Oko tri četvrtine preduzeća u Evropskoj uniji ima veb sajt, koliko i u Srbiji, a gotovo trećina evropskih preduzeća u poslovanju koristi i društvene medije, najviše društvene mreže. Razlike u EU su osetne i u Rumuniji i Bugarskoj po manje od polovine preduzeća ima sajt a u Finskoj i Danskoj po više od 90%. Barem jedan društveni medij za poboljšanje biznisa koristi 55% preduzeća na Malti i samo 15% u Letoniji.
Novi podaci pokazuju i da je malo kompanija u EU, u najboljem slučaju petina u Irskoj, utvrdilo politiku korišćenja društvenih medija za unapređenje poslovanja. Korišćenje društvenih medija preduzećima posebno pomaže da poprave imidž i povećaju prisutnost na internetu, odnosno da privuku pažnju, i u sklopu je strategije za integrisanje informacionih i komunikacionih tehnologija u njihovo poslovanje.
Pojam društvenih medija odnosi se na društvene mreže, blogove, sajtove za razmenu multimedijalnih sadržaja i vikisa (wikis) – veb aplikacija koje ljudi mogu da menjaju, dopunjuju ili izbrišu u dogovoru s drugima.
U 2013. godini, prema izveštaju Evropske statističke službe, 73% preduzeća sa deset ili više zaposlenih u EU imalo je veb sajt, što je za šest procentnih poena više nego 2010. godine. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u Srbiji veb sajt ima 73,8% preduzeća. Gledano po regionima, sajt u centralnoj Srbiji ima 61,9% preduzeća, u Vojvodini 73,5% a na teritoriji grada Beograda 83,7% kompanija. Zvanične statistike pokazuju i da internet u poslovanju koristi 100% preduzeća u Srbiji.
Inače, evropska preduzeća, kako pokazuju istraživanja, već više od deset godina menjaju sadržaj svojih sajtova i sa statičnih veb stranica prelaze na veb aplikacije koje nude različite mogućnosti, poput „onlajn“ porudžbina ili veze sa društvenim mrežama.
Na nivou 28-člane EU 30% preduzeća koristi barem jedan društveni medij iako ih samo 8% formalno ima politiku korišćenja društvenih medija. Gledano prema tipu, u 2013. godini 28% preduzeća iz EU koristilo je društvene mreže, poput fejsbuka (Facebook), 11% sajtove preko kojih se dele multimedijalni sadržaji, poput jutuba (YouTube), 10% blogove ili mikro blogove, poput tvitera (Twitter), a 6% na Vikipediji bazirana oruđa za razmenu znanja.
Razlike
U Finskoj 94% preduzeća sa najmanje deset zaposlenih ima veb sajt, u Danskoj 92%, Švedskoj 89%, Austriji 86% a Nemačkoj i Holandiji po 84%. S druge strane, u Rumuniji 42% preduzeća ima sajt, u Bugarskoj 47%, Letoniji 56%, Portugaliji 59% a u Grčkoj i Mađarskoj po 61%.
Istovremeno se udeo preduzeća koja koriste bar jednu vrstu društvenih medija kreće od 15% u Letoniji, 16% u Češkoj i 19% u Francuskoj, Poljskoj i Rumuniji do 55% na Malti, 50% u Holandiji, 48% u Irskoj, 45% u Švedskoj i 42% u Britaniji.
Najviše kompanija koje imaju politiku korišćenja društvenih mreža za biznis imaju Irska (20%), Holandija (18%), Kipar (17%) i Danska (16%). U 19 članica EU udeo tih preduzeća je manji od 10%. Među različitim tipovima društvenih medija najveći udeo imaju društvene mreže koja na Malti koristi 52% preduzeća sa deset i više zaposlenih, u Irskoj 46%, Holandiji 45%, Švedskoj 41% a u Velikoj Britaniji 40% preduzeća.
Najmanje društvene mreže u svrhu biznisa upotrebljavaju preduzeća u Letoniji (13%), Češkoj (15%), Poljskoj (16%), Francuskoj i Rumuniji (17%). Kada je reč o korišćenju veb sajtova za razmenu multimedijalnih sadržaja, najviše ih upotrebljavaju preduzeća iz Holandije (23%), Malte (20%), Belgije, Grčke, Litvanije i Švedske (16%), dok se udeo manji od 10% beleži u sedam članica EU.
Holandija takođe prednjači po korišćenju blogova koje u toj zemlji koristi 27% preduzeća, a slede Velika Britanija (23%) i Irska (20%). Istovrmeno u 19 članica EU blogove koristi po manje od 10% kompanija. Litvanija je najbolje pozicionirana po upotrebi oruđa za razmenu znanja na internetu koja koristi 14% preduzeća u toj zemlji. Slede Hrvatska (13% kompanija), Nemačka i Malta (po 11%) i Austrija (10%) dok u preostale 23 članice to oruđe koristi manje od 10% kompanija.
Evropska statistička služba objavila je podatke i za Island, Makedoniju i Norvešku. U Makedoniji 54% preduzeća ima sajt, u Norveškoj 79% a na Islandu 83% dok barem jedan od društvenih medija na Islandu koristi 60% kompanija, u Notveškoj 46% a u Makedoniji 36%. Eurostatovi podaci o veb sajtovima preduzeća i korišćenju društvenih mreža deo su šireg istraživanja s početka 2013. godine o korišćenju e-trgovine u zemljama EU, Islandu, Norveškoj i Makedoniji.
Izvor: EurActiv.rs