Dizajn uvek prati ono što se događa oko nas, a 2020. i 2021… Uh! Šta reći? Da su proteklih godinu i po dana bile pre svega čudne i izazovne je nekako blago rečeno.
Brze promene i svet koji je po hitnom postupku morao da se prilagodi na nešto novo sa čim do sada nije imao iskustva. Iz jednog sveta uskočili smo u drugi preko noći i možda još nesnađeni i nenađeni bili smo prinuđeni da nastavimo normalno da radimo i fukcionišemo, da se nosimo sa svim izazovima i ne odustanemo od kreativnosti koja nam je prirodna i nekako Bogom data. Morali smo da nastavimo da kreiramo i dizajniramo. Na tome nam svima čestitam.
Kada je reč o trendovima, nameće se osećaj da ova vremena još jače diktiraju teme i trendove, a ne obrnuto.
Industrija je morala brzo da odgovori – u realnom vremenu, promišljeno i oprezno, ali često i intuitivno. Svi koji su se prilagodili izazovima u datom trenutku, donekle promenili način na koji razmišljaju i rade, uspeli su da se održe, pa čak i iskoriste trenutak, ma koliko to zvučalo grubo.
Očigledan je porast proizvoda koji promovišu imunitet, zdrav život, prirodu i ekologiju.
Iako je taj trend odavno prisutan na marginama tržišta i fokusa vodećih brendova u poslednjih 10-ak godina kroz organic, bio, vegan, eco i fit proizvode, ideja oponašanja prirode, prirodnog svetla, mekših, zemljanih ili pastelnih boja i tonova, minimalističkog dizajna je nešto što sada više nego ikada vidimo u praksi. Ekspanziju doživljavaju i manji craft proizvođači čiji proizvodi obećavaju da nam je nešto što je prirodno na dohvat ruke.
S druge strane, vidimo i pomak u vizuelnoj komunikaciji, koja je sada konkretnija, direktinija i u grafičkom smislu smelija. Klasična „organska“ tipografija je sada postala geometrijska, ima 3D prizvuk, pojačane teksture i „jače“ boje koje malo „viču“ na nas, opominju nas, privlače pažnju i uzvikuju „imunitet!“ ili „zdravo!“
Zapravo, tipografija ubrzano postaje veliki simbol inovacija u grafičkom dizajnu, koristeći sve najmodernije tehnike na neočekivane i maštovite načine. Nastala je jedna nova, autentična i vrcava forma koja u nekim slučajevima dobija obrise postmodernističkog humora.
U tom smislu, da li ste pored te geometrijske forme i povratka 3D tipografije primetili da se negde na mala vrata provukla i jedna sasvim nova „forma bez forme“, koja krši sva pravila koja smo godinama učili i primenjivali kao „oče naš“? Pomalo nečitka, bez poravnjanja, velika, mala slova, totalno slobodna i bezgranično zabavna? Pa da, šta smo mogli da očekujemo, uzimajući sve u obzir!? Samo jedan mali preslikani haos!
Razvoj tehnologije i softvera je omogućio lakšu i bržu upotrebu 3D dizajna. Ruku na srce, nije to ništa novo, ali 3D jeste i biće još prisutnija forma kroz razne kanale komunikacije, nebitno da li je reč o digitalnom ili print svetu. Ono što do skora nismo mogli da izvedemo, ili je bilo ekstremno komplikovano za produkciju, sada je sastavni deo našeg radnog okruženja. Dizajn će u skoroj budućnosti biti usmeren ka neverovatno realističnim grafičkim rešenjima, delom ili u potpunosti. Mix sa fotografijom ili ilustracijom već vidimo kao deo trenda.
Taj trend će se dopuniti sa „pixel“ dizajnom koji smo nasledili iz predhodnih godina, a koji je izgleda i dalje interesantan. Pomalo detinjast, jednostavan i retro, na jedan moderan i nov način može da pomiri sve stilove u jednom.
Šarene geometrijske forme su takođe i dalje tu. Veliki blokovi i „čvrsti“ oblici često sa jakim bojama i obrisima mešaju se i ujedinjuju dajući bezgranične kombinacije koje volimo i ne odričemo ih se još.
Nešto što je već prisutno ali ima tendenciju da će nastaviti da se razvija na polju komunikacije i grafičkog dizajna je korišćenje i upotreba originalnih ilustracija. Originalna ilustracija već ima svoje prepoznatljivo mesto kada su u pitanju logotipi, brendiranje, piktogrami, plakati, web dizajn i sl, a možemo naslutiti da će u narednom periodu trend dizajna u ilustraciji biti prilagođen i likovima iz crtanih filmova. Biće to interesantna mešavima vredna eksperimentisanja kojoj se radujemo, jer kao da nam svima malo nostalgično nedostaje smeha i detinjarija.
Trend „online“ komunikacije je dizajn emoji-a doveo na viši nivo. Osim na platformama, emotikoni postaju sve popularniji, čak i centralni fokus komunikacije. Oni ohrabruju interakciju, stvaraju reakciju i odgovor, lako prenose raspoloženje i osećanja, zabavni su i neobavezni. Njih ćemo se teško „ratosiljati“ i u godinama koje dolaze, pa će biti zabavno pratiti odgovor kreative, njhovu nadogradnju, adaptaciju i upotrebu u dizajnu.
Shodno vremenu u kojem živimo, izolovani i poludeli dizajneri širom sveta su polako ali sigurno počeli da se koriste jednim malim ali zabavnim trikom privlačenja pažnje, a to je dizajn optičke iluzije. Što više gledate, to vam je interesantnije. Gledate a niste baš sigurni ni šta… Da li je to odgovor na okolnosti u kojim živimo, pokazaće vreme… Jeste zabavno, jeste privlačno, ali koja je funkcija, osim da zainteresuje, zbuni, intrigira?
Primetan je i jedan mikro trend: kasični crno-beli efekat, mekan, suptilan, sablasno primamljiv. Uključite televizor popodne i naletite na stari crno-beli film, svi smo bili tamo. Koliko je teško isključiti ili prebaciti kanal? Postoji magični, gotovo hipnotički šarm i osećaj nostalgije. Mir. Ovaj trend grafičkog dizajna ima isti efekat. U svetu gde sve vrvi od boja, ova jednostavna „kolorna“ šema stvara posebnu atmosferu i naglašava niz drugačijih elemenata: pokrete, senke, animaciju, sadržaj… Mekše na očima napregnutim satima na računaru i mobilnim telefonima.
Dvotonski i jednobojni dizajn omogućava dizajnerima da stvore i naglase atmosferu. Dizajnerima je lako da koriste monohromatske filtere i eksperimentišu sa dvobojnim tonovima, a istovremeno ostavljaju prostor da se zaista izraze. Još jedna pozitivna strana ove vrste dizajna je primarni osećaj strukture i harmonije. Postoji ideja da vreme provedeno ispred računara „gura“ potrebu za opuštenijim, mirnijim temama na web-u, a boja je jedan od odgovora. Ona stvara jedinstvenu celinu i naglašava emotivni efekat same boje.
Ako bi se svet gledao i merio po dizajnu, optimizam je neosporan. Svet se neće zaustaviti, ni potreba za sledećom novom uzbudljivom inovacijom, sledećom velikom kreacijom i trendom. Ako želite da uskočite u taj svet, morate ga voleti i uvek biti pomalo luckasti, detinjasti i željni igre; aktuelni i dinamični a nikako apatični, dosadni i pesimistični. Da li je dizajn u boji ili mohohromatski, organskih ili striktnih formi, realističan ili apstraktan i nije ni toliko bitno, jer trendovi se menjaju. Ono što se ne menja jeste činjenica da je dizajn prisutan i bitan deo svakodnevnice svakog od nas i da svet ne možemo zamisliti bez dizajna, boja, oblika i forme.
Probajte i videćete!
Za Marketing mrežu tekst napisala:
Lorina Krnjajski, Art Director, T&T Brand Factory