Nikola Mikavica, osnivač i generalni direktor marketinške i advertajzing agencije Goldcut, specijalno za Marketing mrežu govori o izazovima u marketingu danas, značaju stalnog obrazovanja i marketinškim trendovima za 2016. godinu.
Koji su najveći izazovi u marketingu danas?
Po meni to su nelojalna konkurencija, neregularna tržišna utakmica i velika saturacija tržišta. Sve ovo su interni izazovi na tržištu Srbije. S druge strane, na svetskom nivou, možda najveći izazov je dinamika kojom se menja svet marketinga i način komunikacije sa potrošačem. Razvoj interneta, društvenih mreža i reality programa su u potpunosti promenili svet marketinga. Danas će svaki klinac koji bar malo zna o programiranju da vam radi sajt od kuće za 50 evra. Imate gomilu online dizajnera koji rade za male pare i klijenti više nemaju interesa da plaćaju kvalitet. Sve se suviše brzo menja da bi ostalo ljudima u pamćenju, tako da smo svedoci hiperprodukcije reklama koje nemaju gotovo nikakvu vrednost. Mislim da nije moguće izboriti se sa ovim nedaćama u smislu da ih možemo iskoreniti. Treba prihvatiti činjenicu da postoje i shodno tome definisati svoje delovanje. U jednom trenutku i moja firma je uletela u vrtlog rata sa cenama, ali smo brzo odustali. Na kraju, klijenti koji su otišli zbog niže cene, obično se vrate zbog kvaliteta.
Do koje ciljne grupe je najteže dopreti i zašto?
Do one nezainteresovane. Čini mi se da je Srbija puna ljudi koji su opsednuti dnevnim problemima i pukim preživljavanjem. Otvoreni su samo za najprostiju zabavu, kao što su reality emisije. S druge strane, klijenti koji drže do imidža ne žele da se reklamiraju u takvom okruženju i onda su im ruke praktično vezane.
Koliko je bitna dodatna edukacija za marketinške stručnjake i one koji žele to da budu?
Imam utisak da se danas svi razumeju u marketing. To vam je kao i fudbal, svi su selektori i treneri. U marketingu su svi pozvani da vam kažu šta je lepo, a šta nije, svi misle da znaju nešto bolje, a kada im date zadatak – dobijete ništa. Jedini način da se distancirate od takvog okruženja je da se edukujete i da svojim znanjem, a kasnije i iskustvom izgradite autoritet. Poslednji vid edukacije koji sam prošao je MBA školovanje u COTRUGLI školi u Beogradu, gde sam stekao sveobuhvatno znanje iz mnogih menadžerskih disciplina koje pre toga nisam posedovao u formalnom smislu, već sam često reagovao intuitivno.
Na koji način Vi ulažete u svoje zaposlene i mlade talente?
Trudim se da podržim svaku inicijativu svojih zaposlenih za dodatnim obrazovanjem i edukacijom. Međutim, to često nije dovoljno, jer prostora za unapređenje ima mnogo. Ulaganje u mlade talente se svodi na to da sam spreman da primim ljude bez iskustva u poslu, ali sa uočljivim talentom i željom za radom. U prilog tome govori da je troje zaposlenih kod nas došlo pravo sa fakulteta, bez nekog drugog radnog iskustva. Ovo se prvenstveno odnosi na dizajnere.
Koje marketinške trendove možemo da očekujemo u 2016. godini?
Nadam se da će se tržište malo oporaviti, pošto svi još čeznemo za 2007. ili 2008. godinom, pa će nam svima biti lakše. Ovu godinu će definitivno obeležiti Olimpijske igre u Riju, gde će se najviše novca potrošiti na reklamiranje. I dalje ćemo, nažalost, biti svedoci gašenja nekih medija, kao što su ove godine bili radio B92 i neke lokalne TV stanice. Print izdanja će trpeti veliki pritisak zbog selidbe konzumenata na online izdanja. Možemo očekivati dalji razvoj elektronskih medija, i raznih pokušaja stvaranja novih načina komunikacije. Jedan od takvih projekata upravo i mi razvijamo i trebalo bi da u januaru ili februaru 2016. godine bude puštena pilot verzija, kada ću vam rado predstaviti novu ideju i nov medij.