Marketing mreža iz dana u dan prati situaciju u državi i regionu u vezi sa širenjem virusa COVID-19, kao i posledicama koje struka i tržište marketinških komunikacija mogu da očekuju nakon završetka vanrednog stanja. Tim povodom pokrenuli smo kampanju #WakeUpCall i razgovarali sa direktorima agencija kako prevazići trenutnu situaciju i spasiti struku. Naša sagovornica ovoga puta bila je Tijana Pantelić, Business Development Director, Domino Communications.
Šta nas je naučio rad od kuće? Zašto je važno da #ostanemokodkuće i budemo što produktivniji?
Prednost rada u kreativnoj industriji je upravo to da samo izmeštanje rada iz kancelarije, ne mora nužno biti samo po sebi loše i može čak doneti i pregršt novih i kreativnih ideja. Činjenica je da nekad najkreativnije ideje nisu osmišljene tokom radnog vremena i u kancelarijama. Samo posmatranje nekih stvari iz malo drugačije perspektive i u malo rasterećenijem okruženju može da osveži pristup radu i dovede do možda manjeg kvantiteta u produktivnosti, ali većeg kvaliteta u smislu kreativnosti, što bi na kraju dana i trebalo da je core našeg posla. Naravno, brojni su tu izazovi s kojim se susrećemo naročito mi sa malom decom, otud to o manjoj produktivnosti. No, na kraju dana s obzirom da u našem poslu imamo stalne kontakte s klijentima, saradnicima i provodimo puno vremena na terenu i sastancima, #ostanikodkuce je jedina racionalna i odgovorna opcija. I mozda ćemo konačno i uvideti da živimo u 21. veku i da mnoga pitanja i inače, nakon završetka vanrednog stanja možemo završiti on-line sastancima i tako biti efikasnji.
Koliko je važno sačuvati ljude-zaposlene u ovakvim situacijama?
U nekom idealnom svetu, kriterijum zadržavanja zaposlenih bi trebalo da bude zapravo njihov talenat, trud i rad, kao i doprinos poslovanju agencije i da na to ne utiču neki treći faktori. No, nažalost i van nekih vanrednih situacija, svesni smo da na to često utiče i poslovanje agencije, kao i opšte ekonomsko stanje. Mislim da se agencije s ovim bore već neko vreme, a onda se desi mart 2020. i #covid19 i sve je na nekom stand by-u. Ne samo u našoj branši i ne samo u našoj zemlji. Pored brige o tome da ostanu zdravi, mnogi se suočavaju i sa drugom egzistencijalnom brigom i da li će ih čekati njihovo radno mesto, nakon prestanka pandemije. Istovremeno, veliki teret je stavljen i na poslodavce, koji pokušavaju da održe svoj biznis i ta radna mesta. Jedna od onih situacija gde niko nije kriv, gde viša sila kreira sled događaja, a u kome će nažalost mnogi ispaštati. Kako podela rada nalaže, zadatak onih koji su na čelnim pozicijama jeste da se u ovom trenutku bore za svako radno mesto, a ta borba neće biti laka. Klijenti su demotivisani i imaju svoje borbe i otkazuju kampanje i stopiraju marketinške aktivnosti. Naravno, razumljivo je da se otkazuju OOH kampanje, jer ko će ih videti… No, veliki je potencijal trenutno za digitalne kanale, na kojima su svi trenutno i mislim da mnogi klijenti ne shvataju taj potencijal. Na nama je da pokušamo da ih osvestimo po tom pitanju. Kreiranjem dobrog i kvalitetnog sadržaja, csr aktivnostima i pažljivo osmišljenom komunikacijom može se dosta postići u ovom trenutku. Ipak smo u industriji storytelling-a, a znamo da je čovečanstvo prošlo kroz mnoge krize do sada i da su zapravo priče dosta doprinele tome pružajući rasterećenje i razonodu, koja je neophodna u takvim trenucima.
Na koji način država Srbija može da pomogne advertajzing industriji da izađe iz krize? Šta možemo da uradimo kao struka?
Potrebno je da nastupimo ujedinjeno sa molbom, kao i kolege iz regiona. Nažalost, naša industrija je samo jedna od pogođenih ovom situacijom i moram priznati da sam lično skeptik da ćemo dobiti bilo kakvu pomoć od države. No, to ne znači da treba odustati i volela bih da budem demantovana. S obzirom da se često čulo u medijima da sve ovo neće rezultovati gubitkom radnih mesta, trebalo bi podsetiti one koji su to rekli na to i ukazati da je za takav scenario ipak neophodna i pomoć od države. Čak i tokom ove krizne situacije država bi u kreativnoj industriji mogla da pronađe saradnika, koji bi pružio mnogo kreativnija i prijemčivija rešenja komunikacije kampanja #ostanikodkuce ili budi informisan o merama zaštite.
Marketing mreža poziva sve svoje čitaoce da budu odgovorni prema sebi i ljudima u svojoj okolini i #ostanukodkuće.