Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!
Naslovna Blog Stranica 7

Upoznajte naše junake igara!

REGION – U susret ovogodišnjim Paraolimpijskim igrama u Parizu, koje počinju za tačno 8 dana, Hrvatski paraolimpijski odbor u saradnji sa kreativnom agencijom McCann Zagreb predstavio je novu kampanju kojom želi podržati hrvatske paraolimpijce. Tako su hrvatski paraolimpijci i paraolimpijke Ivan Mikulić, Paula Novina, Matija Sloup, Anđela Mužinić Vincetić i Ivan Katanušić postali superjunaci video igre koja prikazuje njihovu snagu, upornost, trud i neprekidan rad na ostvarivanju vrhunskih rezultata.

“Ovo nam je bio kreativno vrlo izazovan projekat jer smo paraolimpijce hteli predstaviti kao vrhunske sportiste, a činjenicu da imaju dodatne prepreke u životu ne koristiti kao glavni motiv. Upravo zato odlučili smo ih prikazati kao junake video igara i veličati njihove uspehe na vizuelno i komunikacijski zanimljiv način”, poručio je Vanja Luetić, kreativni direktor McCanna.

“Ljudi često nisu svesni ogromne kreativnosti osoba sa invaliditetom. Kada govorimo o paraolimpijcima, oni ne kažu ‘ne mogu ja to’, nego su usredotočeni na prevladavanje prepreka i koncentrisani na svoje sposobnosti, a ne na invalidnost. Srećan sam što se ovom kampanjom uoči Igara u Parizu fokusiramo isključivo na ‘supermoći’ naših paraolimpijki i paraolimpijaca”, zaključio je Ratko Kovačić, predsednik Hrvatskog paraolimpijskog odbora.

Kreativnom timu agencije McCann Zagreb bila je izuzetna čast raditi na projektu kojim podržava hrvatske paraolimpijce, a efektne kampanje poput ove nastaju kada se kreativne ideje uklope u vrlo važnu poruku koja se šalje celom društvu. Osim toga, svi uključeni u projekat kampanje uvereni su da će ona biti dodatni vetar u leđa hrvatskim sportistima i da će im pružiti potrebnu podršku.

“Na ovom projektu radili su najbolji kreativci, koji su još jednom dokazali zašto je McCann jedna od vodećih kreativnih agencija u regiji”, dodala je Goranka Mijić, vođa McCann Client Service.

Paraolimpijci ruše rekorde i čine naizgled nemoguće usprkos dodatnim izazovima koje im život nosi. Svakodnevno nas podsećaju na činjenicu da sami određujemo svoje granice i mogućnosti te da one vrlo često, zapravo, i ne postoje.

Raspisan konkurs za regionalne nagrade KAKTUS 2024!

Marketing mreža raspisala je konkurs za 10. jubilarnu dodelu prestižnih nagrada – KAKTUS 2024. Od ove godine, prvi put, za KAKTUS nagrade moći će da konkurišu sve zainteresovane kompanije i agencije iz celog regiona, a koje su u prethodnom periodu realizovale svoje kampanje na tržištima Srbije, Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije i Crne Gore.

Nagrade se dodeljuju u 25 kategorija, a dobijaju ih organizacije, kompanije, institucije i agencije za najkvalitetnije i najprofesionalnije pojedinačne i integrisane kampanje u protekloj godini. Glavne nagrade na festivalu su, kao i do sada, Agencija godine, Oglašivač godine i Integrisana kampanja godine – Grand Prix. Kao i prethodnih godina, KAKTUS 2024 slavi samo one ideje koje izlaze iz granica očiglednog i uprkos teškim uslovima inspirišu i proizvode najefikasniju komunikaciju sa ciljnim grupama. Konkurs je otvoren do 11. oktobra.

Novina u okviru ovogodišnjeg konkursa za nagrade KAKTUS 2024 je nova kategorija – Podcast. U ovoj kategoriji biće nagrađen najbolji podcast koji donosi drugačiji, svež, edukativan, zabavan sadržaj, a primarni je kanal komunikacije u okviru kampanje.

Takođe, od ove godine radovi će moći biti prijavljeni isključivo u formatu video do 3 minuta, a uveden je i AI disclamer, koji podrazumeva da ukoliko su u okviru kampanje, za kreiranje vizuala ili ideja, korišćeni neki od alata veštačke inteligencije (AI), obavezno je da u prijavnom formularu bude jasno naznačeno na koji način je AI korišćen i u kom procentu u okviru prijavljene kampanje.

Kako bi se obezbedilo dodatno objektivno, nezavisno i profesionalno žiriranje, još jedna novina uvedena je u okviru ovog procesa, a u pitanju je podela žirija na single-channel i multi-channel. O tome ko će dobiti ovogodišnje KAKTUS nagrade odlučuje stručni žiri koji čine priznati i ugledni profesionalci iz kreativnih, PR, digitalnih agencija, produkcijskih kuća i kompanija iz Srbije i regiona. Njihova imena biće objavljena najkasnije do 20. septembra.

Ove godine prijave uključuju kampanje koje su realizovane ili većim delom realizovane u periodu od 1. avgusta 2023. do 1. avgusta 2024. godine.

„Pitali smo kolege iz kompanija i agencija – kako vide 10. jubilarni festival KAKTUS?Odgovorili su – kao jak regionalni festival. Zato smo odlučili da od ove godine idemo SAMO OŠTRO, da idemo REGIONALNO. Verujemo da je festival KAKTUS za ovih 10 godina dokazao svoju snagu, istrajnost i inovativnost, i da je potpuno spreman da napravi taj veliki regionalni korak. Zato sada konkurs za KAKTUS nagrade postaje prilika da, na regionalnom nivou, izmerimo da li su naše ideje zaista drugačije i one koje opstaju. Očekujemo puno dobrih kampanja koje će ukazati na trendove razvoja, ali i na izazove koji određuju budućnost kreativne industrije u regionu, jer je upravo festival KAKTUS idealna prilika da sagledamo snagu i potencijale regionalne kreativnosti“, rekla je Ivana Parčetić Mitić, osnivač i CEO Marketing mreže, koja je organizator festivala KAKTUS 2024.

Nagrade će biti svečano dodeljene na 10. festivalu integrisanih komunikacija – KAKTUS 2024, koji se ove godine održava pod sloganom „Samo oštro“. Festival će biti održan 26. i 27. novembra u Beogradu.

Uslove konkursa, propozicije i kategorije, kao i prijavni formular i Pravilnik o radu žirija, možete pogledati na sajtu www.kaktus.rs.

Zvanični hashtag festivala je #kaktus2024 

Otvorene nominacije za prestižna Mark Awards 2024 priznanja!

Marketing mreža, četvrtu godinu za redom, nastavlja da ističe, promoviše i nagrađuje najuticajnije marketing i komunikacijske stručnjake iz kompanija u Srbiji, u okviru projekta Mark Awards. Nominacije su otvorene do 30. septembra na sajtu www.mark-awards.rs

Cilj Mark Awards nagrade jeste da podstakne i motiviše marketing i komunikacijske stručnjake iz kompanija u Srbiji, ali i ukaže javnosti na njihove potencijale, talente, kreativnost i sposobnost za postizanje vrhunskih poslovnih rezultata i prepoznatljivost brenda. Mark Awards je nagrada kojom strukovni portal Marketing mreža želi da promoviše profesionalne uzore, ali i da svoj doprinos unapređenju i razvoju struke u Srbiji.

Za razliku od drugih strukovnih nagrada na tržištu Srbije, Mark Awards nagrade dodeljuju se pojedincima za lične poslovne i profesionalne uspehe, odnosno pojedincima koji su ostavili trag na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji u prethodnom periodu.

“Nakon veoma uspešnih prethodnih izdanja Mark Awardsa, Marketing mreža, i ove godine, dodeliće priznanja stručnjacima iz kompanija koji su odbacili stare načine poslovanja i odlučili da budu drugačiji. Stručnjacima koji su odabrali da budu izvanredni i da se izdignu iznad kulture istovetnosti – izuzetnim rezultatima. Mark Awards nastavlja da nagrađuje pojedince za lične poslovne i profesionalne uspehe, koji svojim radom ostavljaju trag na tržištu i koji su lideri u svom poslu. Nagradićemo pojedince koji inspirišu, motivišu i podstiču da i sami dosegnemo rezultate, a što ih i čini izuzetnim!“, rekla je Ivana Parčetić Mitić, Founder & CEO, Marketing mreže, koja je organizator projekta Mark Awards, i pozvala sve kolege da se nominuju za prestižna priznanja.

Na konkurs za nagrade Mark Awards mogu da se prijave svi marketing i komunikacijski stručnjaci iz kompanija u Srbiji, koji smatraju da su svojim radom i delima ostavili trag na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji. Na konkurs za Mark Awards priznanja mogu da se nominuju i marketing i komunikacijski stručnjaci iz regiona koji vode više tržišta, među kojima je i tržište Srbije, s tim što u formularu za nominacije navode realizovane projekte i postignute rezultate isključivo za tržište Srbije.

Stručnjaci iz kompanije mogu se nominuju u jednoj od 11 glavnih kategorija, lično ili da ih nominuje neko od kolega i saradnika iz kompanija, agencija ili medija sa kojima sarađuju. Pored toga, i ove godine biće dodeljeno Specijalno priznanje za lični doprinos razvoju struke. 

O tome ko će dobiti ovogodišnje Mark Awards nagrade odlučuje stručni žiri koji čine priznati i ugledni profesionalci iz kreativnih, PR, digitalnih agencija i kompanija. Njihova imena biće objavljena u narednim danima.

Nominacje su besplatne, a više informacija o nagradi, Pravilnik i formular za nominacije dostupan je na sajtu www.mark-awards.rs

Vizuelno rešenje Mark Awards 2024, pod sloganom „Mark the future, lead the way“, potpisuje agencija Ovation BBDO.

Zašto su brend karavani odlična aktivacija za vaš brend tokom leta i jeseni?

Koliko puta se desilo da vam, šetajući gradom, pažnju privuče neki brend karavan? Ili, možda još bolje pitanje – kako je izgledao brend karavan koji vam je zapao za oko u moru drugih (na nekom festivalu, recimo)?

Govoreći u okvirima BTL-a, jasno je da su brend karavani odličan način da privučete svoju ciljnu publiku i “ispričate” joj svoju brend priču, odnosno, u nekoj interesantnoj, interaktivnoj formi predstavite svoje proizvode ili usluge.

Ali, hajde da ovoj temi pristupimo malo detaljnije:

Brend karavani, najpre, povećavaju vidljivost vašeg brenda. S obzirom na to da možete da putujete sa lokacije na lokaciju, više ljudi će doći u kontakt sa vama, što za neke od njih možda ne bi bio slučaj da ste promociju svog brenda vršili na neki drugačiji način. Dakle, karavanom možete dopreti do sasvim različitih publika. Osim toga, kroz direktnu komunikaciju sa njima, ne samo da doprinosite vidljivosti i prepoznatljivosti vašeg brenda na lokalnom nivou, već podstičete i izgradnju poverenja, te jačeg odnosa na relaciji brend-korisnik.

Curaprox karavan

Svi koji se bave marketingom znaju da je direktna interakcija sa korisnicima od ključne važnosti za njihov odnos prema brendu, ali isto tako je važna i za sam brend. Kroz ovakve aktivacije, brendovi dolaze do značajnih (povratnih) informacija koje im pomažu da još više unaprede korisničko iskustvo, kao i samu ponudu proizvoda i usluga. Direktna komunikacija, ali i zanimljiva iskustva koja je moguće ostvariti kroz brend karavane, jačaju odnos korisnika i brenda što je win-win situacija za obe strane.

Uprkos drugim vidovima oglašavanja koji mogu da budu ultra zanimljivi i prijemčivi publici, brend karavani omogućavaju dublji oblik engagementa upravo zbog interaktivnih elemenata – igara, radionica, testimonijala i slično. Predstavljanje proizvoda ili usluga “u akciji” može biti mnogo ubedljivije i korisnije u odnosu na statične ili online reklame. Naravno, ovo će uvek zavisiti od vaših ciljeva.

Planet of Plants food truck

Još jedna prednost brend karavana je ta što je reč o formi koju je lako prilagoditi konkretnim marketinškim ciljevima, različitim lokacijama, pa i ciljnim grupama, tako da iz njih možete izvući najviše. Imate toliko prostora da budete kreativni! Takođe, ovakve brend aktivacije mogu pratiti i digitalne kampanje što znači da ćete daleko efikasnije iskoristiti svoj budžet.

Propratni efekat brend karavana jeste i privlačenje pažnje medija što će vašem brendu obezbediti dodatnu promociju i vidljivost. A, ukoliko govorimo i o drugim, možda manje očiglednim, prednostima ovakvih aktivacija onda definitivno treba spomenuti i svojevrsni team building kroz koji zaposleni koji učestvuju u celokupnoj organizaciji mogu razviti neke nove veštine, ali i dodatno se povezati sa svojim kolegama na veoma zanimljiv način.

Dijamant legendarni karavan

Smartpoint ima veliko iskustvo u organizaciji brend karavana u gradovima širom Srbije (Beograd, Novi Sad, Kragujevac, Čačak, Niš, Subotica) i to za najrazličitije brendove među kojima su Dijamant, Planet of Plants, Curaprox i mnogi drugi. Zato, rado ćemo vam pomoći da svoj brend predstavite i na ovakav, interesantan i interaktivan način koji će vaša ciljna grupa sigurno zapamtiti!

Za Marketing mrežu tekst napisala:
Irena Ćurčić, BTL coordinator, smartpoint adria

TikTok oglašavanje u Srbiji: Novi horizonti digitalnog marketinga

TikTok je postao izuzetno popularan u Srbiji, posebno među mlađom generacijom. Više od 1,5 miliona korisnika aktivno koristi ovu platformu, što predstavlja veliku priliku za brendove koji žele da dosegnu ovu publiku.

TikTok dolazi u Srbiju što omogućava brendovima da budu kreativni i inovativni u svojim kampanjama. Kratki video formati pružaju prostor za različite vrste sadržaja, kao što su izazovi, dueti i filtrirani efekti. Korisnici TikTok-a su veoma angažovani, što znači da dobro osmišljena reklama može postići veliki broj pregleda, lajkova i deljenja.

Napredne opcije ciljanja na TikTok-u omogućavaju brendovima da precizno definišu svoju publiku prema demografskim karakteristikama, lokaciji i interesovanjima. To znači efikasnije trošenje budžeta za oglašavanje i bolje rezultate kampanja.

Brendovi u Srbiji koriste TikTok na različite načine. Mnogi pokreću izazove i hashtag kampanje kako bi podstakli korisnike da kreiraju sadržaj vezan za njihov brend. Takođe, često sarađuju sa popularnim TikTok influenserima kako bi promovisali svoje proizvode ili usluge. Sponzorisani sadržaji na TikTok-u su često zabavni i privlače pažnju korisnika, kao što bi i organski satržaj trebao da uradi.

Iako TikTok nudi mnoge prednosti, postoje i izazovi. Video zapisi su kratki, pa brendovi moraju brzo da privuku pažnju korisnika i prenesu svoju poruku. Takođe, algoritmi TikTok-a se često menjaju, što može uticati na samu vidljivost sadržaja. Konkurencija na platformi je velika, pa brendovi moraju da budu inovativni kako bi se izdvojili. Zato treba krenuti u TikTok reklamiranje odmah čim stigne u Srbiju. Samo par reklamera zna da reklamiranje na TikToku dolazi krajem 2024 godine i prve firme koje iskoriste tu informaciju će imati ozbiljnu prednost naspram svoje konkurencije.

Sa rastućim brojem korisnika i visokim nivoom angažovanja, TikTok je postao ključna platforma za digitalni marketing u Srbiji. Brendovi koji uspešno koriste TikTok mogu očekivati značajne rezultate i povećanje vidljivosti na tržištu. Kreni u proces reklamiranja na TikToku danas.

Piše: Toni Terek, Performance Marketer, GrowMojo

Zašto je koristan povremeni „back to basics“?

Da li su PR i „show me results“ princip u korporacijama prijatelji ili neprijatelji? Da li idu ruku pod ruku ili se mora uzeti u obzir ono čuveno – „pa naš posao je specifičan i nije sve merljivo“. Hajde da probamo da ovaj odnos analiziramo u tekstu.

Najpre, već smo u velikom broju tekstova na temu PR-a u korporacijama apsolvirali nekoliko ključnih stvari. PR je od proste podrške biznisu, postao strateški partner. PR više nije tu samo da promoviše aktivnosti biznisa, već i da pripremi teren, ukaže na komunikacione rizike i prednosti. Zatim, tu su neophodnost mudrog biranja strateškog cilja komunikacije, balansiranje, znatno više obraćanja pažnje na kontekst, umerenost i emociju, odnosno empatiju. Dalji trendovi digitalizacije su tu i nikuda neće otići.

Dalje, bez obzira na to u kom sistemu trenutno radimo, svi smo profesionalci sa imenom i prezimenom, i sve što uradimo potpisano je upravo našim inicijalima. Naša struka jeste pod pritiskom brzine, površnosti, gubitka interesovanja za suštinu… Kao uostalom i mediji i mnoge druge industrije. Ipak, ako hoćemo da budemo odgovorni, moramo nastojati da zadržimo ozbiljnost u poslu.

Četvoro, tu je i edukacija. PR mora da nastoji da novinare što bolje upozna sa širom tematikom industrije u kojoj kompanija posluje, a ne samo da ih obaveštava o svojim aktivnostima. Tako se podiže nivo informisanja o određenoj industriji, radi se na podizanju kvaliteta medijskog sadržaja i daje doprinos kvalitetnijem izveštavanju o samoj kompaniji. Isto važi i za takozvanu samo-edukaciju profesionalnih komunikatora.

I sada nakon svega, kako merimo uspešnost rada i koliko je ispravan princip „show me results“ u PR-u? Pa, možda će mi mnoge kolege zameriti – ali, važan je. Da, opterećujući je. Da, možemo reći da PR nije prodaja ili core biznis, pa da se takve stvari mogu tražiti. Ali, ipak mogu…

Zašto sam u ovakvoj temi napravio ovakav uvod. Pa zato što nas ona podseća da nam je ipak povremeno potreban i koristan jedan ozbiljan „back to basics“.

I šta nam kaže taj „back to basics“?

Kaže nam, na primer, da iako smo uradili super dizajn ili montažu, ne smemo zaboraviti osnovne postulate u našem poslu – dostupnost, pravovremenost, transparentnost, verodostojnost, poverenje. Kaže nam da, iako svi ulažemo u digitalnu komunikaciju i nove medije, što je i te kako ispravno i donosi brojne benefite, ne smemo zaboraviti tradicionalne medije. Naročito ukoliko radimo u industrijama koje to zahtevaju. Sasvim konkretno, vesti na nacionalnim televizijama i dnevne novine, odnosno njihove portale, i dalje gleda i čita milionski auditorijum. Ne smemo to zaboraviti kada izrađujemo PR planove ili dobijemo upit od novinara.

I sada da se vratimo na pitanje sa početka teksta, naravno da možemo i moramo pokazati rezultate u svom poslu i to se očekuje i očekivaće se. Logično je. Uspešnost PR-a možemo meriti dobro poznatim tehnikama koje uvek „rade“ poput citiranosti u medijima, tonaliteta medijskih objava ili dosega i to su solidni metrički pokazatelji. Tu su i brojevi pregleda, indirektan uticaj na prodaju, publika koju ste okupili na mrežama, komentari i podrška koju dobijate. Ali, tu su i oni dodatni benefiti, a to je efekat koji je PR doneo biznisu, koji možda nije tako lako izmeriti poput broja pozitivnih ili negativnih objava, ali se svakako može meriti kroz dobro pripremljene planove komunikacije i izbegnute, odnosno rizike kojima se dobro upravljalo, što je naročito važno ukoliko radite u industriji čiji se osnovni biznis u velikoj meri zasniva na terenskim aktivnostima.

Što se tiče samog NIS-a, eksterne komunikacije nastoje da kroz strateški planiranu komunikaciju podrže kompaniju u dostizanju svojih ciljeva. Istovremeno, jačanje imidža i reputacije se podrazumevaju, kao i promocija aktivnosti i rezultata, kako u biznisu, tako i u oblasti društvene odgovornosti. I to ne samo u Srbiji, već i na drugim tržištima balkanskog regiona na kojima poslujemo. Eksterne komunikacije NIS-a su, takođe, u godinama za nama prošle procese transformacije i modernizacije i naša evolucija i modernizacija se nastavljaju. Pred nama je dalje unapređenje digitalnog prisustva, hrabro i pionirski smo izašli na društvene mreže, poput Tik-toka, na kojima prisustvo naftnih i energetskih kompanija gotovo da i ne postoji. Takođe, pred nama je i nastavak inoviranja rada sa tradicionalnim medijima. Jer, i te kako je moguće biti inovativniji i interesantniji kako u izboru, tako i u oblikovanju tema i sadržaja za tradicionalne medije i u osmišljavanju specijalnih projekata.

Tekst napisao: Stefan Despotović, direktor PR Centra NIS-a

Foto: Nebojša Babić

Da li je brendu potreban detox od društvenih mreža ili ipak ne?

Da li znate koliko vremena dnevno provodite na telefonu? Da li redovno proveravate svoj “screen time” posebno na društvenim mrežama? Po poslednjim istraživanjima iz avgusta 2024. godine koje je objavio Kepois, 84% ukupne populacije starije od 18 godina je na društvenim mrežama. Vreme koje u proseku provodimo na njima je 2 sata i 20 minuta. Kod mlađe populacije ova brojka je znatno veća.

Zaključujemo da su danas svi na društvenim mrežama, a kada kažem svi posebno mislim na one koje brendovi targetiraju kao svoje kupce ili korisnike usluga. Stoga nije ni čudno da su naši ekrani preplavljeni oglasnim i prodajnim porukama koje se utrkuju za klik. Konzumacija raznoraznog sadržaja na dnevnom nivou velika je i izuzetno je teško privući pažnju korisnika da zastane i odgleda ili pročita nešto do kraja. Da li smo postali svega siti? Kome je potreban detoks – brendovima ili nama?

Koliko god smo svesni problema koji je zahvatio celo društvo, a posebno decu i mlade, i dalje nismo u stanju da kažemo dosta i okrenemo se nekim dugim aktivnostima. Gde je granica? Šta treba da se desi da prelomimo da uđemo u proces detoksa.

Uticaj društvenih mreža može biti različit, od pozitivnog do izuzetno negativnog na psihičko stanje čoveka. Da li znamo da napravimo razliku i da prepoznamo kada nam je potrebna pauza? Kod stabilnog odraslog čoveka možda to i nije toliki problem, ali sa bolestima svesti koje nam je donelo moderno doba nekada nismo ni svesni tog negativnog koje može znatno da utiče na ponašanje čoveka. Preterani konzumerizam i materijalizam, koji intenzivno utiču na sve, a posebno na mlade da sebe porede sa drugima i imaju potrebu konstantno da kupuju nove stvari, čine da brendovi budu sve prisutniji, što direktno, što preko influensera koji danas jako lepo žive naplaćujući svoj uticaj.

Društvene mreže svedene su na to da njihovim korišćenjem dođete do stanja svesti da poželite nešto da kupite, da budete kao neko, da putujete kao neko…da trošite. Da li se to može zaustaviti? Da li možemo da prestanemo da koristimo društvene mreže? Mislim da smo već duboko zagazili u digitalnu eru te da nema povratka nazad, barem ne na ona vremena koja pamtimo. Ali, da li je to nužno loše ili postoji neko rešenje?

Iako smo svesni činjenice da je cilj dobrog marketinga finansijska dobit, sve se više ističe značaj stvaranja zajednice i povezivanje brenda i kupca kroz neke druge nivoe. I upravo u tome vidim neku svetlu tačku koja može napraviti balans između konzumerizma i slobode, u smislu oslobađanja od negativnog uticaja društvenih mreža. Naime, marketari su sada više nego ikada svesni da je teško privući pažnju korisnika i da više nije dovoljno samo slikati ili snimati proizvod.

Naprotiv, takve slike će samo izazvati skrol i momentalni gubitak pažnje. Pokretanje priče oko brenda, stvaranje zajednice i izazivanja želje da budete njen pripadnik jeste nešto što su još odavno shvatili neki od najvećih svetskih brendova kao što su Apple, Nike ili Red Bull. Kada pogledamo njihove profile možemo primetiti da proizvoda nigde nema, jer fokus u komunikaciji uopšte nije na njemu, već na osećaju koji želi da se izazove kod korisnika, da požele da budu i sami deo tog kulta i te priče.

Afirmativne su i priče malih brendova, koji su napravili veliki uspeh na platformi koja je dugo smatrana “dečijom”, a danas broji preko milijardu korisnika širom sveta. Neposrednost u komunikaciji, dokumentovanje puta ka uspehu, padova i grešaka, doprineli su tome da kroz empatiju i podršku algoritma na TikToku ljudi iz komšiluka preko noći postanu zvezde i ostvare neverovatne poslovne rezultate. I sve to bez skupe produkcije, samo korišćenjem kamere telefona. Pa zar to nije ohrabrujuće? Zato je preporuka da se brendovi fokusiraju na davanje vrednosti kroz sadržaj i da kroz svoje društvene mreže pričaju priču o sebi ili o ljudima koji čine njihovu zajednicu, da se približe korisnicima i daju im na značaju, svesni da bez njih oni ne bi danas bili tu gde jesu. Video kao format je postao dominantan i olakšava taj zadatak. Edukativni postovi, pozitivne i motivišuće priče, dokumentovanje procesa i povezivanje sa zajednicom koraci su ka stvaranju zdravijeg i dugotrajnijeg odnosa između potrošača i brenda.

Da se vratim na pitanje sa početka – da li je brendovima potreban detoks od društvenih mreža? Nikako. Oni sada više nego ikada treba da budu prisutni na njima i iskoriste sve prednosti besplatnog promovisanja svojih proizvoda ili usluga, ali pristup treba da bude prilagođen novoj eri korisnika koji su digitalno i društveno osvešćeni.

A da li je nama potreban detoks? To ostavljam na nama da sami procenimo.

Za Marketing mreža magazin tekst napisala:
Ivana Bogdanović
Director of Marketing and Corporate Communications, Addiko Bank

Računaju se rezultati

Ivana Jelovac, Client Service Director u agenciji Black Box, specijalno za šesto izdanje Marketing mreža magazina, govorila je o rezultatima koji se računaju i transformaciji odnosa klijent-agencija.

Koji su zajednički interesi agencija i klijenata na tržištu ili koji bi trebalo da budu, imajući u vidu ekonomsku situaciju i inflaciju?
Tržište vam je kao raskošan švedski sto prepun izbora i različitih jela. Klijenti i agencije bi trebalo zajedno da odluče koje jelo će staviti na tanjir pred potrošače. Niko ne želi da završi sa tanjirom punim nečega što neće pojesti, zar ne? Pametan izbor je ključan. Kao što biramo najsočniji komad mesa umesto da se zatrpavamo krompirom, hajde da se fokusiramo na kanale i kampanje koje imaju potencijal da donesu rezultate.

Na švedskom stolu, kao i na tržištu, ponekad možete naleteti na nešto što vam ne prija. Da izbegnemo “gastro katastrofe”, potrebna je transparentna komunikacija. Ako nešto ne funkcioniše, bolje je odmah to reći i promeniti smer nego trpeti posledice loših odluka.

Nakon što smo se najeli, vreme je za desert. Klijenti i agencije bi trebalo zajedno da proslave postignute ciljeve i rezultate. Zajednički uspesi su najslađi kada se dele. Ništa lepše od zajedničkog komada čokoladne torte nakon uspešnog projekta!

Na kraju, želimo da švedski sto traje što duže. To znači da moramo biti odgovorni i održivi u našim izborima. Kao što ne želimo da postanemo debeli ili ostanemo gladni, tako i agencije i klijenti treba da razmišljaju dugoročno i rade na održivom rastu i uspehu, uzimajući u obzir balans i meru kao ključne kriterijume.

Zašto je važno da postoje standardi u merenju efikasnosti?
Moramo da se vratimo korak unazad. Prvi korak u merenju efikasnosti je uspostavljanje referentnog okvira – definisanje šta merimo, u odnosu na koga – precizno kako merimo. To je temelj na osnovu koga možemo graditi procese merenja i evaluacije.

Pre svega, čoveku je neophodan referentni okvir da bi doneo odluku. Razumevanje metaprograma, kao što je princip kretanja ka nečemu ili od nečega, ključ je za efikasnu komunikaciju i donošenje odluka. Ovaj metaprogram se može generalizovati na celokupan poslovni proces i strategiju donošenja odluka, što je od izuzetne važnosti za menadžment.

Poznavanje metaprograma ciljne grupe kojoj se obraćamo omogućava postavljanje relevantnih referentnih okvira kao i standarda u merenju efikasnosti. Takođe, neophodno je imati jasne merljive kriterijume na osnovu kojih se donose odluke.

Uspešna komunikacija nije ona koja polazi od subjektivnih preferencija, poput „meni se dopada ili ne dopada takav pristup“, već ona koja omogućava da svi učesnici „progovore istim jezikom“. Uspostavljanjem zajedničkog jezika i razumevanja, možemo postaviti čvrste standarde za merenje efikasnosti. Dakle, definisanjem referentnog okvira omogućavamo kreiranje jasnih i doslednih standarda merenja, što je ključ za efikasno poslovanje i donošenje razumnih odluka.

Kako balansirati kreativnost i prodajne rezultate, u eri ekonomske nestabilnosti?
Klijente često pitam – kako znate kada je nešto dobro? Da je nešto kreativno ili ne, dobro ili loše? Kada i kako se odlučujete da probate nešto novo? Spremite eksel. Klijentu treba dati priliku da se uzemlji i centrira. A onda svi zajedno možemo da navalimo na posao.

U kojoj meri će „show me results“ princip dodatno opteretiti agencije i marketing sektore kompanija?
Lično sam videla mnogo više primera ekstremno uspešnih, kvalitetnih i smislenih kampanja, koje nisu sprečile da klijenti zamene agenciju. Jedan od glupljih razloga i izgovora koji sam čula je da je jedna velika banka zamenila agenciju sa objašnjenjem da „žele sveže ideje“, a onda su nastavili kampanju prethodne agencije, sa sve istim glumcima i porukama!

Suštinski mislim da se ni jedna agencija realno ne plaši rezultata već da ih to izuzetno motiviše. Na žalost, retko čujemo primere da je uspeh neke kampanje doveo do toga da drugi klijenti krenu da se otimaju oko agencije koja stoji iza tog uspeha.

Kako ponuditi klijentu ono što mu jedino treba – REZULTAT?
Da se vratimo na onaj eksel koji sam malopre pominjala: bez obzira što radim u agenciji – realno, klijent je suštinski uvek najmanje 50% uspeha kampanje. Na žalost, isto tako i za 50% neuspeha kampanje. Svedoci smo da vrlo često dolaze zahtevi od klijenta za promenama i prepravkama u poslednjim fazama koje sruše celu konstrukciju kampanje. Zbog toga je zaista moćan osećaj za sve uključene kada se agencija i klijent zaista uklope i razumeju… Što bi rekli, tada je samo nebo granica za rezultate.

Svaki rezultat ima potencijal da ne bude samo rezultat. Iza njega se krije priča koja ide dalje od brojeva. I loš rezultat na kraju može biti pobeda. Zato je važno imati plan i osluškivati ceo proces postizanja rezultata, kretanja u svom referentnom okviru i promenama koje su tu dešavaju. Zatim, kada dobijete ono što želite, važno je šta ćete sa tim da uradite. Da li ćete samo da izađete iz „stresa za targetom ili željom da po svaku cenu nešto promenite“ ili ćete zaista razviti dodatnu vrednost. Pravi rezultat je holistički, obuhvata kvantitativne i kvalitativne aspekte.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

Potrošači su u fokusu svega što radimo

Tanja Bogojević, Brand Manager u kompaniji Imlek, specijalno za šesto izdanje Marketing mreža magazina, govorila je o inovaciji u kategoriji biljnih napitaka – Imlek Oaza, kao i o saradnji sa Tetra Pakom i agencijom Popular na ovom projektu.

Kompanija Imlek nedavno je lansirala novi biljni napitak – Imlek Oaza. Šta je ono što je kompaniju koja posluje u mlečnoj industriji motivisalo da lansira brend u kategoriji biljnih napitaka? Koji su izazovi sa kojima ste se suočavali prilikom lansiranja novog brenda?

Osnovna lekcija u marketingu koja nam kaže da sve polazi od potrebe potrošača, pokazala se kao ključna i u slučaju lansiranja Imlek Oaze.

Pristupili smo svemu vrlo školski. Glavna motivacija leži u dubokom razumevanju te potrebe. U onim trenucima i periodima kada su potrošači birali alternative mlečnim proizvodima, mi nismo imali portfolio koji je na to mogao da odgovori.

Jedan od izazova prilikom lansiranja bio je da definišemo pravu poziciju i arhitekturu brenda koja će dalje biti polazna osnova i za komunikaciju, ali iz ugla kompanije čiji je core business mlečno. Ovo je možda olakšavajuća okolnost za kompanije koje su lansirale biljne napitke i predstavile ih kao apsolutnu zamenu za mlečno, ali to nije poruka koju smo mi želeli da prenesemo.

Bilo da potrošači biraju namirnice mlečnog ili biljnog porekla, mi smo želeli da im pružimo izbor, bez opterećenja da se striktno opredele za jedno ili drugo.

Po čemu je Imlek Oaza jedinstvena i šta novo nudi potrošačima?

Imlek Oaza je trenutno jedini biljni napitak od badema i ovsa proizveden od strane domaćeg proizvođača. Pored podataka koji su nam bili dostupni sa globalnog tržišta, značajnu ulogu u kreiranju brenda dali su nam rezultati istraživanja koje smo sprovodili lokalno. Koncept, pakovanje, komunikacija, proizvod – sve je testirano na našem tržištu. Imlek Oaza je kreirana u skladu sa očekivanjima naših potrošača, i to je ono što naš brend izdvaja od ostalih.

Kako odlučujete koje nove proizvode ili ukuse da uvedete na tržište? Da li su potrošači u Srbiji spremni da isprobaju nešto novo? Šta je karakteristično za naše tržište, što je bilo važno imati na umu prilikom lansiranja biljnih napitaka?

Maksimalno se trudimo da budemo u toku sa globalnim trendovima, a u odlukama nam pomažu istraživanja koja sprovodimo u velikoj meri.

Potrošači su vrlo otvoreni da probaju nove proizvode, a na nama je odgovornost da ih informišemo i inspirišemo o prilikama za konzumaciju i načinima korišćenja novih proizvoda.
Tržište biljnih napitaka u Srbiji i dalje se razvija i karakteristično je to što smo bili svesni da, ako želimo da potrošaču pružimo ozbiljno dobru alternativu za mlečne proizvode, ne smemo da napravimo kompromis u kvalitetu i ukusu. Ovo smo opravdali rezultatom istraživanja gde je Imlek Oaza Badem ocenjen kao najbolji proizvod u poređenju sa najprodavanijim biljnim napicima.

Imlek Oazu ste stvarali u saradnji sa više partnera, između ostalog i u saradnji sa Tetra Pakom. Kako je taj proces tekao i u kojim oblastima vam je Tetra Pak pružio podršku?

Tetra Pak je naš višedecenijski partner u oblasti prerade i pakovanja proizvoda. Ovog puta, celom projektu smo pristupili na još višem nivou.

Zajedno sa marketing timom Tetra Paka, učestvovali smo na radionicama koje su nam pomogle u pozicioniranju novog brenda. Na jednom mestu okupili smo tehnologe iz Imlek tima i Tetra Pak tima, dizajnere, stratege, ljude iz prodaje i marketinga i taj multidisciplinarni pristup se pokazao kao izuzetno koristan, jer je svako dao značajan doprinos i insajte koji su dalje učvrstili poziciju Imlek Oaze u našem portfoliju.

Dizajn novih proizvoda, kao i kampanju, kreirali ste u saradnji sa agencijom Popular. Šta je presudno da potrošač zavoli i doživi novi brend na pravi način?

Mislim da je važno da brend bude dosledan, da kvalitet proizvoda, dizajn pakovanja i kampanja pričaju istu, doslednu priču; da budu u snažnoj korelaciji i ispunjavaju obećanja. Popular je agencija koja ovo savršeno razume.

Ako je proizvod loš i ne ispunjava očekivanja, ni najbolji mogući dizajn i komunikacija to neće nadoknaditi.

Sa druge strane, najbolji proizvodi uz loše postavljen dizajn i komunikaciju nikada neće dostići svoj pun potencijal.

Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.

*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.

TikTok oglašavanje uskoro dostupno u Srbiji i regionu

Dejan Janković, Head of Growth u agenciji Orange Trail, govorio je, za šesto izdanje Marketing mreža magazina, o TikTok oglašavanju i šta će njegovo uvođenje doneti tržištu Srbije i regiona, brendovima i agencijama.

Dugoočekivana mogućnost oglašavanja na društvenoj mreži TikTok biće dostupna u Srbiji početkom druge polovine godine. Agencija Orange Trail glavni je zastupnik TikTok-a za Srbiju. Šta će uvođenje oglašavanja na TikTok-u značiti za agencije, brendove, ali i za celo tržište”?

Uvođenje TikTok oglašavanja imaće veliki uticaj na celo tržište. Najpre za brendove koji su već na TikTok-u, jer imaju iskustva na platformi i prošli su kroz period upoznavanja sa istom. TikTok oglašavanje će biti zanimljivo i za brendove koji nisu još uvek na TikTok-u, jer će moći da se oglašavaju i bez da imaju TikTok nalog i bilo kakvo iskustvo u kreiranju sadržaja na TikTok-u. Takođe, oglašavanje na TikToku će dosta značiti i za agencije, jer će biti u prilici da svojim postojećim klijentima ponude dodatnu uslugu, a takođe i dođu do novih klijenata. I na kraju, uvođenje TikTok oglašavanja će uticati na tržište i kroz nekoliko dodatnih faktora kao što su diversifikacija kanala oglašavanja, uvođenje inovacija u oglašavanje i moguće poskupljenje usluga kreatora sadržaja.

Koje su ključne prednosti oglašavanja na TikTok-u u odnosu na druge društvene mreže?

CPM, koji je pokazatelj dosega, znatno je jeftiniji na TikTok-u (2.5x jeftiniji nego na Meti). Gledajući cenu po kliku, TikTok ponovo nudi vrednost sa CPC-om koji je 30% jeftiniji. Korisnici TikTok-a su više angažovani i manje je verovatno da će napustiti platformu. Za razliku od Facebooka, Instagrama i Twittera koje korisnici “čekiraju”, TikTok se gleda sa dosta visokim “attention span” momentom. Takođe, TikTok oglašavanje utiče i na samu prodaju. Prema nedavnom istraživanju, 49% korisnika TikTok-a kupuje proizvod ili uslugu od brenda nakon što je videlo da se reklamira ili recenzira na platformi. Uzmite #TikTokMadeMeBuyIt kao primer njegovog uticaja. Neke studije su otkrile da se 73% korisnika TikTok-a oseća više povezanim sa brendovima koje su otkrili na TikTok-u nego na drugim platformama društvenih medija. Dakle, što se tiče prednosti, TikTok nudi ogromnu vrednost za oglašivače da svoj brend iznesu pred veoma angažovanu publiku. 

Želim, takođe, ovde da spomenem i prednost ranog usvajanja – oni brendovi koji se prvi budu reklamirali na TikTok-u će profitirati od same činjenice da su ispred konkurencije ali će i kao “early adopters” uživati u većem dosegu za manja ulaganja. Ovim putem pozivam brendove i agencije da nam se jave i da krenu sa pripremama za dolazak TikTok oglašavanja na vreme kako bi bili među prvima koji će se oglašavati na ovoj platformi i tako steći određene prednosti.

Kada govorimo o budžetima, u kojoj meri će uvođenje mogućnosti za oglašavanje na polovini godine uticati na već usvojene marketinške budžete brendova?

Mislim da će većina oglašivača testirati platformu sa nekim manjim iznosima u početku. S tim u vezi, očekujem da će doći do određenog prelivanja unutar postojećih budžeta. 

Na koji način TikTok omogućava brendovima kroz oglašavanje da preciznije targetiraju svoju ciljnu publiku?

Slično kao i na Meti, TikTok daje mogućnost targetiranja ciljne grupe prema interesovanjima, demografiji, ponašanju na platformi kao i custom audience/lookalike targetiranje.

Kako će agencija Orange Trail podržavati brendove u praćenju i analiziranju uspeha njihovih TikTok kampanja?

Bilo da je u pitanju znanje o pridržavanju smernica compliance politike oglašavanja ili deljenje saveta o najboljim praksama za kupovinu medija na TikToku, Orange Trail podržava svoje klijente tokom celog procesa.

Za koje druge platforme za oglašavanje Orange Trail pruža podršku?

Pored TikTok-a, Orange Trail ima partnerske ugovore sa svim ostalim glavnim platformama kao što su Meta, Google, Snapchat, X, Bing, Pinterest, Taboola i Outbrain. U mogućnosti smo da pružimo punu podršku u oglašavanju klijentima na svim navedenim platformama.

Kako vidite budućnost oglašavanja na TikTok-u u Srbiji i kako će uticati na broj brendova na ovoj društvenoj mreži?

Pre svega, očekujem da uvodjenje mogućnosti oglašavanja u Srbiji i regionu izazove veliko interesovanje brendova i agencija. Očekujem da će jedan značajan deo marketinških budžeta u budućnosti biti usmeren na TikTok kada izadjemo iz faze učenja i testiranja. Takodje očekujem da će pojava TikTok oglašavanja “probuditi” one brendove koji do sada nisu bili prisutni na ovoj platformi. Jednostavnost i prednosti TikTok oglašavanja, mogućnost kreiranja oglasa bez postojećeg TikTok naloga kao i aktivnosti konkurencije će učiniti da u budućnosti možemo očekivati povećan broj brendova na ovoj društvenoj mreži.