Kada slušam ranija iskustva ljudi iz naše struke, ipak moram da kažem da je nama, zahvaljujući novim tehnologijama, dostupnosti i brzini informacija, dosta lakše, u neku ruku. Veoma je važno da se prate dešavanja, da se ne zadovoljavate samo trenutnim, i da uvek stremite ka višem, bilo da se to odnosi na samo poslovanje ili, što je još bitnije, znanje koje se konstantno mora unapređivati. Posebno danas, kad je konkurencija mnogo veća i kad morate da se borite i cenom na tržištu i ulažete u unapređenje kvaliteta.
Sa takvim načinom razmišljanja došli smo i do EBRD-a, čuli za njihove projekte koji pružaju pomoć preduzetnicima u Srbiji, pa smo 2005. godine prvi put učestvovali u njihovom TAM programu. U toku tog projekta smo, zahvaljujuću stranim konsultantima, značajno unapredili svoje poslovanje u oblasti marketinga i analize novih tržišta. Dakle, bila je bitna samo informacija koja je pokrenula sve. Poučeni takvim iskustvom, stalno smo pratili konkurse, preporučivali i prijateljima, jer opet je drugačije kad čuješ nešto „iz prve ruke“, posebno kad su pozitivna iskustva u pitanju.
Nakon toga, ostali smo u stalnom kontaktu sa EBRD-om, redovno su nas obaveštavali o svojim programima, te smo se pre tri godine opet prijavili za učešće u okviru jednog od njihovih programa, koji je se ovaj put odnosio na unapređenje prodajnih veština naših zaposlenih, iz sektora prodaje, kao i analize tri potencijalna tržišta za poslovanje. Rezultati su odmah bili vidljivi. Jako je bitno da sarađujete sa proverenim ljudima, konsultantima. Dobra priprema, jasno definisani ciljevi, poznavanje tržišta i poštovanje svih vremenskih okvira, sve se to pozitivno odrazilo na naše zaposlene, na razvoj i njihovih ličnih veština i na kraju poslovanje kompanije.
Za kraj, da zaključim: jedna informacija, koja je lako mogla da prođe mimo nas, da je ne prepoznamo ili nemamo vremena da joj se malo više posvetimo, dovela je do toga da se prijavimo i za učešće u EBRD „Programu podrške malim i srednjim preduzećima u Srbiji“, koji ima za cilj da unapredi poslovanje kompanije, kako bi se pomerile granice u biznisu i za preduzeća koje posluju u Srbiji. Ovaj program finansira Evropska unija uz podršku Ministarstva privrede Vlade Srbije što dodatno govori o njegovom značaju.
Smatram da preduzeća u našoj zemlji mogu da unaprede gotovo sve segmente poslovanja, da idu u korak i sa konkurencijom koja dolazi iz razvijenih zapadnih tržišta.
Autor teksta: Igor Denić, generalni direktor, DCP – Hemigal Leskovac