Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Milena Đorić Gudurić, Direktorka marketinga za tržišta Srbije, Crne Gore i BiH, Mastercard.
Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?
Krenula bih od trenda sve većeg osvešćivanja korisnika na teme kao što su green washing, body positivity, učešće i predstavljanje žena. Ovo je trend koji je i globalno u fokusu i koji je klizav teren za mnoge kompanije jer pored toga što korisnici od brendova zahtevaju autentičnu woke komunikaciju, ove teme zahtevaju suštinsko preispitivanje internih i eksternih praksi kompanija.
Intenzivna godina za nama na svim poljima, je učinila da komunikacija brendova na svim kanalima postane agilnija, što je posebno izraženo u situacijama kada lokalne kampanje treba menjati ili čak zaustavljati zbog globalnih previranja i prelivanja. Verujem da je to dovelo da toga da su profesionalnci iz oblasti marketinga i komunikacija dobili najveću vidljivost do sada. To je bacilo i posebno svetlo na one koji se u okviru svojih kompanija bave CSR-om, čime se definitivno postavljaju viši standardi i odgovornost u ovoj oblasti.
Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?
Verujem da su to hrabri pojedinci koji razbijaju predrasude, ruše prepreke i koji vole ono što rade, bilo u agencijama ili u kompanijama.
Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u kompaniji)?
Na poziciji direktorke marketinga u kompaniji Mastercard i kroz inovacije koje kao kompanija uvodimo na tržište, doprinosimo promeni percepcije koju ljudi imaju o tehnološkim kompanijama u finansijskom sektoru. U poslednje četiri godine smo kroz kampanje i projekte koje smo sprovodili, korisnicima ali i ljudima iz struke približili određene teme poput mobilnih plaćanja i ecommerce-a, koje su pre toga bile vrlo apstraktne. Lično mi je posebno važno i to što smo pokazali humanu stranu tehnologije u svakodnevnom životu.
Trend koji će obeležiti 2023. godinu…
Ne očekujem radikalne zaokrete u novoj godini, već evoluciju postojećih trendova:
– društvene mreže su prvi kanal informisanja za mnoge korisnike, posebno Zedere, i kao takve, one sve više preuzimaju ulogu korisničke podrške. Komunikacija putem mreža će zahtevati veću transparentnost i agilnost, kao mehanizam za sprečavanje kriznih situacija.
– još više kompanija će kroz kampanje prioritizovati društvenu odgovornost, jer su održivost i CSR parametri po kojima se ocenjuju kako reputacija brenda, tako i poslovni i finansijski uspeh.
– sada kada smo ostavili pandemiju za sobom, iskustva ponovo preuzimaju primat u odnosu na materijalne stvari, a očekivani ekonomski izazovi će dodatno naglasiti ovaj kontrast. Upravo zbog toga, experiental marketing se vraća u fokus mnogih brendova – za ono što mi spremamo na tom polju u Srbiji, #staytuned.
Od 2023. očekujem…
– uvek bolje.