Suzana Berić, direktor Sektora za brend strategiju i marketing komunikacije u kompaniji Telekom Srbija, na forumu IZAZOV 2023 biće jedna od govornika u panelu na temu „Made in Serbia“. Tim povodom, za Marketing mrežu govori kako domaći brendovi utiču na brendiranje Srbije u svetu.
Kako domaći brendovi utiču na brendiranje Srbije u svetu?
Svaki brend ima svoju emotivnu i svoju tržišnu stranu. Kao što mi, potrošači, pamtimo i volimo neki brend generacijama, tako taj brend nastavlja svoju misiju i predstavlja proverene vrednosti i onog trenutka kada izađe iz okvira naše zemlje. Mnogi naši brendovi poznati su i priznati van granica naše zemlje. Takođe, danas je brend sve ono što možemo da obeležimo, prisvojimo i promovišemo kao domaće. Jer brend je danas nešto više od običnog proizvoda, brend je posebno, jedinstveno iskustvo koje možemo da ponudimo svima koji žele bolje da nas upoznaju i dožive na pravi način. Iako biznis ideje ne poznaju granice nekako se geografsko poreklo brendova podrazumeva. To vidite i na primeru proizvoda kao što su aplikacije društvenih mreža.
Šta po tom pitanju radi Telekom Srbija?
Telekom Srbija je u svojim poslovnim poduhvatima najviše fokusiran na tržište Zapadnog Balkana. I tu smo lideri u oblasti telekomunikacija na jednom velikom i mešovitom tržištu. Naravno u duhu naše vizije da budemo pouzdan globalni partner u digitalnom svetu bez granica nismo zaboravili ni druga svetska tržišta. Proširili smo poslovanje naše kompanije na još zemalja u bliskom okruženju: Austrija, Severna Makedonija, Švajcarska, a od skoro imamo otvorenu kancelariju u Briselu. Naše OTT usluge kao što su MTEL TV ili Arena cloud se nude celom tržištu sveta bez teritorijalnih ograničenja pošto su uslovi za kupovinu servisa vrlo povoljni a content koji nudimo izuzetno bogat. Naš TS venture capital fond takođe radi na promociji domaće kreativnosti i izvozu digitalnih proizvoda u svet. Ne treba zanemariti ni izvozni potencijal koji smo prepoznali kroz produkciju sadržaja sa ovog podneblja. Serije i filmovi u produkciji Telekoma Srbija pronašli su put do tržišta pet različitih kontinenata uz pomoć različitih TV servisa. Na taj način prenosimo vrednosti naše države u svet i direktno utičemo na pozitivan imidž i reputaciju.
Da li je geografsko poreklo naših kompanija breme ili prilika?
Zvuči kao floskula, ali u biznisu nešto što je opasnost uz malo prave vizije i radnog elana lako postaje šansa. To je i moje mišljenje vezano za geografsko poreklo naših kompanija. Mi smo mala zemlja, ali ponosna na tradiciju koju imamo i put koji nas je doveo do ovde. Zahvalni smo generacijama naših predaka koji na ključna civilizacijska pitanja koja su lomila koplja na ovim podnebljima nisu pravila kompromise. Njima smo dužni za moralna načela i kulturu koja je temelj svake nacije ili države. Kada ne zaboravimo sve što je prethodilo neće nam biti ni teško ništa što nam sutrašnji izazovi donose. Taj duh koji nekada greškom etiketiramo kao inat je nešto čega se ne bih odrekla ni za šta na svetu i predstavlja odlično „pogonsko gorivo“ za biznis i napredak društva uopšte.