BUSINESS AND TRENDS 2020: Uvek postoje prilike, samo treba posmatrati i proaktivno delovati!

Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2020, u kojima direktori agencija iz Srbije i regiona ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Natalija Racković, General Director agencije V+O Communication.

Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Šta nas je naučila kriza 2008. a šta kriza 2020.?
Reči koje najbolje opisuju godinu za name su: turbulencija i neizvesnost. Usled pandemije, bilo je neophodno u kratkom roku prilagoditi se situaciji, revidirati planove za klijente, izmeniti naše strategije i planove, unaprediti znanja i veštine nekih od članova tima i raditi u potpuno izmenjenim okolnostima. Bilo je veoma zahtevno, ali mislim da smo u tome uspeli.

Za razliku od krize 2008. godine, koja se bila prevashodno ekonomska i koja se na naše poslovanje odrazila kroz smanjenje izdvajanja za marketing i komunikacije, ova kriza je daleko kompleksija i prožima mnogo više segmenata. Osim odgovornosti za finansijsku komponentu i ekonomsku održivost poslovanja, pred menadžere je bio stavljen još jedan mnogo izazovniji zadatak, da sačuva bezbednost i zdravlje zaposlenih i njihovih porodica, ali i da održati radni moral, motivaciju i produktinost tima u okolnostima gde svi više od pola godine rade od kuće.

Iz svega toga smo naučili, da je dugoročno planiranje, kakvo smo do sada poznavali prestalo da bude relevantno. Umesto toga, na značaju je mnogo više dobilo kontinuirano prilagođavanje, neprestano učenje i pravljenjenje kratkoročnih planova u skladu sa novonastalim promenama.

U našoj struci poznata je fraza „Make the LOGO bigger“. Kad sagledate našu industriju u godini za nama, čime biste zemenili reč LOGO?
Make the DIGITAL bigger. Ljudski kontakt i interkcija su nezamenjiv za nas kao socijalna bića. Međutim, u okolnostima pandemije, kada nam to nije bilo “dozvoljeno”, potrebu za ljudskim kontaktom smo preneli na digital platforme. Upravo zato, ove godine smo imali “eksploziju” u organizaciji online događaja, kreiranju i streamovanju različitih webinara i pokretanju potpuno novih kanala komunikacije sa ciljnim grupama koje zahtevaju visok nivo interakcije, poput Tik-Toka.

Kako biste ocenili međuljudske odnose u PR industriji u Srbiji? Postoji li, po Vašem mišljenju, solidarnost u struci?
Iako je u tom smislu situacija nešto bolja u odnosu na prethodni period to još uvek nije na zadovoljavajućem nivou. Vrlo često to dolazi kao rezultat određenog rivaliteta, bar kada je agencijska scena u pitanju, jer je borba za poslove postala “zaoštrenija”. Po mom mišljenju, to je vrlo usko gledanje na stvari, jer nas ne treba da ograničavaju ni granice, ni broj klijenata koji posluje na tržištima, ni smanjenje budžeta. To su samo izazovi, koji su stavljeni pred našu struku da komunikacije sagleda iz potpuno drugačijeg ugla. Uvek postoje prilike, samo treba posmatrati i proaktivno delovati.

Na skali od 1 do 10 – koliko je PR danas cenjena struka u Srbiji?
6 – Osim multinacionalnih kompanija i velikih preduzeća, mislim da su čak i kompanije srednje veličine počele da uviđaju značaj komunikacija u kontekstu očuvanja i unapređenja njihove reputacije, ali i na koji način PR može doprineti ostvarivanju boljih poslovnih rezulata i međuljudskim odnosima unutar firme. Takođe, percepcija u opštoj populaciji se polako menja, pa nas više ne posmatraju kao promoter muzičkih događaja. Još uvek je veliki posao ispred nas, ali mi deluje da se percepcija o struci polako popravlja.

Od 2021. očekujem…
…relaksaciju u epidemiološkom smislu, ali veoma izazovnu godinu u ekonomskom pogledu. Osim toga, neke navike ljudi će se trajno promeniti, potrebe kompanija takođe, ali i medijska scena. Sve to nam obećava uzbudljivu godinu koja je pred nama.


Oceni tekst

4,00 od 5
Loading...

Komentari