Marketing mreža ove godine obeležava svoj prvi veliki jubilej – 10 godina uspešnog poslovanja. Tim povodom, razgovarali smo sa kolegama iz kompanija i agencija, saradnicima i partnerima, koju ulogu u razvoju tržišta marketinških komunikacija u Srbiji u proteklih deset godina ima Marketing mreža. Aleksandra Kožul, Communication Director External, Internal & Digital u Novaston Marketing Consultancy rekla je…
Ocenite tržište marketinških komunikacija u Srbiji u proteklih 10 godina?
Od početka ovog milenijuma značaj marketinške komunikacije samo raste. Svet se nezadrživo menja, pa tako i sama komunikacija, dok cilj ostaje isti – da kompanije i brendovi na pravi način izgrade dugoročne odnose sa (potencijalnim) kupcima. Svedoci smo da su razvoj tehnologija i novih medija, promene u društvu, a samim tim ponašanja ljudi rezultirali potrebom za integracijom svih komunikacijskih aktivnosti i prilagođenim komunikacijskim porukama. Odavno nije dovoljno koristiti jedan ili sve oblike komunikacija, već je neophodno kombinovati ih na pravi način, sa posebno prilagođenim porukama. S druge strane, ono što se nije promenilo jeste da poslovni uspeh zavisi od zadovoljnog i lojalnog potrošača (klijenta), a on već deceniju ne traži samo vrednost proizvoda, već zahteva i vrednost brenda. Zato se oni više ne mogu posmatrati samo kao cilj, već su partneri, čiji se stavovi, želje i ideje moraju osluškivati i razumeti. Društvene mreže npr. sve više isključuju posrednike u komunikaciji, pa potrošači žele da čuju glas brenda i da imaju dijalog sa njim, umesto da samo dobijaju informacije koliko god im one bile korisne ili interesantne. Pandemija koja traje pune dve godine je još više istakla pitanja socijalne pravde i inkluzije, tretiranje zaposlenih, stav kompanija prema javnim pitanjima. Marketing više ne može da se zamisli bez akcija i ulaganja u društvenu odgovornost. Ključni sastojak za pravi uspeh je iskrenost, jer klijenti i potrošači prepoznaju i strogo kažnjavju svako nameštanje i „društveno odgovorne“ aktivnosti samo zarad ostvarivanja većeg profita.
Koju ulogu, po Vašem mišljenju, u razvoju tržišta u proteklih 10 godina ima Marketing mreža?
Marketing mreža je u proteklih deset godina postigla svoj cilj – da bude portal koji poslovno umrežava učesnika na tržištu marketinških komunikacija. Takođe, promoviše primere dobre prakse i nove trendove, čime doprinosi podizanju standarda u svetu markentinga. Zato nema profesionalca iz ove oblasti koji ne „prelista“ šta ima novo na Marketing mreži ili se ne odazove na poziv da podeli svoje iskustvo.
Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete? Zašto?
Pošto već moram da biram, Adbooka jedan od mojih omiljenih projekata Marketing mreže. Iako samo tri godine postoji, postavio je određene standarde u proizvodnji kvalitetnijeg i smislenijeg marketinškog sadržaja. S druge strane, povezivanje prodaje publikacije sa humanitarnom akcijom doniranja sredstava socijalnim udruženjima u Srbiji, dodatna je vrednost celog tog projekta, što su prepoznale brojne kompanije, agencije i pojedinci.
Handle with care – u kom kontekstu ćemo koristiti ovu frazu u 2022. po Vašem mišljenju?
Apsolvirali smo da poslovanje ne bi trebalo da bude definisano isključivo proizvodom i uslugom, već da ljdu traže više. Posebno u vreme pandemije, opstaju samo oni koji uz dodatu vrednost nude i humaniji pristup ljudima, ekološki su osvešćeni, podržavaju dostupnost obrazovanja – jednostavno pokazuju brigu za planetu i čovečanstvo. „Handle with care“ danas se odnosi na sve pore poslovanja, na celokupnu marketinšku komunikaciju, i uopšte na celu industriju. Svi zajedno moramo biti empatičniji, sve što radimo i način na koji radimo, ali i živimo, mora imati višu svrhu – bolju budućnost.