today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

PR-ovi nezadovoljni odnosom društva i menadžmenta prema struci

Društvo Srbije za odnose s javnošću sprovelo je, u periodu od 27. decembra 2012. do 18. januara 2013. godine, „Istraživanje ctanja struke odnosa s javnošću u Srbiji”. U istraživanju je učestvovalo 288 ispitanika, profesionalaca iz oblasti odnosa s javnošću. Tim povodom, članica Upravnog odbora DSOJ dr Danijela Lalić govori šta su konkretni problemi struke odnosa s javnošća u Srbiji, ali i budući trendovi, u kojoj meri su stručnjaci (ne)zadovoljni saradnjom sa medijima i klijentima, kao i šta očekuju od strukovnog udruženja.

Šta pokazuje istraživanje – kakva je „lična karta“ onih koji se bave odnosima s javnošću u Srbiji?
Demografska struktura pokazuje da su u najvećem procentu ispitanici koji se bave odnosima s javnošću, više od deset godina u ovom poslu, a preko 50% njih su rukovodioci ili odgovorni za pojedinu komunikacionu disciplinu ili odeljenje. S druge stane, na pitanje na koji način ste se obrazovali iz oblasti odnosa s javnošću čak 55,4% ispitanika odgovorilo je da ima završen samo višemesečni ili kurs u trajanju od nekoliko dana. Ako tome dodamo podatak da je 21,4% ispitanika samouko i nemaju formalno obrazovanje u oblasti odnosa s javnošću, onda to navodi na zaključak da je veoma važno da se što pre započne sa kontinuiranom edukacijom, kako kroz formalno, tako i neformalno obrazovanje. Kada govorimo o platama u struci, više od 30% ispitanika nije zadovoljno svojim trenutnim primanjima. Mesečna plata profesionalaca iz oblasti odnosa s javnošću je daleko ispod evropskog proseka.

Koji su ključni problemi sa kojima se susreću oni koji se bave odnosima s javnošću?
Zaposleni u sektoru odnosa s javnošću smatraju da u društvu, ali i menadžmentu, ne nailaze na dovoljno razumevanja za značaj njihovog posla (63,9%), a dodatni problem je nedovoljan nivo obrazovanja ljudi koji se bave ovim poslom (52,4%). Ispitanici smatraju da tome doprinose nepostojanje standarda i loš imidž profesije, nerazumevanje odnosa s javnošću, loši odnosi sa medijima, ali i nedostatak kvalitetnog kadra na tržištu.
Pored toga, ispitanici su naveli da su tri ključne veštine neophodne za uspeh u oblasti odnosa s javnošću: planiranje i postavljanje ciljeva, istraživanje, identifikovanje i analitika trendova u okolini. Međutim, veoma je zanimljiv podatak da su poštenje, kreativnost i energija ocenjene kao najvažnije lične karakteristike dobrog stručnjaka za odnose s javnošću.
Kada je u pitanju korišćenje medija, oko 40% ispitanika u poslu najviše koristi internet i društvene medije. Takođe, istraživanje je pokazalo da je trećina ispitanika zadovoljna saradnjom sa medijima, dok je petina nezadovoljna. Oko 46% ispitanika smatra da ljudi u medijima odgovorno i profesionalno obavljaju svoj posao, dok 37,8% njih smatra da novinari nisu dovoljno stručni, kao i da su mediji postali veoma komercijalni, a marketing direktori preuzeli ulogu urednika.
Pored toga, podaci govore da vlada opšti pesimizam kada je u pitanju napredovanje struke. Javnost u Srbiji još uvek razmišlja o stručnjacima za odnose s javnošću kao o „prodavcima magle“. I pored slabog napretka struke, oko 40% ispitanika želi da ostane u struci i da se usavršava na dosadašnjem radnom mestu, 24,7% želi da promeni radno mesto, 13,2% da upiše postdiplomske studije i da se usavršava u oblasti odnosa sa javnošću, a znatno manji broj njih želi da pokrene sopstveni posao ili promeni struku.

Kako su članovi ocenili rad DSOJ i šta očekuju od strukovnog udruženja?
Redovne informacije iz struke, oglasi za posao, kao i operativnost kancelarije i sekretarke Društva ključni su faktori zadovoljstva članova, dok je nezadovoljstvo usmereno na nedostatak inicijative u vidu organizovanja predavanja i besplatnih edukativnih seminara, upoznavanja članova, a posebno to što DSOJ nema afirmativnu ulogu za struku i članstvo. Kada su u pitanju očekivanja od strukovnog udruženja, članovi u velikom procentu očekuju informisanost o stanju struke, kao i veću vidljivost i uticaj Društva i članstva. Više od polovine ispitanika smatra da je DSOJ organizacija koja treba da bude zadužena za licenciranje stručnjaka u ovoj oblasti.
Međutim, ono što zabrinjava jeste podatak da mnogo veći broj članova očekuje od DSOJ sve „servirano“ na gotovo, bez sopstvenog doprinosa i inicijative, i bez svesti da je snaga strukovne organizacije upravo u njenim članovima. Ono što želim posebno da istaknem jeste da će članovi Upravnog odbora imati u vidu rezultate istraživanja i da će oni biti iskorišćeni za izradu i sprovođenje Strategije i Plana aktivnosti DSOJ do 2015. godine, a ono što će biti važan zadatak Upravnog odbora jeste regrutovanje i motivisanje članova da se što više uključe i rad Društva i daju svoj doprinos struci.

Na koji način ispitanici u okviru agencija za odnose s javnošću ocenjuju uticaj istih na strateške odluke organizacije klijenta i kako dolaze do njih?
Kao najveće probleme u radu sa klijentima ispitanici zaposleni u agencijama navode preambiciozne i nerealne zahteve u odnosu na mogućnosti (59,3%), dok pet procenata manje smatra da je to neznanje u sektoru za odnose s javnošću klijenata. Više od 50% ispitanika smatra da probleme stvaraju i premali budžeti. Takođe, ispitanici smatraju da agencije za odnose s javnošću nemaju uticaj na strateške odluke svojih klijenata, a do njih najčešće (41,3%) dolaze uz pomoć preporuke.

Kada govorimo o organizacijama, u kojoj meri su stručnjaci za odnose s javnošću uključeni u definisanje ili redefinisanje misije i vizije organizacije u kojoj rade i strateško planiranje?
Taj procenat je, po mom mišljenju, veoma mali. Svega 43,2% ispitanika je odgovorilo da je redovno uključeno u definisanje ili redefinisanje misije i vizije organizacije u kojoj rade i strateško planiranje. Deo istraživanja koji se odnosi na odnose s javnošću u organizacijama pokazao je da se odnosi s javnošću kao termin koristi u samo 48% organizacija u Srbiji, a u organizacijima u kojima ne postoji zaseban sektor za odnose s javnošću u 60,6% slučajeva oni pripadaju marketing službi ili kabinetu direktora. U oko 40% organizacija samo jedna osoba se bavi odnosima s javnošću, dok u 70% slučajeva taj posao obavljaju do tri osobe. Da je onlajn komunikacija važan segment poslovanja organizacija pokazuje podatak da čak 80% njih ima otvorene naloge na društvenim mrežama (najčešće Fejsbuku i Tviteru).

Autor: Ivana Parčetić

 

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!