz festival KAKTUS nagrađuje i ističe vrhunske projekte agencija i kompanija, a poslednje četiri godine i timove mladih talenata kroz KAKTUS Talents takmičenje. Kada timovi izađu na binu da im se uruči nagrada za nauspešniji projekat, najčešće po imenu znamo jednu ili dve osobe. Vrlo često uopšte i ne znamo ko stoji iza najuspešnijih kampanja, ko su ljudi koji, svakoga dana pomeraju granice tržišta marketinških komunikacija u Srbiji. Zapravo ne znamo ko su zvezde naše industrije. KAKTUS All Stars upravo želi da istakne i nagradi najuspešnije pojedince iz agencija koji požrtvovano rade kreirajući na taj način i našu advertising industriju. Sigurni smo da će ova nagrada značajno doprineti kvalitetu i razvoju tržišta, boljem pozicioniranju stručnjaka u agencijama, ali i da će biti najprestižnije priznanje na tržištu kojim će se dobitnici iz agencija lično ponositi“, rekla je Ivana Parčetić Mitić, osnivač i CEO, Marketing mreže. 

Ove godine nagrade će biti dodeljene u 11 kategorija. Spisak kategorija, kao i kriterijumi po kojima će se odrediti dobitnici KAKTUS All Stars priznanja dostupni su na sajtu KAKTUS ALL STARS.