Aleksandra Kožul, Communication Director External, Internal and Digital u Novaston Marketing Consultancy, na forumu IZAZOV 2022 govoriće u panelu na temu „(Ne)komunikacija komunikacijske industrije„. Tim povodom, za Marketing mrežu govori da li komunikacija danas pravi razliku na tržištu.
Zašto agencije nemaju vremena za samopromociju? A zašto bi trebale da imaju?
Mišljenja sam da nas okrenutost ka klijentu, i kreativno i vremenski, ta posvećenost njihovoj promociji i unapređenju njihovog marketinškog cilja, zarad zadržavanja visokog kvaliteta i dobre reputacije, često skrene sa puta samopromocije. S druge strane, često smo kao agencije nevidljivi i uspeh aktivacija, promocija ili kampanja najčešće ide na račun klijenta – što i jeste u redu, jer smo za to i angažovani. Čini mi se da je još uvek u načinu odlučivanja o samopromovisanju uključena i činjenica da je dugo u našem društvu sa podozrenjem gledano na to kada se ljudi hvale svojim postignućima. Jedno je kada vas drugi hvale, a drugo ako samoprovišemo postignuća kompanije – tada postoji opasnost da nas dožive kao samohvalisavce. Naše ogledalo su kampanje koje osmišljavamo i realizujemo u ime klijenata. One su te koje govore o našem kvalitetu. U našem poslu se manje-više većina poznaje, znamo kako ko radi, loš, isto kao i dobar glas se daleko čuju. Ipak u današnjem svetu konkurencije gubimo poslovne prilike kada propustimo da se pohvalimo vlastitim dostignućima, znanjem i iskustvom. S druge strane, nije samo reč o marketingu u najužem smislu – sve eksterne komunikacije, ukoliko želite da imaju nekog efekta, moraju biti dobro organizovane, kako bi se željene informacije i poruke na pravi način upakovale i prezentovale.
Da li komunikacija danas pravi razliku na tržištu?
I danas i uvek. Ovo je vreme dinamičnih promena, posebno u oblasti komunikacije. Digital je dominanatan, čak i za klijente i kompanije koji primarno nisu bili usmereni na komunikaciju. Od brendova i kompanija se očekuje da komuniciraju odgovornost prema društvu i okolini, i to vrlo pažljivo, kao i da im cela poslovna politika i ono što komuniciraju bude usklađeno i na istoj liniji. Ako ne komunicirate transparentno, “jasno i ”glasno”, ali pre svega istinito, vaši klijenti/potrošači će potražiti nekog drugog. U poslednje vreme smo svedoci tzv. “cancel” kulture, gde jedna reč ili potez mogu da dovedu do izbijanja kriza neslućenih razmera, pa čak i do potpunog bojkotovanja određenog brenda ili kompanije. Komunikacija je važna kako za klijenta, tako i za samu agenciju. Ponekad menadžment kompanije ili neki njegovi sektori ne razumeju važnost komunikacije u pravom smislu te reči, te nam je dodatni izazov da svima objasnimo da je ona osnova za uspešan razvoj svake kompanije. I da upravo način na koji komunicirate ono što radite može da vas izdvoji na tržištu. Takođe, ne smemo zaboraviti važnost krizne komunikacije. Svi su na društvenim mrežama, viralni sadržaji se šire neverovatnom brzinom, posebno ako su negativni. Brendovi bi uvek trebalo da imaju spreman odgovor na potencijalne opasnosti, sprečiti štetu ili čak iskoristiti kao mogućnost. Podjednako će biti važna izgradnja i negovanje poverenja, kao i komunikacija sa korisnicima na dubljem nivou, kreativnija od jednostavnih odgovora na komentare i očekivanja.
Zašto je važna saradnja sa strukovnim i drugim medijima?
Saradnja sa medijima je neophodna za sve nas koji se bavimo komunikacijama. Nažalost, iz različitih razloga vremenom se izgubila ta veza, primat je preuzeo advertajzing – koliko platiš, toliko dobiješ. Sve je manje ozbiljnih strukovnih medija, a sve više tabloida i tzv. žute štampe. S druge strane, ovo ubrzano vreme dovelo je do velike ekspanzije različitih zanimanja, do sve veće fluktuacije ljudi, i to ne samo u marketinškim i PR agencijama. Dovedena su u sumnju i kompetentnost medija i kompetentnost ljudi koji se bave medijima na različite načine (sa ove ili one strane medija). Promenili su se i sami mediji. Sve veći uticaj imaju društvene mreže i internet, dok tradicionalni pokušavaju da uhvate korak i prežive novo vreme. Menjaju se i vesti i izveštavanje kao forme, pa brendovi i kompanije sve više moraju da nalaze načine kako da plasiraju svoje aktivnosti, proizvode i usluge onako kako žele. Odnos sa medijima i razumevanje promena kroz koje prolaze su ključni za uspešnost kampanja. Proaktivni pristup, razmatranje alternativnih načina, ali i ulaganje resursa potrebni su za dobar efekat i odjek.
Više o ovoj temi čućete na forumu IZAZOV 2022, koji se održava 12. i 13. aprila u hotelu Mona Plaza Beograd.