Povodom konkursa Mark Awards (powered by PepsiCo), a kako bi dodatno promovisali njihove potencijale i uspehe, uradili smo seriju intervjua sa nominovanima za ova prestižna priznanja. Danas, za naš portal, govori Marija Pantelić, Direktor održivosti, Bosis.
Kako danas merimo uspeh CSR kampanja?
Uspeh CSR kampanja merimo operativno na razne načine: Benchmark sa drugima i sa najboljima, pratimo egzaktne brojke i merenja, postavljamo KPI-eve za različite oblasti od upravljanja, radnih odnosa, lanca snabdevanja, cirkularnosti, životne sredine, filantropije, volontiranja, podrške zajednici, usklađenosti sa SDG-evima itd. Sve prikazujemo i transparentno izveštavamo po GRI metodologiji, a ocenjuju nas i nezavisne treće strane na platformama za ocenjivanje odgovornosti i održivosti lanca snabdevanja, poput SMETA Sedex i EcoVadis, gde smo kao Platinum dobavljač svrstani u top 1% kompanija na svetu u svim kategorijama po svim kriterijumima.
Kampanje su trenutne i imaju trenutne efekte, a ja verujem u kontinuitet i da je najvažnije da CSR živi u organizaciji i da svi njeni članovi na svim nivoima žive tu priču i dele njene vrednosti i da učestvuju u aktivnostima. U Bosisu je odgovornost i održivost poslovanja podignuta na najviši nivo i uzima se u obzir pri strateškom odlučivanju i planiranju.
Naša CSR priča je priča o poslovanju sa svrhom. Poslovanje sa svrhom čine različiti programi: Bosis Eko, Bosis krug (cirkularnost), Bosis Family, Bosisići, Bosis art, Bosis zdravlje, Bosis znanje… Glavni akteri su naši zaposleni članovi Bosis Family organizacione kulture koja je zasnovana na jakim vrednostima, a naročito Bosisići – deca naših zaposlenih koja su uključena u sve aktivnosti. Najmerodavniji indikator za mene je dugoročni efekat koji ostavljamo prema budućim generacijama koje dolaze. Sve što radimo, radimo razmišljajući prvo o Bosisićima, jer oni i jesu budućnost.
A možda najdraži indikatori, za koje ne znam u koju kategoriju bih svrstala, su oni poput poziva kolege Veljka sa štampe da je njegov Vuki, naš Bosisić, srećan što se bavi humanitarnim radom i deli paketiće siromašnoj deci.
Da li je moguće biti odgovoran prema svom brendu i potrošaču (društvu) u isto vreme?
Ne bih uopšte postavljala pitanje da li je moguće, jer je jedino tako ispravno. Od štamparije locirane u Popučkama, u okolini Valjeva, koja već 40 godina proizvodi Dobro upakovano (#Dobroupakovano) ambalažu za brendove najvećih domaćih i svetskih kompanija vremenom smo postali brend koji je prepoznat ne samo u Srbiji već i van nje kao odgovoran i održiv proizvođač Ambalaže sa dušom (#Ambalazasadusom) i poželjan poslodavac koji Posluje sa svrhom (#Poslovanjesasvrhom).
Sve to postižemo putem cirkularne odgovornosti – odgovornosti prema sebi i drugima i zahtevanju odgovornosti i od drugih.
Odgovorni smo prema sebi i svom poslovanju jer bez profitabilnog i održivog biznisa ne bismo mogli ni da se bavimo društvenom odgovornošću, priuštimo kvalitetan život našim zaposlenima i njihovim porodicama, budemo pouzdan partner našim klijentima i dobavljačima, volonter i filantrop, odgovoran član lokalne zajednice i društva, primer dobre prakse u privredi i da ostavimo vrednost koja traje i ostaje budućim generacijama.
Srž svega je u našoj odgovornosti prema našim zaposlenima i njihovim porodicama, jer bez nje ne bi bilo ni lojalnosti zaposlenih koja nas čini poželjnim poslodavcem gde ljudi ostaju i koga biraju. Jedino zadovoljni i angažovani zaposleni će aktivno razmišljati o Ambalaži sa dušom koju proizvode i načinima na koje ona može biti bolja.
Bosis Family organizaciona kultura nas ujedinjuje da zajedničkim snagama učestvujemo u svim aktivnostima Poslovanja sa svrhom usmerenim na poboljšavanje života u lokalnoj zajednici, društvu i planeti jer u toj zajednici živimo i poslujemo.
Ova odgovornost u praksi npr. znači da zajedničkim snagama očistimo reku da našem kolegi i njegovim komšijama pored ne poplavi imanje i na kraju da svi zajedno, članovi Bosis Family-ja sa svojim porodicama i Bosisićima, slavimo sve naše uspehe.
Rezultat ove cirkularne odgovornosti je Ambalaža sa dušom koja nosi BDV (Bosis Dodatu Vrednost) jer je proizvode članovi Bosis Family-ja, primenom Dobro upakovano proizvodne filozofije dok Posluju sa svrhom.
Vole li potrošači brendove sa stavom o važnim društvenim i socijalnim temama?
Sve je stvar sistema vrednosti, a naše vrednosti su i naša formula uspeha: O23PK+ (Odgovornost u pristupu i održivost u delovanju. Pouzdanost. Partnerstvo. Progres. Kvalitet.)
Prvi korisnici Ambalaže sa dušom smo mi, svi članovi Bosis Family-ja i naši Bosisići, jer prvenstveno proizvodimo za prehrambenu industriju i robu široke potrošnje koju svi konzumiramo, i to nam daje dodatni podstrek da naša Ambalaža sa dušom bude što odgovornija, jer na kraju dana naše porodice, naši prijatelji, naše komšije, naša deca ili još neko naš jedu keks ili čokoladu iz kutije koju mi proizvodimo.
Mi proizvodimo ambalažu za najbolje domaće i svetske brendove, za poznatog kupca po B2B modelu poslovanja, ali već godinama unazad praktikujemo B2B2C model poslovanja.
Tokom celog procesa dizajna i proizvodnje Ambalaže sa dušom razmišljamo o krajnjem korisniku proizvoda zapakovanog u našu Ambalažu sa dušom. Povezujemo se, stvaramo partnerstva i zajedno sa svojim klijentima i dobavljačima materijalima ispitujemo osobine i navike krajnjih potrošača i razvijamo ambalažu koja odgovara na njihove potrebe i preference. Naša ambalaža je razvijena primenom Eko Dizajna i 100% je reciklabilna, ima više funkcija i produžen životni vek.
U sve ovo je uključen tim Bosis Zeka sačinjen od mladih kolega iz različitih službi koji deo svog radnog vremena rade na razvijanju inovativnih ideja za poboljšanje proizvoda i poslovanja.
Klijenti nas sami biraju na osnovu naših ostvarenih rezultata javno dostupnih na platformama za ocenu odgovornosti i održivosti poslovanja za šta smo višestruko i nagrađivani. To im obezbeđuje sigurnost jer, na kraju dana, niko neće reći da je jedna štamparija iz Popučaka iz okoline Valjeva iz Srbije na primer ispustila otpadne vode u obližnju reku Krivošiju ili zapošljava maloletnike, već će reći da je to uradio dobavljač te i te multinacionalne korporacije.
Ozbiljnim klijentima je najvažnija sigurnost lanca snabdevanja – da mogu da računaju da će dobiti ambalažu u dogovorenim količinama i kvalitetu, čak i u najizazovnijim vremenima, poput ovih sada, ali i da će imati dobavljača koji pozitivno utiče na njihovo poslovanje i imidž.
PDV je 20%, a BDV (Bosis dodata vrednost) je nemerljiva. Naši klijenti to prepoznaju i cene, lojalni su jer Ambalaža sa dušom i postoji zbog onog krajnjeg potrošača na koga naši klijenti usmeravaju svu pažnju – jer upravo su potrošači ti koji su u sve većoj meri osvešćeni o pitanjima održivosti i ekološke, društvene i socijalne odgovornosti i koji insistiraju i od brendova koje biraju zahtevaju Poslovanje sa svrhom.
Na koji uspeh u karijeri ste najponosniji?
Ponosna sam što živim ovu CSR priču i što moja priča o Ambalaži sa dušom, Poslovanju sa svrhom i BDV živi u Bosisu.
Ponosna sam što je Bosis kao jedno srednje preduzeće uvek i svuda u društvu najboljih i što uspevamo da svojim primerom pokažemo da ova priča nije priča samo za one velike sa ogromnim budžetima i da bilo koji proizvod ili usluga može biti proizvod ili usluga sa dušom, ako se Posluje sa svrhom.
Ponosna sam kada me neko ko me ni ne poznaje sretne na ulici i kaže kako je njegovo dete, školski drug sa nekim od Bosisića i kako je ponosan što su zajedno zasadili drvo u parku.
A najviše od svega sam ponosna na našu Bosis Family i najmlađe i najslađe Bosisiće, na naše zajedništvo i motivaciju i na sve aktivnosti koje smo sproveli ali i koje kontinuirano sprovodimo. Ponosna sam na osmehe ljudi kojima bar malo poboljšamo svakodnevnicu i ulepšamo dan i na želju naših kolega da svojim zalaganjem daju doprinos boljitku zajednice i svetlijoj budućnosti ne samo za Bosisiće već i sve buduće generacije koje tek dolaze.
Spisak svih nominovanih dostupan je na sajtu mark-awards.rs