Nova normalnost uveliko je počela!

Dragoljub Damljanović, predsednik SAM-a, specijalno za Marketing mrežu govori o SAM Akademiji, kao i koji je biznis model poslovanja bio najbolje rešenje za jedan od najizazovnijih perioda.

Pandemija je promenila opšte tokove poslovanja, uspostavila nova pravila na tržištu. Šta je pokazala praksa, koji je biznis model poslovanja bio najbolje rešenje za jedan od najizazovnijih perioda?
To su oni biznisi koji su pokazali sposobnost prilagođavanja, fleksibilnosti i transformacije, koji su uspeli da sačuvaju zaposlene, kao i mogućnost da dugoročno planiraju i prilagode strategije na dugi rok. Takvi biznisi su usmerili strategiju i planove tako da prilagode poslovne procese novim zahtevima tržišta i epidemiološkim merama, zadrže radna mesta i oni spremniji su sproveli i transformaciju i digitalizaciju poslovanja. Sve firme koje su podelile zajednički teret prvog udara krize sa svojim timom mnogo su zdravije nastavile dalje poslovanje. Menadžeri koji su tada razumeli strahove i zabrinutost zaposlenih, sada, posle određenih promena koje smo preživeli, mogu da računaju na posvećeni tim. Solidarnost je pokazala svoj značaj, a na njoj će se sigurno bazirati i budući CSR projekti.

Koliko su menadžeri bili otvoreni da prilagode svoje poslovanje i odgovore na sve izazove digitalizacije koje je doneo život i rad u izmenjenim okolnostima?
Menadžeri su imali ključnu ulogu u očuvanju kompanija, a taj zadatak, naravno, ima produžen rok trajanja. Trebalo je sačuvati zdravlje zaposlenih, izbalansirati troškove i prihode, održati radna mesta, prilagoditi i digitalizovati poslovanje… Bilo je to vreme kada je krizni menadžment pokazao svoj puni potencijal, a i dalje je tako. Srpska asocijacija menadžera je bila tu da organizuje razmenu ideja menadžera, pronalaženje zajedničkog rešenja za lakši izlazak iz krize. Mnogo je onih koji se u prvim naletima krize nisu snašli, ipak naši članovi su zastupali stav da ne žele da otpuštaju ljude u koje je kompanija ulagala i koji su osnovni resurs te kompanije. Pokazali su veliku otvorenost, odgovornost, sposobnost prilagođavanja i budnost u promenama, što nam svima ostaje zadatak i u narednom periodu.

Da li se polako vraćamo u „normalu“ i kako u aktuelnom trenutku naći prostor i motivaciju za edukaciju i nadgradnju znanja, koja se i u prethodnom periodu pokazala ključnom?
Nova normalnost uveliko je počela. Moramo prihvatiti da je to svaki trenutak naše sadašnjosti i na nama je da mu se konstantno prilagođavamo. Iz ove krize niko ne izlazi isti, pa tako ne može biti isti ni naš način poslovanja. A svaka promena zahteva posedovanje znanja, veština, da bismo primenili neke nove modele, strategije. Zato i mi moramo biti agilni, spremni na usvajanje novih znanja, razmenu iskustava. Mi u SAM-u smo uspevali i tokom pandemije da učimo jedni od drugih, a sada, u godini jubileja i obeležavanja 15 godina postojanja, SAM pokreće Akademiju. Na taj način želimo da dodatno ojačamo menadžerske veštine naših članova i drugih menadžera, da ubrzamo njihov razvoj i pomognemo im da spremni preuzmu uloge lidera u budućnosti. Da ih osnažimo u upravljanju kompanijama, ljudima i poslovnim procesima, a njih više od 25 imaće priliku da čuje iskustva više od 40 predavača, istaknutih i renomiranih menadžera, ostvarenih profesionalaca i lidera sa internacionalnim iskustvom, koji rukovode najuspešnijim kompanijama u Srbiji.

Poučeni svim prethodnim, na šta treba da budu spremni mladi menadžeri, oni koji se tek spremaju za velike uloge u biznisu? Da li mislite da su oni i po svojoj prirodi spremniji na velike promene, sa kojima smo svi morali da se suočimo i da li su spremni da uče?
Stvari se vrlo brzo menjaju, vraćanja na stare modele poslovanja nema, a mladi i od ranije pokazuju sposobnost kretanja u pravcu promena. Digitalizacija je obeležila ovu krizu i verovatno je njena retka prednost, a digitalni svet je svet mlađih generacija. Mladi menadžeri su i pre krize pokazivali rešenost na napredak i inovaciju, donosili nov pristup poslu, a to je sada posebno dragoceno. Oni lako usvajaju nove biznis modele, a naša iskustva u SAM-u pokazuju da su oni i te kako spremni da uče. Pored toga, za lidere budućnosti jako je važno razumevanje odnosa sa zaposlenima, važnost iskrene brige, otvorenog odnosa i stvaranja pozitivnog okruženja u preduzeću. Samo oni koji budu u stanju da inspirišu svoje timove i učine sada se oni osećaju bezbedno na svom poslu, mogu biti uspešni lideri u budućnosti. To pokazuje i veliko interesovanje za SAM mentorski program, ali i za SAM Akademiju, koja je namenjena menadžerima koji imaju želju i potencijal da postanu top menadžeri i preuzmu rukovođenje kompanijama u narednih pet godina, menadžerima sa radnim iskustvom na menadžerskoj poziciji i u rukovođenju timovima. Ukratko, liderima 21. veka.

Smatra se da su najveći izazovi istovremeno i najveće prilike. Da li se tako može posmatrati trenutna situacija u sferi biznisa i kako izgleda vaš pogled u skoriju budućnost?
Definitivno smo u vreme pandemije naučili da promene oblikuju naše poslovanje, planirali ih mi ili ne. A nametnute promene zasigurno su bile i prilika za one koji su bili spremni da transformišu svoje poslovanje, da se prilagode tržišnoj trci u zadatim uslovima. Digitalizacija nas je sve spojila, na kojem god delu planete da se nalazimo, a isto to je omogućila i našem poslovanju. Za sve one koji su pokazali fleksibilnost, preusmerli svoje strategije i prilagodili poslovne planove novim zahtevima i ponašanjima kupaca, ovaj izazov bio je i prilika.


Oceni tekst

5,00 od 5
Loading...

Komentari