SVET – Šokantan podatak je da skoro sve što kupimo, od proizvoda za domaćinstvo do hrane za kućne ljubimce ili odeće, zapravo pod kontrolom svega 10 kompanija, giganata u čijem vlasništvu je većina svetskih brendova.
Ta pojava se naziva „iluzija izbora“ i govori o tome da potrošači zavise od najvećih igrača, a pravi potrošački izbor zapravo i ne postoji. Grafikon, koji je napravio Reddit, prikazuje lanac kojim su povezane korporacije ili preko vlasništva ili preko partnerstva ili na brojne druge načine. Verovatno su svi čuli za njihova imena, ali možda ne znate šta sve ovi giganti poseduju i koliki imaju uticaj.
Tako, primera radi, kompanija P&G, najveći oglašivač u SAD umrežen je sa velikim brojem različitih brendova koji proizvode pa, skoro sve, od medicinskih proizvoda do paste za zube. Tako, P&G navodno „služi“ 4,8 milijardi ljudi na svetu.
Kompanija Nestle, poznata po čokoladi, ali koja je najveća kompanija hrane u svetu, ima skoro 8.000 različitih brendova širom sveta. U ovu mrežu uključena je kompanija Loreal, koja sa druge strane opet ima udele u velikom broju kozmetičkih kompanija, zatim kompanija koja je poznata po hrani za bebe Gerber, zatim Diesel, Viskas… Proizvode Unilevera navodno koristi dve milijarde ljudi širom sveta, a podrazumeva mrežu proizvoda od sapuna do kikirikija.
Kako se spekuliše, u poslednjih nekoliko decenija, 90 odsto medija našlo se pod kontolom samo šest kompanija, pokazuje Frugal Dad infographic od prošle godine.
Izvor: BizLife