Niko ne može predvideti uspeh startapa!

Patrick Bosteels, Co-Founder kompanije Stage-Co, koja pomaže startapima da razviju svoje ideje i pripreme se za investicije, specijalno za Marketing mrežu govori o značaju mentorstva, ali i startap ekosistemu u Evropi – šta nedostaje i koji su potencijali.

Možete li oceniti i opisati startap ekosistem u Evropi? Šta nedostaje i koji su potencijali?
Evropa je dugo kaskala za SAD-om u smislu aktivnog i uspešnog razvoja startap ekosistema. Barem je to percepcija, a svi znamo da je percepcija samo jedna verzija istine. Kada se uporede nakon dužeg perioda, Evropa je stabilan „uzgajivač“ startapa sa jednom velikom razlikom u odnosu na SAD. Nemamo jedinstveno tržište u smislu pristupa potrošačima, samo da uzmemo jezik kao primer. Svaka zemlja zahteva poseban pristup.

Drugo, Evropa je konzervativna. Mi volimo da kupujemo od poznatih brendova. Iako je prešla na pametnu kupovinu, mora da postoji određena vrednost brenda da bi Evropljanin bio siguran i kupio proizvod. Startapi u Evropi prolaze trnovit put ka tržištu, jer je teško naći prvog kupca, bilo u B2B ili B2C. Ali s druge strane, „stara dama“ to nadoknadi, jer Evropa ima potencijal da bude vođa umesto sledbenika. Tržišni potencijal je zaista velik, 600 miliona ljudi, a znanje eksponencijalno raste. Ono što nam nedostaje jesu kupci kojima ne smeta da kupuju od nepoznate kompanije / brenda. Najveća prednost koju u ovom trenutku ima SAD. Kupci žele da preuzmu taj rizik. To važi i za investitore. Ne smeta im rizik. Dakle, govorimo o periodu od 20 godina, ali videćemo šta će biti u narednih 20 godina.

Zašto je važno da zemlje razvijaju startape i mala preduzeća?
Sve se više pažnje posvećuje preduzetništvu i više ne pravimo razliku između malih preduzeća i startupa. Lokalno preduzetništvo je uvek bilo tu kao odgovor na lokalne poslovne mogućnosti i potrebe. Ovo je veoma važno za otvaranje novih mogućnosti za zapošljavanje, dok velike korporacije nameravaju da optimizuju i smanje troškove. Prednost živog, lokalnog, preduzetničkog ekosistema je da grad, zemlja, može da ide u korak sa najnovijim dostignućima, stvarajući priliku za određene startapove da se razviju globalno. Karakteristike dobrog ekosistema su pre svega prisustvo dobrog tehničkog univerziteta, gradske i državne administracije koji aktivno podržavaju i ljude koji žele da daju sve od sebe i izađu iz okvira. Neki lokalni uspesi svakako pomažu. I sve počinje inicijativama lokalne zajednice. Kada organizujemo Startup Weekend ili Hackathon uvek vidimo pojačanje energije, isto kao i međunarodne inicijative poput Seedstars koje donose međunarodni nivo na scenu i funkcionišu kao katalizator za podizanje granica.

S obzirom da ste mentor, kaliko je važna mentorska podrška startapima? Da li je kvalitetno mentorstvo ključno za dalji razvoj startupa?
Tema o kojoj se najviše diskutuje je svakako mentorstvo. Mentorstvo definitivno može pomeriti startap, nivo mentorstva zavisi od više stvari. Mentor treba da bude spreman da sasluša i iznese opipljive savete. Još važnije, mentor mora biti stvarno dobar u onome što tvrdi da jeste. Znam puno mentora koji vole da razgovaraju o sebi ili samo na opštem nivou šta bi trebalo učiniti po njihovom mišljenju. Kada ja vodim mentorsku obuku potencijalnim mentorima, uvek osećam otpor, posebno u pretpostavljaju mladih kolega da znaju što je mentorstvo. Istina je sasvim suprotna jer mentorstvo počinje prvo sa stavom, empatijom i tek onda sa znanjem. Dobar mentorski rad može biti ključan za uspeh, ali dobar tim može biti uspešan i bez mentorstva. Po mom mišljenju, mentorstvo nije obavezno.

Kako prepoznati kvalitetan startap, koji ima potencijal da preraste u veliku kompaniju i prepoznatljiv brend?
Ko ne bi voleo imati kristalnu kuglu za predviđanje uspeha, uložiti rano i malo novca, a otići kući s ogromnim kapitalom. Svaki investitor bi to voleo. Ipak to funkcioniše malo drugačije i svaki investitor ima svoje kriterijume, jednostavno ne možete predvideti uspeh. Ono što možete lako da otkrijete su oni koji dolaze sa praznom pričom. Na nivou ideja, poznavanja tržišta, sastava tima, znanja i sl. Lako možete uočiti one koji nemaju nikakav potencijal. Kada startap prođe sve osnovne kriterijume, gde je tim po, mom mišljenju, glavni kriterijum uspeha, on postaje kockanje. Zbog toga dobar portfolio investitora ili mreže treba da sadrži više od 10 investicija godišnje i po mogućnosti mnogo više. Želite da znate unapred ko je poseban i predodređen za uspeh? Čak i kada se predvidi, investitori znaju da je sreća jednako važna kao i svaki drugi indikator uspeha.

U karijeri i radnom iskustvu sa startapima, možete li izdvojiti jedan ili više startapa za koje smatrate da će biti uspešni u budućnosti i zašto?
Kroz Stage-Co mi se angažujemo sa startapima na nivou ideje ili MVP, tako da je teško detektovati buduće uspešne priče. Kada vidimo da se startapi razvijaju od MVP do prve investicije, postaje jasnije. Ono što se često potcenjuje jeste broj inicijativa koje su potrebne da bi se ostvarila jedna uspešna priča. Kada pokrenemo akcelerator program, počnemo sa preko 400 aplikacija, odaberemo 10 timova za program i veoma smo srećni kada jedan startup pređe u sledeću investicionu fazu. Dakle, ne govorim o uspehu, on dolazi možda pet godina kasnije. Naravno, tu su mnoge greške koje se dešavaju na putu. Tehnologija i njena dostupnost dosta utiču, jer se menjaju velikom brzinom. Malo je onih koji idu u korak sa tom brzinom, ali izgleda da je to proces sa kojim se danas suočavamo.

Intervju uradila: Ivana Parčetić Mitić


Oceni tekst

0,00 od 5
Loading...

Komentari