Marketing mreža pokrenula je seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2019, u kojima direktori agencija iz Srbije i regiona ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Jelena Brajović, Deputy Managing Director agencije SIVO.
Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji?
Čini mi se da je ova godina bila jedna uobičajena godina i da nema nekih prevelikih pomaka. Nedostaje kreativne hrabrosti u kampanjama. Volela bih da u narednoj godini vidimo više „hrabrih“ kampanja, ali komercijalnih. Zašto se takve kampanje rade isključivo za nonprofit projekte, kada postoje i mogućnosti da, uz partnerski odnos klijenta i agencije, se dese neke smelije kampanje? Što se naše agencije tiče ovo je bila jedna izuzetno inspirativna godina, a kampanje koje smo razvijali su implementirane i na tržišta regiona, od ex YU prostora, preko Rumunije i Albanije, pa do baltičkih zemalja. Dobro smo se zabavljali radeći na jednoj od kampanja sa generacijom Z i na našu sreću shvatili da im nismo uopšte „cringe“, što je već samo po sebi izuzetan uspeh!
Jedan trend ili izazov koji će obeleži 2020. godinu i zašto?
Teško je predviđati trendove na lokalnom, a kamoli globalnom nivou. Ono što će sigurno biti izazov naše agencije u 2020. godini je da nastavimo sa udruživanjem različitih generacija na projektima jer smo videli da je to savršena formula, koja odgovara novim medijima i komunikaciji, ali se oslanja i na neprolazne vrednosti tradicionalnog advertisinga.
Da li i kako advertising može da promeni svet?
Ovo je izuzetno kompleksno pitanje, ali je sigurno da lokalni advertising nema takve mogućnosti. Međutim, smatram da je moguće menjati naš mikro svet: od kulture ponašanja, kulture čitanja, pa do brige o našem okruženju i sada veoma aktuelnom zagađenju… I sigurno je da reklamne kampanje mogu da pomognu, ali samo uz odlučnu podršku države, nevladinih organizacija ili društvenih grupa. Takođe, advertising agencije ne treba da učestvuju u ovakvim akcijama samo da bi jurile nagrade po festivalima, već iz iskrenih pobuda, koje će onda imati i opipljive rezultate. Kada se to bude desilo onda možemo reći da je advertising pomogao u određenim promenama.
Kako da promenimo sebe u 2020. – na nivou pojedinca, agencije, struke?
Na nivou pojednica: dajte prednost sebi, dozvolite sami sebi da vam bude dosadno, doživite „umetnost nečinjenja ničega“ i videćete kako se lagano resetujete i kako vam se rađaju neke nove ideje. Ovo je podsetnik i za mene, a i zadatak za 2020. Na nivou agencije: iskrena komunikacija i u kampanjama, i sa klijentima, i unutar agencije. Nastavljamo isto kao i u prethodnoj godini.
Na nivou struke: više hrabrih kampanja, iskrena komunikacija sa klijentima, ali i iskrena komunikacija između agencija, sve u cilju boljeg uređenja naše struke.