Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 27

Kako planirati neplanirane scenarije?

U kontekstu korporativnog okruženja, kriza se može posmatrati kao situacija koja nije planirana ili pripremljena, ili gde priprema nije dovoljna da se suoči sa obimom događaja, a čiji rezultat potencijalno može ozbiljno ugroziti poslovanje organizacije, njenu reputaciju ili njene stakeholder-e.

Kada se kriza desi, ključna stvar je upravljanje njom i veoma je važno da se ono vrši na strateški, sistematski i jednostavan način, te je krizni menadžment sastavni deo strategije svih ozbiljnih kompanija.

Postoje krize na koje organizacija može da se pripremi, da ih predvidi i čak estimira njihov ishod, međutim, veoma često se dešava da se kriza desi i eksalira u veoma kratkom roku. U tim trenucima, jasne interne procedure i podela uloga u kriznom timu imaće krucijalnu važnost na eventualne posledice koje će kriza imati na organizaciju.

Sektor komunikacija u kompaniji, po pravilu bi uvek trebalo da bude deo kriznog tima, jer je interna i eksterna komunikacija često odlučujući faktor da li će i ukoliko da, u kojoj meri kriza narušiti reputaciju kompanije.

Krizna komunikacija obuhvata aktivnosti i informacije tokom i posle krize, sa ciljem da ograniči i umanji negativan uticaj na reputaciju kompanije.
I onda kada svi ostali koraci budu odrađeni pravovremeno i na najbolji mogući način u datom trenutku i okolnostima, ukoliko nisu obaveštene sve interesne grupe ili ukoliko je komunikacija zakasnila, reputacija kompanije će biti ugrožena. Sa druge strane, efikasna komunikacija u kriznim situacijama može pomoći očuvanju poverenja i kredibiliteta.

Važno je da se krizna komunikacija zasniva na proverenim informacijama i činjenicama, kao i da se usmerava preciznim, unapred utvrđenim mehanizmima. Sam tok krizne komunikacije zavisi od konkretnog slučaja, ali postoji nekoliko principa na kojima se zasniva svaka efikasna komunikacija tokom krize.

Najpre je to transparentnost. Otvorena i iskrena komunikacija je od suštinskog značaja u momentu kada su interna i eksterna javnost upoznate da se u organizaciji dešava kriza. Proverene informacije treba deliti čim budu dostupne, čak i ako se situacija još uvek razvija. Transparentnost gradi poverenje.

Sa druge strane, potrebno je održavati konzistentnost poruke sve vreme i kroz sve kanale komunikacije. Inkonzistentnosti mogu dovesti do zabune i urušavanja poverenja.

Ipak, ono što je po meni, najvažniji segment kada govorimo o komunikaciji tokom krize, jeste iskreno izražavanje empatije i razumevanja prema osobama koje su pogođene krizom. U najgorim scenarijima kriznih situacija, desi se da budu ugroženi ljudski životi i u takvim situacijama ljudski pristup jedina je prava reakcija i način na koji kompanija treba da se postavi.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Jovana Vještica, Communication Manager, Carlsberg Srbija

Diskriminacija i inkluzija u PR industriji

Sve što nam je strano, ostaće tako dok sebi ne pružimo priliku da se bolje upoznamo. Stereotipi koje svako od nas gaji prema drugim ljudima, bazirani su na zastarelim ideologijama i nikako ne prate brzinu promena koje se dešavaju u svakodnevnom životu.

Iako je preispitivanje onoga što mislimo da znamo za mnoge veliki korak, on je neophodan kako bismo nastavili da spoznajemo sve ono što ovaj svet ima da ponudi. Neophodna je odvažnost. Kako u pristupu tržištu rada, tako i pri samoj komunikaciji. Neophodno je da prepoznamo da svaka razlika, koja može delovati zastrašujuće i strano, u sebi krije priliku za novo učenje. Za sagledavanje sveta iz novog ugla. Naravno, treba priznati određenu vrstu pomaka. Sve više kompanija prepoznaje vrednost različitosti i inkluzije, ne samo kao moralnu obavezu, već i kao ključ za uspeh u dinamičnom poslovnom okruženju. Ova promena je vidljiva i u PR industriji. Kompanije postaju svesnije da raznolik tim donosi raznolike perspektive, što može doprineti kreativnijim i inovativnijim kampanjama. Inicijative poput mentorstva, programa liderstva i pravednih politika zapošljavanja pomažu u prevazilaženju prepreka.

Međutim, takođe je neophodno imati na umu put koji tek treba prevaliti. Primera radi, mnoge žene se i dalje suočavaju sa rodnom diskriminacijom koja je iskazana kroz neujednačene plate, manje šanse za napredak, gubitak posla u slučaju trudnoće i brojnim drugim vrstama diskriminišuće prakse. Mnogi ljudi i dalje žive u određenoj vrsti straha od osude koja bi usledila zbog njihovog roda, porekla ili seksualne orijentacije.

Oduvek sam verovala da sve polazi „iz kuće“ i da je neophodno da se promenimo sami kako bismo inspirisali druge na isto. Ponosna sam na činjenicu da su i moje kolege u kompaniji Mars, ne samo prepoznale značaj ove teme, već smo zajedno i preduzeli određene korake da je implementiramo u naše poslovanje. Shvatili smo da je neophodno da, ukoliko želimo da poboljšamo svet za sve nas, zapravo oslušnemo ljude koji će deliti taj svet sa nama. Inkluzivan svet u kojem se svi osećaju kao da pripadaju, nešto je što svako od nas u Marsu želi da vidi. I to je tema kojom se aktivno i kontinuirano bavimo.

Kroz našu #HereToBeHeard kampanju pokrenuli smo platformu preko koje je 10 hiljada žena iskreno podelilo svoje probleme i viđenje trenutne situacije ravnopravnosti polova. Dok smo kroz našu #FlipTheStatusQuo globalnu inicijativu finansijski podržali preduzetnice i žene koje postavljaju nove standarde i inovacije u svojim poljima – i na taj način menjaju status quo, prave promene na bolje i stvaraju pozitivan uticaj na svet.

Stvaranje inkluzivnog okruženja, ne samo da podržava prosperitet marginalizovanih grupa, već i doprinosi boljem životu i radu za sve. Svet u kojem živimo je raznolik i upravo ga to čini lepšim. To bi trebalo da se ogleda i u svakoj struci – pogotovu kada je oblast komunikacija u pitanju.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Vanja Vagić, Corporate Affairs Manager, MARS UBBAI

7 marketing trendova koje pratimo u 2024.

Na samom kraju godine, tradicionalno, sumiramo sve što se dešavalo u prethodnoj i pokušavamo da, na osnovu toga, pretpostavimo šta nam donosi naredna. U slučaju marketinga, čini se da nije teško predvideti u kom pravcu će se trendovi kretati. Evo nekoliko njih za koje već sada možemo reći da će obeležiti 2024.

Video je i dalje kralj sadržaja
Tokom 2023, svi smo svedočili usponu kratkih formata video sadržaja, a sve zahvaljujući globalnoj dominaciji TikToka, Instagram reelsa, YouTube shortsa i sl. S obzirom na veliki uspeh, u 2024. nastavljamo istim tempom – jer dobre stvari ne treba menjati, zar ne?

Ipak, ono što će biti novo kada je reč o video marketingu jeste porast popularnosti live streaminga, jer upravo ovakav format omogućava interakciju sa publikom u real-timeu, obezbeđujući preko potrebnu personalizaciju. I naravno, šta drugo reći osim – budite kreativni, dok istovremeno ostajete u “granicama” svog brend identiteta.

Koncept i nova iskustva u event industriji
Ova godina bila je fantastična godina za event industriju. Tokom leta niste mogli da pronađete slobodan stage ili LED ekran… Koncerti su bili puni, tražila se karta više… Tako je bilo i u B2B event industriji. Ali, šta razlikuje običan “by the book” event od “wow” eventa? Pa koncept, ideja i realizacija. Kako merimo rezultate eventa? Da li po osmesima na licu učesnika ili po milionima pregleda, lajkova i komentara na društvenim mrežama? Stvari su se promenile i moramo da budemo svesni da B2B eventi više nisu samo mesto okupljanja gostiju koji će odslušati prezentaciju ili neki program. Oni su sve jači alat B2B promocije. Stvarajte evente za pamćenje! Uložite u ideju, out of the box stvari, koncepte – vratiće vam se višestruko u promociji i biznisu. Tehnička realizacija više nije problem – dobavljači u Srbiji i regionu imaju opremu da ispune svaku vašu želju. Samo planirajte i budite spremni na vreme!

AI alati u digitalnom marketingu
Godina 2023. takođe je protekla i u znaku uspona veštačke inteligencije kao i proširivanja oblasti njene primene. AI je naročito pomogao unapređenju i automatizaciji u oblasti digitalnog marketinga – brendovima je znatno olakšan način interakcije i dolaženja do publike.

Koliko vas svakodnevno koristi AI u poslu kao što koristi email ili ga koristimo isključivo za potrebe kampanja da bismo osvojili neku nagradu? U 2024. AI treba da bude vaš omiljeni kolega koji će vam uštedeti barem 1h dnevno rada. Investirajte svoje vreme u učenje o AI-u, vratiće vam se jako brzo.

Podaci podaci podaci
Svedoci smo sve većeg proja loyalty programa u gotovo svim industrijama: FMCG, fashion, horeca, turizam itd. Blackfriday je ove godine “izuo”, iskakao je iz frižidera, tržni centri su bili prepuni ljudi. A kakva je bila prodaja? Da li su se masna ulaganja zaista isplatila? Šta kažu profiti najvećih retailera? Ja mislim da im dobro ide. Mislim da koriste podatke sve pametnije i da sve bolje razumeju svoje kupce. A kako vi koristite podatke vaših kupaca? Da li ih uopšte imate? Da li testirate ili još uvek analizirate? Vreme je da promenite pristup.


Foto: Shutterstock

Podkast marketing
Nakon što su pre nekoliko godina doživeli “bum”, podkasti održavaju nivo svoje popularnosti i danas. Sa audio, prešli smo na video podkaste što je možda još i bolji način da ispričate svoju priču, a tako ćemo nastaviti i u 2024.

Društvene mreže kao novi pretraživači
Ova informacija nije nova – istraživanja sprovedena tokom 2023. godine pokazala su da 67% TikTok korisnika koristi ovu platformu za pretragu željenih informacija, što je ozbiljan “napad” na Google.

Iz ovog razloga, važno je optimizovati sadržaj koji kreiramo i objavljujemo na društvenim mrežama, a to uključuje unos ključnih reči, haštagove, alt tekst, linkove.

Autentične priče, storytelling i storyliving
Na kraju, važno je istaći sledeće: koliko god veštačka inteligencija “umešala prste” u način na koji radimo i stvaramo, naša ciljna publika više nego ikada će ceniti ljudski pristup. Dok smo nekada razmišljali samo u pravcu B2B ili B2C, u 2024. godini bi trebalo da se okrenemo B2H (business-to-human) načinu kreiranja sadržaja i slanju poruka.

Osim toga, zaboravite na savršene, uglancane priče koje su daleko od realnosti. Autentičnost je ono što se traži budući da je upravo ona ključna za povezivanje brendova sa željenom publikom – ispričajte priču svog brenda otvoreno i toplo ljudski, kroz blogove, objave na društvenim mrežama i sve forme videa.

A ako imate nekoga ko vašu priču živi i ko je spreman da je podeli sa ostatkom sveta – vi ste najsrećnija osoba na svetu! Probudite emociju, ali onu iskrenu. U eri veštačke inteligencije, više nego ikada nam je potreban ljudski kontakt.

Za Marketing mrežu tekst napisao:
Milivoj Đorđić, General Manager Adria Region, smartpoint adria

Tu gde ste vi, tu su naši ljudi!

Kompanija Telekom Srbija predstavila je novu kampanju pod nazivom „Tu gde ste vi, tu su naši ljudi“.

Kako navode na svom LinkedIn profilu, ovo je jedna od njihovih najšarmantnijih reklama, a zasluge pripisuju svojim kolegama. „Želeli smo da vam predstavimo zaposlene koji možda ne znaju da glume, ali su profesionalci u svom poslu i uvek su tu za vas, naše korisnike.
Ispostavilo se da kolege imaju talenat za glumu, pa su u spotu zapravo glumili da ne znaju da glume.“

Uživanje bez griže savesti

REGION – Kandit je predstavio novi TVC za Kandit No Guilt čokolade.

Kako navode na LinkedIn-u, inspirativni TVC odražava viziju njihovog brenda – uživanje u svakom trenutku, bez griže savesti. „U životu postoje stvari za kojima žalimo, ali naša No Guilt čokolada sigurno nije jedna od njih. Ovaj TV spot želi podeliti radost i osećaj slobode koje pruža No Guilt čokolada – puna ukusa, ali bez dodanog šećera.“

FICE: Na rang listi najuspešnijih tri agencije iz Hrvatske

SVET – TOP FICE objavio je nezavisnu rang listu sastavljenu na temelju uspeha marketinških i komunikacijskih agencija na festivalima širom sveta. Ove godine na listi su se našle i tri agencije iz Hrvatske – Bruketa&Žinić&Grey, Studio Sonda i Studio Tumpić. Na listi ove godine nema agencija iz Srbije.

FICE je nastao iz Ibero-američkog festivala kreativnosti i strategije FICE, koji je do 2017. bio takmičenje koje je svake godine nagrađivalo ibero-američke agencije u različitim kategorijama, akademskim događajima i konferencijama.

Za ocenjivanje, Top FICE uzima u obzir rezultate više od 50 globalnih, lokalnih, regionalnih i specijalizovanih festivala, kao što su Cannes Lions, ADC Awards, Cresta, Effie Europe, Epica, The Drum OOH i druge.

Više informacija pronađite ovde.

Štit – kampanja protiv nasilja nad ženama

REGION – Postaknuta ubistvom Nizame Hećimović koji je zgrozio ceo region, Ida Prester je predstavila novi spot za pesmu “Štit”, koju je posvetila upravo njoj. “Štit” ujedno označava početak istoimene kampanje, koju je uz Idu inicirala i organizacija Arterarij koja se bavi promovisanjem društvene tolerancije, a cilj kampanje je da se osvesti javnost i ukaže problem nasilja nad ženama.

U kampanju su se kroz spot uključila brojna poznata imena iz regiona: pevačice Seka Aleksić, Lela Laković, glumice: Anđelka Prpić, Milena Radulović, Aleksandra Tomić, Sandra Silađev, Jelena Stupljanin, Tihana Lazović, Jadranka Đokić. Voditeljke Marija Kilibarda, Aida Alilović Jokanović, Marijana Batinić, Tajana Beck, novinarka Mojmira Pastorčić, novinar Aleksandar Stanković. Podršku su dali i glumci Andrija Milošević, Bane Trifunović, Goran Bodgan, Frano Mašković, bivši košarkaš Dino Rađa, alpinista Tomislav Cvitanušić, fudbalerka Dina Blagojević, vaterpolista Filip Filipović, trener Vuk Vukašinović. Tu su i aktivistkinje Nadine Mičić, Lana, Nikolina Pavićević – Kritički, Ivana Radović, Gorica Ivić, Arijana Lekić-Fridrih, Maja Mamula, psihološkinja Danijela Ostojić, DJ Tijana Todorović. Književnik Miljenko Jergović, pesnikinja Monika Herceg Domagoj, bloger Jakopović Ribafish, doktor Natko Beck, manekenka i model Viktorija Rađa, kao i reperi Frenkie i Kontra.

Kampanja simboličnog naziva štit želi da oformi i u stvarnosti, od svih nas koji vidimo i brinemo o žrtvama nasilja. Jedan od ciljeva kampanje je podstaknuti institucije da se u većoj meri uključe prilikom zaštite žena od nasilja, posebno u kontekstu prevencije, ali i ohrabriti žene da traže pravnu i psihološku pomoć.

Pesmu „Štit“ napisala je i izvodi Ida Prester, aranžman je uradio zagrebački synth-pop bend Pocket Palma. U ime Arterarija, Romano Nikolić je režirao spot, Mario Mažić je producent kampanje. Produkciju spota potpisuje Leptir produkcija (Miroslav Kosanović, Sara Marija Knežević, Zoran Garača).

WANNABE DIGITAL AWARDS: Ovo su najuspešniji influenseri u regionu

WANNABE DIGITAL AWARDS održan je prošle nedelje u Pozorištu na Terazijama u Beogradu, u organizaciji WANNABE MAGAZINE. Nagrađeni su najuspešniji influenseri iz celog regiona.

Srbija

Fashion Influencer of the Year 2023: Danijela Dimitrovska

MAYBELLINE Beauty Influencer of the Year 2023: Marija Ćalović

LA ROCHE-POSAY Lifestyle Influencer of the Year 2023: Dušan Petrović

MOM Influencer of the Year 2023: Dolores Milošev Erdeg

LIDL Food Influencer of the Year 2023: Sanja Zelenović

MILKA Rising star of the Year 2023: Marija Hadžović

Micro-influencer of the Year 2023: Majda Stamenković

TikToker of the Year 2023: Mića Ašćerić

Comedy Influencer of the Year 2023: Veselin Vladimir Zvekić

NIVEA Influencer of the Year 2023: Dunja Jovanić

Special award – social responsibility 2023: Iva Parađanin

Special award – Body positivity powered by DOVE 2023: Dragana Dukuljev

People’s Choice award 2023: Milan Maglov

Hrvatska

Fashion Influencer of the Year 2023: Paula Sikirić

MAYBELLINE Beauty Influencer of the Year 2023: Ema Luketin

Lifestyle Influencer of the Year 2023: Andrea Trgovčević Iličić

MOM Influencer of the Year 2023: Maša Zibar

Food Influencer of the Year 2023: Maja Brekalo

Rising star of the Year 2023: Ivana Mišković

Micro-influencer of the Year 2023: Ivana Pirizović

TikToker of the Year 2023: Nika Pavičić

NIVEA Influencer of the Year 2023: Kristijan Iličić

People’s Choice award 2023: Ela Jerković

Crna Gora

MAYBELLINE Fashion Influencer of the Year 2023: Sandra Mitrović

Lifestyle Influencer of the Year 2023: Maja Ćeranić Bučanin

NIVEA Micro-influencer of the Year 2023: Kristina Banjević

Comedy influencer of the Year 2023: Nataša Kovačević

People’s Choice Award of the Year 2023: Nataša Kovačević

Bosna i Hercegovina

Fashion Influencer of the Year 2023: Erna Saljević

MAYBELLINE Beauty Influencer of the Year 2023: Kosta Miljković

Food Influencer of the Year 2023: Maja Gojić

Lifestyle Influencer of the Year 2023: Robert Dacešin

Mom Influencer of the Year 2023: Andrea Tomašević Kolenda

Rising Star of the Year 2023: Naida Kadić Klico

Micro-influencer of the Year 2023: Ena Avdić

TikToker of the Year 2023: Sead Hrustanović

NIVEA Influencer of the Year 2023: Amina Efendić

People’s Choice Award 2023: Ivona Aleksić

Slovenija

Fashion Influencer of the Year 2023: Tesa Jurjaševič

MAYBELLINE Beauty Influencer of the Year 2023: Indira Ekić

Food Influencer of the Year 2023: Nina Kastelic

Lifestyle Influencer of the Year 2023: Noemi Zonta

Mom Influencer of the Year 2023: Barbi Završnik

Rising Star of the Year 2023: Ana Marija Mihelič

NIVEA Micro-influencer of the Year 2023: Rebecca Gliha

People’s Choice Award of the Year 2023: Indira Ekić

Foto: Nikola Radulović, Jovana Jarebica i Aleksandar Carević

Izazov merenja konzumacije medija

U svojoj, preko 20 godina dugoj karijeri u komunikacijskoj industriji čula sam puno puta pitanja poput: koja je vrednost PR; kako ćete nam pokazati uticaj PR-a na naše prodajne rezultate; koliko vrede ove PR objave? Ako se oko nečega uvek vodila rasprava, onda je to kako meriti vrednost PR-a. AVE (advertising value equivalency) davno je napuštena forma izveštavanja, jer je Barselona princip jasno objasnio šta se ne bi smelo, a šta ne sme računati kao vrednost PR-a. Precizno definisanim KPI-evima uz prikaz ROI, PR merenja pomoći će maksimalnom iskorišćavanju resursa temeljeno na relevantnim podacima.

Postoji više razloga zašto su PR metrike važne i zašto treba da postanu sastavni deo vaše komunikacijske strategije. Praćenjem rezultata moći ćete pratiti zadovoljstvo kupaca, veću lojalnost, efikasnost kampanja, kao i alata i platformi koje su predložene strategijom. Moguće je pratiti različite PR pokazatelje, svakako je cilj odabrati one koji su relevantni za vaše poslovanje.

Evo nekoliko ideja šta sve možemo pratiti: vašu kompaniju, vaše brendove, ključne ljude koji su važni za vašu kompaniju ili industriju, celu industriju, konkurenciju, jer prijatelje držite blizu, neprijatelje još bliže. Odredite optimalan broj ključnih reči koje pratite, jer preširoko praćenje nije efikasno. Mi u Abecedi smo za to razvili nekoliko alata kojima olakšavamo klijentima svakodnevni pregled svih bitnih tema i ključnih reči. Sjajna stvar sa kojom imate pregled na svim bitnim, i za vas relevantnim temama, a bez da ste potrošili puno vremena za pregled i donošenje zaključaka.

Izgradnja pozitivne reputacije i vrednosti brenda jedan je od najvažnijih zadataka komunikacijskih kampanja. Kako bismo znali jesmo li ostvarili rezultate moramo meriti njihov učinak. Kampanje mogu uticati i na svest o kompaniji, ali i na reputaciju kompanije, stoga je njihov ishod vitalna metrika koju treba pratiti. Sjajan PR može vam pomoći da proširite glas o svojoj kompaniji i onome šta radite. Na kraju, pomoći će u isporuci ključnih poruka koje želite da dođu do vaših ciljnih grupa.

Reputacije vašeg brenda, odnosno, kako javnost gleda na vaš brend – jedno je od vaših najvažnijih aduta. Ako javnost negativno gleda na vaš brend, to može imati dugoročne implikacije na poslovanje. Stoga je izgradnja reputacije i praćenje njenog statusa jedan od najvažnijih zadataka svake komunikacijske kampanje. Ako se želite uveriti koliko je to važno, pitajte bilo kog političara koliko mu je reputacija bitna i zašto je njegovim protivkandidatima najvažnije poljuljati njegovu reputaciju. Kako ne bi bilo iznenađenja, mi za naše klijente imamo razrađene sisteme praćenja reputacije, a od kada su pojedine teme postale najvažnije u poslovanju, poput ESG-a, uveli smo i nove alate, pa tako imamo razrađen alat kojim pratimo uticaj ESG strategija na reputaciju. U sklopu našeg alata Better Company osiguravamo sprovođenje komunikacijskih strategija za ESG projekte, koji imaju sve veći uticaj na reputaciju, pa kroz sledeći korak pratimo rezultate, kao i promene nakon sprovedenih kampanja.

Ono što, takođe, treba pratiti jeste doseg. PR kampanje bez publike dobar su način za gubljenje vremena, a saopštenja za javnost vredna Pulitzerove nagrade bezvredna su ako ih niko ne čita. Merenjem dosega, kada je vaš brend istaknut ili spomenut, moći ćete proceniti mogući uticaj koji pokrivenost može imati. Korišćenje platforme za praćenje medija za procenu ovih metrika omogućuje vam donošenje boljih odluka za vašu kompaniju. Na kraju dana sužava mesta gde želite trošiti svoje vreme i energiju.

Share of Voice (SoV) PR je metrika koja meri spominjanje vašeg brenda u medijima u odnosu na spominjanje vaše konkurencije. U visoko konkurentnim industrijama, razumevanje procenta industrijskih medija, koji spominju vaš brend, izvrstan je način za merenje vašeg autoriteta u oblati u kojoj poslujete. SoV se može izračunati uzimanjem važne metrike, kao što su spominjanje u industrijskim publikacijama, i deljenjem metrike vašeg brenda sa spominjanjem svih brendova u vašoj industriji. Zatim pomnožite sa 100. Ako je vaš brend imao 450 spominjanja u industrijskim publikacijama, a ukupan broj spominjanja svih brendova (uključujući i vaš) bio je 1975, vaša bi jednačina izgledala ovako: 450/1975 x 100 = 22,78. To bi značilo da bi vaš medijski udeo u industriji bio 22,78%.

Ovo je sjajna PR metrika koju možete imati, jer vam omogućava upoređivanje uspeha vašeg PR tima. To se može uporediti sa vašim konkurentima. Osim toga, anomalije u SoV-u mogu vas upozoriti na češće spominjanje vas ili vaše konkurencije, ili vam omogućiti da se poboljšate u oblastima u kojima zaostajete. Društvene mreže u velikoj su meri uticale na PR metrike, pa je danas korišćenjem nekih od ponuđenih alata jednostavno dobiti podatke o spominjanju ili sentimentu.

Sentiment je posebno važan, jer analizom sentimenta dobijamo podatke o emocijama ljudi koji govore o vašem brendu na raznim kanalima. Znajući da li je neko imao pozitivne, neutralne ili negativne misli o vašoj kompaniji, možete izvući zaključke i primeniti promene na temelju njih. Ukratko, sentiment pruža vredan uvid u želje i potrebe vaših kupaca, ali i pomaže u merenju uspeha ili neuspeha vaših komunikacijskih napora.

Ako vam se sve ovo čini komplikovano, ali korisno, ne brinite, svaka agencija koja drži do sebe može vam pomoći u izveštavanju koje vam treba. Mi to radimo svaki dan.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Marina Bolanča, CEO, Abeceda komunikacije (Hrvatska)

Kako (da) pričamo o energetici?

Koliko primera komunikacionih kampanja energetskih kompanija možete na „prvu loptu“ da se setite? Da li vam se zadržava pažnja kada čujete termine poput – „energetska bezbednost“, „sigurnost snabdevanja“, „proizvodnja i prerada nafte i gasa“? Ili odmah poželite da okrenete stranicu i pročitate nešto drugo? Nešto lepršavije i jednostavnije?

Nije tajna da komunikatori u energetskom sektoru imaju dosta zahteva koje pred njih stavlja priroda industrije u kojoj rade. I kako ne bi odmah bilo – „jao, evo još jedne industrije koja misli da je baš ona specifična“, da krenemo redom…

Osnovni postulati eksterne komunikacije u naftno-gasnom sektoru su, naravno, isti kao i u bilo kojoj drugoj industriji ili društvenoj sferi – transparentnost, preciznost, pravovremenost, doslednost, fer odnos, dostupnost, empatičnost, balans, kontekst. Ali, ukoliko krenemo dalje u nadogradnju, sve se menja. Naime, postoji određen broj izazova sa kojima se komunikatori u naftno-gasnom sektoru sreću globalno i to nije vezano za region u kojem mi radimo.

Najpre, komplikovanost i specifičnost samog biznisa. Naftno-gasni sektor ne samo da obiluje mnoštvom stručnih termina i operacija, koje malo ko van tog sektora razume, već to često vodi i u odbojnost da se nešto više o samom sektoru sazna. To je čvrsto povezano i sa samom emocijom konzumenata. Jer, dok na primer, određeni proizvod u industriji mobilnih telefona potrošač voli, želi, produkti naftno-gasne industrije se često posmatraju kao neželjeni trošak. Znači, percepcija javnosti o energetskim temama se visoko pozicionira, ali sa aspekta raspoloživosti resursa, zaštite životne sredine, investicija i cena i zato se sa posebnom pažnjom mora pristupiti kreiranju svakog komunikacionog plana.

Drugo, treba biti iskren pa reći da je globalni izazov sa kojim se cela industrija susreće stepen poverenja javnosti koji je naročito poljuljan nakon globalnih katastrofa, poput eksplozije naftne platforme „Britiš petroleuma“ u Meksičkom zalivu i posledica na ekologiju koje je curenje nafte, koje je trajalo nedeljama i mesecima, ostavilo. Slede digitalizacija, zatim specifičnost same medijske slike i opšteprisutne polarizacije, ali to je ipak nešto sa čime se sreću i druge industrije. Nakon svega kako (da) pričamo o energetici?

Najpre, svi koji se bavimo eksternom komunikacijom u naftno-gasnom sektoru moramo biti aktivniji i proaktivniji od drugih. Biti zadužen za komunikacije jedne energetske kompanije nije uvek lak i zabavan posao, što se inače pripisuje odnosima sa javnošću. Industrija sama po sebi okarakterisana je kao tradicionalna, isključivo biznis orijentisana, nema tu komunikacionu lepršavost što je slučaj u modnoj ili bjuti industriji. Majstori komunikacija kod „teških“ industrija znaju da sa jedne strane imaju važne brojke, podatke, naučne analize, a sa druge strane čitaoca ili konzumenta sadržaja, koji u nekoliko sekundi želi da pročita ili pogleda suštinu. Zato je presudno da poruka bude jasna, da isfiltrira najvažnije stavke, a da opet bude čitljiva, efektna i korisna. Preuzimate ulogu analitičara, inženjera, biznis stratega, jer sve njihove ciljeve treba da sažmete u jednu krovnu poruku koja zadovoljava potrebe biznisa, ali i publike kojoj je informacija namenjena. Moramo kontinuirano graditi poverenje sa publikom, da konstantno upoznajemo javnost sa projektima zaštite životne sredine, da pronalazimo načine da pristupimo najširoj javnosti i informišemo je o tome šta i kako radimo.

Dalje, naftno-gasni sektor moraće da nastavi da jača upotrebu digitalnih kanala komunikacije i da nastavi da menja stil komunikacije, uz korišćenje svih novih alata. I to mnogo više od „modernih“ industrija. Nafta ne može da postane digitalna, ali unapređenjem i digitalizacijom komunikacije benefiti će doći. A oni su brojni. Svaki komunikator u oblikovanju svoje poruke nailazi na dilemu – zašto bi neko toj temi posvetio svoje vreme i kako poruka treba da glasi da bi bila jasna, prijemčiva, lako prenosiva kroz različite kanale, od tradicionalnih do digital platformi. U NIS-u nastojimo da eksternu komunikaciju iznova i iznova inoviramo, da preispitujemo svaku poruku, kako ne bismo upali u neku od zamki izazova koje sam nabrojao. I mogu neskromno reći da u tome uspevamo. Temeljno smo proteklih godina menjali stil komunikacije, potpuno promenili strukturu svojih komunikacionih planova, jačali digitalno prisustvo, uveli nove kanale komunikacije. Do kraja ove godine planiramo izlazak na još dva digitalna kanala, ali i da nastavimo da unapređujemo rad sa tradicionalnim medijima.

I na kraju, ponoviću zaključak koji se uvek nametne kada se priča o ovoj temi, a i dobar je kao podsetnik – ako želimo biti uspešni u pričanju priča o energetici, ne možemo se uljuljkivati i imati komfor nekih drugih industrija. Nemamo taj luksuz. Mi promenu stila komunikacije i proaktivnost moramo svakodnevno unapređivati, uz neizbežan dalji razvoj digitalnih rešenja i platformi. Jer, da se podsetimo – inovativnost i proaktivnost su budućnost i energetike i PR-a.

Za Marketing mrežu tekst napisao:
Stefan Despotović, direktor PR Centra NIS-a