Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 8

Izazovi su zapravo sjajni učitelji

Naslovnu stranu šestog broja krasi veliki intervju sa Milenom Đorić Gudurić, direktorkom Sektora za marketing i komunikacije AIK banke, koja govori o svojoj dosadašnjoj profesionalnoj karijeri, da li mladi treba da započnu karijeru u agencijama, šta se danas misli pod inovacijama, o položaju CMO u kompanijama, ali i o tome da li se rezultati danas jedino računaju.

Kako je započela Vaša karijera u marketingu? Jedna anegdota ili zanimljivost sa početka karijere?
Počelo je iz vrlo praktičnog razloga, kada sam shvatila da želim da počnem da radim i imam svoj novac. Zatim sam počela da razmišljam šta bih uopšte mogla da radim, jer sam tokom i nakon studija postepeno shvatala da je moja ideja o zanimanjima, za koja sam sticala akademska zvanja (novinarstvo i filmska & TV produkcija), zapravo bila različita od onoga što su ta zanimanja u stvarnosti. I onda, kao i uvek kada lutate, naletite na nešto što niste svesno ni tražili, a može da promeni tok vašeg života.

Do mene je došla knjiga “Glamorama” Bret Easton Ellis-a, koja mi je, bez obzira na kritički i satiričan prikaz sveta medija, marketinških agencija, selebritija, supermodela i konzumerizma, bila toliko zabavna da sam pomislila kako bih volela sve to da osetim na svojoj koži. Ubrzo sam počela da šaljem svoj prilično skroman CV na imejl adrese raznih agencija, dok jedna nije rekla – primljeni ste. I bila je to ljubav na prvi pogled, koja traje do danas, i ako je glamura bilo najmanje.

Da li je marketing Vaš dream job i zašto?
Definitivno jeste, pre svega, zato što sam u marketingu zaista pronašla način da izbegnem rutinu koja je upotpunosti suprotna mom karakteru, i priliku da mogu da stvaram sebe više puta, na više mesta, ispočetka.

Koji profesionalni izazov vam je bio najteži u karijeri i kako ste ga prevazišli?
Izazovi su, ma koliko veliki, zapravo sjajni učitelji, i to bih volela da shvate mladi ljudi koji kreću da se bave ovim poslom. Ljudski je neke stvari emotivno teže podnositi, naročito kada se sa njima susrećete po prvi put.

Na primer, trenutak kada sam prvi put morala nekome da komuniciram prekid radnog odnosa, za mene je to bio prvi zaista težak trenutak u poslu, pogotovo što se sa tim postupkom nisam upotpunosti slagala. Trebalo mi je dosta vremena da naučim da odvajam emotivno i racionalno, napravim balans između kompanijskih vrednosti koje neko nije ispoštovao, i naučim i sama da ih poštujem. Pokazalo se da, pored poslovnih znanja, kroz karijeru upoznajemo i neke strane svoje ličnosti za koje nismo ni znali da postoje.

Izazov su svakako bile i promene koje, u principu, volim. Posao sam menjala samo tri puta do sada i svaki put bilo je izazovno odlučiti se da odem kada osetim mogućnost nekog novog izazova, a da pri tom nisam nezadovoljna tu gde se nalazim, naprotiv. Veoma je važno prepoznati trenutak kada ste zakoračili u zonu komfora i kada je potrebno da iz nje iskoračite, da ne odustajete od svog daljeg razvoja i učenja zato što se negde osećate sigurno. I dok mi je bilo teško da napustim ono što mi je poznato, znala sam da je u isto vreme, bilo važno da upravo to uradim. U mom slučaju, što sam više razmišljala, često sam bila neodlučnija, tako da sam ovaj izazov najlakše prevazilazila tako što bih na kraju samo skočila.

Ko ili šta je najviše uticalo na Vaš profesionalni put?
Ljudi sa kojima sam radila. Dobar menadžer, koji zna svoj posao i bavi se svojim ljudima, vredniji je od bilo koje plate koju vam neko može dati, a da vas nakon toga nikada ne pogleda. Mislim da sam imala mnogo sreće sa ljudima sa kojima sam radila, jer su iz nekog razloga želeli i imali vremena da se bave samnom, da me inspirišu, ispravljaju, bodre i oblikuju. Svako je imao svoj stil i svaki od tih stilova bio je neprocenjiv u mom rastu. Neko od njih me naučio da budem brža u donošenju odluka, neko promišljenija, neko da budem fleksibilnija, neko da ne popuštam u ključnim trenucima, neko da ne shvatam stvari lično, neko je testirao granice mog strpljenja, neko me naučio da više cenim sebe, a neko da ne precenjujem sebe. Teorije se ponekad ne sprovedu u delo, praksa u marketingu se menja svakog dana, ali to kako razmišljate i pristupate stvarima se uči, i postaje baza koja se vremenom samo nadograđuje. Bilo bi mi drago da se ljudima koji su uticali na mene, danas dopada kako je sve to ispalo, i da su svesni koliko je svako od njih imao važnu ulogu u mom profesionalnom razvoju.

Na početku karijere radili ste u agenciji, a nakon nekoliko godina prelazite na klijentsku stranu. U kojoj meri vam je agencijsko iskustvo značilo nakon prelaska u kompaniju? Da li biste mladila savetovali put – prvo agencija, a nakon toga kompanija?
U mom slučaju agencijsko iskustvo bilo je ključno, jer je postavilo osnovu za sve dobro što je kasnije došlo. Mislim da neke perspektive nikada ne bih imala i verujem da se to vremenom i pokazalo i napravilo razliku. Imala sam priliku da radim sa sjajnim kreativcima i naučila to da cenim. Svesna sam koliko dobra ideja vredi i koliko daleko dobar agencijski tim može da vas odvede jednom kada postanete klijent.

Rad u agencijama se možda ne doživljava više kao nešto toliko “hot”, jer su se pojavile nove profesije, nova mesta za rad, mladi imaju početne plate do kojih je moja generacija, na primer, dolazila za tri do pet godina. Agencije, takođe, više nemaju budžete sa kojima bi mogle da priušte optimalan broj seniora u strateškim i kreativnim odeljenjima. Ali bez obzira na sve to, mladima koje ova industrija zanima, savetovala bih da krenu od agencije, jer je to sredina u kojoj cveta hiljadu cvetova, gde će upoznati ljude različitih profila, naučiti kako proces izgleda sa te strane, videti kako nastaje magija, i zapravo saznati da li sve to za njih uopšte predstavlja magiju.

Nakon toga, kada i ako pređu na stranu klijenta, učiće o celom tom procesu samo sa druge strane. Taj proces ide u dubinu, u razumevanje kako nastaju proizvodi i usluge, kolika je važnost procedura, kako se formiraju cene, kako se proizvodi testiraju, uspevaju ili propadaju, kao i kako se formiraju budžeti koji su potrebni za gore pomenutu magiju. Iako to nije mandatorno, oni koje smatram najpotpunijim profesionalcima, uglavnom su bili i na jednoj i na drugoj strani.

Godine 2022. osvojili ste priznanje Mark Awards u kategoriji Brand Innovator of The Year. Ko su danas inovatori u marketinškog industriji i kako ih prepoznati?
Ne bih rekla da se inovatori danas razlikuju od inovatora kroz istoriju. Okolnosti su različite, kao i mogućnosti, svakako, ali je način razmišljanja isti. Svaka inovacija došla je iz konkretne potrebe i osnovnog pitanja – kako. Kako rešiti problem, kako unaprediti servis, kako omogućiti dodatni benefit. Konkretno “kako” uvek je dolazilo iz istraživanja i osluškivanja potreba, radoznalosti, postavljanja gomile pitanja, razumevanja različitih pogleda na svet i razmene mišljenja. Nove ideje, nasuprot popularnom mišljenju, ne javljaju se ni od kuda. One su rezultat razmišljanja, iskustva i znanja, ali i hrabrosti da se pokrenemo i probamo nešto što pre nismo probali.

Dosadnjakovići, bubalice, entuzijasti, neustrašivi, zovite ih kako hoćete, ali to su inovatori.

Više od pet godina radili ste u kompaniji Mastercard gde ste vodili neke od najprepoznatljivijih i najnagrađivanijih projekata na tržištu. Danas ste na poziciji direktorke marketinga i komunikacija Aik banke. Kada govorimo o integrisanoj komunikaciji brenda sa ciljnom grupom – da li biste se pre opredelili za “nikad viđenu” inovativnu kampanju ili “siguricu” koja donosi dobar poslovni rezultat? Zašto?
Opredelila bih se i za jedno i za drugo. Oba pristupa su upotpunosti legitimna, a koji ćete izabrati zavisi od onoga šta je kompaniji, odnosno brendu, u tom trenutku potrebno.

Iako je od velike važnosti da u ovom poslu budemo kreativni, a ne da samo razumemo brojke i fanele, nikada ne smemo da zaboravimo da krajnji cilj našeg posla nije da budemo kreativni, već da koristimo kreativnost za postizanje određenog cilja. Iako ponekada ima oblik umetnosti i, pored raznih drugih alata koristi i umetničke, marketing ipak nije umetnost.

Isto važi i za inovativnost. Ne možete je juriti u svakom proizvodu i kampanji, i po svaku cenu. Da li je u suštini vašeg brenda da bude inovativan, kreativan ili da šokira? Ukoliko je odgovor “ne”, onda nije trenutak da na taj način pristupate kreiranju kampanje. Da li moramo pod hitno svi da počnemo da kreiramo kampanje uz pomoć AI-a? Ne moramo. Da li pre ili kasnije hoćemo? Svakako.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Nova Anno Domini kolekcija agencije Ovation zrači optimizmom

Petu godinu u nizu, agencija Ovation osmislila je internu kolekciju namenjenu timu, partnerima i klijentima, a ovaj put sa posebnim naglaskom na optimizam i unikatnost rada. Anno Domini MMXXIV kolekcija potpisana je naslovom Optimistic Breakfast Club, a za razliku od prethodnih, Know the Flow ili Ovation ft Lovers, ova ne sadrži odevne predmete, već nešto potpuno drugačije!

Nova kolaboracija ali i nova forma za nove, optimistične početke
Umetnica Olivera Klikovac dala je lični pečat ručno rađenom keramikom: motivi Optimistic breakfast club nalaze se na šoljicama za kafu, činijama za doručak, posudama za puter i tacnama.

Oplemenjeni delovima nove zbirke pesama „Spoticanja“, pesnikinje i kopirajterke Ovation-a, Mirjane Narandžić, ovi komadi su dobili su i svoj tekstualni izraz.

Ogroman uspeh hrvatskih agencija na Cannes Lions festivalu

REGION – Hrvatski kreativci sada poseduju čak šest kanskih lavova – prestižnih statua dodeljenih na najvećem svetskom festivalu kreativnosti Cannes Lions. Ugledni festival, koji se ove godine održava od 17. do 21. juna, agenciji Bruketa&Žinić&Grey dodelio je bronzanu nagradu za projekat Priča koja vrijedi svakog slova realizovan uz učešće Komunikacijskog laboratorija u kategoriji Print & Publishing, dok je Studio Tumpić/Prenc osvojio bronzu za projekat „Vrijeme je za tvoje vrijeme“ u kategoriji Design. Time hrvatski komunikatori, nakon stroge selekcije među najboljim projektima širom sveta, ove godine u Hrvatsku donose čak dva kanska priznanja.

„Ovo je zaista najveće postignuće u našoj karijeri. Iznimno nam je drago što smo dodatno doprinijeli stavljanju Hrvatske na mapu država u koje dolazi ova prestižna nagrada. Projekt ‘Vrijeme je za tvoje vrijeme’ poziva potrošača da uspori ritam života i da ga uskladi s vremenom potrebnim za proizvodnju vina kao što je Teran Barrique“, pojasnio je Anselmo Tumpić, kreativni direktor Studija Tumpić/Prenc, o svom projektu, koji je pre uspeha u Kanu osvojio niz priznanja na hrvatskom takmičenju kreativnosti IdejiX, regionalnom takmičenju BalCannes i drugim uvaženim međunarodnim takmičenjima.

Za agenciju Bruketa&Žinić&Grey ovo je već drugi kanski lav: „U ovoj kampanji nije riječ samo o tjestenini, niti o pjevanju tradicijskih pjesama. Ovo je kampanja koja govori o pripadanju i ljubavi: ljubavi prema svojoj obitelji, prijateljima i onom malom dijelu svijeta koji smatrate svojim“, naglasio je Nikola Žinić, voditelj nagrađene kampanje ispred agencije Bruketa&Žinić&Grey, te dodao: „Iza ove jednostavne, a genijalne kampanje stoji veliki tim. Držeći u ruci malu kutiju s točnim brojem slova jedne popevke osjećate pažnju koju smo joj pridali i tako materijalizirali krhkost baštine koja nam lako može izmaći ako ne brinemo o njoj.“

Podsetimo, četiri hrvatske agencije – Imago Ogilvy, Studio Sonda, EssenceMediacom i Bruketa&Žinić&Grey – ranije su za svoj kreativni rad osvojile kanske lavove, najprestižniju nagradu kreativne industrije globalno. Ovo je ujedno treća godina zaredom kako Cannes Lions prepoznaje kvalitet hrvatskih kreativaca i pozivanjem u svoj stručni žiri: prva predstavnica hrvatske kreativnosti u kanskom žiriju bila je Jelena Fiškuš 2022. godine, prošle godine u žiriranju kako Cannes Lionsa tako i takmičnja Cannes Young Lions iz Hrvatske učestvovali su Davor Bruketa i Damir Ciglar, dok su ove godine hrvatsku kreativnost u žiriju predstavljali Sean Poropat i Ivan Golubić, ujedno jedini predstavnici u žiriju iz cele regije.

Sve informacije o dodeljenim nagradama festivala Cannes Lions dostupne su na canneslions.com.

Click generacija i njihovi roditelji milenijalci

Deca rođena od 2010. i mlađa, rođena kad i Instagram, uronjena su u digitalni svet često i pre nego što prohodaju. Odrastajući na internetu tehnološki su veštija i od svojih roditelja, Milenijalaca, koriste engleske reči češće od starijih drugara kad su bili u njihovim godinama, psovke kao deo svakodnevne komunikacije, a ne kao uvrede, vole brendove i putovanja. Svesni su koliko je škola važna ali se zbog previše vanškolskih aktivnosti i sve češćeg spajanja online sve ređe spontano druže. Razumevanje ove, kako je u istraživanju nazvana, Click Generacije – jer sve dobijaju na KLIK, ključno je za uspeh bilo koje marketinške strategije pre svega zbog njihovog uticaja na roditelje, Milenijalce koji su jedna od najpoželjnijih ciljnih grupa mnogim brendovima, pokazalo je istraživanje koje su sproveli Direct Media United Solutions i agencija Ipsos Strategic Marketing.

Deca Generacije Click počela su da se rađaju 2010. godine kad je rođen Instagram, kad se pojavio prvi iPad i pametni telefoni. Neretko su prve susrete sa tehnologijom imali dok još nisu ni prohodali. Kako je pokazalo ovo istraživanje, na telefonu su od 1h do 4h dnevno, najčešće na TikTok-u, YouTube-u, Instagramu. Dečaci na YouTube i društvenim mrežama prate najviše sadržaj vezano za video igrice, dok su među devojčicama naročito popularni videi koji prikazuju šminkanje i skincare rutinu, plesne koreografije, slatki/smešne videe, kao i sadržaj koji prikazuje različite kreativne procese. Interesantan je podatak da je sadržaj koji prikazuje kuvanje privlačan i dečacima i devojčicama.

Na YouTube-u gledaju kratke klipove Youtube Shorts, slušaju muziku a najviše Desingericu, Crni Cerak, Breskvicu, Zeru i Voyage-a, Rastu, Henny-a, Coby-a, a kao i k-pop grupu Blackpink. Dok dečaci provode slobodno vreme igrajući video-igrice u kojima se puca kao i one sa horor tematikom, kao što je Fortnight, Brawlstars, Minecraft i Naruto, devojčice preferiraju manje agresivne video-igre: Pizza Ready, Match Masters, Subway Surfers itd. Najviše vole, ako mogu, da igraju igrice timski, online.

Ova deca su svesna značaja škole i dobrih ocena i imaju dosta organizovanih vanškolskih aktivnosti, ali najčešće nametnutih od strane roditelja. To su košarka, fudbal, odbojka, gimnastika, streljaštvo. Zbog toga sve manje vremena provode igrajući se i družeći spontano, u parkovima i na igralištima. Slobodno vreme vole da provode gledajući TV sa roditeljima, braćom u sestrama. Sa očevima gledaju sport, sa majkama serije a sa braćom i sestrama crtane filmove.
Njihovi roditelji, Milenijalci, i sami oblikovani u digitalnom svetu, dobro su “opremljeni” da se nose sa ovim složenostima Click Generacije. Ipak, i oni, kako je pokazalo istraživanje, imaju određene bojazni. Najveći strahovi roditelja su da će ova deca svet posmatrati kao ekran, da će se izgubiti stvarna, ljudska interakcija, socijalne veštine, interesovanje za druge sadržaje, ali i fizičko zdravlje. Zato im ograničavaju vreme na internetu, zabranjuju da budu na društvenim mrežama ili da kače slike ako su na njima. I dobro su ih upoznali sa opasnostima koje vrebaju na internetu.
S druge strane, roditelji Click Generacije shvataju da online zajednica ima i dobre strane jer je deca koriste i za razmenu informacija i ideja, za dopisivanje i dogovaranje o domaćim zadacima, da online vežbaju zadatke sa kurseva koje pohađaju. Na raspolaganju su im aplikacije koje rešavaju matematičke zadatke, kontrolni se vežbaju u virtualnim učionicama, a najmlađi online uče brojeve, slova i pesmice. Brzo dolaženje do informacija i samostalnost u sticanju znanja je generalno jedna od najvećih prednosti koje roditelji prepoznaju u digitalnoj eri.
Zbog čega je bilo važno sprovesti ovo istraživanje, objasnila je na panelu organizovanom ovim povodom Ljubica Vukčević, Head of Data Analytics and Insight Direct Media United Solutions.
“Kao i uvek, vođeni idejom da pružimo našim klijentima najbolje moguće razumevanje ciljnih grupa, koristeći kako 3rd party tako i 1st party podatke, ali i radeći na stvaranju sveobuhvatnih profila potrošača, želeli smo da ovim istraživanjem utvrdimo kakva su ta deca koja su još uvek u formativnoj fazi znajući da, dok se oni formiraju, formiraju i okvir u kojem će naši klijenti poslovati”, istakla je Ljubica Vukčević.

“Sa 2,5 miliona predstavnika Click Generacije koji se rađaju širom sveta svake nedelje, ovi mladi ljudi će biti najraznolikija i tehnološki najpismenija generacija do sada. Zahvaljujući tehnologiji, ova deca će probiti granice sveta kakvog poznajemo, živeće duže, penzionisati se kasnije i komunicirati brže u globalnom, tehnološki orijentisanom okruženju”, istakla je Irena Racković, Research Manager agencije Ipsos.

Mercator-S nastavlja kampanju „Nema cenu“

Tačka se stavlja na kraju rečenice i završene misaone celine, ali u životu nije svaka tačka kraj. Da bi se ojačala svest o značaju prevencije i ranog otkrivanja melanoma, kompanija Mercator-S je u mesecu borbe protiv melanoma pokrenula drugu fazu projekta „NEMA CENU“ u partnerstvu sa Ministarstvom zdravlja Republike Srbije i Nivea Sun pozvala sve građane da se priključe ovoj inicijativi i pridruže zajedničkoj borbi u očuvanju zdravlja.

U sklopu ovog projekta, u čak 60 odabranih IDEA, Roda i Mercator prodavnica širom Srbije kupci imaju  priliku da podrže ovu inicijativu kupovinom jabuka u kutijama, koje nemaju cenu ali vrede mnogo, jer na taj način učestvuju u borbi protiv melanoma. Sva prikupljena sredstva od kupovine su namenjena Udruženju pacijenata obolelih od melanoma, a potrošačima će biti dostupna mogućnost da sami odaberu vrednosni iznos od 3 ponuđene opcije, 200, 500 ili 1.000 dinara kojim žele da doprinesu ovoj kampanji i pruže podršku svima koji veruju u poruku da zdravlje nema cenu.

Savo Polipović, predsednik Udruženja pacijenata obolelih od melanoma, koji se i sam susreo sa ovom bolešću, prenosi svoja iskustva sa melanomom. „Izuzetno je važno imati znanja o melanomu i šta ljudi kojima je dijagnostikovan melanom mogu da očekuju kada je ova bolest u pitanju. Naša je odgovornost je da vodimo računa o svom zdravlju, i da se pregledamo čak i ako sami primetimo neobičnu promenu na koži i setimo se da melanom nije neizlečivo oboljenje“, rekao je Savo Polipović.

Mercator-S je takođe naglasio značaj pregleda i ranog prepoznavanja melanoma, kao i koliko je osvešćen pristup važan, jer je ovo jedini rak koji možete videti golim okom.

„Ova kampanja za nas znači mnogo, jer se trudimo da vodimo računa o zdravlju naših zaposlenih i nastojimo da učinimo sve da što veći broj ljudi ode i pregleda svoju kožu. U okviru kampanje „NEMA CENU“ koja je započeta u oktobru mesecu, uspešnim odzivom građana Srbije prikupljeno je čak milion dinara, a kako je u ovoj, drugoj, fazi prodato više od 1.000 kutija, rekli bismo da su stanovnici naše zemlje spremni za zajedničku borbu. Celokupan prihod od prodaje jabuka, koje su simbol zdravlja, biće preusmeren na Udruženje pacijenata obolelih od melanoma“, poručila je Nataša Pavlović, direktortka marketinga kompanije Mercator-S, i dodala: „Želela bih da u ime svih zaposlenih kompanije Mercator-S, izrazim veliku zahvalnost Ministarstvu zdravlja, Uduruženju pacijenata obolelih od melanoma i Nivea Sun-u, partnerima ove kampanje koji su svojim doprinosom omogućili da se projekat nastavi i promoviše širokoj javnosti.”

Kompanija Mercator-S je u cilju prevencije pokrenula seriju edukaciju za svoje zaposlene koje se odnose na zdravlje. Poslednja u ovom nizu je edukacija koja ističe ključne informacije o borbi protiv melanoma, prepoznavanju simptoma, dostupnim tretmanima i terapijama, kao i o važnosti redovnih pregleda i rane dijagnostike. Početak leta je pravi trenutak da podsetimo sve građane da je u životu neophodno čuvati svoju kožu, kao i da glavni faktori rizika za dobijanje ove bolesti uključuju izlaganje UV zracima, svetlu put, istoriju opekotina od sunca, kao i genetsku predispoziciju.

Izašao šesti broj Marketing mreža magazina, na naslovnoj strani Milena Đorić Gudurić

Marketing mreža objavila je šesto, junsko izdanje magazina, na preko 110 stranica najkvalitetnijih intervjua i autorskih tekstova.

Naslovnu stranu šestog broja krasi veliki intervju sa Milenom Đorić Gudurić, direktorkom Sektora za marketing i komunikacije AIK bankekoja govori o svojoj dosadašnjoj profesionalnoj karijeri, da li mladi treba da započnu karijeru u agencijama, šta se danas misli pod inovacijama, o položaju CMO u kompanijama, ali i o tome da li se rezultati danas jedino računaju.

U ovom broju izdvajamo i Employer branding i privlačenje talenata – specijalni dodatak o trendovima i izazovima u ovoj oblasti u Srbiji i regionu, a koji je realizovan u saradnji sa kompanijom Mars. 

Preporučujemo da pročitate i Zajedništvo pokreće – specijalni dodatak o ESG-u i održivom razvoju u Srbiji i regionu, a koji je realizovan u saradnji sa kompanijom Mastercard.  

U ovom broju Marketing mreža magazina pročitajte, između ostalog, i intervjue i autorske tekstove kompanija Mlekara Šabac, Zlatiborac, Visa, NIS, Movem & Co., Shoppster Srbija, Hemofarm, Imlek, The Fun&Fit Company, Things Solver, kao i agencija Kuća čuvarkuća, Cheil Centrade Adriatic, McCann Beograd, smartpoint adria, Orange Trail, Degordian, Black Box i mnogih drugih.

Izdvojili smo za vas i šest kampanja koje su, po izboru naše redakcije, obeležile Q2 2024. godine, a razgovali smo i sa istaknutim kreativnim direktorima iz regiona o tome kako se danas meri uspeh kreativnih kampanja. 

Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Ispričali smo 1.000 priča na TikToku: Evo šta smo saznali

Kada smo pre skoro dve godine krenuli u, kako mi to volimo da kažemo, “TikTok avanturu”, pred nama su bili ozbiljni izazovi – i to ne samo oni koje biste mogli da očekujete kada počinjete da radite sa, tada, relativno novom društvenom mrežom.

Odmah nam je bilo jasno da će TikTok postati veliki i važan igrač na digitalnom tržištu i da će, kao takav, u potpunosti promeniti pravila igre. Ali, kada kapirate oblast u kojoj radite, sve znanje i iskustvo možete da uložite u pronalaženje cake i kreiranje strategije koja će vam doneti željene rezultate.

Naši željeni rezultati su, za početak, bili ti da razbijemo najčešće mitove u koje se toliko dugo i toliko uporno verovalo: da nije moguće ostvariti veliki broj pregleda na mrežama organski, bez plaćenog oglašavanja, da svaka društvena mreža treba da ima različit sadržaj i da brendirani sadržaj niko ne želi gleda.

Ali, i mi smo bili uporni! Za godinu dana smo pokrenuli 14 TikTok profila, za svoje klijente kreirali preko 1.000 videa, ostvarili preko 1.6 miliona lajkova, 80 hiljada pratilaca, 32 miliona pregleda i sve to sa 0, slovima nula, uloženog budžeta za oglašavanje!

Dakle, moguće je!

I iako nam je tada možda bilo teško, dok smo dešifrovali sve tajne TikToka, sada možemo da kažemo da je formula za uspeh zapravo vrlo jednostavna.

Viralni video ima određenu strukturu koju treba pratiti (mnogo puta do sada smo pričali o tome, ali uvek možemo još!) a takođe postoje i tipovi sadržaja koji su se pokazali kao najbolji za brendove (ključne reči su edukacija, inspiracija, identifikacija i zabava).

A, najbolje od svega je to što sve ovo možete da uradite samo jednom. Odnosno, zaista nije potrebno da kreirate različite videe za različite društvene mreže. Pa, setimo se samo da su i Instagram i Facebook i YouTube iskopirali TikTok i uveli kratke formate video sadržaja samo da bi mogli da pariraju sve većem konkurentu!

Uz “čarobnu formulu” za kreiranje video sadržaja, koji smo potom plasirali na sve mreže, postigli smo impresivnu računicu: ako jedan TikTok video ostvari 2.500 pregleda, a isti video na Instagramu, Facebooku i YouTubeu ostvari 10.000 pregleda i ako objavimo 15 videa mesečno i “zaradimo” više od 150.000 pregleda, dolazimo do milionskih cifara za godinu dana! Samo neke od primera takvih videa možete pogledati na smartpoint sajtu.

Sada možemo da pričamo o strategiji – koje su to ključne tačke koje vaša strategija treba da obuhvata?

Za početak, potrebno je da odredite cilj svog TikTok profila. Da li je to povećanje svesti o brendu, povećanje dosega (reach), angažovanje ciljne grupe, direktna prodaja, generisanje lidova, predstavljanje novih proizvoda ili usluga, edukacija publike, employer branding, istraživanje tržišta…? Ne morate se držati jednog!

Potom, odredite TikTok personu kojoj se obraćate, odnosno savršenog predstavnika vaše ciljne grupe. Dobro razmislite: ko je ta osoba, koja su njena interesovanja, vrednosti?

Kada je reč o samom sadržaju, njegov osnovni element je tema. Osmislite je tako da je možete ispričati kroz već pomenuti tip sadržaja (edukacija, inspiracija, identifikacija i zabava).

Gde je priča o kreiranju sadržaja, tu je i priča o večitom rivalstvu između kvantiteta i kvaliteta. Veći broj videa će zasigurno doneti brže rezultate i veću vidljivost, ali će kvalitet videa biti slabiji, resursi će se brzo potrošiti, a publika se može brzo zasititi. Manji broj videa donosi i manju vidljivost i sporije rezultate, ali se veza brenda sa publikom može ojačati, a ona će izraziti želju za dodatnim sadržajem. Napravite mudru kombinaciju oba!

I na kraju, šta drugo da vam kažemo osim: držite se svojih ciljeva i snažno verujte u njih. Nemojte se plašiti da slepo verujete svojoj strategiji i da se slepo držite svog plana rada jer će ovakav pristup, dugoročno gledano, sigurno doneti uspeh.

Za Marketing mrežu tekst napisali:
Marko Anđelković, Digital Team Leader, smartpoint adria
Nikola Jagodić, TikTok konsultant, smartpoint adria

Marketinške aktivnosti moraju da se transformišu da bi bile efikasne!

0

Kompanija Xiaomi nedavno je na potpuno nesvakidašnji način predstavila novi telefona Xiaomi 14 Ultra. Tim povodom razgovarali smo sa Đorđem Jovanovićem, direktorom martketinga za Balkan kompanije Xiaomi, koji je specijalno za naš portal govorio da li je tržište Srbije spremno za nesvakidašnju promociju telefona, kao i kako top menadžmentu predstaviti disrupt ideje.

Da li je tržište Srbije spremno za nesvakidašnju promociju telefona?
Tržište Srbije, zajedno sa globalnim tržištem pametnih telefona, već dugo „plače“ za ovakvim kampanjama, ali mislim da većina top menadžmenta, kako u ovoj industriji tako i van nje, nije spremna za takve inicijative. Promocije i marketinške aktivnosti moraju se transformisati da bi bile efikasne. To je ključno iz više razloga. Jedan od njih je i prezasićenost tržišta gde se iz godine u godinu lansiraju slični ili isti modeli putem sličnih ili istih kampanja. Upravo zbog toga moramo izaći iz ustaljenog obrasca u marketingu, jer on samo doprinosi tome da potrošači postanu slepi na marketinške poruke.

Poznato je da imaš imidž marketing disruptora, ali šta te je ovoga puta inspirisalo da smisliš ovako nesvakidasnju kampanju?
Smatram sebe za nekoga ko ruši ustaljene obrasce u marketingu i taj pristup sam demonstrirao kroz nekoliko prethodnih Xiaomi kampanja. To je suština mog razmišljanja i rada, bez obzira na industriju u kojoj se nalazim. Verujem da je to ključ za postizanje rezultata, uspeha i, iznad svega, stvaranje vrednosti. Kao posledica toga, podiže se standard, što rezultira poboljšanjem u celokupnoj industriji. Ova kampanja predstavlja nastavak serije revolucionarnih kampanja koje su Xiaomi učinile poznatim.

Uobičajeni način komuniciranja informacija u kampanjama deluje na svesni deo potrošačevog uma. Moj pristup je usmeren na pronalaženje načina kako da te informacije dospeju i do nesvesnog dela potrošača. Za takav pristup, ključno je doći do dubokih uvida na kojima možete graditi svoju ideju. To je bio slučaj i sa kampanjom „Kupi, brate, Xiaomi“, kao i sa „Redmi Note 13 – Veoma dobar telefon“ koju smo radili sa Strahinjom Ćalovićem.

Iako je industrija pametnih telefona poznata po inovacijama, često se oslanja na ustaljene obrasce u marketingu. Ovaj fenomen posebno je izražen u standardizaciji marketinških aktivnosti, gde se često koristi strategija „If-then“ sa veoma sličnim, standardizovanim marketinškim taktikama. Moj pristup je uvek bio takav da poremetim ustaljene obrasce. Umesto da se držimo konvencionalnih kampanja, trudim se da istražim suštinu potrošačkih želja i potreba koje možda nisu ispunjene i kojih nisu svesni. Zapravo, tražim nelagodnosti ili nesvesne frustracije koje potrošač može da ima.

Širom sveta, brendovi pametnih telefona angažuju poznate fotografe za potrebe reklamiranja – to je postalo standardno. Svaka kampanja se razlikuje po imenima fotografa. Dok sam razmišljao o tome šta stvarno donosi vrhunski fotograf u kampanji, shvatio sam da se stvara efekat koji je sjajno ilustrovan kroz internet meme stranicu „Yes, but…“. Iako novi telefoni imaju sjajnu kameru i prave fantastične fotografije, „da, ali“ to radi profesionalni fotograf u kampanji.

Kroz moje iskustvo i druženje sa Boogiejem (Vladimir Milivojević Boogie), svetskom legendom ulične fotografije, shvatio sam da oni stvaraju umetnička dela bez obzira na aparat koji koriste. Njihov genijalni talenat je ono što zaista čini razliku. To me je direktno navelo na uvid! Za nas obične ljude, aparat je ključan jer obavlja stvari koje mi ne možemo sami i to nas stavlja u poziciju da (ne) stvaramo izvanredne fotografije.

Kada razmislimo o tome da Xiaomi 14 Ultra pruža mogućnosti koje većina potrošača možda ne prepoznaje – sposobnost da telefon obavi sve poslove za nas, kao lični asistent za fotografisanje, tada smo spojili pazl. Ova kampanja nije samo marketinški trik, već naglašava važnost inovacija i tehnološkog napretka u našem svakodnevnom životu, podstičući dublju raspravu o tome kako tehnologija može unaprediti naše mogućnosti i iskustva.

Zbog čega misliš da nema više ovakvih kampanja na našim tržištima? Šta misliš da je razlog?
Neke kompanije raspolažu velikim budžetima, pa se oslanjaju na strategiju dosega. To je u redu, ali često zaboravljaju da je kreativnost ključna i da je potrebno dobro razviti. Ono što mislim da je mnogo više zastupljeno, to je da postoji preveliki strah i previše autocenzure vlada, što dovodi do toga da se boje da preduzmu ovakve korake, boje se da izazovu status quo. Plaše se da urade nešto što nije uobičajeno. Čak i kada se odvaže i krenu, obično budu „oboreni” od nadređenih koji im stvaraju preveliki strah. To je kao da učestvujete u trci na 100 metara, sa ciljem da se ne povredite, umesto da se borite za rezultat, za pobedu. Tako se gubi volja, motiv za bilo kakvu inicijativu. Nekad se mora dobro razmisliti, isplanirati, i preuzeti kalkulisani rizik. Sebi sam napravio formulu kako ovo izvesti, možda je i podelim nekad na nekom predavanju. Ali, da bih došao do formule, kao i za sve, potreban je motiv.

Kako se top menadžment ponaša kada prvi put čuje ovakvu ideju? Kako se dolazi do slobode za realizaciju ovakvih kampanja?
Prvo, morate znati da ćete jako retko sresti nekoga iz top menadžmenta koji bi inicijalno, bez da vidi celu kampanju, odobrio ovako (iz njihovog ugla) rizičnu kampanju. Skoro uvek ćete naići na zid. Ali, taj zid se pomera malo po malo. Morate ga gurati i izgraditi poverenje. Ova kampanja se desila nakon niza kampanja i poteza koje sam napravio, a koji su doneli rezultate, ali koji na početku nisu bili oberučke prihvaćeni. Promene niko ne voli, a ponajviše ako se može prepoznati rizik, jer tu dolazi strah. Morate dobro da poznajete svoj brend i da poznajete potrošača bolje nego on sam sebe. Da prepoznate uvid, ključni mikro momenat; da vladate svim informacijama, da biste imali sve ulazne parametre kako biste mogli da napravite „računicu”. Kada vam je jasna računica, donećete odluku. Snositi potpunu odgovornost i na svaki način to staviti do znanja je jedna od ključnih parametara za „guranje“ pomenutog zida. Iznad svega, ako ste vi 100% uvereni, vašom energijom uverićete i sve ostale. Ili ćete sve uraditi isključivo na sopstvenu odgovornost, a to je opcija koju uvek rado prihvatim!

Xiaomi pokrenuo kampanju „Ti u oku legende“

Kompanija Xiaomi na sjajan način predstavila je novi telefona Xiaomi 14 Ultra. Veliki broj okupljenih u TC Galerija, želeo je među prvima da vidi uređaj koji pleni svojom kamerom, dizajnom i performansama, ali i da se oproba u ulozi modela pred objektivom poznatog italijanskog modnog fotografa, Masimilijana Toskanelija. On je zbog svog jedinstvenog umetničkog izraza prema estetici prepoznat kao dostojan ambasador i promoter telefona sa jednom od „najboljih kamera ikada“.

Toskaneli, koji je tokom svoje karijere fotografisao mnogobrojne italijanske, a kasnije i svetski poznate zvezde, učestvovao je na mnogobrojnim Nedeljama mode – od Milana, preko Pariza i Londona, sve do Njujorka – i revijama širom sveta. I sve bi to bilo idealno, da je izuzetni fotograf zapravo… fotograf, a ne italijanski glumac, koji je u dogovoru sa kompanijom obmanuo javnost i glumio umetnika svetskog glasa i ugleda!

Ideja od početka kampanje bila je da kompanija pokaže javnosti da je kreirala telefon sa toliko moćnom kamerom, da svako može da napravi profesionalne fotografije i u tome su u potpunosti uspeli!

„Masimilijano je plod naše strategije, marketing alat koji smo kreirali da prenesemo suštinsku poruku ovog uređaja. Zašto brendovi dovode elitne fotografe da koriste njihove telefone? Ne radi se samo o kredibilitetu, već o demonstriranju izuzetnih mogućnosti moderne tehnologije. Sa druge strane, stvorili smo telefon sa superiornom kamerom koji omogućava svakom pojedincu da kreira besprekorne fotografije, bez pređašnjeg iskustva i to smo želeli da pokažemo. Da bi bio vrhunski fotograf, moraš imati genijalni talenat. Da bi pravio sjajne fotke, od sada samo ovaj telefon“, izjavio je Đorđe Jovanović, direktor marketinga kompanije Xiaomi za Balkan.

Pozadinska priča o uspešnom fotografu koji je zaludeo industriju i svet, kreirana je od strane ekipe koja je postavila izmišljenu Wikipedia stranicu, njegov veb sajt prepun AI radova i fotografija, ali i preuzetih od drugih umetnika u dogovoru sa njima. Dodatno, u medijima su plasirani brojni tekstovi o Masimilijanu Toskaneliju, njegovom izmišljenom poreklu i biografiji i dolasku u Srbiju. Da ne prepuste stvar slučaju, kreatori projekta ostvarili su i saradnju sa pravim italijanskim blogerima koji su pisali o Toskaneliju, kao jedinstvenom umetniku. Dakle, sve je bilo „realno“ i nesumnjivo.

I, niko ništa nije posumnjao – više od 300 ljudi čekalo je u redu za stolicu ispred Toskanelija, želeći da „poznati fotograf“ uhvati njihove magične momente i izvuče najbolje iz njih. Svako od njih je dobio svoj odštampani portret besprekornog kvaliteta i mogućnost da se nađe na društvenim mrežama, bilbordima, TV spotovima, kao jedno od lica kampanje „Ti, u oku legende“.

Kreativna i sjajna priča govori nam da je za profesionalnog fotografa potrebno imati neosporni talenat i dobro oko za kadar, ali da, uz pravi telefon i kameru poput ove na Xiaomi 14 Ultra, svako može da pravi odlične fotografije.

Korisničko iskustvo ključno je za uspeh

Danijela Gašparac, Head of Market Research & CEO advisor, Telekom Srbija & Marketing & Communication Consultant, Srbija voz, specijalno za Marketing mreža magazin govorila je o aplikaciji kompanije Srbija voz i na koji način ona doprinosi poboljšanju korisničkog iskustva.

Možete li nam opisati neke od ključnih karakteristika Srbija voz aplikacije i kako doprinosi efikasnosti poslovanja vaše kompanije?
Razvoj aplikacije za prodaju karata nam je od početka bio jedan od najvažnijih ciljeva i taj projekat smo započeli paralelno sa rebrendingom kompanije i razvojem nove komunikacione strategije.

Jasno je bilo da, ukoliko želimo da se Srbija voz pozicionira kao savremena kompanija, pre svega mora korisnicima da omogući jednostavnu kupovinu karata. I u tome smo uspeli, pre svega, zahvaljujući podršci Telekoma Srbija i sjajnim devojkama iz digital tima. Počeli smo sa najjednostavnijom verzijom, ali od marta 2022. konstantno radimo na unapređenju i dodavanju novih funkcionalnosti. Drago nam je da putnici prepoznaju i da sada imamo oko 200.000 jedinstvenih korisnika aplikacije.

Naša aplikacija je ne samo alat za unapređenje efikasnosti našeg poslovanja, već i ključni element u stvaranju bogatijeg, personalizovanijeg korisničkog iskustva koje neprestano težimo da poboljšamo.

Na koji način vam aplikacija pomaže u analizi podataka o putnicima i na koji način se ti podaci koriste za poboljšanje korisničkog iskustva?
Uvek ističem da je danas korisničko iskustvo jedan od najvažnijih aspekata poslovanja kompanije, ali i samog brenda i da marketingaši moraju da rade zajedno sa drugim odeljenjima kako bi napravili najbolje korisničko iskustvo za svoje korisnike. Upravo u tome pažljiva analiza podataka može mnogo da pomogne. Redovno analiziramo ocene zadovoljstva, pratimo komentare i sugestije, slušamo naše putnike i na osnovu njih pravimo dalje planove razvoja.

Pored toga, podaci koje prikupljamo kroz aplikaciju omogućavaju nam da kreiramo personalizovane kampanje. Ovo znači da možemo ciljati putnike sa relevantnim ponudama, popustima i informacijama koje su direktno prilagođene njihovim interesovanjima i prethodnim ponašanjima. Na ovaj način, ne samo da poboljšavamo korisničko iskustvo, već i podstičemo lojalnost putnika.

Na koji način aplikacija Srbija voz promoviše održive prakse putovanja i doprinosi ekološkoj svesti?
Pre svega, voz je najekološkije prevozno sredstvo, a kupovinom karata preko aplikacije štedi se na potrošnji štampanih karata, tako da se dodatno doprinosi očuvanju životne sredine.

Da li vaša kompanija posluje po principu human experience ili customer experience modelu? Zašto?
I jedno i drugo! Kao što sam već naglasila, korisničko iskustvo nam je izuzetno bitno.

Sa druge strane, ljudi su kompleksni i bitno je da ih razumemo, da znamo koje su njihove želje i potrebe, da shvatimo kakav doživljaj treba da im omogućimo, kakve emocije da izazovemo i kako da ostvarimo konekciju. Iz tog razloga istraživanja su od neprocenjivog značaja i prilikom kreiranja kampanja.