U poslednjih 10 godina, na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji desile su se (digitalne) tektonske promene, a potresi se osećaju i danas.
Promene su bile brze, teške, gotovo svakodnevne i korenite. Preživeli su samo najagilniji, najkreativniji, najsposobniji, oni koji su bili spremni na transformaciju – odmah i sada. Izgovore je tržište skupo naplatilo. Onda je došla 2020, a COVID-19 zadao je i poslednji udarac svima onima koji su se, kao u školi, „švercovali“ sve ove godine.
Sada je svima više nego jasno – tržište NE prihvata izgovore, odlaganja, trome sisteme, neprihvatanje trendova i nekomunikaciju.
S druge strane, poslednjih 10 godina iznedrilo je neke nove generacije marketing stručnjaka, koji su uneli svežinu, snagu i novi duh „uljuljkanoj“ advertising industriji u Srbiji. Krenulo je na bolje. Krenule su da se dešavaju stvari, da se pojavljuju neka nova lica, nove agencije, nova energija, da se razgovara o „zabranjenim“ temama… I tako je do danas.
Marketing mreža bila je svedok svega što je adveritising industrija u Srbiji pregrmela u poslednjih 10 godina. Ali ne samo svedok… Bili smo, a i dalje smo, aktivan učesnik u svim promenama i napretku tržišta, ali i čuvari od zaborava svega što je vredno da se zabeleži i zapamti, a što ostaje u nasleđe budućim generacijama marketing stručnjaka u našoj zemlji.
Počeli smo skromno tog 16. januara 2012. godine. Skromno u svakom smislu – od dizajna logotipa i web stranice do ulaganja u promociju sadržaja i portala. Podsmesi i nepoverenje bili su motiv da radimo više i nastavimo dalje.
Svoju snagu utemeljili smo u portalu, od koga su dalje potekli svi drugi projekti koji danas čine mrežu za EDUKACIJU, UMREŽAVANJE, INFORMISANJE, PROMOCIJU I KOMUNIKACIJU, UNAPREĐENJE TRŽIŠTA.
Godine 2015. širimo poslovanje na organizaciju strukovnih događaja i to je bila velika prekretnica u daljem razvoju Marketing mreže.
Krajem decembra 2014. godine, a povodom trećeg rođendana Marketing mreže, najavili smo prvi regionalni forum komunikacionih lidera IZAZOV 2015, interaktivni B2B događaj, prvi ovog tipa u regionu, namenjen isključivo profesionalcima iz oblasti marketinga, odnosa s javnošću i digitalnih komunikacija iz kompanija i agencija. Ove godine, forum IZAZOV biće održan osmi put za redom 12. i 13. aprila u Beogradu.
Iste godine, za razliku od Hrvatske i Slovenije gde nacionalni festivali postoje već nekoliko godina, Srbija nije imala svoj (sem dodela nagrada strukovnih udruženja). Odluku da organizujemo prvi nacionalni festival KAKTUS doneli smo vrlo brzo (ali ne jednostavno). Nismo bila sigurni da li je 2015. godina pravi trenutak za festival. Ispostavilo se da jeste! Ove godine, festival KAKTUS biće održan osmi put za redom početkom novembra u Beogradu.
Sve ove godine bilo nam je bitno da pokrećemo i govorimo o važnim temama za struku, doprinesemo transparentnošću tržišta, kao i da intenzivno radimo na umrežavanju kolega iz kompanija i agencija. Iz tog cilja 2018. godine, rodila su se dva projeka Agency Report i platforma AdNetwork. Nakon četiri godine, slobodno možemo da kažemo da je transparentnost možda jedna od najomraženijih reči u sprskoj advertising industriji i tema o kojoj se nerado govori.
Edukacija i promocija struke definitivno je nešto što je neophodno tržištu svih ovih godina. Iz te potrebe tržišta rodila se ideja da 2019. godine pokrenemo The Studio, kvalitetan video sadržaj, ali i publikaciju ADBOOKA, štampano i online izdanje ekskluzivnih intervjua i autorskih tekstova stručnjaka iz celog regiona. Publikacija danas, nakon tri godine, predstavlja pravu riznicu znanja, koja „čuva“ ono najkvalitetnije od zaborava.
I kada je 2020. godine tržište (pa i svet) stalo usled pandemije virusa COVID-19, Marketing mreža je pokazala agilnost i snagu sa početka ove priče. Nismo se krili iza izgovora! Uz podršku naših partnera kompanija i agencija, održali smo kvalitet i kontinuitet svih naših projekata, a uspeli smo i da snimimo prvi dugometražni dokumentarni film o razvoju kreativne industrije u Srbiji „Kreativni gen„.
Trud se isplatio!
2021. godina bila je godina progresa. Lansirali smo projekat Mark Awards, usmeren na promociju i pozicioniranje marketing i komunikacijskih stručnjaka iz kompanija u Srbiji, a snimljen je i prvi dugometražni dokumentarni film o razvoju domaćih brendova „Kupili su vas zauvek„.
Danas, kada, nakon 10 godina, pišemo ovaj tekst, imamo utisak da je vreme proletelo. Nećemo da lažemo – hiljadu puta nam je proletelo kroz glavu „šta nam sve ovo treba“. Ipak, od samog početka znali smo šta nam je cilj i krupnim koracima koračamo ka istom. Puno je još posla i prepreka na tom putu, a biće još teže ako, kao struka, ne budemo ujedinjeni, složni i spremni svi zajedno da se menjamo. Već danas! Zato ove 2022. počinjemo UMREŽAVANJE na 10!
I najbitnije na kraju, VELIKO HVALA svim kompanijama i agencijama partnerima, koji podržavaju rad Marketing mreže sve ove godine, kao i mom najbližem timu Vuku, Aleksandru, Milošu. Ogromnu zahvalnost upućujem timu agencije Ovation BBDO koji potpisuje jubilarni redizajn Marketing mreže.
Ivana Parčetić Mitić
Osnivač i CEO, Marketing mreža